Terse,
koska tätä kopteria ei täällä ole luultavasti vielä esitelty, niin ajattelin laittaa jotain lyhyesti.
Kyseessä on siis Thunder Tigerin 50-kokoluokan nitrokopteri Titan X50 FBL-versiona.
Raptoreihin verrattuna kopterin rakenne ja mekaniikka on vaihtunut tuollaiseen "nykyaikaiseen" malliin.
Kopterin rakennuksesta on vastannut Samppa eli nimimerkki SJo1, itse vaan lennättelen…
Kopterini kokooonpano on seuraava:
-moottori OS 55 HZ Ossin hianolla Power Boost -putkella
-servot 4 kertaa Futaba BLS 451 ( eli nuppiservot ja myös kaasuservo….) ja peräservona Futaban BLS 251
-gyro Futaban CGY 750, jossa myös governor eli moottorin kierroslukusäädin mukana
-vastari Futaban R6203SB
-regulaattori Extreme-Heli GVR-7020
-etähehku Gryphon Auto Booster
Itse näin ja kuulin ensi kertaa kyseisestä mallista vuonna 2010, kun olimme Hollannissa katsomassa 3D Mastersia. TT:n porukka lensi silloin flybar-versioilla esittelylentoja. Ja kopterin hommasin jo viime vuonna ensimmäistä kertaa, mutta sitten tulikin vähän turpiin, voi katsoa torppailuosastosta tarvittaessa…
Tänä vuonna siis varsinaisesti olen aloittanut lennättämiset tällä ja olen ollut kyllä aika tyytyväinen peliin. Ihan ranskiksilla tähän mennessä huomattuja plussia ja miinuksia kommenteilla varustettuna.
Plussia:
-Kevyt kopteri isolla moottorilla kokoonsa nähden -> aika raketti ollakseen nitro. Ketterä. Käytettävissä oleva lapakulma-alue on -15% viiva + 15%, itsellä ei taida olla ihan täydet käytössä
-Autorotaatiossa kierroksia ja nostovoimaa hyvin käytettävissä. Tämä muuten aiheutti pieniä vaurioitakin jo, kun jarrutin rotaatiossa liian voimakkaasti, kopu nousi liikaa ylös ja laskeutui sitten puolikovaa nurmikolle. Landarit ja koppa kärsivät
Miinuksia:
-Koppa on sellaista kovaa muovia, joka ei jousta ja hajoaa aika helposti. Ihan normaalissa käytössä se halkesi alhaalta siinä kohtaa, missä se kiinnitetään klipsiosalla landariin. Tein oman korjauksen, jossa lisätty muoviosa on kiinnitetty ruuvilla ja mutterilla koppaan.
-Vaimennin ei pysy ainakaan itsellä kiinni normiruuveilla. Hommasin pitemmät ruuvit ja mutterit kiinnitystä varten.
Joutui hiomaan putkea niin, että mutterit asettuivat hyvin paikalleen.
Saattaa olla plussia tai miinuksia muitakin, jotka ei nyt tule mieleen.
T. Pekka