Kopterit.net
Helikopterit => Thunder Tiger => Kopterivalmistajat => Thunder Tiger Sähkö => Aiheen aloitti: Tipi - 30 Syyskuu, 2010, 07:26:17
-
Moi !
Nyt kun on jotenkin opittu lentämään niin sitten pitäs saada lisää tehoa Mini Titanista irti.
Moottori ja säädin ovat sen omia eli alkuperäisiä , ajetaan 3s lipoilla ja pinioni on 11 piikkinen.
Kopteri tuntuu vaikertavan ja aivan kuin tehot loppuisi kun tekee esim. pystykäännöstä , silmukkaa , yms.
Mitä sille pitäisi tehdä että tehoja tulee lisää ?
Onko lapakulmilla suuri merkitys paljonko on esim + kulmia ja - kulmia? ( Noin 10 astetta kumpaakin kun moottori kiekuu täysillä).
Näillä vermeillä ei pakene kovin hyvin taivaalle ;D mutta nyt talvenaikana tehdään jotain että saa tehoa irti siitä kopterista , se riittää että normaali temput menee helposti ettei hyydy.
Hyvät neuvot otetaan vastaan ja kaikkia vaihtoehtoja.
-
Pekalla on samat asiat mielessä kuin sulla. (http://www.kopterit.net/index.php?topic=9848.0;topicseen)
-
-
Katsoppa vaikka ketju "Laadukas nopeudensäädin & moottori 450-kokoluokkaan" Yleinen keskustelu sähkökoptereista -osiosta.
Mulla ollut samaa ongelmaa ja olen saanut hajoitettua kaksikin kappaletta Minititanin alkuperäisiä säätimiä. Muita asioita joita tässä tulee sähkökoptereita kovin paljon tuntematta mieleen on:
-pinionin vaihto? (voi olla ettei vaikuta)
-oletko säätänyt nopeudensäätimen manuaalin mukaan?
Itse en tuota manuaalia ole kyllä koskaan lukenutkaan, olisi ehkä pitänyt....
Ai niin, oletko torpannut kopterisi, eli onko siinä kaikki akselit suoria, laakerit ok jne.?
-
Onhan tuo tullut torpattua montakertaa ;D
Kaikki pitäs muuten olla ok. moottori / akku linja ehkä retuperällä.
Se vois olla kun päivittäis sen moottorin ja noparin johonkin parempaan , nuo alkuperäiset on jäänyt ehkä pieneksi.
Olen koittanut pienentää lapakulmiakin vähän mutta ei vaikutusta tai en ainakaan ole huomannut.
Kestäisikö nuo alkuperäiset moottori ja nopari 4s lipoja,siitä luulis tulevan vähän tehoa lisää.
-
Moi ! ;D
No nyt on Titani päivitetty uudella ( käytetty) moottorilla ja samaan hengenvetoon päivitin servot nuppiin ja noparin
Toki nopari on turningin 60A plush. No se siitä, asiaan:
Tein uudet setupit ja innolla kokeilemaan uutta tehokasta moottoria, hups... olihan siellä tehoa !
Kaikki meni hyvin paitsi kopteri heilui ja keikkui kaikin tavoin ja lisäksi pomppi kuin jänis ??? .
Kova kiire aiheuttaa aina jotain ongelmia ja nyt oli se rauhattomuus,kopteri ei meinannut pysyä hanskassa , ei sitten millään.
Kopteri pöydälle ja tutkimaan mikä on pielessä koska tein todella huolella setupin ja luultavasti / ehkä oikein .
Ihmettelin kun wassi laski niin se keikahteli epämääräisesti eikä liikkunut lineaarisesti , tietenkin huolimattomuus servojen asentamisessa tuli esille,
servoarmin pallolinkki oli löyhällä ja pääsi liikkumaan sinne sun tänne , lukite ei ollut purrut siihen tarpeeksi hyvin. Korjasin se ja kokeilemaan.
Kopteri rauhoittui ja moottori pääsi oikeuksiin ja alkoi pysymään hanskassa.
Äkkiseltään todella tyytyväinen scorpionin moottoriin , riittävästi tehoa , pakenee taivaalle todella miehekkäästi eikä hyydy kun antaa tikkua.
Nyt onkin mietinnässä kaasukäyrän tekeminen kun moottorissa on riittävästi tehoa pitämään kierrokset tasaisena joten olisiko esim.
0-45-55-55-55 sopiva leijutteluun vai pidetäänkö ennallaan 0-45-55-65-75 .
Pian pitää päästä kokeilemaan oikein sen tehoja , ei oikein viitsi takapihalla alkaa revittelemään jos lähtee lapasesta :o .
-
Kokeile mikä on paras käyrä... jokainen kun tykkää omanlaisestaan ::)
-
Moro,
Mulla tais olla Kontronik Jive 80HV+ noparin asetukset tuolle 600SE Mikadolle:
THR Norm (1300rpm)
L - 1 - 2 - 3 - 4 - H
0 45 45 45 45 45
IDL1 (1450rpm)
L - 1 - 2 - 3 - 4 - H
50 50 50 50 50 50
IDL2 (1850rpm)
L - 1 - 2 - 3 - 4 - H
70 70 70 70 70 70
Sähkölle flat kurvi ja nitrolle V kurvi
Noparissa on kyllä Mode 4 päällä = GOV
Suoraan näitä kopuja ja nopareita ei voi verrata, muuta kuin esimerkin kautta;)
-Samppa
-
Joo ajattelinkin että vois tehdä kaasukäyrän esim. 0-55-55-55-55 .Tuntuu että moottori ei hyydy kun antaa lisää lapakulmaa.
Ei tarvitse tehdä sitä perinteistä 0-45-55-65-75 .
Pitää kokeilla sitä uudenmallista käyrää ja lähteä sitä hiomaan vaikka tärkein on kun saa sen jotenkin lentämään.
-
Joo ajattelinkin että vois tehdä kaasukäyrän esim. 0-55-55-55-55 .Tuntuu että moottori ei hyydy kun antaa lisää lapakulmaa.
Ei tarvitse tehdä sitä perinteistä 0-45-55-65-75 .
Pitää kokeilla sitä uudenmallista käyrää ja lähteä sitä hiomaan vaikka tärkein on kun saa sen jotenkin lentämään.
Huom Sjo1:llä on kuvernööri käytössä, joten siksi tuollainen käyrä. Jos tehoa tuntuu olevan nyt tarpeettomasti niin lähde pikkuhiljaa tiputtamaan tosta sun käytössä olevasta käyrästä.
-
-
Moi !
No taas tehtiin jotain hullua ja laitoin gov:n päälle noparista ja sitten softstartti päälle , radioon leijutteluun kaasukäyräksi 0-45-45-45-45 .
Äkkiä takapihalle kokeilemaan ja startti onnistui hienosti mutta yht äkkiä kuului pamaus ja koperi oli silppuna siinä jalasten päällä , toki kyljellään.
En tiedä mikä meni pieleen mutta jos ne kierrokset oli sittenkin liian suuret . Laskin nupin kierrokset ja ne oli 1766 r/min. Jos en ihan väärin laskenut kun moottorissa on 13 piikkinen pinioni.
Olisiko nuppi pyörinyt liian kovaa ?
Pekallahan kävi samalla tavalla mutta ilmassa.
Paljonko yleensä nuo lavat kestävät kierroksia kun tuntuu että lapa repesi irti ja kaatoi kopterin siihen jalasten paikoille.
Tuossa muutama kuva siitä raadosta kun kannoin sen talliin odottamaan korjausta.
-
No ei nyt noilla kierroksilla pitäisi särkyä. kai ne lavat yli 3000 kierrosta kestää 325 millin pituisina.
-
Pieni offtopic: Miten noin max kiekat lasketaan teoreettisesti? Moottorin teho kertaa pinjonin hampaat vai miten?
-
Pieni offtopic: Miten noin max kiekat lasketaan teoreettisesti? Moottorin teho kertaa pinjonin hampaat vai miten?
Moottorin kV-arvo kerrottuna akun jännitteellä ja jaettuna välityssuhteella (päärattaan hammasluku jaettuna pinjonin hammasluvulla).
-
no huh mitä jälkeä!!
eikai pelkästään lavat saa titania tuoho kuntoon,kyl siellä täytyy jotain muuta olla joka on lyöny kunnolla nupin jumiin.
-
Jestas.
Olisiko lapa kuitenkin hajonnut kun on tyvestä poikki? Mikä on lapojen merkki?
On mielenkiintoista tietää mistä tuo johtui jos selviää..
-
Huh.. aika totaalinen...
Virtuaalionnettomuuslaut akuntaa kiinnostaa edellisten kysymyste lisäksi:
Mikäs toi motti oli? Oliko 3s vai 4s akku? löytyykö peräputkesta lapaan sopiva lommo?
-
Näyttäisi äkkivilkaisulla olevan kiinalaisia 3€ lasikuitulapoja. On niilläkin lennetty ihan menestyksekkäästi. Mitään huippuvarveja en kyllä lähtisi niillä hakemaan. Millään 1700 kierroksella eivät todellakaan hajoa.
Mikä moottori tuossa nyt sitten oli? Joku 4400kv skorppiooni, 13t pinioni ja täydet kiekat, niin siitä se lähtee. ;D
-
Jotenkin tuo vino peräputki voisi viitata kunnon boomstrikeen, ja toisaalta jos lapa menee kierrosten takia tyvestä poikki niin se lentää aika kauas.. helposti esim jumppasalin toiseen päähän.
Kovat kierrokset(?), veltot lavat, lapa puomiin, muovirunko + pikkupakkanen...
ehkä?
-
Tai lavanpitimelle menevä linkki antautu ja lapa pääsi kääntymään BOOOM!
-
Pieni offtopic: Miten noin max kiekat lasketaan teoreettisesti? Moottorin teho kertaa pinjonin hampaat vai miten?
Moottorin kV-arvo kerrottuna akun jännitteellä ja jaettuna välityssuhteella (päärattaan hammasluku jaettuna pinjonin hammasluvulla).
Tämmöinen (http://www.ecalc.ch/helicalc_e.htm) laskuri löytyi, kun etsin sitä vanhaa ja tuttua yksinkertaista versiota. On tässä (http://www.darkhorserc.com/other/h/old/v1-0b/calc.htm) toinenkin, mutta eipä tämäkään tutulta näyttänyt.
Edit. Tuolla (http://www.kopterit.net/index.php?topic=47.msg91523;topicseen#msg91523) noita laskureita.
-
Boom strikesta vielä: kuvista ei ihan kunnolla näy mutta näyttää siltä, ettei lavoissa ole pahemmin jälkiä kun mennään tyvestä etiäppäin. Ylimmässä kuvassa näkyy lavat parhaiten muttei siinäkään kokonaan. Että voiko olla boom strike?
Aika helposti tosiaan olisi hajonnut jos kierroksia on ollut vain mainitsemasi alle 1800. Onko mittaus kuinka luotettava?
-
Moi !
Moottori on scorpion 2221-8 ja sitä ajettiin 3s Lipolla,noparin mukaan piti olla 45% kaasu auki ja äkkiseltä laskin noin 1766r/min
Hauskinta on kun kopteri ei edes päässyt ilmaan vaan odottelin tikku keskellä että kerää ringit nuppiin ja sitten kokeillaan ilmaan miten se toimii sillä uudella kaasukäyrällä.
Lavat on muuten niitä kiinan halpoja lapoja , mutta en tiedä voiko niitäkään syyttää sillä on pelannut aika hyvin ja klooni rexissä on kiinni samanlaisia ja "sikaakin" on annettu.
Mielestäni peräputkessa ei ole lavan jälkeä ja se peräputki taittui aivan kiinityskohdan juuresta , varmaan kun kopteri kaatui maahan ja pyörähti ehkä paikoillaan mutta hauskin on se kun
kopteri pysyi periaatteessa samassa paikassa eikä lentänyt mihinkään.
Kierrokset lasketaan:
moottorin kv=3595 kierrosta/v se kerrotaan akun volttimäärällä eli 3s lipossa on 12.6v kun täynnä ( korjatkaa jos kovin menee väärin) se kerrotaan moottorin pinionin hammasluvulla ja
jaetaan päärattaan hammasluvulla eli titanissa on 150 hammasta siinä rattaassa.
Eli :
3595*12,6*13=588861 ja tämä luku jaetaan sillä päärattaan hammasluvulla eli 150 joka =3925.74 sen nuppi kiertää kaasu auki eli 100%
tuosta 3925.74 otetaan 45% irti niin nuppi pyörii silloin 1766.58 kierrosta minuutissa. Menikähän tää vaikeeksi tai väärin , no kopteri kuitenkin on silppuna ;D
Oli pahemman näköinen kuin mitä oikeastaan meni uusiin puihin , periaatteessa uusi runko ja tietenkin ne akselit , ei kait muuta tarvitse uusia.Jäihän akkuteline ehjäksi ;D.
Olin juuri uusinut kaikki linkit uusiin siinä pelossa jos joku pettää kun tulee tuollainen tehomylly .
No nyt voin sanoa että on siinä moottorissa tehoa kun kopteri menee silpuksi kun antaa vähän kaasua.Todella tehokas moottori , suosittelen !
Vielä yhden kerran laitan kasaan ja jos vielä käy näin niin en ehkä kaipaa enää lisää tehoa kopteriin , aletaan ajamaan sitä taas vakiomoottorilla , mistä tehot loppuu jo heti leijuttelussa ;D.
Hyviä vinkkejä mikä olisi voinut mennä pieleen tuossa moottori kokeilussa.Muutaman kerran leijuttelin sitä takapihalla ja se meni ihan hyvin .
Mystinen homma ei ehkä selviä ikinä.
-
Voiko päätellä jotain siitä, että moottori on irronnut rungosta? Veikkaan eli arvaan tässä vaiheessa, että kierroksia on syystä tai toisesta ollut paljon enemmän kuin toi 1766 .
-
Laskenallisesti ehkä paikkaansa pitävä ( ne kierrokset) ja lavoissa ei mitään jälkiä missään paitsi se repeämä kohta aivan sieltä lavan kiinnityskohdasta.
tietenkin se mahdollisuus voisi olla että linkki olisi päässyt irti ja lapa on vipattanut mukana ja kaatanut kopterin kyljelle ja siitä se pamaus .
Kaikki kävi todella nopeasti ,tietenkin pikku pakkanen auttoi muovin hajoamisessa helpommin .
Voisin käydä ottamassa siitä peräputkesta vielä kuvan ja niistä lavoista. No tuossahan ne on ja taisi sittenkin selvitä tämä mystinen ihme.
Syy näkyy kuvasta mutta ei sekään aivan varma ole.Suuri epäily kyllä tuota ruuvia kohtaan on olemassa sillä ensimmäisellä leijutus kerralla kopteri pomppi ja oli levoton ja ihmettelin mistä tuo voisi johtua , huomasin lopuksi että pallo pääsee liikkumaan siinä servoarmissa ja se pieni liike teki kopterin lentokyvyttömäksi.Laitoi n uudestaan punaisella lukitteella ruuvin kiinni mutta tehokkaan moottorin kyydissä ei näytä mitkään lukitteet pitävän ;D.
Toisessa lavassa oli pieni jälki takapuolella aivan siellä päässä joten ei varmaan ole peräputkeen ottanut.
ehkä se pallolinkin ruuvi petti ja wassi pääsi keikahtamaan ja pyöräytti kopterin siinä paikalla ympäri.Kaikki on tietenkin arvailua mutta vahinkolautakunta ei yht äkkiä muutakaan
syyttäjälle keksi .Kuskissahan ei tietenkään ole vikaa sehän on selvä 8) ja kasaajakin oli selvä , mutta tekniikka petti !
niin ne kuvat :
-
Mitä nyt maailmalta lukenut, noissa Turnigyn nopareissa se vakionopeussäädin ei toimi kovin hyvin. 1800 kierroksella ei vielä äänikään pitäisi olla kovin viheltävä. Enemmänkin sievää sirinää.
Lensikö toinen lapa ensin kauas pelipaikalta? Jos lensi, silloin lapa pettänyt ja siitä seurannut lievä epätasapaino pilkkonut rungon.
Jos rävähti osiksi ja jäi niille sijoilleen, silloin varmaankin nupista pettänyt jotain.
offtopic: Noilla kiinalavoilla boomstrike ei välttämättä jätä lapaan jälkeäkään. Ne ovat nääs turhankin vahvat. Itse onnistuin saamaan joskus aikaan lievästi epäonnistuneessa laskussa hallinnan menetyksen jälkeen. Peräputki repesi kuin sitä olisi kiväärillä ammuttu, mutta lavassa ei naarmuakaan.
-
Joo kaikki oli nätisti siinä samalla kasalla.
Vahva epäily on takimmaisen servoarmista päässyt pallolinkin ruuvi irti ja pyöräytti kopterin siihen kasalle, pieni pakkanen ja muovinen runko hajosi siihen paikkaan.Ehkä se pamahdus
johtui siitä kun kopteri pyörähti ja ne osat repeytyivät irti , siitä ehkä se ääni tuli.Kaikki meni niin nopeasti ettei silmä reagoinut siihen , eikä edes osannut odottaa muuta kuin että pian se lähtee nousemaan ;D
Toisin kävi , no ainakin nyt on tehokas moottori .Taidan vaihtaa moottoriin 10 tai 11 hampaisen pinionin , sillä saa tarkemman kierrosluvun kun mootttori ei tiputa yhtään kierroksia ja vie virtaakin vähemmän kun ei rasita moottoria kovin paljon.
Heitelkää kierroslukuja mitkä olisivat sopivat leijutteluun ja lentämiseen ja 3d idleen. Sitten lasketaan nupin kierroksia ja tehdään uusi kaasukäyrä ;D
-
kuin pian sen lukitteen laiton jälkeen lähit lentää tuolla?noi lukitteethan ei toimi kuin pikaliima vaan vaatii kyllä sen 10min ennenku kuivuu.
-
Ja mie menin laittaan lukitetta paikkaan missä oli vähän kosteutta ja et pitänyt.
-
Lukite kuivui ainakin vuorokauden , no kaikkihan on arvailua.
Kaikkea sattuu ja aina silloin kun innokkaana odottaa jotain suurta.
No tulee seuraava kerta vielä , osat tilattu sabesta ja kasaan ja ilmaan 8)
Laittakaa niitä nupin kierroksia mitkä olis hyvät leijuntaan ja niihin idleihin.
Odottelen innokkaana varaosia !
-
Tuosta kun lainasin vähän...
"Ihmettelin kun wassi laski niin se keikahteli epämääräisesti eikä liikkunut lineaarisesti , tietenkin huolimattomuus servojen asentamisessa tuli esille,
servoarmin pallolinkki oli löyhällä ja pääsi liikkumaan sinne sun tänne , lukite ei ollut purrut siihen tarpeeksi hyvin. Korjasin se ja kokeilemaan."
...niin pisti silmään tuossa että et kai vaan käytä muoviosissa ruuvilukitetta, pehmentää muovin nimittäin pilalle. En nyt ole satavarma kaikista muovilaaduista, mut ite en käytä missään muoviosissa. Jos pikaliimaa pikkusen niin se on ok. Mutta ilmeisesti sulla kuitenkin on armit vielä ehjät ettei ollu lähtenyt pallo irti, sillonhan vois periaatteessa napsahtaa?
-
Olen aina laittanut nitrokoptereissa servoarmiin ja siihen pallolinkin ruuviin lukitetta ja ei ainakaan ole ikinä ns. pettänyt tai jotenkin muovi olisi pehmentynyt .
Se mahdollisuus voisi olla että ollut kosteutta siinä servoarmissa silloin kun huomasin sen ruuvin olevan löyhällä, olinhan pihalla kokeilemassa kopteria ja sitten huomasin sen ruuvin olevan melkein irti ,
sisälle talliin ja lukitetta tippa ja kiinni.Olin hypyttänyt sitä kopteria siellä pihalla ja tietenkin meikäläisen onnella siihen on lentänyt vähäsen lunta ja sulanut siihen kun toin sen lämpöiseen talliin.
Vahva usko on se ruuvin irtoaminen siitä servoarmista jossa pallolinkki on kiinni.
Pian lisää uusia kokemuksia kun saan sen ehkä ensiviikolla kasaan jos ehdin .Olishan se kiva päästä kokeilemaan oikein niitä moottorin oikeita tehoja mitä siitä lähtee irti.
-
Ehdin kasailla uutta runkoa kasaan ja vaihdoin moottoriin ( scorpion 2221-8) 11 piikkisen rattaan , onko se hulluutta vai olisko se 13 piikkinen parempi / perusteluja.
13 piikkisellä jää jotenkin ne kaasukäyrän % aika alhaisiksi joten sillä päädyin 11 piikkiseen. Moottorihan kiertää 3595 r/v joten voimaakin tulee sillä 11 piikkisellä vielä lisää ;D,
vaikka viimeksi tuntui sitä voimaa olevan .Ja niitä nupin kieroksia eri lentomodeissa tulemaan mitkä on noin arvoja tuolle minititanille ?
Jos kaikki menee hyvin niin tänään otetaan ilmaan taas !
-
OK !
Näytti hyvältä. Laitoin nuppiin varmuudenvuoksi vain noin 1000 rinkiä ja kokeilin sitä gov:ia samalla , ainakin toimi leijuttelussa.Pitää nostaa niitä kierroksia vähän korkeammiksi mutta kokeilin varovasti ettei enää tule niin pahaa ns.torppia ;D .
Varmaan tuo 1400 rinkiä vois olla hyvä leijutelussa ?
No tuossa taas ehjästä Titanista pari kuvaa :
-
Laita leijutteluun sen verran ettei kopteri nyökyttele, kyllä näiden pitäisi kestää pitkälle yli 2000rpm... Pro versio oikein haluaa kierroksia ~3000rpm.
-
Laitan varmaan oman Titanin lentokuntoon sitten kun huvittaa. Pitäisi olla riittävän tehokas moottori ainakin 8) Harkinnassa on käynyt myös V2-mallin hommaaminen, mitenköhän paljon siinä on samoja osia kuin vanhassa. Runko ainakin on ihan erilainen. Tai sitten menen ja ostan tuollaisen mikä kaikilla muillakin on eli Rekkulan 450-kokoluokkaan.
Mikä on totuus tuossa ruuvilukiteasiassa? Minä olen ollut siinä luulossa, että lukitetta käytetään metalli metallia vasten -tilanteissa. En ole mitenkään vakuuttunut siitä, että metalli-muovi -yhdistelmässä lukitteesta on mitään hyötyä, ehkä jopa haittaa. Ja jos haluat varmistaa pallolinkin pysymisen servopyörässä, niin voit laittaa siihen vaikka vähän pitemmän ruuvin ja mutterin toiselle puolelle servopyörää.
-
Minunkaan mielestä lukite ei pidä muovi-metalli liitoksessa, kuivuu varmasti kyllä (hapeton tila)
Pikaliima toimii metalli-muovi liitoksissa, mutta tuokin on toimiva että pidempi ruuvi ja mutteri toiselle puolelle.
-
Kyllä se lukite on kuivunut sinne metallin ja muovin väliin.Olen joskus joutunut availemaan kyseisiä liitoksia.
Nyt laitoin pikaliimaa kun laitoin pallolinkin servoarmiin kiinni , kokeillaan taas vaihteeksi ;D
Minulla ei ainakaan ole pehmentänyt tai jotain muuta olisin huomannut muovissa , vanhin lukite/muovi liitos on vuodelta 2007 eikä siinä ole mitään erikoista.
Voi olla että jotkin muovilaadut ei tykkää lukitteesta.Olihan tämä pyöräytys oma vika joten pakko kokeilla jotain toista systeemiä ( pikaliima)
Kasvatin kierroksia lisää leijutteluun mutta kokeilemaan pääsee ensiviikolla.
Pekalle pikku vinkki " Kyllä tämä on ihan hyvä kopteri, jos korjaus ei maksa enempää kuin uusi kitti niin kannattaa korjata, onhan Titani sen verran hyvä ja laadukas kopteri "
Kait siitä jotain ehjää jäi jäljelle.
Mullakin piti uusia Lavat , runko , nuppi , pää-ja lepatusakseli , peräputki , peräservon kuori 8) ,ja peräservon kiinitys nippeli peräputkeen. En tiennyt virallista nimeä sille ???
Pahemman näköinen niissä kuvissa . Yhdestä servosta lähti johdot irti mutta kolvi käteen ja tinailemaan.
Ja nyt on voimaa vaikka vähän antais toisillekkin ! Ja se pinioni oli hyvä kun vaihdoin siihen 11 piikkisen , siihen en vielä tiedä sanoa miten akun kesto kun ei ole päässyt oikein kokeilemaan sitä vielä.
-
Kesänalus terveiset kaikille !
Pääsihän titania ulkoiluttamaan muutamapäivä sitten, kopteri lenti hienosti ja tehoa oli riittävästi.
Silmukka taittui hyvin ja moottori piti kierrokset hyvin. Ainut huono puoli tuli esiin , ne huonot nupin servot mutta nyt niihinkin on tulossa päivitystä ( Hitec HS-65 MG )
-
En muistanutkaan kirjoitella tänne niistä uusista servoista.
Hyväthän ne oli , eli oli ilo lennellä Titania. Kopteri ei kallistellut kun servot keskitti todella hyvin eli tikkujen käyttö jäi vähäisemmäksi ;D
Tänään pitää vielä mennä ajamaan Titania ja nauttia kerrankin hyvistä ominaisuuksista kun ei vielä tiedä paremmastakaan .
8) Kenttäpäiviä 8)
-
Ja taas on ongelmia sen värkin kans.Nyt se pirulainen on keksinyt että joka kerta kun kopterilla lähtee taivaalle pitää trimmillä säätää ettei kopteri kallistu johonkin suuntaan eli trimmillä säädettävä joka lennolle ja muuttuilee lennon aikanakin.Alkaa mennä yli hilseen tää värkki . Pääakeli ja lepatusakselit pitäis olla suorat ja onhan ne vaihdettukin.Laakerit tuntuu olevan ihan hyvät , en tiedä mitä osia pitäs vaihtaa kyseiseen kopteriin.On ehkä ainut mitä ei ole kokeiltu ( lepatuskumit) , onko ne miten kuluvaa tavaraa , silmillä ei ainakaan huomaa mitään.Ehdotelkaa nyt jotain sille värkille niin kokeillaan ja katellaan.
-
Moikka taasen !
Niin siitä oudosta kopterin kallistelusta puolelta toisella ja trimmeillä korjailua koko ajan , tulihan siihenkin selvyys.
Muovi nuppi oli jotenkin taittunut hieman ja aiheutti kopterin epävakautta ja rauhattomuutta , eli nuppia kun pyöritti niin keskipiste teki pientä ympyrää kun katsoi ylhäältä .
vaihdoin alunupin ja homma alkoi pelittää ja kopteri toimii nyt moitteettomasti.
Ainut huono puoli on nyt kun ei ole ehtinyt lentää pitkään aikaan :'(