Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: kaardian - 05 Joulukuu, 2010, 21:22:52
-
Lavat saattaa hajota niin ettei välttämättä meinaa huomata. Itselleni kävi niin että se joku ajo sen deproni-lennokkinsa tuohon 450 poroon, ja aika paljon hajosi osia.
Lavat näytti äkkiseltään olleen ehjät, mutta tarkempi tutkiminen paljasti juurikin sen mitä epäilinkin.
Kuvista selviää hyvin että millainen pieni murtuma toisessa lavassa on, ja sitä myöten nuo sitten ovatkin jo seinän koristeita.
-
Pirtelöäkö noilla on tehty ;)
-
Ojan penkat rimmeröity ;D
-
Kauhistuttaaki ajatella jos ne lavat on jonku selässä pystössä kun lentelee kerran torpatuilla lapasilla :(
-
On noissa pari ötökkääkin loppunsa kohdannut ;D
-
Kesällä tulee tuota ruohosilppua ja ötökkämöhnää lapoihin väkisinkin ;D.
Oletan kuitenkin että kängi näkee tuon murtuman toisessa lavassa. Jännää on se että taivuttamalla lapaa, tai ropellille vääntämällä ei juurikaan tunnu eroa. Aavistuksen rutisee, ei muuta.
Olen kuullut tarinoita että lapa voi olla sisältä murtunut ja päälle päin ei näy mitään, mutta vääntäessä tuntuu selkeä ero.
-
Tähän voin mekaanikon silmin sano että asia on verrattavissa suoraan lentokoneisiin. Komposiittirakenteiden käyttö on yleistynyt hurjalla vauhdilla ja vaikeinta näissä on juuri vaurioden paikantaminen. Ulkoapäin kohteessa ei ole mitään päälle näkyvää vikaa, mutta kun suoritetaan niin sanottu "kolikkotesti" naputtelemalla pintaa, kuullaan onko kappale rikki. Toinen varmempi tapa selvittää on ultraäänitutkimus jolla nähdään tarkasti vauriokohdat.
Eli komppaan täysin Kaardiania tässä lapajutussa. Ehdottomasti tarkkailkaa niitä lapasia jos ne johonki kolahtaa.