Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: sgtpepper - 10 Tammikuu, 2011, 00:42:57
-
Hei, täällä jossain päin foorumia oli kyseisestä aiheesta juttua. En vaan millään löydä, missä aihe oli. Haku ei ainakaan löytäny, eikä näytä olevan missään osiossa... Auttakaapas, kiitos.
-
Jos kyse on Protoksen staattisesta sähköstä ja Spektrum vastarin "Clitcheistä" lue epämääräisistä hypyistä ja liikkeistä, niin staattinen sähkö on ongelma.
Korjaavat toimenpiteet:
- Grafiitti / Siliconi spray perä hihnalle.
- Antistaattinen peräpuomin kiinnitys pala ja eloksoinnin hionta peräputken alusta ja lopusta niin että jäävät piiloon muovien alle.
- Moottori pukista pieni johdin vastarin miinukseen.
Itsellä oli aika hurjia nuo pomput ja liikkeet, mitä tuo Protos teki. Futten vehkeillä ei mitään, mutta Spektrumilla perä saattoi varauksen purkautuessa heittää 45 astetta puoleen tai toiseen ja kopu pompata 20 - 30 cm ylös tai alas päin.
Säällä on myös vaikutus tuohon staattisensähkön muodostumiseen.
Ylläolevilla avuilla saat homman hoitoon, jos jäi mietityttämään, niiin kysy ihmeessä.
Protos säikeestä löytyy lisää staattisen sähkön kirjoituksia.
-Samppa
-
Itsellä vain nuppiservot tietyllä kierrosalueella nykivät ja kopteri oli kuin rapuloissaan, pysyi paikallaan mutta tärisi ilmassa, silikonispray hihnalle ja homma ok.
-
HK450 v2:ssa perä nykäisi leijunnassa terävästi sivulle muutaman sentin silloin tällöin. Nopari myös nollautui tehdasasetuksille satunnaisesti. Maadoitin peräputken runkoon ja vaivat katosivat. Viissatkusta vedin jo varuilta maajohdon peräputkesta moottoritellinkiin.
Tuollainen muutaman kilovoltin napsu tuskin tekee kovin gutaa elektroniikallekaan. Kuinkahan monta pimennyttä servoa, gyroa jne. on kuollut tuosta syystä?
-
Ainakin yksi aihe on tuo hankaussähköä ja kipunoita (http://www.kopterit.net/index.php?topic=4134.0)
-
Okei. Mä teinkin jo sen mitä suositellaan, että vedetään kytketään runko peräpuomiin johdolla. Mitä tarkotat siis antistaattisella peräpuomin kiinnityspalalla?
Vois vielä vetää sen johdon moottoripukista vastariin...
-
Kyse on varmaan sähköä johtavasta peräpuomin kiinnitysblokista (MSH51121 - Conductive Tail boom case). Tämä johtaa sähkön suoraan peräputkesta runkoon. Uusissa Protoseissa tuo on kait vakiona. Silmällä mitään eroa ei huomaa, mutta yleismittarilla voit tutkia onko kyseessä uusi vai vanha osa (mittaa vastusta).
http://www.fast-lad.co.uk/store/msh51121_conductive_tail_boom_case-p-8312.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/msh51121_conductive_tail_boom_case-p-8312.html)
-
Vois vielä vetää sen johdon moottoripukista vastariin...
Sellainen tuli mieleen että eikös moottori ole juuri se joka aiheuttaa eniten sähköistä kohinaa / häiriöita kopterissa. Jos moottoripukista vetää johdon suoraan vastariin eikö se ole suorin mahdollinen tie häiriöille mennä kiusaaman vastaria?
-
Vois vielä vetää sen johdon moottoripukista vastariin...
Sellainen tuli mieleen että eikös moottori ole juuri se joka aiheuttaa eniten sähköistä kohinaa / häiriöita kopterissa. Jos moottoripukista vetää johdon suoraan vastariin eikö se ole suorin mahdollinen tie häiriöille mennä kiusaaman vastaria?
Tää nyt on ihan mutua, mutta jos mootoripukin maadottaa vastarin miinukseen, niin eikös sen pitäisi teoriassa ehkästä sitä ettei ne häiriöt purkaudu pahempina esim. jonkun servojohdon kautta vastarin signaaleja häiritsemään? Mulle neuvottiin noin RunRyderissä, kun oli ongelmia vanhoilla megavehkeillä.