Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Nitrokopterit => Aiheen aloitti: seppomikael - 06 Kesäkuu, 2007, 23:39:28
-
Sain eilen mukavan sähköpostin englannista...
Olivat pistäneet mun nitron postiin maanantaina :D
Kohta päästään ensin Mikaelnin kanssa hypistelemään osia ja sitten kasaamaan sitä...
Harmi että lomamatkat pääsee vähän sotkemaan aikatauluja...
-
No niin!!!
10 minuuttia sitten ovikello soi ja nitro saapui!
Nyt vaan täytyisi ehtiä saamaan kasaan se...
Menee kyllä valitettavasti juhannuksen tuolle puolelle... :'(
-
tapahtuu, mutta tapahtuu... :)
Eli alkaa olla tuo nitro sähköjä vaille kasassa...
Muutama pikkuosa alumiinisena on vielä matkalla, mutta kohta pääsee ottamaan ekoja savuja... ;)
En ole kasauksen aikana kuvia ottanut, mutta tämänhetkinen tilanne on noissa kuvissa...
Kaikki tekniikka on paikallaan ja servot kanssa...
Perän linkkitanko puuttuu mutta muut ovat paikallaan ja perussäädetty. Perän linkkitanko siksi, että oltiin eilen Mikaelnin kanssa mitoittelemassa runkolevyjä ja linkin välivipu jäi sinne... >:(
Mutta ei se mitään, sillä se olikin tarkoitus päivättää aluosaksi...
Jaa niin kamoina tuossa on
YS50
Fun Tech
AR7000
4 x D821
Logitech 6100 kompo
HeliCommand 3D (Jos saa toimimaan....)
Ja runko on 600N Pro
-
Noniin tossa on unelma kone, tollanen pitää ittekin ujuttaa salaa kotiin .Pitää ilmeisesti käyttää kopterimiesten vanhaa hämäys tekniikkaa ja ottaa peräputki pois toisesta niin ei vaimoväki epäile että on kaksi kopteria talossa.
-
Nice! Siinä on kyllä hieno kone sulla ;).
-op-
-
Tossa on komea nuppi täys alumiini
-
Tässä olen siivonnut koko työhuoneen ja en ikävä kyllä löytänyt sitä vipua mistään?
-
No,
Sain sut ainakin siivoamaan työhuoneesi! :D
Ei hassumpi saavutus! ::)
-
Heh,
Pitäis saada koelennettyä tämä nitro...
Siitä puuttuu vain vähän leveemmät landarit jotka on Mikaelin kanssa suunnitteilla...
Muuten kone on trimmausta vaille lentokunnossa...
-
On se vaan niin komia että kuvia katsellessa päätin ostaa moisen rakkinneen. Tuleepi ensi viikolla. Onko muuten yhtään hyviä vinkkejä emännän lepytykseen :o . Ei ollut iloinen kun palasi kokouksesta illalla ja minä juuri maksoin tilauksen, jäin kiinni vähän niinkuin "housut kintuissa" ;D
Nyt tulee Mini Titan varmaan myyntiin.
-
Taidat olla pulassa! ;)
Oma lähti jo kolme vuotta sitten... Jotta parempi etten yritäkään neuvoa! :P
Tosin nykyinen vain nauraa ja pyörittelee säälivän näköisesti silmiään....
Mutta toi Nitro on kyllä upee!!!! Otitko tuon Pron?
-
Otin perusversion, kun sai niin halvalla ;D
-
Joo, on muuten aika iso ero!
Ja ainoa oikea ero on kuitenkin vain perän voimansiirto...
Muovikoppa täytyisi hankkia minunkin että pysyy toi punainen "näyttelykoppana" :)
Vähän pelkään ettei ole näyttelykunnossa mun lentovuoron jälkeen.... :-\
-
Minulle myös tulossa tuo höyhän miehen versio ;), pitäisi tulla joo tänään niin ilmoittivat hetki sitten, :P :P tuovat oven taakse ei tarvitse kävellä tuota 100m postiiiin.
-
En ottanut pro:ta kun en ole Pro. Täytyy varautua riittävällä arsenaalilla varaosia ;). Jospa viime viikonlopusta viisastuneena pysyisi kopukat paremmin ilmassa. Menee kuitenkin tovi ennen kuin tuo vekotin on lentokunnossa. Täytynee alkaa etsiä loppu kilkkeitä kopteriin. Mulla on pikku reksiin kanssa näyttely ja ajo koppa, viimeisin ajokoppa muuttui tomuksi erään torpin yhteydessä. Aamun iloinen uutinen oli tracking-numero paketille, nopein toimitus ikinä! Ai nihdin jälkeen reksi?
-
:)Joo se on ollut alkuperäinen suunitelma muutenkin, rexssä oli tilattu joo ennen kuin ritari poistui.(EI ole vielläkään löytynyt) :'( :'(
Itselläni on jonkun näköinen varaosa varasto noihin 600 t-rex.
Nytten se kalusto on yhden mukainen.
-
Noita Spektrumin mukana tulevia D821-servoja saa aika edukkaasti. Ja niihin saa jopa osiakin... Mullakin olisi niitä yli yhteen koneeseen... ::) Omassa on sellaiset kiinni ja oli kanssa Eessä. Kelvannevat mainiosti peruslentelyyn...
Gyroksi käynee 401 mutta toi logictechin 6100 vaikuttaa aika hyvältä (tosin hypisteltynä vasta)
Mulla on myös ylimääräistä osaa jotain ja Mikaelilla kanssa... Mulla on lähinnä ihan ylimääräisenä tuohon hihnavetoon liittyvää, kun E muutti pois kotoa...
Mä muuten pääsen aika lähelle tuota prona oloa... Ei ole kuin yksi kirjain liikaa...
Poro. Niin ja oli se peukalokin näköjään...!
-
Niistä voisi käydä ilmeisemmin kauppaa? Täytyy miettiä tuota Spektrumia muutenkin, niitä saa kuitennii kohtuu edullisesti. Tekeekö tuolla DX6:lla mitään, ne on melkein ilmaisia? Gyroksi laitetaan rullamaan 601 tai 6100, kunhan nyt semmoisen kerkii hommaamaan. Tuli kauhea hoppu tänään tämän homman kanssa ja Mini Titan on varmaan kohta myyty.
Millaista elektroniikka setuppia porukoilla on?
-
DS821 on todella toimiva setti ja riittää kovaankin ajoon. Kokeilin myös futten 3050 servoja, DS821 speksit on samat kuin 3010/3050 servoissa, mutta noin Spektrumit toimivat nopeemmin ja voimaakin tuntuu olevan enemmän. Jonkun speksit kusee nyt todellakin, mutta kenen???
Tai sitten se on asenne... ;) Esim GWS naro toimii pukissa testaten silminnähden nopeemmin kuin eräs "merkkiservo" , jopa kuorman kanssa, ja silti kerhomme 3D testipilotti on sitä mieltä että GWS on servojen Lada... Ihmismieli on ihmeellinen.
Mutta en osaa sanoa ko. tapauksista, kun en ole kumpiakaan testannut.
-
Joo, voi käydä.
Tosin jos sen spektrumin ostat, niin sen mukana tulee kanssa 4...
DX6:n huonoin puoli on kait kolmen pisteen käyräasetus...
Korpse taisi juuri sen vuoksi vaihtaa seiskaan... Joten osaisi varmaan muutenkin vastata tuohon paremmin.
-
Vaihdoin lähinnä tuon DX6:n kaasukäyrä -asetusten takia; yläpiste kaasukäyrässä molemmissa lentotiloissa sama eli jos leijuntatilaan laitoin tietyn yläpisteen (esim. 60%) niin idleupissakin tällöin sama arvo. Governoorilla ajelen joten ei oikein pelittänyt jos idleuppiin halusin leijuntaa enemmän potkua. DX7:ssa 3 lentotilaa ja 5-pisteen käppyrät jokaiseen....muuten kyllä olisi riittänyt noi 3-pisteen käyrät pitchiin ja kaasuun, mutta toi vammainen kaasukäyrä alkoi tökkimään.
Lisänä DX7:ssa:
- Timeri
- Expoissa hidastus ja nopeutus (DX6:ssa ainoastaan hidastus)
- Suurempi ja informatiivisempi näyttö :P
Muutenkin tuntuu lento helpottuneen DX7:lla (olisiko jotenkin paremmat tikkujen vasteet tms. dx7ssa).
-
:PNo nytten t-rex600n on rakennettu nippuuuuun on se sitten hieno peli.
Kaikki osat sopivat todella hyvin kohdaleen niinkuin myös t-rex600e, jopa servoihin tulevat ruuvit ja tarvikeet ovat todella hienoa työtä.(en aikaisemmin ole nähnyt missään saman laisia)
Myös moottori on asennettu, minulle ensiemäinen ys 50 ja fun tech.
Viellä sähköt ja sitten taivas ajoa.
-
Jep!
Kaikki osat ovat sopineet paikalleen ja ovat olleet! ;)
Saas nähdä kun uskaltautuu lentämään, että onko muita eroja tuon hdx:n kanssa.
Siitä kuin puuttui jokunen pikkuosa, mutta muuten on aika laadukkaan oloinen sekin. Ei kyllä kestä vertailua nitron kanssa!
Kerro kokemuksia kun saat niitä. Mullakin tuo mosa+putki ja niiden säädöstä ja toiminnasta olisi kiva kuulla...:o)
-
Joo kerrotaaan, kun vain Jani saisi toimitettua sen hienon systemin siihen akku juttuuun ;) ;)
-
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=38_171&products_id=4144
Tuonko?
On aika fiksu keksintö.
-
Jes!!!!!!!!!!!!!! juuuri tuo, Miksei kukaan ole keksinyt aikaisemmin tuommoista ??? ???
-
Oliko arvokaskin? Tarttis kanssa hommata tuo. Entä mistä ostit YS:n ja putken, en löytänyt kotimaasta? Täytyis käydä kaupoilla tarvikkeiden haussa.
-
Itselleni vastaten Sabe myikin tuota YS:ä.
-
Toi 2 in 1 regu maksaa jotain 40-50e tuossa linkissä on kait hintakin.
Mä ostin ys50:n Sabesta ja Janilla on tietoa noiden putkien saatavuudesta.
Ja sitten vielä 6100 gyroksi niin saan tulla teiltä kopioimaan valmiit asetukset... :D
-
Juu olihan siinä hinta, ajattelin vaan että kannattako lähteä tilaamaan tuolta jos kotimaasta saa edukkaasti. No kysellään toisaalta.
Kyllä tässä käy niin että mä ajan sinne teille kopiomaan ne sun asetukset.... Voipi olla muuten kopteri romua ympäri Suomea jos ajelee mun setup:lla.
-
Joo SABE myyyyyyyyy noita ys moottoreita ja myös fun tech putkia. ynm..................... ........................ ....................
-
Ei taida saada suomesta tuota regua...
Osaiskohan Jani tarkentaa?
Heh, taitaa sitten sokea taluttaa sokeaa noissa asetuksissa...:)
No, onneksi täältä löytyy auttavaisia ihmisiä!
-
Heh, taitaa sitten sokea taluttaa sokeaa noissa asetuksissa...:)
LOL ;D
En kyllä löytänyt sitä mistään pikaisella haulla.
-
Kuussatanen eli kusiainen löysi tänään kotiin. Ensin ihmettelin isoa pakettia ja kun avasin niin suu loksahti auki kun jo canopy oli iso kuin ämpäri. Kopukka taisi sittenkin olla hieman isompi kuin muistin. Tämä on pieni askel kopteriporukoille mutta yli-suuri askel minulle... :D
-
Joo,
Toi pikkurexiluokan kopu on kyllä naurettavan pieni 600sen vierellä...
Vähän niinkuin hyttynen kontra ampiainen...
Onnea perheeseen uuden tulokkaan johdosta!
-
Nyt alkaa olla kopteri läjässä. Tänään hain Sabesta YS:n ja illalla on sen asennus edessä.
Kasailin eilen peräputkea ja vieressä lattialla oli 450:n putki, on se niin sairaan pieni tähän verrattuna.
Tarviiko servojen alle lätkiä ne kumiläpyskät? Laittelin muutaman servon jo kiinni niiden kanssa.
Mihin gyro kannattaa laittaa? Mulla on Logictech:n gyro.
Oletteko asennelleet governoria koptereihinne? Näyttäisi olevan kiinnekepaikat rungossa, mutta tarviiko sitä peruslennossa?
Miten sisäänajo, lavat kiinni vai ei, onko väliä? Tämä on mun eka polttislaite.
-
Jokos Marpet on saanut nitron ilmaan?
Eilen muuten näytti niitä 2 in 1 reguja olevan helidirectillä...
-
:)Joo olen saanut jopa ajettua paritankilista, tuntui tosi hyvältä.
Tuuli oli vain niin pirun kylmä, sormet jäässä.
Moottori ys50 toimii todella hienosti, eikä paljon tarvinut säädellä.
-
Joskohan saisi lauantaina oman moottorin käyntiin....
Ja vaikka nitron hetkeksi ilmaan...:o)
-
:)Moro!
Tänään kentällä mutta niiin vit..................... ........kylmä sormet jääääääääsä, yhden tankin jälkeeeeeen.
Laiteeeet toimitvat todella hyvin, myös kävin metsäsä myös katsomassa kun on ruska niiin löytyisikö ritaria mutta ei löytynyt >:( >:( >:(
-
Jäipäs ihan huomaamatta ettei tänne ole tullut laitettua mitään... :(
Eli Sipoossa saatiin Janin avustuksella 600N ilmaan ja hyväksi tuli havaittua.
Parin tankillisen verran sillä lennettiinkin.
Olinkin jo unohtanut miten mukava kuussatasella on lennellä!
Julle, kerro sinäkin omia fiiliksiäsi!
Eli myös Jullen 600N sai kasteen Sipoossa viikonloppuna.
Itse en ole päässyt uudestaan koittamaan kun oli startteri hajonnut viikonlopun aikana. No, uusi on tilattu ja varmaan loppuviikosta minulla.
-
Loistava peli, mitä nyt minun taidoilla asiasta voi todeta :-\
Oli vähän jännä kakka fiilis kun lentelin ensi kertaa, hiton hyvin toimi ja oli vakaa eikä pahemmin puhurit hetkauttele.
Välillä kopterin ympärillä oli semmoinen hyörinä (onneksi) kun yritin saada sitä lentokuntoon. Ja vaikka sanotaan että mitä useampi kokki sen .... Ei pidä paikkaansa tässä tapauksessa. Kiitos kaikille osallisille. Mä tuon riittävästi kaljaa ensi leirille kuittamaan velat ;)
En ole uskaltanut käydä lentämässä 600:lla tämän jälkeen. Viikonloppuna varmaan taas Nummelan kentällä tapahtuu ::)
-
Vai nummelan kentällä, laitatko mihin aikaan oot menossa.
Itse kun oon lohjalta, vois tulla pällisteleen.
MJP
-
DS821 on todella toimiva setti ja riittää kovaankin ajoon. Kokeilin myös futten 3050 servoja, DS821 speksit on samat kuin 3010/3050 servoissa, mutta noin Spektrumit toimivat nopeemmin ja voimaakin tuntuu olevan enemmän. Jonkun speksit kusee nyt todellakin, mutta kenen???
Tai sitten se on asenne... ;) Esim GWS naro toimii pukissa testaten silminnähden nopeemmin kuin eräs "merkkiservo" , jopa kuorman kanssa, ja silti kerhomme 3D testipilotti on sitä mieltä että GWS on servojen Lada... Ihmismieli on ihmeellinen.
räikeää offtopicia :)
Merkkiservolla tarkoittanet Nuken halpaa digiä ja testipilotilla minua niinkuin aina kun on mahdollisuus jostain huomautella ;D. oletkos pitänyt kumpaakin servoa vierekkäin vai onko tämä kuulopuhetta. Mulla on monessa koneessa GWS ssät ja toimii loistavasti, mutta en kyllä sellaisia kopteriin laittaisi.
-op-
-
DS821 on todella toimiva setti ja riittää kovaankin ajoon. Kokeilin myös futten 3050 servoja, DS821 speksit on samat kuin 3010/3050 servoissa, mutta noin Spektrumit toimivat nopeemmin ja voimaakin tuntuu olevan enemmän. Jonkun speksit kusee nyt todellakin, mutta kenen???
Noita DS821 on hajonnut maailmalla jonku verra. Tuolla jrradiosin sivuilla on uutinen kyseisestä servosta jossa sitä suositellaan 30kopteriin ja 50sähköheliin. Eli ei 50polttis kopteriin eikä isompiin koptereihin. tuossa linkki kyseiseen uutiseen http://www.jrradios.com/Articles/HobbyWire.aspx#HobbyWire766 . Anteeksi jos arvostelen kyseistä asiaa, mutta mielestäni turvallisuus on tärkeää näissä hommissa... Tuolla runryderillä on monta juttua jossa servo on hajonnut kesken lennon. Kannattaa miettiä ja tutkia asiaa ennen kuin alkaa "ylistämään" jotain tuotetta. Tällä viestillä ei ole tarkoitus ketään haukkua. Vaan olen lukenut kyseisestä asiasta monesta paikasta ja aattelin laittaa tietoa myös tänne.
-
tämä on täysin OFFTOPIC:
Kyllä jokainen mekaaninen vehje hajoaa jossain välissä ja jokaikisessä tuotantoprosessissa on mahdollisuus virheeseen. Eli sama voi käydä Futaban, Hitec:n, whatsoever servolle ja kun kaikupohjana on suuri amerikan maa niin sana leviää ja jokainen tuntee sen jonkun jonka servo levisi yms. bullshittiä. Tähän kaikkeen riittää se yksi huono.
Se on vaan sitten bad karma jos se levii lennossa, mulla noi kopterit levii muutenkin kun osuu planeettaan.
-
Voihan olla että johonkin tiettyyn tuotantosarjaan on päätynyt esim. huonot rattaat. Voi olla ihan hyvin että yhtään yksilöä ko. sarjasta ei ole tullut eurooppaan ja siksi kaikki suomen yksilöt toimii...
-
Valmistajat on tästä asiasta varoitellut, että kyseiset servot eivät sovellu 50polttis kopteriin ja tästä isompiin. Turvallisuus syistä ajattelin asiasta mainita.
-
Mitenkäs olis, käviskö s9252 miten hyvin rexään, vai pitäskö olla s9452 mieluummin. Noita 9252 kun jäi rapukasta kaks kipaletta. Vielä yhden kun tilaa amerikasta niin siinä olisi servot rexään.
Mitat: 40x20x36.6
Paino: 50g
Voima: 6.6kg/cm
Käyttöjännite: 4.8V
Nopeus: 0.14
Käyttöjännite näyttää olevan 4.8V, ja jollain sivulla luki että Futaba ei suosittele 6V käyttöä. Align 2in1 antaa vastarille 5.8V, mutta eikös sen noiden servojen kummiskin pitäs kestää vähän korkeampia jännitteitä? Mitenkä on.
-op-
-
Nyt on Mikaelin käynyt huonosti!
Hän sairastui erittäin vakavasti!!!!
Sairauden latinankielinen nimi on Nitrius helikopteris ja se on nykytiedon mukaan parantumaton sairaus.
Onneksi siihen on lääke jonka latinankielinen nimi puolestaan on 600N. ;D
Tämä tautitapaus oli erittäin akuutti ja pahalaatuinen ja vaati välitöntä hoitoa.
Mikaelin tilan vakiinnuttamiseksi ei minulla ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin antaa oma lääkkeeni hänelle!
Mitenköhän minun nyt käy! ;)
Eli oma nitroni joka on ollut tosi vähällä käytöllä sai uuden kodin ja hyvän sellaisen. Käytiin vielä Sipoossa pari tankillista leijuttelemassa ja kyllä meni makeesti. Oltiin ennen lähtöä säädetty työkalun avulla swashplate suoraan ja saatiin peräkin säädettyä aika hyvin.
Olen aina pitänyt pötypuheena että kopteria voi ajaa jonkin aikaa koskematta tikkuihin, mutta tuo pysyi aivan paikallaan useita sekuntteja!
-
Kiitos Seppo lääkkeestä!,,nyt on mennyt yöunetkin kun olen liikaa nitroa ottanut. Kävin työpaikan kautta kun menin kotiin ja olihan pakko se kone käyntiin laittaa ja leijutella pilkkopimeässä hetki, paikallisessa lehdessä on varmaan kirjoitus kun joku mummo saanut raivarin kun sauhua pukkaa ja meteliä kuuluu. Toi on todella hieno kapistus, nyt pitää gallona kaupalla hakea löpöä Sabesta jotta ei tulisi kuivaa viikonloppua. Kaikkea se sairaus teettää,, mutta kärsittävä se on, ei auta edes maamme laulu. Kotona tuoksuu kerrankin oikea joulu mieli kun toin tuon jouluihmeen kotiin,,,vaimokin näyttää nitron myötä 10 v nuoremmalta,, kannattaa kokeilla nitroa! ;D
-
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=178&products_id=4492 Nyt oli niin pimeä perjantai ilta että otin tuon kyseisen osan vaihtoon. Tässä meni 2h kun ensimäistä kertaa otti moottorin pois rungosta.Tässä joitain kuvia illan askareista.
-
Taas osoittautui porttiteoria oikeaksi, sähkökopterin kautta on moni ajautunut polttiskäyttäjäksi. Onnea Mikaelni, paluuta tuosta addiktiosta on tuskin odotettavissa!
-
Kyllä tämä polttis touhu on mukavaa kun saa lentoaikaa moninkertaisesti ja voi jotain keretä oppimaankin. Itselläni on käynyt huono tuuri noiden sähkökoptereiden akkujen kanssa, on usea kallis akku mennyt rikki. Vaihdoin muuten vaan tuon puhaltimen alumiiniseen kun tuossa pöydällä on jo pitkään kierinyt, magneetit liimasin itse kiinni.
PS: kyllä minä jouduin ottamaan pohjan irti koska pitää ottaa kone puhallin koppineen pois ja sen jälkeen halkaista se että saa puhaltimen irroitettua.
-
Yhtä väljältä tuntuu, tulin juuri kentältä ja on ilmentynyt uusi häiriö tekijä. Kun otan koneen ilmaan niin rupeaa perä heilumaan ylös/alas liikettä?.Muuten kone ei resonoi missään vaiheessa, mitäköhän juhlaliikkeitä aiheutuu jos kardaanissa on vikaa. Pitää vaihtaa ja kokeilla huomenna että miten kävi,,olisikohan hyvä laittaa kolmas laakeri peräputkeen?. Olet tosiaan oikeassa kyllä se mahtuu tulemaan ilman pohjanirrotusta,,olin eilen turhan hätäinen kun asennus kaljat kädessä hääräsin
-
Pitää varmaan vian etsintä aloittaakkin tästä osasta http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=178&products_id=5283 ,vaihdoin tämän ja mielestäni ongelmat on sen jälkeen vasta tulleet. Onneksi alkuperäinen on tuossa ehjänä vain 5 tankillista ollut paikallaan, oli asennusvaiheessa outoa kun ei sopinut paikallaan olevaan akseliin vaan piti ottaa pakasta uusi johon meni?,,toivotaan että huomenna kun menen kentälle niin vika on hävinnyt swashplaten myötä,, toki onhan tuo kallis osa. Jos ei auta niin vaihdan elevatorin servon ja katon että miten käy, tuo ylös/alas liike ilmantuu vasta kun ottaa koneen ilmaan
-
Mitäs upgreidii tos swashplatessa on stanuun verrattuna???
Eikö siinä kopterissa ollut Sepon jäljiltä kaikki upgreidit mitä rahalla sai?
-
On toi swashplate kaiketi kevennetty ja lukee siinä jotain tekstiä ;D,,toi on Sepon ostama osa joka oli paketissa.Olisikohan siinä laakeri+ kuulassakin jotain hifiä?, no vaihdan kumminkin takaisin alkuperäiseen jossa ei lue ULTRALIGHT EXTREME 3D EDITION SWASHPLATE
-
Nyt nuppi kädessä ja on eroa toiseen lavanpitimeen kun liikuttelee, toinen liikkuu ihan ok, mutta toisessa tuntuu vastusta+tuntee laakerien kuulat pykälinä kun liikuttaa.Jostain syystä kiristyy ilmeisesti liian tiukkaan toisen puolen painelaakerit, laitan uuden akselin.Voihan olla että on lavanpitimen laakerissa vikakin, että lepatusakselin kumit+messinki prikka painaa laakeria liikaa ja rupeaa ahdistamaan?
-
Nupin korjausta suoritan 67v vanhalla alasimella (tykin ammus joka on suutari)ja vasarana toimii vuoden 1939 kranaatin kuori. Pitäisi kaiketi investoida uusia työkaluja, toki noilla päivitän laakerit ABEC-3 laatuun joka on kaiketi parempi mitä on alkuperäiset.
-
Maa kutsuu, kuuleeko Mikael? Lähtikö toi sun panos paukutellessa?? Tuliko eka suomalainen astronautti?
Asiaan:
Miten sen tietää missä se kardaanin laakeri seikkailee siellä peräputkessa. Mä ainakin vaan laitoin sen sinne "jonnekkin".
-
Tänään kävin kokeilemassa että miten nuo laakerin+swashplaten vaihto vaikutti, paskan marjat samanlainen vispaaja. Kotiin menin ja purin kiukkuni tietenkin muuhun perheeseen, vaihdoin kardaanin+laakerin. Kentällä ei mitään parannusta, nyt laitoin uuden peräakselin ja pahus on liian pimeä lähteä minnekään kokeilemaan. Pitää ottaa huomenna kone töihin ja kokeilla siellä valoisaan aikaan, seuraavaksi kaiketi kokeilen elevatorin servon vaihtoa. Nyt kyllä on ;D hymy hyytynyt, jos vaikka alkuviikosta tulisi noi uudet stapparin hiilikuituiset lavat niin vaihdan ne + tangon. Pitää nukkua yö yli ja miettiä asioita uusiksi,, swashplate katsottu työkalulla että liikkuu hyvin- lapaura kohdallaan-ei tärinää kun on nupissa kierrokset päällä(maassa)-perä ei tärise-perälavat virheettömät-pääakselissa ei klappia(alu laakeripukit). Kun otan ilmaan niin se hetken on ok?,,toivotaan että toi peräakselin vaihto auttoi.
-
Mites onko nupin ajotus kohallaan ja ei pääse löystymään se millä se säädetään mulla freya teki ihme voplaus liikettä kun se ajotus muuttu.
-
Roger. :-X
-
Kävin tankillisen kokeilemassa ja laitoin nuppiin kierroksia lisää+laitoin laihemmalle parit naksut. Ei ollut enää nykimistä, uskoisin että se mikä auttoi niin oli nuo kierrosten lisäys, toki vaihdoin tuon peräakseli. Koitan paremmalla ajalla tiputtaa nupin kierrokset takaisin ja kokeilla että ilmeneekö sama uudestaan, pääasia on että kone toimii. Kone oli säädöiltään samoissa kun se Sipoossa oli ensilennolla joten oli kaiketi nupissa jotain 1600rpm ja nyt kun ilmat muuttuneet niin enää ei ollut kuin 1400rpm, nyt kiertää tosi hyvin,,harmi kun en saanut mitattua kierroksia. Uskoisin että Janin teoria "woblaa" on aivan oikea diagnoosi
-
Täähän on oikee pappa Rexi tää Nitro 600N ;D
-
Täähän on oikee pappa Rexi tää Nitro 600N ;D
Jaa millä tavalla? Tuuhan leirille kattomaan että tartteeko tää pappa rollaattoria ;)
-op-
-
Joo ei oikein Pappa ja 600N mahdu samaan lauseesen. 600N on ehkä paras 3d kopu tällä hetkellä.
-
Täähän on oikee pappa Rexi tää Nitro 600N ;D
Harvinaisen väärinymmärretty lause... Ilmeisesti tarkoitetaan 600N:n isommuutta pikku-rexään verrattuna, ja sitä miten se antaa muille isän kädestä, mikäli porukoitten jorinoita on pätkääkään uskominen... ;)
-
:)
-
Hö, joutuuko se sun uusi rakkaus nukkumaan sohvalla, etkö otakkaan sitä vierees yöksi ???
-
Upean näköinen!
Vaikkei olekkaan punaista kabiinia... ;D
Jokos on päässyt tosihommiin?
-
Vaikkei olekkaan punaista kabiinia... ;D
No kun minä tietoisesti otin juuri tuon valkoisen kun se on mielestäni tyylikkäämpi kuin punainen ;D. Mutta näistä voi olla monta mieltä..
-op-
-
Nyt on uudet oranssit landarit alla ja erottuu nyt mukavasti maastosta, tässä muutama kuva.
-
Onkos jollain headeri käytössä kusiaisessa???
-
Mulla on QUK:n headeri ja niin on aika monella muullakin. Joku jenkki tais tosin sanoa että "headers are for sissies" :)
-op-
-
onko jotain huomioitavaa asennuksessa? Meinaan jotenkin arveluttaa josko tuo oma tankki ihan oikeasti ajaa saman asian...
Ei silti, ei se löpö vaakalentelyssä paljon vaahtoa... ;D
-
Sen saa asennettua pitkällä pultilla alimmaisen laakeripukin jompaan kumpaan ruuvinreikään, todella jämäkkä asennus tulee ja ei tartte porailla reikiä. Eikä oo vaikeeta.
-op-
-
Laitoin headerin tohon mosan viereen. Saa vähäsen painopistettä eteenpäin, ku muutenkin on takapainoa vielä. Tankin ja pohjarungon väliin ohut kaksipuoliteippi ja nippari vielä ympäri, hyvin pysyy :)
-
Kaikki servot + paljon muuta kamaa on mennyt vaihtoon kun oli niin kämäsen hidas tuntuma, uusi setuppi on nyt siis:
Redline 53
MP5SB
AR7000
ds8717's (8915's)
Solid G + ds8900G
Revmax + s9254
Align2in1
Vielä pitäs päästä eroon Wildcat fuilista, harmi kun kärkkäisellä ei ole 30% Coolpoweria vielä.
-op-
-
Ilta!
Tässä oon mäkin vähän sairastellu tota seppomikaelin mainitsemaa nitro sairautta ja sen parantamiseks vähän katellu 600:sia. Jotenka mistä ootte nua tilannu? Ja millä servoilla sun muilla härveleillä se kannattaa täyttää??? Jos nyt vaikka kuukausien päästä jouluks iskä vähän kukkaron nyörejä löysäis ni laittaisimma tuollaisen tilaukseen. Nyt hän on sitä mieltä että sen pitää olla sähkö, joten tänne vaan syitä miksi sen pitää olla polttis. :)
-
600N Pro
s9252's/ s9452's
AR7000
Gy401 + s9254
Align 2in1 + 2s2200mAh
Ys50 + Hatori
Coolpower 20%
Sullivan Dunatron startteri
Nitro pelittää hyvin, jos vaan hyväksyy huonot puolet eli fuilin hinta ja mahdolliset säätöongelmat.. :-\. Melkein suosittelisin mieluummin sähkökonetta, vaivattomampi ja helpompi.
-op-
-
Polttiksella pääsee järkevämmällä hinnalla kiinni isoon koneeseen. 600-luokka on saman hintainen käyttää sekä sähköllä että litkulla, erona se että hommaako käyttövoiman 5 kertaa +200€ akkupaketeissa vai n~30€ gallonoissa.
600N Pro
s9252's/ s9452's
AR7000
Gy401 + s9254
Align 2in1 + 2s2200mAh
Ys50 + Hatori
Coolpower 20%
Sullivan Dunatron startteri
-600N sport riittää, Pro:n keppiveto on kallis torpata.
-S3152 riittää hyvin, sitten kun oikeasti tarvitset paremmat niin näistä on jo rattaat puhki.
-2in1 on tosi hyvä systeemi, erillistä hehkutikkua ei kannata enää hommata jos nyt siirtyy polttiksiin.
-YS50 on hyvä tai OS 50 hyper ja joku pilli, mulla on Raptorin vakiputki. YSsin ja OSsin erot on vähän kun Futaballa ja JR:llä, molemmista saa mehukkaan riidan aikaan. Vertaa muuten YSsin ja OSsin polttoaineletkuasennuksi a.... ;) ;D
-Coolpoweri toimii, Byroni toimii, Wildcat toimii, jopa Rapicon toimii. Ekat gallonat on ihan sama mitä näistä laatukeitoksista sinne syöttää, et kuitenkaan huomaa eroa. Kunhan on Heli-tököttiä ja 20%-30%. Ota se mikä sattuu olemaan sillä hetkellä edullista.
-Halvempikin startteri riittää, mutta pitää varautua kylmällä säällä 10min tahkoamiseen. Dynatron käynnistää laakista. Jos nyt hommaisin startteria uudelleen, ottaisn Dynatronin.
-
Hyvällä putkella ainakin oma YS tuntuu toimivan ihan hyvin ilman nitroakin,
on halvempi ajella.
MJP
-
Mikä tuo 2in1 on? Ja itsellä käsitys että polttis on tehokkaampi, mutta pystyykä sähköllä lentää kunnon 3d?
-
Mikä tuo 2in1 on? Ja itsellä käsitys että polttis on tehokkaampi, mutta pystyykä sähköllä lentää kunnon 3d?
Kyllä niistä samat tehot saa ulos, sähköön vaan palaa enemmän rahaa aloitellessa.
Aling 2in1 on semmonen boxi, joka ottaa sisään liposta 7,4V ja antaa ulos 5v, jonka vastarit ja servot kestää. Tunnetaan myös jänniteregulaattorina tai BECcinä. Lisäks siinä on semmonen nappi, joka kytkee 2v hehkutulpalle muutamaksi sekunniksi. Erittäin kätevä, ei tarvitse käynnistäessä pelata erillisen hehkutikun kanssa.
-
Loppu pelissä taitaa olla käyttökustannuksiltaan samaa luokkaa... Tietysti riippuu lentomääristä.
Nitro vehkeen känssa tulee nuo akut kuitattua niin sanotusti osamaksulla.
Eiköhän tuolla sähköllä pysty ajamaan kaikki temput kuin nitrollakin.
sähkiksen kanssa ei vain tarvi turata sen moottorin säätämisen kanssa, eikä nysvätä koneen puhdistamisessa...
-jari-
-
sähkiksen kanssa ei vain tarvi turata sen moottorin säätämisen kanssa, eikä nysvätä koneen puhdistamisessa...
Ei tarvitse ei, mutta sitten lasketaankin välityksiä, hyötysuhteita ja otetaan käyriä akun purusta.
Polttis ja sähkis on oikeasti samalla viivalla. Käyttöhinta menee samoihin, tehot on samoissa, säätämistä löytyy ihan samalla lailla. Erot on vaan siinä säädetäänkö seosneulaa vai hifistelläänkö akkutekniikan ja välitysten kanssa, sekä käyttövoiman kertaostohinnassa. Valintaan oikeasti vaikuttavia eroja on se, onko aloitusbudjetti iso vai pieni. Polttis on halvempi hankkia, mutta menovettä joutuu ostamaan useammin kuin akkuja. Jos pystyy panostamaan kerralla ison summan sähkikseen ja jättirepulliseen akkuja, niin mikä ettei.
-
Loppu pelissä taitaa olla käyttökustannuksiltaan samaa luokkaa... Tietysti riippuu lentomääristä.
Eiköhän tuolla sähköllä pysty ajamaan kaikki temput kuin nitrollakin.
-jari-
Samat temput voi tehdä juu, mutta jos vertaillaan 50 polttomoottoria ja trex 600E perussetuppia 6 kennolla niin polttis voittaa tehossa selvästi. Voisi sanoa että 600 kone 8 kennolla vastaa 50 kokoista 30% fuililla, riippuen tietenkin moottorin ja säätimen valinnasta ym.. Sähkökoneesta saa rahalla paljon tehokkaamman kuin nykyiset polttikset; hyvällä moottorilla ja 12s lipoilla mutta lentoaikaa yleensä tulee 4-5min joka jää jalkoihin nitro vehkeen 10-11 minuutille.
Vähän vaikea vertailla kumpi on halvempi kun akkuja ja fuileja on eri laatuisia ja hintaisia, uskoisin että yhden lennon hinnan vertailussa sähkökone on aika vahvoilla, 300€ akulla 200 syklin jälkeen yhden lennon hinta 1.5€ + sähkömaksu, 35€ galloonalla fuililla lentää 8-9 lentoa eli 3.5-4.5€ per lento. (8s akku vs. 30% fuili)
Polttis on ns. kompromissi, kohtuu hinnalla kohtuu tehoa.
Hauska nähdä miten tulevaisuudessa, litkun hinta nousee ja akkujen hinta halpenee joten ei varmaan 10-20 vuoden päästä kovin moni aja nitrolla :).
-op-
-
Mites akkujen laita kun torppaat, itseä ainakin jurpi jo 450:sen kanssa kun torpatessa meni akku murekkeeksi ja hintaa oli vain 30€.
Mites sitte 300€ akkua muun torpin kustannusten päälle, ainakaan ei itseä houkuta.
Ja lisäksi metsku tulee osaksi vähän niinkuin luontaisena etuna :P
MJP
-
Mites akkujen laita kun torppaat, itseä ainakin jurpi jo 450:sen kanssa kun torpatessa meni akku murekkeeksi ja hintaa oli vain 30€.
Mites sitte 300€ akkua muun torpin kustannusten päälle, ainakaan ei itseä houkuta.
MJP
Tämä on yksi sähkökoneiden haitoista, varsinkin kun esim. TRex 600E:ssä se akku on oikein tyrkyllä siinä nokalla. e-Raptoreissa akku on laitettu rungon alle, mutta kyllä se iskua saa sielläkin.
-
Hyvällä tuurilla kennojen kulmat vaan vähän rytistyy, huonolla tuurilla hajoaa käyttökelvottomaksi.. En tosin tiedä miten paljon haittaa jos on kulmat rytyssä, kemiallisella reaktiollahan se kenno toimii joten onko sillä hirveetä merkitystä minkä muotoinen se kenno on?
-op-
-
Kallistahan se on jos vaikka sähkökopu torpissa syttyy vaikka tuleen, menee koko hoito samalla ja se saattaa kirpasta jonkun verran. Paitsi jos sattuu olemaan joku über vakuutus joka korvaa kaiken.
-
Heh! En kyllä haluis et mun metukkakopterikaan syttyis tuleen ;) Jossain nähny videoita ku kopteri tai lennokki räjähtää ilmassa kappaleiks.
Asiasta toiseen... Onko noilla perus ja pro versioilla muuta eroo kun tuo perän hihnaveto? Tuo 600n olis kyllä mukava hankkia mutta vastassa on aikalailla budjetin pienuus. En tarttis ku kopterin rungon niin loput tarvikkeet ja moottori löytyy jo ennestään. Jonkunverran noilla pro ja perusversiolla kuitenkin hintaeroo on.
-
Asiasta toiseen... Onko noilla perus ja pro versioilla muuta eroo kun tuo perän hihnaveto? Tuo 600n olis kyllä mukava hankkia mutta vastassa on aikalailla budjetin pienuus. En tarttis ku kopterin rungon niin loput tarvikkeet ja moottori löytyy jo ennestään. Jonkunverran noilla pro ja perusversiolla kuitenkin hintaeroo on.
Sepä se suurin ero taitaapi olla ja sitten Sportissa on muovicabiini ja Pro:ssa lasikuitua. Lisäksi Pro:ssa on alumiinia peräpuolella enempi. Ja Pro on hiilirungolla kun taas Sportti lasikuidulla..
-
Voikos tuota perusversioo sitten myöhemmin upgreidata enemmän pro versiota vastaavaksi? Osat kai sopivat keskenään yhteen?
-
Rahalla tuon perusversion saa täysin samaksi kuin Pro.
-
Jees!!! Nyt vihdoin on tuo 600N mullakin! Oon ollu mielissäni ku pikkupoika jouluna siitälähtien kun tuon sain. Kiitokset Trex-storelle nopeasta toimituksesta ja mukavasta palvelusta =) Nyt alkaa olla kopteri kunnossa parin illan kasaus urakan jälkeen. Vielä vaan odottelen mufflerin saapumista ja sitten kopteri oliskin jo lentokunnossa.
Muutama kysymys:
-Mikä mahtaa olla optimaalisin kierrosnopeus roottorille? Mulla ei oo governoria joten mietin et mihin kohtaan käyrän säätäis kierroslukumittarilla. Nupissa muoviset lavanpitimet ja radixin lavat. Eli minkä verran tuollasta uskaltaa vinguttaa niin ettei tarvii pelätä nupin jakaantumista?
-Normaali 3d lentoon maksimi lapakulmat taitaa olla +- 10 astetta?
-onko kellään vinkkejä tai paranus keinoja tuohon 600:sen perusversioon?
Tuo kopteri muuten on oikein elämys kasata kun osat loksahtelee paikalleen melkein itsestän. Todella hienosti suunniteltu kopteri ja rakennussarja. =)
-
Mulla,on joku 1750 kierrostta normimoodessa.
Esiksi oli 2200 kyllä moottori huusi aika lailla.
-
Joskus on 3D lentoon säädetty 2100 kierrosta.
Leijutteluun ja rauhalliseen taivaslentoon tuo 1750 on varmaankin aika passeli.
-
Nuppiin max. 2250rpm ja kulmia voi säätää pienemmilläkin kierroksilla +-12 astetta. Nupista saa ulos +-14. Sun kannattaa tähdätä säätäessä jonnekkin 1800-1900rpm paikkeille.
-onko kellään vinkkejä tai paranus keinoja tuohon 600:sen perusversioon?
Siis sport malli, vai normaali pro (joka on nyt ns. perusversio kun super pro tuli myyntiin)? Pro malliin ei välttämättä tartte päivittää mitään, sporttiin kannattaa harkita torque tubea säädön helppouden takia.
-op-
-
Juu laita normi moodiin vaikka se n.1800 ja idleen noin 2000 ja lapakulmat +-10 riittää mainiosti, otat sitten lisää kulmia kun/jos siihen on tarvetta..
sporttiin kannattaa harkita torque tubea säädön helppouden takia.
Tuo vaan ei kestä kun pienen perälapojen hipaisun maahan, menee etupäästä rattaat sileäksi,eli jos on tapana "kaivella"
perälavoilla maata noustessa/laskuissa niin kannattaa pysyä remmivedossa!!
Tänään olin omaa 600:sta ulkoiluttamassa hentaalla kun puolentankin jälkeen moottori sammu kesken haskanpidon :o
No, siitä tuli sitten rotaatio harjoitus :-\ Alku säikähdyksestä kun selvis ja sain vielä kerättyä räpellysten jälkeen nuppiin
kierroksia niin sehän onnistu muuten ihan kohtalaisesti mut paikka mihin se laskeutu oli hieman kosteahko!!
Totta kait se laskeutu just isoon lätäkköön joka ei ollut onneksi kovin syvä! ISO KIITOS mnentwig:lle koska loikki salaman nopeasti pakkolasku paikalle ja kahlasi sinne kopterin luokse ja katkaisi sähköt kopterista!!
Onneks oli sen verran matala paikka et ei sähköosat hajonnu, ainoastaan moottori+pakoputki oli täynnä vettä :(
Luultavasti tulppa tuli tiensä päähän?!? Pyörittelin startterilla moottoria ilman tulppaa jonkin aikaa, uus tulppa paikalleen
ja hetken tahkoomisen jälkeen hörähti motti käyntiin :) Puoli tankillista leijuttelin ja muuten vaan tyhjäkäytin et sais vedet pois,
hetken kattelin muitten lentoa ja sit taas tankki täyteen ja varovasti taivaalle.. hyvimpä tuo pienen moottori huuhtelun jälkeen toimi taas, ei tarvinnu ainakaan rotatoida vesilammikkoon :P
-
^ Oliko se se lammikko missä uitettiin jalaksia? Naureskeltiin silloin että jos se tonne menee niin silloin mennään uimaan eikä paljon mietitä veden lämpöä. Pisteet Markukselle toiminnasta.
-
^ Oliko se se lammikko missä uitettiin jalaksia? Naureskeltiin silloin että jos se tonne menee niin silloin mennään uimaan eikä paljon mietitä veden lämpöä. Pisteet Markukselle toiminnasta.
Ei onneks ollu se mutakuoppa vaan se siellä keskellä peltoo kehä 2:sen puolella oleva isompi lätäkkö!!
Leijuttelin kopteria niin pitkään lätäkön päällä kun se vaan leiju ja kiroilin mielessäni et tietenkin just veteen :'(
-
Taidatte vähän tykätä tosta mutapainista :) 18 minuuttiia kehäkakkoselta turkuunpäin yle-puhetta kuunnellen ja olisitte nummelassa. Täällä on kuutiokilometri ilmaa ja aivan kuivat tantereet torppailla.
-
Taidatte vähän tykätä tosta mutapainista :) 18 minuuttiia kehäkakkoselta turkuunpäin yle-puhetta kuunnellen ja olisitte nummelassa. Täällä on kuutiokilometri ilmaa ja aivan kuivat tantereet torppailla.
Moikka Keke !
Täytyy pitää tuo paikka muistissa :)
-
Joo mulla on siis tuo sportti. Lähinnä rahatilanteen takia tuon hommasin kun piti vaan päästä taivaalle. Voinhan sit myöhemmin upgreidata ittelleni tuon torque tuben mut ekana hankintalistalla on paremmat perä- ja nuppiservot.kopteri lakaa olemaan 90% valmiina. Harmittaa vaan kun nuo kuomun tarrat on niin tolkuttoman vaikee saada paikalleen rypistämättä. Tuossa kyljessä kun on tuo patti, jonka kupeelle pitäis nuo pitkät tarrat liimata, niin reunoille pakkaa tulemaan ryppyä. Muutenkaan ei kyllä kovin laadukkailta vaikuta nuo tarrat =/ Mut pikkujuttu se on =). Justä tässä säätelin lapakulmia mittarin kanssa. Ei paljoo uskalla tuota aileron/elevator prosenttia lisätä kun täysillä ja minimi lapakulmilla meinaa linkistö bindata kun kallistaa tikun johonkin nurkkaan.
-
Mitenkäs muuten teen tuon kun hommasin näin jälkikäteen governorin tuohon kopteriin ja mietin et pitääkö tuulettimelle asettaa 1 vai 2 magneettia? Model avionicsin govissa tuli mukana kaks ja tuulettimessa on myös kaks reikää mutta governorin käyttöohjeessa puhutaan vain yhdestä magneetista. Olis hyvä tietää tuo tässä vaiheessa ennen ku ruuvaa motin paikalleen.
-
Mul on kyl vain kokemusta sähkökoptereista, mutta maalaisjärjellä, ja varsinkin kun ohjeessa sanotaan vain yksi, niin laittaisin myös sen yhden. Ellei govista saa säädetty että onko yksi tai kaksi magneettia...Pahimmassa tapauksessa kuvernööri luulee että moottori pyörii kaksi kertaa liian nopeasti.
-
Tai no ehkä se pahin tapaus tulis siitä et jos governori olettaa että on käytössä 2 magneettia niin silloin se pyrkii pyörittämään roottoria tuplasti nopeemmin =/ Mut taidan ainaki ensin jättää tuon toisen magneetin laittamatta. Ai niin ja haittaako muuten jos tuulettimelle tulee yks magneetti ja se tulee vähän epätasapainoseks. Pitäiskö toiseen tuulettimen koloon laittaa vastapainoo?
-
Kyllä pitää molemmat magneetit laittaa, että pysyy tasapainoisena. Magneetit laitetaan niin että niissä on napaisuudet eri perin. Toinen vaihtoehto on magneetin vastapaino. Napaisuuden voit testata govin sensorilla. Se lukee vain toisen...
-
Kyllä pitää molemmat magneetit laittaa, että pysyy tasapainoisena. Magneetit laitetaan niin että niissä on napaisuudet eri perin. Toinen vaihtoehto on magneetin vastapaino. Napaisuuden voit testata govin sensorilla. Se lukee vain toisen...
Mulla oli Raptorissa vain yksi magneetti eikä haitannut millään lailla menoa.. tai en minä ainakaan huomannut
-
Tai no ehkä se pahin tapaus tulis siitä et jos governori olettaa että on käytössä 2 magneettia niin silloin se pyrkii pyörittämään roottoria tuplasti nopeemmin =/
Kakstaheille yksi magneetti, magneetti ja vastapaino tai magneetit eripäin, kuitenkin niin että govi haistaa vain yhden magneetin. Hidaskierroksisille nelitahdeille voi käyttää kahta magneettia (samoinpäin olevaa...) että päästään govin toiminta-alueelle. Näin ainakin neuvoi RevMaxin ohje. Tuskin se govi käskyttäisi moottoria jos huomaisi siellä olevan kahden magneetin takia 34800rpm (2x17000rpm, nupissa tällöin 2000rpm...) kun taitaa govin äly loppua 22000 jälkeen... luultavasti löisi hanskat tiskiin.
-
Kyllä pitää molemmat magneetit laittaa, että pysyy tasapainoisena. Magneetit laitetaan niin että niissä on napaisuudet eri perin. Toinen vaihtoehto on magneetin vastapaino. Napaisuuden voit testata govin sensorilla. Se lukee vain toisen...
Mulla oli Raptorissa vain yksi magneetti eikä haitannut millään lailla menoa.. tai en minä ainakaan huomannut
Tuosta nyt seuraisi tuulettimen ja sitä kautta tuossa kopterissa koko kytkinasetelman epätasapainoa, niin se näkyisi teoriassa vain lisääntyneenä tärinänä. Mene ja tiedä... minä laittaisin varmuuden vuoksi ne kaksi.
-
Juu laitoin nuo kaksi ja toisen väärinpäin. Saa nähdä miten tuon osaa vielä kalibroida kun on eka kerta kun polttiksen governorin kanssa pelaan :-\
-
Onko kellään ollut ongelmia TT-perän kiinnipysymisen kanssa? Multa irtos ja tippui koko perä peräputkesta kesken lennon. oli kyllä tiukasti kiinni, ei saanut putkea enää edes väkivalloin työnnettyä takaisin löysäämättä ruuvia.
-
Onko kellään ollut ongelmia TT-perän kiinnipysymisen kanssa? Multa irtos ja tippui koko perä peräputkesta kesken lennon. oli kyllä tiukasti kiinni, ei saanut putkea enää edes väkivalloin työnnettyä takaisin löysäämättä ruuvia.
TT-vehkeissä on ehdottoman tärkeää lukita puomi ylimääräisellä ruuvilla paikoilleen. Eli tail blockin ja putken seinämän läpi lyhyt ruuvi, joka pitää putken paikoillaan.
-
Hyvin pysyy peräboxi paikoillaan yhdellä ruuvillakin jos ei tee simopiroja, ei ole lennossa löystynyt kertaakaan. Varmempi tietenkin on kahdella ruuvilla, mutta silloin joutuu poraamaan 600N:nän peräboxiin uuden reiän.
-op-
-
Elikkä ootte tehneet kierteet peräboksiin?
-
En ole minä ainakaan tehnyt kierteitä ja on pysynyt ilman ongelmaa.
-
Missäs kohtaan ootte muuten pitäny perän työntötankoo servon hornissa? Mulla on käytössä alignin DS620 servo, Radixin perälavat, spartanin DS760 ja servon mukana tuleva pyöreä horni. Meinaa usko loppua kesken kun oon pienentäny gainia jo 28 prosenttiin ja silti vielä perä meinaa vipattaa? Pitäiskö hommata toinen horni ja laittaa työntötanko lähemmmäks servon akselia vai pienentää gainia jo ennestään pienemmälle? Normilennossa perä pysyy hyvin paikallaan mutta jos kierrokset vähänkin nousee niin että govi ei ehdi pienentää kaasua ajoissa ja kierrokset vähän nousee niin perä saattaa hetkellisesti tehdä tosi rajuakin vipatusta puolelta toiselle.
-
Mulla on JR 770 + G8900 yhistelmällä tönäri niin lähellä pääratasta kun voi olla osumatta... Gainit on jotain 20-30% ja pitää hyvin. Linkkiä vaan servon keskustaa kohti vielä ja koita jos auttas..
-
Mulla taas linkki suunnilleen 10mm päässä servon keskustasta ja gainit Solid G:ssä 60-70%.
Ja toimii.
-
Setupista riippuu millä linkin etäisyydellä keskustasta toimii hyvin. Spartan + bls251 toimii hyvin tuon Alignin ison servopyörän kanssa, mutta voi olla homma on ihan toinen tuon ds620 servon kanssa. Hommaa siihen lyhyempi armi ja koeta.
-op-
-
offtopiccia mut sopiikos noihin alignin servoihin futten hornit? niitä löytyis iteltä läjäpäin.
-
offtopiccia mut sopiikos noihin alignin servoihin futten hornit? niitä löytyis iteltä läjäpäin.
Sopii. Esim. QuickUK servopyörät:
http://www.quickuk.eu/products/735/align/t-rex_600/trex_600_700_push-pull_servo_wheel_set_-_futaba___align_txc-08.html (http://www.quickuk.eu/products/735/align/t-rex_600/trex_600_700_push-pull_servo_wheel_set_-_futaba___align_txc-08.html)
-
offtopiccia mut sopiikos noihin alignin servoihin futten hornit? niitä löytyis iteltä läjäpäin.
Sopii. Esim. QuickUK servopyörät:
http://www.quickuk.eu/products/735/align/t-rex_600/trex_600_700_push-pull_servo_wheel_set_-_futaba___align_txc-08.html (http://www.quickuk.eu/products/735/align/t-rex_600/trex_600_700_push-pull_servo_wheel_set_-_futaba___align_txc-08.html)
Varauksella tuo sopivuus. Omani tulivat Sepolta, koska eivät sopineet 700 rekun mukana tulleisiin Alignin servoihin :|
-
offtopiccia mut sopiikos noihin alignin servoihin futten hornit? niitä löytyis iteltä läjäpäin.
Sopii. Esim. QuickUK servopyörät:
http://www.quickuk.eu/products/735/align/t-rex_600/trex_600_700_push-pull_servo_wheel_set_-_futaba___align_txc-08.html (http://www.quickuk.eu/products/735/align/t-rex_600/trex_600_700_push-pull_servo_wheel_set_-_futaba___align_txc-08.html)
Varauksella tuo sopivuus. Omani tulivat Sepolta, koska eivät sopineet 700 rekun mukana tulleisiin Alignin servoihin :|
Nuo kyseiset QUK servopyörät on tosi tiukat Futaban servoihinkin. Tuntu vähän jopa liian tiukalta BLS451:siin (ilmeisesti laskelmissa ei ole otettu huomioon anodisoinnin mukanaan tuomaan paksuutta, minkä takia tulee liian tiukka). Tarkoitin kuitenkin lähinnä sitä, että QuickUK:kin speksaa tuon tuotteen molemmille servoille eli boori (vaimikäsenyoli) on heidänkin mielestä sama. Samoin Alignin omat Futaballe tehdyt servopyörät käy oikein hyvin Savox servoihin, jotka on siis samoja kuin Alignit. Jännä muuten, että jengille kelpaa ympäri maailman Align brändätyt servot, kun aikasemmin ei tainnu Savox merkkisillä servoilla olla paljon kysyntää... paitsi mä ostin semmoset ;). Mulla oli Savoxin servot 600:sessa. Räjähdysmaisesti on varmaan kasvanu Savoxin tuotanto näiden brändäysten mukana ja käsittääkseni niitä myydään jo useammalla nimellä. Savoxin omallakin nimellä tungettiin vähän aikaa sitten autopuolen markkinoille linja uusia servoja, joiden speksit on kovasti yhtenevät noiden Align servojen kanssa ;).
-
Eilen laitoin vastaavat kiekot JR:n sovitteella DS 8717 servoihin. Tosi tiukat oli mutta kun kerran ne sinne runttas niin pyörän metalli (tai anodisointi) antoi periksi. Mukavan tiukka sovitus nyt. Samalla lailla oli Hitec 5245:n mukana tulleiden metallisten armien kanssa.
Lueskelin ennen operaatiota muiden kokemuksia ja näin on ollut muillakin. Rohkeuden puutetta tuollainen ei mahdu, pakko mahtua kun on jo vihittykin. ;D
-
-
Jees. No taidan laittaa tuohon sellasen futaban ison kiekon ja poraan siihen reijän johonkin 12mm päähän akselista. Kiekko taitaa olla parempi kun joku ohut armi kun se on aika paljon jäykempi.
-
Jees. No taidan laittaa tuohon sellasen futaban ison kiekon ja poraan siihen reijän johonkin 12mm päähän akselista. Kiekko taitaa olla parempi kun joku ohut armi kun se on aika paljon jäykempi.
Kiekko on parempi, mutta tarkista, että se iso mahtuu olemaan hyvin canopyn alla. Mulla 700:sessa hankasi semmonen Futten iso pyörä yläosastaan kaartuvaan canopyyn. En aluksi huomannu, kun ei se näyttäny siltä et se ois mihinkään pystyny ottamaan kiinni...
-
Joo 600:ssa ei oo mitään ongelmaa ton kanssa. varsinkaan kun kyse on peräservosta.
-
Tota muuten oon miettiny kun mulla on tuossa 600:ssa moottorina OS-46FX helimoottori ja siinä meinaa kierrokset hyytyä esim tictoc:kia tehdessä (kulmat +-10) niin ajattelin kokeilla ennen uuden moottorin ostamista lisätä soppaan vähän lisää nitroa. Tän hetkisessä polttoaineessa mulla on nitroo 20%. Minkälaisia nitromäriä te käytätte? Jos kasvattaisin prosenttia kahteenviiteen tai kolmeenkymmeneen niin paraneeko vai onko liikaa? Jossakin vaiheessa tulee kyllä tuo uus moottori ostettua, luultavasti OS 50 hyper, mut toi olis kuitenkin hyvä ensiapu.
-
30%:llä ajelen. On siinä enemmän potkua ja motti käy viileämpänä. Uutta mottia jos oot ostamassa niin odota vielä hetki ja osta Yssin 56 kun tulee myyntiin, luulen että se tulee olemaan aika killer moottori. Ossin 50 Hyperissä on jonkinasteinen laakeriongelma, nykyään on parempiakin moottoreita.
Ja muuten, hyvänkin moottorin saa hyytymään tictoceissa jos käyttää liikaa pitchiä. Eli kannattaa käyttää paljon kallistusta ja mahdollisimman vähän pitchiä. Kannattaa mekaanisesti säätää maksimi kallistukset nupista, helpottaa huomattavasti.
-op-
-
Joo no hyvä tietää. Onkohan siitä tietoo et millon se uus yssi on tulossa myyntiin
-
Löytyykö nykyään toimivia moottoreita pienelle nitromäärälle?
Webra 60?
-
Joo no hyvä tietää. Onkohan siitä tietoo et millon se uus yssi on tulossa myyntiin
Huhujen mukaan tulee myyntiin USA:ssa nyt Heinäkuussa.
-op-
-
Tuli käytyä testaamassa noita Alignin 600D CF lapoja, ja tietty uutta Obi-One-Kanobia.
Kommentteja V-Bladeja vastaan. Alignin lavat on paremman tuntuiset autorotaatiossa, pitävät paremmin liike-energian. Flipatessa tuntuivat pehmeämmiltä. Muutoin liikkeet tuntuivat hieman tarkemmilta. Selällään leijuttaessa ei merkittävää eroa.
Pakkasessa ajelusta sen verran että -10oC ja tuulta 5m/s. Ei kivaa... sormet jääty jo startatessa. Jossain kohtaa ihmettelin et miks perä vägää, mut sit tajusin et samalla kuuluu pientä kräkkäys ääntä, nopee vilkasu ratioon ja tajusin et vasen käsi sormineen päivineen oli menny auto-crack-moodiin. Sit leijuttelin tankin loppuun...
Kapiini :) ai eeeettä kun se on kaunis auringon paisteessa. Punanen peräputki on myös kovin kaunis tuon kabiinin kanssa.
Ali'kN!
Edittinä: lisätty kuvatus.
-
Hommasin itekkin ton header tankin kuussataseen mut paketissa tulikin vaan tankki sisuskaluineen ja metallinen kehys tankin ympärille. Kiinnitykseen tarvisin siis ruuvin ja sellasen ständoffin jotta tankki tulis oikeelle paikallensa. Hirvittää kyllä kun tuo tulee vaan yhellä ruuvilla kiinni et pysyykö se siinä. Mistäs tuohon sais sellasen ruuvin ja ständoffin mahd kätevästi? Vai onko muita ideoita kuinka kiinnitys onnistuis?
-
Itse laitoin vaan pitkällä pultilla siihen tankin viereen, alimmaisen pääakseli laakeripukkiin... Löysin varastosta pneumatiikan jotain muovi murkuloita joista tuo pultti mahtu juuri läpi.. niitä muutama että sai kiristettyä ja että ei ottanut päätankkiin kiinni. hyvin on pysynyt ja kestänyt... pulttikin on itse tehty kierretyökalulla mopon pinnasta :D
-
Mulla on edellisen omistajan jäljiltä siellä pannan ja päätankin välissä iso pala jotain gyroteipin tapaista, ei heilu vaikka yrittää heiluttaa. Ruuvi on samalla tavalla kuin 1m4s0:lla.
-
Hyvin pysyy yhelläkin ruuvilla.
QuikUk:lla on hyvä sarja tätä varten ja löytyy usemampi värisenä, esim. musta -> http://www.fast-lad.co.uk/store/h5511b_quick_header_tank_mounting_black-p-4140.html
Tollasen sarjan tilasin ite ja siitä löytyy kolme erimittasta holkkia millä onnistuu varmasti..
-
Jees kiitti. Teen tuohon jonkun viritelmän (rautalankaa, kuumaliimaa ja jesaria =))
-
600:n mukana tuli hologrammitarrat, tuleeko ne siis tuonne päälapojen alapuolelle vai minne?
-
600:n mukana tuli hologrammitarrat, tuleeko ne siis tuonne päälapojen alapuolelle vai minne?
Hologrammitarroja olen nähnyt sekä lapojen päällä että lapojen alla, lienee makuasia.
Tässä ne on lapojen alla
(http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/Masku/2010-04-12/DSC_0067.jpg/_small.jpg)
Ja tässä hologrammit löytyy sekä stabbareista ja perälavoista
http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/Areena/DSC_8465.jpg (http://harrikah.1g.fi/kuvat/Sekalaista/Kopterit/Areena/DSC_8465.jpg)
-
Olin unohtanut jo koko tarrat, juurikin tuo kuva muistutti niiden olemassaolosta. Pitääpi putsailla lavat ja liimata alapuolelle.
Kiitos taas :)
-
entäs niin että toiseen lapaan yläpuolelle ja toiseen alapuolelle? Tuskin mitään haittaavaa epätasapainookaan syntyy. sit näkyis molemminpuolin.
-
Muuten! mitä ereoo aerodynaamisesti ja ohjauksen kannalta on pidemmällä ja lyhyemmällä stabbaritangolla? niitä saa näemmä erikokoisia kun toinen on 400 ja toinen 440mm?
-
Pidemmällä saa nopeamman cycling vasteen.
Suurempi merkitys on stabbarin lavoilla, jos haluaa kieppua vauhdilla niin KBDD:n stabbarit paikoilleen... ovat NOPEAT.
-
Kyssäri kaikille (tai nopeimmalle vastaajalle): Tarttisin Nitro reksin pääakselin mitat, paksuus ilmeisesti 10mm? muttapa entäs niiden päissä olevien 3mm reikien keskipisteiden etäisyys toisistaan ja akselin kokonais pituus??
Hakusessa ois pääakseli jonka (poikittais)reikien väli ois 150-160mm ja 10mm akseli...
Muoks...
Jaa nitro reksin akseli on näköjään tuommonen polijä eripaksuinen toisestapäästä... ei käykkään mun rojektiin...
-
Käväsinpä juuri hakemassa postista 600NP combon 8) Tuossa vähän hypistelin niin onhan hienon näköisiä osia!
Ensimmäinen aito ALign!
Sellainen asia pisti silmään kun kytkintä pyörittelin akselin päästä niin ihan kuin siinä olisi ollut heittoa 1-2mm! Onko normaalia?
varmaan täristää jos laittaa 17000rpm siihen.
Lavanpitimet on muovia. kestääkö noi?
mukana oli moottori,hehku, vaimennin, regulaattori/hehkutus sydeemi ja vastarin akku!
enää tarvis lavat, 5 servoa, startterin ja polttoainetta. Ei paha
-
Sellainen asia pisti silmään kun kytkintä pyörittelin akselin päästä niin ihan kuin siinä olisi ollut heittoa 1-2mm! Onko normaalia?
Normaali heitto kytkimen kengässä on about 0.05mm kun pyörittää moottorin akselilla, mut mistäs kohti ja mitä osaa sä pyörittelit? Siinähän kytkinkellon laakerissa on klappia aika reilusti että jos siitä laakeripukista pittää kiinni niin kyllähän se heiluu. Moottorin puoleisessä päädyssä ei oikeen heittoo voi olla, ellei sitten se palikka mihin kytkinkenkä tulee kiinni oo sorvattu vinoon.
Lavanpitimet on muovia. kestääkö noi?
Kestää ne :)
-
Joo. Olet oikeassa. Rupesin tarkemmin tutkimaan niin tuossa on näkyy lisää irtoavia osia kuten tuo yksuunta laakeri niin siinähän se pääsee vähän lenksumaan..
-
Millasia servoja tuohon kannattas katella tänä päivänä? tässä ketjussa aika vanhoja viestejä
Mieluiten semmoset että ei tarttes heti uusia ostaa jos taidot paranee...
-
Eikö ne alikili DS620 servoja käytä nupissa.
-
Noissa alikilin comboissa on DS610 servot nupissa.
Ne on kohtuuhintaiset ja ainaskin mulla toiminut oikein hyvin.
Fastlad myy kolmen settinä http://www.fast-lad.co.uk/store/k10425_ds610_digital_servo-p-8031.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/k10425_ds610_digital_servo-p-8031.html)
-
juu noi alignin servot on ollu tosi hyviä ainaki hintaan verraten. ite käytän kans ja toimii täydellisesti
-
okei. Laita varmaan noi ja perälle ds650 kaasulle sen s3001 Niinkuin Vispilä ehdottikin tuolla eri ketjussa
~200eskoo koko setti. ei paha
-
Toinen hyvä vain hieman kalliimpi vaihtoehto kaasulle on s3152, aikalailla muuten sama kuin s3001 mutta digitaalinen.
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29775&grpid=3203 (http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=29775&grpid=3203)
-
Moro
Oisko kellään tuoreessa muistissa lapakulmakäyrät Norm. lentotilaan? servot on noi ds610 ja radio dx7
Ja Kaasukäyrät norm, st1 ja st2
3 lennolla meni jalakset paskaksi kun kokeilin että nakkaan holdin päälle ilmassa ja laskeudun sit mutta oli kulmat ihan erit hold tilassa niin nakkasi miinus kulmaa aika raakasti..
-
Os-55HZ vai Ys56SR
-
Os-55HZ vai Ys56SR
Täällä jotain aiheesta.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=12865.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=12865.0)
R
-
Moro! Trex600 ja Ys50 murheena. Lähtee käyntiin hyvin ja tyhjäkäynti ok. Kun kierroksia nostaa niin sammuu. Missähän voisi olla vika?
- Lassi
-
Kun kierroksia nostaa niin sammuu.
Saammuu tukehtumalla -> liian rikkaalla vai sammuu ku veitsellä leikaten -> vois auttaa paineventtiilin tarkistaminen, onko oikein päin tai onko tukossa.
-
Joo se paineventtiili tsekattiin ja oli oikein päin (testattiin vielä toisin päin). Kun nostaa kierroksia niin välillä pääsee ihan 70-80% throttle ja sippaa ihan ku veitsellä leikaten tosiaan. Yhden kerran se kyllä teki niin, että hiljalleen booas eikä antanu tehoja ja sammu. Ihan kuin ei sais ainetta tarpeeks, mutta miksei sais?
-
* check that pressure remains in the tank after you shut it down. If not, it's leaking => fix that first.
* temporarily put in a hotter plug (Enya #3 comes to mind)
* You can also try to fly with the glow plug starter on to break in the engine
* the next time you disassemble the engine, rub off all brown soot especially from the side walls of the piston.
Someone who knows the engine will tell you by ear, whether it shuts down because it's too lean (lack of pressure), or because the plug is getting too cold.
-
Täytyy tänään tutkia asiaa tarkemmin. 12 kanisteria on ys kestänyt. Vaihdettu kannen tiiviste ja tulppaa vaihdeltu muuten ei mitään ongelmia, tietenkin pientä säätöä riippuen kelistä. Tämä sammuminen on ihan uusi juttu.
-
Ei tahdo toimia millään. Kaikenlaisia säätöjä kokeiltu, neuloja säätämällä tilanne ei ratkennut. Ja onhan neulaa pitänyt aiemminkin säätää kelien ja polttoaineen mukaan, mutta tällästä ei ole tullut vastaan. Välillä se jo toimi tänään ihan ok, mutta alko tehot tippumaan ja oli pakko laskeutua --> kone oli tosi kuuma kolmen minuutin lennon jälkeen. Ja tosiaan se sammuu yleensä ihan ilman mitään varotuksia. Taitaa olla semmonen juttu, että pitää purkaa se kone.
Polttoaineletkut on oikein ja toimii. Samoin siinä paineventtiilissä ei ole vikaa. Paineilmalla lisäksi puhdistettu röörit.
-
Aja fuilia läpi siitä ykssuuntaventtiilistä (rankkaa hetki sitä kautta), se huuhtelee mahdollisesti sinne jämähtäneen öljyn pois ja venttiilit toimii kierroksillakin.
Se venttiilit voi jämähtää muutaman päivän seisonnassakin, eli kannattaa huuhdella.
-
Aja fuilia läpi siitä ykssuuntaventtiilistä (rankkaa hetki sitä kautta), se huuhtelee mahdollisesti sinne jämähtäneen öljyn pois ja venttiilit toimii kierroksillakin.
Se venttiilit voi jämähtää muutaman päivän seisonnassakin, eli kannattaa huuhdella.
Suosittelen tota Sammyn neuvoa hyvä ja nopea kikka.
-
Joo täytyy suorittaa vielä se toimenpide ja laskea ainetta läpi venttiilistä.
Nyt vaihdettiin fuilin merkkiä, ja oireet pikkuhiljaa väheni. Nyt jo 3 tankillista lennetty ja aivan satunnaisesti välillä "röpsäyttää", mutta niin ettei kierroksetkaan laske. Kertaakaan ei ole sammunut ja kone ei enää kuumene. Fuili jota aiemmin käytettiin kun ongelmat alkoi oli O´donnell 30%. Koko pönikkä oli aivan turvonnut pohjasta. Nyt vaihdettiin Heli Coolpower 30% ja toimii koko ajan paremmin. Olen hieman ymmälläni. Osaako joku sanoa voisiko fuilissa olla jotain mätää? Esim. vanhentunutta tai liian rasvaista ja jumittaa tuota yksisuuntaventtiiiä? Öljyäkään ei enää työnnä samalla tavalla pakarista.
-
Fuili jota aiemmin käytettiin kun ongelmat alkoi oli O´donnell 30%.
O´donnell Speed Blend (http://www.odonnellracing.com/speedblend/index.html) ja Ready 2 Run (http://www.odonnellracing.com/r2rfuel/index.html) ainakin sisältävät rissaa, eli eivät oikein sovellu helikäyttöön.
Yssi kaipaa pelkkää synteettistä öljyä ja sekin mielellään mahdollisimman notkeaa.
Koko pönikkä oli aivan turvonnut pohjasta.
Kyllähän nuo purkit lämpimässä turpoavat, metanolilla on kuitenkin jonkinlainen hyörynpaine (http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_pressure). Pullistuma on oikeastaan merkki tiiviistä kannusta.
YS:n silikoniosat eivät sitten kestä mitään mineraalipohjaisia aineita esim: crc, bräkleen, bensa, diesel, ym. Eli puhdistus ainoastaan fuililla.
-
Joo täytyy suorittaa vielä se toimenpide ja laskea ainetta läpi venttiilistä.
Nyt vaihdettiin fuilin merkkiä, ja oireet pikkuhiljaa väheni. Nyt jo 3 tankillista lennetty ja aivan satunnaisesti välillä "röpsäyttää", mutta niin ettei kierroksetkaan laske. Kertaakaan ei ole sammunut ja kone ei enää kuumene. Fuili jota aiemmin käytettiin kun ongelmat alkoi oli O´donnell 30%. Koko pönikkä oli aivan turvonnut pohjasta. Nyt vaihdettiin Heli Coolpower 30% ja toimii koko ajan paremmin. Olen hieman ymmälläni. Osaako joku sanoa voisiko fuilissa olla jotain mätää? Esim. vanhentunutta tai liian rasvaista ja jumittaa tuota yksisuuntaventtiiiä? Öljyäkään ei enää työnnä samalla tavalla pakarista.
No nyt sulla on ainaki hyvää polttoainetta nimittäin toi Coolpower 30 heli.
-
Kiitos vinkeistä. Kyllä se varmaan tuohon fuiliin ja yksisuuntaventtiiliin jäi. Vielä se välillä röpsäyttää kesken lennon. Siis harvoin. Tiiä mikä siinä sitten on. Pääasia että nyt toimii.
-
Onkohan mitään taulukkoa esim lämpötilan mukaan, minkä verran neulaa kannattaa avata? Kyseessä YS50. Saisi sitten kelin mukaan suurin piirtein kohdalleen.
-
Mitä nyt olen nitroja säädellyt niin helpointa on säätää moottori sen perusteella miltä se kuulostaa, lämpenee ja antaa tehoa. Niin monet asiat vaikuttaa seokseen että on aika vaikea tehdä taulukkoa joka pätisi kaikkiin koptereihin ja ilmastoihin. Meillä on yssejä kaikissa koneissa ja kaikissa on erilaiset säädöt vaikka setupit onkin lähes tismalleen samat.
-
Ok. Näin se on sitten tehtävä. Eli entiseen malliin.
-
ys50 leikkas kiinni. Nyt on uusi motti. Onkos mitään kikkaa uuden moottorin säätöön ja sisäänajoon. Sisäänajo rikkaalla ja kuulon perusteella sitten?
-
Rikkaammalla aluksi sisäänajo.
Normaali säädöissä: Jossain oli hyvä ohje että jos 4-5 sekkaa voi pitää sormea moottorin takalevyssä niin ei ole ainakaan liian laihalla. Näin on ainakin mulla kone kestäny
-
Jep. Tänään +23 lämmintä. Enya#3 tulppa. Pääneulaa kaksi kierrosta, samoin alaneulaa kaksi kierrosta. Toimi ok. Jos laittoi pääneulaa pienemmälle, niin meni laihalle ja kuumeni kone. 8 tankillista ajettu.
-
Itselläni oli aikoinaan vaikeuksia löytää sopivat säädöt YS-91:en. Joko oli tehoton tai sitten teki lämpöleikkauksen=sammui kesken ajon.
Anssi vinkkasi että kannattaa säätää näin:
-Tyhjäkäyntineula niin rikkaalle kuin vain saa säädettyä siten koneen pysyy käynnissä. (trimmillä nostetaan kaasua). Kun kohta löytyy niin neulaa 1-2 naksua kiinnipäin. Trimmillä/kaasukäyrän säädöt kohdalleen.
-Keskialueen neula säädetään seuraavaksi siten että kone reagoi herkästi kaasuun. Rivakka puristusote nupista ja nypytä radiosta kaasua. Motin pitäisi reagoida välittömästi
-Leijutuksessa sen sitten näkee paremmin. Kone ei saa kakoa kuormitettaessa vaan reagoida kaasuun välittömästi eikä kierrokset saa alkaa 'seilata' kun palauttaaa tyhjäkäyntikierrokset.
-Yläpäänneulan voi taivasajossa säätää siten ettei kampikammio kuumene liikaa =pitää pystyä pitämään sormea ainakin se 10 sekunttia sen jälkeen kun on käynyt taivaalla ajamassa 100% kaasulla kierroksen.
Voi sen yläneulan säädön tarkastaa maassakin: [spoiler]Kunhan ensin valitsee TURVALLISEN paikan ja varmistaa että kopteri on täysin kunnossa -->Nostetaan norm-tilassa kierrokset lähelle leijutus kierroksia ja sitten laitetaan idle-1 päälle ja annetaan kopterille täydet negatiiviset kulmat joksikin aikaa ja tämän jälkeen palautetaan kopteri tyhjäkäynnille käänteisessä järjestyksessä, eli kaasu keskelle, annetaan kierrosten laskea ja sitten vaihdetaan norm-tilaan ja pudotetaan kierrokset pois.[/spoiler]
->Tämän jälkeen voi keskialueen neulaa tarvittaessa säätää kelin mukaan.
-
Jihuu! Nyt on vihdoin kuussatkussa YS 56Sr kiinni. Tänään sisäänajo ja kevyttä testausta. Saa nähdä kuinka osaan säätää tuon kun tää on eka moottori jossa on säädettävä paria neulaa. Laitan sit tänne ihmettelyä ja kysymyksiä kuinka ton saa toimimaan oikein. Ilmeisesti govi kannattaa ohittaa alkuun kokonaan ja säätää se siten käymään hyvin. Laittaa sit governorin päälle kun säädöt on kunnossa.
-
Ootteko sisäänajanu noi yssit ihan maassa tyhjäkäynnillä hörpöttäen vai leijunnassa.
-
tyhjäkäyntiä jokunen hetki joku puol tankkii tai allekkin se lämpenee siinä enemmän ku leijunnassa ku ei tuu kunnon ilmavirtaa, eli kannattaa melkeen leijutella se sisäänajo, ja onha se mielekkäämpääki ku katella vaa ku se käy maas :)
-
Noniin pari tankkia ajettu ja hyvin pelaa. Toimii kyl ihan ohjeiden mukasilla säädöillä ku unelma. =)
-
Kertokaas mikä ero on normaaleilla alumiini lavanpitimillä ja 3G lavanpitimillä? Mun kopterin nupissa on joku pielessä kun lepatusakselilla on akselinsuuntainen parinmillin klappi. Leparin ruuvit on varmasti kireällä ja kaikki ohjeenmukaset osat (Painelaakerit ja prikat) on oikeilla paikoillaan. Oliskohan mun nuppiin eksyny fbl lavanpitimet?
-
FBL lavanpitimissä on pidemmät linkit siten, että ne tulee pääakselin keskilinjalle tai ainakin lähelle sitä. Muutakin eroa on.
Normi lavanpitimissä linnkien päät ovat SF mix armin kohdalla.
En usko, että lavan pidin vaikuttaa leparin välykseen.
Kysyisinkin onko välys varmasti lepatusakseli ja nupin välissä jos on niin lepatusakselin kumit ovat loppu.
Vai onko välys lavanpitimen ja lepatusakselin välissä jos näin niin lavanpitimen laakereita ja niiden asennusvälyksiä täytyy tutkia enemmän.
Kuitenkin välyksiä on aina eli vaikuttaako välys lapauraan/ lentoon.
Noi alumiini osat on valmistettu alumiinista jolloin niiden pitäisi olla kestävämpiä mutta ne voivat vääntyä torpissa ja aiheutta siten ongelmia. Muovinen hajoaa kun ei kestä. En usko että mikään ehjä osaa hajoaa ilmassa.
-
Nyt ois mun 600N TT:n säädetty lapa ja kaasukäyrät rekkulan ohjekirjan mukaan.
Asia mikä jäi hämärän peittoon on lapakäyrä throttle cutille eli autorotaatio harjoittelulle (eihän sitä joudu ikinä oikeessa tilanteessa käyttämään ;)).
Mittasin lapakulmat -10 / +10 asteiseksi ja tuntuu toimivan eri Idle asennoissa ihan hyvin.
Voisitteko antaa hieman kommenttia näistä käyristä (liitteenä) ottaen huomioon, että olen jokseenkin täys noviisi kopterien kanssa, koneena on Alignin (OS) 50 Hyper, en ole tällä kopterilla lentänyt vielä kertaakaan ja olisi tarkoitus ottaa se ilmaan huomenna säiden salliessa?
Kaikki apu ois tervetullutta.
-
Idlelle kaasukäyräksi vaikka 100-60-100 ja kulmia 11-12 ja holdille sama lapakulma käyrä kuin idlelle.
-
Idlelle kaasukäyräksi vaikka 100-60-100 ja kulmia 11-12 ja holdille sama lapakulma käyrä kuin idlelle.
Ok. Nämä on nyt Idle2:lla.
Minulla kyllä kestää vielä aikaa ennen kun rupeen kokeileen näitä Idle tiloja. ;)
-
Mikä on ero muovisten / alumiinisten lavanpitimien käytöllä 600N Pro:ssa?
Tuleeko ero esiin perus lennossa vai mahdollisesti vasta kovassa rasituksessa (esim 3D)?
Painoahan noilla alumiinisilla on hieman enemmän...
Olen kiinostunut, koska kopterissa on nyt muoviset, mutta hyllyssä odottaa alumiiniset. ;)
-
Ei niissä varsinaisesti ole mitään eroa, tai en usko että huomaat sitä koska nikokin lensi muovisilla joten sinäkään tuskin tarvitsen alumiiniasia, ulkonäkökysymys ;)
-
Olen noista ison skaalan rc autoista oppinut, että muovi varsin pätevää ainetta kestävyydeltään. Toki oikea materiaali oikeaan paikkaan. Tuo alumiinivillitys on nyt aika kovaa kaikissa rc lajeissa.
-
Ei niissä varsinaisesti ole mitään eroa, tai en usko että huomaat sitä koska nikokin lensi muovisilla joten sinäkään tuskin tarvitsen alumiiniasia, ulkonäkökysymys ;)
Joo, tarvetta ei varmasti ole ainakaan vielä piiiiiiiiiiiiiiiiitkääää n aikaan. ::)
Ulkonäkö juttuhan se ainakin on, joku tykkää ja toiset taas ei.
Vaikuttaiskohan se hieman lisääntynyt paino käytännössä mitenkään esim lento ominaisuuksiin (ei varmastikkaan minun tämän hetkisillä taidoilla) tai mahdollisesti pääakselin laakerien ikään?
-
En usko että vaikuttaa, loppupeleissä todennäköisesti melkein saman painoiset, mutta lavanpidinten laakereiden ikään teoriassa voi vaikuttaakin mutta tuskin, eli miskälaisesta ulkonäöstä tykkäät, siitä kiinni :)
-
Miten kauan ovat muilla kestäneet kytkin limput. Mulla kesti vajaat 40 l fuilia ennen kun murtui.
Ton kytkimen hubin kierteet kytkimeen ovat aikas lyhyet ja menevät helposti rikki. Niitä vastanhan tulee tuulettajan pultit joten paljon pidemmät ne ei voi olla.
Onko kukaan tehnyt sellaista modia, että laittais pitkät pultit kytkimeen siten että ne menis myös tuulettajan propellista läpi ja sitten mutteri päähän jolla kirrais sen tuulettajan kinni (vai tarvitaanko niitä muttereita ollenkaan, onhan tuulettajaan ne kaksi muta ruuvia).
-
Nyt on sitten leirillä torpattu 600N taas kasassa ja testaitu.
Oliha se jo aikakin tehdä isompi huolto tähänkin kopuu. (tosin olis ollu mukavampaa jos olisin itte saannu päättä ajankohdan).
Muutama kommentti:
- Ei toi Uotragen putki ole niin huono kun muistelin. Pelaa kuten Hatori normaali pyörityksesä mutta pidemissä voimaa vativissa liikeissä kuten isoissa silmukoissa puutuu aikalailla vaikka mula on maltilset kulmat +- 12. Hattivatti vaihdettan kunhan se kotiutuu.
- Alignin 3G lavat ovat ihan kivat mutta niistä puuttu ÄÄNET. Siis ovat tosi hiljaiset. Autorotatiohin tuli taas se vaappuminen jonka sain pois Edgen lavoilla kun vähesin ele gainia pikkasen
- Täytyy tässä syksyn mittaan kokeilla 3GX:ää tässäkin
Nyt ei kun kovaa ajoa.
-
Vaihtelin sitten 3GX:n.
Tulipas kivasta vielä mukavampi. :)
Nostelin samalla govin asetukseen 19600 kun toi 56 YS:n kirja sanoo että kierrosluku alue on 20000-2000.
Hattivattikin sanoo että voisi kierrättää ton 20 000.
Tulihan kopuun räväkkyyttä ja lapaääniä
MUTTA
Nyt kiekat soutaa leijutuksessa.
Kummastakohan toi johtuu seoksista vaiko govin säädöstä?
No testaamallahan tonkin saa selville jos kukaan ei osa vastata. :D
-
Ootko yläneulaa ruuvaillu?
Mulla souti kierrokset GY701 governorilla, ja vaihtaessa idle-upista normaalitilaan kierrokset ensin nousi ja sen jälkeen vasta laski kohdalleen hitaasti.
Syynä oli liian rikkaalle säädetty YS56:n yläneula, minkä totesin tarkastamalla miten paljon neulat oli auki, ja sen jälkeen säätämällä ne uudestaan lähtien tehdasasetuksista. Yläneulan taisin jättää tehdasasetukseen, ja trimmasin käytännössä pelkästään keskineulaa.
-
Neuloja säätämällä toi kierrosten vaihtelu väheni tai sitten hävisi.
Nyt ei vaan meinaa tehot pysyä kelvollisena koko tankilista.
Parhaimmillaan on tosi hyvä mutta sitten jossain vaiheessa alkaa putumaan. Mulla on govi jossain 19600 tienoilla.
Näillä kiekoilla 600N:ssä alkaa olla sähkömäistä terävyyttä. :)
Ei ton 56 YS:n säädöt kyllä helpolla löydy. :(
Täytyy vielä testaila jo koettaa saada tehot esiin.
Eilen sain uudet laakerit 55 OS:ään. OS:ssän saan säädettyä. No tähän taitaa vaikuttaa reilun 30h kokemus ko motista.
Jos en saa YS:ää toimimaan siten kun haluan laitetaan OS töihin.
-
Onko yksisuuntaventtiili kunnossa?
-
Onko yksisuuntaventtiili kunnossa?
Ykssuunta venttiili on purettu ja puhallus testattu. Tankissa on painetta lennon jälkeen.
Ei tee kuitenkaan painetta kovin paljon tyhjäkäynnillä. En tiedä onko kunnossa vaik ei. Itse epäilen regua.
Täytyy lentää lisää ja tutkia lisää.
Nää syksyn säät ja vaihtelevat läpötilat eivät tee motin säätämistä helpoksi.
-
Moottorin vaihdon yhteydessä törmäsin seuraavaan ihmettelyyn, joka koskee Alumiini-mötikkää, johon ruuvataan tuuletin kiinni, joka pultataan kampiakseliin.
Kun olin pistänyt tuon mötikän kampiakseliin kiinni, niin OWB:n yläpintaan oli mittaa kampiakselin päästä noin 5mm, eli ainakin yli puolet neulojen mitasta käyttämättä. Mittasin vanhan (YS56) akselin ulkopuolisen pituuden ja vertasin uuteen, niin eroa oli vajaa 1mm Ossilla matalampi.
Onko tosiaan niin, että pääakselille riittää starttaukseen puolet laakerin pituudesta, eli makaako pääakseli kampuraa vasten?
Jotenkin tuo nyt tuntuu hassulta.. No, pelko pois, ja vaihturimotin kampuran päästä rälläkällä n. 10mm pois, eli ylimääräiset kierteet on nyt poistettu. Saas katsoa, että meneekö pääakseli alemmas, eli OWBn pitäisi ottaa koko matkaltaan kiinni.
-
Moottorin vaihdon yhteydessä törmäsin seuraavaan ihmettelyyn, joka koskee Alumiini-mötikkää, johon ruuvataan tuuletin kiinni, joka pultataan kampiakseliin.
Kun olin pistänyt tuon mötikän kampiakseliin kiinni, niin OWB:n yläpintaan oli mittaa kampiakselin päästä noin 5mm, eli ainakin yli puolet neulojen mitasta käyttämättä. Mittasin vanhan (YS56) akselin ulkopuolisen pituuden ja vertasin uuteen, niin eroa oli vajaa 1mm Ossilla matalampi.
Onko tosiaan niin, että pääakselille riittää starttaukseen puolet laakerin pituudesta, eli makaako pääakseli kampuraa vasten?
Jotenkin tuo nyt tuntuu hassulta.. No, pelko pois, ja vaihturimotin kampuran päästä rälläkällä n. 10mm pois, eli ylimääräiset kierteet on nyt poistettu. Saas katsoa, että meneekö pääakseli alemmas, eli OWBn pitäisi ottaa koko matkaltaan kiinni.
Onhan sulla moottorin mukana tullut pirikka sen alumiinimötikön alla?
-
Onhan sulla moottorin mukana tullut pirikka sen alumiinimötikön alla?
Juu, on ollut.
Edit: Mutteri menee kyllä syvälle, mutta kampuran pää jää mielestäni aivan liian ylös.
-
Juu, on ollut.
Tarkoittako tämä sitä, että kytkin ottaa kelloon liian alhaalta?? Eli ei ole kokonaan kellon sisällä.
-
Tarkoittako tämä sitä, että kytkin ottaa kelloon liian alhaalta?? Eli ei ole kokonaan kellon sisällä.
Tuota en ole vielä ehtinyt pähkäillä, mutta ei luulisi olevan alle millistä kiinni.
-
Tuota en ole vielä ehtinyt pähkäillä, mutta ei luulisi olevan alle millistä kiinni.
Ei ole millistä kiinni mutta eiköhän kytkimen ole hyvä olla kokonnaan kellon sisällä.
Eikös ton starttiakselin obw:n tarkoitus ole myös suunnata moottori kytkimeen.
-
Höpötin hassuja. Ei pääakseli olekkaan kontaktissa OWBriin, vaan starttiakseli. Mielestäni starttiakselin pitäisi olla kontaktissa koko pituudeltaan OWBriin.
Koitin vanhaa YSsiä takaisin, niin mutteri meni samalla lailla syvälle, mutta kampuran akselin pää jäi sekin tosi ylös. Puolet laakerin pinta-alasta jää mielestäni käyttämättä. No, kait Allun inssit on tuonkin pähkäillyt loppuun. Kunhan vain ihmetytti...
-
Ei tarvitse enää ihmetellä. Starttiakselin pää on ontto, joten ylimääräinen pituus ei haittaa. No, nyt koko paketti keveni ehkä 3 grammaa, kun lyhensin testimotin kampuraa. Kyllä keventymisen pitäisi tuntua kaarteluissa selvästi. ;D
Nyt on sellainen motti paikalla, että tuskin poistuu rivakasti taivaalle, vaikka eihän sitä koskaan tiedä...
-
Ei tarvitse enää ihmetellä. Starttiakselin pää on ontto, joten ylimääräinen pituus ei haittaa. No, nyt koko paketti keveni ehkä 3 grammaa, kun lyhensin testimotin kampuraa. Kyllä keventymisen pitäisi tuntua kaarteluissa selvästi. ;D
Nyt on sellainen motti paikalla, että tuskin poistuu rivakasti taivaalle, vaikka eihän sitä koskaan tiedä...
Minkäs laitoit??
-
Käytetyn kiinalaisen.. ;D
-
Käytetyn kiinalaisen.. ;D
Viimeistään leirillä nähdään miten menee.
-
Viimeistään leirillä nähdään miten menee.
Ellei hajoa sitä ennen.. ;D