Kopterit.net

Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 09:26:26

Otsikko: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 09:26:26
Elikkäs tuli tuossa kopterin mukana tuollainen Helicommand 3d laite. Nytpä kiinnostaa hieman kysellä muilta käyttökokemuksia ja kuinka vakaaksi olette saaneet koneen kyseisellä vermeksellä? Ohjekirjaa laitteesta en ole vielä lukenut, ehkä jo tänään ehtii avata senkin. Netistä sen sijaan olen tutkinut hieman asiaa.

Olenkohan ymmärtänyt aivan oikein jos lähden väittämään näinkin rankkoja asioita, että kyseisen laitteen pitäisi "suoristaa" kopteri aileron ja elevator suunnissa jos päästää tikusta irti. Kamera taas käsittääkseni tulisi pitää kopteri paikallaan, että se ei juurikaan "vaeltele" 0.5-5m korkeudella mikäli maassa on sopivasti kontrastia.

Youtubesta kun on näppäränä poikana mennyt katselemaan noita videoita niin vaikuttaa äkkiseltään melkoisen stabiileilta helicommandilla varustetut yksilöt. Rohkeimmat päästävät mankasta irti ja antavat kopterin leijua. Rankkaa.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 13 Maaliskuu, 2011, 11:08:06
Pienellä varauksella kannattaa suhtautua noihin tube-videoihin. Laite pitää kopterin kyllä aika hyvin vaaterissa, mutta tuulen vaikutukselle se ei mahda mitään. Ja jos kopteri on hiukankin vinossa, lähtee se itsestäänkin tietysti vaeltamaan. Täysin tyynessä ja hyvin trimmattuna kopterin voi saada leijumaan pitkäänkin paikoillaan.

Kamerasta minulla ei ole kovinkaan paljoa kokemuksia, en saanut sitä millään toimimaan kunnolla. Maassa pitää olla todella reilusti kontrastia ja valaistuksen erittäin hyvä, jotta kamera pysyy ollenkaan kärryillä. Korjailu on pahimmillaan aika nykivää ja kadottaa parhaimmillaankin silloin tällöin fixin itsestään. Ja lentokorkeuttahan vehje ei tietenkään millään tavalla vakautua missään tilanteessa.

PS: Kirjoittaessa ei frenzie tarvitse naputtaa rivin päätteeksi enteriä, foorumi kyllä huolehtii rivinvaihdoista. :) Vai oletko vain mieltynyt hieman kapeampaan palstaleveyteen?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 12:05:48
Kirjoittelen sähköpostitkin näin kapeasti. Ainakin minulle on helmpompi lukea, lukuvammaisena. Sori jos se sinua risoo mutta poikeuksellisesti nyt kirjoitan näin pitkällä rivillä. Just for you. Joo aikas skeptisesti mä noihin juutuupi videoihin suhtaudun siksi kyselenkin hieman, että mikä on realistista kyseisellä möhkäleellä saada. Eli toisinsanoen en lähde tavoittelemaan mahdottomuutta. Mä kelasin et tänään ehkä testaan vähän sitä kameraa niin että maalailen vaikka jonkun sortin ruudukon tai
"pisteitä" jäälle eli valkealle pohjalle ja testaisi sen kameran siinä sitten. Katsotaan miten käy jos sen jaksaa maalata.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Mikka - 13 Maaliskuu, 2011, 14:09:50
Toivotaan onnistuneita kokeiluja. Paikkavakautukseen (siis sillä kameralla) en paljoa luottaisi (optimioloissa toimii, mutta optimiolot pitää erikseen järjestää). Voi kokeilla, mutta sormi sliderilla, että saa vakautuksen heti pois päältä kun (siis kun) lähtee menemään pieleen. Paikkavakautusta ei saa käyttää nousussa eikä laskussa, saattaa muuten tehdä omiaan tuhoisin seurauksin.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 14:14:08
Saakos sen kameran siis johonkin kanavaan kytkettyä? Tämähän selviää varmasti manuaalista, mutta taisin aikaisemmin mainita että se on vielä avaamatta. Elikkä ei ilmeisesti kannata lähteä kokeilemaan kameraa ennen kuin sen on saanut sinne kanavaan. Vasta kun kopteri ilmassa aukaisee kameran radion ylimääräisellä kanavalla. Näinkö?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Olli. - 13 Maaliskuu, 2011, 14:51:36
Jos tuo kapeampi yleisestikkin kiinnostaa niin kannattaa kokeilla operaa. Sinne saa mobileview näkymän jolloin kaikki teksti palstoitetaan suunnilleen samanleveyksiseksi kuin näytät kirjoittelevan. Nyt tuo kaventelu häiritsee tällä kännykän näytöllä koska näyttö on vielä hieman kapeampi jolloin joka toinen rivi on erittäin lyhyt.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 15:55:09
Nyt kun on tekstien palstoitus muutettu niin että, Trnquill:ia ei kiukuta ja Olli.:in kännykkä pysyy perässä niin toivon, että seuraavat viestit eivät sisällä sitten kirjoitusvirheiden korjailu ehdotuksia, vaan toivon lämpimästi että saisin topicin mukaisia kommentteja.  :P Ja on tuo "palstoitus" muokattu tai tullaan muokkaamaan pois jokaisesta kirjoittamastani tekstistä. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 13 Maaliskuu, 2011, 17:24:14
Älä ota painetta palstoituksesta, kunhan kyselin! :) Tälleen työpöytänäytöllä se vaan näyttää hoopolta, kännykässä voi oikeasti alkaa risoakkin. Itseäni ei häiritse pahemmin.

Aiheeseen. Vakautuksen saa kytkettyä kanavaan, kuten arvelit. Lunttaa ohjeesta mikä piuha piti kytkeä mihinkin. Joka tapauksessa tämän tietyn kanavan outputtia säätämällä voit vaikuttaa vakautustapaan ja vakautuksen voimakkuuteen. Ei ole väliä onko kanavassa kaksi- tai kolmiasentoinen kytkin taikka slideri, kaikki toimii. Kun kanavan signaali on 0% eli keskellä, on vakautus pois päältä. Jos signaalia nostaa kohti +100%, siirtyy laite asentovakautukseen (tai paikkavakautukseen, kanavan suunnasta riippuen) ja vakautuksen gain lisääntyy signaalin määräämällä tavalla. Vastaavasti jos lähtee nollasta kohti toista ääripäätä (tässä esimerkissä kohti -100%), siirtyy Helicomman toiseen vakautusmoodiin ja taaskin gain kasvaa kohti laitaa mentäessä.

Esimerkiksi Spektrum DX7:n AUX2-kanavaan vakautuksen voi säätää vaikkapa siten, että kytkimen toisessa asennossa vakautus on pois päältä (0% signaali), toisessa asennossa jompi kumpi vakautus sopivalla gainilla päällä (eli vaikka -65% tai +65%). Käytännössä siis kaksiansentoisella AUX2-kytkimellä voidaan nyt kytkeä vakautus päälle ja pois. Ohjeen mukaan vakautusta ei tulisi pitää päällä, kun laskeudutaan tai noustaan.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 17:54:08
En minä paineita ota. Kiitos kovasti tuosta. Täytynee lukea pari kertaa viestisi että tajuan sen sitten varmasti oikein. Ja uskon että se manuaali aukaisee erittäin paljon pohdintoja. Tosin lontooksi taisi olla läpäre. Täytyy katsoa miten minun rallienlgannilla siitä tulkkaus operaatiosta selviää. Luultavasti huonosti mutta yritetään kuitenkin.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 13 Maaliskuu, 2011, 18:02:27
Onnea vaan manuaalin kanssa, se on aika... öm... saksalainen. Ei oikein auennut mulle ainakaan mitä mistäkin pitäisi tapahtua. Nettiä kahlaamalla lopulta viimein toimintaperiaate aukeni sen verran, että voin käyttää vehjettä. Kysele vaan jos tulee kysyttävää! Onhan sulla ohjelmointipiuha?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 18:31:08
Käytännössä ei, teoriassa kyllä. Saan lainaan että voin kokeilla conffausta. Täytyy tosin ottaa backup koska siinä on Mikaelnin tekemä setuppi valmiina. Mutta pitäähän sitä päästä vähän testaamaan ja ihmettelemään että oppii hieman laitteen filosofiaa.
Jos on jotain loisto vinkkejä jo nyt nakata mahdollisista solmukohdista mitä on vastassa niin saa kertoa. Myöskin jos softa tai laite toimii jollakin todella kummallisella filosofialla niin tieto on tervetullutta.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 13 Maaliskuu, 2011, 19:26:18
Turha sitä vehkeen conffia on alkaa sorkkimaan, kun Mikaelni on sen kuitenkin hieronut pilkulleen oikein! :) Manuskasta vaan lunttaat tuon radioon ja servoihin kytkemisen, ni eiköhän se oo siinä.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 13 Maaliskuu, 2011, 19:56:21
Kopteri on kyllä iskussa ja lentävä. Kyllä minä silti tahdon osata vehkeitäni käyttää.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Mikka - 13 Maaliskuu, 2011, 21:11:18
Niin ja kannattaa tutustua siihen autotrim-toimintoon myös. Kopteri ensin leijutukseen, 8 sekuntia paikallaan, sekunnin napsaisu autotrim-napista, niin trimmit on "kohdillaan" eikä vaeltele enää. Sitten vain vakautusta hiljalleen peliin.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 13 Maaliskuu, 2011, 22:19:12
Kopteri on kyllä iskussa ja lentävä. Kyllä minä silti tahdon osata vehkeitäni käyttää.
Toki, en sanonutkaan etteikö pitäisi! Mutta turha opiskella kaikkia vipstaakeja ja nappuloita heti, lennättää ja säätää ja tarkkailee pikkuhlijaa mieluummin. Vaikka huono minä olen sanomaan, kun en tiedä mitä puolistakaan HC:n softan liu'uista tapahtuu... :D En, vaikka vieressä on neuvova infoteksti.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 10:22:18
Kiitoksia paljon vinkeistä ja neuvoista. Sanonpa ääneen, että kannattipa taas aukaista pää ja kysyä. Nyt hieman ohjekirjaa lukeneena pakko sanoa, että rallienkulla ja minun päällä tarvitaan toistoa toistoa toistoa ja sitten saattaa jotain tajuta. No mutta näin asiamiehenä pitää kysyä vähän lisää asioita. Ihan siltä varalta että olen ymmärtänyt väärin. Elikkäs mulla oli kelana tällainen. Kertokaa sitten että missä ja kun mennään mehtään. Radionahan siis DX7 ja siinäkin on vielä opittavaa. Ei ihan vielä tiedä mitä kaikkea milläkin voi tehdä, mutta joo itse asiaan taas. Ajattelin että jos tuon auto trim ominaisuuden saisi Gear kanavaan, sehän ei varmasti tuota mitään ongelmia. Sen kuin laittaa vain. Nyt sitten tuo arvoitus ja kysymys mikä mieltäni vaivaa. Voiko tuon Pilot Channelin (vakautukset päällä/pois) laittaa tuohon trainer/hover pitch liukukytkimeen? Saisi kivasti molemmat stabiloinnit tuohon liukukytkimien eripäihin. Jos se ei ole mahdollista niin miten minä saisin tuon stabilisoinnin jonkin kytkimen taakse ja minkä kytkimen? Vai miten tässä pitäisi toimia. Mulla on siis mankassa se 7 kanavaa ja vastarissa samat 7 kanavaa. Loppuuko minulta kanavat kesken vai toimiiko homma vermeksilläni?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Sammy - 14 Maaliskuu, 2011, 10:49:32
DX7 hover pitch trimmi muuttaa lapakulmakäyrää (nostaa tai laskee sitä pyyntöjesi mukaan), siitä ei ole HC'n ohjaajaksi.

Kanavat loppuu kesken molempien HC'n kanavien ohjauksen suhteen.

Sun rekku haluaa ohjaistamiseen seuraavat kanavat:
1 kaasu
2 aile (sivuille)
3 ele  (etu/taka)
4 perä
5 gain
6 lapakulmat
7 HC'lle vapaasti käytettävissä
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Mikaelni - 14 Maaliskuu, 2011, 11:24:22
Itse törmäsin kanssa kanavien vähyyteen uudessa lelussani ja joku oli onneksi tämänkin asian ratkaissut http://forum.mikrokopter.de/topic-16565.html (http://forum.mikrokopter.de/topic-16565.html)
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 12:06:48
Olinpas minä hölmö. Unohdin kokonaan nuo lapakulmat kun ne ohjautuu tosta kaasutikusta kaasukäppyrän mukana, ja jotenkin kuvittelin salaa päässäni että eihän siinä mene kuin yksikanava. Heh heh ;D Nyt sitten pitäisi päättää ilmeisesti että mihin helicommandin ominaisuuteen haluan kanavani uhrata. Onko ehdotuksia tai käyttökokemuksia asiasta? Jotenkin itsestä tuntuisi ehdottomalta, että käytän sen pilotchannelin niin saa laitettua helicommandin vakautukset pois päältä nousuun ja laskuun. Tosin tuo autotrim kiinnostaa myöskin kuin hullulla puuroa. Kopterissa oli ilmeisesti ja on edelleen Helicommandin joku vakautus jatkuvasti päällä. Mielenkiintoista.

Typerä kysymys tuosta Gainistä vielä. Tarvitseeko Gainille käyttää kanavaa jos ei halua? Eli kun homma alkaa leijuttelu treeneistä ja sen jälkeen liikkeiden haltuunotolla, niin tarvitseeko minun päästä muuttamaan gainia? Toimiiko sama gain taivaslentelyssä? Eikös sen voisi gyrosta säätää suoraan kohdalleen ja jättää gainin radiokanavan Helicommandille?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 12:12:34
Itse törmäsin kanssa kanavien vähyyteen uudessa lelussani ja joku oli onneksi tämänkin asian ratkaissut http://forum.mikrokopter.de/topic-16565.html (http://forum.mikrokopter.de/topic-16565.html)

Jaahas että tuollaista on tutkailtu, joutuu bookmarkkaamaan ja mahdollisesti ottamaan projektiksi jos ei muuta ratkaisua löydy.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 13:36:13
Tulipas vielä näin ruoan päälle mieleen sellainen asia että säästyisiköhän tuo gain kanava jos ottaa helicommandin gyron käyttöön. Nyt tossa on siis erillinen gyro.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 14:16:40
Youtube kulta se taas pelastaa. http://www.youtube.com/watch?v=kR1wjGMELJg# (http://www.youtube.com/watch?v=kR1wjGMELJg#) siellä mies sanoo ihan lopussa että Helicommandin harmaa piuha kytketään kanavaan mikä on gyrolle. Siitä ohjataan autotrim sekä gyro. Elikkä sikälimikäli oikein tajusin niin Helicommandin gyro ja autotrim menevät samaa kanavaa pitkin. Tämähän tarkoittaa sitä että jos otan ulkoisen gyron pois ja siirryn helicommandin gyroon, säilyy tuo gaini radiossa ja saan autotrimmin mukaan, ja sit se seitsemäs kanava tolle pilotchannelille. Problem solved.

Seuraavaksi sitten tuleekin mieleen sellainen asia että onko kukaan kokeillut suuremmin helicommandin omaa gyroa? Ulkoisena gyrona mulla on tuossa kiinni nyt Align GP750. Onkohan paljonkin eroja?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 14 Maaliskuu, 2011, 19:00:27
Helicommandin kaikki gyrot on wanhaa rautaa, joten ihan modernin perägyron tasolle sillä ei päästä. Toki toimii rauhallisessa lennätyksessä ainakin, näin olen lukenut. Nykyään se on firmispäivityksillä saatu paremmaksi kuin mitä se joskus oli, mutta rauta on tosiaan vanhaa eikä sille voi mitään. Kokeile, niin tiedät. :)

Voisit myös syötää ulkoiselle perägyrolle gain-signaalia servotesteristä tms., joka vapauttaisi yhden lisäkanavan Helicommandille.

Kun käytin Castlen noparin set RPM -moodia, toteutin autotrimmin seuraavasti: Haaroitin vastarilta tulevan kaasukanavan sekä noparille että Helicommandin autotrim-kanavaan ja ohjelmoin noparin kierrosalueet siten, että keskimmäinen ja ylimmäinen olivat samat. Eli 1: 1600 RPM, 2: 1800 RPM ja 3: 1800 RPM. Kaasukäyriksi heitin suorat viivat joka lentomoodiin siten, että ne olivat 15%, 55% ja 100%. Lennätykseen käytin moodeja 1 ja 2 (15% ja 55%), autotrimmin tein napsauttamalla lentotilan hetkeksi moodiin 3 (100%). Koska noparissa kierrosnopeus kaasulle 55% ja 100% oli ohjelmoitu samaksi, ainoa vaikutus kaasun nostamisella oli Helicommandin autotrim. Hankalasti selitetty? :)
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 20:03:07
Ihan täysin ymmärrettävissä, rupesi kiinnostamaan jopa. Koska itsekin mietin jossakin välissä että olisiko sitä mitenkään mahdollista laittaa lentotiloihin. Tuo helicommandin gyro ei taida pärjätä Alignin vermekselle. Mielenkiintoista.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 14 Maaliskuu, 2011, 21:53:30
Sinne humpsahti PilotChannel Gear kanavaan. Seuraavaksi pitäisi sitten tehdä päätös tuon gyron suhteen. Valintojen maailma siis edessä.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 08:00:01
Vielä olisi yöunien jälkeen yksi pohdinta mielessä. Kun oli puhetta tuosta vastarin jonkun kanavan splittaamisesta, niin olisikohan mahdollista splitata tuo gyron gain kanava helicommandille ja ohjata sitä autotrimmiä niinkuin normaalistikin. Jos se ohjainkäsky lähtee radiosta gyron gaini kanavaa pitkin niin miksi se ei kulkisi nyttenkin kun on perus gyro kiinni. Elikkäs se gyro on nyt AUX2 kanavassa. jos siitä vetää signaalit helicommandiin että sen saa autotrimmattua ja tolle GP750, että se saa sen gainin sieltä. Voisiko kaikessa helppoudessaan mennä näinkin helposti?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Sammy - 15 Maaliskuu, 2011, 09:42:03
Voit haaroittaa, riippuen tosin millä asetuksilla tuo HC toimii.
Nyt sieltä tulee arviolta sellainen 70% nurkilla oleva signaali (gyro HH tilassa, gainit yli 50%)

Jos HC autotrimmin määritettyä jollekin tietylle alueelle, tai sen alue on vaikka alle 50%, niin nakkaamalla gyron gainin vaikka 30% (leijuttelua rate-tilassa) pitäisi ajaa asiansa.
Se kopteri on ilmeisestikin valmiiksi hyvin säädöissä, joten tuo sopivan rate-tilan gainin hakeminen on helppo homma.

Selvitä kuitenkin tuo HC'n haluama signaaliraja.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 10:21:17
Voit haaroittaa, riippuen tosin millä asetuksilla tuo HC toimii.
Nyt sieltä tulee arviolta sellainen 70% nurkilla oleva signaali (gyro HH tilassa, gainit yli 50%)

Jos HC autotrimmin määritettyä jollekin tietylle alueelle, tai sen alue on vaikka alle 50%, niin nakkaamalla gyron gainin vaikka 30% (leijuttelua rate-tilassa) pitäisi ajaa asiansa.
Se kopteri on ilmeisestikin valmiiksi hyvin säädöissä, joten tuo sopivan rate-tilan gainin hakeminen on helppo homma.

Selvitä kuitenkin tuo HC'n haluama signaaliraja.

Kiitos Sammy. No se pitää ottaa selville ensitilassa. Sitten se ei ole kuin nakella johtoa oikeaan paikkaan ja vähän conffausta. Eiköhän homma rupea supsattaa kun aikansa räpeltää.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 10:53:55
Sitten seuraava loistava kysymys. En löytänyt manuaalista vastausta tähän tenkkapoohon. Tuo 7000vastari siinä on jokaisessa kanavassa kolme pinniä. Gyroa ohjataan tällähetkellä yhdellä karvalla. Mitä nämä kaksi tyhjäksi jäävää karvaa ovat. Onko jokainen pinni vastariltatulevan datan suhteen identtinen vai onko noi kaksi karvaa käytännössä mykkiä. Teenkö siis oikeasti passiivisen y-piuhan vai voinko vetää signaalin vaikka Aux2 kanavan keskimäisestä pinnistä?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Jussi. - 15 Maaliskuu, 2011, 11:03:22
Keskellä on virransyöttö, toisessa laidassa maa ja toisessa signaali. Maa ja keskipinni on yleensä samaa johdinta kaikkien kanavien välillä joten niissä ei ole mitään kanavakohtaista eroa. Signaalipiuhaa y-haaroittamalla pitäisi onnistua.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 11:05:04
Nyt taas on ralliengalnnille ja insinöörin taidoille käyttöä. Jos joku haluaa kääntää ja referoida meikälle ymmärrettävään muotoon niin olen kiitollinen.

To activate auto-trim, the AUX channel has to be confi gured as the trim input using the PC adaptor. The trim is then triggered by switching the AUX signal to +100% (> approx. 60%) (note that in Futaba transmitters „-100%“ means „+ 100%“ and vice versa).

The LED flickers red to indicate while auto-trim is being sent. The AUX-channel, if assigned to auto trim, will still switch off the heading-hold-mode by a negative signal -100% (< -60%), but Gyro sensitivity has to be set by PC only. Thus a gyro-mode-switch can be combined into the same channel (e.g. by fl ight state programming). If you wish heading-hold, then the AUX channel must not send a negative signal; the trim switch should only switch between zero and +100% (Futaba = -100%). Note that the trim channel must not be assigned to any other transmitter control actions which you may have programmed, as you
might then trigger auto-trim accidentally. The trim switch should only be operated with the model in fl ight (unlike the SET-button).
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Crys - 15 Maaliskuu, 2011, 11:05:24
Mitä nämä kaksi tyhjäksi jäävää karvaa ovat.
Näistä kahdesta muusta pinnistä tuodaan käyttöjännite, niin servoille, kuin gyrollekin.

Onko jokainen pinni vastariltatulevan datan suhteen identtinen vai onko noi kaksi karvaa käytännössä mykkiä.
En nyt ihan tarkkaan tiedä mitä haet tällä, mutta ainakin liittimet on standardeja eli käyttöjännite ja data ovat aina tietyissä pinneissä.

Teenkö siis oikeasti passiivisen y-piuhan vai voinko vetää signaalin vaikka Aux2 kanavan keskimäisestä pinnistä?
Jos haluat data-signaalin haaroittaa, niin ei siihen mitään erikoista kytkentää käsittääkseni tarvitse. Data-signaaliin isket vaan toisen piuhan kiinni, näitä haaroittimia myydään valmiinakin.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 11:06:31
Signaali on siis ilmeisesti se ylimmäisin eikös joo? Double check ja triple check.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Tohtori R - 15 Maaliskuu, 2011, 11:31:47
Signaali on siis ilmeisesti se ylimmäisin eikös joo? Double check ja triple check.

yleensä valkoinen tai keltainen.. joka tapauksessa musta on maa eli vastakkaisesta laidasta löytyy signaali!
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 11:49:17
yleensä valkoinen tai keltainen.. joka tapauksessa musta on maa eli vastakkaisesta laidasta löytyy signaali!

Näin minä sen hieman päättelinkin.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Crys - 15 Maaliskuu, 2011, 12:28:41
AR7000:ssa on merkitty "kytkentäkaavio" vastarin teippiin. Eli siinä on '-', '+' ja pätkä kanttiaaltoa. Näkyy vasemmassa laidassa.

(http://www.heliguy.com/i/image1_1672.jpg)
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 12:49:16
Mahtavaa. elämä se helpottui kertaheitolla huomasin tuon merkin vaakatasossa mut en tajunnut että ne on myös noin "pystysyynnassa". Elämä on ihanaa kun osaa elää.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 14:13:31
Nyt taas on ralliengalnnille ja insinöörin taidoille käyttöä. Jos joku haluaa kääntää ja referoida meikälle ymmärrettävään muotoon niin olen kiitollinen.

To activate auto-trim, the AUX channel has to be confi gured as the trim input using the PC adaptor. The trim is then triggered by switching the AUX signal to +100% (> approx. 60%) (note that in Futaba transmitters „-100%“ means „+ 100%“ and vice versa).

The LED flickers red to indicate while auto-trim is being sent. The AUX-channel, if assigned to auto trim, will still switch off the heading-hold-mode by a negative signal -100% (< -60%), but Gyro sensitivity has to be set by PC only. Thus a gyro-mode-switch can be combined into the same channel (e.g. by fl ight state programming). If you wish heading-hold, then the AUX channel must not send a negative signal; the trim switch should only switch between zero and +100% (Futaba = -100%). Note that the trim channel must not be assigned to any other transmitter control actions which you may have programmed, as you
might then trigger auto-trim accidentally. The trim switch should only be operated with the model in fl ight (unlike the SET-button).

Jotenkin nuo prosentti arvot ei aukea meikälle mitenkään. Muuten tuo viestin sisältö on ymmärrettävissä. Mutta miten siis maallikolle nuo arvot menevät kun radiona on se DX7?

Tarkoittaako tuo sitä että kun aux2 on asennossa I täytyy olla gainin yli 60% että autotrim kytkeytyy trim-asentoon? Ja alle 60% O- asennossa että autotrimmaus kytkeytyy pois? vai mitä. Nyt menee pönttö sekaisin noista prosenteista.
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Trnquill - 15 Maaliskuu, 2011, 17:15:01
Näinhän se menee, eli kun signaali on siinä trim-kanavassa yli 60%, on autotrim aktiivinen. Kun ollaan kuuden kympin alle, autotrim ei ole aktiivinen. Jos siis meinaat kytkeä autotrimmin samaan kanavaan kuin gyron gain, pitäisi gyron toimia alle 60% gainilla normaalissa tilanteessa. Ei kuulosta hyvältä.

Se mitä voisit tehdä gyrosta riippuen on se, että gyrolle syöttäisi vaikka -75% (tms.) olettaen että se olisi tällä gainilla HH-tilassa. Trimmiin halutessa lykkäisi samasta kanavasta +75%. Valitettavasti tuo mainitsemasi Alignin gyro ei toimi näin. CSM SL720 toimisi, muun muassa. Muistaakseni tuohon SL720:iin saa jopa ohjelmoitua niin, että gyro toimii täsmälleen samalla tavalla ja pysyy HH-tilassa, oli gain sitten -75% tai +75%. Pitääpä joskus kokeilla!
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 21:48:33
Voihan Berkelium. Mitäköhän sitä sitten keksisi?
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Crys - 15 Maaliskuu, 2011, 21:54:46
Askartelet tämmösen:

(http://www.instructables.com/image/F1XDFB6G068M02D/Simple-Servo-Tester.jpg)

http://www.instructables.com/id/Simple-Servo-Tester/ (http://www.instructables.com/id/Simple-Servo-Tester/)
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: Jussi. - 15 Maaliskuu, 2011, 21:55:17
Voihan Berkelium. Mitäköhän sitä sitten keksisi?
Lisää kanavia tai sitten servotesteri vakiosignaalia antamaan kopterin kyytiin..
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14774 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14774)
Otsikko: Vs: Helicommand 3d
Kirjoitti: frenzie - 15 Maaliskuu, 2011, 22:32:11
Ehkä tuo servotesteri on se halvin vaihtoehto.  8) Harmikseni HK:lta tuli tänään shipped status kirjekuoreeni. Elikkäs jos joku on tilaamassa sieltä jotain niin voisin tulla kimppatilaukseen. YV:tä vain kehiin niin ihmetellään käytännön asioita sitäkautta.