Kopterit.net
Tekniikka => Lentotaito => Aiheen aloitti: kopterifriikki - 16 Maaliskuu, 2011, 18:59:03
-
Tuli tuollainenkin vehjas ostettua, Flymentor 3-akselinen gyro
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10092 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10092)
Koko viime kesä lennetty urakalla ilman ja nyt piti sitten kokeilla jotain uutta, lähinnä helpottamaan ilmakuvausta. Ja hyvinhän se pelittää, hienosti vakaa T-Rex 450 sporttia. Toistaiseksi kokemuksia vain leiuttelussa mutta kunhan hanget ohenee niin sitten pääsee Pinsiön Pelloille ajelemaan.
Mutta mitä kokemuksia porukoilla Flymentorista ?
-
Itse tilasin juuri tänään samanlaisen katsotaan miten asentuu HK500 =) ja kuinka toimii =)
-
Tuossa juuri leiuttelin ihan karmeessa pyörteisessä tuulessa ensin ilman ja sitten F:n kanssa ja kyä oli mahtava ero ! Ilman vakautusta lepatteli kuin mikäkin höyhen mutta F:n kanssa oli marmorinvakaa, ainoastaan vähän korkeusuunnassa nousi ja laski tuulennopeuden mukaan.
-
Noniin kerron omat kokemukseni heti kun se saapuu =) Ehkä saatan kysellä sitten ohjelmoinnista sun muista setuksista jelppiä.
-
Joo se setuppi ei ole paha homma mutta varaa siihen aikaa. Samoin kannattaa kavereilta salaa lukaista manuaali ajatuksella läpi. Siellä on kyllä hassuja kirjoitusvirheitä mutta kyä siitä selvän saa.
-
Noniin kopterifriikki kaikki kytketty mutta flymentor ja windows vista home ei hyvä?
Vinkkejä? ei vaan löydä KDS adapteria, mutta asensi kyllä ajurit.
Nyt flymentor vilkuttaa punaista. Miten sen päälle kytkeminen ja pois? Fly sky radio ja vastaanotin mulla.
-
Tästä se lähtee: Onko gainijohto kytketty flymentoriin ja onko se sun lähettimessä jonkun potikan takana ? Laita vaikka kavanavalle kahdeksan FlySkyssä ja määritä sieltä aux channel-valikosta sille vaikka hover pit-potikka. Sillä sä saat säädettyä gainia.
Ja toi vista voi olla olla ongelma, mulla on XP ja siinä asennus ja käyttö onnistui heti. Olikohan siellä edes ajuria Vistalle?
Jos se vilkuttaa hitaasti punaista niin silloin se ei ole resetoitunut. Kaasu pelaa mutta nupin servot ei. Pitää käynnistää uudestaan. Virta pois ja anna olla puoli minuuttia tai minuutin. Se vaan on tollanen, en tiä miksi. Käynnistys aina gaini nollassa, siksi se pitää olla siellä potikan takana.
Se perän gyro ei ole paras mahdollinen, onko gyropenkkiä jolla testata perän toiminta ennen ilmaanottoa ? Kyä sillä lentää voi mutta vuotaa,,
-
Joo, elikkä ajuri vistalle löytyi ja asentui mutta kyllä maailmalla ollaan puhuttu jostakin porteista windowsissa mitä pitää resetoida. Otan selvää kotona töiden jälkeen asiasta lisää. Ja on Xp kone kotona myös eli sillä koitan sitten mikäli ei onnistu muuten, se on vaan ikivanha rousku. Joo eli puhut ilmeisesti Flymentor Gain :ista etkä gyro gainista? Eli gyro gainia tullaan normaalisti säätämään lähettimen menu valikosta? Ja Flymentor Gainia sitten sillä potikalla? Joo, mulla teki eilen niin että se punainen valo vilkkui ja sitten jäi palamaan, ilmeisesti tarkoittaa että flymentor ei ole käytössä? servot liikkui ja gyro toimi normaalisti eli kytkimestä sai vaihdettua normaali ja heading hold moodin. Sitten yksi juttu vielä, servojen liikeradan ja endpointtien säätö? lähettimestä vai flymentorista tietokoneella? ja sitten onko digiservopakko? asennan tälläisen systeemin 500 clooniin kokeillaakseen, ja ettei tule hirveän kalliiksi ja siellä mulla ei ole vissiin digi servoja nupissa, perästä löytyy sitten taas ihan hyvä digiservo kyllä.
Tälläisiä kysymyksiä, tälläkertaa illalla otan selvää enemmän ja tutustun xp/vista ajuri hommaan. uskon että saan jommalla kummalla toimimaan sen.
Mutta pitääkö mulla olla usbipalikka kiinni koneessa ja flymentorissa ja flymentoriin tulla sähköt ennen kuin se löytää sen palikan?
-
No hei, olen nyt töissä, vastailen paremmin kotoa töitten jälkeen. ;)
-
Noniin =) Hei, nyt on testattu. Ja sain flymentorin toimimaan kun laitoin laitehallinnasta sille Com portiksi 1, 11 sijasta. Ja laitoin usb pistokkeeseen joka on tarkoitettu usb laitteiden lataamista varten. Nyt pelaa ja pääsin ohjelmoimaan niin servojen reversen kuin liikeradat paikoilleen. sitten kysymyksenä vaan Kuinka lähettimestä aktivoidaan tuo ja millä säädetään gyron /flymentorin gainia.
-
Muistaakseni käyttöohjeessa mainitaan että ota flymentorin kanavaksi sellainen, jossa on kolmeasentoinen kytkin että voi valita position-neutral-balancing moodin välillä. Asian voi myös tehdä softasta kokonaan, ei tarvii edes laittaa sitä sinistä johtoa edes kiinni. Mutta on kätevä kun voi vauhdissa vähän säätää. Silloin kun on tämä lähettimen säätö käytössa niin softan slideri on ohitettu mutta jos piuha on irti niin silloin se softan slideri määrää gainin. Positionig moodissa on käytössä myös balancing-toiminto mutta kun balancing kääytössä niin silloin ei ole kuin todellakin balancing eli stabilointi.
Lentäminen flymentorilla on metka kokemus: kun poikkeutat kopterin swashia, kopteri kallistuu johonkin, etenee hieman suuntaan x ja loppuu kun lentäjä tekee vastaavan korjausliikkeen. Mutta flymentorilla riittää kun vain keskität tikun, korjausliikeen tekee flymentori. Erikoinen tunne kun on tottunut itse lentämään. Eniten mullakin kokemusta vain leiuttelusta, taivaslentoa ainoastaan yhden kerran. Laita nyt sinne asetuksiin reilusti sitä lentäjän ohitusvaltuutusta ainakin aluksi etti ole niin lukittu olo ilmassa. "Manual override ability" s 24 manuaalissa.
Mulla ittellä ei nyt FL kiinni koska on uudet futten radiot ja haluan löytää niihin ihan normaalin tuntuman mutta kyä taas joku kerta laitan sen kiinni.
-
Nyt on potikalla tehty eli Pit.trim potikalla positiiviselle kun kääntää niin on horizontal ja kun miinukselle niin position mode.
Seuraavaksi heitän asetukset sisään. liikeradat tarkemmiksi ja sun muut.
-
Tarkistit että siellä FL lootassa on oikeat vilkutukset ? Balancin moodissa vihreä ja punainen yhtäaikaa ja positioning pelkkä vihreä ?
-
Kyllä,sillai juuri tekee. Kaikki oikein paitsi yksi juttu,kun yritän ladata asetuksia flymentorista niin ne arvot vaihtelee, miksi? Täytyy aina muutoksen jälkeen tallentaa .cfg tiedosta ja avata se aina kun tekee muutoksia? Ihan kun se latais joka kerta mitä sattuu sielttäpurkista. Toivottavasti ne arvot ei siel tollain hypi :D
-
Oletko varmasti painanut sitä ylempää "save" nappia. Silloin siinä juoksee se tilapalkki kun asetukset latautuu Flymentoriin. Tohon en muuta osaa sanoa, itellä on tulleet aina takasin samat mitkä olen ladannut.
-
Olen joo, ja kyllä sinne asetukset tallentuu ei siinä mitään. Kyllä ne siellä oikein siis on kun lähettimesta kokeilee mutta kun sieltä ladatessa koneeseen, ne vaihtelee. Siinä on se pulma elikkä en pääse ikäänkuin katsomaan suoraan mitä siellä nyt on sisällä. Millaiset asetukset.
-
Ompa kumma juttu. Ettei vaan se Vistan ajuri temppuile, muuta ei nyt tule mieleen. Se Flymentorin perägyro ei ole kovin kummoinen, vuotaa vähän koko ajan. Voi olla etten minäkään sitä osannut asettaa ja ulkolämpötilat oli aina kokeillessa nollan lähellä. Mä tein siihen alle erikoisen teippivirityksen. Alle pala Armaflex-sieniteippiä, päälle kaksipuoleinen rautakaupan valkoinen teippi. Tällä toimi parhaiten.
-
No niin tänään kävin kokeilemassa ja ja lyhyeen jäi,sillä perässä on liikaa gainia eli wägää edes takas kierroksien ollessa leijunta tilassa. ja lähettimen gainia säätämällä ei vaikutusta. eli ilmeisesti gain ja flymentorin sensitivity piuhat sekaisin. kuitenkin lähettimen gyro switch eli norm ja heading hold toimii. testailen lisää kun kotiin pääsen=)
-
Joo on eri asia säätää nupista sitä flymentorin gainia kuin perän gainia. Perä säädetään ihan normaalisti (tai niin mä ainakin teen) endpointeista tai sieltä gyrovalikosta. Tee ensin gyropenkkitesti tai tuu huomenna tänne Pinsiöön, tulee muitakin,mulla hyvä testipenkki ja FL:n softa kannattavassa. Sähän asuit Pirkkalassa. 15 minuutin ajo tänne.
-
Asuin juu. monelta olette menossa?
-
Näyttäisi siltä, että n. klo 11 olisi porukka paikalla. Kaardian käy vielä kymmeneltä postissa ja tulee sitten.
-
Noniin flymentor koeajettu ja oli hirveä kokemus. Balance moodissa kopteri menee kokoajan oikealle ja eteen ja positionin moodissa kokockopu teki ihmeitä meni joka suuntaan ja korjaaminen oli tuskaaa, nyt kokemuksia?
-
Ota vaikka gainipiuha irti ja säädä balancergaini softasta mahd. pienelle ettei vaikuta alussa paljoa kun osaat kuitenkin lentää ilmankin. Etene siitä sitten vähitellen suurempaan vaikutukseen.
Mullakin oli muuten sellanen vaimea vaikutus että elevatorin trimmiä joutu laittaan vedolle eli siis swashin elevator-kampea alaspäin. En usko että vika oli painopisteessä kun mä laitan akun aina kiinni tasapainotelineessä. Vika vedon tarpeelle ei selvinnyt mutta trimmit riitti kyä hyvin.
Säädä subtrimmeillä tai norm. trimmeilla että pysyy paikallaan. Kyä ne lähettimen trimmit toimii vaikka samat onkin siellä softassa.
Pitikö perä nyt kuitenkin kun säädettiin se aika hyväksi viikonloppuna ja on kait swashi suorassa ihan varmasti ? FlySkyn endpointtisäätö ei suorista swashin koko liikerataa vaan siinä voi olla matkalla vinoutta ja suorassa se on vasta toisessa ääripäässä.
-
Miksi position moodissa se sitten menee taakse ja oikealle? Ja miten ilman gainipiuhaa kykenen säätämään balancen normaalin ja position moodin välillä? Mulla se on potikan takana eli voisi kokeilla säätää sillä?
-
Pelaa nyt aluksi vain sillä balancemoodilla. Aattelin vain että kun sen potikan liikerata on aika lyhyt niin saa tarkemman säädön sieltä softasta.
Paha sanoo miksi se vaeltaa, mulla käyttöönotto sujui ilman ongelmia. Voi olla joku perussäätöjuttu, henk.koht säädöistä kiinni jota ei tule ottaneeksi huomioon.
Jaa hei muuten, laita sittenkin se gaini sinne potikan alle. Mä käynnistin FL:n aina nollagainilla, ajattelin että kun käynnistän FL:n nollagainilla ja kopteri asetettuna mekaanisesti vaakasuoralle alustalle startissa niin se löytää vaakatason siitä alustastaan helpommin. Tarkista siis että onko FL:n guromokkula vaakasuorassa landareitten kanssa. Lumihangesta kun starttailin niin parhaiten pysyi paikallaan kun startti oli tehty vaakasuoralta alustalta eli vanerilta. Kato passilla. Mistä se gyro muuten nollan löytää eli vaakatason kun siinä kotelossa ei ole ikkunaa ?
-
Kyllä eilen tuli testattua lisää ja ei se vie kopterin tonttiin kaikki on balansissa eli gyro on suorassa ja korjaa oikeeseen suuntaan mutta eilen kun lentelin niin kun korjaan mekaanisesti niin keskitettyä tikun se korjaa taas kopterin johonkin ihme suuntaan ja sitten taas yritän pitää sen paikallaan ja tuoda alas ja ei mitään yhtäkkiä lähtee vaikka kallistaa eteenpäin ja sit kun korjaan taaksepäin niin lähtee kallistaa oikealle. ihme hepeli. Täytyy siirtää 450 vehkeeseen ja kokeilla siinä ettei tule tuhoa ton 500 kopterin kanssa.
-
Lähetä mulle se config-file niin tsekkaan vähän. Kuulostaa kuin siellä olisi joko asennuksessa jotain tai sitten vaan balancerin gainia reilusti liikaa. Koititko kokonaan ilman gainia eli silloin siellä palaa vaan se yksi punainen valo jatkuvasti, kyä se silloin on lentokelpoinen normaaliin tapaan, sillä jos silloinkin vielä on jotain kummaa niin silloin on isoo kökköö jossain.
Oliko lapojen pyörimissuunta valittu oikein softassa sillä se voisi selittää sen väärään suuntaan korjaamisen. Siinä kyllä on joku kumma viive kun se laskee sitä miksausta. Tuntuma on reilusti erilainen kuin ilman FL:a
-
Kyllä, viive on siinä. Ja kyllä pyörimissuunta on oikein ja korjaakin se oikein ainakin swashplatea katsomalla. Ja toimii ilman gainia vallan mainiosti pari se perä joka luistaa kokoajan joten pistin vaan tavallisen gyron siihen jotta se pitää mutten ole kerennyt vielä lentää sillä.
-
Joo se perägyro ei ole paras mahdollinen. Oliko sulla siä gyron alla se Armaflex-teippiviritys ?
-
Oli juu, mutta eipä oikeastaan auttanut. samanlainen oli.
-
-ja kun gainia lisää niin alkaa vägäämään ?
-
Kyllä vägää mutta silti luistaa... Nyt nostin kierroksia ja sama homma. Koitan seuaavaksi säätää mekaanisesti sen sillai että suurinpiirtein pystyisi leijuttelemaan ilman gyroa, sitä enne täytyy väsätä gyropenkki. Taidan kopioida sun penkkiäs :D
-
Joo kopioi ihan vapaasti ;D Mulla oli kopu kiinni vaijerisakkeleitten puolikkailla, niitä saa rautakaupoista ja Romu-Soinilta Nekalasta. Nippusiteitä alkaa kulumaan kun usein testailee ja miksei testaisi kun sitten lentäminen sujuu. Jos samanlaisen teet niin jätä myös mahdollisuus siihen että sen telineen pyörimisen saa estettyä jotenkin laakeria kiristämällä. Siinä on hyvä sitten säätää lapauraa kun ei pyöri väkkäränä.
Saattaapi olla muuten siitäkin FL:n toiminta kiinni että gyropenkkitesti on vielä tekemättä. Kun mulla pelas ihan sukkana, ei mitään ongelmia ainakaan leiutuksessa.
Seuraavaksi kun tästä flunssasta pääsen, niin kesytän vikurin Beltin Flymentorilla ja lentelen 12 m/s tuulessa ihan vaan siksi kun niin voi tehdä,,, :D
-
Tuli sitten kytkettyä tuo flymentor tuohon keskimmäiseen kopuun (smartiin), sellaista kyselisin että saako se flymentorin purkki (johon servot tulee kiinni) olla missä asennossa tahansa (luulisin ettei siinä ole mitään antureita).
-
Joo sen voi laittaa mihin asentoon tahansa. Ei siä katsos ole muuta sisällä kuin pieni kiinalainen vipujen ääressä shortseissaan,, ;D
Kun kuoren ottaa auki niin siä se on oravanhampainen kinkki pullonpohjalaseissaan,,, ;D
-
Joo sen voi laittaa mihin asentoon tahansa. Ei siä katsos ole muuta sisällä kuin pieni kiinalainen vipujen ääressä shortseissaan,, ;D
Kun kuoren ottaa auki niin siä se on oravanhampainen kinkki pullonpohjalaseissaan,,, ;D
No niin vähän epäilinkin ;D ;D se yksi kinkki napsuttelee ilmeisesti sitten valokatkaisijaa ;D
-
Itselläni on Flymentori HK 450:ssä.
Laitoin gainin ohjelmassa keskelle eli nollaan, ymmärsin että tämä mahdollistaa säädöt radiosta.
Säädän level ja position gainin radiosta mixauksella (DX6i). Position jouduin laittaa 45, level on muistaakseni 70.
Muuten position modesa keikkuu hulluna
Level mode on mukavampi käyttää, position mode on kun yrittäisi lentää koaxialikopteilla.
Ikäänkun vääntää vastaan.
Ihan hyvä laite, pystyy harjoittelemaan vähän tuulisemmilllakin keleillä. Seuraavaksi kokeien varmaan gaui 425:ssa kunan saan sen säädetyä ilman flymentoria ensin.