Kopterit.net
Tekniikka => Polttomoottorit, turbiinit, äänenvaimentimet ja polttoaineet => Aiheen aloitti: TTM - 17 Maaliskuu, 2008, 12:11:57
-
Laitoin ekan kerran koneen käymään äsken. Täydellä tankilla puputteli ihan kivasti tyhjäkäyntiä. Kovempaa kaasutellessa (n30% täydestä) kone usein sammahti kesken kaiken, varsinkin jos otti vähän kaasua pois. Tämä tuntui toistuvan useemmin ku päätankki tyhjeni. (hopperitankki oli koko ajan täys) Lopulta en saanu enää konetta käymään, tais akku lopahtaa eikä jaksanu hehkua tarpeeksi. Mikähän siinä mättää et se sammuilee?
Molemmat neulat oli pohjasta 1,5 kierrosta auki ts. tehdasasetuksilla.
Ja paljons, % täydestä, pitäisi olla kaasu tyhjäkäynnillä?
Btw, aika hienot saundit tulee alignin putkesta ku antaa jenkaa 8) Käynnin jälkeen totesin myös et putki oli löystyny vähän kiinnityksestään ja oli inan vuotanu. Pitäskö sinne väliin laittaa myös vaikka kuumasilikonia tai muuta törkyä?
-
Oiskohan se hjelvetin rikkaalla... ?
-
Täytyy jurrutella pari tankillista vielä maassa konetta, josko se siitä alkaisi käymään paremmin. Kokeilin myös govia (RCE 600) hiukan, johon laitoin kokeeksi 60 % vauhtia. Servo veti hanat tiskiin (n32% kaasusta) ja kun 60% kierrokset löytyi, servo hellitti ja jäi vähäsen oskilloimaan pienellä taajuudella..
Nojoo, pitää keksiä lääkkeet koneen sammumiseen ennenku nostan ilmaan, ettei tarvi heti kylmiltään rotaatiota tehä. Tai sitten pitää laittaa vaan tarpeeksi kaasua koneelle ettei se sammu.. Ja vois hommata myös lifejä vastariin, ku tuntui et kylmyys sen akun hyydytti. Milläs ohjelmalla niitä lifejä voi ladata ja pitääkö tasata??
-
Käynnin jälkeen totesin myös et putki oli löystyny vähän kiinnityksestään ja oli inan vuotanu. Pitäskö sinne väliin laittaa myös vaikka kuumasilikonia tai muuta törkyä?
Jos se alkaa vuotamaan, niin seokset voi mennä laihalle.
Sillin vinkki tiivistykseen.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=90.msg512#msg512
-
Laitoin ekan kerran koneen käymään äsken. Täydellä tankilla puputteli ihan kivasti tyhjäkäyntiä. Kovempaa kaasutellessa (n30% täydestä) kone usein sammahti kesken kaiken, varsinkin jos otti vähän kaasua pois. Tämä tuntui toistuvan useemmin ku päätankki tyhjeni. (hopperitankki oli koko ajan täys) Lopulta en saanu enää konetta käymään, tais akku lopahtaa eikä jaksanu hehkua tarpeeksi. Mikähän siinä mättää et se sammuilee?
Molemmat neulat oli pohjasta 1,5 kierrosta auki ts. tehdasasetuksilla.
Ja paljons, % täydestä, pitäisi olla kaasu tyhjäkäynnillä?
Btw, aika hienot saundit tulee alignin putkesta ku antaa jenkaa 8) Käynnin jälkeen totesin myös et putki oli löystyny vähän kiinnityksestään ja oli inan vuotanu. Pitäskö sinne väliin laittaa myös vaikka kuumasilikonia tai muuta törkyä?
Hyvän moottori+putki yhdistelmän olet laittanut :) mutta tuo RCE-B6T sulta vielä tosiaan puuttuu
Pääsuutin 1,5 kiekkaa aluksi auki, mutta tyhjäkäynnin seosruuvin alkuasetushan on 1 kierros auki. Noista sitten tarvittaessa säätämään sopivaan suuntaan. Itsellä ainakin tasan noilla lähti heti rokkaamaan ja samoilla asetuksilla on pöristellyt jo puolenkymmentä tankillista. Nyt pitäis itsekin alkaa nostaan kiekkoja kohilleen ja säätään kone käymään normaalilla seoksella.
Paljokohan tuohon 600N nuppiin ois sopevat kiekat?
-
Laitoin ekan kerran koneen käymään äsken. Täydellä tankilla puputteli ihan kivasti tyhjäkäyntiä. Kovempaa kaasutellessa (n30% täydestä) kone usein sammahti kesken kaiken, varsinkin jos otti vähän kaasua pois. Tämä tuntui toistuvan useemmin ku päätankki tyhjeni. (hopperitankki oli koko ajan täys) Lopulta en saanu enää konetta käymään, tais akku lopahtaa eikä jaksanu hehkua tarpeeksi. Mikähän siinä mättää et se sammuilee?
Molemmat neulat oli pohjasta 1,5 kierrosta auki ts. tehdasasetuksilla.
Ja paljons, % täydestä, pitäisi olla kaasu tyhjäkäynnillä?
Btw, aika hienot saundit tulee alignin putkesta ku antaa jenkaa 8) Käynnin jälkeen totesin myös et putki oli löystyny vähän kiinnityksestään ja oli inan vuotanu. Pitäskö sinne väliin laittaa myös vaikka kuumasilikonia tai muuta törkyä?
Hyvän moottori+putki yhdistelmän olet laittanut :) mutta tuo RCE-B6T sulta vielä tosiaan puuttuu
Pääsuutin 1,5 kiekkaa aluksi auki, mutta tyhjäkäynnin seosruuvin alkuasetushan on 1 kierros auki. Noista sitten tarvittaessa säätämään sopivaan suuntaan. Itsellä ainakin tasan noilla lähti heti rokkaamaan ja samoilla asetuksilla on pöristellyt jo puolenkymmentä tankillista. Nyt pitäis itsekin alkaa nostaan kiekkoja kohilleen ja säätään kone käymään normaalilla seoksella.
Paljokohan tuohon 600N nuppiin ois sopevat kiekat?
Joo, tosiaan tuo idle ruuvi olikin 1 kierros auki. Kone lähtee kyl heti melkein tulille startilla tyhjäkäynnillä, mutta kun koittaa nopeesti (tai ees hitaammin) nostaa kierrokset niin sammuu. Tilanne taisi vähän parantua ku kiersi inan pääsuutinta kiinnipäin (laihemmalle?)
Pitää koittaa pöristää taas tankillinen, josko se siitä alkais toimii.
Ovat puhuneet että 600N:ssä on jossain 1600 kiekan kohalla omituinen vatkausilmiö, eli ite pyrkisin nostaa kierrokset johki 1700-1800 leijutusta varten. Aivan tautiset 3d kierrokset lienee 2200-2300 paikkeilla, mutten suosittele, kone saattaa viuhtoa jo melko haipakkaa, varsinkin jos kulmia on +-12 tai enemmän. Ainakin simulla 1800 kiekkaa on kohtuu rauhallinen pienillä kulmilla.
-
Eilen kone suostui käymään vain sen ajan, mitä hehku oli päällä. Eli samantien ku hehkuvalo sammu, myös kone sammu.
Sisällä tutkiessa huomasin että taas putki oli löystyny, siinä varmaan syy. Miten hiton kireelle se putki pitää laittaa et pysyy?? Mielestäni kiristin jo lähes 'hampaat irvessä'. Ilmeisesti pitää laittaa lukitetta myös ruuvin kantaan ja Sillin vinkillä tiivistystä..
-
Itse laitoin oman pöntön epoksilla kiinni,en ole vielä
kokeillut ja vielä lukitetta ruuvin kantaan tänään
voisi kokeilla tossa pihalla sen verran että pitääkö
tuntui ainakin jämähtävän hyvin kiinni.
-
Multa löytyy liimaa joka toimii 1350C lämpötilaan asti, ei irtoa putken sen jälkeen :D. Otetaanko kevät leirille mukaan?
-
Jotain teollisuusliimaa? Irtooko putki enää tarkotuksellakaan sen jälkeen? 8)
Voihan sitä leirille ottaa mut tod näk tarvisin sitä jo aiemmin.. Millasissa putkiloissa sitä on eli voiko ostaa sulta?
Nyt laitoin epoksia liitokseen ja lukitetta ruuveihin, huomenissa koittelen, pysyykö kiinni.
Btw, nyt tää pakkanen varmaan vaatii seoksia rikkaammalle, mistä syystä lienee vispilän OSsikin booannut.. pitäisi ajella lämpimämmällä kelillä.
-
Pakoputken irtoamisen ei pitäisi YS:ää sammuttaa... kuulostaa ny vaan siltä että sulla on moottori sikana rikkaalla ja se ravistaa rutosti ku ei putki pysy kiinni... Ja hehkun irroittaminen -> sammuu edelleenkin luulisin johtuvan turhan rikkaasta tyhjäkäynnistä...
-
Älkäät nyt liimaaman ruvetko. Poratkaa vaikka änkkäristä kierteet pois (ei pakollinen) ja kiertäkää nylockki sinne taakse. Pariin vuoteen irronnut yksi änkkäri kisoissa paattisilla ja siinä ei ollut mutteria takana.
BTW. kuumuus ei sulata sitä nylonia mutterista vaikka itsekin niin ensin luulin.
Kokeilen tota millä se nyt on kiinni eli epoksia. Tota läpipulttia pitää miettiä, jos ei edelleen pysy. Tosin sillon joutunee vähän 'rohnasee' putken laipasta ku se on luiska.
Tota sammumista itekin ihmettelen et voiko vuotava putki (ei se irronnut) saada sen sammuun. Olen kyl koittanu ruuvata ruuveja laihemmalle (kiinnipäin) puoli kierrosta, muttei onnannu. Voiko se kampikammiosta tuleva 'diodiventtiili' olla sökö, ettei se tuottas kunnol painetta?? Painetta sieltä kyl tuhahtaa ton pienenki ajon jälkee eli vaikuttas olee kunnossa. Mielestäni savuakaan ei tuu kovin paljon et rikkaalla olis.. putkesta kyl valuu aika lailla öljyä käytön jälkee, mistä taas vois päätellä et on rikkaalla..
-
Hyvin pysyi epoksilla,ei vuotanut toimii tosi hyvin.
-
En ole varma tuleeko tälläisiä mootorin mukana, mutta kannattaa unohtaa epoxit ja laittaa tälläinen väliin niin ei tartte pelätä että vuotaa.
Listalla viides ylhäältä.
http://www.quickuk.eu/cat/engines___accessories/accessories.html?cat=58&pagesize=10&nav=2
-op-
-
Koitin käyttää tänään konetta vähäsen, sen vähän mitä suostui käymään. Putki ei tällä kertaa vuotanut ja pysyi kiinnikin :) mut kone ei siltikään oikein suostu yhteistyöhön. Se vähä mitä se kävi niin käyntikierrokset vaelsi hirveästi, välillä kiihdytti, välillä hyytyi. Lopulta ei suostunu enää käynnistyy ollenkaan.
Luulen löytäneeni yhden syyn tohon ainakin, näyttäis et bensasuodattimen jenkoista vetää ilmaa joukkoon.. laitoin tökötit saumaan ja pääsiäisen jälkeen kokeillaan taas.
-
Oireet kuulostavat tosiaan siltä että moottori saa jostain ylimääräistä ilmaa,tarkasta onko kaikki moottorin tiivisteet kunnossa.
-
hmm.... Jos tankista tuhahtaa painetta käytön jälkeen ku avaa painelinjan, nii se ei todellakaan vedä suodattimen välistä ilmaa, vaan päästää ulospäin siitä käynnin aikana. Tankkiin pitäisi, korostan sanaa pitäisi kertyä semmonen paine että polttoaine suorastaan suihkuaa vuotokohdasta käynnin aikana.
-
Itse olen käyttänyt putken tiivisteenä perinteistä lyijy/kuitu pahvia, kestää todella hyvin.
Kannatta tsekata että pääsuuttimessa ei ole roskia, itsellä tt motin kanssa oli saman tyylisiä ongelmia, ja kaasarissa oli ilmeisesti roskia.
Otin neulat irti ja puhalsin paineilmalla, nyt käy ja säätyy oikein.
MJP
-
En ole varma tuleeko tälläisiä mootorin mukana, mutta kannattaa unohtaa epoxit ja laittaa tälläinen väliin niin ei tartte pelätä että vuotaa.
Listalla viides ylhäältä.
http://www.quickuk.eu/cat/engines___accessories/accessories.html?cat=58&pagesize=10&nav=2
-op-
Samaa mieltä,mä olen kans käyttännyt noita alumiini tiivisteitä metukka pannuissa...ei vuoda
-
Minulla oli kanssa koneessa käynistys vaikeuksia ja oli regulaattori mennyt tukkoon joten purin sen ja putsasin röörit niin lähti toimimaan. Aikaisemmin oli hehku mennyt sököksi ja nestelukko tullut mosaan joten oli lykännyt regulaattorin kanavan tukkoon kun ei saanut ainetta vaikka painetta tankkiin tuli.YS:ässä on näköjään millin päälle että kampikammiosta tuleva paine letku on juuri oikean pituinen.
-
Joo paineletku on oikean pituinen. Pitänee purkaa se regulaattori ja tuhauttaa se vielä puhtaaksi. Putkea en jaksa irrottaa ennen ku alkaa taas vuotaa.. (eli kohta) :D
-
Onko tässä threadissa käyty keskustelu YS:n ongelmasta tyypillinen vika vaiko onko kyseessä enemmänkin kohdalle osunut maanantaiversio? Minulla kun on sellainen käsitys että YS:n pitäisi olla varsin helppohoitoinen ja toimiva OSsiin verrattuna - ei kokemusta kummastakaan mutta noiden kahden väliltä pitäisi kevään aikana toinen valita.
-Nega-
-
Mulla on nyt 5 tankkia ajettu Yssi ja se on pelannu ekasta tankillisesta asti ilman mitään ongelmia.
-
YSsi tai OSsi niin käytettävä pakari vaikuttaa. Säädä seosta aluksi kokeilemalla ensin toiseen ja sitten toiseen suuntaan, kummalla alkaa toimia paremmin, eli menee sen "hengästymiskohdan" yli kaasua lisättäessä, sitten vaikka 5 minuuttia (=kiertokulma) kerrallaan kunnes em. kohta häviää, voit joutua säätämään myös pääneulaa. Katso, että savuttaa kunnolla. Pakoputkea ei todellakaan kannata lähteä liimoilla tiivistämään, vaan kunnon alu-tiiviste ja mielellään ruuvit läpi ja nylokki mutteri toiselle puolelle, niin ei löysty.
Sulla saattaa olla roskia regussa, puhdista se ensin. Myös käytettävä polttoaine vaikuttaa ja ennen kaikkea nitron määrä. Kun saat säätöihin kannattaa ajaa samalla aineella.
YS tykkää nitrosta. Kyse ei varmaankaan ole moottorin huonoudesta/hyvyydestä, vaan perussäätö pitää tehdä joka koneessa. YS:llä tuo kampikammiopaine takaa hyvän polttoaineen syöttöpaineen kaasarin regulaattorille ja viimeiseen tippaan asti kone toimii moitteetta, eli polttoaineen määrä tankissa ei vaikuta niin paljoa kun OSsissa. Myös tuo paineletkun 35mm pituus on tarkka. Myös tulpalla on tärkeä rooli, suosittelen OS8-tulppaa, muista ei ole toistaiseksi kokemusta YS50:n kanssa, mutta sillä ainakin toimii.
-Jari
-
No niin, kihnutin taas konetta vähän. Avasin regun kannen ja neulat, sen mitä kone paikalla pystyi irrottamaan. Eip vaikuttanu mitään käyntiin kuten ei myöskään suodattimen tiivistys.
Kone lähti kylmänä suht pian käymään, ensin vaimeasti papattaen (rikkaallako?), sitten käyntiääni terävöityi mielestäni normaaliksi. Kaasua antaessa varovasti, sammui pari kertaa. Noh uudestaan käymään, hetken käytyä kone alkoi nostaa kierroksia itekseen, eli niinkun laihalle olis menny ja sitten se sammui. Tämän jälkeen ei lähteny käymään enää ollenkaan vaikka jeesusta olis huutanu >:(
Mitä mä siitä koneesta oikein puran, otan koko motin pois ja irrotan kaikki osat joista litku menee läpi?? Mistä saa YSsiin niitä yksisuuntaventtiilejä? Epäilyttää ku tankista ei tullu ku hiiren pihaus ku vapautti "paineet", just ja just sen kuuli. Luulis et se enemmänki suhahtaa ku pihahtaa.. ::)
-
Minulla ainakin suhahtaa paineet ja jos otan letkun kaasarin päästä irti niin fuilia lentää kovalla paineella.
-
Onko se yksisuuntaventtiili oikein päin?
Mikael voisi omastaan katsoa ja sanoa miten päin se on?
-
No se tuli mullakin mieleen.. Mielestäni laitoin niin päin että jousi-prikka yhdistelmä joustaa tankille päin ja estää koneeseen päin.
-
En yhtään muista miten päin se tuli kun ite kasasin omani. Mutta väärinpäin se oli ensin...
Kysyin Mikaelilta. Kierteen sauma on tankkiin päin.
Mikael lupasi vielä kuvan laittaa tänne.
-
Tässä kuva venttiilistä
-
Kyllä se noin päin oli mullakin, eli ilmeisesti oikeinpäin :) Tossa kuva venttiilin sisuksista, eikös se noin kuulu kiinni?
Koitin muuten puhaltaa venttiiliin siitä sisäkierteen eli koneen puoleisesta päästä, ei mene millään ilmaa :o Pitäskö siitä jaksaa puhaltaa läpi?
-
Onko sulla headertankki siinä? Jos, niin oletko koittanut toimiiko ilman sitä?
-
On header tankki, enkä oo ilman kokeillu.
-
Kannattaisiko.
Minulla ei oikeasti ole mitään hajua miten se toimii mutta Align sanoo ettei sellaista tarvii 600N:ssä.
Ellei ole perunut puheitaan.
En kyllä myöskään tiedä että miten se voisi asiaan vaikuttaa. Siis se headeri...
Ei sulla ole ketään suht lähellä asuvaa jolla olisi sama mosa. Voisit oikeesti koittaa toisella venttiilillä?
Mutta minä koittaisin ensin tehdä sen polttoainelinjan just sellaiseksi kun moottorin "kytkärissä" on.
Tosin minä vain arvailen.
-
Sitä yksisuuntaisventtiiliä voi putsata/ huuhtoa pumppaamalla siitä fuilia läpi. Ryytyy välillä muutaman päivän käyttämättömyydestä.
Ainakin 90 YSsi on herkkä roskille, kaasarissa on niin pirun pieniä kanavia että roskaa ei välttämättä paljaalla silmällä näy. Kaasari ja regu palasiksi ja putsaamaan paineilmalla.
Ja tankki ei saa sitten vuotaa yhtään, ota vaikka irti ja testaa pienellä paineistuksella upottamalla veteen.
-
Sitä yksisuuntaisventtiiliä voi putsata/ huuhtoa pumppaamalla siitä fuilia läpi. Ryytyy välillä muutaman päivän käyttämättömyydestä.
Ainakin 90 YSsi on herkkä roskille, kaasarissa on niin pirun pieniä kanavia että roskaa ei välttämättä paljaalla silmällä näy. Kaasari ja regu palasiksi ja putsaamaan paineilmalla.
Ja tankki ei saa sitten vuotaa yhtään, ota vaikka irti ja testaa pienellä paineistuksella upottamalla veteen.
Joo, pitää tänään lykätä paineilmaa neulojen rei'istä ja polttoaineen syötöstä sisään koneeseen. Jos ei sillä ala tokeneen niin pitää irrottaa kone ja purkaa kaasari. Samalla vois kokeilla työntää tankin ylänipasta painetta, et vuotaako.
Oiskohan pieni nestelukko lykänny fuilin öljyä kaasarin rööreihin.. sitä mitä putkestakin valui aina irrottaessa.
-
Katsohan ensin sitä tankin puolta. Kun olet about 10 kierrosta ilman hehkua startterilla pyörittänyt konetta, niin siellä tankissa pitäisi olla ihan hyvät paineet, jotka suhahtaa kunnolla kun ne päästää ulos. Onko sulla se tankin klunkkiletku ehjä eikä "solmussa"? Vika voi olla myös hopperissa. Koita ohittaa hopperitankki letkulla ja testaa uudestaan. Kaasaria on turha purkaa, jos vika on se, että painetta ei tule. Laita neulat tehdasasentoihin (=noin 1.5 kiekkaa auki molemmat) ja ala hakea säätöjä.
Mikä tulppa? Mitä polttoainetta käytät? Mikä pakari? ja onhan pakarin nippa tukittu? Onhan molempien tankkien "klunkit" ja letkut kunnossa. Yleensä nämä YS:t toimii kuin "junan vessa" juuri tuon paineistuksen takia.
-Jari
-
Katsohan ensin sitä tankin puolta. Kun olet about 10 kierrosta ilman hehkua startterilla pyörittänyt konetta, niin siellä tankissa pitäisi olla ihan hyvät paineet, jotka suhahtaa kunnolla kun ne päästää ulos. Onko sulla se tankin klunkkiletku ehjä eikä "solmussa"? Vika voi olla myös hopperissa. Koita ohittaa hopperitankki letkulla ja testaa uudestaan. Kaasaria on turha purkaa, jos vika on se, että painetta ei tule. Laita neulat tehdasasentoihin (=noin 1.5 kiekkaa auki molemmat) ja ala hakea säätöjä.
Mikä tulppa? Mitä polttoainetta käytät? Mikä pakari? ja onhan pakarin nippa tukittu? Onhan molempien tankkien "klunkit" ja letkut kunnossa. Yleensä nämä YS:t toimii kuin "junan vessa" juuri tuon paineistuksen takia.
-Jari
Alan kallistua siihen ettei tankkiin tuu kunnolla painetta.. Eilen startterilla pyöritin kolmisen sekuntia konetta, niin päätankista ei tullut ku juuri kuultava pieni pihaus. Samoin koneen imupuolella letkussa näkyy pienet ilmakuplat ihan paikallaan, vaikka starttia pyörittää kaasu pohjassa ilman hehkua. --> Eli fuili ei edes mee koneeseen. Klunkit luulisin olevan kunnossa, kun tankkaus ja tankin tyhjäys sujuu hyvin.
Align 5 tulppa, polttoaine YSsiin tarkotettu synteettinen byron, 20% nitua, Align putki, josta nippa tukittu.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=22847&grpid=2404
Eilen käyntiyritysten jälkeen vuolin päätankin ylänipasta pikkusia muovinjäysteitä, ne vois ehkä aiheuttaa vuotoa. Samoin irrotin yksisuuntavalven, pitää lykätä siitä fuilia läpi.
-
No niin, taas pörpöttelin konetta, nyt sain melkein koko tankillisen ajettua :) Mut ei se vieläkään ihan kunnolla käy, tankin loppua kohti ei tahtonut oikein käydä muutakun sillon ku hehku oli päällä.
Tankki täynnä käynti parani aika lailla, tyhjäkäyntiä pypytteli vaikka miten pitkään. Sen "kuolleen kohdan" ylikin kun sain koneen niin kyl se kovaakin kiersi. Tosin ihan lämä tiskissä (70% kaasu) ei oikein jaksanut kiertää kunnolla vaan puhti loppui. (Laihallako, ei kauheesti savunnukaan?)
Laitoin tankin ylänippaan kiristyslangan niiden ryysteiden poiston lisäksi, nyt tuntui ainakin ajon jälkeen että oli kunnon paineet, ku tuhahti. Samaten putsasin sen ykssuuntavalven.
Jossain välissä säätöä ku kone oli sammuksissa, niin kaasari tai regu alkoi tuuppaamaan fuilia pytylle, niin et sihinä kävi??? Ei taida olla ihan normaalia? Tankissa oli kyl paineet sillon. Näytti niinkun olis tullu pytyn ja kaasarin välistä. Samoin pytty on märkä niin et valuu kannen tiivisteen kohdalta alta, voisko se vuotaa vai onko se vuotanu sitä fuilia sinne jostain muualta..? Minusta se oli märkänä jo ennen ku kaasari ruikki sitä fuilia.. plääh :-\ Putkikaan ei näyttäs vuotavan.
-
Samoin pytty on märkä niin et valuu kannen tiivisteen kohdalta alta, voisko se vuotaa vai onko se vuotanu sitä fuilia sinne jostain muualta..?
Minulla täysin sama juttu oli ja luulin että se tiiviste päästää valumaan fuilia motista mutta litku tulikin kaasarin ilma-aukosta ja valui sivua pitkin pohjaan. Sulla 95% varmuudella sama juttu.
-op-
-
Jos mietit meneekö kone laihalle niin kokeile takakantta sormella. Kun lämpötila on sopiva pystyy sormea pitämään siinä muutaman sekunnin.
Paineet lasketaan näissä laitteissa heti ulos kun moottori sammuu. Muuten paine työntää vähintään moottorin nestelukkoon tai ulos jostainkohtaa kaasarista niinkuin sulla nyt kävi. Nestelukosta selviää kallistamalla kopteria äänenvaimentimen puolelle ja pyörittämällä mosaa. Tuolloin paineletku irti.
Jos mosa ei saa kunnolla painetta se menee laihalle väistämättä. Siihen ei neulansäädöt auta. Laihallemenon tunnistaa myös nakuttavasta äänestä.
-
Jos mietit meneekö kone laihalle niin kokeile takakantta sormella. Kun lämpötila on sopiva pystyy sormea pitämään siinä muutaman sekunnin.
Paineet lasketaan näissä laitteissa heti ulos kun moottori sammuu. Muuten paine työntää vähintään moottorin nestelukkoon tai ulos jostainkohtaa kaasarista niinkuin sulla nyt kävi. Nestelukosta selviää kallistamalla kopteria äänenvaimentimen puolelle ja pyörittämällä mosaa. Tuolloin paineletku irti.
Jos mosa ei saa kunnolla painetta se menee laihalle väistämättä. Siihen ei neulansäädöt auta. Laihallemenon tunnistaa myös nakuttavasta äänestä.
Just näin, päästä paineet pois tankista, kun olet sammuttanut koneen, etkä heti meinaa sitä käynnistää uudestaan. Älä avaa kaasua, ennen kuin olet laskenut paineet pois. Moottorin pitää savuttaa kunnolla kun siitä otetaan voimaa, eikä se saa "hyytyä" normaalikuormalla. Myös polttoaine vaikuttaa, esim. Wildcat savuttaa enemmän kuin Byron, mutta kertomasi mukaan vaikuttaa olevan laihalla, koska ei kierrä ja puhti loppuu. Koita sormella takakantta, (vaikka siinä onkin se nippa) ja opettele kuulemaan/tuntemaan milloinka moottori käy rikkaalla/laihalla. Tuo valuva polttoaine tuli varmaan kaasarista, koska paineet oli tankissa. Kyllä se siitä ;).
-Jari
-
Eilen sain puoli tankkia palamaan. Jotain outoa on, tyhjäkäyntiä ei käy lainkaan ku hehku sammuu. Kun nopeesti laittaa hanaa hehkuessa ja pääsee moo-kohdan yli niin koneeseen saa kierroksia. Aluksi savuakin tulee miehekkäästi, mutta minuutin jälkeen savu heikkenee ja tuntuu menevän laihalle. Kun päästin hitaasti konetta tyhjäkäynnille, koneeseen tuntuu vaan jäävän kierrokset päälle. (laihalla?) Kun laittaa kaasun vielä pienemmälle, sammuu. Koneen takakansi oli todella kuuma.. Tuollon molemmat neulat oli pohjasta auki reilun kierroksen.
Kun koittaa kiertää neulat enemmän auki, kone ei lähde enää käymään ollenkaan tai jos lähtee, niin moo-kohdan yli ei enää pääse. Onko tuo 20% byron muka huonoa palamaan kylmässä vai mikä tossa mättää?? Lämpötila oli +3 paikkeilla.
-
Kyllä sulla jokin sielä mättää. Jos olet lykännyt paineilmaa polttoaineensyöttöön (=reguun?) siellä voi olla kalvo viturallaan tai puhki.Ite en lykkäisi. Älä käytä sitä enää ennenkuin purkaat, turha tuhota hyvää mottia.
Irti nyt vaan ja purat ja tarkastat sen regun ja kaasarin, ota myös kansi pois että voit tarkistaa ettei ole jo kilkannut jos takakansi oli todella kuuma.
Jos itselläsi ei ole toi moottoripuoli hallussa niin ota tosiaan Jukkaan yhteyttä ja pyydä apua jos siellä samalla suunnalla asustatte.Ei ole mikään häpeä pyytää apua ja sitä kyllä varmasti saat kun pyydät. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
Mulla muuten on itellä jäänyt monet kerrat 91 YSsin tankki paineettomaksi tankkauksen jälkeen (kun olen tällainen huolimaton tumpelo ???) se kyllä käy tyhjäkäyntiä (jos vähän rikkaalla) mutta kun ottaa ilmaan niin muutamassa metrissä sammuu.
50 YSsistä mulla ei vielä ole kokemusta, mulla on yksi ajamaton odottamassa että Hyperi OSsi laukeaa,eihän se laukea kun seuraaja on hyllyssä odottamassa ;D
-
No niin, alkaa jotain selvitä. Osa kannen pulteista oli löysällä ja puristuksista osa pääsi pihalle.. Otin kannen irti ja kannentiivistekin on hiukan kärsinyt. Pitää laittaa ina kuumankestosilikonia väliin ja uudet lukitteet ruuveihin.
Ei kannata näköjään luottaa 'tehdaskiristeiseen' kanteen.
Joo, en kovaa painetta kaasariin uskaltanut työntää, sitäpaitsi letku putkahti aina ulos ennen ku painetta ehti ees kertyä.
-
Ei silikonia kanteen. Eikä kannenruuveihin lukitetta.Jos tulppaan pääsee pienikin nokare sitä silikonia niin se on entinen. Ne kannen ruuvit kyllä pakkaa löystymään uudella tiivisteellä kun motti on jonkin aikaa käynyt. Varsinkin jos on käynyt kuumana.Pitää aina välillä kiristellä. Jos se tiiviste on sökö niin tilaa nyt vaan uusi. Mulla saattaa moinen tiiviste olla jos ei esim.Sabesta löydy. Joskus kun tilasin 90 osia niin otin samalla kaikki 50 osat hyllyyn mitä silloin sai. Koitan illalla löytää kun menen kotiin.
Moni muuten koittaa ne ruuvit tehtaan jäljiltä, tarkemmat äijät jopa avaa kannen ja takakannen, ei koskaan tiedä mitä löytyy. Samaten kuin neuloissa ei ole mitään "tehdassäätöä", ne voi olla missä sattuu. Koskee kaiken merkkisiä moottoreita.
Ja vielä, kun kiristät sen kannen niin käytä järkeä.Eli kiristät ruuveja tasaisesti ristiin. Muuten se voi jäädä vinoon, ts. on toiselta puolelta tiukemmassa tai miten sen sanoisi. Ja taas menee tiiviste.
-
Joo, en kovaa painetta kaasariin uskaltanut työntää, sitäpaitsi letku putkahti aina ulos ennen ku painetta ehti ees kertyä.
Tuo letkun irtoaminenhan johtuu siitä että YS:n regulaattorin EI pitäisi päästää polttoainetta kaasarille jos regulaattorille ei tule kampiakselissa olevasta reiästä kampikammiosta lähtöisin olevaa "painesignaalia" joka avaa regun...
-
Joo, en kovaa painetta kaasariin uskaltanut työntää, sitäpaitsi letku putkahti aina ulos ennen ku painetta ehti ees kertyä.
Tuo letkun irtoaminenhan johtuu siitä että YS:n regulaattorin EI pitäisi päästää polttoainetta kaasarille jos regulaattorille ei tule kampiakselissa olevasta reiästä kampikammiosta lähtöisin olevaa "painesignaalia" joka avaa regun...
Aivan, veit jalat suustani. Siis EI PAINETTA REGUUN, ei ollenkaan....
-
No niin, helpommin oppii ku ite vähän säheltää ensin :D
Koitin kantta vielä tolla kärsineellä tiivisteellä, tuntuu ettei kone oo kärsiny ku puristeet tuntuu olevan samanlaiset ku ennen koneen käyttöä. Pitänee soitella sabeen huomenna.
-
No nytten mosa alkaa toimia. Olin kai mennyt neulan säädöissä väärään suuntaan silloin kun kansi vuoti. Nyt pikkuneula on 3 varttia auki ja pääneula reilut 1,5 kierrosta. Seuraavaksi tilanteita voi seurata torppaus osastolla.. :D