Kopterit.net

Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Noxi - 24 Huhtikuu, 2011, 20:59:04

Otsikko: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 24 Huhtikuu, 2011, 20:59:04
Pistetäämpä omatki koput tänne.. Elikkä tänä keväänä on taas tullu ahkerammin harrastettua, knihti oli viimekesän aivan rokulissa ja sitä edellisenäkään ei montaa kertaa käyny ilmassa. Simulla sitten satunnaisesti.

Nyt löytyy:

T-REX 500E (3xDS510, GY401+S9257, RCE-BL70G, 500MX ) Rakenteilla  Valmis (17.5.2011) Nyt säätöä
Compass Knight 50 Sport (4xS3152, GY401+S9254, OS 50 Hyper) Romuna :(
Gaui Quad Flyer 330X-S(nykyään KK boardilla ja DIY rungolla)
Nine Eagles Solo Pro V

Ohjaillaan Futaba 8FG Superilla.

Simuillaan Real Flight G4.5.

Tämän kevään Knight lennot:


Tässä on ollu kova polte paremmalle sähkökopulle.. ei vaan osaa päättää yhtään, välillä oon ostamassa 250 reksiä ja välillä 550 :D Siinä välissä sitte muita merkkejä ja kokoja  :) lähinnä nuo akkujen hinnat hirvittää isommissa.. ja sitte voi taas iskee torppi pelko kalliimmissa vehkeissä.

Näin kävi knihtillä aikasemmin ja juutuin lentään kasia ja pystäreitä. Nyt se on vähän niinku poistossa ku ei menny kaupaksi nii ei pelota ja on kyllä ollu makia lennellä kaikkia liikkeitä mitä simussakin tehny, vielä kun sais linjan pysyyn silmukoissa yms. eihän se oikein pelaa, mutta ei oo vauhtia haitannu, perä vägäilee, joku resonoi ja kierrokset heittelee yms.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit
Kirjoitti: Noxi - 27 Huhtikuu, 2011, 18:08:55
Beltti elää sittenkin :) piti jotain lentää ku knihti on varikolla, liimasin kyllä uuden pään tänään tönäriin. Beltistä sain tärinät kuriin ja laitoin kulmia n. +12,5/-12,5 ja isomman pinjonin nii loppu se sutiminen pitch pumpissa, flipitki menee nyt nätisti ku vastaa vasempaan tikkuun paremmin. Peräki oli yhen akun kunnolla vaan sitte se alko taas nykiin.. en tiiä mikä sitä vaivaa, perässä siis 401+9257. Joku mekaaninen vika mitä en oo löytäny tai sitte gyro tai gyron kiinnitys.


Kiva se on tuoki 450 koko, voi käydä lähipuistossa pikaseen kikkaileen.. taas vaikeempi päättää uudesta kopusta :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 29 Huhtikuu, 2011, 11:40:00
Nonii knihti ois taas kuosissa, uusi pää tankoon, servo toisinpäin ja taaemmas. Painopiste pitää vielä tarkistaa.. Lentämään ei tänään sillä pääse.

Beltillä eilen kaks lentoa vikuroivalla perällä puistossa.. ei meinaa uskaltaa selällään lennellä ku on puita joka puolella (Lisäksi tuo sätkivä perä).. sitä pitää mennä muualle harjottelemaan. Puoli kymmenen maissa pääsi vielä yhen akun kokeileen ku mamma tuli töistä. Laiton gyron alle tupla teipit, ja nykimiset taisi loppua. Kun vielä se tärrää joten ei oo ihme jos gyro ei tykkää.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 12 Toukokuu, 2011, 08:46:58
Nonii päivitystä.

Elikkä Beltti päätti luovuttaa kaikki hampaansa yks päivä kesken lennon päärattaasta, vetoa oli sen verran että alas pääsi ihan normaali laskuun. Seuraavana päivänä piti säätää avun kanssa knaitti kunnon tikkiin.. no kentällä ehkä 2 min ilmassa ja perä pyörii jälleen ihan omiaan. Löin holdia ja kierrokset laski niin äkkiä perän lisäksi heitellessä joka suuntaan että huonosti siinä kävi. Tanko jälleen poikki.. ja tällä kertaa paljon muutakin. Kaikki pitää hajota ennen leiriä :(

No olin tovin miettiny jo parempaa sähkökopua joten käytettyjen kattelun jälkeen päädyin uuteen T-REX 500E malliin ilman gyroa ja peräservoa. Ne otan beltistä (GY401 + 9257) ja 401 päivitetään ehkä beastiin joka voi sitte johtaa nupinkin muutoksiin. Katotaan nyt mitä tästä seuraa, mutta jospa ois leirillä ees yks kopteri. Akkuja en löytäny kuin yhden kärkkäiseltä ja mahdollisesti nuo nykyset kaks 3 ässää toimii yhtenä pakettina. HK:sta pitänee alkaa tilaileen, mutta se ei leirille taida enää auttaa.

Rekkulan sain eilen haettua postista vaikka olin illan töissä ja maltoin jopa ennen kahta mennä nukkumaan :P nuppi on nyt kasassa.. jatkuu tänään päivävuoron jälkeen.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 12 Toukokuu, 2011, 10:26:10
Semmosta vielä.. tutkin jo vähän illalla muitakin osia ja runkolevyt ei kyllä oo hääppöstä laatua.. leikkuu jälki on karkeaa ja ovat jo tehtaalla hioneet reunat, mutta samalla tehneet pintoihin urakalla naarmuja :( Ennen ovat ilmeisesti olleet hiomattomia, kun ohjeissakin kehoitetaan hiomaan?
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Tohtori R - 12 Toukokuu, 2011, 11:29:56
Semmosta vielä.. tutkin jo vähän illalla muitakin osia ja runkolevyt ei kyllä oo hääppöstä laatua.. leikkuu jälki on karkeaa ja ovat jo tehtaalla hioneet reunat, mutta samalla tehneet pintoihin urakalla naarmuja :( Ennen ovat ilmeisesti olleet hiomattomia, kun ohjeissakin kehoitetaan hiomaan?

viime kesänä ostetussa 500 espissä oli hiomattomat ja niin oli viimesyksynä ostetussa 250 rekkulassakin mutta tänäkeväänä ostetussa 700Essä oli hiotut ja aimoharppauksen oli laatu tehny muutenkin monessa kohtaa!

ei niissä 700En levyissä ainakaan mitään naarmuja ollut joten lienee huono yksilö sattunu teikäläiselle ???
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 12 Toukokuu, 2011, 12:07:10
Noo mikäpä mulla ei ois heti uutena viallinen  ??? viimesimmät: Solo proon toinen servo oli nihkee liikkumaan ja quad flyerin parin moottorin laakerit rahisee ja yks oli jopa jumissa. Kaikilla on kuitenki päässy heti korjausten jälkeen lentoon, ettei takuusta tarvinnu ootella :) Jospa ei muuta paljastu tästä rekkulasta.

Lainaus
aimoharppauksen oli laatu tehny muutenkin monessa kohtaa!
Nii parempaan suuntaa? :P Näyttäs vähän heittelevän ainaki :) Nupin osat oli kyllä ihan hienoa jälkeä ja sopivat napakasti yhteen. Kopassa vähän kuvioiden reunoissa virheitä. Noo tästä pitiki tulla semmonen käyttö kalu :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 13 Toukokuu, 2011, 15:58:45
Nonii poitsu tartutti nuhakuumeen, mutta pikku hiljaa on jaksanu kopteriaki kasata. Runkolevyistä tuli ihan hyvät ku hio kaikki reunat, röpelöt oli pintakerroksessa. Eikä noita naarmujakaan nää ku peilailemalla.

http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/T-Rex_500E-002.jpg (http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/T-Rex_500E-002.jpg)

Vielä jotain pientä mekaniikka puolella ja sitte sähköjä laitteleen.. Laitoin varalta piuhan peräkasetin laakerin ja peräputken välille. Laakeri ei vain näytä kokoajan johtavan sähköä ??? liekkö niin paljo rasvaa vielä vai onko tässä muka jotku keraamiset laakerit, epäilen kyllä. Noo jospa siitä staattisesta sähköstä ei futten kans tuu muutenkaan ongelmaa. Edellisissä kopuissa ei oo ollu maadotuksia ja ei ongelmiakaan. Tosin megaset radiot oli vielä knaitissaki.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 16 Toukokuu, 2011, 22:06:12
Noniin nyt siellä on sähköt lähes paikallaan.. vielä vastari ja antennit kunnolla kiinni. Servojen liikesuunnat, nollakulmat, gyron korjaussuunta laitettu kohilleen ja swash on leverillä katottu suoraan. Nopari pitäs lie ohjelmoida ja alkaa myös käyriä yms. laitteleen. Nopari pääty hiukan eri paikkaan kuin ohjeissa, saapahan canopyn ilma-aukosta suoraan viileetä :) Akkutelineen alla oli ahdasta ja kyljessä turhan lähellä vastaria.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 17 Toukokuu, 2011, 17:33:14
SE LENTÄÄ! :) tai no ainaki leiju pihalla kauheessa myräkässä ja pyörre tuulissa. Totteleepa muuten tikkua nopeesti ja terävästi :) ei oo mankassa eikä kopussa paljoa viiveitä. Tuntu vaan jo pöydällä säätäessä että servoissa on aika iso kuollutalue ja minusta se näky jopa leijussa rungon nytkähtelyinä. Enpä anna sen kuitenkaan häiritä kun ei tämä FAI kone ole :P

Nyt vaan varovasti lisää säätöä ja leiriä odotteleen.. Peräki pelas hyvin vaikka gain oli mankan oletus 50% sitä en kerenny ees vielä säädellä ku vaan yks akku oli käytössä ja piti lähtiä töihin (vaikka oon lomalla >:( )

Niin ja pistin ensin ohjekirjan kaasukäyrän leijuun vaikka hurjalta se näytti. Eihän se kyllä toiminukkaa jos vähänkään enemmän tikkua heilutti, joten laitoin pian keskialueelle lähes suoraa käyrää. Tosiaan mikähän se kannattas tuo throttle response olla? Nyt on nopari vakio asetuksilla joten se on quick ja tuolla vakio käyrällä se tosiaan äkkiä keräsikin niitä kierroksia kun näytti tikkua ylöspäin. Onko sillä ees ildellä mitään väliä jos laittaa suoran käyrän? Niin ja leijussakin se on nyt suora siinä toiminta alueella :) Eli siis vaikuttaako se kuormituksen kasvaessa jos pyydetty arvo ei muutu? Ohjeessa luki että nostaa pikkivirtoja (ylläri), tarkotus mulla on lentää smoothisti :P
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 24 Toukokuu, 2011, 16:40:55
Noniin Leirillä tuli hiukan lennettyäkin ja säädeltyä tuota 500E:tä. Perän pysäytyksen takapotkua en saanut vielä pois, mutta muuten perä kyllä toimii minun tempuissa. Ainut toimiva kaasukäyrä on suoraviiva, muuten vägäilee, tosin eipä se muuta tunnu tarvivan kun ei kierrokset paljoa heittele. 401:ssä ei oo liikaa noita säätöjä niin tuo on vähän vaikeempi löytää toimiva ratkasu :) Onko kellään ideoita poistaa tuo takapotku? Ompahan hyvä syy ostaa beastX jos ei ala pelaan. Huomasin tuossa vielä että beasti tukee ilmeisesti futten s.bus:sia, miksei oo kukaan kertonu :)

Siellä se isompien välissä yrittää olla näkösällä =)

Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 16 Kesäkuu, 2011, 10:06:56
Nyt on 500E:llä 24 lentoa ja aika tasan kuukauden ollu kasassa. Enemmänki tekis mieli lentää mutta ei vaan kerkee. Lisäksi onneton lentoaika vähän ärsyttää muuten loistavassa kopterissa/kokoluokassa 3 akkua on yksin aivan liian vähän. Eilen illalla pääsin lenteleen ja oli lähes tyyntä niin uskalsin reenata kasia selällään, hieno fiilis jäi. Puotin eilen myös kaasukäyrää 5% niin 2200mAh akulla pääsi nyt 4 minuttia silmukkaa, flippiä, vaakakierrettä, pystäriä ja välissä suoraa lentoa selällään/oikein päin :) Tuon ainoan 2600mAh akun lentoaika jäi tuolla kaasulla kokeilematta. Laskennalisesti pitäisi olla n. 4 min 55 s kun kulutus on ollut samaa kun painoissakin on vain 26 g eroa 2200 40C vs. 2600 30C, jos täsmää niin tuon painoisia 2600 akkuja siis lisää :)

Sunnuntaina kokkolan poikien kanssa kokeilin myös nostaa kaasukäyrän 90 -> 100 ja mitään ei tapahtunut :) Täysikaasu on kyllä opetettu noparille vaan jossain 90 pinnassa se on jo silti täysillä. 85% jo puotti kierroksia ja on sopiva tuommoseen sportti lentoon.. Sitte ku haluaa kunnolla flippailla ja ottaa poistumisia niin tarttee pistää idle2 jossa täydet kiekat :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 26 Kesäkuu, 2011, 10:53:24
Juhannus meni töissä ja välissä kerkesi 3 + 4 akullista käydä pörrään. Nyt on 39 lentoa rekkulalla, yhden akun jo hylkäsin ja en ottanu eiliselle 4 lennon reissulle mukaan. Ihan jees meni kahdellaki akulla ku latasin vähän vajaalla 3C:llä niin lataus ajat oli 17 minuutin hujakoilla fast chargella. Katotaan miten kestävät, toinen lupaa 3C (Arrowind extream) ja toinen 6C (Arrowind Sieg Power) latauksen. Eilen oli siinä ladatessa muutakin kateltavaa kun ihmisiä hyppäsi koneesta ja autogiro pörräsi laskuharjotuksia. Tosin yks varjoilija säikäytteli pari kertaa ku veti kohtisuoraan alas kierteellä lähelle kentän pintaa nii varjo humisi melkosesti :)

Hylätty akku (2X2200 Sieg Power) on siis ollut monessa käytössä ja ajettu muutaman kerran liian tyhjäksi, virtaa ei enää irtoa kunnolla, leijutus harjotuksia vois vielä tehä, mutta niitä ei nyt jaksa.. paitti selällään :) Eilen ois voinu jo trimmata ruohotuppaita ku ois sattunu kohalle :D Pari ekaa akkua tuntuu tosin aina olevan vähän jäykempi fiilis sitte taas alkaa uskaltaa :)

Vastuksiaki mittailin akuista, 6S yhteisvastus:
Sieg Power 40C tyhjänä 42 mΩ ja täytenä 34 mΩ. 5 sykliä.
Extream 30C     täytenä 29 mΩ. 13 sykliä.

Vanha sieg power 65mΩ. 35 sykliä.

Tämä vanhin kidutettuhan se eniten myös lämpeää vaikka vähiten antaa ulos.. kennojen väliset vastus erot myös on suuremmat ku uudemmissa. "jännä... hyvin jännä"
Extream lämpeää vähiten ja kone ei hyydy täysillä kulmilla, sisäisistä vastuksista siis voinee jotain päätellä laadusta :) Tämä on myös kallein näistä akuista. Uudempi sieg power jaksaa myös hyvin, pitää koittaa olla ajamatta kuivaksi jospa kestäis pitempään kuin toinen setti. Kuulis vaan sen timerin aina  :-\

Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Lauri P - 26 Kesäkuu, 2011, 11:14:01
mä ollu tääl anoppilassa jussin vaan jätin onneton vispilät kotia ku katoin sääennusteita lähtiessä.pikkasen meinannu ottaa päähän!ois voinu kyllä poiketa lentokentällä ku ois tieny vaan nyt ollaan jo jatkamassa matkaa... :(
täytyy jatkossa kysellä aina ootko menossa lenteleen..

ootsä lentäny aina 80% noista akuista vai tuntumalla vaan?
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 26 Kesäkuu, 2011, 13:13:15
Joo no säät on ollu aika vaihtelevia :) Eilen oli tosin loisto keli vaan piti töihin lähtee kesken kaiken :(

Tuohon 80 prossaan oon tähänny ja jos timerin kuulee niin alle sen menee, eilenki jäi kerran kuulematta mutta onneksi tuolla isommalla 2600mAh akulla niin se päälle 4 min ei vielä ollu liikaa. Se meni kyllä ihan tuntumalla että nyt ois varmaan aika tulla tarkistaan :) Pitääköhän alkaa semmosta DX8:n tärinä juttua alkaa virittelee..
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 28 Kesäkuu, 2011, 17:22:14
Poika mummulassa ja itellä vapaata + komia päivä.. 10 akullista kävin lentää hyvällä fiiliksellä :) Tuli tosin siinä lopussa mieleen että paljokohan sitä auton akussa on vielä virtaa.. Vähän laiskasti pyöritti jo mutta hyvin starttasi.. pitää ens kerralla muistaa käytellä autoa vaikka innostuu lentään :) kuitenki viis-satkulla siis 49 lentoa takana. Testejä ilman expoa, selkälento reeniä ja erilaisia kikkailuja näiden kanssa.

Expot jäi käyttöön, kyllä se peukuilla muuten on huonomman näköstä lentoa. Toki oon tottunu niihin mutta siinä kaartelin ajatuksen kanssa että paljoko tikut sillon liikkuu ja se ei kyllä ollu juuri mitään.. nii saa siihen vähän lisätä expoilla peukuille resoluutiota :) Vois kyllä servoillekki vähän lisätä resoa kun turhan pitkä on minusta tuo väli servon akselista palloon. Se näkyy tietyissä tilanteissa kun servot hakee paikkaansa ja +14/-14 kulmatki on turhia tuo 12 riittää mikä on nyt käytössä, mutta rajotettu käyrillä. Tosin täysillä kulmilla kallistelussa voi sitte varret mennä huonoon kulmaan ku nyt jo hyvin jyrkässä kulmassa ja tuo alkuperäinen linkin vinouskin vähenee ja ei korjaa virheitä niin paljon.. monipiippunen juttu :) Jos ei vaan välittäs siitä rungon nykimisestä ku hyvin se lentää :)

Enää tää ei tunnu niin kauheen herkältä ja vikkelältä, välillä kaipaa lisääkin sähäkkyyttä :D

Edit: itelle muistiin 29.6 kaks lentoa eli = 51
Edit: taas muistiin  8.7 5 lentoa = 56
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 27 Maaliskuu, 2012, 16:35:36
Jaha päivitystä.. rekkulalla ei oo lennetty heinäkuun jälkeen.. Akkuja tilasin hk:sta kesäksi ja ne tuliki alle viikossa kun ei ollu varastossa muualla ku saksassa. Quadia on ulkoilutettu sillon tällön ja koitettu saada "häiriö" käyttäytymistä kuriin :P Siihen autto vain se viimein dx:stä saapunut KK Multicopter board.

Sekään ei ihan putkeen menny, kun paketti oli läjässä ja yaw gyro oli taipunu ja täpät irti. Kolvilla, johdonpätkällä ja pikaliimalla selvittiin siitä.

Sitten meni tovi sain sen edes armed tilaan.. sen jälkeen sai ihmetellä dx:n USBasp mokkulaa ku ei mikään ajuri tuntunu toimivan. Sitte löyty joku missä oli inf-wizard jossa samassa ajurin asennus, jolla se alko sitte pelaan. Kiitosta irkissä auttaneille :) Nyt siellä on Kapteinkuk xcopter softa.

Eka lento meni boardi komeesti "katolla"
http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack.jpg (http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack.jpg)

Seuraaksi mietin miten saan sen sopiin tuonne runkolevyjen väliin. Eilen illalla sitte raakasti pinnien juuresta muovit pois ja taittelin ne n. 45 asteen kulmaan.

Tässä näkyy myös tuo yaw gyron johtokorjaus.
http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack-002.jpg (http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack-002.jpg)
http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack-003.jpg (http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack-003.jpg)

Vielä vaatisi aukot ylälevyyn potikoiden räpläämistä varten.

Eihän tämä niin vakaa ole kuin gauin lootalla, mutta pirun paljo vikkelämpi ja menee ainaki satasta :D Se saavutettiin mitä hainkin. Vähän tuntuu gyrot tässä driftaavan ainakin kun sisältä vie ulos. Trimmiä vaati muutenki aikas reilusti.

Lentopaino on nyt 625g. Perus setti siis gaui 330X-S jossa itse tehty runko ja nyt eri boardikin jäljellä siis potkurit, moottorit, noparit ja keulapallo tankoineen :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 29 Maaliskuu, 2012, 09:47:51
Eilen neljä akkua säätöä ja alkaa oleen kohillaan. Taas alkaa pölisee nousussa ja laskussa, mutta eilen oli makia keli \o/ kyllä se kesä sieltä tulee.. Vielä ku raskis tuolla silmukan kokeilla tai flipin :D Vielä ois hankea alla pehmittämässä epäonnistumista, on tosin myös märkää ja sähkö osia paljaana :)

(http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Quad_KKBlack-004.jpg)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 29 Maaliskuu, 2012, 17:39:10
Sitä pölinää :P

http://www.youtube.com/watch?v=qOztIV-rFWg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=qOztIV-rFWg#ws)

ja muuta rälläystä.. kuvaajaa en saanu tähän hätään.

http://www.youtube.com/watch?v=U0cE69Pvtbc#ws (http://www.youtube.com/watch?v=U0cE69Pvtbc#ws)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Toeh - 29 Maaliskuu, 2012, 18:01:36
Laakerit kiittää.  :D Hienoa menoa!
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Esku - 29 Maaliskuu, 2012, 18:35:31
Vauhdikkaan näköstä menoa kyllä :D
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: jesi - 29 Maaliskuu, 2012, 18:50:22
Juu, ei mun tarvi vielä tollain leikkiä vatasta  :'(
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Sandu - 29 Maaliskuu, 2012, 19:14:11
toho pöllyyn ois siisti vetästä jollai 700N:llä tai X7:lla ;D talvella tuli pöllyyteltyä höttölunta mut toi ois kyl viel parempi... ;D

Mut hienon näköstä menoa, eiku lisää reeniä ja kovaa ajoa :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: pilot4fn - 29 Maaliskuu, 2012, 19:31:45
toho pöllyyn ois siisti vetästä jollai 700N:llä tai X7:lla ;D talvella tuli pöllyyteltyä höttölunta mut toi ois kyl viel parempi... ;D
Tekis nannaa YS91:lle kun tuolla pari kertaa pölläyttäis 700N:llä ;D
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 29 Maaliskuu, 2012, 19:41:06
Minä oon nitrolla ainaki varonu pölyä :) muutta meillä tätä hiekkaa riittää vaikkei hiekota nii kentällä oon pöllyytelly kans :D paljon vähemmän sitä irtoaa, mutta hauska siitä on silti ottaa lähöt isommalla kopulla.

niin ja ainaki yhen motin laakerit pitäs vaihtaa ku rahina kuuluu videollaki :P scorpion laakeri plaatua.. uutena piti vaihtaa heti kaks laakeria..

Rekkulaaki on pidetty jo testiksi parvekkeella eikä näillä keleillä enää nuppi oo pahastikkaa jumissa nii saan senki kohta liikkeelle :) liittimet pitäs tosin uusiin akkuihin laitella ensin.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 29 Maaliskuu, 2012, 19:46:52
Paljos tässä xcopterossa on nyt moottorin akseleiden väli? Potkurit vishniinki 8x4 ? ja moottoreiden kv 1200?
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 29 Maaliskuu, 2012, 19:47:39
Päästään ottaan loppukeväästä kiihytys kisoja jahka mun Talon kotiutuu  8)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 29 Maaliskuu, 2012, 20:27:24
Päästään ottaan loppukeväästä kiihytys kisoja jahka mun Talon kotiutuu  8)

Jesh!.. TÄYSILLÄ :P

Paljos tässä xcopterossa on nyt moottorin akseleiden väli? Potkurit vishniinki 8x4 ? ja moottoreiden kv 1200?

n. 480 mm ja gauin 8 tuumaset noususta en osaa sanoa. Moottorit on 1050kv.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 29 Maaliskuu, 2012, 20:43:48
Ookoo eli hyvinnii pitkälti saman kokonen ku Taloni, mulle tulee vaan 1270kv mosat ja rupelivaihtoehdoiksi 8x4 ja 9x5, sa nähä sitte kummilla aletaan pörräämään...

Entäs tuo KK boardi mikä versio? Mulle tullee v5.5 Blackboardi. Käytätkö acro lentomoodia vai UFO moodia?
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 30 Maaliskuu, 2012, 15:08:17
Juuri tuo v5.5 ja eikai tässä noita modeja oo?? softa on kapteinkuk 4.7. Tässä on erikseen P ja I gainit joten saa kivasti säädettyä. Vakio softaa en ees kokeillu :D oli + muodossa ja radiolla ois pitäny miksata eri asentoon.
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 11 Huhtikuu, 2012, 20:41:28
Hommasin käytettynä tämmösen rajojen kokeilu kopterin, ja fbl touhuun tutustuminen samalla :)

Johdot meni aikalailla kaikki nätisti.. Servojen ja noparin piuhat on piilossa, nuo fbl mollukan johot joutu vetään kylkeen ku ei tuo vastari sopinu runkolevyjen väliin :)

Eikä tuo servojen irrottelukaan mitenkään kamalaa tässä ole.. akku/nopari telineen ruuvit irti ja taittaa sen alas kun johdot tulee kaikki siihen alhaalta. sitte vaan linkit palloista irti ja ruuvailee servot irti. Elevaattori servo on ulkopuolella kiinni nii lähtee kätevästi. Kaikkia linkkejäkin voi säätää mitään muuta irrottamatta. Linkkipihdit on suuri apu.

(http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/450proV2-001.jpg)

(http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/450proV2-CopterX.jpg)

Mulla on tosiaan tuo paikallaan oleva CopterX 3X1000 ja Align 3GX boksit. CopterX:n asetuksiin nakkasin 3D soft josta lähdin kokeileen. Deadzone oli järkyttävän suuri vakiona. Sen puottaminen 40 -> 10 oli eka säätö. Sitten perä heilui flipissä joten col > tail vetäsin summassa 10 ja se poistikin sen lähes kokonaan :) nyt se on 9. Seuraava onkelma oli nyökkiminen vauhissa, siihen autto nupin I gainin puottaminen 100 -> 80. Sitten perän bounceback vaivasi ja siihen tuntuu vaikuttavan moni säätö. Perän D-gainin puottaminen auttoi siihen parhaiten. Perä ei vieläkään ole täydellinen ja tänään kovassa tuulessa heijasi ikävästi.

Pitch oli ensin myös järkyttävä, vaan mulla oli kulmia - + 14 astetta :P sitte luin että 11 pitäis olla.. autto hyytymiseen ja silti poistuu hätäseen. Laskeutuminen ja vaakakierre oli silti kauheeta, lapakulmakäyrän keskialuetta piti loiventaa huomattavasti nii alko rauhottuun.

Ei se vieläkään ihan oo näppeihin sopiva vaan ei vielä oo kaikkia juttuja kokeiltu ja sittehän on vielä tuo 3GX :) Sitä en taida laittaa ennen ku saan futten servot noiden DS410 tilalle. CopterX on siis analogitilassa ettei nuo niin helposti simahtas.. pöydällä ei kyllä huomannu liikkeessä eikä servojen äänessä mitään eroa vaikka vaihto digitaalitilaan.

Elikkä hyvin pelaa copterx. Perä vaivaa eniten.. tuntuu olevan servossa yhtä iso deadzone ku 500:sen nuppiservoissa.. haluttas vähän tuohonkin siis 9257 perälle kuten 500:ssa :) noita säätöjä on myös perälle paljon ja niistä voi apu löytyä ku tietäs mitä säätää. Lähtee siis nykäyksellä liikkeelle ja sitte tasottuu, accelerationia jo pienensin vaan pitää kokeilla puottaa lisää. Lisäksi se vähän elää muutenkin, joka tuntuu sotkevan fbl laitetta ikävästi.

Nupin agilityä kokeilin myös täysillä nii kyllä flippaa! vaan ei se hyvä ole sillain lentää ku on niin pirun herkkä/nopea kääntyyn. Tottumiskysymys tosin..

Yks torppiki on jo takana kun perälavanpitimen laakeri korkkasi ja tultii välillä pyörien tonttiin.. sain pidettyä oikeinpäin ja tupsahti hangen taakse nurmelle jalaksilleen. Meni pääakseli, pääratas ja peräputki.. hyvin vähän vaikka aika kovaa näytti tippuvan. Nyt siinä on beltin peräputki ja vanhan rexin pääakseli kun sattu oleen sellaset nii pääsi pääsiäs pyhinä uudestaan ilmaan :) Nyt 15 lentoa tällä ja kyllä tää alkaa tuntua hyvälle. Kovassa tuulessa ei ollu kyllä nautinto lentää näin pienellä, jännästi se silti taistelee tuulta vastaan tämä fbl :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 14 Huhtikuu, 2012, 09:15:27
Pistetääns omat asetukset näkösälle kun niitä irkissäkin kyselty :) Perän D-gainia laskin eilen edelleen ja huonommaksi meni, niin nostin sen takas ja puotin decelerationia. Nyt se vähän vägää pysäytyksessä, mutta muuten parempi. Bounce backia yritän siis poistaa. Mitäs nyt kannattas muuttaa? veikkaan D-gainia laskea hiukan? :) oisin jo kokeillu vaan vettä sataa ja taitaa jatkua kokopäivän :(

(http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/CopterX_saadot-1.jpg)
(http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/CopterX_saadot-2.jpg)

Tuolla nupin I-gainin pienentämisellä tosiaan sai kengurut loppuun näilläkin alignin lavoilla joista näitä on moitittu. Tiukassa kurvissa tuntuu haukkaavan jos pikkasen liikaa vetää tikusta, raja on terävä ja pitch on epämääräinen nolla kulmien tienoolla. Eli ei tapahu mitään ja sitte haukkaa ja lähetään ylös, vissiin juuri näiden ominaisuus(vika) niinkuin nuo haukkomiset. Onkohan se tosiaan vain painopiste vai lavan kiinnitysreiän paikka suhteessa johto/jättöreunaan? jos painopiste nii vois piruuttaan laittaa teipin näiden johtoreunaan jolloin sais painopistettä enemmän fbl-lapojen suuntaan.

Radiossa on ail ja ele expoa -10, rud expo -20
pitch 100 25 0 -25 -100,  25 ja -25 pisteet on siirretty 72 ja 28 (tällä on tasotettu tuota ärhäkkää pitchiä)
Kaasu tasanen 90%
gyro AVCS 23% tai +-100 arvona +27 aika matala?? 500:ssa kuitenki 45%
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 14 Huhtikuu, 2012, 13:57:59
Tuolla nupin I-gainin pienentämisellä tosiaan sai kengurut loppuun näilläkin alignin lavoilla joista näitä on moitittu. Tiukassa kurvissa tuntuu haukkaavan jos pikkasen liikaa vetää tikusta, raja on terävä ja pitch on epämääräinen nolla kulmien tienoolla. Eli ei tapahu mitään ja sitte haukkaa ja lähetään ylös, vissiin juuri näiden ominaisuus(vika) niinkuin nuo haukkomiset. Onkohan se tosiaan vain painopiste vai lavan kiinnitysreiän paikka suhteessa johto/jättöreunaan? jos painopiste nii vois piruuttaan laittaa teipin näiden johtoreunaan jolloin sais painopistettä enemmän fbl-lapojen suuntaan.

Joo huono idea tuo teippi... pistin parikin kerrosta sähköteippiä eikä tapahtunu vielä mitään, sitte teippasin 8g rautaa etureunaan nii roikku suorassa. Eli sellasen mcpx:n bulletti lavan tyylisen mökkylän tarttis tuon painopisteen korjaukseen :)
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 25 Toukokuu, 2013, 16:40:37
Noniin tässä keväällä 0-kelissä tuli 500:lla pari akkua lennettyä ja tänään samalla 6 akullista.. ei tuo lentotaito onneksi unohu vaikka väliä tullee :D tuli vejettyä  varmaan kaikki temput mitä osaan.  Tosin quadilla on sillon tällön tässä välissäki tullu lennettyä.

Muutettiin syksyllä omakotitaloon nii tommonen hehtaari vihreetä vieressä missä lennellä. Vielä ku ois omaa :D
(http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Peltojareksi.jpg)

Niii tulipas lapoihinkin vihreetä \o/
Otsikko: Vs: Noxin kopterit ja lentelyt
Kirjoitti: Noxi - 01 Marraskuu, 2019, 13:15:53
Huh, eipä oo hetkeen tullu täällä käytyä :) Koptereillaki on lennetty hyvin vähän. FPV quadilla jonku verran ja trex 500 tais 2016 käydä viimeksi ilmassa. Jotenki alko knight kaivertaa mieltä ja kaivelin sen osaset tallin hyllystä, jonka jälkeen ebayn maailmaan :)

Osia on jo saapunut ja joitain tehty itse/improvisoitu. Tankin kiinnityskumi oli hukassa, joten tampilla auton puslasta ja pora/dremel sorvilla sopivaksi :) Pystyevä leikkailtu jämä hiilareista. Peräpuomikaan ei ole kopterin osa :D Streevoille oikaisu ja pari uutta päätä autojen linkeistä. Niiden klamppi ei onnistunu vaan muovi oli liian riksraks matskua.. pitää etsiä parempaa.

3D:n ja sportin pääakselithan ei ollukkaan saman mittaiset.. onneksi orkkis on suora, nupin osia vain tarvinkin.

Alkaa isot vastari NIMH:tki olla olla kiven alla. Servot ei salli oikein lipoakaan ja painoja varmasti vaatii sitte. Jännitteen alennin tai sitte tilaan isoilla posteilla nimhiä.