Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Lauri P - 05 Toukokuu, 2011, 13:47:18
-
no minäpä alotan kun tästäkin ois mukava kuulla kokemuksia!
sjo:lla ainaki taitaa olla jo ko. kikkare olla kopterissaan ja oon tässä ootelluki et millon sieltä aletaan kertoilla kuinka setupin teko sujui,ensilennot,säädöt ja toimivuus..
itseä kiinnostais kokeilla tää 450PRO:ssa joskus tulevaisuudessa.
olkaa hyvät: ;)
-
Heh olin laiska ja kopsasin nuo GY701 asetukset perälle ja goviin:)
Nupin säätö tapahtuu rate modessa ja sitä olen nyt hieronut jonkinaikaa trimmeillä kohdilleen.
Lupaava purkki, varsinkin kun tuo S.Bus antaa mahdollisuuden käyttää R6203 vastaria joka on pieni täydenkantaman vastari (7g)
Jos on joku Futaban mankka joka tukee kolmea gyroa (8FG, 12FG, 12Z ja 14MZ) niin tuo CGY-750 on aivan loisto vehje. Valikosta löytyy Gyro säädöt RUDD Gyro, Ail Gyro, Ele Gyro voit säätää rate ja avcs modessa:)
-Samppa
-
siis tä?lienee tyhmä kysymys mut eiks tuota saa pelaan sit esim. 10CP:n kanssa?
vai täytyykö sit toteuttaa jotenki eri tavalla johdotukset?
vai mokkulan säädöt tehä esim tietokoneella?vai tä?
-
Sulla pitää olla SBUS vastari jos haluat saada tuon CGY-750 gyron toimimaan 10C / CG:n kanssa.
Sitten assignata nuo kanavat nuille AIL Gyro ja ELE gyro kanaville ja hoitaa endpointeilla tai miksaus käyrillä halutut arvot.
Lue tarkemmat tiedot CGY-750 (http://manuals.hobbico.com/fut/cgy750-manual.pdf) manuaalista tai Helifreakista (http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=243).
Katso löytyykö 10CP (http://manuals.hobbico.com/fut/10c-2_4ghz-manual.pdf) manuaalista mitään päivitystä.
Itsellä on tuo R6208SB (http://manuals.hobbico.com/fut/r6208sb-manual.pdf) vastari ja tilasin just 2kpl R6203SB (http://manuals.hobbico.com/fut/r6203sb-manual.pdf) vastareita.
-Samppa
-
Kävin just hakemassa tällaisen gyroboksin Sabesta.
Illalla alkaa säätäminen ja koelento sitten huomenna tai viikonloppuna.
Sjo1, oletko säätänyt tuota purkkia ihan siitä säätöyksiköstä vai osaako se jutella CIU2 (tjsp) mokkulan kautta tietokoneelle?
-
Moro,
Kaikki hoituu tuon boksin kautta.
Mihin ajattelit tuon laittaa?
Tuolle CIU2 palikalle ei löydy vielä interface softaa:(
-Samppa
-
Laitoin sen kokeeksi Logoon kun ajattelin että isompi kopu ei heilu niin hätäsesti siinä trimmivaiheessa..
Eilen katsoin Bobby Wattsin säätövideot youtubesta ja Mercuriell:n videot helifreakistä.
Tänään neljä akullista testiä ja säätelyä Maskussa.
Laitoin ail- ja ele- gainit slidereille että saa testailtua lennon aikana. Lähtöarvo 60% ja +-20% säätöalue.
Vielä 80% ei alkanut oskilloimaan joten nostovaraa olis.
Perägyron gain piti laskea 45% tienoille ettei perä wagaisi.
Eipä tuossa mitään suurta eroa vbariin ainakaan vielä tullut esiin.. Säätelyä piisaa vielä.
-
Futaba julkaisi tuon v1.10 päivityksen CGY-750 gyrolle 31.5. ja se löytyy jo www.rc-futaba.com (http://www.rc-futaba.com) sivulta, alapalkin downloadsin alta, missä nuo radioidenkin softat ovat. Laitan linkin kohdilleen, kun saan läppärin käsiin.
-Samppa
-
meneekös tää nyt oikeen jos mä näin kytken näät?
-
no joo, voi sen noinkin tehdä. Mulla on tuo CGY Srimokissa, joka on nitro. Henseleitissä on Vbar-sbus r6203 ja vastariin menee kontronikin master ja slave menee vbar aux2.
-Samppa
-
meneekös tää nyt oikeen jos mä näin kytken näät?
mikä castle?
ainakin [phoenix ice hv120] ei sisällä beciä ollenkaan ja vaikka käytät erillistä beciä pitää punanen pitää kytkettynä!
(lukee kyllä ihan selkeästi castlen ohjeessa ;) )
muuhun setuppiin en ota kantaa ku en puhu futabaa ;D
-
Mitä "dataa" tuossa ice 120 hv:n punaisessa johtimessa sitten kulkee?
-
Oliskohan se niin että se säädin käyttää jotain 4,8 - 8 volttia käyttöjännitteenään, minkä se saa vastarilta.
-
Oliskohan se niin että se säädin käyttää jotain 4,8 - 8 volttia käyttöjännitteenään, minkä se saa vastarilta.
näin mäkin sen ajattelin että vois olla... eipä sillä väliä mitä siellä menee kun kerran ohje käskee pitää kiinni!
-
ja toi castlen johtokin vedetään sitten becin kautta vai?
-
ja toi castlen johtokin vedetään sitten becin kautta vai?
Ei vaan se menee vastariin. Kyseessä on kaasukanavalle menevä piuha.
-
-
onko siis niin et ajoakuilta tuleva virta ei kulje tuossa vastarin ja säätimen välisssä johdossa vaan säädin ottaa vastarilta jonku toimintavirran?kun en millään halua kahesta suunnasta pukata virtaa tuone vastari gyro järjestelmään!l
-
Lue castlen kytkentäohje ja tee sen mukaan niin ei tartte arpoa :) tossa hv120 säätimessä ei ole omaa beciä joten se ei syötä vastarille päin yhtään mitään!
-
tää kuuluis kyllä jo castlen ketjuun.
löytyykö caslten kytkentäohjetta kuvina misään? meinaan et kun alan manuskasta lukeen erikielellä niin alkaa väärinymmärryksen aste olla sitä luokkaa et voisin reippat parisataa säästää sillä että kyselen sujuvalla suomenkielellä täällä!
-
Oon nyt kännykän varassa mutta koitappa maikolta kysellä... Se tietää myös varmasti linkin kuvalliseen ohjeeseen :)
-
noniin!
siis katkasematta sitä johtoa!! :D
hyvinhän se niin toimi!
nyt vaan tän otsikossa olevan purkin gainien kanssa vääntäessä tuli hiukka kämmittyä ja sain tän mun kopun heti tonttiin eka lennolla.ensviikolla jatketaan sitten töpeksimisiä kun tulee 450 prohonkin sama purkki! :)
-
Ei kai 700 törmänny palloon?
-
teitko trimmilennon rate moodissa ja sitten vasta nuppi avcs tilaan, niin kuin ohje sanoo.
Muuten Castle on tehnyt takaisinkutsun noille 120 Ice hv nopareille. Tästä lisätietoa fast-ladiltä ja castlelta.
-Samppa
-
jepa,nyt joutaa pikkusen taas opiskella! :)
mulla oli tuo CMT mode päällä,ja aluksi oli niin että gain valikossa EGn ja AGn oli 100% ja alapuolella oleva Gm 110% molemmissa.näin kun nostin kopun ilmaan niin kopu "vägäs" jonku verran.
sit menin muuttaan gaineja alaspäin niin et AGn ja EGn oli 99% ja nyt kun nostin kopun ilmaan niin ekaks ei tapahtunu oikeen mitään mut sit ku vääns aileronia niin alko semmonen U liike! sit vaan holdi päälle ja kyljelleen maahan.
laskin siis tieten aivan liikaa noita gaineja..?
no onkos sitten muilla niin et elevaattori suunnassa gyron korjausliike on paljon isompi kuin aileronilla?
-
tuossa kun muuttelin gaineja takas niin huomasin et jostain kumman syystä gyron korjaussuunnat oli resetoitunu.. ???
molemmat muutin pöydällä reverselle ja en kyllä sielä kentällä välilaskussa niitä muuttanu..näin jälkikäteenhän en enään niin satavarma ole mitä siinä ropelsin,mutta että vahingossa oisin molemmat kääntäny...
-
siis täähän oli lähtiessä just käyty vielä kaikki läpi ja eka trimmilento meni vapinaa lukuunottamatta hyvi ja kopu totteli hyvin mut sit ku otin alas ja laskin gaineja niin tapahtu jotain.entiä oisko sit pitäny käyttää virrat pois.
noi korjausliikkeet on ollu 3G mokkulassa akyllä aina saman verran kumpaankin suuntaan mut miten tässä futaban purkin käyttäjillä??
-
mikä siis on tuo Base gain?
elikä kun nyt sitten PRO:hon samaisen purkin laitoin ja ohjeen mukaan niin et saan radiosta muutettua gaineja niin sehän vaikuttaa sit tuohon alempaan (ilmeisesti normigaini) ja sitä säätelemällä sain poron trimmattua...itse gyrosta kun säätää gain valikosta niin muuttuu tuo base gain ja ne on mulla nyt oletuksessa eli 110%...
-
ni saakos nyt sitten nuot softat päivitettyä noihin tuon ciu-2 palikan välityksellä?
mistä tuota palikkaa ootta hankkinu?
-
ni saakos nyt sitten nuot softat päivitettyä noihin tuon ciu-2 palikan välityksellä?
mistä tuota palikkaa ootta hankkinu?
En tiedä toimiiko tuo, mutta olettaisin että toimii, koska samalla lienee saavan ohjelmoitua servojakin sillä toisella Futten softalla. Ja intternetissä sanotaan niin ;D Ainakin muutama kauppa myy tuota CIU-2 murkulaa 750 gyron ohjelmointiin.
Hankintapaikkoja:
Fast Lad: http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_ciu-2_interface_gy520_mc850_601c_401cr_futm0951-p-6822.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_ciu-2_interface_gy520_mc850_601c_401cr_futm0951-p-6822.html)
Sabe: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41336&grpid=3203&order_id=WO1313580003 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41336&grpid=3203&order_id=WO1313580003)
Flying Hobby: http://www.flying-hobby.com/shop/futaba-ciu2-pc-interface-for-gy520-mc850-601c-401cr-p-6058.html (http://www.flying-hobby.com/shop/futaba-ciu2-pc-interface-for-gy520-mc850-601c-401cr-p-6058.html)
-
Kyllä toimii helposti tuolla palikalla.
Samalla saa myös servojen kanavat kohdilleen sekä muut servoasetukset.
kari
-
Hei, tuo Futaba CGY-750 kiinostaa itseänikin. Minulla on Futaba T-14MZ lähetin ja vastarina R6014HS nämä ovat hieman vanhahkot koska ei ole "s.bus" liitäntää? Eli onko mahdollista käyttää tuota Futaba CGY-750 tuossa vastarissa sellaisenaan vai tarviiko viritellä jokin lisä vastari/ tai muu systeemi? Tässä linkissä on liitetty 5 servoa ja yksi lisä servo vaikka vastari on 3-kanavainen? Pitääkö tuossa olla futaban "s.bus" servot? (http://manuals.hobbico.com/fut/r6203sb-manual.pdf (http://manuals.hobbico.com/fut/r6203sb-manual.pdf))
Oma aloittelian näkemys:
Liittäisin tuohon r6203sb vastariin gyron vaatimat servot sekä CGY-750 FBL systeemin.
Loput servot tulisi tuohon R6014HS. Sitten säätäisin systeemit siten, että molemmat vastarit tottelee samaa lähetintä?
-
Mulla on toi CGY-750 ollu kiinni jo kolmessa kopussa. Nyt se on .90 polttiksessa R6208SB- vastarin ohjaamana.
Sbus-servoja ei tarvita. En tiedä voiko niitä edes kytkeä tohon cgy750:een.
Ei-sbus vastareita varten on jo pitkään ollut tulossa "kooderi" jonka kautta normivastarin voi kytkeä cgy750:aan sbus-piuhalla. En tiedä koska on ostettavissa.. (vai onko jo?)
CGY750 vaatii toimiakseen sbus- liitännällä varustetun vastarin joten tuosta 6014:sta ei ole tässä hyötyä. 6014:n voi asentaa johonkin toiseen kopuun - tai vaikka lennokkiin.
R6208SB, R6203SB tms. sbus- vastari piisaa. Jälkimmäinen on ihan kohtuuhintainenkin.
Kytkennät:
CGY750 <- nuppiservot
CGY750 <- peräservo
CGY750 <- polttiskopun kaasuservo (jos haluaa käyttää governoria) / vastarin akku
CGY750 <- sbus johto vastarilta
CGY750 <- governorin anturi
Vastaanotin -> polttiskopun kaasuservo / sähkökopun nopeudensäätimen johto
Vastaanotin -> CGY750:aan menevä sbus johto
Vastaanotin <- vastarinakku
-
Tosiaan mistään en löytänyt tietoa, että toimiiko tuo R6203SB vastari tämän T-14MZ kanssa.
Eli tämä kytkentä toimii vaikka kanavia on vain 3?
Kytkennät:
CGY750 <- nuppiservot
CGY750 <- peräservo
CGY750 <- polttiskopun kaasuservo (jos haluaa käyttää governoria) / vastarin akku
CGY750 <- sbus johto vastarilta
CGY750 <- governorin anturi
Vastaanotin -> polttiskopun kaasuservo / sähkökopun nopeudensäätimen johto
Vastaanotin -> CGY750:aan menevä sbus johto
Vastaanotin <- vastarinakku
-
Tosiaan mistään en löytänyt tietoa, että toimiiko tuo R6203SB vastari tämän T-14MZ kanssa.
R6203SB (http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTL7665) toimii kaikkien yli 4-kanavaisten fasst lähettimien kanssa. Vastarissa on kolme perinteistä kanavalähtöä, eli 1,2 ja 3-kanavat. Lisäksi Sbus lähtö josta tulee kaikki kanavat.
Vastarin lähtöjä voi käyttää muihin toimintoihin ellei fbl purkki tarvitse juuri näitä kanavia. Vakionahan tuo käyttää kanavat 1 ja 2 nupille sekä 3:n kaasulle, mutta nämä voi ohjeen mukaan muuttaa jos vaikka tarvitsee vastarin kanavan johonkin muuhun käyttöön.
Kanavajärjestystä pitää muuttaa purkista myös silloin jos käyttää alle 8-kanavaista lähetintä, eli fasst 7ch modea. Vastari R6203SB toimii sekä 7ch että multi modessa (testattu).
Futtelta on tullut myös R6203SBE (http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTL7666) vastari, se on muuten samanlainen kuin SB-malli mutta kantama on pienempi "mid-range". Hintaeroa on niin vähän että pitää ihmetellä miksi joku tämän ostaisi.
-
Kiitos paljon neuvoista! Eli tuo R6014FS jää nyt ilmeisesti ylimääräiseksi?
-
Tuo on kaiketi se adapterimokkula jolla CGY750:een saa kiinni vaikka spektrumin vastarin.
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=FUTM4194 (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=FUTM4194)
Otetaan vertailun vuoksi samasta kaupasta R6203SB- vastari joka ulostaa suoraan Sbusia
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXARPB&P=SM (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXARPB&P=SM)
Itse en ainakaan viitsisi niputtaa tuommoista johtohässäkkää kopuun mikä tuon adapterin kanssa tulee.
R6203SB:n (tai muiden sbus- vastarien) ja CGY750:n väliin tarvitaan vain 1 piuha.
-
Täytyy nostaa hattua 750 gyrolle !!!
Nostin kopterin ilmaan ja leijui normaalisti. Huomasin kuitenkin että lapaura oli melkoisesti pielessä.
Ei vaikuttanut lentoon mitenkään, mutta ajattelin laskeutua ja tarkistaa mistä moinen johtui, koska eilen sitä ei ollut.
No, syy löytyi äkkiä! Aamulla kiireessä (tässä lajissa ei saisi olla kiire!!) olin laittanut toisen lavan väärin päin !!
FB kopu olis ollut jo vainaa, mutta 750 teki ilmeisesti hartia voimin töitä ja lento oli normaalia!!
Eli 750:n kanssa ei tarvitse erityisiä FBL lapoja ;) , koska toimii näköjään hyvin vaikka laittaisi lavat väärinpäin.
Kopu Trex500
Kari
-
nyt on 700 lentäny tuolla 5 lentoa ja kyllä tuntuma on tuossa todella hyvä!!
pari pientä juttua kuitenki vähän vielä vaatis jotain säätöä,nimittäin pitch pumpissa tuntuu et positiivisilla mennessä tuntuu et kopu kallistaa aavistuksen vasemmalle ja alaspäin tullessa oikealle.elikä pumppi liikkuu pikkuhiljaa vasemmalle semmonen W liike tavallaan. liike on pieni ja välillä tuntu et onko se vaan korvien välissä mutta välillä olen olevinani varma asiasta. :)
muuten kyllä aivan mielettömän hyvä fiilis kyllä tuosta!!
-
Juu itekkin päädyin siihen cgy750 ja R6203SB settiin.
-
Täytyy nostaa hattua 750 gyrolle !!!
Nostin kopterin ilmaan ja leijui normaalisti. Huomasin kuitenkin että lapaura oli melkoisesti pielessä.
Ei vaikuttanut lentoon mitenkään, mutta ajattelin laskeutua ja tarkistaa mistä moinen johtui, koska eilen sitä ei ollut.
No, syy löytyi äkkiä! Aamulla kiireessä (tässä lajissa ei saisi olla kiire!!) olin laittanut toisen lavan väärin päin !!
FB kopu olis ollut jo vainaa, mutta 750 teki ilmeisesti hartia voimin töitä ja lento oli normaalia!!
Eli 750:n kanssa ei tarvitse erityisiä FBL lapoja ;) , koska toimii näköjään hyvin vaikka laittaisi lavat väärinpäin.
Kopu Trex500
Kari
haikara koitti vahingossa 450 sporttia (FB) niin että toinen lapa oli väärinpäin! ei kuulemma tuntunu oudolta tai mitään mutta mä rupesin ihmettelemään vierestä että miksi se pitää niin rivoa ääntä ;D
eli kyllä se FB kepakkokin ilmassa pysyy! ;)
-
Sellanen asia jäi tuossa kopteria kasatessa kaihertamaan, että toimiiko tämä CGY 750 jos magneetit sijaitsee kytkinkellossa vai pitääkö ne sijoittaa kiinteästi pyörivään kohtaan?
-
kyllä ne munkin seiskasatasessa on kytkinkellossa ja toimii hyvin, eli ei tarvitse
mulla siis alignin gyro mut perjaatteessa sama asia
-
Juu mietin vain, että onko näissä tässä suhteessa mitään eroa. Magneetit laitoin keskenään samoinpäin joten uutta kytkinkelloa tilaamaan. Yritin tuosta CGY750 ohjeesta lueskella, että vaatiiko sen, että magneetit ovat eripäin?
-
CGY750:n governor tarvii yhden magneetin joka on oikeinpäin.
Katso sieltä governorin valikosta se kohta jossa sensor % näkyy. Kun arvo on min. 60% on magneetti oikein päin ja anturi sopivalla etäisyydellä.
Jos magneetti on väärinpäin, sensor% ei pääse lähellekään 60% arvoa.
Toisen magneetin voi asentaa tasapainottamaan osia, mutta se tarvii sitten asentaa väärinpäin että anturi saa vain yhden signaalin / kierros.
Mulla magneetti on puhaltimessa kiinni. Eli signaalia tulee aina kun moottori pyörii.
-
Jep eli puran koko laitteen ja asennan magneetin ihan sinne kytkinsovittimeen jotta se on mahdollisimman keskellä, eikä aiheuta värinöitä. Hittoko olis tajunnut ajatella hiukan kasausvaiheessa. No kun yöllä klo.3-5 tuhertaa, niin tietää sitten, että seuraavana päivänä samanverran korjataan! :-)
-
Onkohan tuossa CGY750 mitään reaaliaikaista mahdollisuutta nähdä kierroksia. Tämä siksi, että sain magneetti voimaksi vain 17% ilmarako on 0,5mm. Itsellä on magneetit 90 asteen kulmassa sensoriin nähden!
-
ks. manuaalin sivu 27, "1. maximum rpm"
En ole tuota koskaan koittanut, mutta lienee lähimpänä reaaliaikaista kierroslukunäyttöä.
...17% sensor% ei kyllä piisaa.
miten sulla on se anturi ja magneetti asennettu?
Tuolla http://rc.runryder.com/helicopter/t638456p1/ (http://rc.runryder.com/helicopter/t638456p1/)
nimim. knightofcarnage kirjoittelee miten 700N saa kunnon sensor-% arvon.
-
Nyt olen jo muutamia juttuja säätänyt tästä CGY-750. Muutama juttu on vielä joita en huonon enkun takia ole tajunnut. Eli teettekö te radioihinne joka lentotilaan gyroille omat säädöt? Mitkä ne 5 lentotilaa tuossa CGY yksikössä tarkoittavat? Tallettaako se boksi ne säädöt haluttuihin tiloihin jonka voi kulloinkin valita ja ovatko ne lentotilat CGY:ssa valittavissa radiosta? Onko mitään vihjeitä tuohon govin säätöön radiossa ja itse CGY:ssa. Nämä kopterit ovat siitä hankalia, että kokeiluun kantapään kautta ei liene kovin hyviä mahdollisuuksia, joten pitää vähänkin epävarmassa tilanteessa vaivata teitä hyvät gurut. :-)
-
Tere,
En ole guru, eikä tämä asia ole helposti parilla sanalla selvitettävissä, mutta yritetään helppiä. Kopterin kokovalinta 'Helisize' ja 'FLT.Mode' ovat ns. perusvalintoja, mitkä valitaan aluksi kopterin ja lentotyylin mukaan.
Ne on tehty siis helpottamaan gyron perussäätöä kopterin fyysisten ominaisuuksien ja halutun lentotyylin mukaiseksi. 'FLT.Mode':ssa -1 - on hyvä aloittelijoille ja -5- on sitten erittäin aggressiiviseen lentotyyliin ja muut siltä väliltä (kannattaa aloittaa vaikka kakkosella tai kolmosella). Näitä ei siis voi lennossa valita radiosta, vaan nämä vaikuttavat moniin perusparametreihin. Tarkoitus on siis, että kopteri olisi helposti säädettävissä, eikä monia kymmeniä parametrejä tarvitsisi asetella ja testailla, vaan gyro olisi säädöissään 'heti paketista'. Gyro tallentaa säädöt vain valitulle asetukselle, eli jos ja kun vaihdat 'FLT.Modea', niin tehdasasetukset palautuvat. Tämä kannattaa huomata jos esimerkiksi on laittanut expot gyrossa nollille ja vaihtaa 'FLT.Modea', niin expot on taas gyrossa tehdasasetuksen mukaiset sen lisäksi, että niitä on myös radiossa. Huomaa, että voit muuttaa minkä tahansa 'FLT.Moden' parametrit miksi tahansa, eli kun olet valinnut vaikka kakkosen, niin saat siitä vaikka viitosen muuttamalla käsin parametrejä suoraan gyrosta ;)
Gainit kaikille kolmelle akselille (RUD, AIL ja ELE) voi asetella ja muuttaa lentotilojen mukaan suoraan radiosta. Perusperiaatteena on sama kuin perägyrossa, että mitä enemmän nupissa on kierroksia, niin sitä pienemmillä gaineilla kopteri toimii. Jos siis Norm. tilassa toimii ja Idleillä alkaa esiintyä jonkin suuntaista vägäystä (useimmiten kaatumista tai kumartelua) Ail- tai Ele-suunnassa, niin pienennä gainia ko. tilalle, eli etsi raja, missä ei enää vägää - muut säädöt tehdään sitten gyrosta.
Bobby Wattsilta löytyy hyviä säätövideoita, mitkä kannattaa katsoa läpi asioiden selvittämiseksi: http://www.youtube.com/watch?v=79GJtSnDsbg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=79GJtSnDsbg#ws)
http://www.youtube.com/watch?v=W027bXTEl_k#ws (http://www.youtube.com/watch?v=W027bXTEl_k#ws)
- 4D -
-
Futaba on julkaissut 1.20 päivityksen CGY-750 gyrolle ja myös päivitys 1.10 GY-701 gyrolle on julkaistu.
PC tool on myös saatavilla, millä saa yllä olevien päivitysten jälkeen tiedot gyroista talteen ja myös palautetua ne takasin:)
http://www.futaba-rc.com/software-updates.html (http://www.futaba-rc.com/software-updates.html)
CGY-750 firmis
http://downloads.hobbico.com/software/fut/CGY750_ver1_20.zip (http://downloads.hobbico.com/software/fut/CGY750_ver1_20.zip)
http://downloads.hobbico.com/software/fut/CGY750_v1_2_ENG_web.pdf (http://downloads.hobbico.com/software/fut/CGY750_v1_2_ENG_web.pdf)
GY-701 firmis
http://downloads.hobbico.com/software/fut/GY701_ver1_10.zip (http://downloads.hobbico.com/software/fut/GY701_ver1_10.zip)
http://downloads.hobbico.com/software/fut/GY701_v1_1_ENG_web.pdf (http://downloads.hobbico.com/software/fut/GY701_v1_1_ENG_web.pdf)
GYLink softa:
http://downloads.hobbico.com/software/fut/GYLink_GY701_CGY750.zip (http://downloads.hobbico.com/software/fut/GYLink_GY701_CGY750.zip)
http://downloads.hobbico.com/software/fut/GYLink_GY701_CGY750_ENG_web.pdf (http://downloads.hobbico.com/software/fut/GYLink_GY701_CGY750_ENG_web.pdf)
-Samppa
-
Kiitoksia näistä neuvoista. Nyt saan conffailtua tuota hieman lisää! Älkää vielä iloitko, kysymykset eivät lopu tähän. Nyt en vaan keksi mitään kysyttävää! :-)
-
Nonii, nyt jaksoin taas konffailla tätä mokkulaa ja ajattelin lisätä tuohon leijuntatilaan expoja (40% aileron ja elevator), niin mistä johtuu että swashin asento meni ihan oudoksi?
-
Mitä tarkoittaa "ihan oudoksi"?
-
Siis liikkuu hyvin epäsuoraan ja kun expoa laittaa niin swashi jää kallelleen. Voiko todella olla niin, että expoa ei lisätä radiosta lainkaan?
-
Siis liikkuu hyvin epäsuoraan ja kun expoa laittaa niin swashi jää kallelleen. Voiko todella olla niin, että expoa ei lisätä radiosta lainkaan?
Onko sulla AIL ja ELE AVCS-moodissa? Onko ne kallellaan myös swash-valikossa säätöjä tehtäessä? Ja kyllä, se voi todellakin olla niin, että expoa ei tarvitse lisätä radiosta lainkaan. Et ilmeisesti ole lentänyt sillä vielä?
- 4D -
-
Ei ole vielä lennetty, kun on paljon kiireitä. Siis ei se swash muuten ole vinossa ja kaikki gyrot on avcs modesa
-
Laittelen tässä kaverille kopua.. muutama kyssäri gyrosta:
-Mitä ihan suomeksi tekee manuaalin sivun 110 SWcp.AIL (-ELE) -toiminto? Jotain se kompensoi, mitä?
-Mitä tarkoittaa sivun 111 SpeedCmp (Speed Compensation) -toiminto?
Tuolla puhutaan "swash interaction"sta. Mitä se meinaa? Sitä, että esim. pitch high --> korkkaritikku syliin --> swashin "pallo" ei pidä asemaansa? Eikös se pitäis pysyä samassa kohtaa?
Entäs rate mode:ssa trimmaaminen... Kun kopu saadaan trimmiin niin pitäis vaihtaa AVCS-moodiin. Keskitetäänkö trimmit tämän operaation jälkeen vai kopsataanko nämä trimmiasetukset kaikkiin lentotiloihin?
Vaikuttaa pätevältä laitteelta tuo CGY-750.
CGY 750 MANUAALI (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cts=1331365687440&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fmanuals.hobbico.com%2Ffut%2Fcgy750-manual.pdf&ei=LwdbT5jbCKj64QT0-7CsDw&usg=AFQjCNHzxiIqgwwfcgxmGczT_XabfRq1oA)
-
Laittelen tässä kaverille kopua.. muutama kyssäri gyrosta:
-Mitä ihan suomeksi tekee manuaalin sivun 110 SWcp.AIL (-ELE) -toiminto? Jotain se kompensoi, mitä?
-Mitä tarkoittaa sivun 111 SpeedCmp (Speed Compensation) -toiminto?
Tuolla puhutaan "swash interaction"sta. Mitä se meinaa? Sitä, että esim. pitch high --> korkkaritikku syliin --> swashin "pallo" ei pidä asemaansa? Eikös se pitäis pysyä samassa kohtaa?
Näistä en osaa sanoa mitään. En ole koskenut mihinkään ylimääräiseen. Itse olen kolmesta CGY750:stä laittanut korjaussuunnat oikein, keskittänyt servot jos tarvinnut ja säätänyt liikealueet. Muuhun hifistelyyn en ole vielä "ehtinyt".
Entäs rate mode:ssa trimmaaminen... Kun kopu saadaan trimmiin niin pitäis vaihtaa AVCS-moodiin. Keskitetäänkö trimmit tämän operaation jälkeen vai kopsataanko nämä trimmiasetukset kaikkiin lentotiloihin?
Vaikuttaa pätevältä laitteelta tuo CGY-750.
CGY 750 MANUAALI (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cts=1331365687440&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fmanuals.hobbico.com%2Ffut%2Fcgy750-manual.pdf&ei=LwdbT5jbCKj64QT0-7CsDw&usg=AFQjCNHzxiIqgwwfcgxmGczT_XabfRq1oA)
Juu se toimii sillä viisiin, että leijuttelet normimodessa, ja paat yhteen kytkimeen AIL ja ELE rate/AVCS vaihtoehdot (RUDD kannattaa laittaa omaan kytkimeen). Gainit pitää tietty olla jokseenkin tolkulliset. Sitte siinä normi- ja rate-tilassa kliksuttelet trimmit niin että kopteri pysyy paikallaan, tai no niin paikallaan kun nyt voi pysyä. Mielellään pitäisi tyynessä käydä säätämässä ja ilmaa alle joku 2m. Sitte renkkaat sitä rate/AVCS-kytkintä ees taas pari kertaa nopeasti jättäen sen AVCS-tilaan, niin sepä lukitsee niitten trimmien asennon "keskikohdaksi".
Tämän jälkeen voit ottaa kopterin alas. Sähköt pois, ja mankasta käyt säätämässä saman trimmin kaikkiin tiloihin, koska se vaikkapa elevatorin +22 trimmi on nyt se minkä se gyro älyää 0-kohdaksi. Toki saman lopputuloksen saa jos osaa yhtäaikaa säätää subtrimmiä, mutta se on lennättäessä hieman vaikeahkoa.
Sama tekniikka toimii rudderiin. Eli rate/AVCS-kytkin rudderille järkevillä gaineilla ja sitä rataa. Kannattaa testata rudderilla tuota toimintoa, voi olla jokseenkin "helpompi" harjoitella.
-
Toki saman lopputuloksen saa jos osaa yhtäaikaa säätää subtrimmiä, mutta se on lennättäessä hieman vaikeahkoa.
..paitsi että subtrim vaikuttaa yksittäisiin servoihin, kun trim vaikuttaa toimintoon. Eli ei siis säädetä subtrimmiä.
Selvittelin vähän tuota linkage compensationia:
Eli nämä SWcp.AIL ja SWcp.ELE ovat siis miksereitä, joiden avulla saa minimoitua AIL ja ELE -toimintojen epäsuotuisat vaikutukset swash ball:iin PITchin YLÄ- ja ALA-ASENNOISSA.
Normaaleilla AIL-->PIT ja ELE-->PIT -miksereillä hoidellaan neutraaliasema (lapakulmat 0, PIT -tikku keskellä).
Kokeilkaapa vaikka:
PIT tikku ylös, AIL tai ELE laitaan, pysyykö swash ball liikkumattomana? Ei taida pysyä... jollei oo miksausta ;)
Toinen juttu on sitten, mikä on osien ja servojen toleranssi.. kannattaako moinen.
Futaban 750:n manuaalin s. 121-123 on ohjeet linkage compensationille. Ovat sitten laittaneet nuo ohjeet lähes viimeiseksi, vaikka se pitäisi tehdä heti alussa, kun alkaa mekaanisen säädön jälkeen ohjelmoimaan gyroa.
-
..paitsi että subtrim vaikuttaa yksittäisiin servoihin, kun trim vaikuttaa toimintoon. Eli ei siis säädetä subtrimmiä.
WRONG!
Tuota CGY750:iä ajetaan sellaisella "normimiksauksella" tyyliin servo jokaiselle liikkeelle H1 vai mikä hitto se Futaban speksien mukaan on. Sama homma BeastX:n kanssa. Eli aileron, elevator ja pitch ajetaan jokainen omana kanavanaan. CCPM-miksaus tai muu vastaava servoasetelma tehdään siellä CGY:n sisällä --> voi käyttää subtrimmiä mankan päästä. Jos käännät aileronin subtrimmiä yhden "naksun" vasemmalle, niin se käskee CGY-purkkia kääntymään vähän vasemmalle. Ihan saman saa aikaan trimmillä, koska mankka ei tee sitä CCPM-miksausta.
Toki tuo että jos ropsii sitä subtrimmiä vaatii enempi tarkkuutta ja pitää ajatukset olla kasassa, kun lopputulos on sitten se että "mistään ei näy että olisi trimmiä" --> ehkä fiksumpaa käyttää ihan niitä vakiotrimmijuttuja.
-
tässä tuli tehtyä eräs havainto kun tuota cgytä goblinissa säätelin.
mulla oli aikasemmin nupin gain säädöt noissa radion päällä olevissa rullissa mut nyt siirsin ne kytkimelle.no sitten pyörittelin sitä A rullaa ja kas hämmästystä ku nuppiservot rullasi aavistuksen ylös ja alas.ilmeisesti tää on radion miksaus(?) mut tän asian kans mä oon tapellu vaikka kuinka kauan,siis kun mulla oli gaineja siinä rullassa ja ku asettelin niitä johonki tiettyyn ni aina muuttu samalla myös nuppiservojen keskitys.450 kans meni hermot ku siin oli aina miinuskulmia enemmän ku plussia ja se johtu tuosta kun toi rulla oli gaineille asetettu ja gaineja siittä säätäny.
tää oikiastaan kuuluis johonki futaban 10c säikeeseen mut kun täs tän cgyn kans säädin kerran niin..
pitää kaivaa tuo 10c:n manuska ja koittaa kattoo mistä mokoman miksauksen saa pois..
mutta sitten kysymys-
sen opin 700:sen kans et sitä Base gainia ei kannata mennä muuttaan cgystä(ainakaan kun en tiedä mitä se tekee muutako aiheutti torpin ku liikaa sitä muutin) mut osasiko joku vastata mikä se siis käytännössä on??
kun gainit on kytkimestä asetettu niin Base gain pysyy 100% vaikka muutat kytkimeltä,base gainia voi muuttaa cgy:n sisältä ja kun muutat sen vaikka 110% niin sit se vaihtaa sen 100 tai 110 jos muuttaa kytkimeltä gaineja tai jotain.en oikeen ymmärrä tuon toimintaa enkä tarkoitusta mutta kun se kerran on tuossa basic valikossa muutettavissa eikä expert valikossa niin haluaisin tietää mikä tuo kummajainen on!!?
-
Noo ainaki 9C:ssä tais oletuksena olla vrc ja vra potikat hover throttle ja hover pitch. Muuttaa siis normi modessa keskialueen paikkaa ja se näkyy myös niiden käyrien valikoissa. Saa vaikuttaan myös idleen mutta oletuksena vain norm käyriä mulkkaa. Saa myös pois päältä, niinku ite oon ottanu :)
-
Joo,näky oleva HOV-PIT miksaus.tyhmä ku tulee oletuksena päälle..
Mut ei se sit voi olla se mikä mulla ollu ongelma koska noi vaikuttaa vaan normimodeen..eikä se HI/LO-PIT miksauskaan näyttäny olevan päällä..ja liike valikosta kaikki näyttääkin oikeen,keskellä 0 ja laidoilla 100.
Täytyy pohtia lisää jos noi goblinin kulmat ei astetu kohilleen suosiolla.
-
Kulmat kyllä asettu goblinilla kohilleen ja muutenki ihan kohtuu hyvä MUTTA! Ja kirjotan tän tänne enkä omaan säikeeseen koska luulen et asian tuntevat lukevat sen täältä ja joku osais vastata.
Siis..kun tuolla 3G:n kippaus säikeessä tuntuu et näät muutaku nakkaa paikoilleen niin on aivan kingi pelejä ja uskon että cgy onkin hyvä mutta kun nyt oon taistellu aikasemmin sen kanssa et kulmia alas on enemmän ku ylös vaikka keskellä on nollat.en tiä mikä tähän nyt sitten loppupeleissä autto mut sitä ei nyt goblinissa oo.
Mutta sama homma kuin 700rexissä oli niin tääkin tekee nyt pitch pumpissa sitä W liikettä. Siis kun lyän positiivisia niin kopteri kallistaa oikeelle ja ja miinuskulmilla vasemmalle joten liikkeestä tulee W.
Mitään trimmejä en oo purkista säätäny,ainoastaan neutralpointit joka servolle..
elevator suunnassa kopteri kallistaa vähän taakse joten siellä pitäis pikkusen trimmiä säätää mutta muuten leijuu kyllä suorassa.
Vielä lennän siis normi modella,en AVCS eli hh tilassa.luultavasti tämä voi vaikuttaa asiaan mutta miksi?
Sit vielä kerta kiellon päälle mikä toi base gain on?
Herrat,viisaammat, olkaapa hyvät..! ;D
-
Moi,
laita AVCS-tilaan ja testaa uudestaan, jos vielä kampeaa johonkin suuntaan, niin lue käyttö-ohjeen 'Swash expert settings' ja/tai 'Linkage compensation' - osio ja tee tarvittavat toimenpiteet.
Basic Gainilla säädetään muistaakseni radion prosentit vastaamaan CGY:n prosentteja, esim. jos radiossa on annettu 98% ja gyro näyttää 100%, niin basic gainia muuttamalla saat sen samaksi.
- 4D -
(Ps. minulla oli tämä sama vikine, mutta esim. roottorin kierroksia muuttamalla (Idlen vaihdossa) kopteri 'horjahti' aina johonkin suuntaan, sain sen säädettyä pois, mutta jotenkin epävarma olo jäi - perä siinä kyllä toimii, mutta nuppi vaatii 'hieromista' ::). Siksipä vaihdoin sen parinkymmenen keikan jälkeen Vbariin, mikä toimi heti eka keikasta lähtien täydellisesti kampeilematta ja horjumatta, minä kun haluan lennättää enkä säätää ;))
-
Kiitoksia.
pitääpäs koittaa päästä säätämään taas.. :)
Tuota nytkähtämistä itekkin huomannu ja tän goblinin eka lennolla sanoinki et tiktokit meni jotenki paljon paremmin ku reksillä ja johtuu siis varmastikin tuon govin toiminnassa.kontronikin govi ei ainakaan tällä hetkellä toimi mulla oikeenhyvin ku joudun 12T pinjonin takia pitämään flatti 80% kaasukäyrän mutta kun goblinissa ygen govi toimii niin ei nytkähtele mihinkään.
-
Mietin miten toi ciu2 pitäisi kytkeä tohon gyroon jotta saisi luetuksi tietos sielä ja tallennetuksi koneelle? entäpä mikä ohjelma siihen kuuluu asentaa jotta homma toimii? Settupin teko ei vielä taida onnistua ton ciu2 kanssa? Isellä on toi gyro 701.
-
Lainataanpa tätä ketjua. Harkitsen ensi kaudelle FBL kopua ja katsellut hieman fbl-purkkeja. Fast-ladissa olisi aika kova tarjous CGY750:lle vastarin kanssa: http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_cgy750_flybarless_unit_r6203sb_receiver_combo_p-r6203-p-14190.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_cgy750_flybarless_unit_r6203sb_receiver_combo_p-r6203-p-14190.html)
Onko tuo rahan arvoinen värkki? Aiemmin en ole omistanut FBL vehkeitä. Vain tuo allekirjoituksessa olevan.
-
Lainataanpa tätä ketjua. Harkitsen ensi kaudelle FBL kopua ja katsellut hieman fbl-purkkeja. Fast-ladissa olisi aika kova tarjous CGY750:lle vastarin kanssa: http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_cgy750_flybarless_unit_r6203sb_receiver_combo_p-r6203-p-14190.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_cgy750_flybarless_unit_r6203sb_receiver_combo_p-r6203-p-14190.html)
Onko tuo rahan arvoinen värkki? Aiemmin en ole omistanut FBL vehkeitä. Vain tuo allekirjoituksessa olevan.
3:n yksikön kokemuksella sanoisin että tuo on hyvä tarjous. CGY-750 on hyvä ja helppo gyro. Monet sanoo että se on vaikea säätää mutta rohkenen olla eri mieltä, minä jos kuka olen laiska säätäjä. Säätöparametria riittää tarvittaessa paljon, mutta perussetuppi on nopea laittaa paikalleen ja lentää ihan hyvin vaikka ei koskisi mihinkään "advanced" asetukseen.
-
Tuota ei voi ilmeissti säätää tietokoneella?
-
Tuota ei voi ilmeissti säätää tietokoneella?
Ei voi tai tarvi, kuinka tykkää ajatella.
MSH Brain tai V-Bar niin ilman tietokonetta taas ei pärjää.
-
Noni. Sillä välin kun mietin niin viimenen paketti meni. prkl!
-
Laiton tän 700N:ään. Radiona Dx7 ja encoder vastarin ja CGY:n välissä.
Joudun tekemään trimmeillä korjausta että leijjiuis paikoillaan. Swash:n suoruus on säädetty ja tarkitettu työkalulla nola kulmilla.
Onko normaalia, että tätä purkkia joutuu korjaamaan trimeillä vai johtuuko se encorein tarkkuudestas? Kavereilla on 5 kpl näitä purkkeja ja sanovat, että trimmejä ei tarvita. Heillä on Futen radiot.
Lento tuntumalta tää on 3g:n ja 3gx:n välissä. 3GX on helpompi viritellä kun tämä. Tässä on tas toi näyttö joka on kiva asia.
Nyt takana on 7 tankillista ja homma alkaa tuntua hyvältä. Pientä terävyttä olis kiva saada mutta eiköhän se löydy.
Govi toimii ehkä tarkemmin kuin Allin vehkeissä mutta esim. rainbovn päässä kaasu menee ilmeiusesti liian pienelle ja motti rykykäsee. No tätäkin saa säädettyä. Mulla on asetettu nuppi kiekat 1950 ja max kiekat on näytön mukaan himpun päälle 2000 joten hyvin tuntuu säätö pitävän.
Huomenna lisää testiä. Lento tilana nyt 4 ja perällä sport tosin puolittajalla laitoin liikettä 120% täytynee kokeilla 3d tilaa ja ottaa liika liikettä pois puolittajalla sitten.
-
Millaisilla parametreilla porukka lentelee 700 kokoiseilla kopulla.
Nyt lentotila on 5:lla ja perä 3d asetuksella.
Aile ja elev rolratet on siinä 120 kieppeillä.
Aile ja ele rate on 8 astetta. pit rate on n 13,7 astettta.
Terävyyttä voisi olla lisää. Kopussa on jonkilainen kuminauhamainen fiilis jos vertaaa sitä muihin joita mulla on.
Muissa kopuissa on 3gx.
Vai tekeekö toi 700 N koko sen kuminauhamaisuuden.
-
Sain ohjaus tutumaa paremmaksi kun muutin Controll feeling parametria suuremmaksi.
Tuleepi 3 GX:ää ikävä, kun tän kanssa pelailee.
-
Sain ohjaus tutumaa paremmaksi kun muutin Controll feeling parametria suuremmaksi.
Tuleepi 3 GX:ää ikävä, kun tän kanssa pelailee.
maailman foorumeilta on kuulunut sellasta mielipidettä että toi futten gyrza ei ole mikään plug'n'play eli joutuu säätämään aikalailla että pääsee samaan mitä jotkut muut gyrzat on melkein sellasenaan. tosin tosta pitäis kai sitte saada säätämällä todella hyvä.
melkein samalla rahalla taitaa kuitenkin saada v-barin joten miksi vaivautua ::)
-
maailman foorumeilta on kuulunut sellasta mielipidettä että toi futten gyrza ei ole mikään plug'n'play eli joutuu säätämään aikalailla että pääsee samaan mitä jotkut muut gyrzat on melkein sellasenaan. tosin tosta pitäis kai sitte saada säätämällä todella hyvä.
Tämän tiesin jo ostaessani. Täällä meilläpäin on muutamalla kaverilla tällainen ja olivat tyytyväisiä. Joten ostin sitten minäkin.
En vaan arvannut ettää vaatii näin paljon säätämistä ja näyttää vielä siltä että foorumilta ei saa apuja.
melkein samalla rahalla taitaa kuitenkin saada v-barin joten miksi vaivautua
No onhan mulla nitrokin ;D.
Tosi asiassa ton 120 YS:n tärivät ova sellaiset että 3GX:n autotrim päätti timmata palikan alku kiihdytyksen aikana siten että kopu piti trimmata ilmassa. Tosin tämä oli aina samanlainen joten ei haitannut lentämistä. Meni vaan luotto.
Lueskelin noita maailma foorumeita ja siellä aikan moni lensi nitroja futtella ja sähköjä V-barilla, koska futten tärinän sieto on parempi.
Samaten futten govia on pidetty hyvänä, ja onkin se kun virittää vähän.
Siinä perusteet hankinnalle.
Nyt sitten lennetään ja viritellään.
Kaiken kaikkiaan gyro on ihan ok. On vaan perus virityksessään sellainen laiska ja pehmeä. Minä taas tykkäisin vähän terävämmästä käytöksestä. Kuten 3 GX:llä on.
Sitten vielä voihan toi pehmeys johtua myös tosta 700N:stä eli kopun perus luonteesta.
-
Uutta softaa pukkaa, V1.3
Improvements (not all inclusive):
• Simplified set up- Simplified configuration and setup routine making set up much faster.
• Less time fine tuning your setup- No longer necessary to tune numerous parameters to achieve the performance you desire.
• Revised instruction update- clarified update instructions include tuning notes.
• Pole (phase) sensor support- Provides brushless sensor support for the CGY750 Governor when used with electric-powered helicopters.
Note: The Hobbywing Brushless Sensor is currently supported
• Improved flight performance:
o New algorithms allowing higher cyclic gains resulting in better control over the model.
o Dramatic improvement in rate control and consistency between stationary and fast forward flight.
o Collective to cyclic interaction is virtually eliminated.
o Piro compensation is improved to provide flat pirouettes while stationary or traveling.
o Greater hovering stability
Improvements continue to be ongoing.
Software may be downloaded here: http://www.futaba-rc.com/software-updates.html (http://www.futaba-rc.com/software-updates.html)
-
Täytynee koettaa päivittää joisain välissä.
Josko olis muuttunnu helpomaksi.
Kirjoittavat maailmalla että olis tullu helpommaksi. Sitä en vielä usko.
Ainakin parametrejä on tullut lisää.
-
Päivitin tuon softan eilen ja ainakin pöydällä tuntuu toimivan hyvin. En pysty vertaileen, käyttöä, koska en ole edellisellä versiolla lentänyt.
-
Päivitin omani viikonloppuna V 1.31:ksi.
Tänään testailin kaksi tankillista.
Kopu on jotenkin paljon täsmällisempi kun vanhalla softalla.
Vaihdoin lentilan 3=>4 jo eka tanlillisella. 4 lentotilassa kopu känntyi ihan mukavasti ja lentotilan myötä expon pieneminen paransi tuntumaa. 5 lentotilaa täytyy kokeilla myöhemmin.
Tässä uudessa softassa on se kiva piirre, että valikon siitä kohdasta missä asetellaan kääntymis nopeudet eri akseleiden suhteen näkee myös tikuilta tulevat ohjearvot.
Mulla kun on Spectrumin radiot ja joudun tomimaan sen välipalikan kanssa tapahtuu jossain sellainen vääristyminen, että
vaikka tikut ja trimmit on keskellä tulee gyrolle kääntymiskulma ohjetta. Tämän virheen poistin sub trimillä.
Näin sain kääntymis kulmat molempiin suuntiin suht samoiksi. Lisäksi laitoin 3D tiloille puolittajaan 105%, että sain kääntymiskulma ohjeet riittävän suuriksi. Vielä voisi hieroa endpointeista kääntymiskulma ohjeet ihan symmetrisiksi.
Kaiken kaikkiaan hyvää päivitys Futtelta. Toimii miltei "tehdas asetusilla" siis ilman expertvaalikkoja.
On lähes yhtä täsmällinen tehdas asetuksilla kun 3GX.
On sen verran hyvä, että Braini päivitykset on laitettu jäihin. :) :) :)
-
Hyvä, että toimii. Ogdottelen tässä,että pääsisin kokeileentuota 1.31 softaa joku päivä. Toivottavasti tapaninpäivänä.
-
kauaspas oli cgy:n säije vajonnut.
vähän tarvis vinkkiä tuon gyron kanssa nyt kun sitä aloin taas 500 reksiin tunkemaan. ihmetyttää toiminta ku takimmainen servo swashilla toimii aileron kanavasta. ja lapakulmia ku säätää niin toinen etuservoista liikkuu hitaammin ja pienemmän liikeradan. liikesuunnat sinällään toimii oikeen jne mutta kun gyron korjaus swashille on niin pientä ettei sitä edes tahdo havaita ni ihmetyttää.
ollu taas niin kauan säätämättä nuita et on ihan hakusessa kaikki ja aika vähästä ollu aika perehtyä niin aattelin kysästä josko jollain ois jotain aavistusta missä mättää.
jostain pitää lähtä liikkeelle! ;)
-
niinpä, sitä ku pitää liian kauan paussia näijen kans ni..
mankassa väärä swashimode!..nolottaa...! :-[ ;D :P
-
Tulipa hommattua kopu jossa on tämä gyro. Onko tosiaan niin, ettei tätä saa toimimaan muiden mankkojen kanssa ilman mitään lisäpalikkaa? :( Itsellä siis Graupnerin MZ-24.
Ja se palikka on vissiinkin tämä?
http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_sbe-1_encoder_cgy750_p-sbe-1-p-15947.html
-
Tulipa hommattua kopu jossa on tämä gyro. Onko tosiaan niin, ettei tätä saa toimimaan muiden mankkojen kanssa ilman mitään lisäpalikkaa? :( Itsellä siis Graupnerin MZ-24.
Ja se palikka on vissiinkin tämä?
http://www.fast-lad.co.uk/store/futaba_sbe-1_encoder_cgy750_p-sbe-1-p-15947.html
Mulla on tommonen ylimääräsenä!