Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: geeni - 09 Huhtikuu, 2008, 11:07:40
-
Tärinästä voitaneen tehdä ihan yleinen ketju...
Sain torpatun Beltin nupin jälleen kasaan, ja vähemmän yllättäen täristää aika julmasti tietyillä alakierroksilla. Täristi jo ennen torppia, vaikka lapaura oli kunnossa, mutta nyt paljon pahemmin. Sama lapapari kuin ennenkin, ei varmaan ihan täysin balanssissa, pitää kokeilla vielä uusilla Alignin lavoilla. Lerpatusakseli 94,5% varmuudella yhtä suora kuin ennenkin.
Päivitetyt osat:
- Alignin main shaft ja isommat lerpatusakselin o-ringit.
- Helimaxin main gear
Voiko ilman lapoja pyörittämällä oikeasti poissulkea jotain? Eli jos ilman lapoja ei pienintäkään tärinää, niin syy on varmasti lavoissa tai lerpatusakselissa?
Aiheuttaako liian löysä lerpatusakseli samanlaisia oireita kuin liian tiukka? Entä vastaavasti lapojen kiinnitysten kireys?
Voiko lapauran saada kuntoon, vaikka lerpatusakseli olisikin kiero?
Voiko jokin nupin linkeissä ja rakenteissa aiheuttaa epäkeskoisuutta ja tärinää?
Muita syitä, kokemuksia?
-
Lepatusakseli voi olla vino, vaikkei sitä silmällä huomaisikaan. Vaihda se aina kun pääakselinkin. Ilman lapoja pyörittäessä suurin syy tärinään, ainakin pikkureksässä, on epäkeskeiset stabbarin lavat tai -tanko.
Myös lavat on herkkiä kapistuksia, pienikin epätasapaino aiheuttaa tärinää jollakin nopeudella, joten kannattaa aina tasapainottaa lavat.
-
Ehdin taas vähän säätää ja huomasin, että täristää ilman lapojakin. Purin nupin ja laitoin takaisin kasaan => ei täristä enää ilman lapoja. Paha arvailla mitä tein.
Lapojen kanssa on edelleen pieni kohta 1/4-tikun tienoilla, jolloin täristää kohtalaisesti. Tärinä katoaa nopeasti, kun lisää kaasua, eikä yläkierroksilla ole mitään ongelmia. Voiko siitä päätellä jotain, että tärinä ilmenee sekä nostettaessa kaasua että vähennettäessä?
-
Katsoitko onko pääakseli suora?
Mun rexissä oli kierossa => värinää ja tärinää. Vaihdon jälkeen katosi täristelyt, mulla oli myös liian pitkät apulandarit. Alkoivat resonoimaan, reilusti.
Antti
-
Hmm.. kokeilin pistää lavanpitimet suositusten vastaisesti liian kireälle => tärinä on huomattavasti vähäisempää, melkeinpä harmitonta. Mitäs tästä nyt sitten päätellään :)
-
Melkoista hakuammuntaa tää on, mutta nyt taisin löytää yhden isoimman syyn oman kopterin alkutärinöihin.
Beltissä pääakselilla on kolme laakeria. Rungon kun kiristää laakereiden kohdalta kunnolla, niin kaikki laakeritpa eivät olekaan täsmälleen samassa linjassa, eli pääakseli jää tavallaan vähän kangottamaan. Löysää runkoruuveja hieman keskimmäisen laakerin kohdalta, niin tärinä vähenee selvästi.
-
Mulla kanssa tärinää, mutta poistui mm. apulandarit poistamalla ja sitten tasapainottamalla lavat sekä säätämällä noiden lapojen pientä eroa leijutteluvaiheessa (toinen toista aavistuksen verran korkeammalla)
-
Mulla tuli tällainen samantyyppinen ongelma torpin jälkeen... Vaihdettuja osia siis stabbarin tanko, pääakseli, lepatusakseli, lavat (alignin kalleimmat hiilikuituiset), peräputki, jonka päivitin torque tuubiin samaan katastrofiin... siinä taisikin sitten olla koko saldo, mutta silti ravistaa hieman leijutellessa lähinnä niin, että takaa katsottuna peräputki piirtää epätasaista ympyrää... ehkä halkasijaltaan 5cm... kuitenkin niin paljon ettei uskalla lentää enempää...
Kysymys onkin, että voiko man gear olla kiero? näyttää ainoalta osalta joka pienillä kierroksilla tuntuisi vaappuvan... Autorotaatioratas puolestaa on tekee aivan luotisuoran kehän pyöriessään... :-[
Auttakaahan nyt joku... ???
-
Maingearit ruukaa olla aina enemmän tai vähemmän soikioita, en usko että aiheuttaa ongelmasi.. itse kokeilisin nostaa nupin kierroksia aluksi, oletko tarkistanut/vaihtanut lepatuskumeja... kovemmat kumit voivat saada nyökyttelyä aikaan.
-
itse kokeilisin nostaa nupin kierroksia aluksi,
Ääni tälle. Olen nähnyt useammankin reksin jotka vaaputtaa perää hassusti pystysuunnassa. Kierrosten nosto on aina auttanut.
-
Huomenna laitetaan testiin... siis kovemmat kierrokset... ;D
Toivotaan parasta...
-
Kiitän ja kumarran... Noinkin pienestä oli kiinni, eli nuppiin kierroksia lisää... ;D
Leijuu kuin unelma... Saas nähdä koska pääsee torpin jälkeisestä kankeudesta yli... ::)