Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Turmoil - 25 Lokakuu, 2011, 15:58:50

Otsikko: IChargerit
Kirjoitti: Turmoil - 25 Lokakuu, 2011, 15:58:50
Perustetaanpa oma aihe näille värkeille.

Postipate toi tänään minullekin sabesta 206b-mallin. Laitoin lataamaan 3s-lipoa 1c virralla ihan oikeaoppisesti. Sitten hoksasin että kun akun jännite on laturin mittarin mukaan 12.6 volttia, ei laturi reagoi siihen millään tavalla. Ei vähennä virtaa vaan lataa vaan ja jännite kasvaa. Onko tällainen nyt normaalia ??? Oikeastihan se jännite ei ole noin paljon, siis ilman latausta. Mutta ainakin vanha kiinanlaturini vähensi latausvirtaa jatkuvasti tässä vaiheessa että jännite pysyisi 12.6 voltissa.

Jospa joku ymmärsi tuon sepostukseni ja osaisi vielä vastatakin. Muuten on kyllä todella laadukkaan oloinen laturi. Ja ihan yllättävän pienikokoinenkin  :)
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: njs - 25 Lokakuu, 2011, 16:54:26
Postipate toi tänään minullekin sabesta 206b-mallin. Laitoin lataamaan 3s-lipoa 1c virralla ihan oikeaoppisesti. Sitten hoksasin että kun akun jännite on laturin mittarin mukaan 12.6 volttia, ei laturi reagoi siihen millään tavalla. Ei vähennä virtaa vaan lataa vaan ja jännite kasvaa.

Kyllä se sitä vähentää hetken kuluttua, vai nousiko jännite 12.62 volttiin?
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: akkuh - 25 Lokakuu, 2011, 17:00:41
Perustetaanpa oma aihe näille värkeille.

Postipate toi tänään minullekin sabesta 206b-mallin. Laitoin lataamaan 3s-lipoa 1c virralla ihan oikeaoppisesti. Sitten hoksasin että kun akun jännite on laturin mittarin mukaan 12.6 volttia, ei laturi reagoi siihen millään tavalla. Ei vähennä virtaa vaan lataa vaan ja jännite kasvaa. Onko tällainen nyt normaalia ??? Oikeastihan se jännite ei ole noin paljon, siis ilman latausta. Mutta ainakin vanha kiinanlaturini vähensi latausvirtaa jatkuvasti tässä vaiheessa että jännite pysyisi 12.6 voltissa.

Jospa joku ymmärsi tuon sepostukseni ja osaisi vielä vastatakin. Muuten on kyllä todella laadukkaan oloinen laturi. Ja ihan yllättävän pienikokoinenkin  :)

Mikähän sulla on laturissa latausohjelma valittuna onko balansseri käytössä, minkä akun ( tyyppi, kennojen määrä ) olet valinnut laturin valikosta. Onko sulla tietsikka käytössä?  Mikä on laturin ohjelmaversio, se näyttää sen kun laitat siihen virrat päälle?

PS. Tuossa ehtikin vastaus ennen tätä mutta tarkistus ei ole ainakaan haitaksi.

Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: akkuh - 25 Lokakuu, 2011, 17:03:00
Kokeilepas varastointiohjelmaa. Lähteekö purkamaan?
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Turmoil - 25 Lokakuu, 2011, 19:13:21
Kyllä se sitä vähentää hetken kuluttua, vai nousiko jännite 12.62 volttiin?

Nousi 12.6 volttiin kunnes keskeytin latauksen. Ilman latausta jännite näyttäis olevan 12.5 volttia.

Mikähän sulla on laturissa latausohjelma valittuna onko balansseri käytössä, minkä akun ( tyyppi, kennojen määrä ) olet valinnut laturin valikosta. Onko sulla tietsikka käytössä?  Mikä on laturin ohjelmaversio, se näyttää sen kun laitat siihen virrat päälle?

Ihan normaalisti lipo balancella laitoin menemään. Kennomäärän se osasi päätellä itse tasurijohosta (bling bling  ;)). Tieteiskone on käytössä jos sitä johonkin tarvii. Pitääpä katsoa tuo versio kohta.

Kokeilepas varastointiohjelmaa. Lähteekö purkamaan?

Jep
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Turmoil - 25 Lokakuu, 2011, 19:21:36
Kokeilin ladata tuolla pelkällä charge-modella ja johan alkoi pelaamaan :). Eli joku softavika tuossa on. Voiskohan johtua noista asetuksista, mitä esimerkiksi tarkoittaa tuo "Balance trickle".
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Jussi. - 25 Lokakuu, 2011, 19:26:03
Kokeilin ladata tuolla pelkällä charge-modella ja johan alkoi pelaamaan :). Eli joku softavika tuossa on. Voiskohan johtua noista asetuksista, mitä esimerkiksi tarkoittaa tuo "Balance trickle".

Muistaakseni noissa on oletuksena kennokohtainen maksimijännite 4.22V, jolloin virtaa ruvetaan 3s latauksessa himmaamaan vasta 12.66V jännitteellä. Sen sai vaihdettua jostain asetuksesta, manuaalista löytyy.
Eli minsta tuo kuullostaisi toimivan ihan oikein?  Vai käsitinkö väärin?
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Turmoil - 25 Lokakuu, 2011, 19:28:52
Ei kyllä se on ihan 4.2 volttia per kenno. Kokeilinkin jo nollata laturin asetukset, ei auttanut.
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Tohtori R - 25 Lokakuu, 2011, 19:34:05
mulla on 4 i laturia ja kaikkien näytöillä olen nähnyt ylijännitettä ladattaessa... tosin ei se paljoa yli mene ehkä 0,05v tms...
kuitenkin kun katsot kennokohtaiset jännitteet ei ylitystä juurikaan ole! joku softan kukkanen toi on ja ei haittaa mitään!

latauksen päätyttyä kun katsot mittarilla jännitteet niin kappas just oikein ;) en oo kiinalaisissa laturessa noin hyviä balancereita nähny missään!

lataa vaan rohkeasti loppuun asti sillä balance modella ja seuraa vierestä mitä tapahtuu! akku ei tuhoidu mihinkään vielä lähimaillakaan noilla ylityksillä ;)

Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: JCA - 26 Lokakuu, 2011, 09:39:54

Muistaakseni itelläkin menee 208B:llä aina 3S pakat sinne 12,64V tai 12,66V, siis laturin ruudun mukaan.
Antaa mennä loppuun vaan, hyviä latureita! :)
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: akkuh - 26 Lokakuu, 2011, 09:51:50
Kokeilin ladata tuolla pelkällä charge-modella ja johan alkoi pelaamaan :). Eli joku softavika tuossa on. Voiskohan johtua noista asetuksista, mitä esimerkiksi tarkoittaa tuo "Balance trickle".

Mulla se alkoi temppuilemaan kesällä. Latasin netistä viimeisimmän ohjelmaversion V 3.4 ja johan loppui temppuilut.  ;D
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Turmoil - 26 Lokakuu, 2011, 10:48:32
Tuo näköjään hyppäs aina johonkin 12.4 volttiin kunnes alkoi vähentämään virtaa. Taitaa olla niin että tuo tarkkailee nimenomaan kennojännitteitä, ne olivat kokoajan tasan 4.2 volttia. Nehän eivät aina käy yhteen kokonaisjännitteen kanssa jostain syystä. Ja charge-tilassa toimi sitten "oikein" sen takia että ei tiennyt muuta kuin kokonaisjännitteen.

Kiitoksia avusta, pääsee taas pitkästä aikaa lentämään :)
Otsikko: Vs: IChargerit
Kirjoitti: Tohtori R - 26 Lokakuu, 2011, 11:26:52
Tuo näköjään hyppäs aina johonkin 12.4 volttiin kunnes alkoi vähentämään virtaa. Taitaa olla niin että tuo tarkkailee nimenomaan kennojännitteitä, ne olivat kokoajan tasan 4.2 volttia. Nehän eivät aina käy yhteen kokonaisjännitteen kanssa jostain syystä. Ja charge-tilassa toimi sitten "oikein" sen takia että ei tiennyt muuta kuin kokonaisjännitteen.

Kiitoksia avusta, pääsee taas pitkästä aikaa lentämään :)

no nyt kun sen jo sanoit niin toihan johtuu tottakai siitä ku latausjohtoon tulee isoilla virroilla jännitehäviötä ja kennojännitteet se kattoo kuitenkin balanserijohdoista joissa ei isoja virtoja mene! eli ei mikään ohjelman kukkanen vaan ihan hyvä asia! näkee ainakin jos on liian ohuet latauspiuhat ;)