Kopterit.net
Helikopterit => Bensakopterit => Aiheen aloitti: olavi - 19 Huhtikuu, 2008, 21:03:59
-
Nova Cuatro/cenoah 26 pensamoottori.Näitä myy RC Market.Hinnat selviävät sieltä
Itselläni on kyseinen kone varustettuna 26Cenoah pensamoottorilla,9255futten dikiservoilla,toki kaasulle kelpaa tavallinen vakio servo,
peräsimessä häärää paljon parjattu futten 401+9254 tehot/nopeus riittää,vastariakku on 3000mhGraupner joka sopii suoraan vastaritelineeseen.Vasta tarina
toimii futten 1024.Lentoajat sekä voima ovat täysin omaa luokkaansa/verrattuna mihin tahansa sähkö/metukkakoneisiin/viittaus liirum laarum keskusteluihin.Kuvia ei tällähetkellä saatavina.ai nii,lapapituudet 1800 päälavat/330mm peräsin.
Olli
-
Tuo on jo mallia, joka pitäs päästä näkemään luonnossa...!
Kun asettelin mielessä mitta suhteita, niin pelkkä peräroottorin halkaisia on suurempi kuin neli pätkä rexin pää roottori. :o
-
HMMMmm, vaikuttava kokonaisuus Olavi sinulla on,miten tuoa käyttö???.. tuleeko piikkejä tulppaan tai joku muu osa aiheuttaa harmia enemmän kuin 2t---Diisselillä?. Itse muisteln 2T aikaa mopojen kanssa joten ei ole ilmeisesti sinne päinkän?
-
No meidän kerhon juhalla oli semmonen ja eniten jäi mieleen kyllä se lentoaika aivan uskomaton mutta niin oli myös äänikin eli pitää kovempaa melua ku 90 FREYA mutta ei sotkeennu ollenkaan ja ei savuta ihan jees kopteri tosin kallis ja varaosat ulkomailta. Nykyään juhan CUATRO on revittelijällä ja en tiedä tuleeko lentämään.
-
Ei piikkiä tulpassa/joka aiheutuu väärästä syttyjen ajoituksesta liian suuresta öljynmäärästä "karstapiikki",Karstan muodostus liian suuresta öljyn määrästä pensiinissä/itse käytän
valmista sekoitetta Nesteen 2.5%valmispensaa.Ei kyseisiä ilmiöitä.Ps. Cenoah moottorissa oma sytytysjärjestelmä,ei vaadi syttyakkuja.
oma mangneeto vakiona."Vetäise narusta nauti kesästä"
Olli
-
Mootorin äänestä vastaa minkälaisen änkkärin on valinnut kyseiseen mottoriin.Niissä on valinnanvapaus.
"Revittäjille kyseinen kone sopii teho ei lopu kesken,myös sunnuntaiajelijoille,oikein valitulla änkkärilllä.Oikein mukavaa lennokasta kevättä
kaikille.OLLI
-
Juhalla oli zimmerman ja taitaa olla hiljasin.
-
Zimmermannia minäkin käytän,toimii hyvin ja ääni on sopiva,eikä hintakaan ole paha.
Lavat ovat rotorsportin valmistamat hinta edullinen,löytyy tietysti muitakin vaihtoehtoja.
Toivoisin muidenkin pensakopterien lennättäjät mukaan keskustelemaan mielenkiintoisesta aiheesta.
Olli
Nova Cutro/Zenoah 26 ,Futaba 9c PCM
-
http://runryder.com/helicopter/gallery/25035/?script=Kemi_06
Tuolla kuvia Kemistä, missä näin Jarnon bensa Cuatron. Vaikuttavan näköinen sekä maassa että ilmassa. Erityisesti koppa teki minuun vaikutuksen koon puolesta. Puolentunnin leijuttelun jälkeen tankissa oli polttoainetta jäljellä vielä neljäsosa :).
-
Tänään alkoi minun tutkimusmatka bensamoottoreiden ihmeelliseen maailmaan. Cuatro on nyt suorittanut ensilentonsa onnistuneesti katulampun loisteessa :) Auringon paistaessa tuli nyittyä moottoria käyntiin siinä onnistumatta. Sitä seuranneen auton talvirenkaiden vaihto-operaation jälkeen keksittiin tarkastaa tulpan kipinä joka alkoi toimimaan kun irroitti sen sen mustan johdon rungosta... joka oli sammutusjohto.
Cuatron setuppi on samanlainen kuin Olavinkin alkuperäinen, mutta roottorin kallistuksessa on kaksi futaban s9252 servoa. Radioina on futaban 2,4GHz T10CP:t
Äänessä kieltämättä on jotain moottorisahamaista räntätäntäntänttää joka saa suun virneeseen. Jotenkin tuntui ettei moottori käynyt ihan tyhjäkäntiä, vaan ryntäili välillä isommille kierroksille tyhjäkäynniltä aivan kuin olisi ollut rikkaalla. Tyhjäkäyntiä ei saanut niin pienelle sammumatta, että keskipakokytkin olisi irroittanut otteensa. Eikös bensamoottoreissakin oteta meisseli kauniiseen käteen ja ruuvataan seoksia sopivammalle tyhjäkäyntienkin osalta. Vai voisiko kyseessä olla uuden moottorin sisäänajamattomuus?
Kopteri on ehjänä ensilennon jälkeen joten siitä olen tyytyväinen, että ainakin tärkeimmät asiat on onnistuneesti kasattu oikeinpäin ;D
-
Terve Jussi,syy moottorin ryntäilyyn tyhjäkäynnillä johtuu siitä että kaasuservo ottaa häiriön tulpanjohdosta.
Alkuperäisellä paikalla oleva kaasuservo ottaa kiinni tulpanjohtoon siinä syy ryntäilyyn.
Siirrä kaasuservo edemmäksi.valmiin servopidikkeen saat tilattua RC Sabelta Raptorin peräservopidike n;o HTPV0321 jonka saa kiinni
keulan sivurunkoon,joudut tekemään pitemmän linkkitangon kaasarin ja servon välille.
Omassa Cuatrossa servo siirretty keulalle ,käy tasaista tyhjäkäyntiä ei ryntäile kytkin irroittaa hyvin eikä moottori sammu
Tarkista parin tankillisen jälkeen tulpan väri,pitäisi olla keskielegtrooni kahvinruskea seos ok.
Vaalea laihalla,tumma tai musta rikkaalla.
Olli
-
Kyllä,
kiinnihän se servonjohto oli tulpanjohdossa, olisihan tuo pitänyt huomata ja tajuta itsekin... Tänä iltana korjaavat toimenpiteet elektromagneettismystist en ongelmien minimoimiseksi. Huomenna on tarkoitus päästä taas taivaalle jos säät sallivat. Pitänee käydä kuikuilemassa Vesivehmaan kentällä, josko siellä näkyisi jotain kopteriguruja jotka voisivat katsastaa Cuatron ulkopuolisen silmin :)
Terve Jussi,syy moottorin ryntäilyyn tyhjäkäynnillä johtuu siitä että kaasuservo ottaa häiriön tulpanjohdosta.
Alkuperäisellä paikalla oleva kaasuservo ottaa kiinni tulpanjohtoon siinä syy ryntäilyyn.
-
Jäi vielä Jussilta kysymättä,että mitä tarkoitat roottorin kallistuksessa 2 servoa?
2servoa on vakiona toinen toteuttaa eteen/taakse kallistuksen,toinen sivuille kallistukset kolmas lapakulmien muutokset mekaaninen
miksaus. Vai onko käytössä CCPM miksaus jossa kaikki kolme servoa osallistuvat roottorin kallistuksiin/lapakulmien muutoksiin,tämän
miksauksen saa Cuatroon ostamalla lisäsarjan jolla kyseinen miksaus toteutetaan.
Käytätkö valmista pienkonebensaa vai sekoitat itse?
Olli
-
Roottorin kallistuksessa on ihan vakiomallinen ratkaisu - toinen sivuttaissuuntaan kallistava ja toinen pituussuuntaan kallistava servo kolmannen servon vastatessa lapakulmista.
Polttoaineena on pienkonebensaa joka kuulemma haisee vähemmän. Mielestäni se ei isosti haisekkaan, tai sitten minä olen jo niin paatunut bensalenkkari ettei hajua enää tunnista ;D Päädyin maksamaan polttoaineesta hieman enemmän niin kopteria voi säilyttää kerrostaloasunnossa sisällä. Eikä polttoainekulut muutenkaan tuon kopterin kanssa muodosta isoa osaa kokonaiskustannusta.
-
Totta on ettei pienkonebensa haise voi huoletta tuoda koneen sisälle.
Itse asun kerrostalossa ei erillistä säilytystilaa koneelle.
Kokeilin 3tankillista tavallista 95bensaa itsesekoitettuna,haju oli niinkuin olisi tuonut moottorisahan sisälle.
Kokeilu tapahtui mökillä.
Valmiilla pienkonebensalla moottori käy tasaisemmin,eikä pakoputkesta juuri tule savua ( riippuu seoksista)
Käytätkö simmermannin pakoputkea vai jotakin viritettyä mallia? itsellä simmermannin putki.
Miten Cuatro on toiminut? Itsellä toimii muuten loistavasti paitsi 401 gyrö pyrkii ryömimään aavistuksen keula vasemmalle,vaihto 601 ensi
kesäksi.Samoin olen ajatellut kokeilla 850mm sabin lavoilla miten pelittää valmistavat tilauksesta hinta 140e
Olli
-
Mistäs herrat on tilannut noita nova cuatroja?
-
Mistäs herrat on tilannut noita nova cuatroja?
Sulla ei Emtec kohta riitä tila allekirjoituksessa.... :D
-
No joo onhan noita kertynyt nurkkiin.
Nyt kun alkaa kuume nousta niin siellä saattaa kohta lukea
Allekirjoituksena:
Hirobo freya 90
Robbe nova cuatro
Isot kopterit ovat vain tosimiehille.
Tilaa on vain rajoitetusti :'(
No oikeesti mulla on vaan niin pieni pili että isot vehkeet korvaa fyysiset puutteet ;D
-
No oikeesti mulla on vaan niin pieni pili että isot vehkeet korvaa fyysiset puutteet ;D
Tuota logiikkaa kun seuraa, mun varmaan pitää siirtyä 1:1 ja siihen vastari kiinni... ;D
-
Tänään käytiin vesivehmaalla Egen kanssa koelennästämässä Nova Cuatroa. On se vaan edelleen pelot... jännä laite lennättää. Ei tee mieli tuoda leijuntaan ihan naaman viereen. Illalla käytiin ajamassa sisähallissa egen quarkkia. Kivaa oli koko rahan edestä ja illalla vielä jaksaa innoissaan säätää kopukkaa tästä päivästä viisastuneena. Cuatro zenoahilla ja vakioäänenvaimentimella on kuulemma liian äänekäs, mutta minun puolesta antaa lelun pitää itsestään meteliä... se on vain plussaa :D Ties vaikka tämänpäiväisestä innostuneena harhautuisi enemmänkin taas koptereiden pariin. F3C tyyppinen populaari sekä Eurosportti siintää kaukaisissa ajatuksissa, kunhan tulee taas ensin kopterin kanssa tutuiksi.
Kiitoksia Egelle helikopterisupportista ja hienosta lennästyspäivästä!
Alla videodokumenttia, että Cuatro lensi ihan oikeasti :)
http://www.youtube.com/watch?v=MsGuc2Gyd_o
-
Mitenkähän Zenoahin neliskulmaisessa vakioäänenvaimentimessa. .. voikohan siihen porata painenipan, josta johtaa painetta tankkiin perinteisten metanolimoottoriratkaisu jen tapaan, jos joskus tulevaisuudessa haluaisi lentää selällään bensakopterilla?
-
Bensamoottorit eivät tarvitse tankkipainetta. Riittää kun klunkki on tarpeeksi painava ettei se imaise ilmaa. Kalvokaasuttimessa on imevä pumppu.
Lennokkipuolella havaitut ongelmat bensakoneiden kaasuttimissa tulevat lähinnä painevaihteluista eri lentoasennoissa.
-
Just näin. Bensakopterilla lentää katollaan vaikka koko tankillisen, kunhan klunkki saa menolientä. Huohotusputki kannattaa vetää pienelle kiepille tankin yläpuolelle ja siitä letkun pää tankin pohjan alapuolelle, ettei mehut livahda sitä kautta ulos selkälennossa. Jatkuva imuhan siinä huohotusputkessa toki käy, mutta ei vara venettä kaada.
-
Eli tulkitsen vastauksen siten, että kaasuttimelle menevä imu jaksaa imeä ilmaa tankin huohotinnipasta jossa ei ole letkua laisinkaan? Pitää rakennella tuo lisäkieppi tankkiin heti kun alkaa tuntumaan, että selällään lentäminen on ajankohtaista :)
Bensamoottorit eivät tarvitse tankkipainetta. Riittää kun klunkki on tarpeeksi painava ettei se imaise ilmaa. Kalvokaasuttimessa on imevä pumppu.
Lennokkipuolella havaitut ongelmat bensakoneiden kaasuttimissa tulevat lähinnä painevaihteluista eri lentoasennoissa.
-
Eli tulkitsen vastauksen siten, että kaasuttimelle menevä imu jaksaa imeä ilmaa tankin huohotinnipasta jossa ei ole letkua laisinkaan? Pitää rakennella tuo lisäkieppi tankkiin heti kun alkaa tuntumaan, että selällään lentäminen on ajankohtaista :)
Bensamoottorit eivät tarvitse tankkipainetta. Riittää kun klunkki on tarpeeksi painava ettei se imaise ilmaa. Kalvokaasuttimessa on imevä pumppu.
Lennokkipuolella havaitut ongelmat bensakoneiden kaasuttimissa tulevat lähinnä painevaihteluista eri lentoasennoissa.
Nonii kuitenki laitoit sitte noi orginaali tarrat ;D ja oletkos tummentanu kabiinin? näyttäs vähän tummalta. 8)
-
Nonii kuitenki laitoit sitte noi orginaali tarrat ;D ja oletkos tummentanu kabiinin? näyttäs vähän tummalta. 8)
Juu, siinä olen samaa mieltä sun kans että jotain väriä se kaipaa että hahmottaa asennon taivaalla paremmin... ja onhan se jo heti hienomman näköinenkin ... mutta kabiinia en suostu tummentamaan ;D Minusta on kiva kun voi kurkata, mitä sisällä tapahtuu ja paljon jännitevahti näyttää lukemia. Huomaa Ege kopterin kyljessä pikainen pre start -tarkastuslista, ettei vain räjäytä kopteria kaasupohjassa käyntiin ja tapa itseään :)
-
Nonii kuitenki laitoit sitte noi orginaali tarrat ;D ja oletkos tummentanu kabiinin? näyttäs vähän tummalta. 8)
Juu, siinä olen samaa mieltä sun kans että jotain väriä se kaipaa että hahmottaa asennon taivaalla paremmin... ja onhan se jo heti hienomman näköinenkin ... mutta kabiinia en suostu tummentamaan ;D Minusta on kiva kun voi kurkata, mitä sisällä tapahtuu ja paljon jännitevahti näyttää lukemia. Huomaa Ege kopterin kyljessä pikainen pre start -tarkastuslista, ettei vain räjäytä kopteria kaasupohjassa käyntiin ja tapa itseään :)
Chekki listan näin joo 8) Mites jos meinasit selällään tolla ajella ni eikös kannattas toi maapiuha ottaa sitte pois ettei vaan vahingossa ota runkoon ja mosa sammu. nyt ku sulla se throtle cut toimii.
-
Tarviikohan tuommoinen bensakopteri koko maadoitusjohtoa moottorin sammutukseen, koska sammuuhan se mainiosti myös vetämällä kaasutin täysin kiinni?
-
Mites se Jussin kopu nyt noin käyttäyty?
Kopteri ei ilmeisestikään tykännyt liukkaasta alustasta. Lauantaina lennätettiin koptereita leiripaikan viereiselä luistinradalla, koska joen jäällä oli AirCombat -kisat aamupäivästä. Ensimmäisilläkin lennoilla kopteri ravisti voimakkaasti jalakselta toiselle palattaessa tyhjäkäynnille sammutuksen yhteydessä. Tällöin lapakulmat olivat normaaliin tapaan hieman negatiivisella. "Nopeasti taivaalle, ettei ravista matalilla kierroksilla" on ihan toimiva ohje sekin, mutta jossain vaiheessa kopteri pitää aina ottaa myös alaskin :) Ongelmaa koitettiin ratkoa kiristämällä lapojen kiinnitystä tiukalle -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen pultteja löysytettiin -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen kireys palautettiin "normaaliksi", jolla kireudellä kopteri ravisti itsensä maassa kumoon. Samaisella jäällä oli myös kaksi bensa TRex 700:sta. Niilläkin ilmeni samanlaista tepastelua jalakselta toiselle. Ne eivät kuitenkan "onnistuneet" kaatamaan itseänsä ravistuksen seurauksena.
Sunnuntaina kopu korjattiin ja käytiin lentämässä lumialustalla. Lumen päällä ei ollut mitään ongelmia, vaan kopteri toimi hienosti niinkuin aina ennenkin! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että kopteri ei tykkää kovasta/liukkaasta alustasta?
http://www.youtube.com/watch?v=isra2lLE674
-
Kopteri ei ilmeisestikään tykännyt liukkaasta alustasta. Lauantaina lennätettiin koptereita leiripaikan viereiselä luistinradalla, koska joen jäällä oli AirCombat -kisat aamupäivästä. Ensimmäisilläkin lennoilla kopteri ravisti voimakkaasti jalakselta toiselle palattaessa tyhjäkäynnille sammutuksen yhteydessä. Tällöin lapakulmat olivat normaaliin tapaan hieman negatiivisella. "Nopeasti taivaalle, ettei ravista matalilla kierroksilla" on ihan toimiva ohje sekin, mutta jossain vaiheessa kopteri pitää aina ottaa myös alaskin :) Ongelmaa koitettiin ratkoa kiristämällä lapojen kiinnitystä tiukalle -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen pultteja löysytettiin -> ei haluttua vaikutusta. Lapojen kireys palautettiin "normaaliksi", jolla kireudellä kopteri ravisti itsensä maassa kumoon. Samaisella jäällä oli myös kaksi bensa TRex 700:sta. Niilläkin ilmeni samanlaista tepastelua jalakselta toiselle. Ne eivät kuitenkan "onnistuneet" kaatamaan itseänsä ravistuksen seurauksena.
Sunnuntaina kopu korjattiin ja käytiin lentämässä lumialustalla. Lumen päällä ei ollut mitään ongelmia, vaan kopteri toimi hienosti niinkuin aina ennenkin! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että kopteri ei tykkää kovasta/liukkaasta alustasta?
http://www.youtube.com/watch?v=isra2lLE674
Joo toi vatkaaminen jäällä on tuttua se auttaa ku heiluttaa rudderia siinä loppuvaiheessa.
-
Mun bensa ei ole tuollaista loikkimista tehnyt jäällä, eikä millään muullakaan kovalla alustalla...
-
Omia havaintoja on ollut sellaiset tilanteet, missä lavat ovat hieman eri kireydellä. Esim. tuo 450 FBL-Poro vapisi kovin näyttävästi, sitten pihalla kiristelin lavat tarkasti "sormituntumalla" samalle kireydelle. Tämän jälkeen vapina väheni.
Isommissa koptereissa vapinaa on ilmennyt myös, ja useimmiten lapojen sopivasti eri kireys on ollut syyllisenä. 700E 3G reksä ei ole kertaajaan vapissut maassa ollessaan. Se on kyllä alkanut väpättämään ja tutisemaan ilmassa kun on liikaa gainia ollut.
Tuo vapina yleensä aiheuttaa minulla vaihtoehtoja kaksi. Holdi päälle ja täydet negatiiviset (hold-tilaan mulla on säädettynä kaikkiin vehkeisiin +-saman verran) tai pompauttaa ilmaan ja toivoa parasta.
-
Tuo holdin käyttäminen ei tullut mieleen. Se olisi varmaankin pelastanut tilanteen, sillä aikaisempien sammutusten yhteydessä vapinat sai poistettua lisäämällä lapakulmia. Pitänee myös vähentää gainia pyrstöstä, ettei se pääse haitallisesti vaikuttamaan tilanteeseen.
-
Kopteri ei ilmeisestikään tykännyt liukkaasta alustasta. Sunnuntaina kopu korjattiin ja käytiin lentämässä lumialustalla. Lumen päällä ei ollut mitään ongelmia, vaan kopteri toimi hienosti niinkuin aina ennenkin! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että kopteri ei tykkää kovasta/liukkaasta alustasta?
http://www.youtube.com/watch?v=isra2lLE674
Mielessäni selvitin tuohon syyn. Liukkaalla alustalla kopterin lapojen tmv. pieni epätasapainoisuus juuri tietyllä kierrosalueella aiheuttaa senverran tärinää että rungon massa ei pidä sitä kurissa. Kun alusta on liukas niin jalakset pääsee liukumaan (yllätys) ja sen takia menee holtittomaksi. Nopeammalla ei ehdi täristämään niin laajalti että vaikuttais ja hitaalla taas ei niin voimakkaasti että kaatuisi.
Talvijalakset nastoilla varustettuna vois olla ratkaisu :D
(Öö, jatkanko kokemuksia tästä hienosta laitteesta tänne vai perustanko uuden ketjun?)
-
Mielessäni selvitin tuohon syyn. Liukkaalla alustalla kopterin lapojen tmv. pieni epätasapainoisuus juuri tietyllä kierrosalueella aiheuttaa senverran tärinää että rungon massa ei pidä sitä kurissa. Kun alusta on liukas niin jalakset pääsee liukumaan (yllätys) ja sen takia menee holtittomaksi. Nopeammalla ei ehdi täristämään niin laajalti että vaikuttais ja hitaalla taas ei niin voimakkaasti että kaatuisi.
Talvijalakset nastoilla varustettuna vois olla ratkaisu :D
(Öö, jatkanko kokemuksia tästä hienosta laitteesta tänne vai perustanko uuden ketjun?)
Jatka vaikka tänne. Ainakin toistaiseksi Nova Cuatro viestien määrä on vielä hallinnassa :)
Jotain tällaista saattaa tepastelun taustalla olla. Hekon jalakset ei ihmisen kaltaisesti saa sivuttaissuuntaista tukea liukkaalla ja siksi kallistelee pienenkin epätasapainon saattelemana. Tätä ensimmäistä kallistusta sitten seuraa roottorin voima toiseen suuntaan puolen kierroksen jälkeen joka jatkuu vahvistuvana ilmiönä. Roottorin ravistuksen takana saattaa olla myös epäsymmetrisesti kiristetyt lavat, jolloin toinen roottori vastuksen saattelemana taipuu taaksepäin matalilla kierroksilla. Tällöin keskihakuvoima ei ole enää keskelle nuppia. Sun vastauksen lisäksi voisin kuvitella nopeilla kierroksilla lapojen pysyvän suorassa. Kukas uskaltais seuraavana kokeilla liukkaalla jäällä kopteroimista ;)
Pistetääs vielä videota testilennosta uusilla radiolaitteilla lumisella luistelukentällä. Cuatro istuu pintaan kuin tatti - sellainen kiltti ja rauhallinen tatti:
http://www.youtube.com/watch?v=b3pbiFHr4MM
-
Dodii.
Nyt on sähköt vedelty uudelleen ja vastaanottimen sekä lisäyksiköiden paikat mietitty jotenkin järkevästi.
Vielä kun hommais tohon telemetriayksikköön, joka Spektrumin mukana tuli, kierroslukumittarin ja korkeusmittarin ni olis numeroita ohjaimen näytöllä sopivasti :)
En ole vielä manuaaliin tutustunut hirveästi mutta jotenkin tuntuu että tarttis tota moottorin kulmaa saada säädettyä. Toi hihna nimittäin hankaa hieman moottorin hihnapyörän alareunaan ja näyttää olevan tollaista alumiinipurua tossa jalaksen nurkilla...
"Apupyörät" ovat alumiiniputkesta jo vääntyneet, tasapainoitusta vaille valmiit. Pian voisikin alkaa kyselemään että oliskos Turun alueella jotain innokasta kopteristia kertomaan mielipiteitään säätöhommien suhteen...
-
Noniin.
Cuatro on muutaman päivän pällistelyn jälkeen lennellyt tankillisen haparoivaa "ensilentoa" semmoisella metrin - 3 metrin korkeudella maasta. Loppujenlopuksi oli paljon vakaampi ja siistimpi lennettävä kun olin odottanut.
Akkuvaroituksen olin säätänyt 4.8 volttiin ja ohjain piippailikin sillointällöin. Uskalsin kuitenkin leijutella tankillisen loppuun asti koska akku oli juuri ennen lähtöä ladattu täyteen.
Lentoaika tankillisella jäi aika tarkkaan 25 minuuttiin jonka jälkeen alkoi kuulua semmoista pientä pätkimistä kun kone haukkasi ilmaa aina välillä. Ihan tyhjäksi tankkia ei siis pystyne käyttämään ainakaan nykyisellä imuletkulla / päällä.
Kiva kun on tarpeeksi leveät apupyörät niin voi hieman möykkyisemmälläkin pellolla lennellä :D
Huomenna sitten paremmilla hanskoilla seuraava tankillinen. Tänään nimittäin jääty näpit >:(
Edit: Latauksessa otti akku sisälleen 1098mah. Kaksi lentoa siis uskaltanee nipinnapin tehdä 3000 mah akulla.
Olis tossa pöydällä pari käyttämätöntä mutta jo vuoden vanhaa nimh pakettia, 7,2 volttia ja 4500mah. Muutaman kerran kun purin ja latasin täyteen niin näyttivät ottavan vastaan lähes täydet varaukset (noin 4300mah). Niissä on vaan pari kennoa liikaa eikä viittis purkaa kun ovat muuten siistejä :(
-
Onnittelut ensilennosta!
Lento on hyvä ollut jos kuski ja muut jäävät henkiin, erinomainen jos lentolaite jää ehjäksi seuraavia lentoja varten :)
Akkuproobleemaa voi lähestyä muutamalla tavalla: latailla akkua kahden pitkän lennon välein, asentaa isompi akku keulille tai rakennella generaattoriviritys kopterin kyytiin. Itsekin lensin kaksi tankillista ja lataus -periaatteella.
Jalaksien koko näyttää hyvältä. Kenties aivan aluksi kannattaa pysyä max horisontin korkeudella, niin siitä pystyy aina tuomaan kopterin oikeinpäin alas kaasutikkua rauhallisesti vetämällä.
-
Jep.
Aloin juuri lähestymään tuota akku"ongelmaa" rakentelemalla yhdestä 7,2 voltin pakasta 4,8 volttisen. Mietiskelin juuri että laittaisiko niitä vielä kaksi rinnan niin olisi muikeat 9000 mah kapasiteettia. Samalla tulisi hieman eliminoitua tuota tilannetta että esimerkiksi jokin akun sisäinen liitos pettää tai kenno kosahtaa kun olisi pari akkua syöttämässä jännitettä samaan aikaan...
Muutama päivä tosiaankin maanpinnan tasalla, maks jossain 3 metrissä, täytyy leijutella. Pari kertaa meinas kopteri nousta liian ylös ja kokemattomana kadottaa ton kallistusasennon aika helposti kun katsoo vehjettä alhaaltapäin...
-
Missäpäin Turkua Tucho olet käynyt vinguttamassa sun koptereita?
-
Missäpäin Turkua Tucho olet käynyt vinguttamassa sun koptereita?
Paraisilla kävin. Isällä on sielä sopivasti tollasta epätasaista peltoa. Ei oo oikeen tietoa että missäpäin Turkua uskaltaisi lennätellä...
-
Vaikkapa ruissalossa? Tai: http://www.turunlennokkiseura.com/ (http://www.turunlennokkiseura.com/)
-
Vaikkapa ruissalossa? Tai: http://www.turunlennokkiseura.com/ (http://www.turunlennokkiseura.com/)
Ruissalossa häiriintyy lintujen pesimäpuuhat :D
Eiköhän noita paikkoja löydy tästä vähitellen kun lentotaidot karttuu. Helpompi katsoa sopivia kun ei tarvii montaa kymmentä metriä olla suuntaansa tota tilaa...
-
Ruissalossa häiriintyy lintujen pesimäpuuhat :D
Tuosta tarvitseekin antaa vinkkiä ruisrockin järjestäjille.. ;D Talvella tirpit tuskin nököttää pesässä haudontapuuhissa...?
No miten olisi raviradan parkkipaikka jos koittaisi leijutella ennen meetwurstien läsnäoloa? Hevoset on kuulemma tottuneet moottoreiden pärinään, koska vetoautonakin on ainakin joskus ollut V8 Camino..
Entäs lumenkaatopaikka heti siinä 1km ennen ravirataa keskustasta katsottuna? Kioskista voisi saada jotain purtavaakin, ehkä jopa luvan saada lennättää kiskan penkiltä..
-
Tuosta tarvitseekin antaa vinkkiä ruisrockin järjestäjille.. ;D Talvella tirpit tuskin nököttää pesässä haudontapuuhissa...?
No miten olisi raviradan parkkipaikka jos koittaisi leijutella ennen meetwurstien läsnäoloa? Hevoset on kuulemma tottuneet moottoreiden pärinään, koska vetoautonakin on ainakin joskus ollut V8 Camino..
Entäs lumenkaatopaikka heti siinä 1km ennen ravirataa keskustasta katsottuna? Kioskista voisi saada jotain purtavaakin, ehkä jopa luvan saada lennättää kiskan penkiltä..
Raviradalla tuli joltain heppatytöltä huutamista kun viime talvena sähköautolla siinä ajelin.
-
Heppatytöltä <3 ;D
-
Osien tilailua suunnitellessa tulee kaikenlaista mieleen.
Jos mä nyt haluaisin muuttaa tota moottorilta lähtevää systeemiä niin että rakentaisin kytkimen ja sen roottorin pään rattaan ihan jostain vakiona saatavasta tavarasta, kun noi Robben alkuperäiset on vähenemään päin, niin onko mitään muita laitteita joissa tän kokoluokan kytkimiä mahdollisesti käytetään?
Katselin myös että toi Varion kytkin ja hihnapyörä-yhdistelmä on todella lähellä samanoloinen kun tässä Cuatrossa.
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=35098 (http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=35098)
Sattuuko kellään olemaan tietoa ton kytkinosan akselin halkaisijasta? Tossa isommassa mallissa sitte häviää kyllä noi moottorin jäähdytyssiivekkeet lähes kokonaan.
Variolla on myös pienempi malli
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33475 (http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33475)
mutta veikkasin ton suuremman kytkinhalkaisijan tuovan lisää kestoa. Liekö merkityksellistä?
Myös roottorinpäähän olis valmis hihnapyörä ja akselinpaksuuskin olisi oikea, 8mm.
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33638 (http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33638)
Eikä hihnakaan maksa hirviästi
http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33439 (http://www.vario-helicopter.biz/us2/product_info.php?products_id=33439)
Tarttisko tollanen satsi tilata ihan kokeeksi? Hihnan pituudesta ei tosin oo mitään hajua, tuskin on ihan arvaamalla oikea :D
Hihna on alunperin Megadynen AT5 tyyppinen ja ainakin jotain lähellä olevia pyöriä on valikoimissa tuolla italialaisella firmalla. Akselin sopivuudesta en sen tarkemmin tiedä.
http://shop.polybelt.com/21AT5-22-2-Aluminum-22-Tooth-Pulley-P21AT5-22-2A.htm (http://shop.polybelt.com/21AT5-22-2-Aluminum-22-Tooth-Pulley-P21AT5-22-2A.htm)
Elikkä mistä vois lähteä kyselemään? Pienkonehuollosta?
Tai jos ihan teettäis tollaisen kytkin - hihnapyöräyhdistelmän niin onko jotain hyvää metallisorvaamovinkkiä heitellä tähän väliin?
(Tää on lähinnä tällasta "note to self"-tyyppistä jorinaa. Muistaa sitten aamulla mitä on illalla miettiny) :-*
-
Kohtalaisen hyvin löytyi vielä Cuatroon osia:
http://www.hirobo-rc-helicopter.com/shop/robbe-futura-millinium-116c1.html (http://www.hirobo-rc-helicopter.com/shop/robbe-futura-millinium-116c1.html)
-
Jehna että tossa on kokoomista.
Ja ohjeen mukaan kun tekee niin toteaa että pari palaa joutuu purkamaan että saa moottorin kiinni. Tohon kai kuuluu "vakiona" joku toisentyyppinen moottori.
Noh, eiköhän se huomenna ole jo läjässä. Lavat enää jostakin ja säätelemään.
-
tuolta lavat http://www.fast-lad.co.uk/store/edge_813mm_premium_blades_flybar_version_le-813fb-p-14294.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/edge_813mm_premium_blades_flybar_version_le-813fb-p-14294.html)
-
Ajattelin säästää muutaman kympin: http://www.fast-lad.co.uk/store/edge_b-surface_813mm_blades_flybar_version_le-813fb-p-16070.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/edge_b-surface_813mm_blades_flybar_version_le-813fb-p-16070.html)
Samat lapaset mutta pienellä pintavialla. Saas kattoo ny kympaan päädytään :D
-
Cuatro on kasassa (osittain) ja käy ihan mallikkaasti. Vai käykö? Videolla kuulostaa ihan ok. Livenä oli mummiälest jotenkin outo käyntiääni, mut kai se on vaan toi kakstahtikoneen ominaisuus :D
http://youtu.be/pzAOTXkLQDY (http://youtu.be/pzAOTXkLQDY)
-
Cuatro on kasassa (osittain) ja käy ihan mallikkaasti. Vai käykö? Videolla kuulostaa ihan ok. Livenä oli mummiälest jotenkin outo käyntiääni, mut kai se on vaan toi kakstahtikoneen ominaisuus :D
http://youtu.be/pzAOTXkLQDY (http://youtu.be/pzAOTXkLQDY)
Eihän ääni ole resonointia osittain irrallaan olevista osista?
-
Voi olla sitäkin. Servotelineet ainaski on ihan löysänä vielä kun ei oo servoja. Runko on muuten kyllä aika tiukassa ja hyvin lukittu...