Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Kloonit => Aiheen aloitti: Toeh - 12 Tammikuu, 2012, 12:53:27
-
Nojoo. Rupean pikkuhiljaa laittamaan kasaan tätä laitosta, kun vihdoinkin osat kiinan maalta löysi tiensä tuohon olohuoneen lattialle. Tuolla oli jostain toisesta 500 kokoisesta kloonista kasailu aihe nii tehään ny tästä tämän hetken kalleimmasta HK500 mallista myös. Kuvia tulee jahka jotain "kiinnostavaa" ilmantuu eli oikea kasaus alkaa. Laatu yllätti, koska oon saanu niin vääristyneen kuvan mielessäni näistä HK:n tavaroista. :D
Runkolevyt näytti tosi hyvältä ja vielä moneen kertaan uudelleen katsoessakin niin kyllä ne hyvältä näytti. Ei oo tarvetta viimeistelylle. Nuppi yleisesti vilkaistuna näyttää ihan hyvältä, mutta on joistain kohdista vähän "palikka". Ei ole niin sulavan ja tyylikkään näköinen kuin esim Align nupit, mutta hinta, hinta, hinta... Klappia ei tunnu missään liikaa vaan hyvinkin jämäkältä vaikuttaa, mutta tällähän ei vielä ole lennetty. Linkkipäät on kyllä jotain kovaa "karkaistua" ämpärimuovia jotka vaihdan aitoihin Align linkkipäihin. Nupin puran ja laitan vähän öljyä/rasvaa kriittisiin paikkoihin ja sitten lukitteen kanssa taas ehjäksi.
Perä oli myös hyvän tuntuinen ja klapiton ainakin näin uutena. Siellä tosin oli tuommonen jännä juttu, josta en tiiä löytyykö myös aidosta? Eli tarpeeksi kun linkkitangolla työntää perän linkkipalloa niin perälavan kulmia muuttava Y kirjaimen muotoinen palikka osuu tähän perälapojen L kirjaimen muotoiseen niveleen. Tuota on pakko rajoittaa mekaanisesti/ohjelmallisesti tai muuten kyllä säpäleet lentää ja lujaa. Rattaat näyttää hyvältä ja pyörii jouhevasti.
Tänään tinailin liittimiä noparille, moottorille ja akuille ja löysäilin nupin ja perän ruuvit sekä rungosta toisen puolen levyt ja tätä en kovin kiinnostavaksi näe joten kuvia näistä vaiheista en ottanut. Ihan hyvältä näyttää tällä hetkellä osien laatu ja ruuvit lähti auki helposti eli lukitetta ei ollu yhteenkään laitettuna. Hyvä niiltä osin että saan ite laittaa, mutta jos on periaatteella kasaan ja lentoon niin...
Alan laittamaan kuvia kun alan tunkemaan sähköjä kiinni ja ruuvailemaan enemmän nuppia/perää/runkoa.
Koneen osat:
HK 500CMT (TT) kit
3x Turnigy MG930 nupissa
HK 401b gyro
Power HD 3688HB peräservo
Turnigy Brushless ESC 85A w/ 5A SBEC nopeudensäädin
Turnigy 500 H3126 Brushless outrunner 1600KV moottori
Turnigy 6S 2650mah akku
-
Pikkuhiljaa eteenpäin. Helposti menee kone kasaan ja osat käy hyvin paikolleen (tähän mennessä). Servot asennettu paikolleen ja moottoriki löys tiensä moottoripukkiin. Moottorin jouduin purkaa ku sinne meni pieni prikka väliin eli kannattaa varoa tuota.
Servot meni helposti paikoilleen ja laitoin kumit väliin vaikka nyt saattaa sitten tulla hiukan pehmeyttä lentoon ja kovimmat smack liikket ei sitte onnistu.
Jalakset myös kiinnitin ja niistä mulkkas yks ruuvi. No kyllä kolmella pysyy tai jos ei pysy niin laitetaan uus ruuvi.
Kuviaki tuli muutama.
Eipä kai muuta ku homma jatkuu!
-
Kasailu jatkuu. Servon varsiin pallojen kiinnitys oli kyllä aika räpeltämistä. Eihän tässä tullu tarpeeks ruuveja mukana ja nuo linkkipallotki on vähän outoja ku ne on onttoja ja niistä menee ruuvit läpi. Ruuvit on niin lyhyitä, ettei servon varren läpi yllä. No dremelillä vartta vähän ohemmaks ja näin pääsi ruuvi läpi ja sai muutterin menemään toiselle puolelle. Mutterin mukana vähän ruuvilukitetta ja liimaa. Noita pieniä muttereita ei myöskään ollu tarpeeks ja peräservon kanssa pitää vielä keksiä jotain. Alignin poron laatikosta löytyi yksi ylimääräinen pikkuinen mutteri niin sillä sain tuon swashin toimintaan.
Pääratas pyöri kyllä suoraan mutta autorotaatioratas.. No eiköhän sillä ensimmäiseen torppiin selviä.
Nooh alkaa se jo pian näyttää kopulta!
-
Lukiko manuaalissa joku pituus servon keskeltä linkkipalloon vai kaivoitko netistä?
Se on pientä jos vaan yhden Alignin osan joutuu ostaa :)
-
Lukiko manuaalissa joku pituus servon keskeltä linkkipalloon vai kaivoitko netistä?
Se on pientä jos vaan yhden Alignin osan joutuu ostaa :)
Nooh tähän mennessä yks Align osa. ;D Ja joo mulla on tässä koneella tuo T-REX 500 ESP manuaali auki josta vilkuilin nuo linkki pituudet, mutta muutenhan tää menee aika *KÖH* rutiinilla kasaan ku yks tuommonen poro on jo kasattu. :D
Tuolta HeliFreak tunnuksilla latasin omani http://video.helifreak.com/?subpath=finless&filename=500espman.zip (http://video.helifreak.com/?subpath=finless&filename=500espman.zip)
Mutta kai sen muualtaki saa esim tämä löyty, mutta en oo kokeillu https://trexhelitrader.com/t-rex-manuals/align-t-rex-500-manuals/ (https://trexhelitrader.com/t-rex-manuals/align-t-rex-500-manuals/)
E: Vai tarviiko HeliFreakissa tunnukset noihi latauksiin? En tiiä ku oon aina kirjautuneena.
E2: Niin ja njs tää on sitte kiireisen miehen soft start näköjään tässä noparissa. :D Niinhän näillä kiinan laitteilla vissiin aina. Aika varovasti kyllä sai kierroksia kunhan kaasu tikulla nostaa varovasti.
-
Eikun tarkoitin tuota servon armia, mihin kohtaan siinä laitoit pallon?
Mitäs virtoja tuo noparin kytkin muuten katkaisee? Kaikki?
-
Niin jaa tosiaan aivan luin väärin! Liian likelle jäi noilla missä on vain yksi armi, mutta kokeillaan näillä kun oli maailmalla joku muuki näillä laittanu. Uloimpaan reikään vaan mitä löyty. Noparin kytkin on vähän niinku päävirta. Aika hepponen naks naks liitin on eli pitää kiinnittää hyvin ja melkeen keksiä joku suoja tuon päälle. Menee mukavammin kuitenki virrat tuosta ku kytkee akun ja sitte napsauttaa nii ei räpsähdä liittimissä eikä ainakaan heilu kopu ku se alottaa sen gyronki paikan lukemisen alussa. Ensimmäine HK laatu löyty. Pääakseli ja nuppi. Ei ihan niin jämptisti istu ku Align vaan klappia löytyy, mutta melko vähän. Ei toivoakaan että väliin mahtus paperia/teippiä eli tiukka se silti on.
-
Teinpä gyroonki vähän "säätöjä". Saapa nähä kuinka tämän saa toimimaan. 450 Pro ja GP750 oli vaan töks ja painalus ja gyro oli perällä ja toimii ku junan vessa. Pelkään vähän, että tää HK täryyttää ja gyroa saa säätää ja räplätä. Laitoinpa kuitenki jo "Head Lock tahnat" sisään. Muistakaa muutkin HK 401b:hen luottavat käyttää tuota "lukko tahnaa" siellä, kun on sitä joka paikassa kehuttu ja kun kurkkaa tuon gyron sisään niin selviää miksi.
-
Sähköt alkaa löyttää paikkojansa. Minnekkähän tuo vastaanottimen sateelliitti palikka kannattais laittaa?
-
Teinpä gyroonki vähän "säätöjä". Saapa nähä kuinka tämän saa toimimaan. 450 Pro ja GP750 oli vaan töks ja painalus ja gyro oli perällä ja toimii ku junan vessa. Pelkään vähän, että tää HK täryyttää ja gyroa saa säätää ja räplätä. Laitoinpa kuitenki jo "Head Lock tahnat" sisään. Muistakaa muutkin HK 401b:hen luottavat käyttää tuota "lukko tahnaa" siellä, kun on sitä joka paikassa kehuttu ja kun kurkkaa tuon gyron sisään niin selviää miksi.
Tässä linkkinä ohje HK 401b gyron fixaukseen http://sergio.salvi.ca/2009/10/18/mystery-gyro-g401b-modifications/?src=hk (http://sergio.salvi.ca/2009/10/18/mystery-gyro-g401b-modifications/?src=hk)
-
Sähköt alkaa löyttää paikkojansa. Minnekkähän tuo vastaanottimen sateelliitti palikka kannattais laittaa?
Kylkeen servoteipillä? Niin mulla on x5:ssa.
-
Kylkeen servoteipillä? Niin mulla on x5:ssa.
No sinneppä varmaan? Kai se on sitte vaan minne mahtuu vai mitenkä tuntuu että oisin lukenu joskus jotain tuon oikeasta asentamisesta johonki..
-
On kyllä niin iso ja painava mötikkä että ei varmana lennä ikinä! Huomenna lapojen kiinnitys, lisää rakennuskokemuksia, viimeistely ja tarkistukset, lapakulmien säätö ja sitte se kauhein hetki. Ehkä ensilento.. :o No se menee kyllä myöhemmäksi. Kuvia huomenna.
-
Itselläni on vastaava laite lennossa (beltti perällä tosin), kerrottakoon siitäkin muutama valmistusvirhe.
-Main Rotor headia piti aavistuksen viilailla, reikä josta flybar menee läpi vaati avartamista. Flybar ei liikkunut vapaasti vaan otti selvästi kiinni reunaan.
-Metal Tail Holder Assemblyä joutui myös hieman modaamaan, tail boomin kiinnityksessä loppui kiristysvara kesken. Kohtaa joka menee yhteen kiristettäessä piti avartaa useampi mm jotta sai kunnolla kiristettyä.
-Tail Rotor Gripissä oli varsin surkeet laakerit sisällä, vaihdoin align laakerit ja nyt on jämpti. Alunperin klappia oli useampi mm, en uskaltanut edes kokeilla noilla laakereilla.
Kolmella modauksella laite laitettiin nippuun ja on palvellut hyvin. Olen ollut tyytyväinen. Suurempaa torppia ei ole vielä keretty suorittamaan, sitten varmasti selviää nupin ja muiden osien laatu.
Lennossa on myös 500ESP joka toimii vertailuparina.
Molemmat 500 on muutaman vuoden vanhoja, ei moitteita kummastakaan.
-
On kyllä niin iso ja painava mötikkä että ei varmana lennä ikinä! Huomenna lapojen kiinnitys, lisää rakennuskokemuksia, viimeistely ja tarkistukset, lapakulmien säätö ja sitte se kauhein hetki. Ehkä ensilento.. :o No se menee kyllä myöhemmäksi. Kuvia huomenna.
Kokeilitko noita servoja että toimii pakkasessa? Ikävää kun rasvat jäätyy, jos sellaista noissa on :)
-
Kokeilitko noita servoja että toimii pakkasessa? Ikävää kun rasvat jäätyy, jos sellaista noissa on :)
Tuo on hyvä huomio.
Mulla putos viime viikonloppuna -10C 'lämmöissä' 450GT kopteri alas, ilmeisesti just servojen (HXT900 kiinarasvoilla) jäätymisen takia.
Rauhallisesta käännöksestä ei kopteri enään suoristunu vaan jatkoi rauhallisen näköisesti maahan lumen pöllähdykseen asti. Ei mitään dramaattista, mutta kaikki nuppiservot oli rattailtaan aivan silppuna. Lavatkin säilyi ehjänä ja ilman naarmuja :o
-
Doddi! Täälläkin on -10 ja tänään pitäisi taas mennä lennättämään. Eilenkin kävin mutta oli aika kova puuskittainen tuuli ja hommat jäi kolmen akun räpistelyyn ;D Toivotaan ettei mun servot prakaa, tosin ei niissä ole mitään vikaa ollutkaan :)
-
Hyvä huomio tosiaan. Pitää laittaa vartiks ulos pakkaseen ja testailla. Ite veikkaisin että lennossa saattaa olla vielä huomattavasti kuitenki kylmemmät oltavat servoilla, kun maassa ollessa eli maassakaan ei sais tuntua yhtään mitään.
-
Perä meni helposti kasaan lukitteen kanssa ja ei ollu ihmeempiä ongelmia. Klappia hyvinki vähän. Saman verran löyty 450 porosta eli en ala tälle mitään ihmeempiä temppuja tekemään. Kaikki osat löysi helposti paikkansa ja eipä tuo ollu ku kiinni ruuvailua. Peräputken tukien päät piti liimata kiinni ku niitten liimat ei oikeen pitäny vaan irti lähtivät kun vähän veti. Hiilikuidussa olevat reiät oli myös aika tiukat eli niihin tuli samalla kierre ku ruuvit laitto kiinni. Nytpä alkaa peräservon asettelu ja gyron säätely. Katotaan mitä tästä tulee.
-
Huomio saattaa olla asiatom mutta, itse olisin laittanut tuon noparin kyllä toisin päin... Vai miten aattelit hoitaa et ei akun piuhat ota rattaisiin kiinni?
-
No tuota voi vielä tarvittaessa aika helposti kääntää, mutta moottorin johdot ois ollu paha vetää ellei sitte moottoria käännä ja vie johtoja rattaitten alta mutta siellä ois kyllä tosi ahdasta noitten muitten sähköjen ja vastaanottimen takia. Pyrin kuitenki moottorin johdot ja noparin pitämään vähän kauempana vastaanottimesta. Näin nyt alkuunsa suunnittelin tuon virtajohdon niinku kuvassa näkyy mutta tuumitaan vielä. Hirveän takapainonen kone on. En tiiä kuinka tästä sais tasapainosen. Sen verran vähän painaa vastarit ja nopari ettei niitten siirtäminenkään eteen auta eikä niille löydy sieltä paikkaa. Monet vissiin on 500 lentäny hiukan takapainosenaki, mutta mieluiten kyllä laittas tasapainoon.
-
Niin nuo moottorin piuhat.. Allun moottoreissa kun johdot tulee "pohjasta" niin jää tuota pelivaraa enemän kuin kiinan moteissa missä piuhat tulee samasta päästä ku pinjoni.
-
Nämä on niitä pieniä juttuja mistä Allussa maksetaan. ;D Aika ärhäkkäältä kuullostaa ku tuossa eteisessä pistin takalavoilla matot rullalle. Hurjasti puhaltaa kyllä ja ei ainakaan hirveästi näyttäny tärisevän mitä nyt suojalasit päässä uskalsi olohuoneen puolelta kurkkia. Varmasti naapurissakin jo mietittiin että paljonko noitten imuri oikeen kiertää. Canopyyn reikien poraus ja lavat paikolleen ja kulmien säätö ja se alkais olemaan viimeiset tarkastukset edessä.
-
Nämä on niitä pieniä juttuja mistä Allussa maksetaan. ;D Aika ärhäkkäältä kuullostaa ku tuossa eteisessä pistin takalavoilla matot rullalle. Hurjasti puhaltaa kyllä ja ei ainakaan hirveästi näyttäny tärisevän mitä nyt suojalasit päässä uskalsi olohuoneen puolelta kurkkia. Varmasti naapurissakin jo mietittiin että paljonko noitten imuri oikeen kiertää. Canopyyn reikien poraus ja lavat paikolleen ja kulmien säätö ja se alkais olemaan viimeiset tarkastukset edessä.
500 on ihan reilusti ruutia verrattuna 450.
-
Niin nuo moottorin piuhat.. Allun moottoreissa kun johdot tulee "pohjasta" niin jää tuota pelivaraa enemän kuin kiinan moteissa missä piuhat tulee samasta päästä ku pinjoni.
Herrapa kattoo mistä kohti sinun 600ESP:issä tai 450:ssa tulee sieltä pyörivän kannun päästä ne johdot :D
No nii tais siinä viissatkun eka motissa vuosia sitte olla ne piuhat eri päässä.
-
Herrapa kattoo mistä kohti sinun 600ESP:issä tai 450:ssa tulee sieltä pyörivän kannun päästä ne johdot :D
No nii tais siinä viissatkun eka motissa vuosia sitte olla ne piuhat eri päässä.
;D Katos kerpele!
Mulla oli vanhemalla motilla ESP niin siitä jääny vissiin muistikuva..
-
Toinen lavanpidin on niin tiukka että maassa alka hirveä ravistus ku kokeilin jollai 5% pyörittää. Se on kyllä oikeasti ihan liian jäykkä ku voimalla joutuu vääntää lapaa siinä. Soft start on myös niin loistava, että lavat ei meinaa ehtiä mukaan eli kentällä varmaan laitetaan sitte aina kädellä pyörimää ja sitte vasta kaasulla. :D Kuinkahan vaan tuota lavanpidintä avartais. On sen verran jykevää että ei pihdeillä väännetä eikä kyllä muutenkaa tuommosta paikkaa ruveta pihdeillä heikommaks vääntämään. Tässäpä se HK pääsi nyt näyttämään kyntensä näköjään.
-
Toinen lavanpidin on niin tiukka että maassa alka hirveä ravistus ku kokeilin jollai 5% pyörittää. Se on kyllä oikeasti ihan liian jäykkä ku voimalla joutuu vääntää lapaa siinä. Soft start on myös niin loistava, että lavat ei meinaa ehtiä mukaan eli kentällä varmaan laitetaan sitte aina kädellä pyörimää ja sitte vasta kaasulla. :D Kuinkahan vaan tuota lavanpidintä avartais. On sen verran jykevää että ei pihdeillä väännetä eikä kyllä muutenkaa tuommosta paikkaa ruveta pihdeillä heikommaks vääntämään. Tässäpä se HK pääsi nyt näyttämään kyntensä näköjään.
Oisko mitään ohentaa lapaa hiomalla esim. vesihiomapaperilla. Ootko varma, että vika on lavanpitimessä, eikä lavoissa?
-
Oisko mitään ohentaa lapaa hiomalla esim. vesihiomapaperilla. Ootko varma, että vika on lavanpitimessä, eikä lavoissa?
Tosiaan liian hätäisiä johtopäätöksiä. Pitääpä tönärillä mitata lavat ja lavanpitimet. Pitää kyllä vilkaista lapojen tasapainokin samalla. Tässäpä nyt kuitenki valmis HK ja vieressä Rekkula 450. Nyt ku muutaman päivän on hypistelly pelkkää 500 kokosta konetta niin onpas tuo 450 SIRO ja PIENI! ;D Runkoki niin kapea ja ohut ja kone niin kevyt ja kaikki osat niin hentoa.
-
Nyt ku muutaman päivän on hypistelly pelkkää 500 kokosta konetta niin onpas tuo 450 SIRO ja PIENI! ;D Runkoki niin kapea ja ohut ja kone niin kevyt ja kaikki osat niin hentoa.
Poro on kyllä läski. Siinähän leveempi runko kuin X5:ssa (tais olla joku 1,5mm).
Oma HK500 kasailu alkoi tänään sähköjen kokeilulla runkoa odotellessa. Kaikki servot toimi ja nopariakin sain vähän ohjelmoitua. On kyllä ärsyttävä tuo Turnigy 85A noparin ohjelmointi, kerrallaan voi ohjelmoida vain yhden kohdan ja sitten aloitetaan alusta. Ja sitten en tajua miten tuo jarru ohjelmoidaan päälle/pois kun siinä on vain yksi kohta. No toivotaan että se on vakiona pois. Toeh, mitkä asetukset laitoit tuohon? Ei välttämättä ollut huono idea sen ohjelmointikortin hankinta :D Soft start hieman alussa tosiaan potkaisee mutta eiköhän tuon kanssa pysty elämään, lentelin MiniTitanilla ilman soft starttia monta kymmentä lentoa ennenkuin ohjelmoin sen päälle.
Huomatkaa kuvan moottorissa oleva CE-tarra ;D
Edit: Nopari kuumeni aika reilusti jo tuossa pöydällä, lieneeköhän BEC sittenkin lineaarista mallia vaikka toisin väitetään..
-
Huomatkaa kuvan moottorissa oleva CE-tarra ;D
No tuo CE tarkoittaa tietty China Export.. ;D
-
Täälläkin äimistellään nelipuokin ja viissatkun kokoeroa... Päinvastoin kuin njs:llä, mulla on runko, mutta sähköt vielä matkalla :) -Jos nopari lämpiää jo pöydällä, minä olisin hiukan huolissani. Onneksi omasta sälävarastosta löytyy irtobecci ;)
Juu noita HK:n lapoja on saanut useammankin kerran hioa ohuemmaksi, että sopii lavanpitimeen.
Mutta mukava seurata Toehin projektia/esimerkkiä, hyvin etenee!
-
Täälläkin äimistellään nelipuokin ja viissatkun kokoeroa... Päinvastoin kuin njs:llä, mulla on runko, mutta sähköt vielä matkalla :) -Jos nopari lämpiää jo pöydällä, minä olisin hiukan huolissani. Onneksi omasta sälävarastosta löytyy irtobecci ;)
Juu noita HK:n lapoja on saanut useammankin kerran hioa ohuemmaksi, että sopii lavanpitimeen.
Mutta mukava seurata Toehin projektia/esimerkkiä, hyvin etenee!
Jep, kylla 500 tuntuu isolta 450 jalkeen.. vois sanoo etta 2 kertaa suurempi vaikka pituus ei ookkaan 2X..
.. mutta kylla se taas pienelta nayttaa 700sten vieressa.
Mainio koko mielestani!
-
Poro on kyllä läski. Siinähän leveempi runko kuin X5:ssa (tais olla joku 1,5mm).
Oma HK500 kasailu alkoi tänään sähköjen kokeilulla runkoa odotellessa. Kaikki servot toimi ja nopariakin sain vähän ohjelmoitua. On kyllä ärsyttävä tuo Turnigy 85A noparin ohjelmointi, kerrallaan voi ohjelmoida vain yhden kohdan ja sitten aloitetaan alusta. Ja sitten en tajua miten tuo jarru ohjelmoidaan päälle/pois kun siinä on vain yksi kohta. No toivotaan että se on vakiona pois. Toeh, mitkä asetukset laitoit tuohon? Ei välttämättä ollut huono idea sen ohjelmointikortin hankinta :D Soft start hieman alussa tosiaan potkaisee mutta eiköhän tuon kanssa pysty elämään, lentelin MiniTitanilla ilman soft starttia monta kymmentä lentoa ennenkuin ohjelmoin sen päälle.
Huomatkaa kuvan moottorissa oleva CE-tarra ;D
Edit: Nopari kuumeni aika reilusti jo tuossa pöydällä, lieneeköhän BEC sittenkin lineaarista mallia vaikka toisin väitetään..
Noh noh ei se Poro ny nii pullea oo. ;D
Mulla ei kyllä hirveästi kuumene nopari jos vaan on pöydällä ja servoja pyörittelee. Pientä lämpöä tuntu, mutta ei se kuumana käy.
Se ohjelmointikortti oli kyllä tosi hyvä sijotus. :D Piuha kiinni ja kerralla sai vetää kaikki 9 asetusta kohtiillee. Yhen aiemman HK noparin ohjelmoin justiin noin yks kerrallaa nii tähän ny sitte otin tämän.
Tossa on tuo mitkä mun noparissa on. Sulkeissa se numero, että monesko vaihtoehto se siellä listalla on.
1. Battery Type (2) Lipo Battery
2. Braking (1) Soft
3. Motor Timing (1) Auto Timing
4. Start Acceleration (1) Very Soft
5. Cut Off Voltage Threshold (1) 2.8V 50%
6. Low Voltage Cut Off Type (1) Reduce Power
7. Motor Reverse (1) Positive (no täähän nyt on se ja sama ku kääntää piuhat mielummi ku rupee tota piippailee)
8. Governor Mode (1) RPM (off)
9. Reo Type (1) 8K (tästä en kyllä oo varma mikä tää sitte o? oletuksena oli tuo 1 muistaakseni)
Koita sitä moottoria jos saat vähän jossain pysymään kiinni nii laita vähä kierroksia ja päästä kaasu. Jos se samantien *NIIIII* *TSIP* jumittaa ittensä nii siinon jarru päällä. Oletuksena se ei pitäs olla.
On tää 500 kyllä jämpti ja mainio koko! Oli mukava kasata ku yksinkertasesti tuonne runkoon vaan mahtu laittamaan tavarat sisään eikä tarvinu väännellä. Periaatteessa rungon kumpaakaan levyä ei tarvi irrottaa ja on mahdollisuus saada kone kasaan. Taaempi nupin servo tosin tarvii sillon L mallisen avaimen. Mulla on nuo pitkät Hudy avaimet nii oikeastaan sen takia piti ottaa toinen kylki irti. Samalla kuitenki laitoin moottorin kiinni ku kyljen irrotin ku se sinne näppärästi meni. Kyllä mä vielä kuvia tungen koneen eri koloista ja paikoista jahka tutkailen, säätelen ja kuvailen.
E: Kuinkahan vaan njs kauhistuu jos se Poroki muka on läski, ku näät ton 500 rungon. :D
-
Mulla ei kyllä hirveästi kuumene nopari jos vaan on pöydällä ja servoja pyörittelee. Pientä lämpöä tuntu, mutta ei se kuumana käy.
Täytyy vielä kokeilla ilman moottoria. Säätelin noparia ja tiedä sitten miten sellainen rasittaa noparia..
E: Kuinkahan vaan njs kauhistuu jos se Poroki muka on läski, ku näät ton 500 rungon. :D
En kauhistu, hyvä vaan että on tilaa :)
-
Mietin tuota takapainoisuutta, että Turnigy 2650mAh 6S 40C on 468g ja Turnigy 3000mAh 6S 40C 522g, riittäisköhän tuo korjaamaan ongelmaa?
Mun kahden 3S akun yhteispaino on 380g tietämissä, ei kuulosta lupaavalta.
-
Eipä taida toi isompi akku mahtua kopan alle..
-
Kyllä noita 3000mah akkuja jengi käyttelee, tosin tiukkaa tekee canopyn laitto mutta mahtuu.
Paljoahan ei eroa ole mitoissa:
3000mah: 146 x 42 x 41mm
2650mah: 146 x 42 x 37mm
-
Ok. Mulla vain teki tosi tiukkaa jo toi 2650..
-
Ok. Mulla vain teki tosi tiukkaa jo toi 2650..
Näköjään jotkut on myös laittanut tuota akkutelinettä alemmaksi niin on mahtunut vaikka 3300mah lipo.
-
Mä laskin jo tolle 2650:selle.. Ahdas se vain oli. Ehkä siinä punaisessa kopassa oli lasikuituista vähemmin tilaa.. ???
-
Ainaki tuohon keltaiseen Kiinan canopyyn 2650mah menee helposti sisään ja 3000mah mahtuisi varmaan myös. Mutta tuohan on tosiaan oikeen custom handmade pro. Ite sai reijätki tehä mieleiseensä kohtaan. Aito alikili voi olla tiukempi. Ainaki 450 pro canopyn saa oikeen venyttää 2200mah akun ympärille.
-
ja 450 porossa se on perin juurin kettuimaista, justiin tänään manasin kun kävin lennättämäs ja ne kumit plumpsahteli akun vaihdon yhteydessä pois paikaltaan ;D
-
Siinäpä vähän tämän "sisälelun" soft startin esittelyä ja kierrättelyä. Tähän vois sanoa kliseen "älkää kokeilko kotona".
Ei tarvi sanoa miten typerää tuo on tietoisesti testasin typerässä paikassa ja ite seisoin toisessa huoneessa ja kurkin nurkan takaa. :-X
Komeat päryytykset lähti lavoista ku löi plussakulmia. Hirväen epätasapainoset lavat ja teippiä sai kunnolla pistää. Rajua täryytystä myös näyttäisi olevan, mutta kierroksilla vähän vähenee. Huomenna jos vaan jaksan/ehdin niin säädän vielä nolla kulmat keskelle ja muutenkin kulmat oikeiksi.
http://www.youtube.com/watch?v=QW2xUZxCwFw# (http://www.youtube.com/watch?v=QW2xUZxCwFw#)
-
Pitäs varmaan keksiä jotku apujalakset tohon ja lähteä kokeilemaan heti ku uskaltaa. ;D Jumatsuikeli mitkä äänet! Säädin nupin ja kokeilin vähän tossa pyöritellä. *iuuuiUIIIIIII* alottaa moottori ja sitte lähtee matala *PÖRRRRRRRRRRRRRR* voimistumaan lavoista. On kyllä hienot äänet! Johtuu varmaan osaks vähän kiinan lavoistaki.
-
Ohop ohop kävin isälle näyttämässä HK:ta ja testi käytettiin vähän maassa. Perä kääntyi alaviiston osottamaan. Onneks huomattiin maassa! Ekana tuli mieleen että pakkanen kutisti putkea ja päästi perän pyörähtämään tämän takia. Perä siis purettavaks ja tutkaillaan että mitä sieltä puuttuu välistä.
-
Ohop ohop kävin isälle näyttämässä HK:ta ja testi käytettiin vähän maassa. Perä kääntyi alaviiston osottamaan. Onneks huomattiin maassa! Ekana tuli mieleen että pakkanen kutisti putkea ja päästi perän pyörähtämään tämän takia. Perä siis purettavaks ja tutkaillaan että mitä sieltä puuttuu välistä.
Mulla tapahtui muinoin samanlainen juttu ekoissa testeissä kentällä. Otin neulaviilan käteen ja avarsin sitä koko perän halkiota että sen saisi kireämmälle. Vääntelyt loppui siihen.
-
mä oon kiepauttanu pari kierosta pakkausteippiä putken ympärille ja kiristäny sitte ni on niin kireä ettei varmasti liiku mihinkään!
-
Saiskohan sinne tehtyä reiän ja jonku sokan laittas väliin nii ei pyöris. Uskomatonta että 500 perässä ei oo sitä reikää ja nyppylää niinku 450 PRO:n perässä on. 450 Pro perä ei kyllä luista mistään mutta jos luistaa nii se on putken etupäästä.
E: Siis että kaikki ymmärtää perä putki ei pyörähtänyt vaan PERÄN KONEISTO JA POTKURI kääntyivät putken päällä. Tää on vissii sitä HK:ta itseään. :D
-
Saiskohan sinne tehtyä reiän ja jonku sokan laittas väliin nii ei pyöris. Uskomatonta että 500 perässä ei oo sitä reikää ja nyppylää niinku 450 PRO:n perässä on. 450 Pro perä ei kyllä luista mistään mutta jos luistaa nii se on putken etupäästä.
muista että se on kiinalainen :D aidossa on kyllä reikä ;)
-
muista että se on kiinalainen :D aidossa on kyllä reikä ;)
Putkessa on reikä mutta tuossa perän puristimessa ei tappia. ;D Jotain on vähän unohtunut.
-
Onko se hahlo, tai ne pienet metallipalat yhdessä joidenka läpi ruuvi menee, kun olet kiristänyt peräroottorin pidikkeen ruuvin? Jos ovat yhdessä, niin ei kiristy tarpeeksi..
-
Putkessa on reikä mutta tuossa perän puristimessa ei tappia. ;D Jotain on vähän unohtunut.
HK:n perässä pitäisi olla pieni olakkeellinen alumiinitappi. Pystyevä lukitsee tapin paikalleen.
-
GT:n muoviperässä on kyllä nasta, olipa vielä aika napakka asettumaan putken reikään. Tosin tuo vaihtuu metallipeppuun jahka posti tänne saakka kiikuttaa, saa nähdä miten siinä. Remmiperä siis kyseessä.
-
HK:n perässä pitäisi olla pieni olakkeellinen alumiinitappi. Pystyevä lukitsee tapin paikalleen.
Jaa se se tappi on! Mietinki että mikä ihme se on.
-
Hojops. Eka leijutus. Mukavaa matalaa pörinää pitää lavat ja leijuu kuin itsestään. Vakaa on.
Sitte ne probleemat. Perä ei pidä. Kiertää vastapäivään eli perä lähtee oikealle. Tikulla annoin kulmia niin että pysy suorassa nii sillon kärsi kokeilla parissa metrissäki käyttää mutta kokoajan vääntää vastapäivään jos vasemman tikun laittaa suoraan. Radion gyron arvon sai nostaa 100% pykälä kerrallaan mutta ei loppunu tuo luistaminen. Vois vähentää teippä? Mulla on siellä 2teippiä ja välissä metallilevy. Vai mitä ehdotatte? HK401b siis gyrona. Delay on nollassa koska on digiservo eikö se näin pidäkki? Servon varrella perän slaideri on keskellä ja limitin ruuvasin niin että slideri saa molemmissa päissä täyden liikkeen.
-
Tarkasta vielä ettei tarkoituksella/vahingossa ole tailservolla subtrimmiä, sillä saa koko paletin sekaisin.
-
Hojops. Eka leijutus. Mukavaa matalaa pörinää pitää lavat ja leijuu kuin itsestään. Vakaa on.
Sitte ne probleemat. Perä ei pidä. Kiertää vastapäivään eli perä lähtee oikealle. Tikulla annoin kulmia niin että pysy suorassa nii sillon kärsi kokeilla parissa metrissäki käyttää mutta kokoajan vääntää vastapäivään jos vasemman tikun laittaa suoraan. Radion gyron arvon sai nostaa 100% pykälä kerrallaan mutta ei loppunu tuo luistaminen. Vois vähentää teippä? Mulla on siellä 2teippiä ja välissä metallilevy. Vai mitä ehdotatte? HK401b siis gyrona. Delay on nollassa koska on digiservo eikö se näin pidäkki? Servon varrella perän slaideri on keskellä ja limitin ruuvasin niin että slideri saa molemmissa päissä täyden liikkeen.
Onhan sliderin kierre liimattu? Ei siis valysta yhtaan?
-
Tarkasta vielä ettei tarkoituksella/vahingossa ole tailservolla subtrimmiä, sillä saa koko paletin sekaisin.
Nollassa on.
jkkmobile mitä meinaat sliderin kierteellä?
-
Teinpä gyroonki vähän "säätöjä". Saapa nähä kuinka tämän saa toimimaan. 450 Pro ja GP750 oli vaan töks ja painalus ja gyro oli perällä ja toimii ku junan vessa. Pelkään vähän, että tää HK täryyttää ja gyroa saa säätää ja räplätä. Laitoinpa kuitenki jo "Head Lock tahnat" sisään. Muistakaa muutkin HK 401b:hen luottavat käyttää tuota "lukko tahnaa" siellä, kun on sitä joka paikassa kehuttu ja kun kurkkaa tuon gyron sisään niin selviää miksi.
Onko tuo "Head Lock tahna" ihan perus kuuma liima vai jotain spesiaali kamaa.
Jo tuo on jotain spesiaalia niin mistä sitä voi ostaa?
-
Aivan perus kuumaliimaa.
-
Nollassa on.
jkkmobile mitä meinaat sliderin kierteellä?
se metallinen putki joka liikkuu peran akselilla.. siina on kierteet joilla myos laakeripesa kiristetaan.. usein HK kopuissa se on liimaamatta ja loystyy heti..
Tuo: http://www.trex-store.com/tail-shaft-slide-bush-p-748.html (http://www.trex-store.com/tail-shaft-slide-bush-p-748.html)
-
se metallinen putki joka liikkuu peran akselilla.. siina on kierteet joilla myos laakeripesa kiristetaan.. usein HK kopuissa se on liimaamatta ja loystyy heti..
Tuo: http://www.trex-store.com/tail-shaft-slide-bush-p-748.html (http://www.trex-store.com/tail-shaft-slide-bush-p-748.html)
Eips ole tullut liimattua eikä kyllä tunnu klappia, mutta pitänee kuitenki purkaa ja tarkastaa lähemmin. Jotain uutta klappia on ilmestyny perään pienten testi leijutusten jälkeen nii pitänee muutenki purkaa ja tutkia tuo.
-
ootkos säätäny sille gyrolle asetuskulmaa?
se tarvis sellasta ;)
-
ootkos säätäny sille gyrolle asetuskulmaa?
se tarvis sellasta ;)
Njaa mikäs se sellanen on? :D
-
siis niinku kun peräservo on keskitetty niin perälavat ei oo nollissa vaan ne antaa koko ajan työntöä, pidennät siis tönäriä tai jos servoa saa liutettua peräputkessa eteenpäin :)
-
siis niinku kun peräservo on keskitetty niin perälavat ei oo nollissa vaan ne antaa koko ajan työntöä, pidennät siis tönäriä tai jos servoa saa liutettua peräputkessa eteenpäin :)
Aika lähelle nolla kulmat näytti olevan. Mutta mites jos mä säädän ton pienelle työnnölle niin toiseen suuntaan ei tuu sitte täyttä liikerataa tolla sliderillä? Ku tuo limittihän säädetään tuosta gyrosta ruuvaamalla nii nyt sitte ei tuu toiseen suuntaan tarpeeks kulmia jos rajottaa tota nii ettei se bindaa toiseen laitaan. Nyt varmaan on multa unohtunu jotain tärkeää tästä säädöstä?
E: No wikistähän tähän löyty juttua..
-
Näinhän se menee kun laittaa vähän kulmaa, eli toiseen suuntaan saa enemmän liikettä kuin toiseen. Jossain gyroissa onkin sen takia limit säädöt molempiin suuntiin.
-
Näinhän se menee kun laittaa vähän kulmaa, eli toiseen suuntaan saa enemmän liikettä kuin toiseen. Jossain gyroissa onkin sen takia limit säädöt molempiin suuntiin.
Jes rupes näyttämään siltä niiku pitääki. KU PÄÄSIS TESTAAMAAN. Kesällä ois näihinki aikoihin vielä valoa. Nooh huomenna aamusta heti testaan. Saattaa juurikin tuosta johtua tää "vika". Tuo poron gp750 onki fiksu vekotin.
-
Ei pidä perä. Pyörii samati ku aiemminki. Pitää ottaa yks teippi ja metallilätkä pois välistä ja testata. Sitte kai vielä kokeilla laittaa vähän lisää kulmia ja testata. Sitte alkaa loppumaan mun keinot ja tarvii lukea ja kysellä vähän lisää.
-
Laita se gp750 siihen ja kokeile sillä.
-
Ei pidä perä. Pyörii samati ku aiemminki. Pitää ottaa yks teippi ja metallilätkä pois välistä ja testata. Sitte kai vielä kokeilla laittaa vähän lisää kulmia ja testata. Sitte alkaa loppumaan mun keinot ja tarvii lukea ja kysellä vähän lisää.
eikös noissa vanhan mallisissa kiinalaisissa gyroissa ole ollu just tota ryömimistä vaikka mitä teet... kunnollinen esim gyro GP780 tai joku futte (mielestäni ei kuitenkaan GY401) jne vaan paikalle ja kovaa ajoa tai jos ei yhtään budjetti veny niin assan GA250 vaimikäsenytoli koska se on sentään vähän moternimpaa tekniikaltaan mutta silti hintaluokkaa alle kymppi...
tiedän että täällä on ainakin eräällä henkilöllä noita assaneita turhana laatikon pohjalla ja varmasti luopuu sellasesta sisäänostohintaan :)
mielestäni ei maksa vaivaa tehdä muuta tässä vaiheessa... kun kympin assan gyro on kokeiltu eikä auta vieläkään ni sitte alkaisin räknäämään enemmän! ::)
-
Äläs nyt vielä ku justiin tajusin tossa työmatkalla että se perälapojen "ennakko" on väärällä puole. :D :D Sikshän se ei saa tarpeeks kulmaa sinne minne pitäs saada. ;D NOOH laitan illalla uusiks. Tuo kun ei luista vaan se lähtee heti päästämään. Ei kuitenkaan pirota lujaa ja tikulla sai just perän pidettyä. Gp750 oli kyllä plug and play. Kai se sitte joskus pitää sellasta tai gp780 katella tohon perälle ku rupeaa menemään överiks. Niitä rupeaa saamanki käytettynä tässä Beast X aikakaudella. Tai eikai se Beast X:kään oo pois luettu. Silloin kyl menee servot uusiks. No sitä voi tuumata sitte syssymällä. Keppikesä 2012.
OT: Tuos yhen kaupan pihas on joku vanha Toyota camry rekkarilla FBL - jotain.
-
Äläs nyt vielä ku justiin tajusin tossa työmatkalla että se perälapojen "ennakko" on väärällä puole. :D :D Sikshän se ei saa tarpeeks kulmaa sinne minne pitäs saada. ;D NOOH laitan illalla uusiks. Tuo kun ei luista vaan se lähtee heti päästämään. Ei kuitenkaan pirota lujaa ja tikulla sai just perän pidettyä. Gp750 oli kyllä plug and play. Kai se sitte joskus pitää sellasta tai gp780 katella tohon perälle ku rupeaa menemään överiks. Niitä rupeaa saamanki käytettynä tässä Beast X aikakaudella. Tai eikai se Beast X:kään oo pois luettu. Silloin kyl menee servot uusiks. No sitä voi tuumata sitte syssymällä. Keppikesä 2012.
OT: Tuos yhen kaupan pihas on joku vanha Toyota camry rekkarilla FBL - jotain.
Kannattaa tehä se mekaaninen setup noihin huolella. Uudemmat gyrot ei välitä siitä, mutta noi vanhemmat ja sillä tekniikalla toteutetut välittää.
Eli perä ratemoodissa ja nostat kopteria _varovasti_ ilmaa kohti lennätyskierroksilla. Sitten katot jos/kun perä rupeaa pyörimään niin äkkii kierrokset pois (Yleensä kopteria keventäessä huomaa pyörimisen, eli ilmaan asti ei mulla ainakaan oo tarvinnut ottaa vasta kun ihan lopuksi hienosäätöö varten) ja painat mieleen kumpaan suuntaan pyöri.
Sitten vain lisäät / vähennät (riippuen pyörimissuunnasta) perälapojen kulmia linkkiä lyhentämällä/pidentämällä kunnes kopteri ei enää pyöri ratemoodissa.
Sitten joskus hommaat sen beast x:n jota voi käyttää myös perägyrona ja maksaa suurinpiirtein saman verran kuin kunnon perägyro ja pystyy muuttaa sit joskus FBL:ksi kun se kuitenki on nykypäivän/tulevaisuuden muoti ennen kuin saadaan ohjelmoitavat purkit siten että kotona tietokoneella teet 3D kuviot ja pistät kopun tekee ne liikeet. :D
-
Radiota vaihtaessa törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan, jossain siitä olikin jo juttua, mut pistetään nyt uudestaan.
Vaihdoin tosiaan dx6i - dx8 ratioon ja ajattelin oikasta bindauksen kanssa. Rex500 ja kaikki muutkin bindasin gyron ollessa kiinni. Aikana ihmettelin kun ei ole perässä mitään tolkkua. Mekaaninen setup oli kuitenkin kunnossa kun dx6i radiolla oli jämpti. Perä oli ihan paska vaikka gaineja nosti/laski ihan ääripäästä ääripäähän, itseasiassa gainit eivät edes tuntuvasti vaikuttanut perän toimintaan. Maksimi gainillakaan perä ei ruvennut vägäämään.
Päätin tehdä bindauksen ihan alkutekijöistä, vastari-akku-nopari ja bindaus. Tämän jälkeen jokaikinen kopteri oli aivan toisenlainen. Perät toimivat miten pitääkin.
En tiedä miten olet bindannut systeemisi, mut jollei perään tule selkoa niin kannattanee koittaa lähteä liikenteeseen ihan alusta. Ensin tietysti mekaaninen setuppi pitää olla kondiksessa.
Gyroa en lähtis nyt ihan ensitöikseen vaihtamaan. Itselläni on 250-450-500 koptereissa hk401b ja ga250 gyroja kiinni. Tarroilla olen pelleillyt aika paljon, nyt on jokaiseen kopteriin kuitenkin löytynyt semmonen setuppi ettei perä valu ja pitää hyvin.
Kaikkista ongelmallisin oli 250 klooni jossa on savöx + ga250 perällä. Alussa tuppas perä valumaan ja sen kanssa teinkin itseasiassa eniten töitä, nyt on kuitenkin hk250 semmonen ettei tarttee pelätä perän irtoomista, saa huoletta räimiä sen mitä osaa.
-
Kyllä tuo on bindattu akku nopari vastari yhdistelmällä. Mutta voisihan tuotaki uudestaan kokeilla, jos ei tuo oman mokan korjaus vaikuta. On nimittäin just noin että gainista ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
-
Voi hyväne aika. Turnigy MG930 pimeni leijunnassa. Otin alas ku kone tuntu olevan vähä jumissa. Maassa huomasin että nupin takimmainen servo ei liiku. No kiinalainen uus vuoski kivasti tässä eli HK jää nurkkaan. Mitkähän Hitecin servot tonne muuten sopis? Vai löytyskö jonku muun merkkistä fiksua ja edullista jos ajattelis vähän pitemmälle?
-
Voi hyväne aika. Turnigy MG930 pimeni leijunnassa. Otin alas ku kone tuntu olevan vähä jumissa. Maassa huomasin että nupin takimmainen servo ei liiku. No kiinalainen uus vuoski kivasti tässä eli HK jää nurkkaan. Mitkähän Hitecin servot tonne muuten sopis? Vai löytyskö jonku muun merkkistä fiksua ja edullista jos ajattelis vähän pitemmälle?
DS510 on aivan hyvä ja halpakin vielä :) ittellä on muovirattailla ja ottaisin muoveilla edelleen jos saisin päättää... toimii hyvin sulakkeina ja ratassarja maksaa sen vitosen/ servo! (säästää nupista helposti hintansa ku torppaat :) )
500 rekkkuun kun on vielä äärimmäisen helppo ja nopea vaihtaakkin noi servon rattaat ku ei tartte purkaa mitään edestä :)
-
Voi hyväne aika. Turnigy MG930 pimeni leijunnassa.
Sepä kesti pitkään. Taitaa olla halvempaa tilata uusia kuin pistää vaihtoon Hobbykingiin noita.
-
Sepä kesti pitkään. Taitaa olla halvempaa tilata uusia kuin pistää vaihtoon Hobbykingiin noita.
Joo ei varmaan vaihto kannata. Tsekkaan vielä illalla että lämpeneekö tuo vai löydänkö jotain probleema.
88,65€ + postit saisi nuo DS510 servot ulkomailta. Ei sinänsä paha jos ne on hyvät. Mites onko tohtorilla ollu nuo beastissa kiinni vai?
-
Joo ei varmaan vaihto kannata. Tsekkaan vielä illalla että lämpeneekö tuo vai löydänkö jotain probleema.
88,65‚ + postit saisi nuo DS510 servot ulkomailta. Ei sinänsä paha jos ne on hyvät. Mites onko tohtorilla ollu nuo beastissa kiinni vai?
on ollu biistissä kiinni ja suoriutuvat ihan kunnialla vaikka on ollu täydet taajuudet valittuna... Tosin nyt kylmään aikaan menivät aika jumiin kun mun itse laittamat rasvat ei oikein tykkää kylmästä...
Ei noi mitään parasta ja kuuminta hottia ole mutta ei ole hintakaan!
Omalla kohdallani noi on ainakin ollu todella kestävät ku on tullu joku ~viitisensataa lentoa ja puolenkymmentä torppiakin joista osa pahasti nupilleen... Uudet rattaat sisään ja taas mennään :)
Eli omat kokemukset on että ei mitkään nopeimmat mahdolliset mutta ajaneet asiansa kunnialla.
Muovirattaat hajoaa kyllä tosiaan melkein joka torpissa kaikista servoista mutta se 15e on pelkkää säästöä ;)
Kannattaa tietty kattoa mitä muita servoja samassa hintaluokassa on saatavilla. Uskaltaisin ostaa nämä kyllä jos pitäisi päättää...
-
on ollu biistissä kiinni ja suoriutuvat ihan kunnialla vaikka on ollu täydet taajuudet valittuna... Tosin nyt kylmään aikaan menivät aika jumiin kun mun itse laittamat rasvat ei oikein tykkää kylmästä...
Ei noi mitään parasta ja kuuminta hottia ole mutta ei ole hintakaan!
Omalla kohdallani noi on ainakin ollu todella kestävät ku on tullu joku ~viitisensataa lentoa ja puolenkymmentä torppiakin joista osa pahasti nupilleen... Uudet rattaat sisään ja taas mennään :)
Eli omat kokemukset on että ei mitkään nopeimmat mahdolliset mutta ajaneet asiansa kunnialla.
Muovirattaat hajoaa kyllä tosiaan melkein joka torpissa kaikista servoista mutta se 15e on pelkkää säästöä ;)
Kannattaa tietty kattoa mitä muita servoja samassa hintaluokassa on saatavilla. Uskaltaisin ostaa nämä kyllä jos pitäisi päättää...
Hyvältä nuo kyllä vaikutta ja pitää niitä tuumailla. Mun lennossa ku ei tuommoset servojen nopeus erot vielä näy. ;D Hitecit saattais myös kelvata jos tietäis notta minkä kokoset.
-
Laitoinpa alotusviestiin nuo koneen osat. Nuo Turnigyn MG930 servot on kyllä ruvennu vähän epäilyttään ku tuon kokonen kone ja meni yks pimeäks käytössä. Paljon noilla kuitenki porukka lentelee ulkomailla. HXT900 servot noissa lennokeissa on kyllä kestäny kaiken. Kastumiset, torpit ja pakkaset. Harmi ku ei nämä ollu ihan yhtä hyvät.
-
Sainpas villin idean. Sais vähän liikaakin vauhtia 500 nuppiin. Mun poron perällä on toiminu tosi hyvin tämä servo http://www.hk-parts.com/electronics/electronics-servos/alzrc-s9257-digital-rudder-servos.html (http://www.hk-parts.com/electronics/electronics-servos/alzrc-s9257-digital-rudder-servos.html) onko mitään syytä miksei tuo toimisi 500 nupissa? Ei säästösyiden takia vaan nopeuden ja hyvien kokemuksien takia. Tuohan on kuitenki saman kokonen ellen nyt väsyneenä aivan väärin muista..?
E: Mutta väännöstä jää kyllä vähän jälkeen noihin Turnigyn ja Alignin servoihin verrattuna..
-
Tuon servon vastinehan löytyy Hobbykingiltä HKS-9257 (GoTeck), speksit jotakuinkin identtiset mutta puolta halvempi. En tiedä onko sama tuote eri etiketillä, mutta vähän näyttäisi. Asiakaskokemukset vaan aika negatiivisia, paljon näyttää servoja kuolleen vähällä käytöllä.
Mulla on tulossa 500GT:n nuppiin tuollaiset analogiset GWS:t: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4696 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4696)
Ainakin paperilla nopeutta on ihan mukavasti, ja vääntö riittänee rauhalliseen lennättelyyn - tällä ei tulla mitään ADHD:tä vääntämään ;D
-
ALZRC tuotteet mitä tähän mennessä oon ostanu on ollu kyllä hyvinki lähellä Align tasoa nii äkkiseltään veikkaisin että ei oo ihan sama ton HK:n kans. Mutta varmaks ei voi ikinä sanoa. Maailmalla ovat ainaki aitoa S9257 käyttäneet nupissa ja jotku on vaihtanut 9660 metallirattaat tohon.
Ihan kyllä hyvältä näyttää nuo GWS servotki ainaki paperilla. DS510 ois varmaan huoleton ja hyvä mutta menee vähän tuo halppis idea siinä sitte. GWS:ät ei taas maksa mitään.
E: GWS kiinnittämisen kanssa voi olla pientä puuhaa ku se on vähän oudon kokonen.
-
Nuo GWS:sät on ihan jämptit servot ja halpoja suomessaki.. mutta 500:en servon paikkoihin ovat turhan lyhyet, jotain 3 mm väärässä paikassa reiät. Voihan ne sinne asettua jollain patentilla kun tuossa mallailin.
-
Runko haettu 2h sitten postista. Onhan toi.. halpa :)
Työstöjälki karua verrattuna esim. Gauiin ja muovikin pehmeää kuin mikä. Myös ALZRC:n runko oli paremmin viimeistelty. Tämä kaipaisi selkeästi alu-osia, mutta KDE:n alupaketti maksaa enemmän kuin runko+sähköt niin taitaapa jäädä hankkimatta ;D
Ihan turhaan runko kasassa kun sen joutuu purkaa. Tuli se jo tuossa purettua ja kulmat hiottua. Kasaus jatkuu illalla.
Edit: niin tuon 2. kuvan muovin vinous johtuu siitä ettei reikä rungossa ollut tarpeeksi iso. Vähän kun avarsi niin meni ihan nätisti kiinni, tosin hieman oli jo muovi vääntynyt.
-
Runko haettu 2h sitten postista. Onhan toi.. halpa :)
Työstöjälki karua verrattuna esim. Gauiin ja muovikin pehmeää kuin mikä. Myös ALZRC:n runko oli paremmin viimeistelty. Tämä kaipaisi selkeästi alu-osia, mutta KDE:n alupaketti maksaa enemmän kuin runko+sähköt niin taitaapa jäädä hankkimatta ;D
Ihan turhaan runko kasassa kun sen joutuu purkaa. Tuli se jo tuossa purettua ja kulmat hiottua. Kasaus jatkuu illalla.
Edit: niin tuon 2. kuvan muovin vinous johtuu siitä ettei reikä rungossa ollut tarpeeksi iso. Vähän kun avarsi niin meni ihan nätisti kiinni, tosin hieman oli jo muovi vääntynyt.
OHO! Onpas kovaa laadunvaihtelua. :D Mun runkolevyt oli siistejä ja ei reijissä ollu mitään tommosia purseita! Ja se pohjamuoviki sopi ihan suoraa paikolleen. Nooh katotaan mitä muuta löytyy. :D
-
Tässä kuva oman HK500CMT kyljestä. Ja lisänä kuva valmiista tuotoksesta.
-
Siinähän on hieno HK. Mitkä servot on nupissa?
-
Servot perässä Bluebird BMS-396DMH ja nupissa Turnigy TGY-390DMH. Tässä näkyy paremmin tuo miun yksilön laatu.
-
Noniin, kopun runko kasassa, servot ja moottori kiinni. Vielä pitäs johtoja laitella ja vastari sekä nopari kiinni.
Olihan tuo aika kaukana täydellisestä, mutta ihan kohtuullinen kuitenkin. Eli autorotaatioratas vispaa, mutta nuppi pyörii kuitenkin tahmean tasaisesti niin saa olla. Linkkien päät on ihan kuraa, menee paikoilleen ja irtoo kuin tyhjää vaan, mutta on silti tosi tahmeat liikkumaan. Onneksi hankin noita Alignin päitä valmiiksi, täytyy vaihtaa. Lepatusakselin kumit on todella pehmeet. Kaikki alumiiniosia oli jollain tasolla tuhottu, ihme kolhuja yms. Kuva swashista liitteenä. Niin onhan tuossa swashissakin vähän väljää..
Eipä sitä enää muistanutkaan kuinka hankala tuollainen flybar nuppi on, täytynee ihan lukea miten se taas säädettiin :)
Loppuosien sijoittelua mietin, että vastari menisi sinne alahyllylle ja gyro peräputken päälle. Nopari kylkeen oikealle puolelle.
Tuli sitten tehtyä tuohon ostamaani koppaan liian isot reiät kun laittelin ne mukana tulleet kumit kiinni valmiiksi. Hieman harmittaa, eikä oikein tiedä millä noita sais pienemmäksi että koppa jopa pysyis.
Edit:
Niin ja olihan se TT:kin ihan mutkalla. Melkein suoran sain siitä taivuteltua.
-
Aika heikko esitys tuo swashi...
.. kyllä noi allunki rotaatiorattaat tuppaa vispaamaan.. paitsi noi uudet jossa on metalli keskiö: http://www.fast-lad.co.uk/store/h50019a_145t_autorotation_tail_drive_gear-p-16795.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/h50019a_145t_autorotation_tail_drive_gear-p-16795.html)
..uusissa 450 proon rattaissakin muuten nykyään toi keskiö.
-
Onpas sattunu huono yksilö. ??? Ite porasin canopyyn myös liian isot reijät ku siinä keltasessa kopassa tuli tosi isot kumit mukana, mutta yritin vähän liimalla tukkia reikää ja saada kumia siihen kiinni ja kyllä se onnistuki. Jotain pitäs varmistukseks kuitenki keksiä siihen. Joku sokka esim.
E:Olipas kirotus vireitä. Hymiöki näkyy ainaki mun ruudulla vääränä.
-
Ite porasin canopyyn myös liian isot reijät ku siinä keltasessa kopassa tuli tosi isot kumit mukana.
Sama, sain korjattua n. 2mm levyisellä kaapelin kuoresta leikatulla renkaalla.
Eli 12awg kaapelista 2mm levee rengas jonka venytin tuon kumin hahloon.
Nyt pysyy koppa kiinni ilman sokkia. :)
-
Tulipas eilen kirjoitettua aika vähän mitään positiivistä tästä. Perää voisi melkein kehua, muuhun verrattuna jälki on siistiä ja osat sopii yhteen todella hyvin. Myös nuo servon vastakappaleet on todella siistiä työtä. Nuppikin on ihan ok, kunhan vaihtaa noita linkin päitä. Ja vaikka rungo työstöjälki oli karua niin sentään kaikki reiät oli oikeilla paikoilla.
Mites muilla nuo peräputken sisällä olevat laakerit, onko olleet irti? Omat oli ainakin niin tiukassa jo valmiiksi ettei tarvinnut liimaamista miettiä kun eivät liikkuneet mihinkään.
-
Tulipas eilen kirjoitettua aika vähän mitään positiivistä tästä. Perää voisi melkein kehua, muuhun verrattuna jälki on siistiä ja osat sopii yhteen todella hyvin. Myös nuo servon vastakappaleet on todella siistiä työtä. Nuppikin on ihan ok, kunhan vaihtaa noita linkin päitä. Ja vaikka rungo työstöjälki oli karua niin sentään kaikki reiät oli oikeilla paikoilla.
Mites muilla nuo peräputken sisällä olevat laakerit, onko olleet irti? Omat oli ainakin niin tiukassa jo valmiiksi ettei tarvinnut liimaamista miettiä kun eivät liikkuneet mihinkään.
Ei millään lähteny irti mullakaan. Enpä sitte yrittänykkään enempää irrotella.
-
siin mun tilaamassa on samannäkönen swashi,ihmettelin vaan et millä ihmeellä ne tuon tekee.. :)
-
Laittakaa kopan reikiin 550 kumit. Itelläni on aika hyvä yksilö tuo HK500, toki surkeat linkin päät vaihdoin ja paljon muutakin. Vaikka ei välttämättä olisi tarvinnut.
-
Laitoinpa tuossa aikani kuluksi vähän palautetta laadusta HK:lle kuvien kera. Tuskinpa sieltä ikinä mitään kuuluu..
-
Laittakaa kopan reikiin 550 kumit. Itelläni on aika hyvä yksilö tuo HK500, toki surkeat linkin päät vaihdoin ja paljon muutakin. Vaikka ei välttämättä olisi tarvinnut.
Pistin tilaukseen nuo kumit, toivottavasti sopis.. Niin mitäs kaikkea olet jo vaihtanut? Tulee vaan äkkiä HK kalliimmaksi kuin Trex..
-
Joo no oli paljon noita align 500 osia niin laitoin niitä. Tosiaan tää on jo varmaan kalliimpi, kun aito jos olisin ostanut nuo kaikki vaihdetut osat. Vaidettua on kardaani laakereineen, nuppi akseleineen linkkeineen, perä ja perä boxi, autorotaatio ratas, laakereineen, muoviosat, kaikki lavat, tehty V2 akku modi, jne... Tästä piti tulla halpa kokeilu kopukka, mut sitten aloin laittelemaan noita valmiina olevia osia, et eipä siinä mittään! Nii ja tietysti tuo fusuno kanopi.
Kyllä tälläsellä halvalla kopterilla on paikkansa!
-
Olisin linkin päitä äsken vaihtanut, mutta HK:ssa onkin ohuemmat tangot, eli pitäs tangotkin ostaa. Ei nyt mene ihan putkeen.
-
Nuo GWS:sät on ihan jämptit servot ja halpoja suomessaki.. mutta 500:en servon paikkoihin ovat turhan lyhyet, jotain 3 mm väärässä paikassa reiät. Voihan ne sinne asettua jollain patentilla kun tuossa mallailin.
Istuvat ihan täydellisesti itse asiassa. Toinen pää normaalisti kiinnitysreikiin, ja toisessa päässä se metallinen vastakappale on muotoiltu istumaan napakasti siihen servokolon päähän. Ilmeisen suunniteltu juttu, ja positiivinen yllätys HK:n tuotteessa (jostainhan tuo on kopioitu, mutta silti).
-
Vaidettua on kardaani laakereineen, nuppi akseleineen linkkeineen, perä ja perä box
Vaihdoitko nuppiin linkkipallot myös? Mietin vaan, että jos tilaan nuo tangot niin pitäiskö myös pallot vaihtaa ja sopiiko ne Alignin pallot.
-
Palloja en vaihtanut, koska ainakaan 550 pallot eivät käyneet ja myöskään muutamat toiset pallot eivät käyneet. Itselläni oli jotkut ihan laadukkaat täydellisesti noihin sopivat linkinpäät.
-
Nyt on jo jonkin aikaa ollut tuo HK500CMT TT/ align mekaanisesti kasassa. Tässä olen nyt taistellut omituisen tärinä/ resonanssi ongelman parissa. Kaikki gainit 20% ja lavat ovat taspainoitettu. Tässä videossa en onnistun ut saamaan aikaiseksi sellaista hepulia jonka tuo vekotin on tehnyt parikertaa. Kerran tässä sisällä, mutta sitten ajattelin, että ilmavirrat sotkevat sitä. No sitten kokeilin ulkona juuri siten, että lähti irti maasta ja meinas sydäri tulla, kun alkoi pomppia ja tanssia. Siinä hepulissa lapojen ääni muuttuu röpelöiseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=DmNNfFqnutM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=DmNNfFqnutM#ws)
http://www.youtube.com/watch?v=hkDB-ykoBe0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=hkDB-ykoBe0#ws)
Tässä videossa pitäisi näkyä tuon nupin lievä epäkeskoisuus. Tuohon on kokeiltu 4 eri akselia!
-
Runkolevyt vinossa? aka. kun laitat ilman landareita tasaselle alustalle niin ei tule 90 asetta.
-
Eli kerro tarkemmin?
-
Enpä usko että runkolevyt vibaa aiheuttaa, voiskos tuo nupin keskiö olla kiero jos ei kerran akselien vaihdolla tokene.
-
Eli kerro tarkemmin?
Eli landarit irti ja laitat kopun tasaiselle alustalle. Mielellään lasiselle. Otat vaikka A4 paperin tai oiken suoran kulman ja katsot onko lasi suhteessa kopun laitaan 90 asteen kulmassa. Kummaltakin puolelta. Jos ei ole, niin löysäät/kiristät ruuveja kunnes saat suoraan.
-
No tuo omani tosiaan hieman keikkuin kulmittain ja nyt löysäsin ruuvit ja jalalla painoin akkutelinettä ja kädellä painoin kopteria siitä missä on tuo 3GX ja sain sen keikkumisen pois. On tiiä miten se vaikutti tuohon vispaamiseen, mut tulipahan tehtyä
-
No tuo omani tosiaan hieman keikkuin kulmittain ja nyt löysäsin ruuvit ja jalalla painoin akkutelinettä ja kädellä painoin kopteria siitä missä on tuo 3GX ja sain sen keikkumisen pois. On tiiä miten se vaikutti tuohon vispaamiseen, mut tulipahan tehtyä
Voit nyt verrata main sharftin liikkumista ylös alas. Eli pitäisi liikkua jouheasti.
-
Tuskin tuo siihen vaikuttaa. Se mainhubi on todennäiköisesti kiero eikä se olisi ensimmäinen kiero HK hubi...
-
Onko se nyt niin oleellista, että reiät on pyöreitä ja keskellä? Ei HK:lla ainakaan..
-
Näin se on siis tuossa on RJX nuppi, mut samaa laatuahan sekin on. Ja totta tosiaan se nuppi vispaa sen verran, että saa kopterin heilumaan, tosin kovemmilla kieroksilla se tasoittuu.
-
tosin kovemmilla kieroksilla se tasoittuu.
se sitte hajottaa ihan joka paikan!
-
Joo pidin äsken landareista kiinni ja pistin jenkaa, niin oli aika hurja tärinäkone! :-)
-
HK sai tänään vähän päivitysosia, eli Tarotin swashplate (http://hobby-wing.com/tl50016.html), lepatusakseli ja painelaakerit nuppiin. Lisäksi Alignin lepatuskumit (ne alkuperäiset vastaa pehmeydeltään vaahtomuovia), linkkitankoja ja linkin päitä.
Hankin tuohon canopyyn mihin tuli liian isot reiät 550/600/700 kopuihin tarkoitetut kumit (http://hobby-wing.com/tl8027.html), niitä varten saa porata vähän isommankin reiän. Tuntuis ihan toimivilta.
Osat tuli ihan ripeästi tuolta Hobby-Wing:stä, 31.1. tilaus, 1.2. lähettivät ja tänään oli postissa (EMS).
-
Siinä hepulissa lapojen ääni muuttuu röpelöiseksi.
tarttuisin tähän.hubin kierouttahan täs jo esitettiin ja sit tarkistasin kyllä lapojen kunnon ja jos ne on ne kitin mukana tulleet niin niissä ei kyllä oo kiertojäykkyyttä yhtään,ihan plöröt. muutenki tarkista nuppi et kaikki on oikeen kasassa,osat suoria ja suhteellisen jämäkkä kaikkinensa.
-
Lapaset on aliginin ja tosiaan tuo nuppi kyllä vispaa ja peni heitto ilmeisesti kertautuu kun siihen laitetaan lavat kiinni?
-
Sain eilen sähköt kiinni ja muutenkin kaiken säädettyä nuppia lukuunottamatta. On vaan todella takapainoinen kun akkuina tällä hetkellä 2x2200mah 3s. Eli jostain pitäisi noin 100g lisää painoa keksiä keulaan jos 2650mAh 6S akuilla tasapaino on kohdallaan.
Onkos muilla Trexin ohjekirjan mukaiset linkkien pituudet toimineet? Äkkiseltään näyttäisi että ollaan aika kaukana oikeasta.
-
Sain eilen sähköt kiinni ja muutenkin kaiken säädettyä nuppia lukuunottamatta. On vaan todella takapainoinen kun akkuina tällä hetkellä 2x2200mah 3s. Eli jostain pitäisi noin 100g lisää painoa keksiä keulaan jos 2650mAh 6S akuilla tasapaino on kohdallaan.
Onkos muilla Trexin ohjekirjan mukaiset linkkien pituudet toimineet? Äkkiseltään näyttäisi että ollaan aika kaukana oikeasta.
Mulla oli ohjekirjan mukaiset eka ja siitä sitte lähin säätämään ja ruuvaamaan oikeat. 6S 2650 on takapainonen myös mutta ei varmasti niin pahasti ku 2x2200.
-
6S 2650 on takapainonen myös mutta ei varmasti niin pahasti ku 2x2200.
Eli ois pitänyt laittaa nopari keulaan, tosin tuo Turnigy 85A ei sinne mahdu. Ootko tasapainoittanut sen jollain?
-
Eli ois pitänyt laittaa nopari keulaan, tosin tuo Turnigy 85A ei sinne mahdu. Ootko tasapainoittanut sen jollain?
En vielä ainakaan. Tuntuu se nopariki olevan niin kevyt että ei tuon painosessa koneessa taida hirveää eroa olla. Sen verran kuitenki sain tuon lievästi takapainoseks ku akun tunkee aivan eteen ja vetää canopyn siihen päälle kireälle, että ei se tuntunu leijjunassa hakevan. Sillon tosiaan ku VIELÄ OLI EHJÄT SERVOT. :D Ei vieläkään oo tullu se uus MG930.
-
Nyt on jo jonkin aikaa ollut tuo HK500CMT TT/ align mekaanisesti kasassa. Tässä olen nyt taistellut omituisen tärinä/ resonanssi ongelman parissa. Kaikki gainit 20% ja lavat ovat taspainoitettu. Tässä videossa en onnistun ut saamaan aikaiseksi sellaista hepulia jonka tuo vekotin on tehnyt parikertaa. Kerran tässä sisällä, mutta sitten ajattelin, että ilmavirrat sotkevat sitä. No sitten kokeilin ulkona juuri siten, että lähti irti maasta ja meinas sydäri tulla, kun alkoi pomppia ja tanssia. Siinä hepulissa lapojen ääni
Minulla oli aikanaan samaa vaivaa hihnavetoisessa. Mulla Spartan Quark- gyro meni sekaisin tärinästä ja sai just noita hepuleja. Korjaantui sopivalla fyllillä gyron alle.
On helppo testata: otat gyron irti (tai peräservosta sähköt tai perän linkkitanko irti) ja katsot rauhoittuuko perä. Jos vatkaukset on poissa, gyro aiheuttaa hepulit.
Ymmärrän toki, että tuo on osin oireen korjausta. Kopterissa on liikaa tärinää. Säätämällä tärinät pitäisi saada pois. Minä en saanut, siksi tyydyn hyvään gyron pehmustukseen.
Kannattaa myös kokeilla eri gyron gaineja. Mulla rate 20% = hepulit, 40% = rauha maassa ja ilmassa. ja tietenkin jos nuppi ei ole tasapainossa, mtä vain voi tapahtua. Siitähän se tarkastaminen kannattaa aloittaa.
-
Juu kyllä näin se on, että tärinä haittaa tuota gyroa. Tuo tärinä johtuu tuosta nupin epäkeskoisuudesta, elikkä tuon nupin rungon joutuu vaihtamaan.
-
Nonni, nyt sitten tällaista...
(http://speedrii.kuvat.fi/kuvat/cmt500/12022012243.jpg/_small.jpg?hash=44595)
(http://speedrii.kuvat.fi/kuvat/cmt500/12022012245.jpg/_small.jpg?hash=44599)
Onneksi laukes 10cm korkeudessa, pyrstön lisäksi ei hajonnut ku hihnanvetoratas.
-
Nonni, nyt sitten tällaista...
(http://speedrii.kuvat.fi/kuvat/cmt500/12022012243.jpg/_small.jpg?hash=44595)
(http://speedrii.kuvat.fi/kuvat/cmt500/12022012245.jpg/_small.jpg?hash=44599)
Onneksi laukes 10cm korkeudessa, pyrstön lisäksi ei hajonnut ku hihnanvetoratas.
Tuostahan varottelivat siellä kommenteissa ja jollain foorumilla myös. Pitäis varmaan päivittää alikiliin.
E:Tai no.. Ruuvin vaihdolla selviää.
-
Jees, ruuvit on syytä vaihtaa. Taidan laittaa omaan uudet ruuvit nuppiinkin...
Sen verran kauas toi pyrstön lapa lensi ;D
-
Mä oon jo nuppiin vaihtanut, samalla kannattaa ne kumit vaihtaa.
Tänään oli melkein ensi lento. Testailin maassa miten pyörii ja TT rattaasta lähti yksi hammas kun kerran lipesi vähän reilummin kaasua. Autorotaatioratas on turhan kaukana TT:n rattaista, onko se sitten liian pieni vai peräkasetti väärässä kohtaa, sitä pitää tutkia. Mutta tää on tätä "laatua".
-
Mä oon jo nuppiin vaihtanut, samalla kannattaa ne kumit vaihtaa.
Tänään oli melkein ensi lento. Testailin maassa miten pyörii ja TT rattaasta lähti yksi hammas kun kerran lipesi vähän reilummin kaasua. Autorotaatioratas on turhan kaukana TT:n rattaista, onko se sitten liian pieni vai peräkasetti väärässä kohtaa, sitä pitää tutkia. Mutta tää on tätä "laatua".
Eikos tuo rotaatiorattaan liian pitka etaisyys oo ihan dokumentoitu vika... eli reikia hieromaan etta saa valyksen pieneksi..
-
Eikos tuo rotaatiorattaan liian pitka etaisyys oo ihan dokumentoitu vika... eli reikia hieromaan etta saa valyksen pieneksi..
Trexin vai HK500?
-
Trexin vai HK500?
HK:n
Tossa aika hyvin niputettu: http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT (http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HK500GT)
-
Mistäs noita ruuveja muuten kannattais kysellä?
Rautakaupasta? noi m2 kuusiokolot on vaan aika harvinaisia...
-
Mistäs noita ruuveja muuten kannattais kysellä?
Rautakaupasta? noi m2 kuusiokolot on vaan aika harvinaisia...
Äkkiä kun katsoin niin näyttäisi olevan sama kuin 450:sen nupissa, eli sellaista oli tarkoitus kokeilla.
-
trex manuaali antaa tuolle ruuville mitaksi M2x6mm, onko tosiaan 450 nupissa noin lyhyt? Vai onko tuossa hk:n perässä erillainen ruuvi?
-
trex manuaali antaa tuolle ruuville mitaksi M2x6mm, onko tosiaan 450 nupissa noin lyhyt? Vai onko tuossa hk:n perässä erillainen ruuvi?
On se noin lyhyt ainakin tuon mukaan http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-358.html (http://www.trex-store.com/feathering-shaft-p-358.html)
-
Align osaa tuli taas lisää, TT (kiero tullessaan) ja Torque Tube Front Drive Gear Set (H50096T). Se olikin tuo TT drive gear assembly joka oli kiero, ei autorotaatio ratas. Lisäksi peräkasettia otin vähän eteenpäin niin nyt kyllä pyörii nuppi todella pehmeästi.
Eiköhän tästä hyvä tuu kun kaikki osat on vaihdettu :P
-
Mun MG930 servo on yhä vielä tulossa. ;D Kova polte olis päästä kokeilemaan tota ku ekat leijutukset lupas niin hyvää.
-
Perälavanpitimiin vaihdoin samalla 450 RJX nupissa olleet ruuvit, olivat vähän pidemmät kuin alkuperäiset, mutta eipä haittaa kun siellähän on vain tyhjää.
-
En tiiä kuinka muilla, mutta minä en suosittele kyllä niitä MG930 servoja. Mulla nyt sitte pimeni TAAS servo ja eri paikastaki vielä. Piisaa mulle nuo Turnigyn servot.
-
Tänään oli taas lähellä ensi lento, mutta tietenkin yksi MG930 oli pimeenä. Onkohan noilla jotain talvea vastaan, kovalle prosentilla hajoo..
-
Mikähän mahtaa olla vikana, kun kopteri juuri ennen nousua saa sellaisen voimakkaan tärinä kohtauksen, kun tehot ottaa pois, niin ilmiö pahenee hetkellisesti. Kopteri on tuollainen HK 500CMT TT muutettuna FBL versioksi. Nuppi on tarot 500fbl, align lavat, align 3GX, align pääratas, laakeri sekä akseli ja perä jne... Kopteri on yli puolet alignia. Laitteessa oli kiinni myös toinen FBL nuppi jolla teki ihan samaa. Align 3GX on päivitetty ja säädetty, on kokeiltu kaiken moisia kaasu ja lapakäyriä sekä gainit minimistä ylöspäin.
-
Mikähän mahtaa olla vikana, kun kopteri juuri ennen nousua saa sellaisen voimakkaan tärinä kohtauksen
Ground resonance (http://www.kopterit.net/index.php?topic=446.msg139103#msg139103), löysät landarit tai liukas alusta herkistää ilmiölle.
-
Alustana normaali perusmatto ja landareina alignin. Joo eli jos tuon kopun nostaa ilmaan, niin resonointi loppuu. Onko mitään keinoa päästä tuosta ilmiöstä eroon?
-
Alustana normaali perusmatto ja landareina alignin. Joo eli jos tuon kopun nostaa ilmaan, niin resonointi loppuu. Onko mitään keinoa päästä tuosta ilmiöstä eroon?
Minun 450:ssä oli sama kun lavanpitimen ja nupin välissä oli liikaa klappia, jolloin vain maassa ollessa tärinä ilmaantui.
Sain eilen paikallistettua tämän ja lisäsin sopivasti shimmejä lavanpitimien ja nupin väliin, jolloin lavanpitimet liikkuvat vielä herkästi, mutta eivät pääse klappaamaan (varsinkaan pystysuunnassa). Spool up- ja sammutus vaiheen tärinä loppui siihen.
-
Mikähän mahtaa olla vikana, kun kopteri juuri ennen nousua saa sellaisen voimakkaan tärinä kohtauksen, kun tehot ottaa pois, niin ilmiö
En nyt muista oliko Kopterit.netissä vai maailmalla: samainen vika ilmenyt, kun main rotor hubissa ollut klappia. Videossa näki selvästi miten akseli on suora, mutta hubi heilui; ei kiinnity 'tiiviisti' pääakseliin. Oli korvannut Alignin vastaavalla. Olivat sitten tärinät loppuneet.
-
Sama vika täällä, puristin varovasti pihdeillä ja lykkäsin lukitetta väliin ja kiinni. Ei vempota eikä täristä enää.
-
Piiitkän laiskottelun jälkeen taas hieman aktivoituneena harrastamaan, korjasin tuon CMT:n ja kävin hieman testaamassa.
Hienostihan se toimii :) Oikein leppoisa kampe tälläiselle sunnuntai lennättäjälle, toki vauhtiakin tarvittessa sai jos halusi.
Nämä halvemmat kopiot sopii mulle hyvin, kun saattaa kalusto odotella innostusta välillä kauankin kaapin päällä ;D