Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: JiriK - 16 Toukokuu, 2008, 22:38:19
-
Treenasin autorotaatiota.. Ekat laskut meni ihan ookoo, mutta sitten tuli tumppuerhe - ja ilmassa lenteli kopterinosia.
Isommilta vaurioilta pelasti tuo harjoiteltu temppu. Motti kun oli jo valmiiksi tyhjäkäynnillä ja nupin kierrokset oli laskeneet aikas reilusti.
On se prkl kun kolme kertaa on motti sammunu ilmassa ihan yllättäen (rapukka 2x, freya 1x) ja ehjänä on saanu kopun alas.
Nyt tulee romua kun moista treenaa ihan tarkoituksella...
Rikki meni kuitenkin:
- Lavat
- Landarit
- Peräputki + toinen tukitanko
- peräevät (pystyevä poikki, vaakaevästä kiinnike kahtia)
- Perän slider on n. puoliksi halki -> uusiks.
- Headertankin pidike
- Lepatusakseli, stabbaritanko (pääakselikin varmuudenvuoksi vaihtoon)
- Alumiininen lavanpidin. Vääntyi torpissa -> koitin vääntää takas -> naps.
Servot säilyi ehjinä.
-
funny, the same story here, last weekend: I had problems with the TT 50 engine dying in flight (now fixed) - and managed quite a number of forced landings.
So let's practise this, I thought, and 15 attempts later the heli bounced to the right on uneven ground, result: boom strike. Just boom and stabilizer, though, no big damage.
The lesson learned for me:
1) Tighten the blades
2) cyclic forward when it hits the ground, although it wouldn't have helped in my case
3) I think I'll practise with the motor at 50 % or so, that's what Joni suggested.
-
No onneksi ei pahemmin hajonnut autossa, ei tule autorotaatiota kuin pakosta tehtyä.
Lauantaina kuoli tt.50 kone fuelin saanti ongelmaan (roska kaasarissa) ja tuli harjoiteltua.
Kone oli n 15 metrissä inverted ja kone sanoi booo....
Ei muuta kuin autoamaan väärinpäin, parissa metrissä kopteri oikeinpäin enemmän ehkä tuurilla kuin taidolla ja melko raju laskeutuminen ilman että mitään hajosi.
No melkein ei mitään hajonnut, vastarista irtosi tinaus tärähdyksessä (kylmäjuotos) ja en päässyt enään lennättämään, korjasin kyllä kotona vastarin, taas ::)
Sunnuntaina kaasari osiksi ja viilailin neulojakin vähän eri mallisiksi vaihteeksi, kone kentälle ja hyvin toimii.
Nyt saa TT motin aika kivasti säätöihin minuutin parin ruuvaamisella vaikka olisi ollut neulat käytetty irti.
MJP