Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Jambbe - 17 Toukokuu, 2008, 19:19:22
-
BeltCP tuli tosiaan tonttiin ainakin jossain määrin nokka edellä, kun koppa on aika palasina ja akku muotoutui uusiksi. Uskaltaako tuota akkua vielä käyttää? Verrattuna ehjään akkuun, on muodonmuutos ollut aika merkittävää.
-
Jos nuo akut ovat tosiaan olleet samanlaisia niin en kyllä uskaltaisi käyttää.
-
Juzan kanssa samaa mieltä.
Onko tuo torpattu akku turvonnut noin vai onko sen kapasiteetti isompi?
Tuossa akussa on jo selkeä oikosulun vaara. Säilytä se palamattomassa paikassa!
-
Muuten jos se noin turpoa niin mikä siellä on joka turpoaa vai onko se se kenno ???. Mutta jos se noin on turvonnut niin ehdottomasti älä käytä. Ja muuten miten ihmeessä se voi noin turvota vai sulloitko sinne vessapaperia ;D? Luultavasti sen on pitänyt on TOD. kuuma jotta noin käy.
-
Ei akun tartte olla edes kuuma että sinne alkaa kehittymään kaasuja.. Sitä en tiedä mitä ko. kaasut ovat ja mistä aiheutuu.
Itellä oli yks vanha akku ja jos siitä otti yli 5A niin parissa minuutissa kehittyi melko paljon kaasuja kennoihin eikä akku ollut edes lämmin.
-op-
-
Molemmat kuvissa olevat akut ovat samaa kapasiteettia (2100mAh). Enpä osaa sanoa onko tuo käynyt kuumana vai mitä sille on sattunut. En huomannut torppauksen jälkeen kokeilla akun lämpöä vaan irrotin vain liittimet. Itseäkin hieman epäilytti tuon akun toimintakunto, kun muodonmuutos oli tosiaan noin valtava.
-
No joo, olen itsekin vetäny eskyn 1800mAh akulla perusteellisesti nenälleen; akusta tuli L-kirjain, mutta väänneltyäni sen suoraksi lennot jatkuivat vaan. Mutta tuossa nyt on kysymys jostain muusta, pakka on turvonnut ihan mahdottomasti - kyllä se entinen on.
-
where should I see any damage?
Let's put it like this: based on the pictures, I see no reason not to keep using it.
EDIT Ok, read also the later post. Is it bloated (puffed)?
In that case, dispose of it.
-
Your Raptor still ok? A bit of a hairy moment with Rx battery in juza's HD-video ;D
-
yes, hairy indeed. It is all part of the great nitro-learning-experience :)
-
Muuten onko akuissa niin että niille kalliille akuille ei pitäisi noin käydä vai voiko noin käydä kaiken hintaisille akuille ???
-
Mikään akku ei kestä liiallista lähentelyä äiti-maan kanssa. Ja siinä kestävyydessä ei ole suuria eroja halpisakkuihin nähden.
Eli aloitellessa saattaa halpisakku olla taloudellinen vaihtoehto.............. ......... ;D
-
Eli ilmeisesti se lopputulos on nyt siis se että tuolle akulle on sopiva paikka roskiksessa (vai pitääkö laittaa onkelmajätteeseen?). Muuten jos akkuun tulee jotain ihmeen kaasuja niin ottaako se niitä ilmasta vai onko siellä joku aine mikä muuttuu kaasuksi??? Koska nyt se akku varmaan painaa jo monta kiloa, on niin muskelin näköinen. Ja jos akku painaa monta kiloa, niin se kopteri on HIEMAN eli aika tosi pahasti etukenossa.
-
Ei se vioittunut akku paina enempää kuin ehjäkään, kaasut ei vaikuta paljon painoon. Itteäkin kiinnostas tietää miksi kennoihin muodostuu kaasua.
Hävitettävä lipoakku pitää ensin purkaa tyhjäksi, ja sitten pitää suolavedessä noin päivän verran.
Voikos sen hävittää tuon jälkeen tavallisen jätteen mukana vai onko ne ongelmajätettä?
-op-
-
Veikkaisimpa, että ongelmajätettä edelleen?
JRu
-
Ja miksi ne pitäisi suolavedessä liuottaa (kysyn vaan vaikka uskonkin ;))???
Ja päteekö tuo suolavesi kaikkiin akkuihin vai ainoastaa niihin lihonneisiin akkuihin?
-
Ongelmajätettä hyvinkin.
Paristojen kanssa samaan keräysastiaan ja ensin täytyy kyllä purkaa varovasti tyhjäksi.
Vaikka jollain auton lampulla niin pitkään kun lamppu hehkuu.
En tiedä mitä tuo suolavesi tekee, mutta voisin arvata että se neutraloi kennon ainakin osittain.
Lisäksi arvaisin että risat kennot turpoavat reagoidessaan ilman (hapen) kanssa. Toinen turvottava tekijä on liika lämpö. Mutta luulen että myös se tarvitsee jonkin reaganssin avukseen.
-
Taitaa tuon suolan tarkoitus olla parantaa sähkönjohtavuutta vedessä. Tulee kennoista varmasti tyhjiä. Hyvä keino tyhjentää akkuja. Kannattaa viedä ulos porisemaan :)
Antti
-
Mutta suolavedellä on pieni resistanssi niin silloinhan oikosulun vaara on vielä suurempi. ;)
-
Mutta suolavedellä on pieni resistanssi niin silloinhan oikosulun vaara on vielä suurempi. ;)
Heh, mutta eipähän ole hätää.... Akkuhan on jo vedessä joten palakoot. Joo LiPO akkujen kanssa kandee olla enemmänkin kuin varovainen. Niissä on sen verran paljon jytyä ja otetaan paljos sitä myös pihalle joten..
Latauksethan pitäs aina tehdä palamattomassa astiassa, esim kurkkupurkki on hyvä tähän. Purkkiin sitten kandee tehdä jo valmiiksi kantokahva. Ja/Tai ladata ne aina LiPo akuille tarkotetuissa tulenkestävissä latauspusseissa.
En sano "jos" vaan "sitten" kun se syttyy palamaan niin se pitää saada nopeasti pihalle. Ja siinävaiheessa on turha alkaa ettimään että milläs ton kantais kun sulla on 600 asteista sulaa magmaa käsissäs ja helkutin myrkyllistä kaasua tulee pihalle enemmän kuin Ukkopekasta aikoinaan. Joten hyvä varautua jo siihen etukäteen :)
Säilyttämis astia/paikka olisi ja hyvä olla kanssa palamaton ja sellainen että jos se syttyy omia-aikojaan niin ei tule suurempia ongelmia.
Sama jos akkuun tule reikä, hävitä se..
--jp
-
Kuinkas ison akun muuten tähän belttiin voi laittaa?
-
Hävitettävä lipoakku pitää ensin purkaa tyhjäksi, ja sitten pitää suolavedessä noin päivän verran.
Voikos sen hävittää tuon jälkeen tavallisen jätteen mukana vai onko ne ongelmajätettä?
-op-
Eikö niitä lipoja hävitettykkää tälleen et:
[spoiler]
1. Ladataan täyteen.
2. Kuoritaan johdot paljaiksi.
3. Tiputetaan Siwan -patterinkeräyskoteloon.[/spoiler]