Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Waldemar - 23 Heinäkuu, 2012, 20:44:21
-
Uusi kopteristi Tampereelta ilmoittautuu mukaan joukkoon.
Pari vuotta sitten alkoivat nämä härvelit enemmän kiinostaa ja tuli tännekkin rekisteröidyttyä. Vajaat 34 päivää näyttäisin olleen kirjautuneenakin täällä. Lisäksi irkin puolella on tullut muutama sana vaihdettua. Mukavaa ja auttavaista porukkaa molemmissa.
Pari vuotta sitten tuli hankittua myös DX6i (+vastari) ja Phoenix jotta harjoittelu pääsi alkuun.
Nyt lopulta päätin hieman syventää harrastuneisuutta ja tuli ostettua pari juttua:
kopteri: Trex 600 EFL PRO 3GX Super Combo (trex-store)
virtalähde: KPS30SW (rxtx-tuote)
laturi: ICharger 106b (electriflyer uk)
Kuusiokoloja, työntömitta, lapojen tasapainottelija, vaaka, kolvi, strappeja, servojen suojasukkaa, ylimääräsiä akkukiskoja, leveleri, lapakulmamittari ja tietysti trex pyyhe.
Kopteri alkaa hiljalleen olla mekaniikan osalta kasassa. Seuraavaksi pitäisi alkaa sähköjohtoja vetelemään sopivista väleistä. Kokoaminen sujui melko kivutta. Kaikki osat tuli purettua ja lukitteet laitettua paikoilleen. Ainoa ongelma oli moottorin kiinnittäminen joka ei onnistu ohjeen mukaisessa järjestyksessä. Moottorin akselia ei saa "taittumaan" paikoilleen mikäli alempi tuki on jo paikoillaan. Tuostakin selvisi muutaman ruuvin irroittamisella.
Akuiksi on tulossa Gens Ace 3300 6S x 4. Akkujen pitäisi saapua tällä viikolla. Ehkä myöhemmin sitten lisää. Sopiva gens acen vastariakku näytti olevan loppu niin tuli trex-storesta otettua alignin akku samalla kun muuta tarviketta tilailin.
Kopteriksi valikoitui 600 kokoinen tuote, koska mieli tekisi joskus kamera laittaa kyytiin. Ilmeisesti myös vakaa laite opetella harrastusta. Merkki valikoitui varaosien saatavuudesta johtuen ja monelle myös tuttu joten apua saa varmasti.
Tampereen porukka saa varmaan muutenkin toimia tukijoukkona kun kopteria ensi kertoja ilmaan nostetaan. Jännittää jo katsella tuota pöydällä paikallaan.
Kulujen laskeminen pitää ehkä lopettaa jo tässä vaiheessa harrastusta ettei ala harmittaan.
-
Tervetuloa joukkoon hupaisaan. Vielä kun lennätyssessioihin joku kerta liityt, että saadaa nimelle naamakin :)
Apuja Mansen väki antaa pyytämättäkin ja siinä sivussa leikkimielistä nälvimistä tahtoo muutaman suusta livetä sinne väliin... kuuluu asiaan, eikä parane ottaa nokkiinsa ;)
Pistähän vaan jatkoksi viestejä kopterin kasaamisen etenemisestä ja harrastuksen kehittymisestä. Näitä on aina kiva lueskellä, miten kukakin tätä harrastusta aloittelee ja kehittyy.
Ja hyvän kopterin kyllä olet valinnut... iso on vakaampi ja siinä mielessä helpompi, tietysti korjauskulut nousee jokaisessa kokoluokassa aina hieman, mutta kuten totesit: se kulujen laskeminen kannattaa jättää jo tässä vaiheessa ;D En tiedä miten olet tuota Phoenixia jo veivannu, mutta suosittelen kuitenkin, että nostat tuon kokosta kopteria ilmaan vasta kun simussa homma tuntuu tulevan selkärangasta eikä ohjaus- ja korjausliikkeitä juuri tarvitse miettiä. Tositilanne oikean kopterin kanssa on tietysti aivan eri asia kun stressi ja jännitys astuu kuvaan, tässä vaiheessa se huolellinen simupohjustus vaan helpottaa.
Hyvää jatkoa jos ei oma riitä :)
A-P
-
Jees, rauhassa ja ajatuksen kanssa vielä mankan asetukset sähköjen kanssa kuntoon niin hyvä tulee. Ei ole leluista kiinni aloitus eikä tarvi tapella surkeiden vehkeiden eikä huonon varaosien saatavuuden kanssa. Noilla pääsee komeasti alkuun ja lelut riittää pitkään. Ei tule päivitystarvetta ihan heti vastaan.
Muutenkin värmeiden hankkimisjärjestys antaa hyvät lähtökohdat. Simu maksaa itsensä takaisin todella nopeasti, vois melkein todeta että ellei ole parilla ekalla lennätyskerralla mennyt rikki, on simu säästänyt itsensä jo siinä vaiheessa. Harjoitusjalakset vielä ekoille kerroille mukaan. Nekin säästää itsensä takaisin valtaosalla porukasta ekalla lennolla. Ainakin mulla ne säästi satasia alkuvaiheessa. Tosin meitsi onkin hidas oppimaan lentämistä, korjaamisessa onkin sitten kehitystä tullut pakosta nopeaan tahtiin.
-
Kyllä simusta löytyy jo kymmeniä tunteja pörräämistä joten leijuttelut vähän joka asennossa on ihan hyvin hallussa. Varmasti otan kuitenkin hieman intensiivisemmän harjottelun vielä ennen todellista koitosta. Harjoittelujalakset on myös tarkoitus olla kopterissa alussa. Edelleen akkuja odottelen joten on aikaa vedellä johtoja. Pitää varmaan ekalle lennolle laittaa sykemittari. Siitä saa varmasti mielenkiintosen käyrän näkyviin.
Lisätään nyt vielä muutama tavara mitä on tullut hankittua:
Linkkipihdit
Silikonispray
Pikaliima
EC5 liittimiä
-
Noniin, mä jo ajattelin että Waldemarin kipinä on sammunut :)
Multa löytyy ylimääräiset harjoitusjalakset jos tarvitset. Oon tosin käyttänyt niitä 450-kopterissa, joten en tiedä onko ne vähän liian pienet...
-
Tulihan se ensimmäinen "lento" suoritettua vihdoinkin. Vähän yritti vielä tuulikin sekoittaa pakkaa, mutta uskalsin kuitenkin nostaa kopterin ilmaan. Lentäminen oli lähinnä leijumista, mutta hyvä tuntuma jäi. Kopteri pysyi pienessä tuulessakin lähes paikallaan joten asetukset oli aika hyvin kohdillaan. Noin 25min säätely ja muutama leijuttelu kulutti kopteria & akkuja vain vähän, mutta pilottia sitäkin enemmän. 324kcal paloi ja maksimisyke 174, keskisyke 131. Tämähän on siis täyttä urheilua.
-
Laitetaan nyt vielä pieni pätkä videota ensimmäiseltä akulliselta. Tässähän olin jo kokenut lentäjä, sillä tiimaa oli alla ainakin minuutti. Alussa perä yritti hieman vispata, mutta tämä johtui vain siitä että kopteri oli vielä maassa. Vispaaminen loppui heti kun kevensi kopteria ja kopteri pystyi oikeesti korjaamaan asentoaan. Aivan pientä heilumista on vielä perässä, mutta eiköhän se lähde säätämällä. Kuvaajana toimi nojalleen laitettu kännykkä, joten tästä syystä kopteri viihtyy kuvaruudun reunassa.
http://www.youtube.com/watch?v=88xUSjdqI7s# (http://www.youtube.com/watch?v=88xUSjdqI7s#)
-
Onnex olkoon todella hienosti menneestä ensilennosta!
-
Noniin sehän meni nätisti ei mitään OHO juttuja :)
Rauhallista,nättiä leijuntaa
Ei muuta kun tuut tonne Ikealle/Tappimaahan/Pinsiöön pörrään
PS:Oli havaittavis "lievää" käsien puutumista ;D
-
Onnex olkoon todella hienosti menneestä ensilennosta!
Tänks!
PS:Oli havaittavis "lievää" käsien puutumista ;D
Onneks käsien tärinä ei näy tossa. Sillä olis jo vedetty melkosta crackiä.
-
Aloittelijan pitää juuri noin noita kopukoita pitää mun mielestä treenata. Perä itseen päin, ja riittävästi toistoja. Tuokin on sen verran iso kopteri, että pitäisi viisaiden mukaan leijutella 1.5 kertaa roottorin halkaisija maasta mitattuna, niin ei ground effect pääsisi vaikuttamaan. Hieno veto ekoiksi akuiksi!!
-
Hyvät on vehkeet! Nyt vaan reeniä ja reeniä. Ja malttamista. Kopterointi on haastava laji...!
-
Tuohan oli hallittua leijutusta, kopu pysyi hyvin hallinnassa, ei äkäisiä nykäyksiä suuntaan tai toiseen. Kyllä sinusta kopu pilotti tulee helposti. Siitä se lähtee. ;)
ps. Meikäläinen lenkkeili kilsatolkulla ekoilla kerroilla kun en uskaltanut kunnolla ohjata, tuohon pääsin vasta kovalla treenillä.
-
Pari akkua tuli leijuteltua tänään. Samalla tuli opeteltua holdin käyttöä. Hieman tahattomastikin sitä tuli kokeiltua. Timeri unohtui laittaa alussa päälle joten piti se sitten kesken leijuttelun laittaa. Tottakai napsautin sitten holdia enkä timeriä. Kopteri tuli kyllä ihan nätisti alas reilun metrin korkeudelta. Autorotaatiota ja holdin käyttöä on simussa tullut reenattua ja se on kannattanut. Simulla harjoittelun merkitystä ei voi liikaa korostaa. Seuraavaksi vois perehtyä säätämään tikkujen herkkyyttä. Tällä hetkellä tikut on ihan niillä asetuksilla mitkä mankka oletuksena antaa ja kohtalaisen herkät on.
-
Neljäs ja viides akku takana. Heti oli mukavampi tunnelma lennellä kun laski hieman dual rateja. Kopterin käytös oli rauhallisempaa ja lentäjäkin pysyi rauhallisena. Samalla tuli kokeiltua hieman eri kierroksia nupissa ja säädeltyä gyroa. 2000rpm:llä perä ei juurikaan vägäile, mutta 2100rpm aiheutti hieman heilumista. Täytyy säädellä lisää vielä ja yrittää keksiä sopivat kierrokset. Nyt on kaasukäyrä flatti ja nousut sekä laskut menee holdin avulla. Helpottaa heti kun uskaltaa reilusti nostaa kopterin ilmaan eikä jää maanpintaan miettimään. Hieman täytyy vielä käyriä säätää koska holdille mennessä kopteri nousee hieman. No parempi niin päin ettei ainakaan laske äkisti. Laitetaan vielä video viidenneltä akulta. Kameramiehenä toimi kallioon nojaava kännykkä joten hieman pitää olla pää kenollaan ja kopterikin karkailee kuvaruudusta välillä. Ehkä seuraavaan videoon vois hommata oikeen kuvaajan.
http://www.youtube.com/watch?v=01A_PG7wpb4#ws (http://www.youtube.com/watch?v=01A_PG7wpb4#ws)
-
Sehän lentää oikein hienosti :) Varsinkin jos tuo on vasta 5. akullinen! Siitä se lähtee :)
-
hei laittelehan vaan Tampere-ketjuun huutelua kun oot menossa pörrään, niin eiköhän joku Mansen hurja lähde sulle kuvaajaksi ja ihmettelijäksi :)
Ja tosiaan... Kyllä tuota tahtia ollaan loppukesästä jo taivasrallivaiheessa. (ei paineita ;))
-
Tuli hieman tutkittua kopteria koska olin kuulevinani pientä rahinaa leijunnan aikana. Moottoria irroittaessa löysin sitten paljon irrallisia metallikuulia. Lentoja oli takana jo se viisi joten melko nopeasti päätti tämä laakeri lopettaa toimintansa. Laakeri ei ole päässyt pyörimään pesässään joten veikkaisin että kyseessä oli maanantai kappale.
(http://www.students.tut.fi/~kenkkila/laakeri.jpg)
Onneksi varaosia saa läheltä eikä maksa paljoa. Ulosvetäjänkin tarvii jotta saa akselista laakerin jämät irti.
-
Tuli hieman tutkittua kopteria koska olin kuulevinani pientä rahinaa leijunnan aikana. Moottoria irroittaessa löysin sitten paljon irrallisia metallikuulia. Lentoja oli takana jo se viisi joten melko nopeasti päätti tämä laakeri lopettaa toimintansa. Laakeri ei ole päässyt pyörimään pesässään joten veikkaisin että kyseessä oli maanantai kappale.
(http://www.students.tut.fi/~kenkkila/laakeri.jpg)
Onneksi varaosia saa läheltä eikä maksa paljoa. Ulosvetäjänkin tarvii jotta saa akselista laakerin jämät irti.
mulla oli 700 rekkulassa sama laakeri ihan soseena tosin ei ihan noin pahasti. kesti se kuitenkin yli 300 lentoa. sen saa varmasti ihan parissakin lennossa paskaksi jos ei kato laakeripukkia asentaessa että se on ihan suorassa. sen saa nimittäin pikkasen vinoonkin ;)
-
Uskoisin että tuo laakeri tuli asennettua suoraan ja oikein. Juuri tuo kyseinen laakeripukki on se osa jota ei voi kiinnittää asennusohjeen mukaisessa järjestyksessä, joten siihen tuli kiinnitettyä jopa ylimääräistä huomiota kasauksen yhteydessä. Varaosat ovat kuitenkin jo matkalla ja takuun piikkiin meni joten ei jäänyt paha maku suuhun.
-
Nyt on taas kopteri kasassa ja vähän aikaakin lennättää.
Tuli hankittua perään hieman loistoa. Neon oranssit peräevät erottuvat taustasta melko hyvin ja helpottavat hahmottamista. Toiset jalaksetkin tuli hankittua, mutta ne kaipaa vielä muutamaa pulttia.
Kopterin "apupyörät" tuli riisuttua ja testattua lentelyä ilman. Homma jopa helpottui hieman. Apujalakset pahimmillaan häiritsivät orientaatiota. Kauempien ja lähempien apujalasten osuessa samalle linjalle, ei enää tiennyt mikä pallo on missäkin kulmassa kiinni. Tällöin korjausliike saattoi aluksi lähteä väärään suuntaan. Apujalakset myös tehostivat perän heilumista ja vaappumista melko paljon. Tästä syystä gyron säätelyä ei viitstinyt edes hieroa loppuun jalasten kanssa. Heiluminen väheni heti kun jalakset poisti ja nyt voi yrittää säädellä loputkin pois.
Lentely on ollut leijumista nokka joka suuntaan, hidasta kaartelua ja laskeutumisten harjoittelua.
Laitetaan vielä kuva uusista evistä. Ei ehkä hienoimmat, mutta ainakin näkyy.
-
Tänään tuli säädeltyä nupin kierroksia ja perää taas. Alkaa löytyä sopivia arvoja jotta perä käyttäytyy mukavasti. Samalla tuli lenneltyä edes takaisin ja harjoteltua nose in leijuttelua lisää.
Siitähän se sitten lähti hiljalleen meneen stall turneihin kun vauhti hieman kasvoi. Käännöksissä kopteri tuntui sen verran hyvältä käteen että päätin tehdä flipin. Tuli niitä flippejä tehtyä varmaan kymmenen yhteensä kun pääsi alkujännityksestä.
Alkaa hiljalleen löytyä myös se yksi tärkeä kopterin ominaisuus eli pärinä. Alkaa lavat kuulostaa siltä miltä pitääkin kun reippaammin pyörittää.
-
Tulipa taas kuvattu leijuttelua. Pari flippiäkin tarttui videolle. Video on taattua laatua eli aina välillä kopteri katoaa ruudusta. Välillä piti ihan tahallaan painaa negatiivista kulmaa vähän reilummin kun kopteri oli nuppi kohti maapalloa. Oppiipahan vähän miten se käyttäytyy.
http://www.youtube.com/watch?v=vMPscM1jM9A#ws (http://www.youtube.com/watch?v=vMPscM1jM9A#ws)
-
On kyllä komiaa touhua vaikka on vasta muutama akullinen takana. Paljonko simutunteja mahtaa olla alla?
-
Simuttelua on varmaan lähelle 30h. Ja simuna siis Phoenix.
-
Täytyy van sanoa että olet aika äijä ;)
kun noin hyvin koneet lentää ja flipit taipuu. jatka samaa rataa niin akulla numero 30 vedät jo piroflippiä molempiin suuntiin :o
-
Ite tuossa vaiheessa olin puntit tutisten hädin tuskin leijumassa ;D Jatka samaan tahtiin!
ps. Itse ostin tuossa SmackTalk RC:n 101 (http://www.smacktalkrc.com/archives/category/smack-101) videoita. Noista oli kyllä hyötyä todella paljon!
-
Päivitellään hieman tätäkin taas.
Lentoja on nyt takana 25 kappaletta. Akkuja tuli hankittua pari lisää joten lentojen määrän tulisi olla nousujohteinen. Tällä hetkellä kopteriin on siis 6 x 6S 3300mAh genssejä. Timeri on nyt asetettuna kuuteen minuuttiin ja siinä vaiheessa ei ole mikään kiire vielä laskeutumaan.
Jalakset tuli myös vaihdettua hieman leveämpiin ja punaisiin. Tarkoitus oli saada näkyvyyttä lisää, mutta voi olla että alkuperäiset näkyivät jopa paremmin. Ainakin pysyy kopteri pystyssä.
Kameraostoksillakin tuli käytyä ja mukaan tarttui Gopro hero 2 motorsport edition. Ihan mukava laite muutenkin kuin kopterin kuvailuun. Tarkoitus olisi suunnitella kopterin nokkaan teline ja tehdä canopyyn reikä kameralle. Tätä varten on hankittuna jo toinen canopy. Taidan työllistää jonkun foorumin 3D tulostelijoista kunhan suunnitelmat saa valmiiksi.
Pitihän se kamera kuitenkin heti kyytiin saada ja kuvakulma on toistaiseksi taaksepäin. Ehkä pitäis harjotella takaperin lentoa niin näkymät olis paremmat. Se hyvä puoli tuossa videoinnissa on, että näkee paljonko kopterissa on tärinöitä. Peräputken tuet ainakin värisevät välillä sen verra, että ajattelin niiden väliin tilata tukipalan.
Jotenkin tuntui, että 3GX:n päivitys (1.x -> 2.1) sai kopterin reagoimaan huonommin tuulenpuuskiin vaikka tuon ominaisuuden piti parantua. Tai sitten tuulenpuuskat vaan oli kovempia hieman korkeammalla eikä niitä oikein huomannut maanpinnalta. Matalemmilla kierroksilla peräkin hieman vägäilee, korkeammilla kierroksilla toimii paremmin.
Tästä vielä videota kokoonpanosta.
http://www.youtube.com/watch?v=r6Jr8ZE-WiY#ws (http://www.youtube.com/watch?v=r6Jr8ZE-WiY#ws)
-
30 lentoa takana. Enemmän pitäs ehtiä jotta tuntuma säilyy. Tuli hankittua Walkera v120d02s jotta harjoittelu helpottuisi. Kopteri on kiva, mutta mankan(devo7) kanssa vielä hieman hakemista. Tällä hetkellä odotan varaosia walkeraan koska torppauksia on takana jo useita. Kestää kyllä koviakin kolhuja ja tämän kopterin voi korjata pikaliimalla. Lavanpidin on jo kolmatta kertaa liimattu ja lentoa kestää, torppeja hieman huonommin.
Isompi kopteri osaa leijua nuppi alaspäin ilman suurempaa hakemista. Seuraava tavoite on lennellä takaperin sinne sun tänne. Simussa saattaa piroflippikin jo onnistua, mutta ihan vielä ei viitti kopterilla kokeilla.
-
Tulihan sitä uutta kirjoteltavaa. Maapallo vs. kopteri 1 - 0, maapallo voitti. 600pro tuli siis tonttiin. Leijuttelin kopteria invert nose in kunnes perä alkoi tehdä piroa aivan itsekseen. Omille taidoille tuo piro oli vähän liikaa ja korjaus ei onnistunut. Pahinta hommassa oli, että kopteri karkasi lopulta oman pään yli. Aivan sama vaikka olisi kopteri mennyt suoraan tonttiin, mutta sinne suuntaan ei pitäisi mennä missä on ihmisiä. Lopulta kopteri tuli holdilla alas ja suurin piirtein oikein päin. Vaurioita tuli landarit, lavat, peräevät ja canopystä tuli katu-uskottava. Sähköt vaikuttaisi olevan ehjät, sikäli kun nyt selviää miksi perä lähti pyöriin itsekseen.
Ei siinä ehdi kyllä kissaa sanoa tai edes ajatella kun kopteri vaihtaa suuntaa. Täytyy vaan pitää kopteri kauempana niin on enemmän aikaa reagoida satunnaisiin muuttujiin.
-
Jatketaan vielä samasta aiheeta. Unohdin ottaa sen torppaus kuvan heti tapahtuneen jälkeen niin laitetaan yks kuva vahingoista näin jälkikäteen. Ensimmäisenä oli vaan mielessä irrottaa akut jos olisivat ottaneet itseensä niin ei tarvi tulipaloa pelätä. Toinen lavoista jäi ehjäksi, niin kuinkahan lähellä uusien lapojen paino/painopiste olisi tuohon verrattuna. Heitteleekö nuo painot paketeittain paljonkin. Eli saako tuon ehjän vielä käyttöön sitten kun torppaa taas yhden samanlaisen lavan.
-
Jatketaan vielä samasta aiheeta. Unohdin ottaa sen torppaus kuvan heti tapahtuneen jälkeen niin laitetaan yks kuva vahingoista näin jälkikäteen. Ensimmäisenä oli vaan mielessä irrottaa akut jos olisivat ottaneet itseensä niin ei tarvi tulipaloa pelätä. Toinen lavoista jäi ehjäksi, niin kuinkahan lähellä uusien lapojen paino/painopiste olisi tuohon verrattuna. Heitteleekö nuo painot paketeittain paljonkin. Eli saako tuon ehjän vielä käyttöön sitten kun torppaa taas yhden samanlaisen lavan.
kyllähän noi lavat tuppaa pareja olemaan. voihan se tietty käydä tuuri jossain vaiheessa jos samoja lapoja tulet käyttämään.
näyttää vaan olevan allun lapa joka ei ole sieltä parhaasta päästä lentotuntumaltaan eli jos ja kun kehityt niin luultavasti tulet vaihtamaan lapamerkkiä.
säästäisin silti jos on ihan ehjä ja kiertojäykkä.
-
Yleensä ei saa eripareja samoihin painoihin mutta voihan käydä tsägä...
-
Ilmeisen suosittuja ovat Edget ja Rail Bladet. Hintaeroa noilla on pari euroo. Mikäli jompaan kumpaan noista päätyy niin ei liene väliä kummat ottaa.
-
Ilmeisen suosittuja ovat Edget ja Rail Bladet. Hintaeroa noilla on pari euroo. Mikäli jompaan kumpaan noista päätyy niin ei liene väliä kummat ottaa.
Radix:ista myös monet tykkää. Edge:n etuna taitaa olla että sitä saa suomesta Helistorelta.
-
Kopteri tuli taas lentokuntoon ja edgen lavoilla mennään. Sen verran rauhallista menoa oma lentely, että juurikaan eroa aikaisempaan en löydä. Ehkä kopteri lentää pystysuunnassa suorempaa linjaa noilla edgeillä. Eli vaikka lentää tuulessa niin kopterin korkeus pysyy vakaampana. Torpille tuli hintaa noin 100e ja siihen kuului päälavat joten melko vähällä pääsin.
Vielä oli sen verran hyvää ilmaa, että tuli pari valokuvaakin otettua ulkona. Muutamasta lennosta on myös koostettu videota. GoPron pääkiinnitys on ihan kätevä lentelyn kuvaamiseen. Viimeisellä lennolla (9min20sek alkaen) alkoi sitten kuulua ihmeellistä ropinaa ja rapinaa heti kun heitin kopterin selälleen. Onneksi perä ei pettänyt vaikka hammaspeikko kävi TT:n eturattailla. Torpin jälkeen rattaat olivat vielä kunnossa ja neljä lentoa meni hyvin torpin jälkeenkin. Ehkä sinne kuitenkin joku kuluma on tullut torpatessa. Ei muuta kun uusia osia tilaamaan ja kohta taas lentää.
http://www.youtube.com/watch?v=P952VTQr2Z8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=P952VTQr2Z8#ws)
-
Hyvää settiä... onko se sun sydämmen lyönti vai teinien basso 8:30 kohdassa?
-
GoPron headstrapissa on näköjään sisäänrakennettu sykemittari. Toi jyske kuuluu vielä paljon paremmin koneella olevissa videotiedostoissa. Tietää ainakin jos jännittää, tai kun jännittää.
-
Pitkästä aikaa jaksoin säädellä vähän tota walkeraa ja devoo. Sitten motivoituneena kentän laidalle ja kovaa ajoo. Otin oikeen videon kuinka kovaa toi ropelli nyt pyörii. Nuotiona tosta kopterista vois olla jotain iloo. Verkonpainonakin se on aika huono.
http://www.youtube.com/watch?v=4uIBbzKp1ZM# (http://www.youtube.com/watch?v=4uIBbzKp1ZM#)
-
Blade stop! WOOHOO!
-
Hmm, mikäs kirppua vaivaa?
-
Sen kun tietäis niin vois laittaa lisää rahaa varaosiin.
-
Olikos esc juotettu vai johdolla? Voisin teoriassa lainata kokeeksi
-
Walkeran saa käyntiin kun käsin laittaa lavat pyöriin ja sitten antaa kaasua. Sen jälkeen toimii ihan ilman ongelmia. En sitten tiedä mikä tuota vaivaa. Onneks tuo on sen verran pieni että uskaltaa käsin pyöritellä.
Perän kanssa on vielä vähän säätö ongelmia. Ei ollu riittävästi kulmia toiseen suuntaan ja perä petti pienen kikkailun tuloksena. Ilmeisesti pakkanen tekee sen että muovi antaa helpommin periks ja nyt kopteri on flybarlessin lisäks headless. No varaosat taitaa olla valmiina.
-
Kuukauden tauko lentelystä ei tee hyvää kun pienillä koptereilla lentelyä ei lasketa. Hieman tuo sää syö motivaatiota ja tuntuu ettei aurinko ole noussut ollenkaan pariin viikkoon.
Yllättävän tiukaks meni rexin nuppi kun sen vei hetkeks ulos viileneen. Lämpötila oli noin +2 ja nuppia sai tosissaan väännellä että liikkui. Pari ylimäärästä linkkipalloa piti uhrata ja naarmuttaa avartamista varten. Sivuleikkureilla pienet viillot palloihin ja linkien pyörittelyä niissä. Tämän jälkeen uus testi ulkona ja heti liikku paremmin.
Tuli kokeiltua lentelyä pienessä tihkusateessa ja 7-10 m/s tuulessa, ei kovin hauskaa. Vielä kun on silmälasit niin tarvis olla lennon loppupuolella pyyhkijät. Siinä jollekkin protopajailijalle projekti.
Trex pron originaalit canopy mountit on myös aika ikävät laitella paikalleen ja sormet palelee jo ennen lentoa. Pitää hankkia mankalle se huppu.
Tänään oli vähän parempi ilma lennellä vaikka tuuli puhaltelikin. Viimesellä akulla tuli sitten mieleen kokeilla jotain uutta heikin lentelyn innoittamana. Sopivasti taas saa sykkeet nouseen kun uutta kokeilee.
Ei oo nättiä mutta yritin kuitenkin.
http://www.youtube.com/watch?v=xbJsTKkdOLA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=xbJsTKkdOLA#ws)
-
Sellasen huomasin tänään tokan akun jälkeen että vastari vilkutti. Mitäs syitä tälle voi olla? Ekalla ja kolmannella akulla tätä ei tapahtunut.
-
Specktrum vilkuttaa jos se kadottaa linkin lennon aikana. Vilkutuksien määrä kertoo montako kertaa linkki on katkennut. Käsittääkseni tuo laskee linkin katkeamiseksi myös jännitteen laskun takia sammuvan vastarin.
Tästä löytyy hyvää teoriaa specktrumin antennien oikeaoppisesta asentamisesta http://www.archeli.com.au/forums/showthread.php?t=136223 (http://www.archeli.com.au/forums/showthread.php?t=136223)
-
Specktrum vilkuttaa jos se kadottaa linkin lennon aikana.
DSMX siis tekee tuon. DSM2:n vilkuttaa brown-outtia.
-
Tänään oli vähän parempi ilma lennellä vaikka tuuli puhaltelikin. Viimesellä akulla tuli sitten mieleen kokeilla jotain uutta heikin lentelyn innoittamana. Sopivasti taas saa sykkeet nouseen kun uutta kokeilee.
Siis mahtavaa settiä.
600-kokoisella tuommoinen pyörittely vaatii uskallusta ja isosti.
Hienoa!
Ja lupaan olla avuksi tulevaisuudessakin - minititan tekee ihmetemppuja aina torppien välissä :-)
-
600-kokoisella tuommoinen pyörittely vaatii uskallusta ja isosti.
Vaatii korkeutta niin sitten uskaltaa.
-
Tänään pieni testilento 12 asteen pakkasessa. Ei näytä kopteria haittaavan. Lähinnä piti kokeilla onko kopteri ihan lumessa heti nousun jälkeen ja miltä tuntuu lennellä hanskat kädessä. Yllättävän vähän lunta nousi ilmaan vaikka se ihan puuteria olikin. Tottakai aina vois vetää matalammalla.
Hanskat kädessä lentely on vähän erikoista. Varsinkin vasen tikku on vähän tunnoton. Hanskoina oli hiihtohanskat.
Sen huomas että akun kapasiteetti laskee pakkasella. Normaalia enemmän oli kulunut vaikka rauhassa lentelikin. Onneks timerissä on vielä varaa kun meno on niin hidasta.
Nyt olis 67 lentoo takana. Useemmin pitäs lentää niin kehitystä tapahtuis.
http://www.youtube.com/watch?v=RR1wHIx585E#ws (http://www.youtube.com/watch?v=RR1wHIx585E#ws)
-
Lyhyt lento 600proolla. Holdi pois, pari sekuntia kierroksia maassa, nokka kääntyy vasemmalle, holdi päälle, laskeutuminen nollasta metristä kyljelleen.
Servosta rattaat ja tottakai toinen lapa. Joululahjoja itselle.
edit: myös TT rattaat edestä menee vaihtoon. hyvä torppi vaikka ei päässy edes ilmaan.
-
Mitäs tuossa oikein tapahtui. Soft start vissiin antoi kiekkoja odotettua nopeammin mutta miksi se halusi pötköttelemään. Sekoileeko gyro?
Itelläkin on soft start ihan liian nopea, se kyllä kerää ihan lähtiessä nätisti ettei hampaat mene mutta kun alkukiihdytys on tehty, loppu lähtee niin lujaa että kopteri pyörähtää kierroksen maassa.
-
Ei mitään tietoa mistä johtui. Soft startti toimii ja kierrokset kasvaa hitaasti. En sitten tiedä tekikö kylmä gyrolle jotain vai mitä tapahtu. Kokeilin jo pitää kopteria uudestaankin kylmässä ja tarkistelin korjaussuuntia ja oikein olivat.
Saattaa olla että seuraavan kerran kun kopterissa lavat pyörii niin fbl purkki on vaihtunut toiseen merkkiin.
-
Olikos tuossa lähöpaikassa jäätä alla?
Useesti jäältä / liukkaalta noustessa alkaa kopteri helposti ravistaan ja loput onkin sitten näkyvisä edellisessä kuvassa.
-
Alla on luminen tartan juoksurata joka ei ole jäinen ja pitoa löytyy.
-
Pitkästä aikaa sai hieman lennettyä. Kaiken näköstä ostostakin tullut tehtyä kevättä odotellessa.
MiniProtos, venytetty, 6S, DS95, Brain.
Rexiin uusia rattaita ja lapoja, Brain, RC Booyan canopy kiinnikkeet
14SG ja sopiva määrä futaban vastareita koptereihin. S-Bus on kyllä mukava.
2 x 206b latureita niin saa serveripowerit vihdoinkin käyttöön.
Hieman kävin tuota protosta leijuttelemassa ja painopisteen kanssa on vielä hakemista. Akkua siirtämällä sai jo paremmaksi. Parasta oli perän pito kun tuo rexin perä ei ole koskaan niin jämäkältä tuntunut. Rexikin pitäisi koeponnistaa tuon brainin kanssa lähi päivinä.
Testilennolle paras paikka on selvästi juuri höylätty jää. Ei ole niin helppo arvata mihin suuntaan lento lähtee.
http://www.youtube.com/watch?v=F-QYSsIAvgE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=F-QYSsIAvgE#ws)
-
Kolme akullista protoksella leijumista ja pari flippiä. Hieman on mankan asetusten kanssa vielä hakemista että saa mukavaks. Jostain syystä kopteri yrittää kammeta itekseen takakenoon. Mistähän tuo johtuis. Akkua eteenpäin siirtämällä ei ainakaan juurikaan parantunu. Perä tossa vehkeessä pitää ihan kun elokuvissa ja tehoa on enemmän kun tarpeeks.
Kestävyydellään protos vakuuttaa. On tullut harjoiteltua sitä kuuluisaa ravistustakin kun laskeutumisalusta oli vähä pehmee. Rexi olis varmaan heitelly samassa tilanteessa hampaita ja lapoja pitkin peltoo. Protos vaan kannetaan takas kovemmalle alustalle ja jatketaan hommia.
(http://dl.dropbox.com/u/139339790/IMAG0614.jpg)
-
Pitkästä aikaa rexi nousi ilmaan. Muutaman kuukauden se ehti hyllyssä seistä käyttämättömänä. Braini toimi hyvin heti ekasta lennosta alkaen. Vähän pitää ehkä perän gainia säätää. Pelkkä parin akun kevyt kokeilu piti olla, mutta tottakai sitä sitten innostu kun huomas että asetukset on kohdillaan. Jonkun verran on simussa tullu harjoteltua perä edellä inverttinä lentoo niin pitihän se kokeilla. Hieman se hakee mutta kyllä se kopteri ympyrää menee. Tulis vaan kesä niin viittis lentää enemmän.
-
Joku laitteli vähän aikaa sitten kuvan kopteristaan nupin varassa tasapainottelemassa. Vähän samaa ideaa protoksen kans kokeilin.
(http://dl.dropbox.com/u/139339790/protos_torppi.jpg)
Hyvin pysyy nupin varassa kun ottaa vaan vähä vauhtia!
Tuli siis pieni ajatuskatko suht matalalla ja hankeen meni. Lepari ainakin väänty, muita vaurioita ei taida paljon olla. Ei harmita pätkääkään kun tapahtu viimesellä akulla ja inverttinä perä edellä ympyrää lennellessä.
-
Hetki mennyt edellisestä kirjoituksesta näköjään. No oli siinä pitkään taukoa lennoistakin.
Nyt taas lennot maistuu hyvälle ja tuntuu oppivankin jotain. Protokseen tuli hankittua pari akkua lisää, nyt yhteensä viis, ja rekkula joutuu jakaan akkunsa satunnaisesti hexan kanssa. Hexaan pitäis jossain vaiheessa hommata gimbali, pidemmät jalat ja isompia akkuja.
Miniprotos se vaan jaksaa tykästyttää ja tuntuu joka lennolla paremmalta. Sillä kun sorvaa akut tyhjäks niin uskaltaa rekkulallakin kokeilla uusia juttuja sen jälkeen. Lavoiks pitää ehkä jossain vaiheessa kokeilla jotain muita kun edgejä. Tuntuu että nuo edget katoavat näkyvistä kun niistä ei kovin paljoa valkoista löydy.
Rekkulan kanssa tuli onneks vähän vilkuiltua nupin liikkeitä kun piti lennolle lähteä. Oli elevaattorin armista toinen ruuvi kadonnut ja toinen melkeen irti.
http://www.youtube.com/watch?v=gJLAsumV3Q8# (http://www.youtube.com/watch?v=gJLAsumV3Q8#)
Tampereen porukan, ja satunnaisten matkailijoiden, kanssa on mukava käydä kentällä. On se hauskempaa vaikka jännitysmomentti nousee välittömästi takaa kuuluvan huudon mukana.
Laitetaan vielä pari kuvaa näytille.
Dumlelle kiitos tästä:
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/rex_invert.jpg)
Heikin kanssa tuli käytyä jesin mailla:
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/jesin_maat1.jpg)
Ja tässä on ne jesin maat:
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/jesin_maat2.jpg)
-
Miniprotos kestää, kestää ja kestää. Viimesellä akulla kikkailua matalalla ja puskaanhan se meni. Ehkä ehdin holdin laittaa, ehkä en.
Hieman ravistelin heiniä pois ja tikkuja vääntelin, kaikki näytti toimivan niin kuin pitää. Ei muuta kun ilmaan ja loputkin akusta tyhjäks. Lennossa ei mitään eroa aikaisempaan eli ehjänä säilyi.
Toisessa päälavassa on pieni lommo, mutta ajattelin muutenkin nuo edget vaihtaa sab:n lapoihin jotka tossa hyllyssä on. Nuo edget on niin mustat ettei niitä meinaa erottaa ja välillä katoaa kokonaan näkyvistä taivasta vasten.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/IMAG1068.jpg)
-
Pieni päivitys pitkästä aikaa. Aihe jatkuu suurin piirtein samana kun edellisessä postauksessa.
Pirofunnelissa on se yks hankala kohta. Se on siinä vähän ennenkö kopteri on kyljellään maassa.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/WP_20140226_003.jpg)
Aina kun torppaa kannattaa ottaa kuva. Eilen torppasin ja tänään kävin parin kuvan perusteella hakemassa yhden linkin tuolta kentältä. Kuvien perusteella osasin kävellä just oikeeseen kohtaan kentälle.
-
Luettelet vaan kaikkia liikkeitä mitä oot "muka" reenannu mutta kuvassa kopu aina maassa ja alla vaan maaperä vaihtuu. :D
-
Luettelet vaan kaikkia liikkeitä mitä oot "muka" reenannu mutta kuvassa kopu aina maassa ja alla vaan maaperä vaihtuu. :D
Ja kun Walde on niin nuorta Internet-polvea, niin kuvatkin varmaan ottanut jollakin Google-super-kuvahaulla. Ei uskota ennen kun nähdään torppi livenä.
Myönnän että yhden Walden torpin olen nähnyt, eli kyllä se sen ainakin osaa! Ja se oli vielä 600-kokoisella.
Walden fleet tread kattaa kyllä mainiosti yhden olennaisen puolen kopteriharrastuksesta.
-
Otin pari kaverikuvaa tollasen skaalan kanssa, ilmeisesti joku nitro vehjes.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/trex_MD500_2.JPG)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/139339790/trex_MD500_3.JPG)
-
Lennätin kaks akullista rexiä, mitään ei hajonnu. Jännitti silti vaikka just kaks vuotta sit lennätin.
-
Waltsu is back! :)
-
Jos kuuden vuoden lennätykset mahtuu tähän yhelle sivulle ni pitäs varmaan vähä aktivoitua. No lennätin tänään akullisen miniProtosta ja lennon jälkeen mikään ei ollu rikki.
Vähän oli ehkä homma hakusessa vaikka just viime vuoden tammikuussa lennätin ja tässä välissäkin kokeilin lentää yhtä skaalaa. Kai sitä vois talven aikana yrittää vähä panostaa kun kerran pari kopteria joskus jaksanu rakennella.
-
Miten ne nuo 1:1 skaalavehkeet, onko ne miten helppoja lennätettäviä?
-
Miten ne nuo 1:1 skaalavehkeet, onko ne miten helppoja lennätettäviä?
Helpompia kun rc-killuttimet.
-
Kolme akullista miniPorolla. Huomattavasti helpompaa kun muistaa tarkistaa ettei lapojen maksimikulmat ole esimerkiks -22 - +18 niinku ekalla lennolla.