Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: mnentwig - 31 Toukokuu, 2008, 12:05:58
-
The boom strike to end all boom strikes! Like lightning from a blue sky.
damage:
blades, boom, belt, a couple of links
Fins
Whole tail.
9251 servo
What bugs me, I don't understand why this happened - headspeed is normal, red dampers which are supposed to prevent boom strikes, everything stock except the Align blades - the stock woodies are a joke.
Heck, my flying is sort of dull - far from extreme 3D - just buzzing around backwards inverted, not even that fast.
I'll check the forums to find out what I did wrong and how to prevent this from happening again (if anybody knows, I'm listening).
Depending on what I find, this "3D" heli may be up for sale soon.
-
What was the manoeuver what you where doing during backwards flying?
-Joni
-
The heli was coming to a stop. There was something funny about it, although it's hard to say afterwards .
I think I overcorrected, and the heli was rolling forwards when I decided to go backwards, or something like that. But no stick-banging to the limit, far from it.
All three items coming together ("inverted flare" pushing the rotor down, first forwards roll gaining momentum in the heli with boom up and then backwards roll) sounds like a bad combination with regard to boom strike. If it really was like this - as said, it's hard to tell afterwards.
I have never worried about those things when flying - usually my main concern is ground evasion, the heli disintegrating in mid-air is a completely new experience ::)
Just looked up the price of the servo... now this one got (almost!) as expensive as all my 450-size crashes combined. Oh well...
-
Mä oon saanut kaks boomstrikeä aikaan rapukalla. Joku siellä on mikä noita aiheuttaa. Millon oot viimeksi vaihtanut lepatuskumit, nehän alkaa löystyä ajan kanssa.
-op-
-
Mä oon saanut kaks boomstrikeä aikaan rapukalla. Joku siellä on mikä noita aiheuttaa. Millon oot viimeksi vaihtanut lepatuskumit, nehän alkaa löystyä ajan kanssa.
-op-
Kopteri on noin kolme viikkoa vanha..
Ikävä juttu tuo boomstrike.
-
Sorry to hear about crash, think you are suffering from same symptoms as JHypp´s "TOP". I was looking at it in Paattinen when it was having a boom srike and in my opinion the flying was mild (at that point) with no obivious reason for a srike. Maybe something broke beforehand?
-
Yep, as Juza said, 2 1/4 gallons of fuel old, the whole heli incl. dampers.
Both ball links to the blade holders were off. But even if it would have snapped off in flight (which I doubt), wouldn't the blade just take the path of least resistance, zero pitch?
-
In my opinion, Jhypp's crash was not because of a boom strike. The boom got struck by the blades after something else caused the rotor head breakdown.
Ok, I'm not a professional investicator of any kind but that's what the crash at Paattinen looked to me.
Off topic, I know...
-
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
En vain juuri jaksa muista missä juttua oli ???
MJP
-
ot: Possibly, Munkin mielestä TOP:sta kuulu jotain outoa kilinää just ennen räjähtämistä.
Markuksen boomstrike ihmetyttää, sen ymmärtää jos lapa iskee putkeen rajussa tempussa, mutta peruslennossa ei näin pitäisi käydä ellei jotain ole vialla?
-op-
-
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
En vain juuri jaksa muista missä juttua oli ???
MJP
Tämä mullekin tuli mieleen, koska mun mielestä ennen totaalia jotain irtosi nupista...
EDIT: näitä on joskus katkeillut ainakin mun tietääkseni...
EDIT again: BTW, mnentwig. Now that your craptor 50 (no offence) is in pieces, maybe you need to buy your self a fine piece of rc helicopter equipment! I have a 600N pro and he's unhappy because he has to sit on top of my livingroom bookshelve all the time. :P
-
Hei,
Ennen Paattisten R50 V2 "TOP":in boomstrikea kuului "Naps" nupista ja heti sen jälkeen BoomStrike, eli itsekin epäilen, että jotain särkyi ennen kuin lapa löi putkeen. Nuo ovaalin muotoiset flybar control armit oli molemmat maassa poikki, itsekin epäilen eniten niitä. Rikki oli noiden lisäksi elevator-kiikun toinen A-tanko, mutta se oli varmaankin seurausta crashista-, loput armit oli alumiinisia ja ehjiä.
OHJE, Rapukka miehet/naiset: päivittäkää Flybar Control Rodit alumiinisiin !
-Jari
(Ps. "TOP" on taas kunnossa ja lähtee uudelle omistajalle - perästä kuuluu - ja legenda elää :P)
(Pss. "TOP":ista hajosi toinen rungon puolikas, peräputki, hihna, pääratas, akselit, kabiinin lasi ja lavat - laakerit vaihdoin varmuudeksi)
-
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
Toisaalta nupin bindausta tuossa flipissä ei oikein järjen mukaan voi esiintyä, pitchiä käytin noin +-5 ja cyklic oli parhaimmillaan 3/4 maksimista. Tuo kuvassa näkyvä musta linkki voi kyllä olla herkkä irtoamaan jos asteita kertyy liikaa.
Tietenkin jos nuppi on väärin säädetty, niin voi bindata pienilläkin kulmilla, mutta TOP:in tapauksessa oli kyllä kaikki säädöissään.
-op-
-
thanks for your comments!
In the meantime I disassembled the heli. The wheel of the pitch servo broke also (either from the the boom strike, or the blade hitting the ground), and I'm not surprised that the links to the blade holders are off / broken. Otherwise, there is nothing wrong with the rotorhead, besides a bent feathering shaft and flybar.
PS: It's not as expensive as I thought - the rudder servo in itself survived, just a plastic wheel is broken - $11 at readyheli for three wheelsets :) :)
-
(Ps. "TOP" on taas kunnossa ja lähtee uudelle omistajalle - perästä kuuluu - ja legenda elää :P)
Jep, JHypp:n "TOP" tulee meikäläiselle kunhan saadaan puuttuvat palikat kopukkaan ja uudet radiolaitteet tuossa juhannusviikolla. Katsotaan minkälaisia BoomStrikeja minä saan sillä aikaiseksi ;D
JRu
-
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
En vain juuri jaksa muista missä juttua oli ???
MJP
Tämä mullekin tuli mieleen, koska mun mielestä ennen totaalia jotain irtosi nupista...
EDIT: näitä on joskus katkeillut ainakin mun tietääkseni...
EDIT again: BTW, mnentwig. Now that your craptor 50 (no offence) is in pieces, maybe you need to buy your self a fine piece of rc helicopter equipment! I have a 600N pro and he's unhappy because he has to sit on top of my livingroom bookshelve all the time. :P
Its not the heli, Its tuning and handling.. Seen this too many times and still dudes do not getting it
Kiinnostaa hyvinkin paljon miten näitä koptereita lennetään tai miten ne on säädetty, sillä takana aika monta lentoa ja 1x boom strike joka tuli autorotaatiossa oman törttöilyn johdosta. Meinasin laskeutua Philipin kopterin päälle 2006 :)
http://martevuo.1g.fi/Videot/HeliLeiri_Fhilip%20ja%20Joni.wmv
Niitä tikkuja on tullut käännettyä niin ristiin kun rastiin ja aina kun sirkkeli on tullut maihin niin vain omasta hölmöilystä.
Jos rapun ohjeissa sanotaan että 1950rpm 3d kiekat niin 1960rpm on liikaa, vaikka olisi kuinka laiska. No tuli kyllä pidettyä 2000 koska RevMax pudotti sen 50rpm pois.
Leirillä kun katseli kierrosten muutoksia porukoiden laittessa ni eivoinut muuta kuin ajatella et "hyvää päivää!". Kiekkamittarilla tarkistettua normi heitto oli 500 kiekkaa joista parhaimmilla 700+
Siinä kopussa joka räjähti ilmaan oli hover ja idle 1 ihan ok mutta idle 2 oli jo ihan liikaa (tässä tilassa räjähti) . Tästä on ollut joku säie jossain missä keskustellaan voimien suhteesta kierrosnopeuksiin.
Jos joku sattui kuuntelemaan kun Ari ajoi niin kiekat putosi 50rpm maksimissaan.. katselin mittarissa kun kuullosti niin hyvältä.
-
Siinä kopussa joka räjähti ilmaan oli hover ja idle 1 ihan ok mutta idle 2 oli jo ihan liikaa (tässä tilassa räjähti) . Tästä on ollut joku säie jossain missä keskustellaan voimien suhteesta kierrosnopeuksiin.
Hyvää päivää vaan,
Joni on varmasti oikeassa. Ajettiin ihan liian suurilla kierroksilla, Idl1 oli Jonin mittausten mukaan noin 2000rpm, mutta idl2 vajaa 2300rpm ::). Ei se rapun nuppi kestä mitä tahansa - hyvä sanoa näin jälkiviisaana. TOPissa oli kiinni RevMax, millä kiekat saa rajattua hyvin ja radion sliderilla voi säätää +/-20%, nyt se oli siis pohjassa, eli pyydettiin niin paljon kun lähtee 8). Paljonko lie mnentwigin rapun nuppi kiertänyt ennen boomstrikea ???
-Jari
-
>> Seen this too many times and still dudes do not getting it
I have seen it once and am not getting it :)
Can't give you any numbers on headspeed, but I believe it wasn't excessive.
-
>> Seen this too many times and still dudes do not getting it
I have seen it once and am not getting it :)
Can't give you any numbers on headspeed, but I believe it wasn't excessive.
Same here. I don't have tool to measure headspeed, but feeling is so that now measured idl1 (=2000rpm) is too low and idl2 (= 2300rpm) is too high. It is always so, you get used the power (and there is never enought power >:() and you screw more headspeed until there is too much ;).
-Jari
-
Tiivistys: Jos haluat nuppiin 2000-2300rpm, vaihda konetta ;D
-op-
-
Eihän Reksäänkään saa laittaa kuin 1800-2200rpm... Ne on pieniä sähkökoneita joita sitten kierrätetään kovaa ;)
-
Jos nyt en ihan väärin muista, niin... 600N:n manuskassa oli nupille lukema 1650.
En pääse sitä nyt lunttaamaan, kun se on tuolla moottoroidussa henkilökuljettimessa.
OT... Kiitti Jonille vaivan näöstä nitroni kanssa perjantaina, oli miellyttävä jatkaa siitä. :D
-
Joo mitä tohon tottumiseen tulee niin mulla oli ihan kulttuuri shokki kun hommasin TjPron ja RewMaxin. Olin ajellut joitakin tankkeja 2300 kierroksilla ja sitten tuli pudotettua ne 2000.. laiska p!"¤#¤ka oli eka fiilis. Kunnes siihen tottui ja tuntu tosi hyvältä.
Saatte koitettua hyvin kopterin mosan puhdin laittamalla idle päällä nolla lavoilla maahan huutamaan. Tikku syliin (mulla oli -10) ja kierrokset ei laskenut tippaakaan. Ei saakkaan sillä siihen mukaan pitää mahtua vielä syklinen ja silloin myls kierrosten tulee pysyä samassa.. Ali jos kierrokset alkaa laskee jo enne kun tukku on sylissä niin jossain pissii..
-> mosan säätö
-> mosaan uudet renkaat etc
-> liikaa lapaa
Eiks vaan , aika simppeli case.
MArkus: kun saadaan sulle se RevMax niin teen kaikkeni etä se laite saadaan lentää paremmin kuin hyvin :D
-
Eihän Reksäänkään saa laittaa kuin 1800-2200rpm... Ne on pieniä sähkökoneita joita sitten kierrätetään kovaa ;)
2200 on suositus ;). Ei pikku ylikierrokset mitään haittaa ;D
Tännepäin tulossa kans revmaxi ja servoksi s9257 ja katotaan sitten miten rexä toimii TT redlinen kanssa.
-op-
-
Eihän Reksäänkään saa laittaa kuin 1800-2200rpm... Ne on pieniä sähkökoneita joita sitten kierrätetään kovaa ;)
2200 on suositus ;). Ei pikku ylikierrokset mitään haittaa ;D
-op-
Kiintoisaa puhetta hepulta joka räjäytti koneensa ylikierroksilla... ::) Taisit leirillä iskeä silmäsi siihen torppari-pystiin? ;D
-
OK, discussed with Joni today. I think we have a pretty good explanation:
Possibly the pin connecting the tail shaft with the tail pulley came loose. This would explain why it struck like lightning from a blue sky, and why the tail end is completely torn apart.
You live and learn... next time more force and more loctite (+prayer :))
-
You live and learn... next time more force and more loctite (+prayer :))
Sorry to say but you dont get far with those methods.Instead you shoud do as I have adviced on past at lennokit.net`s topic.
You will find it here http://lennokit.net/showthread.php?t=28308 (http://lennokit.net/showthread.php?t=28308)...sorry only finnish but perhaps you get it.
Just grind my friend as you have seen done to stabilizer bar at factory.(Drilling a spot to axle for srew head will do also)Forget all other methods ;) BTW..This conserns all scraptor`s with this type tail.(30-90 Size)
Cheers
Silli
P.S Look closely the other half of tail assembly and you see why I had to find a better solution for this structure.Max 1 gallon more and tail has been in two peaces.
-
OK, thanks... I ordered the quickUK tail shaft and pulley instead. http://www.quickuk.eu/cat/thunder_tiger_parts/raptor_30_50_parts.html?cat=13&pagesize=40&nav=2
Anyway I'll probably buy a dremel tool to grind notches.
-
Palatakseni vielä tähän kierrosjuttuun. Mukavat kierrokset nupissa alla olevassa quotessa (2400 :o). Kopterina Raptor 50 Titan. Kaveri on kai TT:n kuskeja (Dino Spadaccini)
full flight
http://www.youtube.com/watch?v=DuEmtfGgTiI
This is the full flight you will see me land and needle the motor lean a few clicks, the motor sounds cleaner and pulled allot harder for me
The vid quality is not that great but just listens to that motor go
Setup
TT 53 mp5
Titan 50 metal head
620 sab 2400 on the head
13* pitch and 7 on the cyclic
-
-
Sen takia se varmaan ajaakin niin rauhallisesti ;D. Ettei tule boomstrikejä.
-op-
-
Palatakseni vielä tähän kierrosjuttuun. Mukavat kierrokset nupissa alla olevassa quotessa (2400 :o). Kopterina Raptor 50 Titan. Kaveri on kai TT:n kuskeja (Dino Spadaccini)
Ja vielä 620 SABit, 2cm pidemmät ja tunkeutuvat näin ollen peräputken reviirille aikaisemmin... Mielenkiintoinen juttu, mistähän johtu...
-
Raptor flies again, limiter works.
Not sure if it was the needle mod or the breaking-in, but now the TT 50 also works on a cooler plug (OS #8). Have to try 30 % nitro, could use some more power...
-
Raptor flies again, limiter works.
Not sure if it was the needle mod or the breaking-in, but now the TT 50 also works on a cooler plug (OS #8). Have to try 30 % nitro, could use some more power...
Nice to hear, what limiter you use? RevMax? With OS there is no need to use 30% nitro, you get same power with 20%, I don't know how it is with TT 50, maybe it likes more nitro ;). With RevMax you get feeling like you have more power with same fuel.
-Jari
-
Yes, Revmax. I'll have to try tomorrow again, with a flat 100 throttle curve.
It's now set up for 1800 RPM, but it already bogs when I go into loops etc. Oh well, maybe I'll have to get the OS engine. Or learn to fly less heavy-handed.