Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Heptocopter - 20 Syyskuu, 2012, 18:46:41
-
Olin tänään lennättämässä, kunnes yhtäkkiä perä alkoi tärisemään ja vispaamaan ympäri rajusti... Sain kopun hallintaan ja laskettua alas. Katsoin onko perähihna esim löysä tai jtnsp, mutta ei ollut. Kun tsekkasin Gyroa, ei mitkään valot palanut, joten kysyn onko gyro rikki vai mikä on ongelma? Kaikki johdot pitäisi olla kiinni gyrossa kyllä.
-
Kaikki johdot pitäisi olla kiinni gyrossa kyllä.
Varmista nyt aluksi että ne johdot ON kiinni siinä gyrossa. Sen jälkeen jos ei toimi niin tarkista johdot. :) Nämä nyt aluksi
-
tarkistin niin johdot olivat kiinni gyrossa... kattelen johtojen kuntoa, mutta kaikki näyttää päällisin puolin normaalilta.
-
Olin tänään lennättämässä, kunnes yhtäkkiä perä alkoi tärisemään ja vispaamaan ympäri rajusti... Sain kopun hallintaan ja laskettua alas. Katsoin onko perähihna esim löysä tai jtnsp, mutta ei ollut. Kun tsekkasin Gyroa, ei mitkään valot palanut, joten kysyn onko gyro rikki vai mikä on ongelma? Kaikki johdot pitäisi olla kiinni gyrossa kyllä.
Sanot "vispaamaan ympäri rajusti", eli heiluiko nopeasti puolelta toiselle vai pyörikö täysiä kierroksia?
Usein kun gyron Gain on haettu ylärajalle niin esim kovaa vastatuuleen lentäminen tai kunnon tuulenpuuska voi saada perän "vägäämään" joka sitten joko loppuu kun pysäyttää kopterin tai esim laskee kiekkoja idleltä normiin tms..
Yllättävää vägäilyä voi aiheuttaa myös irtonaiset perän tuet.
-
Anteeksi epäselvä ilmaisu:) Eli kopteri idle modessa hetken tärisi ja sitten se loppui, kunnes yhtäkkiä kopteri lähti myötäpäivään pyörimään tosi rajusti... Tämän jälkeen sain laskettua maahan sen ja katselin, kunnes huomasim ,että gyrossa ei palanut mitkään valot eikä set nappi toiminut gyrossa.
-
Mikä gyro on kyseessä?
-
rtf paketin mukana tullut gp790.
-
Kyllä tuo vahvasti vaikuttaa sitä, ettei joku johto ole ihan pohjassa asti kiinni ja gyro ei saa virtaa. Oireista päätellen gyrosta olisi johto irronnut kesken lennon.
Todennäköisesti ole kaikki johdot jo kuitenin käynyt läpi kokonaisuudessaan eikä vieläkään herää henkiin?
-
Tarkistan Vielä kerran, että kaikki johdot kunnossa ja gyrossa kiinni. Ilmoitan sitten miten kävi.
-
Voi myös olla gyron sisältä mennyt johto, tai johto silikonin sisässä poikki, tuon gyron saa kohtuu helposti avattua ja sisään kurkattua, jos ei ulkoisesti mitään ilmene, kannattaa kokeilla käännellä niitä johtoja siinä gyron juuressa.
-
Tsekkasin johdot missään ei ollut mitään ulkoisia vikoja ja yllättäen gyrossa paloi taas valot. Nyt selvisi toinen ongelma eli kopu on päällä, perä ajautuu automaattisesti äärivasempaan. Eli slideri kopun takaosassa liukuu oikealle, ja jos ohjaan sliderin vasemmalle, niin ohjauksen jälkeen slideri liukuu takas oikealle, eli slideri ei pysy hetkeäkään paikoillan. Eli mistä on kyse? Voisiko johtua siitä, että jouduin kiristämään remmia hiljattaen, kun se oli löystynyt
Myös peräservo kuumenee aika paljon ja hurisee/rutisee onko tämä normaalia?
-
slideri jos ajautuu sivuun niin oot varmaan käyttänyt trimmiä perään
-
ja tuo surina johtuu "bindaamisesta" eli sun pitää säätää perän end pointit uudestaan gyrosta
-
Eli mitä mun pitää tehdä tuolle gyrolle, että slideri pysyy paikallaan nimittäin mihinkään en ole koskenut ja ennen se ei tuollai liuknut, vaan pysyi paikallaan kun ei ohjannut. Sandu miten säädän enpointit uudestaan, ja milloin ne ovat oikeat
-
kun tuo servo ei bindaa. Katso ohjekirjasta, sun pitää painaa sitä gyron nappulaa ja mennä oikeeseen valikkoon ja sitte säätää ne kohdat niin ettei bindaa.
-
Ok. Kiitos neuvoista. Entä tuo perän sliderin liukuminen mitä teen?
-
Ok. Kiitos neuvoista. Entä tuo perän sliderin liukuminen mitä teen?
kun laitat trimmit keskelle ja subtrim 0 niin pitäisi loppua liukuminen
-
tai sitte oot liikuttanu kopteria gyron initin aikana!
eli kun laitat sähköt päälle pitää kopterin antaa olla hetki ihan paikallaan kun gyro kalibroituu...
-
Tänään tsekkasin kopun niin gyro toimi eikä slideri liikkunut, vaan pysyi paikallaan. Sandu onko oikein jos säädin limittiä, jotta gyro ei enään surissut vaan vaikutti aivan normaalilta ja toimivalta...?
-
Tänään tsekkasin kopun niin gyro toimi eikä slideri liikkunut, vaan pysyi paikallaan. Sandu onko oikein jos säädin limittiä, jotta gyro ei enään surissut vaan vaikutti aivan normaalilta ja toimivalta...?
Säädithän limitin gyrosta etkä mankasta. Muuten pitäis olla ok
-
jep säädin pidin pohjassa set nappulaa ja menin oikeeseen kohtaan ja säädin.
-
Noh problem nro.2 Eli tänään kentällä nostin kopun leijutukseen nii perä vägäsi(eli meni edestakaisin noin 1-3cm alueella. tuuli oli heikkoa. Muutenkin tuo kopteri ei tunnu normaalilta tämän gyro hässäkän jälkeen... Gainia mulla on 45%. Viikonloppuna jos joku olisi helsingin seudulla innokas auttamaan niin olisin iltapäivällä ainakin sunnuntaina vapaana tulemaan johonkin.
-
Gainia mulla on 45%.
Hetkinen... Eikös tässäkin ole niin että gain asetukset 0%-50% on normi rate mode, ja 50%-100% on heading hold mode. Sulla on nyt gain asetettu aika lähelle tuota rajaa, ja lisäksi rate moodin puolelle. Itsellä on GY401, ja siinä arvot 40%-60% on jos nyt ei kiellettyjä niin ainakin ei-suotavia arvoja sen vuoksi että ne on niin lähellä tuota moodinvaihtorajaa.
Jos laittaisit gainin tuonne 75% tuntumaan niin olisit ainakin heading hold moodissa ja tarpeeksi kaukana moodinvaihtorajasta.
Tietty se voi vielä riippua radiosta mitä se 75% asetus oikeastaan tarkoittaa, että meneekö gyrolle signaalissa arvo väliltä -100 ... 100, jos radiossa on servonäkymä niin siitä voisi kurkata missä kohtaa koko skaalaa arvo on.
-
Selvä:) juu ja tuo gyron gaini taidettiin säätää kun kävin kesällä nummelassa säädättämässä kopun, joten sen jälkeen en ole siihen koskenut. Koitan säätää gainia ja katsoa miten toimii.
-
Selvä:) juu ja tuo gyron gaini taidettiin säätää kun kävin kesällä nummelassa säädättämässä kopun, joten sen jälkeen en ole siihen koskenut. Koitan säätää gainia ja katsoa miten toimii.
Taisin olla säätämässä. Kyllä tuo 6J muistaakseni toimii kuten muutkin futabat, että on erikseen modet NORM ja AVCS, sekä molemmissa asteikko 0-100%, Ja koelennolla perä piteli ihan kelvosti joten se ei voinut olla 5% NORM-gaini.
Kokeile vaikka laskea siitä 45:stä 42 ja katso miten toimii.
Nummelassahan on viikonloppuna la-su varmasti paljonkin lennättäjiä jos keli sallii joten sinne vaan. Minäkin koitan sunnuntai-iltapäivällä päästä lennättämään.
-
Jep mulla toi vklp melko kiire, mutta jos sunnuntaina kerkeän nii toki tulen! Ilmottelen myöhemmin, jos tulossa
-
Tänään olin lennättämässä, kun olin lisännyt reilusti gainiin % eli 40---> n.60 perä tuntui vägäävän vähemmän ja gyro tuntui mukavalta. Tuuli oli tosi kova, joten huomenna jos tyynempää nii pääsen testailemaan paremmin ja kattomaan vielä miten toimii.