Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Compass Helikopterit => Aiheen aloitti: MJPilot - 16 Kesäkuu, 2008, 19:02:36

Otsikko: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 16 Kesäkuu, 2008, 19:02:36
Otsikko kertoo kaiken.
Eli ostin Jullelta uuden (vanhan mallisen) sportin, torpissa vahingoittuneen rapukan tilalle.
Ei muutakun kone kasaan rapukasta lainaillen osia.
TT motti ja putki tuli rapukasta samoin 401 ja perä servo.
Kone kasaan ja kentälle, vaikuttaa hyvältä ja vakaalta koneelta.
Säädän perän liikeradat kohdilleen ja idleuppia kehiin, heti kun kone ottaa kierroksia perä rupee hakkaamaan mihin sattuu ihan epämääräisesti.
On tullut kokeiltua normi ja HH 10-100% gain herkistettyä perän linkit yms. 
No viime viikolla kytkimen tarkistuksen jälkeen, mistä puuttui puoli hihnaa ajattelin että tärinän syy löytyi.
Kone kentälle ja taivaalle, leijuttelussa toimii ja idlessä kun nupin kierrokset nousee niin perä alkoi heitellä taas.
ei muuta kuin rauhoittelemaan ja yhtäkkiä kopu alkaa pyöriä kyljen kautta ympäri, vastari kuoli tärinästä.

Nyt on vaihdettuna nupin akselit pääakseli, kokeiltu rapukan puhaltimella / kytkin akselilla, vaihdettu kampiakseli,lavat hdx:iin kun sabit meni päriksi
Edelleen tärisee, ja pahasti konepukin pultteja on hävinnyt useita vaikka on ollut lukittuna pikaliimalla, putki irronnut useaan otteeseen yms jne.
Eli hyviä vinkkejä otetaan vastaan vai onko compassin vehkeet susia?
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 25 Kesäkuu, 2008, 21:24:26
Yli 80 luku kertaa ja ei yhtään vastausta  ???
Kellään ei siis ole harmainta aavistustakaan mikä kopteria vaivaa?
Tietääkseni maahantuoja lueskelee foorumia vai olenko väärässä?
Olisi kiva jos joku voisi jelppiä...
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Ege - 25 Kesäkuu, 2008, 23:15:53
Nyt vois vaikuttaa siltä että gyro hajalla vaikee sanoo kun ei ole nähny tapausta...
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 26 Kesäkuu, 2008, 00:17:04
Pistäs vähän tarkemmin millaista tärinää, matalataajuista, korkeataajuista, isoa wobblausta vai pientä "tärinää", millä kierrosluvulla, tärinän suunta ylösalas vai sivuille... jne.
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 26 Kesäkuu, 2008, 20:25:16
En usko että vika on gyrossa, toimii rapukassa ihan ok.
Tärinä tuntuu pahenevan kierrosten mukaan, ja tärisee joka suuntaan korkea taajuista tärinää.
peräputken tuet, evät, landarit menee "utuiseksi" eli värisee kokolailla paljon.
Pultit irtoilee koneesta ja rungosta, ei pysy locktitella eikä pikaliimalla.
Epäilen että tärinä johtuu kampiakselin kierros nopeudella pyörivästä osasta, kytkin, puhallin keskiö, puhallin.
Kytkin kelloa en ole edellä mainituista vaihtanut, kaikkea muuta olen kokeillut.

Ainoa "vika" mikä koneistajana häiritsee, on että kampuran ja puhallin keskiön välinen sovite ei ole H7 mitä moiselta odottaisin vaan toleranssi on keskiössä 0.108mm plussalla kun oikea toleranssi olisi -0 /+0.03 jos en väärin muista.
Eli on jäänyt häiritsemään voiko keskiö keskittyä kampuralle kunnolla?
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 26 Kesäkuu, 2008, 20:33:03
Oliko rapukassa sama motti? ettei ole kampura kiero???


BTW. mitä tarkoitat kampuran ja puhallinkeskiön välisellä sovitteella??
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 26 Kesäkuu, 2008, 20:53:16
Motti on rapukassa ollut paikallaan, vaihdoin kampura kokeeksi uudemmasta koneesta ja sama juttu.
Koitettu kahdella tt pro motilla ja molemmilla sama tärinä.
Kampuran ulommaisen laakerin sovite on jatkettu melkein kierteisiin asti ja toimii tuuletin keskion ohjaus pintana,  eikö totta?
Eli akseli on H7 laakeri sovite ja tuuletin keskiön reikä pitäisi olla samoiten, että keskiö on suorassa ja keskittyy kunnolla akselille.
Vai olenko aivan hakoteillä?
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 26 Kesäkuu, 2008, 22:40:47
Onhan sulla se prikka siellä puhallinkeskiön ja etulaakerin välissä??
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 28 Kesäkuu, 2008, 11:58:32
Jep prikka on.
Kokeilen nuppia rapukassa kun kerkeän, nähdään täriseekö se...
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Vispilä - 28 Kesäkuu, 2008, 14:06:34
Katsoppas että lepatuskumit on ehjät ja että spindlen ruuvit on kireellä ja että gyron gainijohto on kiinni vastarissa kunnolla.


-op-
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: JRu - 02 Heinäkuu, 2008, 06:55:00
Nyt vois vaikuttaa siltä että gyro hajalla vaikee sanoo kun ei ole nähny tapausta...

Minäkin kallistuisin tuohon gyron suuntaan, että on ottanut kipeetä torpista vai toimiko se rapukassa vielä torpin jälkeenkin?

JRu
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 02 Heinäkuu, 2008, 15:43:32
Toimii rapussa kuten ennenkin, kuten toimii perä servokin...
Kokeilen nihdin nuppia rapukassa kun ehdin, nuppi on jo paikallaan ja säädetty, ehtis vaan lennättään...
Motin akseli on tarkistettu sorvissa, ei heittoja, eikä ole starttiakselissakaan.
kallistuisin edelleen puhallin keskiöön että on heittoa, en vain ole ehtinyt / enään viittinytkään kellottaa.
On vimonen kompass:ka mitä ostan.
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: MJPilot - 04 Heinäkuu, 2008, 17:56:17
Ei ole nupissa vikaa, muuta kun tuntuu jotenkin hitaalta, rapukan pikkasen modattuun nuppiin verrattuna.
Tarkemmalta ehkä hiukan.
Vaihdan rapuun oman nupin takas en tykännyt kompassi nupista.
MJP
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 04 Heinäkuu, 2008, 20:46:20
Poraappa uudet reijät niihin seesawissa oleviin mikserivipuihin samalla reikärasterilla ku siinä nyt on ne kaks reikää lavanpitimeen menevälle linkille. Eli siirrät sitä lavanpitimeen menevää linkkiä pykälän lähemmäksi pääakselia, nii johan alkaa kääntymään ;) Tai toinen vaihtoehto on laittaa Knight 3D:n vastaavat mikserivivut joissa on jo valmiina kolme linkin reikää....
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: jippo - 03 Lokakuu, 2008, 18:37:02
Pähkäilin aikani oman sportin tärinän kanssa ja vihdoin pääsin siitä eroon vaihtamalla pääakselin laakerit. Laakerit voi näköjään mennä jo n. viiden gallonan jälkeen niin huonoon kuntoon, että kopu alkaa jazzaileen oikein kunnolla. Yhden pikku torpin olen tehnyt, joten onhan ne voineet siinäkin ottaa itseensä.
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Tipi - 25 Huhtikuu, 2009, 08:21:43
Moi !

Mulla samaa tärinä ongelmaa,eli kun nostaa leijuntaan niin landarit menee puolelta toiselle 2-3cm liikkeellä.Ravistaa tasaiseen tahtiin,ei mitään kovaa tärinää.Vaihdoin lepatus akselin ja kumit mutta ei auttanut,kopteri on toiminut moitteettomasti ennen talvea ja nyt kevät keleillä tuli tällänen ongelma ekalla kertaa heti .Säilytyksessä ei ole saanut mitään "kolhuja".Ihmettelen jos pääakseli on päässyt itsekseen menemään kieroon talven aikana.Kannattaako vaihtaa pääakseli vielä ja kokeilla sitäkin vaihtoehtoa,joka kyllä tuntuu oudolta vaihtoehdolta.
Vai olisko pääakselin laakerit menossa hajalle ? Eikö laakereiden pitäisi antaa jotain "äänimerkkiä" siitä kun ovat hajoamassa tai hajonnut.
Pienillä kierroksilla ei ravistusta ole mutta tikku keskellä eli siinä missä kopteri lähtee nousemaan ja siitä ylöspäin,ravistusta on. lennossakin huomaa kun lentää että landarit "tanssii" ;D.Mitä seuraavaksi vaihdetaan nuppiin?
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 25 Huhtikuu, 2009, 10:49:49
Hep... Älä vaiha mitään vielä. Mittaa nupin kierrokset, ovat todennäköisesti jotain 1450-1600. Jos näin on nosta kierrokset leijunnassa yli 1650 ja idlellä ainaki 1900. Loppuu ne vapinat. Knightin nupissa on tuommonen ominais vapina juurikin tuossa 1450 ja 1600 välimaastossa riippuen lepatuskumien lujuudesta.
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Vispilä - 25 Huhtikuu, 2009, 19:23:40
Tarkista myös lapojen kireys, jos on liian kireellä niin kone vapisee kuvailemallasi tavalla pienillä kierroksilla.


-op-
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Tipi - 31 Toukokuu, 2009, 10:13:09
Moi !

Sportin tärinä "tanssi" vaivasi koko kevään ja nyt se loppui.
Vaihdoin pääakselin ja puhdistin yksisuuntalaakerin joka oli jumissa,toimenpiteet tehtyäni kokeilemaan takapihalle."Tanssi" oli loppunut mutta pientä väristystä tuli tietyllä kierrosalueella,juuri siinä kun kopteri leijui.Nostin reilusti kieroksia ennen kuin kopteri nousee leijuntaan ja pienetkin vapinat loppuivat  ;D ( Olen ONNELLINEN ) ;).Jotenkin tuntuu mahdottomalta että pääakseli olisi voinut vääntyä säilytyksessä,koska kokeilin sitä yksisuuntalaakeria ja se on taas jumissa , (uutta odotellessa) pakko harjoitella lentoa vähän.
Sellainen ero oli pääakselilla että vanha oli umpinainen ja uusi on "putkesta tehty",sitä en tiedä kumpiko on kovempaa rautaa.
Lopputulos:
Joko viimeinen lasku syksyllä oli liian kova että pääaseli vääntyi tai sitten se on vääntynyt itsekseen  ;).
Kierrosalueen nostaminen lopetti pienimmätkin vapinat.
Ja vähän "ONNELLINEN" sportin omistaja 
Otsikko: Vs: sportin tärinä
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 31 Toukokuu, 2009, 13:36:25
Compassilla se ontto pääakseli on lujempi ku umpinainen...