Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: jarpiili - 16 Kesäkuu, 2008, 21:50:13
-
Hei,
Tuossa juottaessani nopariin pidempää singnaalijohtoa mietin, ovatko RC-vehkeet juoteltu kasaan lyijyttömällä tinalla? Nykyäähän kaikkien elektroniikkatuotteiden, jota myydään EU:ssa(?), pitäisi olla lyijyttömällä tinalla valmistettuja.
Muuten sillä tuskin on merkitystä mutta lyijytöntä ja lyijyllistä tinaa ei tulisi sotkea toisiinsa, koska seoksen kestävyys kärsii. Tästä oli juttua joskus viimevuonna Prosessori-lehdessä.
Olisikohan joku törmännyt aiheeseen jossain ja osaisi kertoa? Joskus kyselin joltain suomalaiselta nettikauppiaalta asiaa, mutta en saanut vastausta.
-Jari
-
Vastasit jo itsellesi. ;D
Niiden täytyy olla lyijyttömällä tinalla juotettu että niitä saa myydä. 8)
Tosin luulen kyllä että kaikki eun ulkopuolella tuotetut vempaimet ovat lyijytinalla juotettu... Se on halvempaa.
Sen voi testata säädettävällä kolvilla sillei että säätää lämpötilan niin että lyijytina juuri ja juuri sulaa. Lyijytön vaati muistaakseni vähän enemmän lämpöä sulaakseen. Jostain ne lämpötilatkin varmaan saisi kaivettua...
-
"# Lyijytön tina vaatii suuremman sulamislämpötilan. Tämä lisää energian kulutusta erityisesti valmistuksessa.
# Lyijytön tina muodostaa kiderakenteen, toisin kuin perinteinen 60/40 tina. Kiderakenne on hauras ja murtuu helposti taivutettaessa. Lyijyttömällä juotetut komponentit siis irtoavat rasituksen alla laitteista ja aiheuttavat vakaviakin toimintahäiriöitä.
# Lyijytön tina kasvattaa kiderakenteisia karvoja tinan pintaan. Nämä karvat ovat erittäin ohuita, mutta saattavat sopivissa olosuhteissa kasvaa useita millejä pitkiksi ihan parissa vuodessa. Nämä karvat aiheuttavat oikosulkuja. ::)
# Lyijytön ja lyijyllinen tina eivät sekoitu kovinkaan hyvin toisiinsa. Vanhojen laitteiden korjauksessa ei saisikaan käyttää lyijytöntä tinaa tai RoHS-direktiivin mukaisia komponentteja."
Eihän noista ole kuin haittaa. Lisää energiankulutusta, rikkoutuvia laitteita ja kaiken huippuna juotoksen pinnalle kasvavat karvat.
-
Noniin mietitäänpäs: minkä valmistajan tuo nopari on??? Mitä luulet että missä maassa on tehty...??? Varmaan kiinassa, ja täytyy sanoa että en tiiä yhtään kumpaa tinaa käyttävät siellä... :(
Luultavasti sarjavalmistuksessa sitä halvempaa, eli oliko tuo nyt se lyijytön.
-
juu, kiitos kaikille vastauksista. Samalla kun itse vastasin itselleni, te kaikki toitte esille juuri ne ongelmat joiden johdosta vastaus ei ole niin yksinkertainen.
-Jos tuote ostettu EU alueelta Rohs-säännön voimaantulon jälkeen, pitäisi tuotteen olla lyijytön. Tämä raja on häilyväinen koska ei voi tietää milloin tuote on valmistettu tai/ja otettu kaupan varastoon. Ja epäilen vahvasti, että tällaisissa marginaaliharrastetuotte issa kaupat ovat poistaneet lyijylliset myynnistä heti säännön voimaantulon jälkeen.
-Jos tuote on tilattu suoraan aasiasta/USAsta, ei voi tietää onko tuote lyijytön vai ei.
-Mietin itsekin tuota seppomikaelin ehdotusta testata kolvilla sulamislämpötilaa mutta niinkuin varmaan lyijyllisissä tinoissa, myös lyijyttömissä on paljon eri sulamislämmöissä toimivia tinoja/pastoja ja ainakin lyijyllisen tinan uudelleensulamislämpötil a on korkeampi kuin alkuperäinen lämpötila. Eli on melkoista hakuammuntaa testata lämmöllä...tosin suuntaa antavaa se on...
Oma noparini kohdalla lähden siitä, että se on niin vanha, että lyijyllisellä mennään. Viimeistään talvella sitten liitokset pettää jos on pettääkseen... :D
Luulisin että tämä asia kiinnostaisi myös akkujen kohdalla, joissa on esitinatut johtimet ja itse ainakin lisään tinaa liitintä kolvatessani. Olisi hyvä jos myös näissä harrastevälineissä aloittaisivat Rohs-tarrojen käytön.
-Jari
-
I bought some ESCs in October last year (from Hong Kong). They used lead solder.
The newer ones I bought later were RoHS compliant, silver solder.