Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: sarama - 23 Joulukuu, 2012, 17:50:20

Otsikko: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: sarama - 23 Joulukuu, 2012, 17:50:20
Onko muilla samaa ongelmaa perän kanssa. Eli perä soutaa eestaas muutaman sentin liikettä, ei siis oo mitään sellasta nopeeta niinku jos gainia olis liikaa, vaan taajuus on jotain vajaan sekunnin luokkaa. Kaikki on kasattu ja säädetty niin tarkasti, kuin ohjeen mukaan voi, mutta en saa perää asettumaan kunnolla. Tekee samaa sekä leijunnassa pienemmillä kierroksilla, että idlellä. Tässä olis kaks samasta ongelmasta kärsivää kopukkaa lähipiirissä. Delaytakin kokeilin lisätä, mutta ei tuonu apua, parhaiten näyttää toimivan kun delay on nollassa.
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 23 Joulukuu, 2012, 18:11:26
Mikä gyro?
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: Tohtori R - 23 Joulukuu, 2012, 18:16:15
tohon on monta syytä. 250 rekkulan perä on ollut aina huono. takalavanpitimistä ja hubista on useita eri versioita mutta ei ne oikein oo auttanu. itse päädyin aikanaan nexus dsw416mg peräservoon ja hiilaritönäriin + pariin ylimääräseen laakeriin (gaui) ja pidempiin pultteihin että sai laakerit takalavanpitimiin.

kopteri on kyllä jo myyty aikapäiviä sitten mutta jos nyt tekisin niin laittaisin ne ylimääräset laakerit, MKS DS95i peräservon ja ohjurittoman hiilaritönärin :) perä pitää tietysti olla myös herkkä.

ohjeet ja varaosanumerot niihin laakereihin on kyllä jossain tuolla "tohtorin torppivälineet" ketjussa mutta se on pitkä ku nälkävuosi :o kysäseppä "akkuh" tai "picofly" nimimerkiltä siitä modista

e. en ole ihan varma onko tossa uudessa DFC mallissa sama perä kun vanhemmassa SE mallissa mikä mulla oli.
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 23 Joulukuu, 2012, 18:33:36
tohon on monta syytä. 250 rekkulan perä on ollut aina huono. takalavanpitimistä ja hubista on useita eri versioita mutta ei ne oikein oo auttanu. itse päädyin aikanaan nexus dsw416mg peräservoon ja hiilaritönäriin + pariin ylimääräseen laakeriin (gaui) ja pidempiin pultteihin että sai laakerit takalavanpitimiin.

kopteri on kyllä jo myyty aikapäiviä sitten mutta jos nyt tekisin niin laittaisin ne ylimääräset laakerit, MKS DS95i peräservon ja ohjurittoman hiilaritönärin :) perä pitää tietysti olla myös herkkä.

ohjeet ja varaosanumerot niihin laakereihin on kyllä jossain tuolla "tohtorin torppivälineet" ketjussa mutta se on pitkä ku nälkävuosi :o kysäseppä "akkuh" tai "picofly" nimimerkiltä siitä modista

e. en ole ihan varma onko tossa uudessa DFC mallissa sama perä kun vanhemmassa SE mallissa mikä mulla oli.

DFC:ssä on uuden mallinen perä, joka pelaa ainakin kaverin kopussa tosi hienosti. Mikäli gyrona on 3GX niin siinä on
muutama parametri, jolla perää saa panannettua gainin lisäksi. Yksi on RLGA (parantaa perän pitoa suorassa lennossa ja jos on liikaisoi niin perä oskilloi leijutuksessa).

Mun 240:n perä pelas eilen hallissa 425 servolla ja mekaanisesti huonolla perällä (jumittelee) tosi hyvin.
Minusta 3GX:n vanhempi softaversion perä pelas paremmin pikku kopuisa. Tosin 450:ssä tää uusikin versio pelaa nyt hyvin kun on hierottu hiukan. :)
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: pintke - 23 Joulukuu, 2012, 18:42:33
Niiden gauin pikkulaakereiden varosa numero on 203250

-Petri

edit: noinkin lyhyeen tekstiin saa näköjään aikaiseksi kirjoitusvirheitä..
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: sarama - 23 Joulukuu, 2012, 20:12:35
Joo, gyrona on 3GX ja softana 3.0. Servo on se vakio mukana tullu. Pitääpä kattoo noita parametreja miltä ne näyttää.
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 25 Joulukuu, 2012, 16:12:59
Kaveri raportoi samanlaisesta perän heilumisesta 250:ssä. Päälapojen löysyttäminen kuulemma auttoi asiaan.
Hänellä toinen pää lapa oli ollut niin tiukka että joutui hiomaan sitä hiukan.

Koetappa tätä jos parametrit ei auta.
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: sarama - 29 Joulukuu, 2012, 16:13:16
Yksi mahdollinen aiheuttaja taisi löytyä, vielä en oo päässy testaamaan. Perä oli tönäristä kokeiltaessa hemmetin jäykkä koko liikealueella. Purin koko perän ja kasasin huolella lukitteen kera ja lopulta löyty ruuvit jota auheutti kankeuden. Piti vaan jättää löysälle ja varmistaa pysyvyys pikaliimalla
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: sarama - 30 Joulukuu, 2012, 18:13:03
Tänään kävin kokeilemassa ja perä toimi nyt ok, mutta ulkona ekakerran idle päälle ja muutaman sekunnin päästä tilttas, kaikki sähköt hetkeks pois. No hetken päästä uudelleen, ku ei kerralla usko. Kone taivaalle, idle päälle ja hetken päästä sama juttu. Tää mun gyro taitaa buutata edelleen, vaikka kuiren sisäosasta on kromit poistettu. On nää alinkit vaan nii luotettavia.
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 30 Joulukuu, 2012, 21:40:12
Tänään kävin kokeilemassa ja perä toimi nyt ok, mutta ulkona ekakerran idle päälle ja muutaman sekunnin päästä tilttas, kaikki sähköt hetkeks pois. No hetken päästä uudelleen, ku ei kerralla usko. Kone taivaalle, idle päälle ja hetken päästä sama juttu. Tää mun gyro taitaa buutata edelleen, vaikka kuiren sisäosasta on kromit poistettu. On nää alinkit vaan nii luotettavia.


Mulla on neljä kpl 3GX:iä käytössä. Lennetty varmasti yli 1500 akulista. Ei ongelmia, eikä mitään modauksia. Kaikki pelaa.
En usko, että sulla on vika 3GX:ssä. Uskon, että vika on virransyötössä, tai sitte joku muu vika.
Oletko kokeillut kopun pöydällä ilman lapoja miten pelaa.

Miten 3GX  käyttäytyi ongelman jälkeen:
- Mitä ledejä paloi?
- Jos Spectrumin satellitit mite niiden ledit paloi?
- Miten 3GX starttasi kun laitoit sähköt uudelleen päälle?
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: sarama - 02 Tammikuu, 2013, 15:54:09
Ledejä en tajunnu katella, Radiona on aito Futaba, joka pukkaa ääsbussia 3gx mokkulaan ja mokkula starttas ihan ok.

Mut kuitennii...dremeli käteen ja poistin lisää kromausta kotelon sisältä ja vein noparin piuhan mahdollisimman kaukaa muista johdoista mokkulalle ja nyt se tuntuu toimivan, paitsi ei poista tikun heiluttajan tekemiä totalkämmejä  8), mutta se on juttu erikseen ja täysin hyväksyttävissä. Leikki jatkuu...
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 02 Tammikuu, 2013, 19:23:47
Ledejä en tajunnu katella, Radiona on aito Futaba, joka pukkaa ääsbussia 3gx mokkulaan ja mokkula starttas ihan ok.

Mut kuitennii...dremeli käteen ja poistin lisää kromausta kotelon sisältä ja vein noparin piuhan mahdollisimman kaukaa muista johdoista mokkulalle ja nyt se tuntuu toimivan, paitsi ei poista tikun heiluttajan tekemiä totalkämmejä  8), mutta se on juttu erikseen ja täysin hyväksyttävissä. Leikki jatkuu...

Niitä ledejä kannataa katella. Ilmeisesti sulla ei ole ollut syynä yhteyskatkos koska 3GX starttaasi normaalisti.
Itse en ole noita purkkeja availlut enkä pidä sitä tarpeellisena. En usko että Helifreakissa kuvatun kaltainen ongelma on enää olemassa. Viimeiset kirjoitukset asiasta ovat viime keväältä.
Onko sulla noparin piuhassa sitä ferriitti reengasta?
Otsikko: Vs: 250DFC peräongelmaa
Kirjoitti: sarama - 02 Tammikuu, 2013, 20:02:53
Joo, nyt on renkula piuhassa, alunperin ei ollu. Täällä on toinenki samanlainen kopteri, joka on ostettu ihan loppukesästä, joka tilttas kans joka lennolla ekasta lennosta lähtien. Siihenki autto tuo dremeli, eli ei välttämättä oo kokonaan tuo ongelma ohi. Jotain muutosta valmistaja on kuitenki tehny, mun uudemmassa mokkulassa on sisällä yksien piikkien päällä sellainen keltainen suojakalvo, jota ei tuossa kaverin versiossa oo.