Kopterit.net

Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: 338federal - 14 Maaliskuu, 2013, 08:46:51

Otsikko: Lapojen kireys
Kirjoitti: 338federal - 14 Maaliskuu, 2013, 08:46:51
Olen jatkanu minun 600 rekkulan että mahtuu 690mm lavat. 600mm ei ollu tärinöitä yhtään mutta nyt 690 tärisee??? Lavat kun löysäsin aika löysälle tärinä katosi. Voi olla että lavat olivat eri kireydellä pikkasen. Onhan nää aika painavat jos vertaa 600mm. Lavat ovat merkiä mikä parasta RADIX ja ovat tasapainossa 100%. Nyt ovat lavat aika kireät ja eri menetelmä kun ennen että ne ovat tasaisesti kiritty. Testailen ja katson miten menee. Miten te muut katsotte kireyden kun ravistaa ei mene ja ei tuu tarkkaa???
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: Toeh - 14 Maaliskuu, 2013, 09:35:34
Eikö se oo se perus testi eli kopu käteen ja kyljelleen ja lavat pitäis pysyä suorana pitimissä. Vähän ravistamalla lavat valahtaa alas. Sisällä ku säätää nii pihalla on huono. Kentän reunalla sen verta että lavan oma massa jaksaa vetää lavan suoraks. Ei tarvi tosissaan vääntää kiinni.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: Tohtori R - 14 Maaliskuu, 2013, 10:46:46
Eikö se oo se perus testi eli kopu käteen ja kyljelleen ja lavat pitäis pysyä suorana pitimissä. Vähän ravistamalla lavat valahtaa alas. Sisällä ku säätää nii pihalla on huono. Kentän reunalla sen verta että lavan oma massa jaksaa vetää lavan suoraks. Ei tarvi tosissaan vääntää kiinni.

toi kireys ei muuten sitte riitä välttämättä esim goblin 700 kopterille sun muille erittäin matalanuppisille vekottimille. tosta on jossain oikein sabin tiedote että pitää olla aika kireellä tai muuten boomstrike väijyy helpommin. se on vaan ikäväkyllä aika venyvä käsite.

ja kireet lavathan kyllä saa niitä tärinöitä aikaan kun keskipakovoima ei jaksa suoristaa ihan täysin.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: piropirkka - 14 Maaliskuu, 2013, 11:58:33
kireet lavathan kyllä saa niitä tärinöitä aikaan kun keskipakovoima ei jaksa suoristaa ihan täysin.

Siinä tapauksessa nupissa on vain liian vähän kierroksia. 8)
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: 338federal - 14 Maaliskuu, 2013, 13:08:49
Mulla on nyt noin 1750 rpm olis sopivaa lentoo mulle. Minun teoria vähän jenkaa löysemmät lavat. Jos laitetaan lisää jenkaa niin kireemälle. Kun lukee eri foorumeita  niin siellä sanotaan kiristä sopivasti niin ja näin. Testaamalla se onnistuu.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: vee73 - 14 Maaliskuu, 2013, 14:09:36
Niinpä   ;D
Jos nappaa puomiin kiinni niin tais olla löysällä ::)
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: 338federal - 14 Maaliskuu, 2013, 14:14:37
Löysää vähän kerrallaan niin silloin ehkä toimii ja ei tuu boom strike.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: vee73 - 14 Maaliskuu, 2013, 14:20:27
Ihme ettei kukaa ole keksinyt mitään pätevää tapaa mitata. Ja tietty keksiny jonku mittarin jota sitten myydään sikahinnalla.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: B12 - 19 Huhtikuu, 2013, 19:15:01
Ihme ettei kukaa ole keksinyt mitään pätevää tapaa mitata. Ja tietty keksiny jonku mittarin jota sitten myydään sikahinnalla.

Lienekkö edes niin kriittinen parametri loppujen lopuksi. Keskipakovoima taitaa voittaa lavanpitimen 100-0
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: jkkmobile - 19 Huhtikuu, 2013, 20:45:48
Akkukoneen momentilla mittaa hyvin että on sama molemmissa.. Kireys taas riippuu laitteesta/mieltymyksestä/lentotyylistä
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: vee73 - 19 Huhtikuu, 2013, 20:46:09
Näin on, mutta liian löysä lapa tekee tuhojaan.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: JuhoV - 19 Huhtikuu, 2013, 22:07:57
Lienekkö edes niin kriittinen parametri loppujen lopuksi. Keskipakovoima taitaa voittaa lavanpitimen 100-0
Mulla täristeli kopteri pienillä kierroksilla, koko ajan näkyi leijutuksessa selvää väpätystä jalaksissa ja myös muualla kopterissa kun huomasi katsoa. Syytä etsittiin vaikka mistä, mitä kentällä voi korjata. Mikään ei tuntunut auttavan muuten kuin väliaikaisesti.

Viimein päädyin tarkastelemaan lavanpitimiä ja tiukalla oli, todella tiukalla. Mitään muuta en korjannut ja kun nyt testasin niin hyvin toimi, tärinät oli poissa.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: 338federal - 19 Huhtikuu, 2013, 23:30:35
Mulla on nyt toi orkkis normi nuppi. DFC jää hyllyyn. Lavat kun ravistaa nii  valahtaa alas ja hyvin lentää. Nostin vähäsen kiekkaa. Nyt kun tulis komee päivä niin testaan flippejä ja invert leijutusta. On se iso 600 noilla 690 lavoilla.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: Kehno - 20 Huhtikuu, 2013, 20:13:59
Juurikin tänään oli lavat löysällä. Ainut vika oli, kun piti kiinni nupista, jotta lavat meinas mennä koko aika linttaan. Ilmassa ei näkynyt missään. Tiukkasin ne kunnolla kiinni ja silti se lensi hienosti. Mä sanoisin, jotta koskaan ei mulla ole ongelmat ollu lapojen tiukkuudesta kiinni.
Otsikko: Vs: Lapojen kireys
Kirjoitti: JuhoV - 21 Huhtikuu, 2013, 22:13:16
Tänään oli testi sitten lapojen kireydestä. Ravistus oli tipo tiessään kun löysäsin noita. Mitään muuta en tehnyt asialle vielä eikä näköjään tarvi tehdä. Ne tosin oli todella tiukalla ja arvaus on ettei ne oienneet pienemmilä kierroksilla kunnolla. Miten lie töheltänytkin ne niin tiukkaan. Sai tosissaan nyhtää, ravistaa ja repiä kopteria että ne valahti tuolla testillä.