Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: XciD - 26 Maaliskuu, 2013, 13:33:31
-
http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013032616831514_ma.shtml (http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013032616831514_ma.shtml)
-
Jo on pölijää hommaa :'(
-
Juu näitä asioita on tässä kevään mittaan ihmetelty ilmailuliiton ja Letin toimesta. Ongelma on lähinnä jos kilpailuihin pitäisi lähteä niin ei onnistu noin vaan. Tällä hetkellä ei ole ratkaisua olemassa. Selvittelyt on vielä kesken.
-
Eiköhän pian joku kisapaikalla olija tee hyvän tilin myymällä kisa-akkuja.
-
Sitä olen ehdottanut mutta ongelma on että on niin erilaisia setuppeja. Tarkoittaa että mieltymysten mukaan usean firman akkuja tarvisi olla tarjolla eli huono bisnes. Mutta todennäköinen ratkaisu tällä hetkellä joka tarkoittaa että kustannukset nousee...
-
Niin tai voishan kilpailun järjestäjä ottaa listan halutuista akuista ja toimittaa oikeat akut paikan päälle. Tai sitte joku vois vastaanottaa paikan päällä akut. Mutta suomesta on vähä kankea lähetellä noita ainaki postin kautta.
-
kisan järjestäjä antaa yhteystietonsa niin porukat lähettää akkunsa etukäteen rahtina esim ups:llä. problem solved.
-
Siistiä lisätyötä kisan järjestäjälle.
Aika mahottomaksi mennee..
-
Itseasiassa rahtikaan ei ole ihan selkeä ratkaisu. Vaatii omia selvittelyjä ja pakkaamista. Ja rahtina on ongelma että 2-3 viikkoa aiemmin pitäisi lähettää jotta varmasti on ehtinyt perille ja silloin ei tarvitse treenata enään kotomaassa. Kisa organisaattorit ei välttämättä ole kauhean innokkaita ilman korvausta rahteja selvittelemään. Osallistujia MM-kisoissa on joku 70 henkeä ja 25-30 maasta joka tietysti vielä lisää ongelmia. Nämä tiukat määräyksethän on nyt tullut voimaan ja esim. Finnairin kanssa tuli nopeasti selväksi että ei onnistu.
Edelleen paras olisi joku hyvä akku toimittaja ottaisi asian haltuun niinkuin aikoinaan nitro aikana Coolpower hoiti. Silloin oli aina laatikollinen valittua laatua per kisaaja odottamassa ja rahalla sai enemmänkin. Silloin ei tullut tätä ongelmaa.
-
Akkujen kuljetuskiellon matkustajakoneessa ymmärrän hyvin. Ei olisi oikein mukavaa olla kyydissä kun rahtitilassa pamahtaa muutama 12S akku.
Lentokoneita kun ei paineisteta maanpinnan paineeseen vaan n 2km ilmanpaineeseen eli n 60% maanpinnan paineesta. Tämä voi aiheuttaa litiumpussiakuille ongelmia.
Todennettuja litium incidenttejä on tällä hetkellä 17: 17 reported fire incidents (http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ash/ash_programs/hazmat/aircarrier_info/media/Battery_incident_chart.pdf)
Yksityinen henkilö ei varmaan kovin kauaa pysty lipoja lähettämään rahtinakaan. Sattuneesta syystä (http://en.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlines_Flight_6)myös UPS on alkanut suhtautua litiumiin nihkeästi.
Ainoaksi vaihtoehdoksi varmaan jää tilata akut kisapaikalle ja myydä ne paikallisille kisan jälkeen. Onhan ainakin tuoreet akut kisassa.
Esimerkiksi F3B-liidokkiporukka toimii tällä tavalla vinssien lyijyakkujen kanssa. Kisajärjestäjä ei toimita akkuja, mutta saattaa auttaa toimittajan etsimisessä.
-
Näin se asia tulee menemään niinku Simo kirjoitti. Lisää kustannuksia ja nostaa osallistumikynnys nousuu entisestään.
-
voihan ne paikan päältä ostetut akut pistää sieltä sitte rahtina tulemaan ittelle. uusii akut aina ku on kisat ::)
-
Alkaa haista vähän siltä että 4400mAh 6s akku on isoin mitä lentorahdillakaan enää kannattaa siirrellä.
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/Lithium-Battery-Guidance-2013-V1.1.pdf (http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/Lithium-Battery-Guidance-2013-V1.1.pdf)
Ei taida FAI ohjelma kovin helposti mennä läpi tuolla koolla, mutta sunnuntaineppailijalle (minä) taitaa nippa nappa riittää.
Iltalehti on käsittänyt kyllä mielestäni säännöt vähän väärin (yllätys ::) ) ei parista läppärinakusta vielä pitäisi matkatavaroissa ongelmaa tulla kunhan ovat alle 100Wh kipale.
-
Simon listalla ainakin sivulla 7 yksi HK:sta tilattu RC-kopterin akku-incidentti.
-
Ton dokumentin mukaan alle 100Ah akkuja sais olla yksi per laite ja kaksi varalle..
Akkutyökalu esimerkkiin verrattuna voi leikkii että mukaan otetaan kaksi kopua, kumpaankin saa olla mukana yksi 4400mAh akku ja kaksi vara akkua.. Yhteensä siis kuusi akkua. Jos pystyy vetää 4400mAh akuklla niin eikös toi vois toimii?
-
Käytännössä kyseisellä lennolla olevaa määrää seuraavat ja mikäli näitä akkuja alkaa olemaan enemmän niin jossain kohtaa alkaa jäämään lähtöpaikkaan akut. Ne IATAn määräykset on lentöyhtiöille sellaiset etteivät tee poikkeuksia. Asiaa on nyt selvitelty lentoyhtiöiltä ja rahtifirmoiltakin huonolla menestyksellä. Sitäkin vaihehoa että 6S akusta tehdään 3+3S pakka kysyttiin jotta päästäisiin näiden arvojen alle...
-
No eikö vois kehitellä jonkun paineistetun pomminkestävän kuljetuskontin.
Sellaisia sitten olis käytässä joitakin. Ja niitä vois tilata omalle lennolleen. Tietenkin lisämaksusta.
-
On myös selvitetty pakkaamista (mitä rahtikuljetukseen edellytetään) johon on oma kurssi oikein olemassa. Vaikka pakattaisiin kuten vaaralliset Itemet niin ei muuta tilannetta. Hinta nousee taas kun kurssi maksaa aikalailla etkä voi edes sillä bisnestä tehdä..
-
JariN kanssa jatketaan kenttien rasvaamista ja hhankitaan sitten se kannullinen fuilia mestoille :)
-
Jooo, Kentän rasvaaminen on vieläpä yleishyödyllistä, sitoo pölyä, niin ei pölise. Eli järjestäjät tarjoo varmaan meille fuilit ilomielin ;D
Sitä se vaan on niitten sähköjen kanssa........ ::)
-
Käydään tämä asia nyt kerralla läpi että kopteriharrastajat ymmärtäät ongelmat ja saadaan myös kaikki mutu hoidettua pois mitä tänkin ympärillä liikkuu. Valtamedia pahimpana suoltajana. Itse selvitin koko asian koska me lähetämme ison osan akuistamme Eurooppaan lentorahtina kuluttajille.
LiPo akut ovat VAK määäräysten alaista tavaraa. Se tarkoittaa että IATA tekee säännöt lentohommiin. Eli aina jos akku on lentokoneessa IATA:n sääntöjä pitää noudattaa ja näistä ei tehdä poikkeuksia.
Pakkaamalla tuotteet oikein ja lisäämällä oikeet tarrat lähetykseen pystyy lähettämään LiPo akkuja lentokoneissa isomissa määrissä(iso määrä on siis enempikuin 1 tai 2). Tässä mennään parin porsanreiän läpi mitä ohjeistuksessa on. Onko se sitten tahallinen vai ei niin en ota kantaa. Ongelma vaan tulee siinä että jos akku on 100wh tai yli niin ainoa tapa siirtää niitä lentokoneissa on rahtilentokoneella. Eli ei mene enään matkustajakoneen ruumassa. Samoin vaatii koulutukset lähettävälle firmalle ja aivan tajuttoman määrän paperityötä. Käytännössä tästä johtuen hyvin harvat toimijat pystyvät käsittelemään yli 100wh akkuja ja saamaan niitä perille. Jos pystyvät lähettämään kustannukset ovat ihan eri luokkaa.
Tässä pitää myös huoamata että suurinosa rahtiyrityksistä, UPS,DHL,FedEx etc ovat täysin kuutamolla säännöistä ja tarjoovat vain ei oota kun heitä ei ole koulutettu tähän muutokseen.
Noh mitäs tää kaikki tarkoittaa peruspertti harrastajalle?
- yli 100wh akkujen hinnat tulevat nousemaan, luultavasti sen hintaisiksi että kukaan ei halua harrastaa niillä. Muutokset tulevat näkymään hyvin nopeasti kun yritykset tajuavat etteivät akut liiku samalla tapaa kuin ennen ja varastot hupenevat.
- alta 100wh akut, eli n 4500mah 6s akut ja pienemmät jatkavat ihan normaalisti ja niiden kuljettaminen kisoihinkin sujuu sujuvasti matkustajakoneessa. (itse tosin soittaisin kyllä yhden puhelun ennenkuin tulen 6 tai 8x 4400mah 6s pakan kanssa lentokoneeseen, että on jokin numero mihin soittaa turvatarkastuksessa jos tulee ongelmia.
- Koptereiden rakenne tulee muuttumaan, että tukevat uusia akkukonfiguraatioita.
- Tehtaat tulevat tarjoomaan uudenlaisia akkuja, joilla jäädään alta 100wh mutta saadaan koptereista kaikki irti
(- rahtiyritykset saavat järkihintaiset kuljetukset yli 100wh akuille jolloin palataan alkutilanteeseen)
Eli uskon että tässä tulee pieni ylimenokausi jolloin mitään hyvää ratkaisua ei ole, suosittelenki että harrastakaa alta 100wh akuilla jos vaan mahdollista.
(joku toki kysyy että noh entäs kuljetusvaihtoehdot missä mennään maatapitkin, silloinhan akut eivät liiku ilmassa. Olen tätäkin selvittänyt hyvin paljon ja jostain syystä siellä olla vielä enempi ulalla ja he myyvät täysin ei oota LiPo akuille monessa paikkaa. Eivät yksinkertaisesti halua koskea VAK asioihin koska heillä ei ole asiantuntemusta niihin)
Vastailen mielelläni kysymyksiin aiheeseen liittyen parhaani mukaan, kertyneen kokemuksen perusteella.
t. Axel
-
Selvennykseksi vielä muutama kysymys.
Siis 100Wh raja on akku kohtainen ?
Samassa salkussa voi olla vaikkapa 8 akkua?
Voivatko ne olla kiinni esim asenus kiskossa jolloin kiskossa olevien akkujen energiamäärä olis esim. 200 Wh?
-
Samalla henkilöllä voi olla tuo sallittu määrä yhteen laskettuna määränä. Eli ei onnistu pieninä akkuina. Kokonaismäärä ratkaisee. On kysytty asiaa lentoyhtiöiltä ja trafilta.
-
Samalla henkilöllä voi olla tuo sallittu määrä yhteen laskettuna määränä. Eli ei onnistu pieninä akkuina. Kokonaismäärä ratkaisee. On kysytty asiaa lentoyhtiöiltä ja trafilta.
IATA:n säännöt tekevät sen että 100wh on se raja per akku kun niitä kuljetetaan postipaketeissa matkustajakoneissa. Se miten lentoyhtiöt sitten tulkitsevat sääntöjä on varmaan kohtuu vaihtelevaa riippuen kuka sitä tulkitsee.
tuo 100wh ei kyllä mitenkään voi olla yhteenlaskettu määrä koska hyvin monessa läppärissä on melkeen 100wh akut. Iltalehden jutussa taisi myös olla korjaus tähän asiaan muistaakseni. Jos olisin itse menossa matkalle tommosilla akuilla, soittaisin etukäteen lentoyhtiölle henkilölle joka on erikoistunut asiaan. (en tarkoita asiakaspalvelua vaan henkilöä joka on päälikkö tasolla ja tekee ohjeistukset) ja sen mukaan toimisin.
Se että trafi ja tai lentoyhtiöt neuvovat väärin tässä asiassa ei olisi yllätys kunnes ne saavat asiantuntijansa ymmärtämään asiaa.
ja tässä on iltalehden juttu missä on korjaus tuohon asiaan myös tueksi:
http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013032616831514_ma.shtml (http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2013032616831514_ma.shtml)
t. Axel
-
Siis 100Wh raja on akku kohtainen ?
Raja on itseasiassa per paketti, pienin yksikkö minkä voi pakettiin laittaa on yksi akku.
t. Axel
-
Lentoyhtiöltä kun kysyy niin vastaus jo tiedetään (on kysytty jo) ja he eivät jousta asiassa kuin tiukempaan suuntaa. Selvitettiin myös näitä pakkaus juttuja jos olisi koulutettu siihen muutama harrastaja -> ei kannata koska ei muuta tilannetta kun mukaan ei saa. Itse tietysti katson isojen koptereiden näkökulmasta joilla kilpaillaan.
-
Olin just kuvausreissulla Englannissa. Käsimatkatavarassa oli 4 x 6s 5000-akkuja plus kamerat ja niiden akut. Menomatkalla ei herättänyt mitään mielenkiintoa, paluumatkalla Lontoossa hypistelivät akkuja vähän ja ajoivat ne läpivalaisusta uudelleen. Mutta ei muuta kuin totesivat niiden, no, muistuttavan ulkoisesti (räjähdysainetta), hymyillen samalla.
Mutta saa nähdä vaikeutuuko ja miten nopeasti.
TP.
-
Heippa.
Vaikka on edellisestä viestistä aikaa menny niin kyselisin silti tuoreampia kokemuksia liittyen aiheeseen LiPo akut ja matkustaminen lentokoneella.
Onko tämä vieläkin arpaonnesta kiinni että saako minkälaisia määriä akkuja mukaan lomalennoille..??
Olin tänä kesänä lomailemassa mallorcalla ja oli tarkoitus ottaa quadi mukaan mutta lentoyhtiö (thomascook) ilmoitti että LiPot on täysin kielletty heidän koneissaan.
Tämä ei tietenkään kauheasti harmittanut kun luin että Espanja on käytännössä kieltänyt koko FPV touhun, mutta silti olisi hyvä saada tähän jotain päivitettyä tietoa/kokemusta miten on muilla vastaavat reissut menny.