Kopterit.net
Helikopterit => Thunder Tiger => Kopterivalmistajat => Thunder Tiger Nitro => Aiheen aloitti: JiriK - 28 Kesäkuu, 2007, 18:43:14
-
Alan pikkuhiljaa uskaltautua kokeilemaan vaakakierrettä rapukallakin (njoo, HT Evor oikeasti)
Pikkuvispilällä (MiniTitan) moinen onnistuu jo ihan mukavasti, mutta rapukalla tulee vain korkkiruuvia..
Aluksi oli vakiostabbarinlavat ja mustat lepatuskumit.
Sitten sain lainaksi vihreät stabbarinlavat ja ostin punaiset lepatuskumit.
Parani vähän, muttei onnistu vieläkään. (Paljon mahdollista että mä en vaan osaa..)
Kysymys siis kuuluu, paljonko tuon swashplaten pitäisi päästä kallistumaan?
Setuppi oli sellainen että pitch nollassa ja aileron ääriasentoon väännettynä päälapojen kulmat oli vähän reilu +-5 astetta.
Jostain netin syövereistä löysin että voisi olla jopa +-7 astetta. Kommentteja?
Idle-upissa pitch on -9 - +9
Kopun kalustus:
Futaba S3152 (Aileron & elevator) -> Linkkipallo n. 10.5mm päässä servon akselista
Futaba S3050 (Pitch) -> Linkkipallo n. 16.5mm päässä akselista.
Graupner C577 kaasulla
Ossin Hyperi moottorina ja SABin lasikuitulavat nupissa.
- Jiri K.
-
Kyllä se rapukkakin ihan puhtaan rollin pääseen kunhan ajoitus on kohdallaan. Itellä on sabin hiilariset kevyet stabbarit ja punaiset kumit, mutta en usko sen olevan siitä kiinni. Itellä tulee vieläkin monesti tynnyrimäinen rolli rapukalla liian hosumisen kanssa. Jotenkin tuntuu että trexillä onnistuu helpommin, kaipa se on se massa mikä vaikuttaa.
-
Joo taidat käyttää pitchiä liikaa rollin aikana, se tekee siitä helposti tynnyrin. Toi +- 9 riittää kyll kevyesti rolliin. Ittellä oli r50:ssä +11/-10.
-
Ok, mä en vaan osaa :)
Täytyypä mennä huomenna Tuorlaan päristelemään jos vaan keli antaa myöten.
Mutta tuo kallistusjuttu.. Paljonko teillä on tuo max. kallistus?
-
Poijjaat puhuu nyt eri asioista. Jiri, muistaakseni olen jostain lukenut, että ei saisi olla enempää kuin 6 astetta. 5 olis kaiketi sitten hyvä. Voidaan kokeilla kentällä. Voisin itseltäkin ihan ekaa kertaa tarkistaa asian :P
-
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=678001
Steve R, 4. postaus:
"Put your pitch gauge on the main blades and set the collective to 0 degrees.
Then simply line up the rotor head as appropriate and read the blade
defection for left/right and for/aft cyclic. A +/- 5 degrees will give a
pretty sedate cyclic response on most birds I've flown. If you can increase
the tilt of the swashplate to around the +/- 7 degree point that should
help. Just make sure, after you do the adjustments, that none of the ball
links on the flybar, main blade pitch arms, and washout unit are
binding/hitting anything at maximum control input. As long as they're not,
you're good to go."
-
Niitä rolleja ym muita kannattaa tulla viikonloppuna Paattisille treenaamaan. Annetaan niitä ohjeita ihan paikan päällä. Huomenna päivällä sinne on jo ensimmäiset menossa treenaamaan. Lauantainahan on sitten ne kisailut edessä joihin kannattaa tulla osallistumaan kun palkinnot (arvotaan koptereita) hyvät...
Anssi
-
Mä ajelen 6.5 maks kulmilla aileronissa/elevaattorissa.7 saa ulos pienellä pindaamisella nurkissa mutta siinä ei taida olla järkeä, tosin kovikset ajaa niillä 3dtä ja käyttää cyclic rinkulaa(ja osa taas ei) ;D
Mä ajelen vaakakierteen niin että elevaattori on melkein reunassa ja lapaa ehkä n +-3/4 astetta.
Joskus se jopa menee kun luoti kun vasen peukku on synkassa ja oikee vähän auttaa elevaattorilla.
Tämä ei kuitenkaan ole tapa niinkun vaikka arilla ja muilla jotka ton osaa ;D