Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: vee73 - 27 Huhtikuu, 2013, 23:33:59

Otsikko: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 27 Huhtikuu, 2013, 23:33:59
Eli tarkoitus olisi hyötykäyttää kopterin akkuja Sähköpyörässä.
Pyörässä akkujen nimellisjännite on 36V, mutta mittasin niistä täytenä abaut 41,8V.
Mutta nämä kyykkää aika rajusti kuormassa.

Käytän myös Lifejä siinä fillarissa. Tein kaapelin joka liittää yhteen 4S pakkoja niin että 3pakkaa sarjaan ja semmosia satseja 6kpl rinnan. Näistä täytenä mitattuna tulee 41,7V. Ja nämähän ei tällä määrällä juurikaan jännitettä kuormassa laske.
Tämä viritys on toiminut loistavasti, ja pyörä kulkee iloisesti näillä :)

Ja miksi tämä kaikki virittely.
Kun menen RC-autobaanalle ajamaan, en voi lifejä laittaa pyörään kun niitä tarvin radalla. Ja pyörän oma akku ei kestä niin pitkää matkaa ja niin isoa kuormaa koko reissua.

Ja kun taas menen kopteroimaan, voin käyttää lifejä pyörässä :)
Ja pitkillä matkoilla voisin käyttää vaikka näitä kaikkia.

Tekis mieleni kokeilla suoraan laittaa 12s akut pyörään kiinni ja katsoa mitä tapahtuu, mutta n. 10V jännitteen nousu on aika iso. Ja tuskin 4400mAh 65C paljoakaan kyykkii n.7A kuormassa :DDD Varsikaan kun niitä tulee olemaan kahdet rinnan.
Joten pyörä saa kyllä aika maksimaalista jännitettä vaikka mitä tapahtuis.

Olisko ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: Nitebiker - 28 Huhtikuu, 2013, 10:05:00
Fillariin asiallinen harjaton moottori, joka kestää 12s ja vaikka 50A. Sitten sopiva harjaton säädin, niin johan alkaa mankeli kiitää.  ;D

Eiku, aika hankala on tehdä helposti mitään fiksua jännitteenalenninta. Step-down hakkuri olisi aika yksinkertainen, mutta jonkun verran tietoa vaatii senkin kyhääminen.

Miten olisi 1,5 - 2 ohmin sarjavastus? Rajoittaa liikkeellelähdössä huippuvirrat, mutta ei muuten ihan valtavasti hukkaa tehoa.
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 28 Huhtikuu, 2013, 10:16:01
Moottori varmaan kestää täydetkin virrat, mutta tuo säädin arveluttaa.
Kuitenkin tarkoitus olis pitää sykkeli laillisena. Eipä nuota kytät kyttää, mutta sitten kun jotain sattuu..
Ja täällä Rovaniemellähän sattuu. Autoilijat ei piittaa paskaakaan pyöräilijöistä. Eivät edes katso jos sattus ketään tulla. Viime talvena ajelin melkein joka päivä keskustan läpi ja vain 2 reissua meni niin ettei tarvinnut joko auton tai minun tehdä paniikkijarrutusta. Mun mielestä se kertoo jostain jotain.
4 kertaa tuloksena oli kontakti, ja yhden kerran sen verran paha että autoilija sai levitellä kukkaroaan ja mä sain uudistaa pyörää ???
Ja varmaa on ettei ainakaan valojen puutteesta minuun törmätä  8)


Olis makiata materiaalia jos omistais kypäräkameran.

Tulisko mitään muita ehdotuksia tai jopa tarjouksia alkaa tehdä jotain viritystä?
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: Tucho - 28 Huhtikuu, 2013, 10:37:40
Tohon jännitteenlaskuun kävisi varmaankin sopiva määrä tehodiodeja peräkkäin. Ne kun tipauttaa aina kynnysjännitteen verran / diodi niin siitä laskemalla sais sopivan pudotuksen.

Hinta voi tulla vastaan, ne ei kai oo kauheen halpoja :(

e: 12 Amppeeria kestävät tasasuuntausdiodit ei oo kun jotain vitosen - kympin / kappale, mutta en oo varma kuinka muuttumaton toi kynnysjännite niissä on...
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=70-145-82&toc=18884 (https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=70-145-82&toc=18884)

Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 29 Huhtikuu, 2013, 07:14:24
Minusta jännitteen alennusta voi parin voltin huiteilla vielä järkevästi tehdä diodeilla mutta kun kymmenistä volteista puhutaan niin aika viritys jo tulee kun niitä joku 14kpl(kynnysjännite esim. 0.7v) pitää laittaaa sarjaan...
Kynnysjännitehän on käytännössä muuttumaton kaikissa puolijohteissa jos ei ole vioittunut.
Sitten kun pyörässä on aika vähän "hengähdystaukoja" tuolle elektroniikka/virtapuolelle niin näkisin aika hazardina..(lämmöt)
Esim tuo linkin DO-203AA kynnysjännite on diodille tyypillinen (0.77V) joten niitäkin kun pukkaa 14kpl niin aika paukku.. Puhumattakaan fyysisestä koosta, komponentin max leveys 11mm ja korkeus jotain 32mm..

Ensisijaisesti etsisin toisen akkuratkaisun, kuitenki kohtuu suuria virtoja pitäisi virityksen kestää ja todennäköisesti tarvitsee jäähdytystä joka tuo omat ongelmansa jos "fiksusti" lähtee rakentamaan...
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 29 Huhtikuu, 2013, 08:43:18
Asia harvinaisen kirkas  8)
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: Tuoppi - 29 Huhtikuu, 2013, 09:49:21
Kävisikö tuohon vaikka tämmöinen?
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module-car-Power-Supply-95-/190813061014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6d583f96 (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module-car-Power-Supply-95-/190813061014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6d583f96)

Input voltage : 10V -60V
Input Current: Maximum input current of 15A
Output voltage : 12V -80V continuously adjustable
Output current: maximum output current of 10A ( adjustable )
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: jpietari - 29 Huhtikuu, 2013, 10:30:24
Kävisikö tuohon vaikka tämmöinen?
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module-car-Power-Supply-95-/190813061014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6d583f96 (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module-car-Power-Supply-95-/190813061014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6d583f96)
current: maximum output current of 10A ( adjustable )
Tuo on step-up (lähtöjännite tulojännitettä korkeampi) kun pitäisi olla step-down.

Paljonko tuon moottorin ottama maksiteho on? Taisi olla laissa rajoitettu jotenkin 250W vai 500W?
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 29 Huhtikuu, 2013, 10:31:19
Joo 250W
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: jpietari - 29 Huhtikuu, 2013, 11:05:47
Ei ihan halpa eikä pienikään mutta pitäähän siinä olla näyttö ja on-line säätömahdollisuudet...

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10A-13-62V-to-0-60V-Digital-controlled-Step-down-Power-Supply-Module-/181005179070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a24bfd8be (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10A-13-62V-to-0-60V-Digital-controlled-Step-down-Power-Supply-Module-/181005179070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a24bfd8be)
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 29 Huhtikuu, 2013, 11:53:35
Jeah ;D
Tuosta voi ajon aikana säädellä jännitettä ja kokeilla koska on liikaa  ;D
Noo, eihän tuo tarvi kun kerran säätää kohalleen ja laittaa purkkiin.

Vaikkakin tuolle kyllä varmasti löytyy muutakin käyttöä..

Ootellaan vielä tulisiko parempia ideoita, tosin tämä vaikuttaa loistavalta.
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 26 Toukokuu, 2013, 21:31:19
Parempia ideoita ei tullu eikä kai ole, joten tulossa on tuo Ebaypurkki. Sille varmasti löytyy muutakin käyttöä.
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: Picofly - 26 Toukokuu, 2013, 22:19:56
Saisiko akun balancer-liittimestä 10S jännitteen ulos jos tehontarve ei ole tuon suurempi? Sinnehän tulee johto jokaiselta kennolta.
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 26 Toukokuu, 2013, 22:21:57
En ole kovin innostunut ajatuksesta, kun sitten lataaminen pitäs kans tehä hiiitaasti samaa reittiä, tai sitten 206b tasaa kennoja maailman tappiin asti :D
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: Picea - 28 Toukokuu, 2013, 23:20:03
Ei ihan halpa eikä pienikään mutta pitäähän siinä olla näyttö ja on-line säätömahdollisuudet...

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10A-13-62V-to-0-60V-Digital-controlled-Step-down-Power-Supply-Module-/181005179070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a24bfd8be (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-600W-10A-13-62V-to-0-60V-Digital-controlled-Step-down-Power-Supply-Module-/181005179070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a24bfd8be)
Tämähän on verrattomalta vaikuttava härpäke; ei pelkästään step-down vaan myös up, tuon kun  kytkee serveripoweriin niin siinä on köyhän miehen labravirtalähde ja vielä 10A saakka.
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 29 Toukokuu, 2013, 06:33:10
No sinäpä sen sanoit ! Olen monesti mutissut että semmonen pitäs olla. Tuo riittää moneen tilanteeseen helposti. JEAH
Otsikko: Vs: Saisiko mitenkään 12S pakasta jännitettä pudotettua n.10V muuttamatta akkua?
Kirjoitti: vee73 - 09 Kesäkuu, 2013, 12:31:30
Nyt on tämä jännitteenpudotuspurkki testattu.
Pyörän sähköosien valmistajan ilmoittama 7A on täyttä puutaheinää.
Harmi kun ei tullut mitattua ja luotin taas typerästi insinöörien ilmoittamiin lukuihin.
Purkilla sai maksimissaan 11A.
Eihän se riittänyt alkuunkaan. Ei puhettakaan että vois kärryä vetää.
Pyörä pitää ite avittaa polkemalla kunnoilla liikkeelle, muuten pyörä katkaisee virrat kun ei saa tarpeeksi mehua.
Ja tuo madaltajan näyttö kertoo että 11A saavutetaan melko rivakasti.
No kunhan pyörän liikkeelle saa, niin kulkee se.