Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: XciD - 08 Heinäkuu, 2008, 22:28:24
-
Mites mites.. Tuo gyron gain on nyt 60% (A) HH modissa, ja silti taivasajossa käännöksissä, ja kovemmissa kierrosten nostoissa vatkaa hitusen. Ei kuulu (kovin selvästi) eikä näy lennättäessä, mutta näkyy kamerassa kun ottaa videokuvaa kyydissä. Kuinka alas voi tiputtaa? Lentelen ihan ilman eri tiloja kytkimien kautta. Mitä haittoja voi olla jos tiputtaa alemmas vielä tuosta?
-
Niin että voiko gyro mennä jotenkin sekaisin jos menee gain kovin alas?
-
Gyro toimii parhaiten kun gaini on jossakin 70% tai päälle. Noin pieni gaini vaikuttaa kyllä siltä että jotain voisi korjata siellä perässä.
Mikä gyro+servo, miten pitkällä linkki on servopyörän keskustasta, mitkä perälavat?
-
en oo ihan varma tosta 70% maagisesta rajasta. mulla itsellä 401+9257. normi modessa on nyt öö joku 63% ja idlessä 52% perä pitää kuin tauti kummassakin modessa. niin ja radio on toi futten 7C 2.4G.
jos noista arvoista alan nostaa niin sitten alkaa hyvinkin pian vatkaamaan perää..
että sinänsä joka gyrolla ja kopterilla ne on vähän eri, jos perä ei pidä = lisää gainia, jos vatkaa niin vähennä hitusen. raja on aikas pieni tuolla hyvällä kohdalla. itsellä tais olla niin että kun idlessä on 53% niin se alko jo pikkasen vatkaamaan kun teki nopeen ylös/alas liikkeen.
ota vaikka 1-2% pois sun gainista ja kokeile uudestaan :)
--jp
-
Mulla on taas päinvastainen ongelma Raptorillani. Gyron herkkyys oli eilen about 95% (alue on 50%-100%), eikä se vatkannut ollenkaan. Kyllä se ihan pitääkin (No ei se ihan seinää pysähdy piruetin jälkeen), mutta hieman kuitenkin häiritsee noin korkea lukema. Pitäisiköhän harkita pykälää isompia perälapoja? Kokeilen vielä sillä 100%:lla (joka se muistaakseni aloitteluvaiheessa oli).
Gyrona 401 ja servona 9253.
Edittiä: ton 9253:n vs 9254 speksit:
Nopeus 0.08s vs 0.06s
Voima 2kg/cm vs 3,4kg/cm
Toi vois osaltaan selittää ilmiötä.
-
-
Ei muuten ole paljoa voimaa tossa servossa.
-
Mun mielestä toi perä pitää 60 asetuksillakin ihan hyvin. Kokeilen 2% tiputuksilla että millon lentää hyvin.
-
jep ei muutakuin kokeilemaan, tuo 70% on muistaakseni sellainen yleisesti käytetty lähtöarvo ja siitä sitten mennään suuntaan tai toiseen.
--jp
-
Gainilla ei nyt ole hirveesti väliä kunhan perä pitää. Eri radioissa on vielä eri gainiarvot, vaikeaa vertailla.
-op-
-
Gainilla ei nyt ole hirveesti väliä kunhan perä pitää. Eri radioissa on vielä eri gainiarvot, vaikeaa vertailla.
-op-
veit lavat suustani eiku...
--jp
-
Gainilla ei nyt ole hirveesti väliä kunhan perä pitää. Eri radioissa on vielä eri gainiarvot, vaikeaa vertailla.
-op-
Jep, mutta lähinnä tuskailin sitä että tapahtuneeko gyron suunnissa tai toiminnallisella puolella jotain outoa jos esim joutuu laskemaan toiseen lentomoodiin vaikka alle 50% arvoja. Eli voiko invertissä yms. tapahtua jotain sellaista että perä tempaisee yht' äkkiä itsensä toiseen suuntaan. Koska HH ja Normal moden ero on tuo 100% ylitys toiseen suuntaan ja olen kuullut että HH modessa gyron gaini täytyisi olla yli 50 että se on toiminnassa.
-
Sulla oli 7C? Siellä on 2 eri gainin näyttötapaa, GY ja STD, tarkista kumpi on käytössä. GY tilassa gaini menee -100 -> 0 -> +100. STD:ssä 0 -> 50 -> 100.
STD tilassa pitäs näyttää enemmän kuin 50%, esim 65%. 50%:ssa vaihtaa normimodesta holdiin.
GY tilassa saa ihan rauhassa olla 50% koska se vastaa STD Modessa 75%:a.
-op-
-
Ok. Kokeilen A58, IDLE1 A55
-
On se hitto.. 55 gaini toimi leijunnassa ja hitaammassa lennossa, mutta kun vähän tuuppaa virtaa peliin ni alkaa pieni vispaus. Sama kun kääntyy vähän paremmalla vauhdilla niin vispaa. Tiputin nyt gainin 50 ja idle1 on 47. On se herkkä.. Täytyy huomenna henttaalla kattoa että rauhottaako tuo 50 yhtään. Ja perä on ku naulattu vaikka on noinkin matala gain.