Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Ropeloottori - 25 Kesäkuu, 2013, 16:49:48
-
Morjesta foorumille,
Tuli aloitettua menetetyn lapsuuden uudelleen eläminen ostamalla otsikon mukainen RTF-paketti. Ostin koneen jo kuukausia sitten, mutta se jäi laatikkoon odottelemaan lomaa ja sopivampaa aikaa aiheeseen perehtymiselle. Lomasta on kohta pari päivää kulunut ja kopterin perusteoria on nyt välttävästi hallussa, mutta lentominuutit ovat epäselvähköjen ohjeiden ja jokaisen uuden asian (=esteen) selvittämisen vuoksi jääneet vielä vähemmälle.
Aloittelijalla on aloittelijan kysymykset, joten turha kai niitä on hävetä:
Paketissa tulleessa Futaban lähettimessä oli kaasu/throttle reverse-moodissa. Kytkin lähettimen simulaattoriin ja lähdin onnellisena opettelemaan leijuttamista. Onko tuo kuitenkaan kovin yleinen ohjaustapa Suomessa vai käyttävätkö ihmiset yleensä normaalia? Muuten ei niin väliä, mutta jos joskus tulee tarvetta kokeilla toisen kopteria tai hakea säätöapua viisaammilta niin sama ohjaustapa olisi plussaa. Vielä olisi mahdollisuus vaihtaa. Siis reversessähän kierrokset on tikun yläasennossa nollassa ja ala-asennossa 100:ssa ja normimoodissa toisin päin, eikö?
Yritin eilen leijutella ensimmäistä kertaa, mutta jostain syystä kone halusi aina akun kytkemisen jälkeen mennä ESC:n konfigurointitilaan. Ohjeessa sanotaan, että ESC:n konfigurointitilaan pääsee, kun kaasu on full-throttle -asennossa akkua kytkettäessä. Yritin kuitenkin käynnistellä kopteria kuten simulla reverse-asetuksilla, eli kaasutikku ylhäällä. Jos ohjaimen throttle-kanava on reverse-tilassa, niin eikös konffiin pitäisi siis päästä kääntämällä kaasutikku alas? Minulla reverse-tilassa kaasu on nollassa tikun ala-asennossa ja konffiin pääsee tikun ollessa yläasennossa. Kierrokset siis kasvavat tikkua työnnettäessä.
Jos muutan ohjaimesta throttle-kanavan normaaliksi, on nollakaasu tikun yläasennossa ja 100 % tikun ala-asennossa ja konffiin pääsee kytkemällä virrat tikun ollessa ala-asennossa. Kierrokset siis kasvavat tikkua vedettäessä. Meneekö tämä nyt ihan oikein? Olenko ymmärtänyt tuon normaali/reverse-moodin oikein ja laite toimii väärin vai olenko itse väärässä ja laite toimii oikein?
Tänään oli jo pakko päästä testailemaan, joten leijuttelin pari minuuttia kaasu toisin päin kuin olin opetellut. Olisi tosin kiva saada tuo toimimaan oikein.
-
Futabahan on siitä tyhmä laite eli toimii juuri niinkuin kuvailitkin. Jotta kaasu toimii oikein päin se pitää laittaa channel lististä reverselle, eli että kaasu kasvaa nostettaessa tikkua ylöspäin. Simussa tuo on luultavasti jo huomioitu että ei tarvitse reversoida.
-
Lisäksi että futaba toimii juuri noin niin on siinä pari muutakin muuttujaa. Tosin ne koskee kaikkia muuttuvalapakulmaisia koptereita, ei niinkään lähetintä.
Jos ihan tarkkoja ollaan miten tuollaista kopteria hallitaan vasemman tikun ylös/alas liikkeillä niin se ei ole niinkään kaasu. Etenkään sähkövehkeissä. Nitroissa se on osittain, mutta ei sotketa niitä nyt enempää tähän.
Muuttuvalapakulmaista kopteria ohjataan lapakulmilla, ei roottorin kierrosnopeudella. Ideaalitilanteessa kopterin käynnistämistä ja sammuttamista lukuunottamatta kierrokset pysyy kaiken aikaa samoina. (näin ei tietysti ole käytännössä vaan kierrokset muuttuu hieman rasituksessa) Sen sijaan se vasemman tikun ylös/alas liike muuttaa pääroottorin kokonaislapakulmia (collectice) ja saa näin kopterin nousemaan tai laskemaan. Väärin päin leijutus onnistuu vastaavasti kun pistetään negatiivista kulmaa.
Tikun keskellä on siis nollakulmat, ei nostetta ylös eikä alas. Kopteri leijuu keskimäärin parin, kolmen asteen kulmilla eli pikkuisen tikun kesivaiheen yläpuolella ja vastaavasti selällään vähän keskivaiheen alapuolella. Kierrokset ei muutu tässä periaatteessa yhtään.
Käytännössä mankasta löytyy erilliset lapakulma- ja kaasukäyrät. Kaasukäyränä käytetään yleensä täysin suoraa esim. 85 - 85 - 85 - 85 -85 asetusta ns. taivaslennossa eli kun kopteri ns. lentää eikä leiju paikoillaan. Tai sitten lievää V-mallista käyrää eli kaasua lisätään vähän tikun ääripäissä kompensoimaan kierrosten taipumusta laskea rasituksessa.
Lineaarisella kaasukäyrällä, kuten luultavasti sunkin mankassa on tehdasasetuksena eli 0 - 25 - 50 - 75 -100 on todella hakala saada sitä hallintaan. Kun nostat tikku ylös, tulee nostetta sekä kierroksista että lapakulmista ja vastaavasti kun vedät tikkua alas, noste häviää yhtä kummallisesti.
Nitroissa käsittääkseni tarvitaan tuon tyyppistä käyrää moottorin täysin erilaisen luonteen vuoksi, mutta niilläkin taidetaan vaihtaa lineaariseen käyrään kun keppi on saatu ilmaan. Sähkövehkeissä hyvällä soft staritilla (alluissa on sellainen) ei tuolla ns. normimodella tee mitään.
Tuota ex-wikiä kannattaa tutkia pitkään ja hartaudella, se auttaa ymmärtämään miten nämä värkit toimii ja miksi. Se on kuitenkin säätämisen perusteiden lähtökohta.
Ei se sulla ihan metsässä ole kun tuon kysymäsi jutun kerran huomasit.
-
Sandun vastauksesta rohkaistuneena laitoin kaasukanavan Futaban normaaliksi (siis oikeasti reverse, jolla oon opetellu), käänsin lapakulmien säätöpisteet käänteisiksi ja kävin leijuttamassa akun tyhjäksi. Nyt sillä voi sentään jo leijutella, edistystä, hyvä.
JuhoV:
Tikun keskellä on siis nollakulmat, ei nostetta ylös eikä alas.
Tarkotatko tuolla pelkkää Idle-UP -tilaa niinku oletan vai sopiiko tuo sama myös tähän mun kehitysvaiheeseen, leijutteluun? Omaa RC-lentelykokemusta on nyt kertynyt yhen akullisen verran, joten väärin päin pörrääminen tuntuu vielä jokseenki kaukaselta ajatukselta.
Nuo Futaban tehdasasetukset on aika lähellä tuota sun mainitsemaa, 0 - 44 - 65 - 85 - 100, kuitenki epälineaarinen ja vähän lopusta loivennettu. Ymmärtäisin tuon sun viestin perusteella ettei tuollakaan käyrällä oo juuri käyttöä sähkövatkaimessa, vaan kannattaa suoraan siirtyä noihin kiinteälukemaisiin kaasukäyriin? Mitäs siinä vaiheessa tapahtuu lapakulmakäyrille? Ne on nyt tehdasvakiona 93 - 84 - 74 - 52 - 44, mutta täytynee ainaki tilata lapakulmamittari ennen isompia säätöjä.
-
Juu, juuri noin kuin Sandu kuvasi tuon kaasun, muuten tulee vähintään veikeää leijuttelua.
Lapakulmakäyrät ja kaasukäyrät säädetään eri valikosta, ne ei vaikuta toisiinsa suoraan. Käytännössä siis vaikka pistäisit kaasukäyrään (throtle curve) mitä hyvänsä, lapakulmat pysyy täysin samanlaisena tikun suhteen kuin aikaisemminkin. Samoin päin vastoin eli jos muutat jotain lapakulmakäyrävalikokost a (pitch curve) se ei vaikuta kaasuun mitenkään.
Nyt en vaan muista mitkä lyhenteet oli käytössä tuossa kyseisessä mankassa pitch- ja throtle curven kohdalla. Nuo kannattaa tarkista manuaalista. Siinä mankassa ei ole oikein havainnollinen näyttö, joten se ei kerro niin selkeästi kuin hifimmät vehkeet mitä tapahtuu, mutta se tekee kaiken mitä kopterin ohjaamiseen tarvitaan.
Ehkä sellainen sopiva kaasukäyrä olis tässä vaiheessa 0 - 75 - 75 - 75 - 90 tai jotain tuonne päin. Silloin moottori ei pyöri kun vasen tikku on alhaalla. Samalla kuitenkin kierrokset pysyy leijuttelussa vakiona, mutta pienen oho-tilanteen jälkeen tulee vähän runtua lisää jolla voi pelastaa kopterin ylös vähän nopeammin. Tuo nyt on esimerkkikäyrä, mutta tuon tyyppinen. Idea kuitenkin tuo.
Täysin suora käyrä olis myös muuten ideaali, mutta yleensä refleksinä tulee vedettyä aloittelijalla vasen tikku alas kun kopteri karkaa, etenkin jos se karkaa matalalla. Jos siellä onkin käyrän ekana pisteenä sama 75 niin kopteri hajottaa itsensä aika tehokkaasti ennen kuin hold löytyy. Tällä käyrällä moottori sammuu ja se pelastaa paljon. Eli holdin opettelu on myös sun vaiheessa listan kärkipäässä. Se pitää löytyä aina kun kopteri karkaa käsistä eikä torppia voi estää. Tarkalleen ottaen monesti se kopteri menee enemmän rikki kun vedetään vasen tikku paniikissa alas, se ampuu maata kohden negatiivisilla lapakulmilla. Hold olis paljon parempi ratkaisu.
Lapakulmamittarin tarvit, siitä ei pääse mihinkään. Tosin moni pro on myös sitä mieltä ettei sitä tarvi, mutta nämä kaverit osaa säätää sen muuten, mun pitää ainakin turvautua kyseiseen vehkeeseen lapakulmia säätäessä.
Hommaa se ja muuta pitch curve sellaiseksi että sulla on vasen tikku keskellä 0 astetta lapakulmia. Vasen tikku alhaalla -5 - -6 astetta ja tiku ylhäällä +10 astetta. Toisen ja neljännen pisteen vedät sitten hattuvakiolla ympärillä olevien pisteiden väliin. Tuolla pääset hyvin alkuun. Tosin ei se ihan pielessä ole jos homma toimi jo edes jotenkin yhden akullisen verran.
-
Juho selitti niin hyvin, että ei muuta lisättävää kuin se, että voin kokemuksesta sanoa, että tolla futaban mankalla, joka tuli paketissa on tosi vaikea päästä jujun sisälle. Kaikki on lyhennetty vaikeasti, eikä saa oikeen mitään käsitystä kaasukäyristä, koska näyttö on niin pieni. Toki kaiken oppii ajan kanssa, mutta mä vaihdoin aika pikaisesti DX8 mankkaan, jolla radion olemus aukesi samantien. Kytkimiä ja valikkoja on paljon ja ohjelmointi on helppoa. Toki jos haluaa laadukkaamman radion niin sitten esim futaba t8fg, joka taitaa olla aika monella hepulla tällä foorumilla. Spektrumin radioita on vaivannut yhteys-ongelmat ja huonot juotokset.
-
Sandun vastauksesta rohkaistuneena laitoin kaasukanavan Futaban normaaliksi (siis oikeasti reverse, jolla oon opetellu), käänsin lapakulmien säätöpisteet käänteisiksi ja kävin leijuttamassa akun tyhjäksi. Nyt sillä voi sentään jo leijutella, edistystä, hyvä.
JuhoV:
Tarkotatko tuolla pelkkää Idle-UP -tilaa niinku oletan vai sopiiko tuo sama myös tähän mun kehitysvaiheeseen, leijutteluun? Omaa RC-lentelykokemusta on nyt kertynyt yhen akullisen verran, joten väärin päin pörrääminen tuntuu vielä jokseenki kaukaselta ajatukselta.
Nuo Futaban tehdasasetukset on aika lähellä tuota sun mainitsemaa, 0 - 44 - 65 - 85 - 100, kuitenki epälineaarinen ja vähän lopusta loivennettu. Ymmärtäisin tuon sun viestin perusteella ettei tuollakaan käyrällä oo juuri käyttöä sähkövatkaimessa, vaan kannattaa suoraan siirtyä noihin kiinteälukemaisiin kaasukäyriin? Mitäs siinä vaiheessa tapahtuu lapakulmakäyrille? Ne on nyt tehdasvakiona 93 - 84 - 74 - 52 - 44, mutta täytynee ainaki tilata lapakulmamittari ennen isompia säätöjä.
Tee ne asettelut sillai kun Aligin ohjeessa on sanottu niin kaasun kun lapakulmienkin osalta.
Muuta sitten toisenlaiseksi, kun tiedät mitä olet tekemässä.
Futte on hyvä radio kuten Spectrumikin. Ne on vaan valikoiltaan erillaisia.
Nitroissa käsittääkseni tarvitaan tuon tyyppistä käyrää moottorin täysin erilaisen luonteen vuoksi, mutta niilläkin taidetaan vaihtaa lineaariseen käyrään kun keppi on saatu ilmaan
Nitrossa ei Alignin govilla käytetä koskaan suoraan kaasukäyrään vaan IDLE tilassa on aina v:n muotoinen kaasukäyrä. Tosin sillä ei ole mitään merkitystä silloin kun govi on päällä ja toimii.
Norm tilan kaasukäyrällä haeta hyvä spoolup ja lenton lähtö.
-
Onko tullet eteen että kun leijutatte n.1,5 m kopu norm modessa niin välillä noste häviää ja pitää käyttää väliaikaisesti enemmän kaasua?
44-52-74-84-93 pitch
0-44-65-85-100 throttle
-
Aika normaalia ja tuo sun veikeä kaasukäyrä tekee siitä vielä veikeämpää. Tulee melkoista soutamista ja huopaamista, tikun kanssa saa heilua kuin hullu heinämies. Jos tuon kaasukäyrän muuttais paremmaksi niin olis helpompaa.
-
Se on allun manuaalista.
Pitäskö se vetää tasasemmaks?
0-80-80-80-100?
-
noi manuaalit puhuu ihan puutaheinää noista käyristä. ei niitä kannata katella ollenkaan. laita kaasulle mielummin vaikka 0-80-80-80-80
ei tartte kauaa ihmetellä että huomaa eron :)
laske myös pitch käyrää niin että saat about 5 astetta negatiivista tikku alhaalla.
tai jos haluat opetella suoraan "oikein" ni mä laittaisin
kaasukäyrän 80-80-80-80-80 ja pitch 0-25-50-75-100 ja sanoisin että otat ilmaan ja lasket holdilla.
-
Lennokin kaauskäyrällä kopteri käyttäytyy aika ihmeellisesti. Suosittelisin lämpimästi kokeilemaan tuota Tohtorin tarjoamaa mallia. Kaikki kokeilee aina ensin tuon hölmön homman ja ihmettelee pitkään kunnes uskoo mitä kokeneemmat tietää selväksi asiaksi. Tuo kaasukäyrä tulee suoraan kopterin toimintaperiaatteesta.
-
Jep sama mieltä Tohtorin ja juhov kans. Olen ite oppinu itse kaikki ja lennelly noilla manuskan käyrillä. Ei juman kuta mitä paskaa. Pitchi käyrä menee. Mutta kaasu yllä olevien kopteristien käyrää.
-
Ja luottaa siihen, että soft start on soft, muuten saattaa mennä laites kumolleen :)
-
Soft starttihan allun vehkeissä on kunnossa, ei ole mulla vielä yhtään allun noparia tullut vastaan jossa sitä ei olis.
-
Kyllä kaikissa vähänkään edes sinnepäin olevissa laitteissa on softis. Alluissa se on ihan hyvä. Tottakai se pitää olla päällä :D
-
Sotketaan nyt sen verran että jossain suositellaan V-mallista käyrää. Esimerkiksi 100 - 90 -80 - 90 -100. Käytännössä tuon idea olis antaa lisää kaasua kun tulee rasitusta jolloin kierrokset säilyisi paremmin tasaisena, ei siis lisäänny. Käytännössä jos nämä asiat on vielä tuolla manuaalin tasolla, en laittaisi tuollaista vaan tuon flättikäyrän, jota tohtori suositteli. Tämä siksi että jos ei vielä osaa edes leijuttaa kunnolla, ei sitä tehoa tarvita myöskään siellä päissä. Siinä vaiheessa kuin tuollaista alkaisi mahdollisesti tarvita, alkaa vehkeet yleensä olla jo siinä kunnossa että sieltä löytyy myös toimiva govi.
-
Ok. Pitää kokeilla molempia...
-
Jos lentelet rauhallisesti niin älä laita noin jyrkkää v käyrää. Keskikohdan ja päiden välille 5-10% jos jotain haluat koittaa.
Kyllä se tasakäyräkin on hyvä vaihtoehto pienessä kopterissa
-
Ok. Pitää kokeilla molempia...
Älä kokeile vaan pistä se flätti, pääset vähemmällä värkkäämisellä, saat loogisemmin toimivan laitteen. Turha tehdä hankalampaa kuin se on. Tuon kokoinen toimii vallan mainiosti (parhaiten) flättikäyrällä. Lensin pitkään ilman govia flätti 100 käyrällä koska se toimi parhaiten. Usko hyvällä kun se on koettu hyväksi.
-
Soft starttihan allun vehkeissä on kunnossa, ei ole mulla vielä yhtään allun noparia tullut vastaan jossa sitä ei olis.
Mulla kyl on allu missä soft ei ole soft, 150 räksä.
Mutta menee ot:ksi, joten olkoon..
-
Mulla kyl on allu missä soft ei ole soft, 150 räksä.
Mutta menee ot:ksi, joten olkoon..
No joo, mutta tuon kanssa on nyt ollut muutakin ongelmaa. :P
-
Itse opettelin simulaattorilla kopterilla lentelyn ennenkuin omistin ensimmäistäkään kopteria. opettelin joka orientaatiossa ohjaamisen ja leijuttelun (paitsi ylösaöaisin kaartelua en opetellut) , ja sitten ajelin vain lennokeilla kun kopterit ei innostanu. sitten tuli ostettua kasa käytettyjä lennokkeja ja mukana tuli pari kopteriakin, ja tottakai ne rupesi kiehtomaan mutta mitään en niistä ymmärtäny. kävin mäntyvaarassa lennokkeineni ja näin Vee73:n ajamassa Henseleittiänsä, sitten alko kopterit innostamaan enemmälti. aloin simulatoroimaan koptereilla enämpi ja tutkimaan omistamiani kopuja ja lueskelemaan täältä lisää tietoa kallooni. Sitten säätelin ittekseni trex 450:aa ja ajelin sillä muutaman lennon juurikin tuolla hassunhauskalla kakkakäyrällä, kunnes Vee73 neuvoi vähän enämpi kun ihmettelin miten lapakulmat saa toimimaan kaasukepillä ja idlet kytkimien taakse. Nyt osaan(kohan?) säätää kärpäslätkäkopterin itse. sekä rakentaa semmoisen. Ja kokoajan opettelen lisää. sitä oppii nopeasti, etenkin, jos avustamassa on kokeneempi.
-
... Ja kokoajan opettelen lisää. sitä oppii nopeasti, etenkin, jos avustamassa on kokeneempi.
Etenkin jos vielä uskoo kokeneempia. ;D Siinä jää monta kertaa lyömättä pää seinään.
Näitä kun alkaa ekaa kertaa pistämään lentokuntoon, kannattaa suosiolla ottaa lusikka kauniiseen käteen, mennä paikan päälle katselemaan ja kyselemään. Yleensä se, joka osaa lentää kopteria kohtalaisesti, tietää miten sen kanssa pärjää. Onhan se hienoa että suomalainen mies lukee manuaalia, mutta valitettavasti siellä kaikki tieto ei ole ihan käyttökelpoista.
-
Idle lennättelyssä nopeassa pitch upissa kierrokset kuullostaa laskevan.
Auttasko tohon kaasukäyrän muuttaminen ääripäistä (nyt tasanen 80-flätti) vai govin käyttöönottaminen escissä?
Alignin esc...
-
Rajuissa pitch pumpeissa laskee aina, vaikka olis govikin käytössä. Toki se parantaa tilannetta vähän, mutta käytännössä tuollainen pumppaus ylös-alas on vain yksi tapa saada moottori kyykkäämään, ei sitä muuten tule vastaan juuri missään varsinaisessa lentoliikkeessä. Siihen ei oikeasti auta muu kuin rajusti ylimitoitettu moottori.
Kuitenkin se on temppuna sellainen ettei sillä ole väliä oikeasti jos se siinä puutuu. Vauhdilla ajettu iso silmukka kertoo enemmän moottorin todellisesta tehosta ja mahdollisesta govin tarpeesta, mutta kyllä ne kierrokset govin kanssakin laskee.
-
Ok. Kiitti. Ilman govia mennään siis...
-
Se moottori on kuitenkin ihan kohtuullisen tehokas, toki ei se taida ihan scorpionin tehoille pärjätä kuin paperilla ja 6S setupit on sitten vielä tehokkaampia. Mulla on Hyperionin 3S motti ja paperilla se on käsittääkseni tehottomampi kuin tuo allu. Siinä on kuitenkin jerkkua aivan riittävästi ja tosiasiassa se taitaa kuitenkin olla allua tehokkaampi.
-
Mulla on scorppi ja hyvin lentelee. Allun escin govi on kuulema aika huono. Niin v kaasu käyrä helpottaa. Mulla on 10% ero käyrässä esim 85-80-75-80-85 tää voi olla vaikka mitä ja millä haluaa lentää. Oma testi on paras.
-
Idle lennättelyssä nopeassa pitch upissa kierrokset kuullostaa laskevan.
Auttasko tohon kaasukäyrän muuttaminen ääripäistä (nyt tasanen 80-flätti) vai govin käyttöönottaminen escissä?
Alignin esc...
Nosta päitä pikkasen. Mulla on 450L:ssä ID1:llä 72-70-72 kaasu käyrä. Päiden nosto antoi hiukan lisää voimaa isoilla kulmilla.
Aluksi oli 75-70-75 mutta silloin nousivat myös kierrokset, sitä en halunnut.
-
V-mallinen throttle käyrä voi toimia paremmin kuin kokonaan flätti. Mutta toisaalta voi myös ampua kierroksia yli jos vaikka pudotat oikeinpäin kovasti alas ja käyrä antaa lisää tehoa vaikka pitäs antaa vähemmän. Govi on aina parempi ratkaisu. Alignin govi vissiin on joillakin toiminut ihan ok, toisilla vissiin ei.
Itse olen pikkureksiä ajanut flättikäyrällä onnellisena. Kierrokset humppaa sen mitä humppaa. Olen ajatellut että hifistellään enempi sitte näissä isommissa vehkeissä, olkoot tuo rekkula torppaamista varten :)