Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Jussi Kanervo - 28 Syyskuu, 2013, 11:13:32
-
Nyt tarvitaan vinkkejä miten saan säädettyä nolla kulmat lapoihin. Ongelmana on, että lapakulma vaihtelee riippuen lavan paikasta (peräputken päällä tai osoittaen eteenpäin), olen yrittänyt kalibroida lapakulma mittaria pöytätasosta ja rungosta aina vain sama ongelma. Onko muut saaneet lapakulmat aivan samoiksi? Onko syynä viko swashplate? Vai vino työtaso?
Olen yrittänyt saada säädöt kuntoon seuraavilla työvaiheilla:
1. Linkkien pituudet manuaalin mukaisiksi
2. Servo kädet vaakatasoon
3. Swashplate suoraan, linkkien pituutta säätämällä
4. 0- kulmaan swashplaten korkeutta säätämällä, linkkien pituuksien säätämistä
5. Sama kulma lapojen asennosta riippumatta, säätämällä swashplate:n kallistusta (tässäkö menin metsään?)
6. Nupin dynamiikka kuntoon servo varsien pituuden säädöllä (sen sain onnistumaan)
Mitä puuttuu tai kannattaisi tehdä toisin?
-
Ihte oon omaan tangolliseen säätänyt:
1. Linkkien pituudet manuaalin mukaisiks
2. Servo kädet mahdollisimman vaakatasoon
3. Swashplate suoraan, radiosta säätämällä ja pitämällä armit vaakassa
4. ...
-
Niin, lapojenhan pitäisi kulkea samoilla lapakulmilla koko kierroksen jos swashplate on suorassa. Jos sen kulmaa säätämällä yrität niin metsään menee. Eli jos swashplate suorassa niin nupin linkkien pituutta säätäen kulmat samoiksi. ja siis swashplate pitää olla suorassa akseliin nähden. Siihen on olemassa työkalukin. esim: http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=463_456&products_id=22830 (http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=463_456&products_id=22830)
-
4. Swassin ala ja yläasennot suoraan radiosta servokohtaisesti
5. Liikemäärien ja expojen säätö
6. Viisaammat jatkaa neuvomista, mutta muilla oon vielä ihte pärjänny :P
-
Jos swash on suorassa oikeasti ja silti lapakulmat heittää niin mittari ei ole suorassa pääakselin suhteen. Linkkien pituudella ei ole mitään merkitystä kun keskeltä mitataan, ne kun säädeään ja mitataan siihen. Ääripäät on eri juttu, siellä tulee geometriavirheet esiin.
Paljonko siellä nyt on eroja, jos on jotain olematonta niin ei sillä ole mitään väliä.
Puolittajat ja expot ei liity tähän asiaa mitenkään, niitä on ihan turha miettiä. Niillä se ei parane eikä huonone.
-
Tuli vielä varmistettua, että swashplate on suorassa ja olihan se. Eroa asteissa on 1-aste (puomin päällä 0 ja edessä 1).
Kuinka tarkka Beast on nupin geometrian suhteen? Olen lyhentänyt servo armeja jo niin paljon kuin voi mutta sininen valo syttyy vasta 6,7 asteessa, pitäisi saada syttymään 6-asteessa. Seuraavaksi pitää varmaan hankkia servo arm:it missä on enemmän säätövaraa.
-
Hyvin se lentää vaikka 6 asteessa väri on punainen. Kunhan tosiaan säädät sen tuohon 6 asteeseen, etkä 6.7 missä sininen tulee.
-
Kulmien säätö helpottui kummasti, kun tajusin ottaa mittarin referenssi pisteen lavanpitimien päältä (on varmasti 90 astetta akseliin nähden). Vielä dynamiikka tasan 6-asteeseen niin pääsee taas vähän eteenpäin.
tärinöiden välittyminen Gyroon huolestuttaa vähäsen, sillä laitoin gyron väärinpäin "gyron asennuslevyt" alle ja pohjalevyn ja gyron väliin jää vajaa milli. Testasin kyllä kaikilla kierroksilla, että swashplate pysyy paikoillaa. Nyt Beast on kiinni vain teipillä mutta saatan laittaa vielä hook&loop nauhan varmistukseksi ja sitten tärinä testi uusiksi.
-
Hyvin on beast toiminu punaisella ja violetilla valolla kuudessa asteessa. 250 rexissä mulla oli asennettuna gyrolevyn pohjaan, eikä sekään tuntunut vaikuttavan mitään. Siinäkään ei turhia tiloja ympärille jäänyt. Koitin myös laittaa lisäkiinnitykseksi nippusiteen ympärille, mutta en mä sen kanssa oikein mitään eroa huomannut kun vertas pelkällä gyropadilla kiinni oloon. Jos ei millään kierrosalueilla swashi kallistele, niin kyllä mä ainakin sen uskaltaisin ilmaan ottaa.
-
Jatketaanpa tätä trediä värinän metsästyksellä...
Sport oli muutaman perälavan maakontaktin tuloksena syönyt hihnasta ja hihnaa pyörittävästä akselista rattaat... Hihna ja akseli menivät vaihtoon ja eikun kentälle. Nyt kopteri resonoi niin, että Beast meinaa kaataa kopterin heti alkuunsa.
Olen nyt metsästänyt värinän lähdettä poistamalla hihnan --> värinä katosi eli lähde ei ole hihnaa pyörittävä akseli. Voiko hihna aiheuttaa niin paljon värinää? Uusi hihna oli ainakin paljon "kovemman" tuntuinen kuin vanha.
Seuraavaksi koitan vaihtaa perän akselin, jos se olisi kuitenkin kiero vaikka ei siltä näytä.
-
Mites pääakseli ja laakerit? Onko päälavat ottanu osumaa?
-
Vika löytyi ;D
Tärinän lähde oli puolittain irrallaan oleva perälavan pidin ja kiero perähubin akseli.