Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: helic13 - 14 Lokakuu, 2013, 22:50:01
-
teremoro kaikille tasapuolisesti!!
normi lennokit jääny hyllyyn pölyttymään ja sai ihme himon saada sähkökopteri. Tämmönen kapistus löytyi yllätys yllätys eBaystä:
http://www.ebay.com/itm/450-V2-RTF-Metal-Head-Tail-6-Channel-3D-for-Trex-T-REX-RC-Helicopter/160833355754?_trksid=p2045573.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D27%26meid%3D1983803770222858245%26pid%3D100033%26prg%3D1011%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D160833355754%26 (http://www.ebay.com/itm/450-V2-RTF-Metal-Head-Tail-6-Channel-3D-for-Trex-T-REX-RC-Helicopter/160833355754?_trksid=p2045573.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D27%26meid%3D1983803770222858245%26pid%3D100033%26prg%3D1011%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D160833355754%26)
Kauheen pitkä linkki...
tämähän on näitä Align/Hausler/ym. klooneja
Kysymys kuuluu:
-Kannattaako? (kokemusta on siis kiinteäsiipisistä)
-Vaatiiko hulluna säätöjä ennen kun uskaltaa eka kertaa kokeilla?
-Toimiiko noilla vakio elektroniikalla hyvin vai kannaattako vaihtaa osia?gyroa ym.?
linkkiä foorumille missä tämmösestä juttua tai vastatkaa tänne kuinka vaan...
-
Haulla löytyy paljon juttua ensimmäisestä kopterista.
Tuossa setissä ainakin tuon radion voit heti heittää mäkeen ja pistää tilalle vaikka Turnigyn 9x:n tai paremman.
Lisäksi tarvitset paremman laturin koska et kuitenkaan jaksa odottaa kahta ja puolta tuntia yhden akun latausta jolla lennät sen 5min. Kunnon laturilla voit ladata 20minuutissa 1-5 akkua riippuen vähän tehoista ja siitä innostutko ostamaan rinnanlatauslaudan.
Lisäksi tsekkaa myydään alue, josta löytyy valmiiksi kasattuja ja säädettyjä koneita. Esim:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,20677.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,20677.0.html)
Tietysti voi ja kannattaa tuppautua kentälle höpöttämään kopteri kuskien kanssa ensin ja sitten pohtia ostopäätöstä.
HK:t ja Ebay koneet saattavat vaatia vähän enemmän askartelua ja sopivat niille jotka tykkäävät ropeltaa ruuvien kanssa ja surffailla ebaysta "viriosia". Jos taas haluaa päästä vähän vähemmällä ylimääräisellä säädöllä niin sitten merkkikone on hyvä vaihtoehto.
Minititan ei olekai mikään huono vaihtoehto http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=21_134_133&products_id=22473 (http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=21_134_133&products_id=22473)
T-rexejä löytyy taas Suomesta joka nurkasta ja varaosia löytyy hyvin.
-
Niin ja tarkennuksena että tämmönen hässäkkä löytyy kotoa valmiina. Lennokit lensi tällä. Ei kuvan laite mutta täysin identtinen. Mahdollisuus siis lisätä potikkaa ja nappulaa ja vaikka mitä lisälaitteita (3D, hold ym.)
"vanhanaikaset" kun on 35Mhz, mutta toimivat.
Eli lähettimen puolesta ei ole kiinni jos ei RTF sarjaa hommaa. pitää vaan noita lisänappuloita hommata jos tällä alkaa pelaamaan.
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzIwWDk2MA==/$(KGrHqYOKo0FGu5fQHTfBR)0B)KDfg~~48_20.JPG)
-
Kopterointi on vaarallinen harrastus, koska siihen voi joutua pahasti koukkuun.. ;D
Tällä alueella on paljon pähkäilyä ekasta kopterista joita kannattaa lueskella. Jos on kauhea polte, niin suosittelen pistämään vaikka vain viikoksi jäitä hattuun, ja lueskella foorumia. Niin, ja tosiasia on se, että kannattaa uskoa mitä kokeneemmat kirjoittelee, ja suosittelee, koska foorumilla on myöskin paljon näitä "ostin kuitenkin suosituksista huolimatta tuollaisen kopterin"-juttuja, ja tärkeää on, että nekin kannattaa lukea!
Tärkeät:
- Mankka, jossa on kopulle kaikki säädöt. Mielummin tunnettu merkki.
- Simulaattori. Säästät varaosissa.
- Helppo varaosien saatavuus.
-
Ite oon värkänny erilaisten rc kamppeiden kanssa koko ikäni ja nyt kesällä aloin opetteleen kopterointia. Hoppulan hk-190 on auttanut aika paljon alkuun, enemmän mitä simulaattori. Simulaattori alkaa itseä hyödyttämään enemmän nyt kun on jollain tapaa oppinut leijumaan reksillä. Oppisi vielä muutakin kuin kyljet ja perän itseä kohti, niin tuntisi oppineensakin jotain.
Sent from my RM-821_eu_finland_354 using Tapatalk
-
Niin ja tarkennuksena että tämmönen hässäkkä löytyy kotoa valmiina. Lennokit lensi tällä. Ei kuvan laite mutta täysin identtinen. Mahdollisuus siis lisätä potikkaa ja nappulaa ja vaikka mitä lisälaitteita (3D, hold ym.)
"vanhanaikaset" kun on 35Mhz, mutta toimivat.
Eli lähettimen puolesta ei ole kiinni jos ei RTF sarjaa hommaa. pitää vaan noita lisänappuloita hommata jos tällä alkaa pelaamaan.
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzIwWDk2MA==/$(KGrHqYOKo0FGu5fQHTfBR)0B)KDfg~~48_20.JPG)
Löytyyhän tuosta heli mode eli swash mix jne? Ainakin tarvitset sitä jos tuon ebay kopterin hankit, joka on blybar-kone. Lisäksi kaasukäyrä ja lapakulmien säätö pitää löytyä. Tosi kovat jätkät ajaa ilman dualrate ja expo säätöjä, mutta minä en tulisi ilman niitä toimeen. Kopterihommissa kunnollisesta näytöstä, joka näyttää säädöt graafisina käyrinä on enemmän kuin hyötyä ja iloa. Lisäksi pieni hienous kuten ajastin on pakollinen näissä vehkeissä, jotta osaat laskeutua kun akku alkaa olemaan tyhjä.
-
Itse en ostais tollasta kittiä ebaystä. Gyrot on yleensä todella huonjoa ja alumiini on "kumia". Laatu saatta olla mitä on muutenki. Trex 450PRO on nykyään halpa ja todella toimva kitti vaikka super combona.
-
Komppaan kyllä Ranea kovasti, trex on keskimäärin sellainen paketti ettei mene mitenkään päin metsään. On niissäkin ollut ongelmia, mutta niin on kaikissa muissakin kun huono tuuri käy.
Trexsin ongelma on lähinnä ollut servoissa, mutta ne on ollut edullista vaihtaa jos ne on alkaneet hajota. Läheskään kaikilla niitä ei ole tarvinnut vaihtaa, mutta kun alkaa kärytä, niin ne menee sitten vähän väliä. Muuten kaikki on toimivaa eikä bing bingiä tarvi ominaisuuksien parantamisen vuoksi, se lentää paketista.
Kokoluokaksi 450, se on mukavan kokoinen ja lentää jo järkevästi, huomattavasti mukavampi kuin 250 (itse en koske tikullakaan) osat on sen verran isoja että ei tarvi suurennuslasia. Tosin edelleen mun makuun ärsyttävän pieniä ja kopterissa on ahdasta. Tuon kanssa kuitenkin pystyn elämään. Jos lompakko kestää niin sitten 500 kokoinen mutta 450:llä pääsee oikeasti alkuun hyvin.
Halpiksetkin saa leijumaan ihan nätisti, mutta kun alketaan oikeasti lentää, niiden kanssa tulee rajat vastaan paljon aikaisemmin. Siitäkin ääni aidolle trexsille.
Ite oon värkänny erilaisten rc kamppeiden kanssa koko ikäni ja nyt kesällä aloin opetteleen kopterointia. Hoppulan hk-190 on auttanut aika paljon alkuun, enemmän mitä simulaattori. Simulaattori alkaa itseä hyödyttämään enemmän nyt kun on jollain tapaa oppinut leijumaan reksillä. Oppisi vielä muutakin kuin kyljet ja perän itseä kohti, niin tuntisi oppineensakin jotain.
Sent from my RM-821_eu_finland_354 using Tapatalk
Tuosta olen aika tavalla eri mieltä. Mun mielestä simu ihan ensimmäisenä ohjaimen kanssa ja treenataan sillä niin kauan että se pysyy leijunnassa kohtuudella, sen jälkeen vasta oikean puikkoihin. Ei sillä tarvi osata kaikkia orientaatoita, mutta perä itseä kohti niin että se sujuu.
Mikrokopterit on sitten eri juttu, ne kestää torppailua hienikkoon ja nurmikkoon etenkin jos holdi sormi on herkässä. 250, 450 ja sitä isommat ei kestä, ne menee joka kerta hajalle jos torppaat oikeasti. 250 ja 450 kokoisen korjaaminen maksaa lähes saman verran, mutta 250 kokoista joudut vaan korjaamaan useammin.
-
Tuosta olen aika tavalla eri mieltä. Mun mielestä simu ihan ensimmäisenä ohjaimen kanssa ja treenataan sillä niin kauan että se pysyy leijunnassa kohtuudella, sen jälkeen vasta oikean puikkoihin. Ei sillä tarvi osata kaikkia orientaatoita, mutta perä itseä kohti niin että se sujuu.
Mikrokopterit on sitten eri juttu, ne kestää torppailua hienikkoon ja nurmikkoon etenkin jos holdi sormi on herkässä. 250, 450 ja sitä isommat ei kestä, ne menee joka kerta hajalle jos torppaat oikeasti. 250 ja 450 kokoisen korjaaminen maksaa lähes saman verran, mutta 250 kokoista joudut vaan korjaamaan useammin.
Siis tarkoitin että itse olen oppinut leijuttamisen hk-190:n avulla mielestäni tehokkaammin mitä simulla ja nyt kun leijuttaminen alkaa olemaan tuttua, niin simukin on alkanut tuntumaan luonnollisemmalta. Alkuun simussa en saanut orientaatiosta kiinni ollenkaan ja tuo pikkukopteri oli paljon helpompi sen suhteen.
-
Komppaan kanssa tässä asiassa Ranea + Dutchia.
Jos (ja kun) torppaat tuon mainitsemasi hilavitkuttimen ennekuin se edes nousee ilmaan, niin sitten alkaa osien metsästys...
Polte on kova ja ketutus vielä kovempi jne. jne...
Osta esim joku Alignin SuperCombo (kaikki mukana). Torpattuasi sen, saat päivässä kahdessa osat esim. trex storesta.
Jos ja kun olet sen hajottanut kopun pariin otteeseen ja ei jaksa kiinnostaa, saat sen vielä myytyä.
Omasta mielestäni myös kopun kasaaminen opettaa väkisinkin jotain sen toimitanperiaatteesta + plus pakottaa uteliaan mielen lukemaan lisää.
Linkittämääsi laitetta ei osta kukaan sulta pois, jos vähänkään harrastusta tuntee.
Lisäksi simulaattori on aivan ehdoton !
Apua saat aina säätöön ym. paikkakuntasi "piireistä".
t:k
-
Entä Walkera Devo 7:lla?
vai jätänkö suosiolla "halpikset" ja Ebayn ihmeellisen maailman pois kokonaan?
Nää on näitä ikuisuuskyssäreitä aloittelijalta...
-
Seo aika pain in the conffata, sitku pääsee sisään niin ihan jees.
Mä sivusta seuranneena jättäisin kloonit ja halpikset pois.
-
Tuo Dutchmanin ohje eli jäitä hattuun on varmaan paras ohje mitä nyt on tullut. Jos värkit on tuntemattomia entuudestaan, voi kovassa innostuksessa lähteä mopo käsistä pahasti.
Jos et ole näihin kovin paljoa perehtynyt, mekaniikka on tuntematonta, sähköt outoja yms. käy muutaman kerran kentällä katselemassa ja kyselemässä. Suurin osa porukasta on niin tohkeissaan koptereista että esittelee niitä mielellään ja kertoo toimintaperiaatteista, radiovaatimuksista yms.
Menet vaan rohkeasti paikalle ja kyselemään niin saat huomattavasti paremman näkemyksen lajista. Samalla näet miten nämä oikeasti lentää. Jos paikalla on vaikka joku kohtuu taitava kaveri useamman kokoisen laitteen, niin sähkö kuin nitronkin kanssa niin siitä saat parasta oppia mitä hankkimista suunnitteleva kaveri voi kopterista saada. Eikä tässä vaiheessa ole tarvinut panostaa kuin matka kentälle ja takaisin.
-
Itse aikoinaan aloittelin E_Skyn koptereilla.. Niiden kanssa leikkiminen oli hermoja raastavaa, sekä rahanhukkaa. Vuoden kikkailin noilla "halpis" koneilla ja päätin ostaa T-Rex 600E:n. Sen kun sai kasaan ja säätöihin ni ero oli ku päivällä ja yöllä. Kyllä oli vakaa lentää. :)
Suosittelen hiukan panostamaan, esim t-rex 450 kuten taisi olla jo mainittu...
-
Lisäksi tsekkaa myydään alue, josta löytyy valmiiksi kasattuja ja säädettyjä koneita. Esim:
http://www.kopterit.net/index.php/topic,20677.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,20677.0.html)
Siinä olis kyllä hyvä setti alotukseen :)
HK:t ja Ebay koneet saattavat vaatia vähän enemmän askartelua ja sopivat niille jotka tykkäävät ropeltaa ruuvien kanssa ja surffailla ebaysta "viriosia". Jos taas haluaa päästä vähän vähemmällä ylimääräisellä säädöllä niin sitten merkkikone on hyvä vaihtoehto.
Samaa mieltä Tuopin kaa,mut ei se HK niin huono vaihtoehto oo,ilmas pysyy ja osat on ilmasia vaikka sitä dissataan(ropaajalle unelma kopu 8) )
Itse aikoinaan aloittelin E_Skyn koptereilla.. Niiden kanssa leikkiminen oli hermoja raastavaa, sekä rahanhukkaa. Vuoden kikkailin noilla "halpis" koneilla ja päätin ostaa T-Rex 600E:n. Sen kun sai kasaan ja säätöihin ni ero oli ku päivällä ja yöllä. Kyllä oli vakaa lentää. :)
Suosittelen hiukan panostamaan, esim t-rex 450 kuten taisi olla jo mainittu...
Samaa mieltä,hermoja raastavaa mutta antoisaa aikaa tuli kopterin osat/mekaniikka tutuks
-
Lisäksi kannattaa laskea ne kaikki "johdot" siihen hintaan heti mukaan. Työkaluja sulla lienee jo ennestään kun lentokoneita on ollut, tai ainakin luulisin niin. Kopterin kanssa tarvii kuitenkin muutaman kunnollisen kuusiokoloavaimen. Ensin ostetaan ne HK:n avaimet, särjetään jokainen ruuvin kanta, haukutaan kopteri paskaksi, ostetaan uusia ruuveja ja kunnolliset työkalut. Eli heti kerralla kunnolliset.
Kopterin koosta riippuen jotain kokoa tarvii kaksi hyvää avainta, eli lepatusakselin päissä olevat on saman kokoisia eikä niitä saa kiristettyä yhdellä avaimella.
Sitten se laturi. Kunnon laturi ei ole aivan ilmainen ja ilman toimivaa laturia sulla ei ole mitään. Lisäksi se tarvii virtalähteen vielä kaveriksi. Jo 450 kokoisen kopterin kanssa tarvitaan vähintään 10 amppeeria virtaa jotta homma rokkaa edes jotenkin, mutta 20 amppeeria antavakaan ei ole ollenkaan ylimitoitettu. Tarvit kuitenkin useamman akun kuin yhden jotta homma toimii järkevästi.
-
Tuo Dutchmanin ohje eli jäitä hattuun on varmaan paras ohje mitä nyt on tullut. Jos värkit on tuntemattomia entuudestaan, voi kovassa innostuksessa lähteä mopo käsistä pahasti.
Kyllähän ne jäätkin sulaa... Ja paluuta ei ole! :D
-
Itse tein myös hommaa aloittaessani sen että marssin kopterikentälle ja kyselin tyhmiä. Tietoa tuli paljon enemmän mitä pystyin ottamaan vastaan. Mutta lopputulos oli se, että jätin ne kaikkein halvimmat vehkeet ostamatta ja panostin enemmän laatuun. Muuten ei ole kopteria tarvinut juuri korjata kuin sen yhden oman torpin jäljiltä (meni tosin useampi korjauskerta ennen kuin sain kaikki vialliset osat paikallistettua). Nyt on kopterilla on ajettu viimeiset reilut 20 tuntia ilman ylimääräisiä remontteja. Tai no leparin kumit piti vaihtaa kun ne alkoivat 30 lentotunnin kohdalla olemaan jo selkeästi väljät, mutta se nyt ei huonosti minusta enää ole.
-
Jätä ainakin vanhat kopterit pois, eli mihin ei saa enää kunnolla varaosia.
Nykyään tuo align on paras, väitän että tuo align on tullut jäädäkseen. Eli luotettavin hankinta on t-Rex. Kiinaihme, tuo ebayn vehje, unohda suoraan. Istut räpeltämässä sitä tunteja ja lennät minuutteja. Olen tämän kokenut itse jo lukuisia kertoja.
Ihan kunnollisia kiinan pelejä löytyy, mutta menee aina päivittämiseksi laatuosilla, eli hinta loppujen lopuksi sama kuin olisit ostanut sen merkkikopun alunperinkin.
Kannattaa hankkia kunnon peli suoraan, vähän kuin ostaisit markettilentokoneen verrattuna esim hangarin/steinin kittiin, toinen on lelu, toinen on harrastusväline.
Niin ja siis tämä kopuilu vie sitten mukanaan, koukuttaa pahemmin kuin nuo lentsikat, niitä on jo pari ja lisää tulossa.
P.S. vaimokin jo puhunut multin hankinnasta, eikä ole yhtäkään kopua vielä lennättänyt. ;D
-
Omasta ja niitä lennättäneiden mielestä suosittelen ehdottomasti MSH:n Mini Protosta (450 kokoinen) tai Protosta (oliko se nyt 500-550 kokoinen). Nämä molemmat voi vielä 'venyttää' isommaksi hyvin pienin kustannuksin vaihtamalla peräputken, lavat ja hihnan.
Nämä on huomattavasti torppiystävällisempiä kuin Align ja erittäin fixusti kasattuja joten osat kuten laakerit, rattaat ja servot saa vaihdettua purkamatta koko kopteria.
Varaosamyynti toimii todella hienosti kotimaasta käsin: http://www.helipeople.eu/ (http://www.helipeople.eu/)