Kopterit.net
Tekniikka => Ilmakuvaus => Aiheen aloitti: Virtualtour - 17 Lokakuu, 2013, 12:54:43
-
Ei mitään tähtitieteellistä selitystä, vaan yksinkertaisia vastauksia.
Miten tyhjentää akku? (ladattu täyteen ja sääolosuhteet estivät lennon n. viikolla)
Paljonko akun kesto vähenee kylmillä ilmoilla? (lipo)
Mikä on paras vaihtoehto talvi lennättämiseen? (akun lentoaika säilyisi kohdallaan)
(Esim. mummon kutoma sukka ja lämpöpullo)
-
laturin purkuohjelmalla storageen. halvoissa latureissa on halpojen laturien speksit ja tuskasen hitaat purkuominaisuudet. näissä saa just niin hyvää ku on valmis maksamaan.
sitte se lennätys. lipot ei luovuta kylmänä hyvin virtaa. pidä siis akut lämpösessä autossa ihan viimeseen asti. jos ei ole autoa niin takin povitasku ajaa saman asian. purkuvirta pitää sitte lennon aikana akun kyllä lämpösenä.
ihan pienimmät akut kuten jotkun mcpx jne kopterien akut on niin pieniä että ne jäähtyy kyllä kylmässä teki mitä teki. niitä ei pakkasessa oikein voi käyttää. 450 kokoluokan akut toimii kyllä hyvin kuhan pitää lämpösessä viimeseen minuuttin asti ennen lentoa.
jos lataa kentällä ni se latauskin pitää saada jotenki lämpöseen. mulla esim lataussalkku tuottaa sen verran lämpöä että kovillakin pakkasilla kannen ku sulkee ni nousee lämmöt liikaakin :)
-
Ei mitään tähtitieteellistä selitystä, vaan yksinkertaisia vastauksia.
1. Miten tyhjentää akku? (ladattu täyteen ja sääolosuhteet estivät lennon n. viikolla)
2. Paljonko akun kesto vähenee kylmillä ilmoilla? (lipo)
3. Mikä on paras vaihtoehto talvi lennättämiseen? (akun lentoaika säilyisi kohdallaan)
(Esim. mummon kutoma sukka ja lämpöpullo)
1. Akun voit tyhjentää/täyttää säilytystilaan laturin "storage" toiminnolla.
2. Riippuu täysin akun lämpötilasta, jos akku otetaan laitteeseen lämpöisestä ja sitä kuormitetaan niin paljon että se pysyy kuumana koko ajan, niin akun antokyky ei paljoa laske, kun taas jos akku jäähtyy niin silloin kesto vähenee ~30% nolla asteeseen ja siitä pakkaselle mennessä radikaalisti enemmän (kapasiteetin lisäksi myös lipon virranantokin kärsii).
3. Lämmin povitasku? tai sitten jos haluat enemmän lämpöä niin vaikkapa tälläinen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__33990__Turnigy_Programmable_Lipo_Battery_Warmer_Bag_12v_DC_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__33990__Turnigy_Programmable_Lipo_Battery_Warmer_Bag_12v_DC_.html)
-
Miten tyhjentää akku? (ladattu täyteen ja sääolosuhteet estivät lennon n. viikolla)
Laturin Dicharge-toiminnolla.
Paljonko akun kesto vähenee kylmillä ilmoilla? (lipo)
Riippuu käyttökohteesta. Jos akku joutuu käytössä (Esim. Iso sähkökopteri) kovalle rasitukselle, se lämpiää käytössä eikä kylmempi ilma näin pääse isommin vaikuttamaan. Iso akku pysyy myös pidempään lämpimänä, joten se ei pääse jäähtymään ulkolämpötilaan niin nopeasti. Pienet akut hyytyvät kylmässä nopeammin kuin isot, mitään yhtä laskukaavaa ei ole olemassa.
Mikä on paras vaihtoehto talvi lennättämiseen? (akun lentoaika säilyisi kohdallaan)
(Esim. mummon kutoma sukka ja lämpöpullo)
Raydiowarm/muu lähetinpussi radiolle ja akuille jokin pussi, jossa ne pysyvät lämpiminä ennen lentoa. Mulla on akuille semmoinen pussi, johon mahtuu lisäksi myös kiehuvassa vedessä lämmitetty kylmäkalle. (https://kauppa.rellunkulma.fi/tuotekuvat/1600x1600/220510.jpg) Näillä varusteilla saa akut pysymään lämpimänä ennen lentoa, lennossa akut pitävät itse itsensä lämpiminä.
-
Kiitos vastauksista. Näin arvelinkin asian, ja nyt sain vahvistuksen.
-
http://www.kopterit.net/index.php/topic,1275.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,1275.0.html)