Kopterit.net

Helikopterit => Bensakopterit => Aiheen aloitti: Konna - 27 Joulukuu, 2013, 21:38:41

Otsikko: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 27 Joulukuu, 2013, 21:38:41
Onko kellään käynyt mielessä ahtaminen joko turbolla tai kompuralla? Tuli vaan mieleen että onhan moottorisahojakin muutama valmistaja turbottanut... Vai onko joku tehnyt jo?
Ja mieleen juolahti vielä ahtaminen paineilmatankin avullakin, eli paineilmatankki siihen vakiopainesäädin ja letku kaasariin...
Ps. Pari mietintä olutta on tullut otettua...  ;D

Saisihan ainakin potkua lisää...
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: jesi - 27 Joulukuu, 2013, 21:40:52
Kannattaa vähentää oluen määrää.

2-T koneen voi ahtaa, mutta tuskin tässä aplikaatiossa teho/hinta/koko/haitat/paino/polttoaineenkulutus/luotettavuus/jne huomioiden pääsee voitonpuolelle.

Noi hiustenkuivaajat ja paukkupullot on niin nähty alakoulussa.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Tucho - 27 Joulukuu, 2013, 21:47:27
Nitroja on ahdettu. En oo varma oonko nähnyt jossain ahdetun Gasserinkin jopa... Ellei tällä kysyjä sitten tarkoittanut yleisesti polttomoottoreita...
http://www.rcheliresource.com/just-when-you-think-youve-seen-it-all-t-rex-600n-with-a-turbo-charger/ (http://www.rcheliresource.com/just-when-you-think-youve-seen-it-all-t-rex-600n-with-a-turbo-charger/)
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Dutchman - 27 Joulukuu, 2013, 21:47:56
Eipäs nyt heti aleta mollaamaan! Nitrolle on jo yksi pelle peloton tuonkin tehnyt, miksi siis ei Gasserille onnistuisi. Ne tekee ketä osaa, muut vain valittavat... Kannattaa tuon mj pilot:in muitakin säikeitä lukea, on meinaan taitava ukko touhuamaan.  http://www.kopterit.net/index.php?topic=4607.msg41570#msg41570 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=4607.msg41570#msg41570)
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: jesi - 27 Joulukuu, 2013, 21:53:26
Juu, onhan noita tehty, vielä pienempiäkin föönejä (muutaman kuution koneeseen), mut jos ois nii upee ameizing kreisi, nii noita varmaa ois jokapojalla ja ääs-marketissa sais valita mieluista väriä?
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 27 Joulukuu, 2013, 23:52:21
Älkää nyt noin pienestä hermostuko... Eikös kaikki halua ruutia lisää?  ;D
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Dutchman - 27 Joulukuu, 2013, 23:57:43
Olisihan sellainen hieno kapistus kopun kyljessä. Siitä voiman tuottamisesta ei varmaankaan kannattaisi odottaa mitään mullistavaa.. ;D
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 28 Joulukuu, 2013, 00:00:18
Nuorempana kaveri laitto happi pullon sukisukinsa tarakalle ja letkulla imuilman joukkoon.
Kulkihan se hetken aikaa pirun komiasti kunnes mäntä muutti olomuotoaan...

No tämähän olikin heitto pelle pelottomien suuntaan  8)
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: JM81 - 08 Lokakuu, 2014, 14:28:31
Moi

Jos ahtamista oikeasti tehontuoton kannalta miettii (eikä ulkonäön), niin oikea valinta voisi olla edf puhallin. Ainakin autopuolella niitä on käytetty.

- jm
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 08 Helmikuu, 2015, 21:54:59
Moi

Jos ahtamista oikeasti tehontuoton kannalta miettii (eikä ulkonäön), niin oikea valinta voisi olla edf puhallin. Ainakin autopuolella niitä on käytetty.

- jm
Kerro lisää? Jos vaikka jotain linkkiä löytyis?
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Tucho - 08 Helmikuu, 2015, 21:58:20
Kerro lisää? Jos vaikka jotain linkkiä löytyis?


Mä kuvittelisin ihan niin että sähkösuihkarin moottori tungetaan kaasarin ilmanottoon kiinni. Kaasukanavaan (ainakin samaan tikkuun vaikka eri kanavaan) rinnalle ESC ohjaamaan tota puhallinta ja sitte hakemaan kaasukäyrää optimaaliseksi.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Pohjola - 09 Helmikuu, 2015, 00:09:39
Kaksitahtisen ahtaminen on ongelmallista koska osa sylinteriin "vaivalloisesti" saadusta seoksesta tupaa
karkaamaan pakoputkeen eikä osallistu tehontuottoon. Ahdin ei ainakaan paranna tilannetta.
Silloin kun ahdetun moottorin käyttö oli kilpamoottoripyörissä sallittua, käytettiin esim pumppua mikä lisäsi kampikammion tilavuutta imutahdissa ja vastaavasti pienensi tilavuutta huuhtelun aikana.
Ladepumpe.

Turboja on laitettu kaksitahtista jonkinlaisella menestyksellä ainakin moottorikelkkoihin. Vaatii moottorin ja ahtimen väliin oikeanlaisen pakoputken, käytännössä paisuntakammio toiminee parhaiten.

Sähköahtimen kanssa lienee sama juttu, ahtopaineen lisääntyessä lisääntynyt seos karkaa pakoaukon kautta harakoille. Vaatisi muutoksia sylinterin ajoitukseen ja pakoputkeen että olisi oikeasti hyötyä.

Ainakin autoihin saa ostaa valmiita settejä, tiedä sitten paljonko tulee oikeasti lisäpotkua mutta ei näytä paljon maksavankaan.

http://www.ebay.com/bhp/electric-supercharger (http://www.ebay.com/bhp/electric-supercharger)

Paisuntakammio on siitä kiva laite että, se toimii tavallaan itsessään ahtimena. Eikä siinä välttämättä tarvita yhtään liikkuvaa osaa.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 09 Helmikuu, 2015, 08:24:37
Löysin netin syövereistä että yksi tyyppi ei laittanut puhallinta ahtamaan vaan jäähdyttämään moottoria ja poisti mekaanisen puhaltimen jäähdyttämästä. Oli todennut ettei kopu ennen kulkenut tiktokia nyt meni. Carbsmart ohjasi jäähdytystä lämmön mukaan. Eli tämän hyöty tulee vain jos poistetaan mekaaninen jäähdytys.

Edit. Näinhän asia on ollut oikeissa 1:1 autoissa jo vuosikymmeniä että jäähdyttimen flektiä pyöritetään sähköllä.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Kaapeli - 09 Helmikuu, 2015, 08:58:35
Ja puhallin pyörii sitten vastarin sähköillä? Eli toisin sanoen, osa kuormasta siirretään pois moottorilta akuille :) No onhan tuossa se ero vielä että puhallin pyörii vain tarpeen mukaan, ja kylmemmällä ilmalla tehon tarve jäähdytykselle toki on huomattavasti pienempi.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 09 Helmikuu, 2015, 09:53:15
Ja puhallin pyörii sitten vastarin sähköillä? Eli toisin sanoen, osa kuormasta siirretään pois moottorilta akuille :) No onhan tuossa se ero vielä että puhallin pyörii vain tarpeen mukaan, ja kylmemmällä ilmalla tehon tarve jäähdytykselle toki on huomattavasti pienempi.
Juuri näin.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 09 Helmikuu, 2015, 10:17:52
Kaksitahtisen ahtaminen on ongelmallista koska osa sylinteriin "vaivalloisesti" saadusta seoksesta tupaa
karkaamaan pakoputkeen eikä osallistu tehontuottoon. Ahdin ei ainakaan paranna tilannetta.
Silloin kun ahdetun moottorin käyttö oli kilpamoottoripyörissä sallittua, käytettiin esim pumppua mikä lisäsi kampikammion tilavuutta imutahdissa ja vastaavasti pienensi tilavuutta huuhtelun aikana.
Ladepumpe.

Turboja on laitettu kaksitahtista jonkinlaisella menestyksellä ainakin moottorikelkkoihin. Vaatii moottorin ja ahtimen väliin oikeanlaisen pakoputken, käytännössä paisuntakammio toiminee parhaiten.

Sähköahtimen kanssa lienee sama juttu, ahtopaineen lisääntyessä lisääntynyt seos karkaa pakoaukon kautta harakoille. Vaatisi muutoksia sylinterin ajoitukseen ja pakoputkeen että olisi oikeasti hyötyä.

Ainakin autoihin saa ostaa valmiita settejä, tiedä sitten paljonko tulee oikeasti lisäpotkua mutta ei näytä paljon maksavankaan.

http://www.ebay.com/bhp/electric-supercharger (http://www.ebay.com/bhp/electric-supercharger)

Paisuntakammio on siitä kiva laite että, se toimii tavallaan itsessään ahtimena. Eikä siinä välttämättä tarvita yhtään liikkuvaa osaa.
Ahtaminen voisi toimia jos olisi suorasuihkutteinen kone. Menee vaan paljon monimutkaisemmaksi ja vaikeammaksi toteuttaa tähän kokoon.
Eli työnnetään ilmaa väkisin ja pakoaukon sulkeuduttua suihkutetaan vasta polttoaine. Ei vaan taida kaupallista mottia löytyä mistään.
Otsikko: Vs: Gasserin ahtaminen
Kirjoitti: Konna - 09 Helmikuu, 2015, 10:38:06
Tässä linkki jäähdytys keskusteluun.

http://m.rc.runryder.com/helicopter/t580904p1/ (http://m.rc.runryder.com/helicopter/t580904p1/)