Kokosin vaatimuksia työkalulle. Pistin siihen hieman omianikin - onkohan noi ok?Video vaikutti näppärältä tavalta nähdä epätasapaino, mutta tuossa ei selitetty yhtään miten se niitä teippejä sinne laittoi.
Magneettisesti kannateltu tasapainotustyökalu:
- Kiinnityskartioiden on oltava myös balanssissa
- Kartiopintojen on oltava symmetriset reikään nähden
- Akselin on oltava suora - Akselin suoruutta voi tarkistaa lasipintaa vasten
- Akselin päiden, kuten koko akselin, on oltava symmetrisiä
- Magneettien pintojen on oltava hyvin sileät, mielellään kiiltävät kitkan minimoimiseksi
- Magneettien pintojen on oltava yhdensuuntaiset, jotta akseli ei jumita niiden välissä
- Magneettiin nojaavan akselinpään on oltava terävä kitkan minimoimiseksi
- Magneetit kykenevät kannattamaan vain rajoitetun painon. Voimakas magneetti aiheuttaa myös suuremman kitkan siinä päässä akselia, joka painaa/ottaa kiinni magneettiin. Joten kevyille propelleille ei kannata käyttää voimakkaita magneetteja
Miten sitten mitata tasapainoa muutenkin kuin vain tuntea se. Tässä yksi tapa laserilla:
http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws (http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws)
Video vaikutti näppärältä tavalta nähdä epätasapaino, mutta tuossa ei selitetty yhtään miten se niitä teippejä sinne laittoi.Perstuntumallahan tuossa on laitettava, mutta erinomaista tuossa on se, että koko moottori-potkuri-adapteripaketti on mukana. Täydellisesti tasapainotettu potkuri ei auta, jos adapteri on vino tai moottori epätasapainossa. Eihän sitäkään tuolla korjata, mutta kokonaisvärinät saa kuitenkin paremmin minimoitua kuin pelkällä prop balacerilla.
Tarkoitan siis, että mistä tietää mihin kohtaa laitetaan teippiä ja paljonko. Vai mennäänkö ihan perstuntumalla ja kokeilemalla, teippi sinne toinen tänne ja koitetaan mitä tekee.
Video vaikutti näppärältä tavalta nähdä epätasapaino, mutta tuossa ei selitetty yhtään miten se niitä teippejä sinne laittoi.Luulisin noiden katsoneen balanserilla teipeille paikat. Toi laserhan on pelkkä indikaattori epätasapainosta. Näkeehän saman myös videokameran kuvasta, ja tuntuuhan se käsiinkin. Tolla Laserilla vaan voi mitata suhteellisen suuruuden helposti ja vertailla vaikka numeerisesti tuloksia (kun mittauskonfigutaatio pystyy samana).
Tarkoitan siis, että mistä tietää mihin kohtaa laitetaan teippiä ja paljonko. Vai mennäänkö ihan perstuntumalla ja kokeilemalla, teippi sinne toinen tänne ja koitetaan mitä tekee.
Perstuntumallahan tuossa on laitettava, mutta erinomaista tuossa on se, että koko moottori-potkuri-adapteripaketti on mukana. Täydellisesti tasapainotettu potkuri ei auta, jos adapteri on vino tai moottori epätasapainossa. Eihän sitäkään tuolla korjata, mutta kokonaisvärinät saa kuitenkin paremmin minimoitua kuin pelkällä prop balacerilla.Eiks noi osat (moottori, adapteri, propelli, "keskiön hattu" (* siis e. prop cone) pidä kuitenkin tasapainottaa ensin erikseen. Jos sen jälkeen on värinöitä (Laser testi), pitää alkaa ihmetellä kuinka niiden välinen kiinnitys on tehty (onko propelli ja adapteri keskellä ja niiden akselit yhtyy moottorin akseliin). Onko tällaisia vikoja järkevää enää korjata tasapainottamalla (massaa pois tai lissää). Eiks noi pidä vaan tehdä jo tehtaalla sellaisiksi, että kukin pyörii saman akselin suhteen ja niiden akselit on saman suuntaiset kun kiinnitetään toisiinsa.
(http://www.superdairyboy.com/pictures/bestway/hats/beanie_hat200.jpg) Kuva: Propel hat | (https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSEPUnL78q6sZEPvbJ-4uOocYzR5GKkaleHW7h5aD6-voSVV1Ur) Kuva: Nose cone |
') Yritin löytää edes englanninkielistä termiä "keskiön hattu", kun suomeksi ei löydy:Varmaan tarkotat spinneriä http://en.wikipedia.org/wiki/Spinner_(aircraft) (http://en.wikipedia.org/wiki/Spinner_(aircraft))
(http://www.superdairyboy.com/pictures/bestway/hats/beanie_hat200.jpg) Kuva: Propel hat(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSEPUnL78q6sZEPvbJ-4uOocYzR5GKkaleHW7h5aD6-voSVV1Ur) Kuva: Nose cone
Eiks noi pidä vaan tehdä jo tehtaalla sellaisiksi, että kukin pyörii saman akselin suhteen ja niiden akselit on saman suuntaiset kun kiinnitetään toisiinsa.In a perfect world. Paremmissa (lue: kalliimmissa) tuotteissa näin onkin, ainakin pääsääntöisesti, mutta esim. se legendaarinen "HK-laatu" tarkoittaa juurikin mm. huonosti tasapainotettuja moottoreita ja valmiiksi kieroja adaptereita. Tokko noille tasapainotusvärkeille muuten olisi edes markkinoita...?
In a perfect world. Paremmissa (lue: kalliimmissa) tuotteissa näin onkin, ainakin pääsääntöisesti, mutta esim. se legendaarinen "HK-laatu" tarkoittaa juurikin mm. huonosti tasapainotettuja moottoreita ja valmiiksi kieroja adaptereita. Tokko noille tasapainotusvärkeille muuten olisi edes markkinoita...?Ajattelin tilannetta jossa tuotteessa on reijät väärissä paikoissa ja pinnat vinossa, joilloin akselit ja niiden suunnat asettuu miten sattuu. Millä niitä korjaat?
(https://www.greathobbies.com/products/g/gpm/gpmq4909.jpg) Kuva: Moottorin runkoon ruuvattava | (http://www.gravesrc.com/v/vspfiles/photos/EFLU4167-2T.jpg) Kuva: Moottorin runkoon ruuvattava |
(http://shop.righthere.nu/images/uploads/-%20Jamara%20-/172742%20Collet%20prop%20adapter%203mm%20to%205mm.JPG) Kuva: Akseliin kiristettävä | (http://mirp.net/images/MA9-10-MIRP.jpg) Kuva: Akseliin ruuvikiristettävä |
E) Seuraavaksi moottoriin lisätään adpteri. Nyt vaan lisätään adapteriin teippiä. Muuten kuten D-kohta. Voiks adapteriin lisätä teippiä?Tasapainotuksessa toimii myös nopeasti kuivuva maali tai väritön kynsilakka.
Jos ei omista laseria, älypuhelimille saa appsit jotka piirtävät käyrää värinöistä. Puhelin jalan päälle ja kattomaan mitä piirtää.