Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: narg - 02 Helmikuu, 2014, 21:49:54

Otsikko: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: narg - 02 Helmikuu, 2014, 21:49:54
dji 450 kopterissa olen huomannut kahden gens ace 2200 mahd ecojen kanssa outoja oireita.
Missä vika kun kaksi suurin piirtein samalla latausmäärällä (n. 15 latausta) kopteri sammuu
yhtäkkiä. Alle minuutissa kennojännitteet tippuu esim. 3,8 voltista n. 3,3:een ja mikä oudointa
kennot näyttävät ihan eri lukemia esim. 3,2, 2,5 ja 3,4 hetken päästä ja hieman vaihdellen.
Onko akuissa vikaa vai jossakin muualla? Enpä lataile noita enää....
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: Kaapeli - 02 Helmikuu, 2014, 22:41:21
Alle minuutissa kennojännitteet tippuu esim. 3,8 voltista n. 3,3:een ja mikä oudointa
kennot näyttävät ihan eri lukemia esim. 3,2, 2,5 ja 3,4 hetken päästä ja hieman vaihdellen.
Onko akuissa vikaa vai jossakin muualla? Enpä lataile noita enää....

Jos sieltä välistä yks kenno romahtaa niin rikkihän se silloin on. Tuotahan voi koittaa tutkia käsin myös sillä että tutkii kennojännitteiden käyttäytymistä latauksen tai purun aikana laturilla. Jos siitä saa käppyrää piirrettyä, niin vielä parempi. Mutta eipä tuossa taida isompaa tarvetta olla tutkimiseen, muuten kuin mielenkiinto rikkinäistä akkua kohtaan. Rikkihän tuo on eikä se siitä enää korjaannu millään toimenpiteellä. Jos on ihan uus akku niin kannattaa kysellä takuun perään.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: Tucho - 02 Helmikuu, 2014, 23:31:57
Lipojen jännitteet tippuu siinä lopussa aika nopeasti. Nopeammin kun alussa.

Lyhennä lentoaikaa. Tai kasvata akkukokoa jos kopteri antaa myöden.

Siinä ratkaisu noin suurinpiirtein...
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: narg - 02 Helmikuu, 2014, 23:51:31
Aikaisemmin ei toisiaan ole ollut ongelmia ainakaan tuollaisia rajuja jännitteiden eroja.
Katsotaan pystyyko noita mitenkään takuuseenkaan saamaan. Euro rc:ltä ostettu.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: rane78 - 03 Helmikuu, 2014, 00:04:30
Paljonko on normaalisti mennyt maheja akkuun? Eli oletko ajanut ne liian tyhjiksi?
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: Ves@ - 03 Helmikuu, 2014, 00:15:42
Minkä verran se quad haukkaa virtaa ? Eikös noi Genssin Ecot ole aika pienellä C luvulla (20C) varustettuja muistaakseni.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: narg - 03 Helmikuu, 2014, 07:22:51
Quadi on perus dji 450.

En ole seurannut paljonko maheja mennyt mutta ovat ottaneet virtaa kyllä mielestäni normaalisti vastaan.
Joskus olen kyllä ihmetellyt varsin erilaisia latausaikoja kun samaan aikaan olen laittanut ne laturiin
(Turnigy mega 300w). Saattoi joskus olla jopa 10 min ero latauksen ja balansoinnin kanssa puolien välillä. 1c ja 2c latauksia.
Kun jännitteen on katsonut latauksen jälkeen, pieni ero yhdessä kennossa siellä on ollut molemmissa akuissa jo uutena
esim. 4,15, 4,15, 4,12 latauksen jälkeen. Yli tuon en ole saanut.

Yleensä olen jättänyt n. 3,5-3,6 volttiin noi kennot ja lentoaikaa about 5-6min leijuttelua ja perusaloittelijan sähläystä.

Taidan ostaa seuraavaksi vähän isompia esim. 3300mah genssejä jos kooltaan ovat passeleita...

Voisiko laturissa olla jotakin mätää?
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: vee73 - 03 Helmikuu, 2014, 07:45:27
Äkkiseltään sanoisin että kennossa tuli tunnit täyteen.
Yleensä akussa on aina se yksi kenno joka laukee ensin. Ketjun heikoin lenkki.

Jos akku kovin tuore, niin takuukyselyä.
Ja kannattaa ottaa tavaksi katsoa aina latauksen jälkeen paljonko sinne meni.
Pitäs aina se n.20% jäädä akkuun.
Pidentyneet latausajat kertoo että, vähintään yksi kenno menossa lakkoon.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: Toeh - 03 Helmikuu, 2014, 07:56:12
Kyllä se täyteen pitäis mennä 4,2V per kenno. Koptereitten kanssa en akkujen paljoa alle 3,8V anna mennä. Noin 3,75V laturin mukaan ja siitä lasken ajastinta karvan verran. Olisko mahdollista että sulla on muutaman kerran käyny akut kuormituksessa reilusti alle tuon? Kennot ottaa siitä äkkiä itteensä. 2,5V on jo todella haitallinen akulle ja se kenno on melko varmasti entinen. Alle 3,0V ei sais mennä.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: narg - 03 Helmikuu, 2014, 08:22:43
Laturi näyttää kennojännitteeksi 4,20 tai 4,19 latauksen jälkeen mutta euron hintainen mittari vähemmän > 4,15-4,18
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: Kaapeli - 03 Helmikuu, 2014, 09:16:03
Niin joo, enpä tajunnu että sullahan oli kaikki kennot tosi matalalla jännitteellä. Loppuvaiheessa tosiaan se kennojännite romahtaa hyvin nopeasti kun alkaa tyhjäksi menemään. Eri kennojen yksilöerot tulee siinä vaiheessa näkyviin ja on ihan tavallista että joku kenno romahtaa muita aikaisemmin. Tietysti tasalaatuisella pakalla erot ei ole edes silloin kovin isoja.

Mutta tulevaisuuden varalle, jätä kennoihin aina vähintään 20% varausta lennon päätteeksi. Tällä vältät juuri tämän kaltaiset tilanteet ja akun käyttöikä säilyy normaalina. Jos et ole seurannut paljonko latauksessa menee virtaa kapasiteettiin nähden, niin otapa tavaksi seurata sitä. Jos et omista semmoista laturia millä näkee akkuun menneen varauksen niin kipin kapin laturikauppaan hakemaan kunnon laturi :)

PS. Itselläkin on 2200mAh 3S genssejä ja lensin yhdellä kerran vahingossa kaksi lentoa peräkkäin ja melkein torppasin sen cutoffin takia. Siinä akussa on siitä asti ollu serlvästi muita akkuja suuremmat IR:t. Väärällä käsittelyllä saat nopeasti pysyvää vahinkoa tehtyä akuille ja syklimäärä voi jäädä todella pieneksi.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: JuhoV - 03 Helmikuu, 2014, 10:48:34
Tässä on kieltämättä nyt hieman piittaamattomuuden makua eli et ole edes seurannut akkujen varausta. Tuon vuoksi näkisin ettei oikein voi takuuta vaatia. Vika ei välttämättä ole akussa vaan ohjeen vastaisessa käytössä. Mikään lipo ei kestä toistuvaa liian tyhjäksi purkamista, jopa kerta voi riittää.
Otsikko: Vs: lipojen jännitteet romahtaa
Kirjoitti: 3J - 03 Helmikuu, 2014, 11:18:05
Yleensä olen jättänyt n. 3,5-3,6 volttiin noi kennot...

Jos tämä on kennon lepojännite lennon jälkeen niin olet lentänyt ne aivan liian tyhjiksi. Jos kaikki 15 lentoa on noin tyhjiksi lennetty, niin se riittää tuhoamaan laadukkaankin akun.

Ohessa viittellinen taulukko lepojännite vs. kapasiteetti:

4.20v = 100%
4.03v = 76%
3.86v = 52%
3.83v = 42%
3.79v = 30%
3.70v = 11%
3.6?v = 0%

Ja huom, se on viitteellinen, eli sinun pitää itse huolehtia siitä että käytät vain 80% akun kapasiteetista, jos haluat että akut kestävät pitkään. Tuon mukaan pitäisi jäädä ainakin 3.75v lepojännite, mutta tärkeintä on tarkkailla sitä latauksessa sisään menevää määrää, ettei se ylitä 80% kapasiteetista. Lisäksi uudelle akulle suositus on muutama lentokerta jossa käytetään vain 50% kapasiteetista.