Kopterit.net

Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: sopeli - 02 Elokuu, 2008, 17:45:35

Otsikko: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: sopeli - 02 Elokuu, 2008, 17:45:35
Heipä teille,

Hankin jokunen hetki sitten ensimmäisen kopterini. Kiinnostuin - syystä tai toisesta - nimenomaan polttiskoneesta ja T-Rex 600NSP combo sattui osumaan silmään sopivassa tarjouksessa. Kun valuuttakurssitkin suosivat ostohetkellä, innostuin ehkä vähän liikaakin ja lopulta kopteri ja oheistarvikkeet ovat tällaiset:

 - T-Rex 600NSP combo (OS 50 Hyper -moottori, Align äänenvaimennin, Align CF Päälavat, (Perälavat torpattu), Align GCE-6600 Governor
 - CY 95mm perälavat
 - CY Solid-G gyro
 - 4x Futaba S3050 (nupissa ja kaasuttimessa)
 - 1x JR 8900G gyron kaverina
 - Futaba 7C FASST 2.4GHz lähetin
 - Futaba R617FS vastaanotin
 - CSM CarbSmart/ Hitec HS65
 - Phoenix-RC simulaattori

Rakensin tuota laitosta melko pitkään. Taisi mennä vielä viikko säätäessä, kun aina tuli unohdettua jotain. Kiitos suhteellisen onnistuneesta kasaamisesta kuuluu tämän palstan jäsenille, jotka olivat aiemmin törmänneet samanlaisiin ongelmiin. Kasaamisen jälkeen olin kaukana pohjoisessa (normaalista sijainnistani katsottuna) lomailemassa, joten päätin kokeilla ensimmäiset lennätykset itsekseni.

Ensimmäisellä lennätyskerralla sain kauhusta kankeana kopterin pompotettua parinkymmenen sentin korkeudelle muutaman kerran. Kopu tuntui vähän rauhattomalta, mutten tiennyt johtuiko se rauhattomasta ohjaajasta vai jostain muusta. Myöhemmillä kerroilla, kun itseluottamusta vähän ehti jo kasaantua, olin jo varma ettei perä ole kovin pitävä. (Tähän mennessä olin jo ensimmäisen gallonan loppupuiolella). Pistin silloin merkille myös apujalasten ajoittaisen tärinän.

Yritin säätää gyron herkkyyttä, mutta en saanut perää säädettyä kuntoon. Lyhyen nettiselailun jälkeen totesin syylliseksi yksinkertaisen gyroteipin. Korvasin tuon paksummalla kerroksella. Satuin samalla törmäämään sellaiseen väitteeseen, että NSP-kitin mukana tulevat lepatuskumit ovat niin kovat, että matalilla kierroksilla (<2000 RPM) voi odottaa jonkinlaista väpinää. Noh, pistin governoorin sitten pyörittämään moottoria vähän vinhemmin.

Seuraava lennätyskerta meni sitten ihastellessa vakaata perää, mutta jostain syystä nyt apujalakset saattoivat alkaa heilumaan heikkopäisen lailla. Laskin kopterin aina maahan tuon vipatuksen alkaessa, ettei olisi karannut käsistä. Ihmettelin tuota hetken, ja testailin sitten erilaisiia governoorin asetuksia. Lopulta kun pääsin governoorilla n. 95 lukemaan, kopteri tuntui vakaalta; se pysyi kuin tikka haluamaani suuntaan sojottamassa, eikä minkäänlaisia vapinoita ollut havaittavissa. "No-NIIN", ajattelin.

Odottamattomasta säätämismenestyksestä sokaistuneena päätin sitten pyöräyttää perää 360 astetta, ihan vaan paikallaan. Napautin vasemman tikun oikeaan laitaan, ja onnistuin tuossakin yllättävän hyvin. Simulaattorissa lentotaito oli päässyt kehittymään sen verran, että sain kopterin vakautettua tuon pyöräyksen jälkeen. Kaikki olisikin ollut hyvin, mutta samalla kun vakauttelin kopteria, apujalasten väpinä palasi. Olin melko korkealla tässä vaiheessa, joten en saanut kopteria kovin nopeasti maahan. Kun pääsin lähelle maata, apujalakset väpättivät kuin riivatut, väittäisinpä niiden heiluneen 15-20 cm pystysuunnassa.

Lopputuloksena perälavat raapivat nurmikkoa governoorin ylläpitäessä kierroksia; muutama hammasratas karsiutui ja perälavat hioutuivat vähän lyhemmiksi. Tajustin vasta jälkeenpäin, että olisi pitänyt ymmärtää vääntää Thottle-cuttia tai edes napauttaa governoori pois päältä, jotta olisin säästänyt muutaman lantin. Ja olisi varmaan myös pitänyt tajuta olla temppuilematta apujalasten kanssa. Onneksi tuo sähellys ei tällä kerralla tullut kuitenkaan kovin kalliiksi. Rikkoutuneet osatkin on jo korvattu uusilla.

Toivottavasti joku vielä lukee näinkin pitkälle, koska ajattelin vaivihkaa ujuttaa kysymyksenkin tähän viestiin: Voiko tuo apujalasten kaamea väpätys aiheutua (tässä tapauksessa) liian matalista kierroksista vai kannattaisiko etsiä ongelmaa jostain ihan muualta?

-tk-
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: Hermis - 02 Elokuu, 2008, 18:26:03
Tervetuloa järkensä menettäneiden keskustelupalstalle! ::)

Innostuit ilmeisesti tilaamaan juuri sopivasti, harvoin törmää aloittelijaan jolla on kunnon osat.

Miten ohjaat governööriä? Onko sulla se erikseen jonkun kytkimen takana? Itse tekisin niin että leijuntatilaan ihan perinteinen kaasukäyrä, ja sitten idle-uppiin govi käyttöön, samaan kytkimeen mistä lentotilakin vaihtuu. Olethan ohjelmoinut Throttle-holdin käyttöön?

Vaikea sanoa siitä jalasten tärinästä suhteessa kierroksiin, kun en tiedä paljon tuo koneesi sitten kiertää, mutta voi olla että jalakset on just sen mittaset, että ottaavat resonanssia. Jos kyseessä on ontot putket, niin upota putken päähän tulppa, niin että muodostuu pieni säiliö, ja täytä puolilleen hiekalla, ja toinen tulppa perään. Tämä kaikkiin neljään päähän. Hiekka sitoo turhat tärinät, helppo ratkaisu, se syyn metsästäminen jalasten pituuden ja kiinnityksen kautta saattaa viedä aikaa ja hermot.

Tuo oli eka viestisi täällä, oletko saanut jostain muualta apua, vai sääditkö koneen ja Solid-G:n sekä radiot ihan itse lentokuntoon?  :o

Onnea ja menestystä, alku kuulostaa jo lupaavalta. ;)
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: jpheli - 02 Elokuu, 2008, 22:25:56
Monesti jalaksien tuo väpätys johtuu siitä että ne eivät ole tarpeeksi jäykät ja sen takia ne alkavat oskiloimaan kasvavalla vauhdilla. Tarpeeksi kun ne ottaa vauhtia onkin kopteri jo aikas mahdoton hallita kun se alkaa myös vaappumaan joka suuntaan...

Koita laittaa jäykemmät jalakset niin eiköhän se siitä.

--jp
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: sopeli - 03 Elokuu, 2008, 00:14:56
Tervetuloa järkensä menettäneiden keskustelupalstalle! ::)

Kiitosta, ensimmäisen lennätyksen jälkeen huomasin kyllä järjen jättäneen lopullisesti ;D ..

Miten ohjaat governööriä? Onko sulla se erikseen jonkun kytkimen takana? Itse tekisin niin että leijuntatilaan ihan perinteinen kaasukäyrä, ja sitten idle-uppiin govi käyttöön, samaan kytkimeen mistä lentotilakin vaihtuu. Olethan ohjelmoinut Throttle-holdin käyttöön?

Governoorilla on oma on/off -kytkin ja lisäksi jokaiselle lentotilalle voi tuossa ohjaimessa määrittää oman "kierrosnopeuden"... tai siis lukeman välillä 0-100, jonka voisi muuntaa todelliseksi kierrosnopeudeksi jos tietäisi miten (en ole takometriä hankkinut). Alunperin olin määrittänyt tuon juurin suosittelemallasi tavalla, mutta ajattelin testata governooria leijuntatilassa. Jos olisin tehnyt niin kuin suosittelet, olisin saattanut säästää yhdet perälavat... joten taidankin poistaa tuon govin leijunnasta. Throttle hold on kyllä käytössä.. Kun sitä vielä muistaisi käyttääkin..

Jos kyseessä on ontot putket, niin upota putken päähän tulppa, niin että muodostuu pieni säiliö, ja täytä puolilleen hiekalla, ja toinen tulppa perään.

Kiitos neuvosta, taidanpa yrittää tuota hiekkatemppua. Nuo jalakseni on tehty lasikuituputkista, ja ovat melkoisen joustavat. Olin yrittänyt miettiä mitä noille jalaksille voisi tehdä, mutten ollut tuollaista keksinyt.

Tuo oli eka viestisi täällä, oletko saanut jostain muualta apua, vai sääditkö koneen ja Solid-G:n sekä radiot ihan itse lentokuntoon?  :o

Tähän asti olen kaikki säädöt tehnyt itsekseni... Tosin en olisi kyllä kyennyt noita säätöjä tekemään ilman esimerkiksi tätä palstaa.

Onnea ja menestystä, alku kuulostaa jo lupaavalta. ;)

Kiitti.. Katsotaan kuinka tästä etenee..  :)

-tk-
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: sopeli - 03 Elokuu, 2008, 00:30:20
Tarpeeksi kun ne ottaa vauhtia onkin kopteri jo aikas mahdoton hallita kun se alkaa myös vaappumaan joka suuntaan...

Ohjauksen vaikeutumisen lisäksi alkoi jo hirvittämään, että se hillitön väpätys saattaisi hajottaa jotain..

Koita laittaa jäykemmät jalakset niin eiköhän se siitä.

Ok. Jos ei tuo hiekkatemppu auta (siis jos nuo jalakset ovat toivottomat), niin täytynee vaihtaa jäykempiin. En ole vielä ihan niin varma omasta lentotaidostani, että uskaltaisin jalaksista kokonaan luopua..

-tk-
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: Mikaelni - 03 Elokuu, 2008, 00:42:10
Missäpäin Suomea koitat noita ensi "irtiottoja"?. Jos olet Turun seudulla niin tervetuloa tänne Rymättylään muittenkin epätoivosten pariin (eli minä  ;D)


EDIT: nyt luin että olet Vantaalta joten menee Jarin ja Sepon touhuiksi ;)
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: juza - 03 Elokuu, 2008, 00:54:43
Tule huomena päivällä Espooseen, kehä II varrelle Henttaan pellolle.
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: Arctikdiver - 03 Elokuu, 2008, 01:14:09
Tule huomena päivällä Espooseen, kehä II varrelle Henttaan pellolle.

Tietysti kelivarauksella...
On aikastalaista sadetta luppeissa...
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: sopeli - 03 Elokuu, 2008, 01:56:42
Tule huomena päivällä Espooseen, kehä II varrelle Henttaan pellolle.

Tietysti kelivarauksella...
On aikastalaista sadetta luppeissa...

Ok. Huomenna Henttaalla, jos sää (ja muuan toinen tekijä  ::)) sallii.

-tk-
Otsikko: Vs: Ensilennätyksestä ensitorppiin - T-Rex 600N
Kirjoitti: Jay604 - 11 Heinäkuu, 2010, 21:48:06
Toivottavasti joku vielä lukee näinkin pitkälle, koska ajattelin vaivihkaa ujuttaa kysymyksenkin tähän viestiin: Voiko tuo apujalasten kaamea väpätys aiheutua (tässä tapauksessa) liian matalista kierroksista vai kannattaisiko etsiä ongelmaa jostain ihan muualta?

-tk-


Kai tämä on ratkaistu jo ajat sitten.. Mutta ajattelin heittää viestin, kun en huomannut että kukaan kiinnitti huomiota asiaan.

Tuli Nikolai Teslan jutut mieleen tuota värinähommaa lukiessa, varsinkin kun kyseisestä henkilöstä tuli dokumentti muutama päivä sitten. Jokaisella esineellähän on ns. värähtelytaajuus ja kun ajatellaan että govi piti kierrokset juuri sopivana ja lapakulma oli oikea luomaan oikean taajuuden (jalasten värähtely) - Jos sama taajuus jatkuu, niin (mahdollisesti, ainakin Teslan mukaan) pieni vasara voisi tuoda maahan sillan tai rakennuksen (tesla onnistui järisyttämään isoja siltoja ja rakennuksia pienillä resonointia voimistavilla vehkeillä, samaa testasivat mythbusterssit pienellä painolla joka oli kiinnitetty siltaan ja onnistuivat saamaan koko sillan värisemään.

Youtuubi linkki kyseiseen MB jaksoon jos jotain kiinnostaa... (http://"http://www.youtube.com/watch?v=f-JyUhdcrzk&feature=related")

Vaikka kopteri olisi säädetty täydellisesti, aina löytyy jossain kohtaa tietty taajuus mikä, jos jatkuu tarpeeksi kauan, varmasti voi aiheuttaa kummia juttuja.

Tuo hiekkaratkaisu kuulostaa hyvältä. Ainakin maalaisjärjellä ajatellen luulisi että jos putki on täytetty hiekalla niin sen värähtelytaajuus on muuttuva, eikä pääse kerääntymään nuo pienet värinät suureksi.