Kopterit.net
Tekniikka => Työkalut => Aiheen aloitti: heikkit - 21 Huhtikuu, 2014, 21:50:40
-
Mitä öljyä käytätte? Suositus on tyyliin 20w-40.
Hyllystä löytyi auton 5w-40. Pystyykö tuota käyttämään?
Eikös eka luku vaikuta kylmäkäynnistykseen, eli tässä ei väliä.
Toinen luku on kai öljyn paksuus, eli kai tärkeämpi.
Ajelenko kesän tuolla 5w-40 öljyllä vai pitääkö hommata 20w-40?
-
Meidän kentällä on kolme näitä kiporeita, kaikissa taitaa olla puolisynteettiset 10w-30 öljyt. Tuo auton öljy taitaa olla täysynteettistä?
-
Kiporista en tiiä, mutta riksandrattoniin sopii kuulemma parhaiten mineraaliöljyt
-
Se W-luku on kylmänä jäykkyys ja toinen kuumana notkeus. W- luvussa pienempi on notkeempaa kylmänä ja jälkimmäisessä pienempi on jäykempää kuumana. Epäloogista mutta totta.
-
jälkimmäisessä pienempi on jäykempää kuumana
Toisinpäin, eli mitä suurempi jälkimmäinen luku on, sitä korkeammassa lämpötilassa öljy toimii. (Eli kuumempana jäykempää).
Mineraaliöljy on parempi sitomaan lämpöä itseensä, siksi usein suositellaan ilma/öljy -jäähdytteisiin moottoreihin.
-
Suositukset ilmeisesti muuttunu vuosien varrella? IG1000-2000-2600 taitaa olla aika samaa sarjaa, kun on sama ohjekirja. Kiporin suomi-sivulta ei muita digimalleja löydykään.
Mulla on suomenkielisessä suositus 10W-30 EDIT: siis 10W-40 mineraaliöljy oli, sit enkunkielisessä ympäristön lämpötilan mukaan:
-25...30C -> 10W-30
-15...40V -> 15W-40
Edit: Ainakin Nesteeltä löytyy halpa 10W-40 mineraali litran purkissa (Neste Super, API SJ/CF).
-
Periaatteessahan öljyt kelpaa aina jos W luku on vähintään sama tai pienempi mitä ohjekirja sanoo, samoten jälkimmäinen luku on vähintään sama tai suurempi mitä pyydetään niin homma ok. Eli jos suositus on 10W-30 niin 5W-40 käy toki myös, on vaan kylmässä ja kuumassa enemmän pelivaraa, mutta voitelee silti.
-
Periaatteessahan öljyt kelpaa aina jos W luku on vähintään sama tai pienempi mitä ohjekirja sanoo, samoten jälkimmäinen luku on vähintään sama tai suurempi mitä pyydetään niin homma ok. Eli jos suositus on 10W-30 niin 5W-40 käy toki myös, on vaan kylmässä ja kuumassa enemmän pelivaraa, mutta voitelee silti.
Näin tuo taitaa olla.
1. Suositukset tukevat tätä väitettä. -40 öljy sopii kuumempaan kuin -30 öljy. Eli isompin parempi ja ok.
2. Sakemannit ajelevat 10w-60 öljylläkin. Kuulemma kalleinta ja siksi juuri sitä pitää ostaa http://www.powerforen.de/kipor-org-gmbh-support-deutschland/216386-kipor-ig-2600-welches-oel.html (http://www.powerforen.de/kipor-org-gmbh-support-deutschland/216386-kipor-ig-2600-welches-oel.html)
Varmaan tärkeintä on öljynvaihto. Olikohan se suositus 20h välein? Eli minun ajeluilla keväällä ja heinäkuun lomilla.
10w-30 öljy ei paljoa maksa, mutta kun hyllyssä turhan panttina tuo 5w-40 pönikkä, niin ajelen sen pois enkä heitä roskiin...
-
Mulle jäi sellainen käsitys että 100 tunnin välein sen jälkeen kun sisäänajo on tehty. Eka oli hyvin äkkiä, vaihtaisin toisenkin kerran aika nopeasti. Seuran isosta vehkeestä tuli aika tavalla metallihilettä ekalla vaihdolla.
-
Varmaan tärkeintä on öljynvaihto. Olikohan se suositus 20h välein? Eli minun ajeluilla keväällä ja heinäkuun lomilla.
Ei sentään noin usein. Eka öljynvaihto 20h käytön jälkeen ja sitten 6kk/100h. Tulpan vaihto 1 vuosi/200h.
-
Oikein muistit Juho.
Sisäänajo. 20h 50% teholla. Sitten öljyn vaihto.
Tämän jälkeen joka 6. Kk tai 100h välein.
-
Jos joku ei ole huomannut, niin näihinhän löytyy huoltomanuaalejakin aika helposti.
http://www.generatoremporium.com/pdf/IG2000-service.pdf (http://www.generatoremporium.com/pdf/IG2000-service.pdf)
http://www.poweredbykipor.com/pdf/service/IG2000%20Service%20Manual-%20July%202011.pdf (http://www.poweredbykipor.com/pdf/service/IG2000%20Service%20Manual-%20July%202011.pdf)
-
Www.kiporpowersystems.co m/manuals-literature
-
Onkohan IG1000 jotenkin erilainen? Mun manuaalissa sanotaan että eka öljynvaihto 10h jälkeen, sisäänajona <50% ajellaan kuitenkin 20h.
Tuossa oli jotain koneöljyä säilöntää varten sellainen snapsilasillinen, tyhjensin ennen kuin pistin moottoriöljyt sisään.
-
Onkohan IG1000 jotenkin erilainen? Mun manuaalissa sanotaan että eka öljynvaihto 10h jälkeen, sisäänajona <50% ajellaan kuitenkin 20h.
Tuossa oli jotain koneöljyä säilöntää varten sellainen snapsilasillinen, tyhjensin ennen kuin pistin moottoriöljyt sisään.
Pienempänä siinä voi olla myös niin pieni öljytilavuus että sen vuoksi pitäis vaihtaa aikaisemmin. Ei ollut iso tuossa 2 tonnisessakaan öljyn määrä.
Tuskin niissä muuten mitään eroa on, mutta veikkaan että se sisäänajo kannattaa tehdä oikeasti ja öljynvaihto myös.
-
Mjoo, ei ne mitään erityisen isoja öljytilavuuksia ole. IG1000 0.25l ja isommat tais olla alle 0.5l molemmat. Mutta ei noi mitään isoja koneitakaan ole.
Ehkä ne on saaneet oikeat lukemat manuaaliin. Enkunkielisessäkin on sama. Pitää ehkä tavata noita PDF-manuskoja ja katsoa oliko siellä eri lukemat eri malleille.
Mietin lähinnä sitä, että jos vaihdan 10h kohdalla, onko suurin osa moskaa jo ehtinyt lähteä liikenteeseen. Vai pitäiskö tehdä vielä uusi pian ... 3 öljynvaihtoa kesään. Eipä sikäli että olisi mikään ihmeellinen operaatio, varsin näppärästihän tuo menee (vrt. perämoottorin öljyt), lähinnä että pitää nostella ja kallistella 14kg mötikkää. Mutta turha vaiva aina turhaa.
-
Itse patsastelin tänään Motonetissä pitkän aikaa etsimässä IG1000:n öljyjä. Ainoa ohjekirjan suositusta lähellekkään osuva mikä löytyi oli:
http://motonet.fi/fi/tuote/593128/Motul-Quad-4T-10W-40-1L (http://motonet.fi/fi/tuote/593128/Motul-Quad-4T-10W-40-1L)
Tuota nyt lurautin koneeseen vähän yli 0,2l. Ihan tuntui kone iloisesti putputtelevan kun ekaa kertaa pistin tänään käymään.
-
Itse patsastelin tänään Motonetissä pitkän aikaa etsimässä IG1000:n öljyjä. Ainoa ohjekirjan suositusta lähellekkään osuva mikä löytyi oli:
Mites tämä? hinta 1/4 tuosta öljystä. Mineraalipohjainen 10w-40.
http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-10W40-36964/ (http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-10W40-36964/)
-
Mites tämä? hinta 1/4 tuosta öljystä. Mineraalipohjainen 10w-40.
http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-10W40-36964/ (http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-10W40-36964/)
Joo olisi kustannustehokkaampi vaihtoehto kyllä. API luokitus tosin ei täsmää, "vähintään" SF/SG haluaa aggre manuaalin mukaan. En kyllä tiedä yhtään mitä tuo API luokitus edes tarkoittaa...
-
Tosta ;) Moottoriöljyjen API-luokitus
SAE-luokitus ei määrittele öljyn laatua. Öljyn laadun määrittely vaatii monivaiheisia laboratoriossa ja käytännön olosuhteissa suoritettavia tutkimuksia. Niitä tehdään yhteistyössä auton- ja koneenvalmistajien ja öljy-yhtiöiden kesken. Tulosten perusteella määritellään voiteluöljylle asetettavat vaatimukset ja laatuluokat, joiden perusteella autojen ja koneiden öljysuositukset tehdään. API-luokituksessa moottoriöljyn laatu määritellään moottorikokeilla, joissa tutkitaan mm. sylinterien seinämien, männänrenkaiden, laakerien ja venttiilikoneiston kulumista ja puhtautta, karstan ja lietteen muodostumista, syöpymistä ja öljyn hapettumista. On huomattava, että API-luokitus määrittelee vain öljylle asetettavat perusvaatimukset. Samaan API-luokkaan kuuluvilla erimerkkisillä öljyillä voi siten käytännössä olla luokituksen ylittäviä erilaisia ominaisuuksia.
-
Ok, kiitos selvennyksestä. Edelleen on tosin epäselvää onko API SL/CF >= API SF/SG.
Ts. täyttääkö API SL/CF ehdon: "Käytetyn öljyn API luokan tulee olla vähintään SG tai SF."
-
Vähän eri lähteistä ymmärsin, että aggregaatit eivät ainakaan ole kovin kranttuja käytetyn öljyn suhteen. Kuvittelisin että noissa on vuosikymmen - pari vanhempaa teknologiaa kuin auton moottorissa, ja suuremmat toleranssit. Käyttötunteja tulee yleensä vähän, enemmän olisin huolissani kun aggregaatti seisoo ilman huolenpitoa pitkät ajat (öljy vaikuttanee jotain tuossa).
-
Mietin lähinnä sitä, että jos vaihdan 10h kohdalla, onko suurin osa moskaa jo ehtinyt lähteä liikenteeseen. Vai pitäiskö tehdä vielä uusi pian ... 3 öljynvaihtoa kesään. Eipä sikäli että olisi mikään ihmeellinen operaatio, varsin näppärästihän tuo menee (vrt. perämoottorin öljyt), lähinnä että pitää nostella ja kallistella 14kg mötikkää. Mutta turha vaiva aina turhaa.
Ostin käytettynä omani, myyjä vaikutti tosi tarkalta mieheltä ja näytti vielä mistä koneesta löytyy mistäkin. Samalla se näytti öljyn määrän ja että uutta on. Lienee varmasti tehnyt sisäänajon myös, mutta ajattelin silti ekan kerran vaihtaa vähän tiheämpään. Sen verran paljon sitä metallia tuli isosta kiporin dieselistä. Konkurssiin tuo vaihto ei ainakaan vie. Ostin puuilosta tuohon öljyä neljä litraa, maksoi 12€. Lähinnä se maksaa vaan vaivan.
-
Ok, kiitos selvennyksestä. Edelleen on tosin epäselvää onko API SL/CF >= API SF/SG.
Ts. täyttääkö API SL/CF ehdon: "Käytetyn öljyn API luokan tulee olla vähintään SG tai SF."
SL: 2004 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SJ-luokassa, mutta kovemmat vaatimukset korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa sakkaumaa vastaan ja alhaisemmasta öljyn kulutuksesta(Bensiinimoottoriöljyjen API-luokituksen tunnuskirjain on S)
CF:Korvaa CD-luokan. Moottorit, joissa käytetään rikkipitoisuudeltaan korkeaa polttoainetta.(Dieselmoottoriöljyjen API-luokituksen tunnuskirjain on C)
SF: Tyypillinen vaatimus 1980–1988 vuosimallien bensiinimoottoreille.
SG:Vaatii parempia kulumisenesto-, puhtaanapitokyky-, lietteenesto- ja kestoikä-ominaisuuksia kuin aiemmat luokitukset. Laatuvaatimuksena 1989 alkaen useissa autoissa.
SM: 2004 käyttöönotettu laatuluokka. Kaikkiin käytössä oleviin moottoreihin. Tässä luokituksessa on parannettu öljyn hapettumisen-, kulumisen- ja sakaneston ominaisuuksia sekä parannettu suorituskykyä matalissa lämpötiloissa ja polttoainetaloutta. Jotkut luokituksen mukaisista öljyistä saattavat täyttää myös polttoaineensäästössä viimeisimmän ILSAC GF -vaatimuksen. Bensiinimoottoreissa voidaan aina käyttää korkeamman laatuluokan öljyä kuin valmistaja suosittelee. On selvää, ettei vanhempiin autoihin ole vaadittu laatuluokkia, jotka on kehitetty vasta myöhemmin. Paremmanlaatuisen, nykyaikaisen öljyn käytöstä on yksinomaan hyötyä.
-
http://www.lubrizol.com/EngineOilAdditives/ACEA/RelativePerformanceTool/default.html (http://www.lubrizol.com/EngineOilAdditives/ACEA/RelativePerformanceTool/default.html)
API-luokitus on vanhanaikainen eikä vastaa oikeasataan millään tavalla moderneiden
moottoreiden vaatimuksiin.
Paikallismoottorin öljyn sen perusteella voi hyvin valita, kunhan on jotain märkää ja liukasta.
Pääasia että öljyä on ja sen joskus muistaa vaihtaa.
Opetelkaa käyttämään ylläolevan linkin työkalua niin pääsette vertaaman öljypurkkien
etiketeissä olevia luokituksia toisiinsa.
-
Pääasia että öljyä on ja sen joskus muistaa vaihtaa.
Tässä totuus tiivistettynä, ei oo genun maamoottorissa (vielä..) kattia, nokiloukkua, hydraulinostajia, ei turboa....turha halkoa hiuksia luokituksista, kunhan viskositeetti edes vähän sinne päin.
-
Itse suosin Teboilin Special Outboard öljyä (löytyy 2T ja 4T versioina). Luokitus takaa hyvän laadun (API: TD NMMA: TC-W3)
Mielestäni paras öljy, ei savuta ja pitää tutkitusti koneen ja tulpat puhtaana. Tätä olen käyttänyt -80 luvulta lähtien veneen perämoottorista vesijettiin ja mikroautosta ruohonleikkuriin.
5l pönikkä maksaa TB:llä noin 20€ ja vastaava erikoisöljy (esim. Yamaha) maksaa 50-60€. Käytännössä kuitenkin samaa ainetta.
-T
-
Kohta on mulla kiporin öljyn vaihto edessä. Ehkä tällä viikolla tulee kipor ig2600 ja aika hyvään hintaan tänne kolariin. Ei tarvi hakea kuin 30 kilsan päästä. 595€ tuli hinta. Nyt pääsee kentällä lataileen lipoja. Pärjää noilla mitä mulla on nyt.
-
Kysyn tässä samalla että mitä löpöö te kiporin ukot käytätte? Mulla on kaikissa bensa koneissa käytetty 98+.
Ei mitään litkuja. Kyllähän tämän pitäis kestää 98.
-
Kysyn tässä samalla että mitä löpöö te kiporin ukot käytätte? Mulla on kaikissa bensa koneissa käytetty 98+.
Ei mitään litkuja. Kyllähän tämän pitäis kestää 98.
Varmaan menis 92:llakin. Paras varmaan olisi pienkone 4t pensa, ei haise ja säilyy paremmin?
-
No se pienkone löpö vois olla ihan jees. Täytyy testailla. Onhan se aika kallista mutta testin vuoksi jos testaa.
-
Mä oon käyttänyt aina 98 bensaa ja hyvin toiminut sillä.
-
Ohjekirja sanoo että 98:ia. Sillä tuntuu pelittävän :)
-
Hyä homma. En minä litkuja koskaan käytä. 98 siis ja kovaa lentoo.
-
95E bensassa on aineosia jotka muutuvat lämmön vaikutuksesta vedeksi ja tämä tuhoaa moottorin. Toki 95€ bensaan voi laittaa stabilointi ainetta tankkauksen yhteydessä. Itse suosin 98E:tä kaikissa pienkoneissa.
Valmista pienkonebensaa myydään sekä 95E että 98E versioina, kannattaa olla tarkkana kun näitä on hankkkimassa.
-
4T pienkonebensiiniä saa myös mittarista suurimmissa kaupungeissa: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,88,100,101,18521,19608 (http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,88,100,101,18521,19608)
Mittarista tankattuna hinta on noin kaksi euroa per litra. Monet moottoripyöräilijätkin tankkaavat sillä syksyn viimeisen tankillisen, se kun säilyy paljon tavallista bensaa paremmin.
-
Taitaa olla ainut bensan vedeksi muuttuva ainesosa vety, ja sekin muutos tapahtuu vasta palamisreaktion yhteydessä. Mutta etanoliahan 95E bensa sisältää maksimissaan 10%, ja tämä voi olla haitaksi tiivisteille jotka eivät tåtä kestä. Sen lisäksi etanoli liuottaa herkemmin muutakin törkyä tankista ja säilytysastioista irti mitä puhdas bensa ei saa liikkeelle, mikä voi sitten tukkia suodattimia. Tämän takia 98E on parempi etanolia kestämättömille moottoreille kun siinä on maksimissaan vain 5% etanolia mukana. Veikkaisin että pienkonebensassa ei ole lainkaan. Yleensähän nuo pienkoneet ei sinällänsä oktaaniluvun puolesta vaadi 98 bensaa, mutta juuri tuo etanoli tekee tavallisesta 95E bensasta niille soveltumatonta.
-
Mä käytän kaikissa bensalla käyvissä laitteissa aina 98, vanhat romut (siis ei elektronista moottorinohjausta) ainakin syö sitä suunnilleen saman verran vähempi, kuin maksaa enempi.
Ja toimiikin paremmin kuin 95:llä, esim. veneen vanhat (v.-89) bensakrematoriot käy paremmin tyhjäkäyntiä 98:lla ja syö selvästi vähemmin.
Ja 98 säilyykin paremmin, ei oo ollut keväisin ongelmia.
-
Minulla ei ole vielä ollut ongelmia bensassa olevan alkoholin vuoksi.
Ennen tuli kaadeltua tenttua tankkiin, nykyään ei enää tarvitse.
Tai onhan noita vanhoja vekottimia säädetty rikkaammalle koska alkoholilla ohennetussa
bensassa on vähempi energiaa. Oktaanivaatimus on ohjannut polttoainevalintaa.
Pienkonebensaa on käytössä silloin kun polttoaineen hajuttomuus on tärkeää.
Pekka
-
Nyt on eka höyryt ja uudet öljyt ig 2600. Jotku huonot öljyt tuli laitettua tai ehkä parasta. 0-30 castrol longlife. Vaan 30€ litra. Ajelen jonku tunnin ja öljyn vaihto. Oli vaikee saada kipori eka kerran käyntiin. Nyt toimii.
-
Kipori on nyt koekäytetty ja parit öljyt vaihdettu. Eka satsilla joku puoliska tuntia kohtuullisella kuormalla ja oli likaisen näköistä mitä tuli ulos, toisella hiukan pitempään ja paljon puhtaampaa jo.
Pitää vielä yhdet vaihtaa pikku ajan jälkeen. Nelisen desiä meni kerralla (2 kannullista). Lämmityspuhallin sai kunnian toimia kuormana niin sai lämmöt pysymään mukavasti ylhäällä ja mineraaliöljyt koneeseen laitoin.
-
Mä olen ajellut kiporia pienkonebensalla, ei haise bensa pakussa enää. Käynnistyy myös erittäin hyvin kaikissa lämpötiloissa. Vuoteen olen vaihtanut kerran öljyt, tulppaa en vielä. Hyvä genis hintaansa nähden on tuo keltakone ollut.
TP.
-
Täälläki oli 3.5 sisäänajoa kiporille. Pyöritteli 1kW lämppäriä sen ajan. Jonkin aikaa sai pyöritellä öljyä astian pohjalla ennen kun löysin metallihiukkasia sieltä, mutta kyllä niitä muutama tuli. En nyt sanos että olis likasta edes ollut tai mitenkään muutenkaan erikoisen näköistä. Vähän oli bensan hajua öljyssä mukana, mutta liekö sekään epänormaalia, eikö noista ruukaa kuitenkin vähä läpi tulla aina.. Eiköhän tällä nyt uskalla jo ajaa sen 20h aikalailla normiajoa ennen seuraavaa öljynvaihtoa. Veikkaan että olis voinu ajaa hyvin sen 20h ensimmäisillä öljyillä kun ei tuon enempi roskaa ollut irronnut.
-
Tuossa mitä mulla tuli ekalla tyhjennyksellä saattoi olla jotain suojaöljyn jäämiä seassa, koska se oli harmahtavaa. En minäkään varsinaisesti metallia siinä huomannut, mutta toiset öljyt oli erittäin puhtaat verrattuna niihin mitä tuli sen ensimmäisen puolen tunnin ajon jälkeen.
Olen tyytyväinen siihen että vaihdoin ekat öljyt niin pian :)
Tapatalk
-
Jaa. Niin se oli sillä tavalla likaista. Jotain suojaöljyähän siellä oli kyllä mukana, edes öljytikku ei ollut ihan kuiva vaan näytti siltä että jotain siellä oli ollut. Oli se vähän väriä ottanut se öljy, luulin että se oli vaan nokeentunut jo sen verran. Saattohan se olla juuri sitä suojaöljyä mikä sotki siellä seassa. Vähän epämääräisen näköistä se tosiaan oli, mutta luulin että johtu siitä että kaadoin vanhaan lasinpesunestekanisterii n ja oli siellä nyt vähän sitäki jämää seassa sotkemassa. Tuskinpa se suojaöljykään nyt hirveen haitallista on, kun niin vähänhän sitä sitä siellä oli. Vaan eipä siinä, nyt on puhtaat öljyt.
Itselläni oli tosiaan bilteeman puolisynteettistä 10-40 öljyä kun näytti halvemmalla saavan kuin mineraaliöljyä. Eiköhän se tuolla käy nyt.
-
Ei ole tuokaan paha hintaista https://www.tokmanni.fi/teboil-moniaste-10w-30-4-l/6415790326546/dp?nosto=TOK-search-center (https://www.tokmanni.fi/teboil-moniaste-10w-30-4-l/6415790326546/dp?nosto=TOK-search-center) :)
-
Kaapista löytyy tätä MP öljyä, onko ok Kiporille vai haenko jotain muuta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/593002/MP-Motul-10W-40-5000-4T-4l (http://www.motonet.fi/fi/tuote/593002/MP-Motul-10W-40-5000-4T-4l)
-
Ollukki aika hiljasta foorumilla nyt :D
Öljy on aina hyvä rakentavan keskustelun jutun aihe :P
Ite laittasin parasta, eli halvinta esim. pienkone mineraali ölppää. Yksaste sae 30 tai jos oikee hipoo nii moniaste. Delvac:ia ei vissiin tällä foorumilla ole kukaan maininnu koskaan ;D
Ei kai tuosta kytkimen lisäaineesta periaatteessa hirveetä haittaa ole.
-
https://www.tokmanni.fi/teboil-moniaste-10w-30-4-l/6415790326546/dp (https://www.tokmanni.fi/teboil-moniaste-10w-30-4-l/6415790326546/dp)
-
Minä laitoin täyssynteettistä longlife castrollii. 30€ litra. Jos meinaa -20 asteen pakkasella pörrätä niin parasta.
-
Minä laitoin täyssynteettistä longlife castrollii. 30€ litra. Jos meinaa -20 asteen pakkasella pörrätä niin parasta.
Longlife, tai hinta ei tee öljystä voitelevampaa eikä lisäaineistus parempaa, edes pakkasella.
Näistä ny ei kannata rueta vääntää. Mineraali tai esteri pohjanen on pääsääntösesti hyvä valinta tällaseen käyttökohteeseen ku valittee viskositeetin ympäristö lämpötilan mukaan. Pesevyys ominaisuudet varmaan kaikissa mineraaleissa riittävät nykyään, paitsi osassa esteri pohjasista. Aika nopeesti lämpenee tämmösissä IÖ koneissa tuo pari desiä talvellakin, ellei ny taivasalta pakkasesta suoraan käyntiin revi... Eli ihan sama. kuhan siellä jotain nestemmäistä liukasta lilluu :D
-
Joidenkin pikkuisten nelareiden takuu menee, jos käyttää synteettistä öljyä ja monesti suositus lämpimään ilmastoon on w30 ja ympärivuotiseen käyttöön 10-30
-
Sae30 mineraali ölseriä ollu itsellä käytössä eikä pölläyttele käynnistyksissä jne.
Joillain pölläyttelee ja sillon usein (muttei aina) käytetty synteettistä.
Toi on aina ulkona myös talvella ja hyvin on lähteny jopa 15 pakkasilla. Sen kylmemmällä mäkään en lähe :D