Kopterit.net
Tekniikka => Simulaattorit ja PC-ohjelmat => Aiheen aloitti: Jyri - 12 Elokuu, 2008, 22:58:06
-
Tuntuu tuo Phoenixin Trex 450 kovin epästabiililta omaan verrattuna, vai tekevätkö nuo stabbarin painot oikeasti noin paljon? Joka tapauksessa muistelen jostakin lukeneeni että siellä on jossakin valikkojen syövereissä kohta josta kopterin vakautta saisi muutettua?
-
valikosta
Simulation-> setup-> simulation speed.
Tuo kun on 100% niin on aika levotonta menoa. joku 80-85% on hyvä harjoittelunopeus.
Ja tietty koneen parametrejä rukkaamalla saa kanssa rauhallisemmaksi...
-
Tuo auttoi kopukan rauhallisuuteen kyllä, mutta nyt on kaikki liikkeet sitten hitaampia, oiskohan siellä jokin arvo kopterissa jota voisi muuttaa että saisi hieman stabiilimmaksi?
-
Tuo auttoi kopukan rauhallisuuteen kyllä, mutta nyt on kaikki liikkeet sitten hitaampia, oiskohan siellä jokin arvo kopterissa jota voisi muuttaa että saisi hieman stabiilimmaksi?
D/R?
-
Simulation -> Edit Aircraft -> Main Rotor (välilehti)
Sieltä löytyy kohta Hoverign Stability.
Mulla oli täysillä (100%) eli ei saanut sitä kaitta lisättyä, mut jos laittaa inertiaa lisää lapoihin Blade inertia) ni se rauhoittaa kyllä kaikissa liikkeissä.
Kannattaa laittaa se ruksi siihen halutun kohdan vasemmalle puolen, ni tulee liukusäädin ruudulle lennettäessä.
Inertia tasan yhteen ja kestää vartin saada kierrokset nuppiin jos laittaa kierrokset vasta säädön jälkeen.
Editti:
Ja voihan tota lapojen pituutta hieman kasvattaa kanssa, mut vaatii sit kyllä jerkumman moottorinkin, jos laittaa isommat lavat.
-
Niitä on mukava harjoitella kun on hetki aikaa miettiä...
Nosta arvoa oman maun mukaan.
Kopteriin voi pistää ratea ja expoa joko radiosta tai simusta...
Sitten voi pikkasen pudottaa kiekkoja...
Ja main Rotor valikosta voi säätää hoverin stabilityä
-
Palautin tuon simulation speedin 100%iin ja lisäsin noiden lapojen inertiaa ja se tuntuu kaikkein aidoimmalta, eli kaipa se tekee hieman samaa kuin nuo stabbarin painot, nyt vaan mietityttää että onko noilla stabbarin painoilla oikeasti noin iso vaikutus??
-
Nyt vaan mietityttää että onko noilla stabbarin painoilla oikeasti noin iso vaikutus??
Ei aivan niin suuri vaikutus kuin mitä PhoenixRC antaa ymmärtää, mutta ihan havaittava kuitenkin. Itselläkin oli aluksi stabbarin painot kiinni ja kopteri tuntui vakaalta, mutta myös hieman liikettä vastustavalta. Sitten siirsin painot niin lähelle akselia kuin ne sai (kun en jaksanut purkaa stabbaria tuon takia) ja muutos oli positiivinen. Kopterista ei tullut sellainen hieman vieteriltä tuntuva kuin miten ainakin itsellä PhoenixRC tuon Rexin vakioasetuksilla simuloi, mutta herkempi kuitenkin eikä kopterin asento tunnu enää haluavan palautua edelliseen tilaa kuin mitä se painojen ollessa kärjessä tuntui hieman tekevän. Hieman hankala selittää, mutta helppo tuo on kokeilla kun ne painot on kuitenkin siirrettäviä. :)
Itsellä on PhoenixRC:tä varten lähettimen profiilissa kytkimen takana 70% dualratet tarjolla ja osa malleista tuntuu tuon melkein vaativat ellei sitten expoa laita. Ainakin T-Rex 450:n kanssa pidän tuota dualratea päällä siinä missä T-Rex 600 on jo liian laiska sen kanssa. Lapojen inertiaan en ole nähnyt syytä koskea.
-
D/R pienentää liikealueita ja siten ei enää niin realistinen, kun ei enää saa yhtä paljoa kulmia kuin oikeasti saa, tai riippunee tietysti kopukan säädöistä, tosin orkkis asetuksilla mulle tulee +-13 astetta lapakulmia kun omassa oikeassa niitä on +-11
Kai se on vaan kokeilua että saisi tuon simun vastaamaan omaa oikeaa...tuntuu vaan muuten tuo 450 vs 600 ero kovin suurelta kanssa tuossa simusssa, mahtaako oikeasti olla samanlainen ero? Saisikohan omasta oikeasta 450sestä tehtyä 600sen jos laittaisi tupla stabbarin painot ;)
-
D/R pienentää liikealueita ja siten ei enää niin realistinen, kun ei enää saa yhtä paljoa kulmia kuin oikeasti saa, tai riippunee tietysti kopukan säädöistä, tosin orkkis asetuksilla mulle tulee +-13 astetta lapakulmia kun omassa oikeassa niitä on +-11
Se 70% D/R simulaattorissa siis pelkästään lähettimen oikean tikun simulaattorille lähettämille kanaville. Sillä tavalla se ainakin omasta mielestä tuntuu vakaammalta, mutta tuo tietenkin riippuu siitä minkälaiseen tuntumaan on tottunut. Tietynlainen vieterimäisyys ei tosin kyseisellä tavalla katoa, joten ehkä lapojen inertian säätäminen saattaa sittenkin olla parempi tapa jos painoja vastaavaa tuntumaa haet. Tosin kokeile ilman painoja niin ei ole totakaan ongelmaa. ;)
-
Joo, kyllä kai se pitäisi nuo kakkosapupyörät poistaa, kun kerran niiden ensimmäistenkin poiston jälkeen muuttui tuo lentäminen niin paljon helpommaksi :D
-
Kai se on vaan kokeilua että saisi tuon simun vastaamaan omaa oikeaa...tuntuu vaan muuten tuo 450 vs 600 ero kovin suurelta kanssa tuossa simusssa, mahtaako oikeasti olla samanlainen ero? Saisikohan omasta oikeasta 450sestä tehtyä 600sen jos laittaisi tupla stabbarin painot ;)
Kyllä se ero on iso oikeillakin koptereilla. 600:n on 'naurettavan' helppo lennettävä 450:n jälkeen. 450:n keikkuu kevyillä hiililavoilla miten sattuu. 600:n on oikeella kopulla vakaampi kuin simulla. Esim simulla 600:n kampeaa nopeassa lennossa ylöspäin ihan sikana, oikea ei sitä tee niin paljon.
450:stä ei saa millään painoilla 600:sta, ehkä sika painavilla lavoilla voisi päästä lähelle.
Simulla kun laittaa lisää inertiaa lapoihin, niin esim autorotaatiossa inertiaa on yliluonnollisen paljon.
-
Simulla kun laittaa lisää inertiaa lapoihin, niin esim autorotaatiossa inertiaa on yliluonnollisen paljon.
Loogistahan tuokin, onneksi nuo autorotaatiot ei ihan vielä ole tärkeimpinä, mutta olisihan se kiva että saisi tuon vastaamaan kaikilta osin tuota oikeaa 450stä