Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Nurffe - 13 Kesäkuu, 2014, 00:34:24
-
Noniin.. Ostin nyt tuollasen harjoittelukaluksi ku pelottaa tuon 450 rekkulan leijuttaminenkin jalkapallokentän kokoisella alueella. Jos vaikka hieman saisi varmuutta näihin cp-koptereihin
Mutta mutta.. Leijuttelua vasta harrastan, mutta huomasin että vähäkään suuremmilla lapakulmilla (täysillä) perä lähtee pyörimään vähä holtittomasti tuolla vehkeellä. Ennen kuin tuon tilasin niin kovasti lueskelin kuinka porukka kehu tämän olevan harvoja pikkukoptereita joilla oikeasti voi smäkätä 3d:tä täysillä ja perä pitää. Teenkö siis jotain väärin kun perä meinaa karata kun lyö täydet positiiviset kulmat kun nupissa on täydet kierrokset? Vai pitäisikö tuo muka osata kompensoida lennosta rudderilla? :o Onko tuo normaalia että noin käy?
Mankan asetukset laitoin juuri niinkuin kopterin mukana tuleva manuska kertoi, todellinen BNF siis ;D Nätisti se kyllä leijuu, ei siinä mitään. Testiolosuhteet olivat myös täysin tyynessä säässä illalla ulkona ettei tuulenpuuskat vaikuta
Manuaali löytyy täältä http://www.horizonhobby.com/pdf/BLH3980-Manual.pdf (http://www.horizonhobby.com/pdf/BLH3980-Manual.pdf) ja dx6i osion mukaan säädetty
Perä ei väpätä omiaan perus leijunnassa, joten gainit on kai kohdillaan vaikö? Minä näistä mitään tiedä niin olisi kiva kuulla joltain joka enemmän lentänyt näitä koptereita ja mahdollisesti juuri kyseistä pikkukopua, että millainen tuon perän käytös oikeasti pitäisi olla
Kattoo tuubista jotain 3d-smäkkäystä niin ihmeelliseltä tuntuu että tuollasta pystys paukuttamaan jos perä pyörähtää kun vähä tikkua antaa ylös https://www.youtube.com/watch?v=OpsC1fCg4IU (https://www.youtube.com/watch?v=OpsC1fCg4IU)
-
Ei olis eka kerta ku blade kopteris liikaa + kulmia ja - kulmia ei paljon yhtään. Kurkataan ja säädetään joku päivä jos näin on.
-
Eihän tässä nyt vaan ole taas se perinteinen 0 - 100 throttle curve käytössä? Tuollahan saat aikaan sen että kun leijutuksesta isket vasemman tikun ylös niin se vetää täydet tehot moottorille, ja sen seurauksena perällä onkin jo melkonen työ pitää kopteri kurissa. Kai sulla oli toimiva soft start siinä? Jos on niin sitten ihan perus flätti kaasukäyrä käyttöön, vaikka 70% tms millä pääset alkuun. Ei kannata liian hidasta laittaa ettei häviä tuntuma sen takia. Jos ei löydy soft starttia niin sitten se ensimmäinen piste sinne nollaan, muuten flättiä vaan.
-
Jos on niin sitten ihan perus flätti kaasukäyrä käyttöön, vaikka 70% tms millä pääset alkuun. Ei kannata liian hidasta laittaa ettei häviä tuntuma sen takia. Jos ei löydy soft starttia niin sitten se ensimmäinen piste sinne nollaan, muuten flättiä vaan.
Mä en laittais alle 80%, 3n1 boardi kuumenee todella paljon jollain 50-70% kaasukäyrällä vaikka kopteri muuten pelaakin hyvin.
-
Juu se on tehty toimimaan flat 100%. Näillä ei oikeen slowrpm kikkailut onnistu. Holdi sormi säästää osia.
-
Eihän tässä nyt vaan ole taas se perinteinen 0 - 100 throttle curve käytössä? Tuollahan saat aikaan sen että kun leijutuksesta isket vasemman tikun ylös niin se vetää täydet tehot moottorille, ja sen seurauksena perällä onkin jo melkonen työ pitää kopteri kurissa. Kai sulla oli toimiva soft start siinä? Jos on niin sitten ihan perus flätti kaasukäyrä käyttöön, vaikka 70% tms millä pääset alkuun. Ei kannata liian hidasta laittaa ettei häviä tuntuma sen takia. Jos ei löydy soft starttia niin sitten se ensimmäinen piste sinne nollaan, muuten flättiä vaan.
Ihan tuon manuaalin mukaan säädetty radio eli norm modessa 0-100 thr curve jolla tuon käynnistelen, sen jälkeen stunt mode päälle ja flätti 100% kaasukäyrä. stuntissa myös 0-100 pitch käyrä
Sen verran vielä että silmämääräisesti noita lapakulmia katselin ja aika nollakulmilta näyttää kun tikku keskellä, joten voisi olettaa että + ja - päissä ei kovin överiksi mennä?
-
Mulla on noita ollu kaksi ja hitosti lentoja. Melkeen sillon kun perä vipattaa leijunnassa iloisesti on gainit kohillaan ja voi rääkätä huolella ilman että perä pettää. Tietty perän moottorikin voi olla viallinen.
-
Mulla on noita ollu kaksi ja hitosti lentoja. Melkeen sillon kun perä vipattaa leijunnassa iloisesti on gainit kohillaan ja voi rääkätä huolella ilman että perä pettää. Tietty perän moottorikin voi olla viallinen.
Eli tuota pitäisi saada hakata tikusta niin lujaa ylös ja alas kuin vain haluaa ja perä pitäs pysyä kuin nakutettuna paikallaan?
Pitää varmaan koittaa hieman sitten gainia nostaa kun nykysellään se perä pysyy leijunnassa aivan smoothisti paikallaan. Jos pikkusen nykimällä leijutuksessa toimis muuten paremmin
Ei sillä et mä kovaan perän pitoa vielä tarttisin, mutta oishan se kiva tietää et vekotin toimii oikein niin ei tarvi myöhemmin alkaa harmittelemaan..
-
Eli tuota pitäisi saada hakata tikusta niin lujaa ylös ja alas kuin vain haluaa ja perä pitäs pysyä kuin nakutettuna paikallaan?
Pitää varmaan koittaa hieman sitten gainia nostaa kun nykysellään se perä pysyy leijunnassa aivan smoothisti paikallaan. Jos pikkusen nykimällä leijutuksessa toimis muuten paremmin
Ei sillä et mä kovaan perän pitoa vielä tarttisin, mutta oishan se kiva tietää et vekotin toimii oikein niin ei tarvi myöhemmin alkaa harmittelemaan..
Siis ei se ikinä tule niin hyväksi ku oikeissa kopuissa mut pitää todella hvyin microksi.
-
Siis ei se ikinä tule niin hyväksi ku oikeissa kopuissa mut pitää todella hvyin microksi.
Ei varmasti. En tältä ihan ihmeitä odota, mutta kuitenkin vähän :)
-
Ei siitä perus leijutuksesta voi ihan hirveästi päätellä onko gainit kohdallaan. Kuulostaa siltä että sulla on nyt gainia ihan hitusen liian vähän jos perä karkaa. Kokeile nostaa jokunen prosentti niin luulisi tuolla tulevan kuntoon. Sitä gainiahan voi nostaa niin kauan kuin ei rupea vägäämään kovemmassa lennossa. Tässä tapauksessa kannattanee kuitenkin vaan hitusen nostaa.
Omassa mcpx bl:ssä perä on aina toiminut hieman sinne päin. En ole liiemmin ressannut kun ihan hyvin tuo noinkin lentää.
-
Joo hieman gainia nostettu eikä se kovin ihmeellisyyksiä enää harrasta suuremmilla lapakulmilla. Ihmetellä sitten joskus uudestaan ku mennään tuhatta ja sataa takaperin, mutta sinne taitaa olla vielä "hetki" aikaa ;)