Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: MrE - 20 Kesäkuu, 2014, 19:47:39
-
Tarina alkaa siitä kun aloittelija lentää kopterinsa itä-helsingin turpeeseen, jonka seurauksena vaihtoon menee kahden nuppiservon rattaat, kaikki lavat ja rattaita iso kasa. No aloittelija kasaa kopterin ja katsoo että lapakulmat on ok ja säätelee silmämääräisesti swash platen vaakatasoon subtrimmeillä.
Tänään kaupunkijuhannuksen kunniaksi menin sitten kokeilemaan miten homma toimii. Omaksi yllätykseksi kopteri nousee nätisti ilmaan ja pienellä lisäsäädöllä pysyy myös about paikallaan leijunnassa. Ongelma tulee siinä kun lähden pyöräyttämään kopteria niin eipäs pysy enää paikallaan. Jos käännän niin, että perä kääntyy vasemmalle niin kopteri lähtee kaatumaan vasemmalle kyljelleen ja samalla lähtee myös kulkemaan eteenpäin. Jos kääntyy kopteria niin että perä kääntyy oikealle niin tapahtuu samantyyppinen efekti.
Gyrona kopterissa on Vbar ja siihen en ole koskenut muuta kun kerran ihmetellyt asetuksia kun kasailin härveliä takaisin kasaan.
Ideoita mistä toi voisi johtua ja onko siitä jotain haittaa että subrtimmit näyttää melko suuria lukuja futuban radiossa? Niiden avulla sain tuon swash platen vaakatasoon. Niin ja kopteri on Trex 600 dfc
-
Vahvasti epäilen, että johtuu swashin säädöstä.
Eli trimmit nollille ja swashi varsia säätäen millilleen suoraan.
-
Ok, pitää tilailla tommonen työkalu sitten jolla saa sen tarkistettau parhaiten.
Mikä muuten on lapakulmissa "sallittu" heitto, nyt näyttää olevan heitto joku 0,2 astetta nollakulmilla.
-
Eikös tuolle pitäisi tehdä trimmilento ja kalobroi itseään sen aikana.
Nyt tulee mieleen ettei sulla riittänyt taito tuon korjaamiseen. Onko sulle nyt tuttuja orientaatioita kun on keula itseä kohti, sivut itseä kohti ja kopteri vänkää niin osaat itse korjata tikuilla homman. Jos et osaa niin ei paljoa auta, nämä purkit helpottaa mutta ei ne itsestään lennä.
sub trimmiin en ota v-barin kanssa kantaa, mutta suurin osa purkeista ei hyväksy niitä. Jos v-bar ei hyväksy niin metsässä ollaan pahasti. Brain ei ainakaan hyväksy noita, eikä taida myöskään 3gx hyväksyä.
Kannattaa oikeasti tutustua hommaan etukäteen niin että tietää mitä tekee. Muutan voi olla jopa tonnin remontti edessä. Ei ole häpeä kysyä, päin vastoin mutta tee ihmeessä nyt sentään asetukst kuten käsketään. Sooloilu ei hireästi auta hommaa.
-
Jos leijuttaa paikallaan ja pyörittää perää. Ei mulla ainakaan ole ikinä ollu enkä nähnyt semmosta kopteria joka ei lähde siitä vaeltamaan jossei pientä korjausliikettä tee.
Eikä siihen tasan auta vaikka kuinka trimmaa säädöt ja kalbrointileijuttaa.
Semmosia paikallaanpysyviä ei ole kuin simulaattorissa.
-
Veebaaria ei saa trimmata mankasta! Se swashi trimmataan suoraan ensin mekanisesti mahdollisimman lähelle ja sitte sieltä veepaarin setupista. Lukisko siinä "trim" tai jotain en nyt muista ulkoa.
Siinä setupin alussa on kohta missä katellaan että kanavat on nollassa ku tikut keskellä ja että saat +-100% laidoissa. Veikkaan että sulla ne ei ole tikut keskellä nollassa ja gyro tulkitsee tämän tietenkin ohjauskäskynä.
Sitä en ymmärrä miksei se sitte kokoajan kampea.
-
Kiitoksia tohtori vinkistä. Tutkaillaan tuota.
Ennen torppausta ei pysynyt pyörittäessä paikallaan ,mutta silloin tarvittava korjausliike oli huomattavasti pienempi.
-
Varmaankin tosiaan johtuu suurentunut korjausliikkeen tarve siitä ettei kallistuslevy ole ihan suorassa.
Ja on aika tärkeää ettei mankasta tee nuota säätöjä. Lentää se ihan hyvin vaikka niitä pikkusen trimmaa, mutta paras on tehdä alusta asti viimesen päälle.
Ite oon joskus ihan kokeillu.
-
Mulla vbarit kolmessa koneessa. Jos kovaa pirottaa niin ei kampee paljon minekkään. Hiljalleen niin pikku korjaus liikeitä tarvitaan. Ite en o trimmi lentoo tehny missään vbarissa. Leijuu ja lentää hyvin ilman niitä. Ehkä lentää kuin fly like a phoenix jälkeenpäin. Vbarista vaan trimmii.
-
Joo nopea pyöritys ei kampea.
Olen lentänyt todella paljon ilman trimmilentoa. Sitten päätin sen tehdä pariin purkkiin, enkä huomannut mitään eroa. Joten en sitten ole trimmaillut sen jälkeen.
-
Itsekkään en ole koskaan trimmilentoa tehny. Pitäis varmaan koittaa ja todeta itse mitä se nyt sitte tekee. Mulla on jääny jostain sellanen kuva että siitä on apua jos mekaaniset säädöt on sinnepäin.
-
Pitää palata googlen ääreen kun en löytänyt keinoa miten oisin päässyt manuaalisesti noita trimmejä tekemään jo olemassaolevaan setuppiin. Jos kävin tekemään kokonaan uutta niin sitten kyllä pääsi hienosäätämään, mutta mielelläni käyttäisin tuota vanhaa.
Swash platen tasaustyökalu on tilauksessa, mutta jos Vantaalta löytyisi joltain lainaksi niin voisi huomenna yrittää päästä takasin ilmaan jos keli sen sallii.
-
Kallistuslevyn suoruuden voi katsoa myös mittaamalla lapakulmat neljästä suunnasta.
-
Ok, ja näkäjään trimmit säädetään wizardin kautta että niihin ei pääsekään tosta etusivulta.
-
Pro-softan oston jälkeen pääsee suoraan, ei tarvitse ajaa koko wizardia läpi.
VBarin trimmilennon tarkoitus on lähtökohtaisesti korjata pienet epätarkkuudet säädöissä, lähinnä swassin. Eli jos olet tehnyt mekaanisen setupin just eikä melkein niin et todennäköisesti saa trimmilennolla mitään maatamullistavaa aikaiseksi. Suurin hyöty trimmilennolla on kuitenkin siinä että VBar "oppii" juuri sinun setupin toiminnan ja sen vaikutuksen kopterin käytökseen, eli VBarin niinkutsutut kontrolliluupit saavat juuri omaan setuppiisi oikeat arvot. Edelleen, kyse on hienosäädöstä, sanotaankin että trimmilennot ovat "setupin viimeiset 5%".
Itse ajoin logoon trimmilennot ja niillä oli pieni vaikutus (parempaan) vaikka esim mekaaninen setuppi, painopiste, lavat jne olivat "just eikä melkein". (Näytti muuten logo härskiltä kun seisoi lasipöydällä pää-akselillaan :)
Ainut ongelma tuon trimmilennon kanssa on että se tulisi tehdä täysin tyynessä kelissä, koska semmoista täällä nyt on...
Mitä tulee aloittajan ongelmaan että kopteri karkaa pirottaessa, säädöt "just eikä melkein" ja klapit niin hyvin pois kun pystyy niin ollaan jo lähellä. Puheet siitä että "kaikki karkaa" ei mielestäni pidä paikkaansa ihan täysin, toki on hiukan kuskistakin kiinni mutta jos aj kun vehje on hyvissä säädöissä ja komponentit kunnossa on se pyörittäimennkin sittne jo helpompaa :)
-
Ok, tulin siihen tulokseen että odotan sitä työkalua kun ei toi nyt oikein tahtonut onnistua mittailemalla lapakulmia ja rupesi tulemaan selkä kipeäksi kun joutui lattialla säätämään :)
Yksi asia minkä huomasin kun tuossa yritin kopteria säätää on se kun saan lapakulmaksi 0 astetta, veivailen oikeaa tikkua satunnaisesti sinne tänne ja palautan keskelle niin enää ei ole nollaa astetta vaan voi olla joku 1 astetta positiivista tai negatiivista.
Onkohan tuo ihan normaalia?
-
On normaalia, jos et ole Setup modessa.
-
MIe oon päättäny jättää noi swash levellerit kauppaan... SIlmämääräisestikin säätämällä sen saa tasan suoraan, jos on kärsivällisyyttä. Vee73:n kanssa säädettiin toi mun warppi. Ei oo tarttenu trimmilentoa tehdä, sen verran just on säädöt. Nytkuvaan pääsis töihin että saa lisää sinisiä pikku V-purkkeja ja jotaki romuja niitten ympärille :D
-
En tiiä onko hajataitto jo sen verta pahaa vai onko joku akseli vinona, mutta kun katto että silmämääräsesti on tasossa niin heitto oli ~4 asteen luokkaa vasemman ja oiken kyljen välillä. Sitten kun läksi säätämään niin tuntu ettei tahtonut saada eroja pienemmäksi oikein millään.
-
Kallistuslevyn suoruuden voi katsoa myös mittaamalla lapakulmat neljästä suunnasta.
Ite mittaan niin että lapaan vaikuttava linkki on vuorollaan kunkin servon linkkipallon päällä, eli kolmesta suunnasta. Siitä on nätti säätää justiin oikeaa servoa kerrallaan.
-
kyllä tarkka saa swashin suoraan ihan ilman työkalujakin. mä on tota miniä säätäny aina niin ja hyvin skulaa. homma on helppo tarkastaa niin että kääntää lavat samansuuntasiksi päät vierekkäin. nollakulmilla ne pitäis olla samalla tasolla. nyt kun pyörität nupin täyskierroksen ni ne lavat ei sais alkaa harittamaan missään kohtaa täysympyrää vaan ne pitäis pysyä samalla korkeudella keskenään. jos pysyy niin swash on takuuvarmasti just eikä melkein suorassa :)
-
Eli toi tilanne normisti ku on tietty sähköt päällä mitä mulla ei nyt ole. Sitte vaan pyörittää nupista täysympyrän ja kattoo että lavat pysyy samalla tasolla.
Tää vaatii että gyro on nollakulmilla ohjelmointitilassa niin ettei se reagoi kallisteluihin. Toisinsanoen siinä kohtaa missä ne nollakulmat laitetaan
ei kannata sitte pitkään pitää noin ku käy aika pahasti servoille.
-
Tarina alkaa siitä kun aloittelija lentää kopterinsa itä-helsingin turpeeseen, jonka seurauksena vaihtoon menee kahden nuppiservon rattaat, kaikki lavat ja rattaita iso kasa. No aloittelija kasaa kopterin ja katsoo että lapakulmat on ok ja säätelee silmämääräisesti swash platen vaakatasoon subtrimmeillä.
Tänään kaupunkijuhannuksen kunniaksi menin sitten kokeilemaan miten homma toimii. Omaksi yllätykseksi kopteri nousee nätisti ilmaan ja pienellä lisäsäädöllä pysyy myös about paikallaan leijunnassa. Ongelma tulee siinä kun lähden pyöräyttämään kopteria niin eipäs pysy enää paikallaan. Jos käännän niin, että perä kääntyy vasemmalle niin kopteri lähtee kaatumaan vasemmalle kyljelleen ja samalla lähtee myös kulkemaan eteenpäin. Jos kääntyy kopteria niin että perä kääntyy oikealle niin tapahtuu samantyyppinen efekti.
Gyrona kopterissa on Vbar ja siihen en ole koskenut muuta kun kerran ihmetellyt asetuksia kun kasailin härveliä takaisin kasaan.
Ideoita mistä toi voisi johtua ja onko siitä jotain haittaa että subrtimmit näyttää melko suuria lukuja futuban radiossa? Niiden avulla sain tuon swash platen vaakatasoon. Niin ja kopteri on Trex 600 dfc
Mulla oli tuossa viime viikolla juuri samanlainen ongelma miniprotoksen kanssa, pienen torppin jälkeen korjattu kopteri kallistui pirottaessa voimakkaasti vasemmalle etuviistoon. Myös kopteria kädessä pitäessä ja pääakseĺin ympäri kääntäessä swash kallistui selvästi.
Eli korjauksen jälkeen päätin tehdä Vbarin setupin kokonaan alusta alkaen, koska alunperin tein sen kiireessä hieman sinnepäin. Jo setupin alussa ihmetytti kun mankan keskipisteet ja endpointit oli päin seiniä. Mutta muistelin, että ne olivat myös ensimmäisellä kerralla, tosin ei noin paljon. Aina ennen muilla koptereilla nollakohdat ovat kuitenkin olleet aina suorilta kohdallaan ja end pointit vain muutaman prosentin huti.
(http://www.zone-c.org/gallery2/26797-2/WP_20140621_14_29_44_Pro.jpg)
No, kuten tuossa ohjeessa vasemmalla kehoitetaan, säädin nuo kohdilleen subtrimmeillä ja endpointeilla. Loput setupista kuten aina ennenkin ja kentälle testaamaan ja toteamaan nuo yllä olevat oireet. Tämän jälkeen säätöä ja ihmettelyä. Kokeilin ilman goviakin, kun sitä ei aiemmin ollut käytössä. Samoin setupin uudelleen tekoa, lupaavan kuuloisen "Set center" napin klikkailua, ohjaimen tikkujen kalibrointia ja ties vaikka mitä, mutta ei apua. Epäilin myös tuota subtrimmin käyttöä, joten nollasin ne muutamaankin kertaan ja yritin tehdä setuppia alusta, mutta ilman niitä en keksinyt miten nuo nollakohdat saisi kohdilleen.
Juhannuspäivänä otin tuon taas ihmettelyn alle ja vihdoin huomasin missä mentiin vikaan. Bindatessa Vbar+Spectrum satelliitti comboa (en tiedä onko samoin myös normaaleja vastareita käytettäessä) Vbar ottaa kanavien keskikohdat silloisista tikkujen asennoista, eli tikut on pidettävä keskellä. Tai no tarkalleen ottaen se ottaa ne ohjaimen kanavien arvoista, eli myös kaasu on oltava keskellä, flättikäyrä ei siis toimi?
Eli siis ratkaisuna oli laittaa ohjaimen normi moodiin kaikki kanavat 50%:iin kun tikut keskellä ja sen jälkeen uudelleen bindaus.
-
Outoa, ei ole itse tarvinut tehdä noin. Oli kyseessä sitten VBar + satelliitit tai VBar + vastari :o
-
Outoa, ei ole itse tarvinut tehdä noin. Oli kyseessä sitten VBar + satelliitit tai VBar + vastari :o
Hmm, nyt kun miettin, olisiko niin että pätee vain DSM2 eikä DSMX:ään. En minäkään ole ennen tuollaista huomannut, mutta aiemmat satelliitit ovat olleet DSMX:iä. Taisin valita Vbarin asetuksista satelliitin tyypiksi "Spektrum Satellites digital center (1 or 2)", siellä oli muistaakseni jokin toinenkin vaihtoehto. Liekkö tuolla vaikutusta?
-
Kiero nuppi / lavanpitimien-akseli / vikaa lepatuskumeissa?
Nuo kannattaa aina tarkistaa jos torppatessa menee lavat ja/tai rattaita.
-
Nyt on saatu swashplate vaateriin niin homma vaikuttaa huomattavasti paremmalta. Pitää katella vielä jonkun osaajan kanssa asetukset läpi sitten kun sattuu kentälle samaan aikaan.