Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Tumppi T - 08 Heinäkuu, 2014, 10:28:29
-
Missä vaiheessa leparin kumit pitäis vaihtaa?
Eli miten käytännössä ilmenee, että olis aika vaihtaa ne?
-
tohon ei ole yhtä oikeaa vastausta.
siihen vaikuttaa:
-minkälainen nuppirakenne
-minkälainen kumin koostumus
-miten hyvin rasvattu
-miten lennät
-millä kierroksilla
ainahan noi käytössä löystyy ja kuluu pikkuhiljaa
eniten ne kuluu sellasessa tilanteessa missä nupin rakenne on paljolti kumien varassa ja lennetään tiukkaa 3D settiä matalilla kierroksilla jolloin lepatuskin on isointa. tohon vielä huono rasvaus niin ei oo kumit kovin pitkäikäset.
melkein vois sanoa että oli kopteri ku kopteri ni tuntuvaa klappia ei juuri sais tuntua ku heiluttelee lavanpitimestä.
leparille kannattaa muistaa laittaa kunnolla rasvaa kumien sisäpuolelle. keskipakoisvoima annostelee sitte sinne väliin kyllä. myös ulkoreunat kannattaa usein rasvata.
esim protoksissa on sellanen rakenne että nuppi tukee leparia mekanisesti keskeltä mutta jos kumit on ihan loppu pääsee lepatus kasvanaan aina boomstrikeen asti. been there done that! :D
kumit on kuitenki niin halpoja että kannattaa pitää aika tuoreina. isoissa koptereissa tuntuu kuluvan huomattavasti nopeammin. tosin isoilla tulee ajeltua pieenillä kiekoilla. pienillä ei. miniroottoksen kumit kestää satoja lentoja ku ison max 50
-
Kiitoksia Dr
Eipä oo mun leparit paljoo rasvaa nähny. Tänään hoidetaan asia kuntoon 8)
-
Minkäslaista rasvaa kumeihin kannattaa muuten laittaa? Käykö mikä vaan yleisrasva?
-
Jotain sellasta vasumaista kannattaa olla ni pysyy paremmin. Ite oon käyttäny tri flow merkkistä synhtetic grease rasvaa.
-
Silikonivaseliini pysyy myös hyvin.
-
Jostain luin, että pitäisi kai nimenomaan olla synteettistä, jotta rasva ei haurasta kumia. En onnistunut synteettistä rasvaa löytämään ainakaan paikallisesta rautakaupasta. Mistähän esim tuota tri flowta voisi löytyä?
-
Lädiltä oon tilannu tota tri-flow rasvaa itselleni.