Kopterit.net
Multikopterit => Moottorit, noparit ja akut => Aiheen aloitti: heliko - 12 Heinäkuu, 2014, 21:31:34
-
Tänään vanha imaxin laturi pisteli 2200mah akkua noin 6 tuntia ennen kuin täysi !? Laturin kilvessä 650 mah / kenno latausteho. Tuolla laturilla ei kesää tule, tänään kun lataukseen pistää niin keväällä pääsee lennättämään. Mitäs laturia tuohon tilalle ja minkälaisella ajalla tuollaisen 2200mah akun saisi nopeimmillaan ladattua ?
-
Mitenkäs vanha tuo laturi sit on ku tollain kennokohtaista latausta ilmoitetaan... kyllä mul sanotaan kokonaisvirta ja kennokohtaista balansointia saatetaan vihjasta ohimennen?
-
Onko akku ollut kauan säilytyksessä? Jos on, niin voi selittyä balansoinnilla. (ja laturin vanhuudella/heikkoudella)
-
Tänään vanha imaxin laturi pisteli 2200mah akkua noin 6 tuntia ennen kuin täysi !? Laturin kilvessä 650 mah / kenno latausteho. Tuolla laturilla ei kesää tule, tänään kun lataukseen pistää niin keväällä pääsee lennättämään. Mitäs laturia tuohon tilalle ja minkälaisella ajalla tuollaisen 2200mah akun saisi nopeimmillaan ladattua ?
Kyllähän noita 3s 2200mah pakkoja täyttyy 10min riippuu vähän miten balanssissa. Ihan jollain perus 150-200W laturilla täyttelee kivasti.
-
Balansointiin tai johonkin laturin sekoiluun toi varmaan on mennyt, ei kuulosta ihan niin heikkotehoiselta laturilta että näin pitkään kestäis ladata.
Laturin mitoituksen voi laskea kaavalla ( akun koko x oma tilipussi ) / oma kärsivällisyys = laturin järeys. Tuolla yleisellä puolella on pitkät säikeet mikä laturi, virtalähde... iCharger taitaa olla näissä piireissä ylivoimaisesti suosituin.
-
Akun latausvirta ilmoitetaan ns. C arvona. 1 C = akun nimellinen mAh arvo. Eli 2200mAh akun 1C lataus tarkoittaa 2200mA virtaa. Akun tiedoissa ilmoitetaan monellako C:llä akkua saa ladata. Esim. 2200mAh akun 2C latausvirta on 2x2200mA eli 4400mA. Latausaika riippuu kuinka suurella virralla lataa.
Taitaa tuo 2200mAh akku tulla täyteen n. 40min latauksella 1C virralla. 2C:llä aikaa kuluu about yksinkertaistaen puolet.
Mitä isoimmilla virroilla lataa niin sitä enemmän akku kuluu, lämpenee ja syttymisriski kasvaa.
Yleensä 2C on ihan ok kompromissi nopeuden ja akkujen iän välillä. Jos on useita samanlaisia akkuja joita pitää ladata, niin kannattaa hankkia latauslauta tai haaroitusjohto.
Latauslautaan voit kytkeä useampia samanlaisia akkuja yhtä aikaa lataukseen. Jos lautaan laittaa 2 2200mAh akkua 2C:n lataukseen, niin laturiin voi laittaa latausvirraksi 8800mAh.
-
Aika vanha halpis laturi tuo on ja tullut joskus jonkun lentokoneen mukana. Viimeksi kun sitä on enemmän käytetty niin kyllä se puski akun kohtuu ajassa täyteen. Uuden hankinta se on edessä kun montaa lentoa ei tuon laturin takia päivässä tee. Kauhean paljon tuohon kuitenkaan ei vitsisi sijoittaa. Tuo 2200mah akku on uusi 2 x ladattu ja eka lataus sujui paljon nopeammin.
-
Aika vanha halpis laturi tuo on ja tullut joskus jonkun lentokoneen mukana. Viimeksi kun sitä on enemmän käytetty niin kyllä se puski akun kohtuu ajassa täyteen. Uuden hankinta se on edessä kun montaa lentoa ei tuon laturin takia päivässä tee. Kauhean paljon tuohon kuitenkaan ei vitsisi sijoittaa. Tuo 2200mah akku on uusi 2 x ladattu ja eka lataus sujui paljon nopeammin.
eihän menny vaan liian tyhjäks edellisellä käytöllä?
edit: ite saattaisin ostaa genssin laturin+virtalähteen (http://multikopterit.mycashflow.fi/category/48/akkulaturit) jos tarttis ostaa uus... myös tuo imax B6 pro (http://www.verticalhobby.com/kauppa/imax-b6-pro-50w-p-3312.html) käyny mielessä, mut formis on aika kuraa eikä uutta viittis heti sorkkia cheali-firmiksellä... eikä tuon tarkkuudesta oo mitään hajua.
-
Ei mennyt liian tyhjäksi, kylä se tuo laturi vaan on se pullonkaula. Koitetaampa tuota ostopuolta....