Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: MrE - 29 Syyskuu, 2014, 12:36:44
-
Nyt kun hetken aikaa tapellut tän kanssa niin kysytäänpä raadilta vinkkejä. Eli olen akun päähän juottamassa EC5 liittimiä ensimmäistä kertaa.(kolvi kädessä ekaa kertaa sitten yläasteen ja siitä kohta jo 20v)
Tekniikkana se, että ensin johto muovisen liittimen läpi, sen jälkeen liittimen "töpseli" lämpimäksi kolvilla + tinaa sisään ja johto paikalleen. Tähän asti kaikki hyvin, mutta kun tämän jälkeen pitäisi nykäistä tuo töpseli muovisen liittimen sisään paikoilleen niin tämä ei tahdo onnistua. Onkohan tuohon jotain kikkaa vai onkohan koko tapa jolla tavalla tätä rupesin tekemään jotenkin väärä?
Video jonka ohjeistusta noudatin on tää http://www.youtube.com/watch?v=dz9OvoBBscQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=dz9OvoBBscQ#ws)
-
Nuita on molemman kätisiä, tarkista ensin viisteen suunta.
Tapatalk
-
Eli se metalline. Liitin mallista riippuen joko
1 vedetään johtoineen sinne kuoreen kuten olet yrittänyt tehdä
tai
2 työnnetään kuoreen takaapäin.
Tärkeää on myös että liittimen ulkopinnalla ei ole tinaknöölejä, ne estävät tehokkaasti liittimen paikalleenmenon.
Se, kumpi tapa tulee kysymykseen, selviää siitä metallisesta banaaniliittimestä päättelemällä. Siinä on semmoinen "kolmion" muotoinen rengas ympärillä jonka viisteen suunta määrää sen, pitääkö se työntää vai vetää liittimeen sisään.
Korppi tossa jo vastasikin mutta koitin kirjoitella hieman pidemmin ja yksityiskohtaisemmin :)
-
Joo, nyt kun vinkkasitte niin tämähän on tuollainen malli joka tulee toistakautta liittimeen :)
-
Etkä tarvitse välttämättä edes kolvia:
http://www.youtube.com/watch?v=NzX8H6tmCt0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=NzX8H6tmCt0#ws)
-
Ota olut, sun tassut vapisee! ;D
Asiaan, ite töhöilen kaasulla myös EC5:t, nopeampaa, lämmittää paremmin kunnolla, hieman töhön tehosta riippuen joko tarvii olla tarkkana tai sitten ei, liian kuumaksi päästettäessä ja liikaa tinaa laitettaessa sitä tinaa voi nousta kaapelia pitkin liikaa. Mutta juu, kaasutöhö rokrok :)
-
Kaasulla määkin kolvaan nuo, mulla on kolvi pöydällä ja pihdeillä pidän liittimen yläosasta kiinni, niin ne suojaa johtoa.
-
70W sähkö kolvi palsuolle johdoille.
Maksaa n.20€ ja on hyvä.
-
sorry, but IMHO flame soldering is not a very bright idea. That eutectic "tin" solder is 40 % lead.
A flame is used for brass or silver soldering.
The nasty thing about lead poisoning (http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_poisoning) is there are no warning signs whatsoever.. The lead just accumulates over your life time. Some say, lead poisoning brought down the Roman empire...
I just soldered an EC 5.5 charging cable with a measley 30 W iron from Bauhaus. It may take a bit longer than a minute, but it is absolutely no big deal.
Remember to heat the metal surfaces, not the solder (push the iron hard into the gap between wire and connector to make good contact). Just wait 30 seconds. Once the parts are hot, feed solder into the gap and it'll get soaked up immediately.
-
There's also lead-free solder. Alltho few uses it since it's considered less good.
-
Moikka,
Vanha aihe ylös. Hobbykunkun ja myös muiden kauppojen EC5:set ovat muuttuneet. Nykyään sinisen suojan päällesaaminen on todella vaikeaa. Aiemmin sen sai painamalla paikalle, mutta nyt ei meinaa mennä millään. Mikä on hyvä konsti joka toimii näiden uusien kuorien kanssa? Lämmittää sen ensin? Sujauttaminen yläpuolelta tai alapuolelta. Muita jippoja?
Edit: kun näitä metallihylsyjä katsoo niin se on viistetty niinpäin että ne tulisi painaa siniseen kehikkoon perästä päin.
-
Joo, kyllä kaikki mitä mulla on olleet ovat juuri noin perästä päin painettavaa mallia.
Tuskaisia nää aina tuntuu olevan. Juottaminen on pirun tarkkaa. Tinaa ei saa mennä Yhtään yli. Ihan pienikin yli meno estää bulletin paikoilleen napsahduksen. Mitä paksumpi johdin, sen hankalampaa on onnistua juotoksessa täydellisesti. Jos ja kun tinaa menee yli niin vuolen askarteluveitsellä ylimääräiset pois. Sittenkin joutuu yleensä voimaa käyttämään paljon jotta bulletin saa painettua sisään. Ruuvarin kärjellä bulletin reunusta painaen pitäen muovi kovalla alustalla yleensä napsahtaa paikoilleen. Viimeinen konsti on lämmittää muovia kuumailmapuhaltimella hieman.
-
Osta Maikko suprat :D
-
Osta Maikko suprat :D
Tässä kohden komppaan.
-
Osta Maikko suprat :D
Haha, arvasin että tämä tulee :)
Tykkään kyllä noista EC5:sten käytöstä ainoastaan kolvailu on bärC:stä. Lisäksi ei jaksa kaikkia vaihtaakkaan latureista lähtien.
-
Haha, arvasin että tämä tulee :)
Tykkään kyllä noista EC5:sten käytöstä ainoastaan kolvailu on bärC:stä. Lisäksi ei jaksa kaikkia vaihtaakkaan latureista lähtien.
Nyt ei ole kyse normi hypetyksestä.
Ainakin mulla noita EC5 liittimiä suli juotoksesta auki koska liittimen jouset olivat syystä tai toisesta löystyneet. Tämä on vaikeaa havaita koska liittimen runko on sellainen.
Noilla Subrilla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa.
Noissa subrissa olisi myös helppo havaita jos liittimen jousikuorma sattuisi löystymään.
Myöskään y-johtoa ei tarvita.
-
Täytyy uskoa kun Matilta tulee kehut. Pitää pistää harkintaan.
Mutta takaisin EC5:siin. Mulla on Ironmanin kanssa just samoja kokemuksia juottamisesta. Nyt näyttää siltä että mun tilaamat EC5:set oli huomattavasti helpompia käyttää kun aikaisemmat. Siniset suojat meni ilman suurempaa väkivaltaa päälle kun laitoin vähän silkonisprayta. Vaikutti niiltä vanhoilta hyviltä EC5:lta!(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200416/e7d19bd85b84d6557f63b2bbbf4f2059.jpg)
-
ookkonää tienny että tampesterista sis mustiakin niin ei tarttis pilata konetta noilla sinisillä ;D
-
Tampesterin trokarilla oli priimaa kamaa[emoji108], mutta ne on loppu.
-
mulla muistaakseni on noita vielä jossain jemmassa. Mulla samat kokemukset kun matilla että ne sulaa lennossa niin en niitä enää käytä.
-
Onko teoria siis se että ajan kuluessa liitos kuluu ja tulee välystä jolloin kontaktipintaa on entistä vähemmän, jolloin virrat kasvaa ja lämmöt nousee? Tämä sulattaa kuoren ja lopulta katkaisee virrat? En ymmärtänyt Matin "liittimen jouset" termiä.
Noi uudet liittimet olivat helpommat käsitellä, mutta yhteensopivuus taas vanhojen urosliittimien kanssa oli tosi nihkeä. :'(
Tulispa kunnon tyyni sää niin pääsi lennättämään oikein kunnolla.
-
Siis liitos löystyy ja vastus kasvaa.
=> Juotos lämpenee ja johto irtoaa.
Liitoksen löystyminen johtuu ilmeisesti, joko liittimen rakenteen löystymisestä tai likaantumisesta.
Tätä samaa ongelmaa ei ole Subrilla esiintynyt.
PS.
Eihän pieni tuuli lennätystä haittaa.
-
just näin. Mulla sekä ec3 että ec5 sulanu jumiin. Kontakti uros ja naaraspinnin välissä on jousien varassa. Ne jouset on ohuita. jos siihen kertyy likaa tai oxidia niin sen ylimenovastus kasvaa ja se jousi alkaa lämpenemään kuorman alla. Kun tietty piste saavutetaan niin se voi lämmetä niin kuumaksi että juotos sulaa irti jommasta kummasta päästä. Näin mulla kävi spiidissä. Hyvällä tuurilla se liitos vaan "hitsaa jumiin" etkä saa enää liitintä irti. Näin mulla kävi jossain pikkukoneessa. En muista enää mikä se oli. Ehkä Goblin 380. Sama kävi myös niillä Sabin kelkoilla siihen värkkiin kun niissä myös jouset liittimissä. Noissa suprissa liittimen urospuoli on vaan halkastu ristiin jolloin ainakin teoriassa liitos on parempi kuluessaan. On noitakin ihmisillä sulanut eli ei sekään nyt tietenkään mikään pommin varma ole. On siinä mekaanisesti enemmän varaa kuitenkin.
-
Subrassa liittimen kosketus pinta-ala on suurempi.
Tosin tässäkin liitin täytyy juottaa hyvin että se asettuu keskelle kuorta.
Itse kytken viimeksi akkujen välisen liitoksen. Näin noparin konkkien lataus virran aiheuttama piikki ei kuluta noparin liittimiä.
Jätän tämän liitoksen kiinni lennon jälkeen merkiksi siitä, että akku on tyhjä.
-
Onhan EC5:stakin olemassa semmonen versio missä se urospuoli on vaan halkaistu moneen osaan ja sitä kautti sitten saadaan isompi pinta-ala ja parempi jousivoima koskettamaan sitä naaraspuolta. Mulla ainakin löytyy jostain kohin tuommosta versiotal
-
Kysynpähän vaan kuinka moni juottaa liittimensä sillai että fluxi palaa pois?
Jos liitin sulaa lennossa niin 99% tuossa vika.
Tää funneli mies irrottelee 500a piikkejä ja ec5 liittimenä 8)
-
Noita on ainakin kolmea tyyliä..
Toi yksittäinen vasemmalla on se perinteinen joka kuumenee.
Nää kaksi muuta on parempia mutta niissäkin iso ero.
Toinen on paljon paksumpi enkä ole tätä saanut kuumenemaan kun testaillut..
Toisen seinämävahvuus on 1mm ja toisen 1.5mm.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/551d2a48fd1920ca93670cb95511b2db.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/6ebbb06a9fd689a1d2b013335cc41b92.jpg)
-
Toi perinteinen on kontaktipinnaltaan vain 0.2mm..(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/9ddd49add723e1381614f9e2263dabec.jpg)