Kopterit.net
Yleiset => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Hayabusa - 29 Lokakuu, 2014, 18:14:18
-
Järjestän Rc-helikopteri koulutuksen Espoossa 6-7.12
Koulutus on tarkoitettu kaikille tarvitseville , perus ajatus on noviisi taso
Koulutus alkaa 10.30 huoneiden avaimet jaetaan la aamulla klo 10.00 sunnuntaina lopetellaan noin 15.00
Paikka: https://www.omnia.fi/web/finns/finns (https://www.omnia.fi/web/finns/finns)
Osoite Finssinmäki 6, Espoo
Tukijat , VERTICAL HOBBY RC-KOPTERIT RY GOOD WORK(S)
Kurssi järjestetään Espoon Omnia Finss in tiloissa jossa on teoria luokka , loistava majoitus , sauna ja lentopaikka
Kurssin hinta joka siis sisältää majoituksen , saunan , luokkatilan , lentopaikan ja 2 ateriaa per päivä
Olisi näiltä osin vain 79 € per henkilö
Majoitus on Olga rivitalo tyyppisessä rakennuksessa jossa majoitutaan 2 h huoneissa joissa reilu 3 tähden varustelu ja tietenkin liinavaatteet ja pyyhkeet , huoneissa omat suihku ja wc tilat , kaikki majoittuvat samaan taloon jossa iso yhteinen oleskelutilat ja keittiö
Teoriakoulutus pidetään viereisessä kartanossa ( hienossa kokoustilassa jossa kaikille varattuna pöydät ja tuolit, käytöstämme on fläpit piirtoheittimet ja videotykki)
Juuri remontoitu tyylikäs saunatilat on käytössämme illalla , ilman aika rajaa
Tarvitset mukaan
- Ottakaa mukaan oman kopterin lisäksi ainakin tärkeimmät työkalut, lapakulmamittari, kuusiokolot.
- Valmistelkaa kopterit niin että moottorin saa kytkettyä irti säätöjen ajaksi. Pieni tila ja chicken-dance ei ole suotavaa
- Oma läppäri jossa oman gyron softa hyvinkin suotavaa, samoin gyron USB-kaapeli. (Terolla softat useisiin mutta ei kaikkiin)
- MIelellään seuraavat tiedot laitteista jo etukäteen: Kopteri, gyro, nopari, radio. Tämä helpottaa kouluttajien valmistautumista
Kurssin sisältö
-turvallisuus
-perus säädöt normi taivaslentoon
-akkujennlataus ja kuinka lasketaan millä volteilla ladataan
-akkujen purku ja säilytys
-kopterin yleisimmät huoltoa kaipaavat asita
-laakeridenn hihnojen hoito
Radiot ja gyro.
Perus lentoharjoitukset
Lajiesittelyt , kilpailutoiminnat
Juho: (/ Anssi?)
- Mekaniikka, vaikutukset, syyt
- Aerodynamiikka, missä tärkeää
- Fysiikka ("miksi kampeaa vasemmalle, miksi perälavat eivät ole suorassa")
- Radion säädöt
-- Kanavien vaikutukset kopterissa (Ele/Aile/Pit jne)
-- Expo
-- Liikeradat (Travel)
Tero:
- Gyro
-- Mitä tekee
-- Kuinka tekee
-- Tyypillisimmät säätökohdat
-- "Mikä on gain"
- Turvallisuus
-- Lentopaikan valinta
-- Yleisö / muut ihmiset
-- Ennen lentoa tehtävät tarkistukset
-- Etäisyydet
-- Tekninen turvallisuus
- Akut
-- Toimintaperiaate lyhyesti
-- Akkuturvallisuus
-- Jänniteet, virrat käsitteinä
-- Latauskäsitteet
-- Latausturvallisuus
Päivä
-teorialuokkaan siirtyminen ja kurssin aloitus
- säätöjä ja selityksiä
- lento kokeiluja
Ruokailu
- teoriaa ja säätöä
Illallinen ja sauna
Päivä 2
- aamiainen
- päivä sisältää ohjattua lentelyä
- ohjattuja torppeja
- ohjattua naurua
Lounas
- kurssin yhteenveto
- tarkennuksia ja lentelyä
Kurssi päättyy sunnuntaina noin klo 15 ----
Opettajat : TeroS , Juho, Tohtori R
Opettajiennkustannukset majoitus ja ruokailu hoidetaan sponsorien kassasta
Joiden kukkarolle käyn henkilökohtaisella visiitillä .
Sponsoriksi voi ilmoittautua minulle 1 on jo kiitos Vertical Hobby, Good work(s) , Rc-kopterit ry
Tarkoituksena on saada minimi 14 henkeä ja maksimi 20 henkeä
Ilmoittautuminen tähän ketjuun viimeistään 20.11 jolloin tarvitsee ilmoittaa ruokailijoiden määrät
20 hengelle on varattu luokka / majoitusta löytyy 10 2 hengen huonetta
HUOM Rc-kopterit ry tukee jäseniä osallistumalla kuluihin 10 € per lätty
Osallistujat:
Hayabusa maksettu
Bk_t. Maksettu
Kumppis
Patsi. Maksettu
Teroh. Maksettu
peruttu. - - -
Olli Maksettu
5Siivestä maksettu / ei yövy
Rpankka maksettu
Gaui 425 Maksettu
Viltsu. Maksettu
Anselmo. Maksettu
Peruutus / - - -
Jopu. Maksettu
Ansill. Maksettu
Varg. Maksettu
Santtu 0013
-
Speksaas mitä halutaan kouluttajalta. Toi on viikonloppu niin avaa mahdolisuuksia tulla.
-
Olin kuuntelemassa Teron esitelmää koptereista yleisesti Lennokkipäivillä Suomen Ilmailumuseolla lauantaina 27.9.2014.
Totean,että oli hieno esitelmä.Oli vauhti sopiva,puututtiin kaikkiin alueisiin sopivassa suhteessa ja turvallisuusasiat tuli mainittua riittävästi.
Tero on mitä mainioin tähän koulutustehtävään,jos Terolle vaan sopii.
T.TT
-
Oisko aihetta lisätä osallistujien nimimerkkien perään lyhkäsesti: kyseinen kopteri jonka aikoo mukaan ottaa, mikä gyro ja mankka? Jos noita on tarkoitus mahdollisesti paikanpäällä säätää, helpottas se varmasti opettajien taustatyön tekemistä jne.
Edit: käväsin kans pikaseen pikku hetken kuunteleen Teron esitelmää mitä simun tusaamiselta ennätin. Oli hyvä, eli komppaan tuulimyllyä ja kannatetaan Teroa opettajaksi.
-
Kyllä mulla on mahdollisuus tulla, tarvii vaan tietää mitä siellä halutaan kuulla, eli onko minusta kuinka paljon (jos yhtään) apua?
Ehdotan siis seuraavaa:
- Speksataan käsiteltävät aihepiirit, eli mitä "oppilaat" haluavat kuulla. Eli, mitä SINÄ haluaisit että siellä käsitellään?
- Tuo idea oppilaiden mukanaan tuomista laitteista on hemmetin hyvä.
- Sanoisin että paikka huomioonottaen nitrot voisi jättää kotiin. (Tämä EI ole kannanotto nitroja vastaan vaan käytännön juttu.)
- Laskisin tuon tasovaatimuksen pois. Suurimmassa tarpeessa tälle on innostuneet jotka eivät ole vielä nostaneet vispiläänsä ilmaan.
Missä lennätetään?
-
Miksi se pitäisi esitellä opettajalle?
Ajatuksena esim simu päälle ja siitä ilmaan, katsotaan hiukan miten kaveri käyttää esim tikkuja, lentotiloja, miten korjaa, miten sujuu perusorientaatiot, tuosta on jo hyvä lähteä eteenpäin. 3D-opit on asia ihan erikseen, nyt ymmärtääkseni haetaan ihan perusasioita, turvallisuutta ja varmuutta.
Yksi ajatus näihin säätö- ja kokeiluhetkiin olisi enemmän vapaamuotoisempi eli yhdessä ilman erillistä ohjausta jne mennään etenepäin, jos/kun jotainmielenkiintoista tulee niin voidaan hiukan huhuilla että "katsokaas tänne" tms.
Vierastan hiukan ajatusta liian "tiukasta ohjelmasta" tämän tyyppisessä tilaisuudessa. Teoriat tulisi mielestäni käydä ennen mitään säätöjä. Jo pelkästään sekin että käydään läpi kaikista koptereista löytyvä perusmekaniikka on yksi juttu, hämmästyttävän monella on ihan perusmekaniikan tuntemuksessa puutteita. Kun tajuaa miksi tuolla on tuokin osa, miten se vaikuttaa kopterin ja sen liikkeen fysiikkaan jne auttaa jo paljon siinä vaiheessa kun lähdetään säätämään oudosti/huonosti käyttäytyvää kopteria.
Hyvä tästä tulee :)
EDIT: Niin ja sisällöstä yksi juttu. Jos tulen / saan tulla sinne höpöttämään niin siellä pidetään kopteristin turvallisuusluento. Joka ei sitten ole vapaaehtoinen.
-
Tero kyllä aika hyvin laittanut alustavan ohjelman kasaan. Laittaisin tykkäyksen jos voisi, menee varmaan näinkin :)
Ps sori nyt Tohtori, mutta veikkaan että sinunkin tietämyksellä olisi hyötyä.... Ja muut proot east sidestä mitä en tiedä täällä. Ainakin se yksi alaikäinen joka on hemmetin kova lentämää :) ei voi mennä väärin kun vanhoja ukkoja jo opastelee kentällä
-
Tossahan se lennon esitys tulisi kun käydään noita suuntien hallintaa ja niiden harjoituksia jne läpi. Voin ihan hyvin tuoda fiiniksin + ohjaimen mukaan, tarvittaessa omalla läppärillä + näytöllä, "luentoläppäri" on sitten erikseen. Onpahan yksi simu lisää.
-
Laittaisin tykkäyksen jos voisi, menee varmaan näinkin :)
bruttokansan_tuotteelle tykkäys-nappi täältä.. ;D Korjattu linkki (http://kopterit.mycashflow.fi/product/17/kannatusjasenmaksu-2015)
-
Jep, tulossa on. 2015 heti :) muuten olisi jo, mutta tässä odotan sen 2kk ja koko vuosi katettu. Siitä aikasemmin kommentoin. Hinta nyt ei paha, todellakaan, mutta periaate ;)
-
Tero on varmasti sopiva , ja eiköhän aiheet ja ongelmat tule esille pitkin päivää , tuo kopteri ja setup oli loistava huomio. Ja kuten alun ideoinninnmukaan niin sähköillä mennään , nitroja ei alueelle tuoda
Sähkö koptereille on lupa kysytty/ myönnetty
Nyt vaan rohkeasti mukaan , hyvä tästä tulee
-
Olisi varmaan hyvä tilaisuus tuoda tuota kisatouhuakin esille jos saisi esim. Anssin/Arin/Juhon puhumaan f3c kisaamisesta/säädöistä ja joku Esim. Maikko? Puhumaan F3n toiminnasta.
-
Toi ny ainaki olis hyvä, kovin on hiljasia nuo kisamiehet ollu näillä tonteilla noista kisatouhuista?
-
Voin ilmoittautua opettajaksi tapahtumaan, jos kelpuutetaan:)
Jos osallistujamäärä on pieni niin paras vaihtoehto on että osallistujilla on omat laitteet mukana. Jokainen pystyy silleen käymään kaikki jutut mitä höpistään oman kopterin/radion kanssa. Perussäätöjen ja peruslentotaidon opettelu on ainakin aiheita, mistä voisin ties kuinka kauan höpöttää:D
Voin ottaa omia laitteita mukaan. Elikkä täysverinen F3C kisakopteri, jossa kuitenkin perusteet täysin samat kuin kaikissa muissakin vehkeissä. Niitä ei liikaa suomen kentillä näy:)
FBL jutuista en ehkä oo paras tyyppi kertomaan, tietämystä ainoastaan futaban laitteista (cgy750)
-
mulla on vielä aikataulu avoinna. sunnuntaina joudun iltavuoroon töihin että tulee ainakin sillon aikanen lähtö eli en ehi olla loppuun asti.
ei kuitenkaan mikään mahdoton ajatus.
tällanen konsepti tarttis aika monta henkilöä tonne opetuspuolelle. ei välttämättä puhumaan mutta avustamaan ja ihmettelemään niitä laitteita.
-
Oma kokemus on noin nollatasoa. Noilla multeilla hieman kokemusta, mutta trex 500 fb vielä hyllyssä. Olisi kiva saada se lentoon, mutta itsesuojelu-/muu suojeluvaisto pitää sen vielä paikallaan. Todennäköisesti niin tässä koulutustilaisuudessa joku pro saisi halutessaan laittaa sen ilmaan ja testata että ok. Tuskin itse pystyn vielä siihen. Harjoitusjalakset laitan vielä kiinni ennen omaa ensilentoa, sekä simua pitää käyttää.
Eli omalta kohdalta niin mukaan tulisi tuo rexi, joka pitäisi olla jo ihan kunnossa poislukematta vastaria ja radion säädöt. Vastariksi tulee frsky x8r ja radiona frsky taranis x9d plus. Ne on ensi viikolla kotosalla kun kiinan kuriiri tuo ne. Jos näissä joku kommentti että ei kannata laittaa tuota, niin löytyy myös Devo10 vastareineen.
Tuo Juhon ehdottama perussäädöt ja peruslentotaito on se mikä minua kiinnostaa. 3D:stä en edes haaveile vielä, vaikka sekin olisi kiinnostavaa tulevaisuutta ajatellen (jos eurot lompakossa riittää...alkaa jo lompakko olla kapea kun tähän tyhmään harrastukseen iski kipinä :) )
-
Juu toki kaikki oppilaat ottaa omat kopukat mukaan
Ja Juho ja Tohtori enemmän kuin tervetulleita
Todella mukava nähdä että osaajat olisi auttamassa
Nyt vaan harrastajat rohkeasti mukaan , onhan niin pro ukkoa
Nyt ope osastolla että varmaan osaa auttaa myös edistyneempää
Harrastajaa .
Nyt rohkeasti vain nimeä kehiin ja oppimaan
-
Osallistujat:
Hayabusa
Bk_t
Kumppis
patse (Protos 500/mini Vbar/kontronik 80hv ja ehkä Trex 700 Pro/Vbar silverline/Castle EDGE HV 120 jos saan ton kasaan,Futaba T8FGs)
-
Hayabusa
Bk_t
Kumppis (TRex 450, 3GX v5.0, T10J)
patse (kopterit Protos 500/mini Vbar ja ehkä Trex 700 Pro/Vbar silverline jos saan ton kasaan)
-
Oma kokemus on noin nollatasoa. Noilla multeilla hieman kokemusta, mutta trex 500 fb vielä hyllyssä. Olisi kiva saada se lentoon, mutta itsesuojelu-/muu suojeluvaisto pitää sen vielä paikallaan. Todennäköisesti niin tässä koulutustilaisuudessa joku pro saisi halutessaan laittaa sen ilmaan ja testata että ok. Tuskin itse pystyn vielä siihen. Harjoitusjalakset laitan vielä kiinni ennen omaa ensilentoa, sekä simua pitää käyttää.
Eli omalta kohdalta niin mukaan tulisi tuo rexi, joka pitäisi olla jo ihan kunnossa poislukematta vastaria ja radion säädöt. Vastariksi tulee frsky x8r ja radiona frsky taranis x9d plus. Ne on ensi viikolla kotosalla kun kiinan kuriiri tuo ne. Jos näissä joku kommentti että ei kannata laittaa tuota, niin löytyy myös Devo10 vastareineen.
Tuo Juhon ehdottama perussäädöt ja peruslentotaito on se mikä minua kiinnostaa. 3D:stä en edes haaveile vielä, vaikka sekin olisi kiinnostavaa tulevaisuutta ajatellen (jos eurot lompakossa riittää...alkaa jo lompakko olla kapea kun tähän tyhmään harrastukseen iski kipinä :) )
Mä voin auttaa ton taraniksen ohjelmoimisessa. Siinä on vähän enemmän työtä aloittelijalle kuin normi radiossa, mutta mahdollisuudet melkein rajattomat. Mulla on taranis ilman plussaa-plussassa kai eri sävyt näyttöö ja eri akku erona normiin.
-
hienoa! taranis lähetyseurannan mukaan jo autossa vantaalta hgiin. kiva olis saada se vielä viikonlopuksi.
-
Rc-Kopterit ry tukee jäsenien osallistumista tälle kurssille 10€ per nuppi , loistavaa
Toivottavasti saadaan porukkaa mukaan , kiitos ry lle tästä tuesta
-
Voe hyvät hyssykät, nytpäs pitää selata kalenteria ja ahkerasti.
-
Pari pointtia, Hayabusa vois siirtää joitain näistä asioista tonne aloituspostaukseen:
- Ottakaa mukaan oman kopterin lisäksi ainakin tärkeimmät työkalut, lapakulmamittari, kuusiokolot.
- Valmistelkaa kopterit niin että moottorin saa kytkettyä irti säätöjen ajaksi. Pieni tila ja chicken-dance ei ole suotavaa
- Oma läppäri jossa oman gyron softa hyvinkin suotavaa, samoin gyron USB-kaapeli. (Terolla softat useisiin mutta ei kaikkiin)
- MIelellään seuraavat tiedot laitteista jo etukäteen: Kopteri, gyro, nopari, radio. Tämä helpottaa kouluttajien valmistautumista.
Lisää ideoita?
-
Rc-Kopterit ry tukee jäsenien osallistumista tälle kurssille 10€ per nuppi , loistavaa
Toivottavasti saadaan porukkaa mukaan , kiitos ry lle tästä tuesta
Kannatusjäseneksi voi liittyä tästä linkistä http://kopterit.mycashflow.fi/product/17/kannatusjasenmaksu-2015 (http://kopterit.mycashflow.fi/product/17/kannatusjasenmaksu-2015). Marraskuun alusta suoritettu kannatusjäsenmaksu kattaa myös vuoden 2015.
-
Hieno homma, taas yhden r.y:n jäsen ;D
-
Aika nopeasti tulee tuo ilmoittautumisen määränpää vastaan. Omalta osalta ratkaisee tapahtuman sisältö osallistumisen.
Eli kohderyhmä on nyt ilmeisesti vasta harrastuksen aloittaneet.
Rajaa aikapaljon osallistujia tuo kohderyhmä pois.
Uskoisin harrastuksessa jo vähän pidemmällekkin päässeitä ilmoittautuvan, jos saataisiin sisältöä vähän laajemmaksi.
Onko mahdoton ajatus, että olisi esim. kaksi ryhmää? Kummallekkin ryhmälle oma pieni muotoinen tilaisuus/sisältö ja lisäksi yhteinen osuus.
Komppaan Viltsun ehdotusta noista kisasarjoista. Olisin kiinnostunut myös kuulemaan noista eri kilpasarjoista ja tuskin olen ainoa.
Ei varmaan olisi haittaa vaikka Suomessakin kilpailutoiminta saisi tuulta purjeiden alle? Maikko olisi varmaan oikea henkilö puhumaan niistä Juhon lisäksi. Entä Anssi?
Miten olisi herrat hyvät, Maikko ja Anssi? Onko täysin poissuljettu ajatus?
En vähättele nykyistä kohderyhmää! Se on selvästi tärkein ryhmä, mutta onko osallistujia riittävästi? Itse veikkaisin, että tuo 14 henkilön raja saattais täyttyä helpostikkin mikäli sisältö olisi vähän laajempi.
-
Painotan täältä suunnasta että paras sisältö saadaan kun TE kerrotte mitä toivotaan että käsitellään?
Toki tilaisuus voidaan vetää periaatteellä "no nymme ollaha tässä, kyselkää" mutta kyllähän se parempi olis että on runko ja ainakin suuntaa-antava aikataulutus olemassa. Muuten ollaan kontrolloimattomassa härdellissä.
-
Moi,
Kun nimi mainittiin niin vastaan. Viikolla on ollut sen verran kiirettä etten ole ehtinyt ajatella asiaa sen koommin. Ei ole lainkaan poissuljettua tulla käymään. Voisin tietysti avata kilpailuluokkia ja niihin liittyviä asioita. Säätämis asiat voi sitten Juho hoitaa
-
Moi,
Kun nimi mainittiin niin vastaan. Viikolla on ollut sen verran kiirettä etten ole ehtinyt ajatella asiaa sen koommin. Ei ole lainkaan poissuljettua tulla käymään. Voisin tietysti avata kilpailuluokkia ja niihin liittyviä asioita. Säätämis asiat voi sitten Juho hoitaa
Hienoa, kiva kuulla! :)
Täytyskö Ilmoittautumisen h-hetkeä viivästää hiukan, että koulutuksen tarkempi sisältö saadaan esiin? Ettei siitä syystä kuivu juttu kasaan.
Entäs Maikko? Tuuthan sää tuuthan?:)
Edit: Ja ilmoittaudun taustajoukkoihin, jos tarvis on.
-
Niin mielestäni , sisältö määräytyy lähinnä osallistujien toiveista . Ja kuten kaikessa ohjaamisessa liika on aina liikaa, Onko kaksi ryhmää samassa setissä , tapahtumaa avaava vai toisiaan eristävä.
En tiedä , antaa osallistujien sen päättää . Mulle on vain tärkeää että kaikki saa jotain ja jos jengi on jees ilman sulkaa hatussa , niin kaikki sopii
Se vaan on selvää että vasta alkajakin otetaan ilolla vastaan .mikä olisi parempi tapa aloittaa tämä mukava harrastus, parempi ruveta kasaamaan omaa kopteria , kun on mistä ammentaa
Ja juu voihan kaikkea siirtää , tuo varaus on mun lompakossa kii. Ei se joka pyytää . Mutta eihän kukaan vielä sisällöstä voi sen rakennetta kertoa , kun on vaan kourallinen osallistujia , ja loput puhetta ...
Nimi osallistujaksi ni eiköhän kaikille jotain periaatteella saada hyvää aikaan
-
Kopterin yleinen teoria pienessä määrin voisi olla myös kiinnostavaa kuunnella, Esim airodynamiikka, roottireiden aiheuttamat voimat ja miten ne vaikuttavat mihinkin. Viimeksi muistaakseni Anssi avasi hieman tuota aihetta ja se oli mielenkiintoista kuunneltavaa.
Kyllä sitä voisi tulla mukaan kuuntelemaan kun on sopiva tietopaketti tiedossa :-)
-
Kopterin yleinen teoria pienessä määrin voisi olla myös kiinnostavaa kuunnella, Esim airodynamiikka, roottireiden aiheuttamat voimat ja miten ne vaikuttavat mihinkin. Viimeksi muistaakseni Anssi avasi hieman tuota aihetta ja se oli mielenkiintoista kuunneltavaa.
Kyllä sitä voisi tulla mukaan kuuntelemaan kun on sopiva tietopaketti tiedossa :-)
Moi,
Aikanaan järjestetyllä säätökurssilla tätäkin aihealuetta käsiteltiin. Kannataa tutustua: http://kopterit.mycashflow.fi/product/1/saatokurssin-videon-katseluoikeus (http://kopterit.mycashflow.fi/product/1/saatokurssin-videon-katseluoikeus)
-
Ilmoittautumiset viim 8.11
-
Niin mielestäni , sisältö määräytyy lähinnä osallistujien toiveista . Ja kuten kaikessa ohjaamisessa liika on aina liikaa, Onko kaksi ryhmää samassa setissä , tapahtumaa avaava vai toisiaan eristävä.
En tiedä , antaa osallistujien sen päättää . Mulle on vain tärkeää että kaikki saa jotain ja jos jengi on jees ilman sulkaa hatussa , niin kaikki sopii
Se vaan on selvää että vasta alkajakin otetaan ilolla vastaan .mikä olisi parempi tapa aloittaa tämä mukava harrastus, parempi ruveta kasaamaan omaa kopteria , kun on mistä ammentaa
Ja juu voihan kaikkea siirtää , tuo varaus on mun lompakossa kii. Ei se joka pyytää . Mutta eihän kukaan vielä sisällöstä voi sen rakennetta kertoa , kun on vaan kourallinen osallistujia , ja loput puhetta ...
Nimi osallistujaksi ni eiköhän kaikille jotain periaatteella saada hyvää aikaan
Kyllä kyllä, mutta osallistujien toiveita ei hirveästi ole tuullut esille, mistä sisältö voisi määräytyä.
Ennen kun laitan nimeä listaan niin odotan tuon vastauksen koulutuksen sisällöstä.
Vai ajattelitko, että koulutuksen siältö selviää paikanpäällä koulutuksessa? :D
Mikäli harrastuksen aloittajia olisi tuo min 14 hlö, niin eihän siinä mitään. Varmasti juttua riittäisi ja porukka viihtyisi/oppisi asioita kivastikkin. Ainut vaan että noiden omien koptereiden tuominen mukaan koulutukseen tuo tietynlaisia vaatimuksia.
Montako apuopea tarvii paikalle? Itse veikkaan 7 tai enemmän.
Nyt kun ilmoittautumis aika on lyhyt ja ei ole varmuuttaa täyttyykö minimi osallistuja määrä lähellekkään. Siksi ehdottelin tuota kohde ryhmän laajentamista ja vähän tarkempaa tietoa koulutuksen sisällöstä. Ettei ny kuivuis kasaan, kun kerranki joku tällaista yrittää järjestää.
Kaksi innokasta osallistujaa odottaa ainakin aiheita koulutukselle.
-
Pakko heti sanoa että opettaja per oppilas onnkyllä turha odottaa :)
jos joku taikoo jostain reippaan 700 € ni voihan jokaisella olla henkilökohtainen avustaja
Otampa taas tuolta autopuolelta esimerkin.
Eli touring Saloon 1/10 sähkö 4wd autot , ajo ja säätö opetus
Paikka englanti asby rata. Opettajana moninkertainen maailmanmestari Masami Hirosaka
Joka jampalla oma auto omat radiot oma tekniikka valmistajia 10 , digiradioita 8 , nopareita ja moottoreita ainakin 10 ,
Teema oli tuo ja luennot alkoi , autojen perussäädöitä ja niiden merkityksestä , yhdessä autossa esin renkaan osalta, camper , caster, antiscuat, ja tweak . Niiden säätö ja merkitys
Yhdessä autossa on. Reilu 58 säädettävää asiaa ja siihen päälle digiradion ja noparin asetukset
Tuohon verrattuna uskon että näissä vispilöissä ajatus on sama , jokaisen muutoksen merkitys on sama ei mielestäni voi odottaa että jokaiselle merkille ja valmistajalle löytyy ammattilainen joka tietää heti mikä kohta radion ja gyron asetuksissa löytyy ja mistä valikosta.
Mutta henkilökohtainen odotukseni on se että Opet tunnistaa nuo nimet ja asetusten valikoiden perus ajatuksen, eiköhän tässä myös harrastajan omatoimisuudesta ole suurikin merkitys
Esimerkki koptereista, sain kokeilla pro lentäjän rexiä ja ihmettelin mitennhitossa se on niin vakaa, sitten kaveri katseli mun lentohärveliä ja antoi ohjeet mitä teen jo pelkästään siitä miten suoristan swassin ja katson että servojen liikkeet ei ahdista ja linkin on sulavat , ja se lapojen kulku reitti ( silläkin oli joku kiva nimi) ja kyllähän muuttui
Tämän kaltaisia juttuja luulisin alottelijoiden saavan , ja luulisi että jokainen tälläkin foorumilla tarvitsee toistoja jopa monissa perusjutuissa , en tiedä luulen
-
Mitä oot ajatellu että ois alotusaika lauantaina?
-
Eikö joku 10 aamusta oo hyvä ?
Sisältö ajatuksia
-turvallisuus
-perus säädöt normi taivaslentoon
-akkujennlataus ja kuinka lasketaan millä volteilla ladataan
-akkujen purku ja säilytys
-kopterin yleisimmät huoltoa kaipaavat asita
-laakeridenn hihnojen hoito
Radiot ja gyro.
Perus lentoharjoitukset
Lajiesittelyt , kilpailutoiminnat
Mitäs muuta ?
-
Ehdotan seuraavaa:
Ennakkotehtävänä mekaanisen setupin tarkastaminen. Geometria, symmetrisyys, swashplate suorassa, kopteri ja lavat tasapainossa. Jos joku ei osaa/ymmärrä jotain yksityiskohtaa, niin kysyy foorumilla etukäteen. Leirillä sillon saadaan fokus elektroniikan setupissa, säätämisessä mieleiseksi ja lennättämisessä.
-
Haybusa tiedusteli minulta yksityisviestillä mitä haluttaisiin konkreettisesti koulutukseen aiheiksi.
Vastaan tähän julkisesti mitkä aiheet itseä kiinnostaa, niin voi muutki lisätä, tai lytätä ideat :)
- 3D liikkeiden systemaattinen harjoittelu, eli missä järjestyksessä kannattaisi lähteä harjoittelemaan mitäkin liikettä.
- Vähän tietoa liikkeiden vaikeusasteista.
- Käytäisiin läpi esim. simun ja videotykin avulla eri liikkeiden periaatteita yksityis kohtaisesti. Virtuaali radio näkyvillä tietenkin.
- Mille liikkeille olisi hyvä olla eri lentotilat.
Täydentäkää ihmeessä listaa!!
Oppilas päättäisi sitten kivasti itse ilmoittautuessaan osallistuuko perusopetukseen vai tähän "jatko-osioon".
Yhteisissä aiheissa vois olla turvallisuus asiat, yleis kuvaus lajiesittelystä ja kilpailutoiminnasta. yms.
Tuolla "jatko-osiossa" vois käydä perusteellisemmin läpi noita eri kilpailuluokkia ja niihin liittyviä asioita.
-
Haybusa tiedusteli minulta yksityisviestillä mitä haluttaisiin konkreettisesti koulutukseen aiheiksi.
Vastaan tähän julkisesti mitkä aiheet itseä kiinnostaa, niin voi muutki lisätä, tai lytätä ideat :)
- 3D liikkeiden systemaattinen harjoittelu, eli missä järjestyksessä kannattaisi lähteä harjoittelemaan mitäkin liikettä.
- Vähän tietoa liikkeiden vaikeusasteista.
- Käytäisiin läpi esim. simun ja videotykin avulla eri liikkeiden periaatteita yksityis kohtaisesti. Virtuaali radio näkyvillä tietenkin.
- Mille liikkeille olisi hyvä olla eri lentotilat.
Täydentäkää ihmeessä listaa!!
Oppilas päättäisi sitten kivasti itse ilmoittautuessaan osallistuuko perusopetukseen vai tähän "jatko-osioon".
Yhteisissä aiheissa vois olla turvallisuus asiat, yleis kuvaus lajiesittelystä ja kilpailutoiminnasta. yms.
Tuolla "jatko-osiossa" vois käydä perusteellisemmin läpi noita eri kilpailuluokkia ja niihin liittyviä asioita.
Tuolta löytyy mainiot videot 3D treeniin: http://www.smacktalkrc.com/archives/category/learning-3d (http://www.smacktalkrc.com/archives/category/learning-3d)
-
Ehdotan seuraavaa:
Ennakkotehtävänä mekaanisen setupin tarkastaminen. Geometria, symmetrisyys, swashplate suorassa, kopteri ja lavat tasapainossa. Jos joku ei osaa/ymmärrä jotain yksityiskohtaa, niin kysyy foorumilla etukäteen. Leirillä sillon saadaan fokus elektroniikan setupissa, säätämisessä mieleiseksi ja lennättämisessä.
Itselle olisi juuri näistä paljon apua kurssilla. No kopu pitäisi olla kunnossa (käytettynä ostettu täältä ja lentokuntoinen pitäisi olla), joten kyllä varmaan pärjään ilman näitäkin. Mutta vaikkakin pieni osa kurssista voisi olla täysin keltanokalle suunnattu "nämä asiat kuntoon ennen lentoa"-osio.
-
Tuolta löytyy mainiot videot 3D treeniin: http://www.smacktalkrc.com/archives/category/learning-3d (http://www.smacktalkrc.com/archives/category/learning-3d)
Jep, niin on :) Tuolta yrittänytkin jauhaa jotain simussa ja taivaallakin. Ja niin teen tästä eteenpäinkin :)
Yhtälailla perus juttuihin on vaikka minkälaista videota ja ohjetta.
-
Jep, niin on :) Tuolta yrittänytkin jauhaa jotain simussa ja taivaallakin. Ja niin teen tästä eteenpäinkin :)
Yhtälailla perus juttuihin on vaikka minkälaista videota ja ohjetta.
Toki. Noi videot vastaavat noihin sun 3 ensimmäiseen kysymykseen täydellisesti ja ovat oikeassa järjestyksessä joten oli pakko postaa.
"
- 3D liikkeiden systemaattinen harjoittelu, eli missä järjestyksessä kannattaisi lähteä harjoittelemaan mitäkin liikettä.
- Vähän tietoa liikkeiden vaikeusasteista.
- Käytäisiin läpi esim. simun ja videotykin avulla eri liikkeiden periaatteita yksityis kohtaisesti. Virtuaali radio näkyvillä tietenkin.
"
-
Voisi olla paikallaan järjestää erillinen jatkokurssi 3D:n ajamiseen, säätöihin yms. asioihin, vai mitä?
On hyvä että koulutus kiinnostaa, mutta kaikkea ei kannata ahtaa yhteen sessioon.
-Teme
-
Itselle olisi juuri näistä paljon apua kurssilla. No kopu pitäisi olla kunnossa (käytettynä ostettu täältä ja lentokuntoinen pitäisi olla), joten kyllä varmaan pärjään ilman näitäkin. Mutta vaikkakin pieni osa kurssista voisi olla täysin keltanokalle suunnattu "nämä asiat kuntoon ennen lentoa"-osio.
Hyvä pointti.
-
Jaa toi mun nimimerkki eksyny tonne opettajaksi jo tässä vaiheessa. Mitään muutahan mä en ole sanonu ku että ei mahdoton ajatus ja että aikataulu on avoin. Saattaa olla kuitenki saksan reissukin just tossa. En tiedä vielä.
Eli varauksella osallistun jos saadaan muuten porukkaa läjään ja oon suomessa.
-
3D? Olen ymmärtänyt että tässä ollaan tekemässä eteenpäin vievää päivää aloittelijoille joilla joko pysyy vispilä leijunnassa tai sitten ei pysy. Siitä on todella pitkä matka mihinkään 3D:n harjoitteluun.
Nyt laittaisin hiukan jäitä hattuun, ei lähdetä hötkyilemään. Me ei tuohon aikafreimiin saada kaikkea nyt esillä ollut mahtumaan millään.
Missä siis nyt mennään? Temen idis jatkokurssista on hyvä, sinne sitten se 3D.
-
Teron kanssa samoilla linjoilla. En halua/pysty oppimaan prooksi yhdessä viikonlopussa. 3D ei tule ainakaan itselle kyseeseen piiiiitkään aikaan. Temen ehdotus jatkosta hyvä. Laitan omat toivomukset vielä, mutta lähtökohta kuten jo aikaisemmin kerroin niin minulle kaikki uutta. Toki osaan itse kaivaa tietoa, mutta kurssiehdotus todella hyvä. Kunhan päätetään mitä käydään läpi. Itse kouluttanut monia eri asioissa sekä istunut monessa koulutuksessa "oppilaana". Struktuuri ohjelmasta todella tärkeä jos halutaan että saadaan jotain tuloksia. Joku excel perus kaavio kurssi voi olla perusjampalle tosi hyvä, mutta vba koodajalle hieman tylsä. Ja toistepäin perusjamppa ei vba kurssilla saisi mitään irti. Näin esimerkkinä :)
Ei ole Sauli laittanut kutsua, joten ajankohta pitäis olla ok. Varmistuu ensi viikolla.
-
En siis missään nimessä tarkottanu, että ois ollu tarkotettu vasta alkajille 3d osio, vaan rinnalle.
Mutta joo. Nyt kun järellä ajattelen nii ei noi mahdu samaan koulutukseen millään. Jätän siis osallistumisen tällä kertaa väliin :)
Toivottavasti saatte koulutuksen pidettyä ja osallistujia on riittävästi
-
Terve,
Olisi pari jannua lisää tulossa kurssille. Mitäs tietoja tarvitaan ja miten homma etenee?
-Tero
-
Näkisin että kun tämmöinen nyt järjestetään ja ei ole listat vielä täynnä (toteutuminen vaakalaudalla) niin mielestäni "täysin noviisi"-taso pitäisi sallia mukaan? Voisi olettaa että tulijoita olisi lisää? Osallistumismaksulla ei makseta edes yhtä torppia eli halpaa on :)
-
Terve,
Olisi pari jannua lisää tulossa kurssille. Mitäs tietoja tarvitaan ja miten homma etenee?
-Tero
Nimeä listaan, kerro kopteri-, radio-, nopari- ja gyromallisi niin tiedetään hiukan varautua. Ota omat perustyökalut mukaan.
Osallistujat tällä hetkellä
Hayabusa
Bk_t
Kumppis
Patse
Wexi
-
Itse aikoinaan olen saanut Anssilta ison määrän tietoa tuosta F3C-kisaamiseen liittyvästä kopterin säätämisestä.
Koska Anssi mainitsi että voisi tähän puraista, niin kaikki vähänkään tähän suuntaan funtsaavien kannattaa tämä ottaa hyödyksi.
Jälkikäteen ajateltuja sinänsä varsin selkeitä pointteja tuli saatua, mutta tavalla jota tuskin muussa tapauksessa tuli edes mietittyä.
Erittäin suuositeltavaa tietoa ja rajoja toiselta käsin avaavaa juttua, eikä varmasti pitkäveteistä tietoa edes sille kovimpaan 3D veivaamiseen tähtäävälle harrastuksen alkutaipaleella olevalle kaverillekaan ;)
-
Osallistujat tällä hetkellä
Hayabusa
Bk_t
Kumppis
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
-
Osallistujat tällä hetkellä
Hayabusa
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
Miten ois myös simun (Phoenix) optimointi/säätö?
-
Osallistujat tällä hetkellä
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
Ja korostan ihan juuri paketin ostaneet tervetuloa todellakin
-
Miten ois myös simun (Phoenix) optimointi/säätö?
eiköhän tunnissa pääase perusasiat kertaamaan. eihän noita paljoa säädellä tarvitse. yleensä kaikista simuista joutuu poistamaan rundeja kopuista ja lisäämään painoa ni muuttuu paremmaksi. rolli flippi ja piroratet pitää tietty myös säätää itselle sopivaksi.
-
Ja taas yksi noviisi lisää
Ja Tohtori laitoin sun nimen tonne ihan varalle en toki tarkoita sillä mitään sitoutumista , jokainenhan näkee sun kommentit ehkä jos kerkii tai sitten ei :)
Kiva tosin olis jos kerkesi , :)
Meitähän on jo 7 + Opet
Heinän hämmästynyt tosin olen niinkin laimeasta osallistumis innosta . Hintahan on naurettava
Ja toki varmaan voi osallistua vain toiseen päivään , Opet voi vaikka sen sittennpäättää onko se ok
Jos vaikka tarvitsee jotain varmuutta tai neuvoa lentelyyn ?
Ja samoin ( osaavia apu opettajia ei kai koskaan ole liikaa ) tyyliin nälkä palkalla :)
-
Kurssinnohjelmaa tarkennettu
-
Moi,
olen noviisi-tason kevytilmailuharrastaja ja vasta suunnittelemassa multiroottorikopteri-projektia. Kohdallani kurssi olisi aiheeseen orientoitumisluontoinen ja koostuisi siten lähinnä teemaan liittyvän problematiikan analysoinnista kokemusperäisesti. Jos kurssilla saa udella ja tehdä "tyhmiä" kysymyksiä, olen halukas osallistumaan koulutukseen. Toivottavasti rc-kopteri-jargoni jää koulutuksessa vähemmälle, ettei aiheeseen perehtymisen vähäisyys paljastu heti kilometrien päähän - itsekunnioitus ja ylpeys kun pyrkii tuolloin rajoittamaan oppimiseen tarvittavaa avoimuutta ;)
-
Terve tuloa vaan , jargonilla käännytetään sut jo alkujaan
Kopteriin :)
Jos ei itsestään , ni ohjatusti pakottamalla :)
-
Moikka kaikille!
Vähän tarkennusta/ehdotusta viikonlopun ohjelmaan.
Perussäätöjä olisi varmasti hyvä käydä läpi mekaniikan ja elektroniikan osalta erikseen ennen lennätystoimintaa. Mekaaninen setup on kuitenkin lähtökohta kaikkeen. Elikkä linkistöjen ja servopyörien asentelua, myös moottorin ja rattaiden toiminnasta juttua, välitykset yms.
Elektroniikka on kaikilla erimerkkistä, mutta samat lähtökohdat kaikkeen. Muut osaavat gyrojen perussäädöt oikein hyvin, mun mielessä olis paneutumista lentotiloihin, liikealueisiin ja expoihin, myös lapakulma/kaasukäyriin. Varsinkin aloitteleville harrastajille sopivat liikealueet ja lentotilat pitää harrastamisen mielekkäänä ja helpottaa tosi paljon.
Sitten niistä kisajutuista. Aiheesta mulla on kokemusta neljät kansainväliset arvokisat, useammat pm-kisat ja sm kisoja. Mitaleja on myös muutamat kertynyt, uskon siis voivani niistä jutuista kertoa.
Voidaan katsoa läpi kahden helpomman luokan, popular ja eurosport, liikkeet sekä miten niitä sitten treenata. Voin myös sään salliessa kopterilla ajaa liikkeet läpi :) ne liikkeet on ilman kisaamistakin oikein hyviä juttuja peruslentotaidon treenaamiseen. myös näytöstyyliin voin ajaa varsinaisen FAI:n F3C -P 2014 ohjelman.
Nuo kisaohjelmat löytyy foorumin kilpailuosiosta sekä www.f3c.fi (http://www.f3c.fi) (sivuja päivitetään, eivät tällähetkellä ole vielä valmiit, kiitokset sammy!!)
-
Hoitasko Juho ja Anssi ton mekaanisen ja fysiikan? Jos mä pifän turvallisuussaarnan ja kerron simuista, akuista jne? Teillä ois kokemusta noista lätkällisistä kans?
-
Riippuu tietysti kurssille tulevista mutta tanko setupit on kyllä aika kaukana nykypäivän fbl setupeista.
-
Ovat toki, mutta en nä pahan jos periaatteellinen toimintatapa mainitaan ainakin sivumennen. Mä en tiedä edes sitä.
-
eikös toi F3C ole kanssa siirtyny FBL aikaan ;)
-
Taitaa olla FBL koneita joo.. Ja on se mekaniikka silti isossa osassa :)
-
Juho aivan loistavaa , juuri osuit ytimeen
Nuo asiat on lähes 100 varmasti nimellä meistä tyyliin
Sinne päin . Tästä tulee hyvä
Ja eiköhän lähes kaikilla oo jo fbl :)
Ja jos ei oo ni kaupan kautta
Loisto juttu jos saisi goblinin säätöihin
( täysin uudet vehkeet mulle goblin 500
Gyro bavaria demon 3sx , nopari viel hakusessa , ja devo 10
-
Joo siis sähän säädät sen ite siellä kuntoon, me vaan vähän ohjataan oikeseen suuntaan :) Ite pitää tehdä ja oivaltaa (vaikka sitten hiukan ohjattuna), muuten ei opi.
-
Kyllä toki
-
F3C tai ei, FBL tai FB, kaikissa laitteissa on silti samat lähtökohdat. Siksi en mielellään lähtisi erittelemään mitään tiettyjä säätöjä tiettyyn juttuun. Pääasia että osallistujille jäisi selkeä kuva siitä, miten saavat itselleen sopivaksi oman kopterinsa.
Juu mä voin noita juttuja siellä sitten höpötellä. Mekaniikasta ja aiheeseen liittyvästä aerodynamiikasta ja fysiikasta.
Pistäkäähän osallistujat jotain pointteja tänne etukäteen jos on jotain mielessä, osataan sitten valmistautua!
-
Arvelisin että tällä setupilla mennään:
Juho: (/ Anssi?)
- Mekaniikka, vaikutukset, syyt
- Aerodynamiikka, missä tärkeää
- Fysiikka ("miksi kampeaa vasemmalle, miksi perälavat eivät ole suorassa")
- Radion säädöt
-- Kanavien vaikutukset kopterissa (Ele/Aile/Pit jne)
-- Expo
-- Liikeradat (Travel)
Tero:
- Gyro
-- Mitä tekee
-- Kuinka tekee
-- Tyypillisimmät säätökohdat
-- "Mikä on gain"
- Turvallisuus
-- Lentopaikan valinta
-- Yleisö / muut ihmiset
-- Ennen lentoa tehtävät tarkistukset
-- Etäisyydet
-- Tekninen turvallisuus
- Akut
-- Toimintaperiaate lyhyesti
-- Akkuturvallisuus
-- Jänniteet, virrat käsitteinä
-- Latauskäsitteet
-- Latausturvallisuus
Mitä mä unohdin? Juho otatko gyron vai otanko minä?
Jos nämä käydään läpi niin teoriaa tulee ja melko paljon, mutta on sitten kyllä aikamoinen faktapakettikin. :)
Edit: puhujajakomuokkausyhdyss ana
-
Noista 3-akseligyroista mulla on sen verran niukka kokemus että voisi olla vaikka Tero sun heiniä. Huutelen sitten sivusta jos jotain pointteja tulee mieleen:D
-
Passaa :)
-
Hayabusa, lisäätkö ton tarkennetun ohjelman alotusviestiin.
-
Onko toi min. 14 osallistujaa oppilaat + opet? Tällä hetkellä on 10 oppilasta ja 2 opettajaa tulossa.
Voidaan kaverin kanssa ilmoittautua apuopettajiksi / oppilaiksi jos on tarvetta saada 14 täyteen.
Meillä on jokunen vuosi kokemusta tästä harrastuksesta ja varmaankin jotain osataan neuvoa.
Mulla on koneet tangollisia (paitsi skaala projekti) ja kiinnostaisi opetella FBL:n setupin tekoa.
-
Moi. Haluan ottaa osaa kurssille nimi merkki on gaui 425.
-
Kopioikaa lista tästä alta omaan viestiinne, lisätkää oma nimi/nimimerkki, kopterin tiedot, gyro, radio, nopari niin opet vähän tietää valmistautua.
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
-
TeroS ja Juho päättää sen mitä ja ketä tarvitaan , itse en ole pätevä sitä arvioimaan
Lähtöasetelma on ikävä kyllä se että vain yksi alan liikkeistä on mukana VERTICAL HOBBY ,
RC-KOPTERIT RY ja Good Work(s)
Eli tiukassa on nyörit , Kolmen opettajan kulut on kasassa
Ja jos tarve on jotain oppia , niin sama peli kaikille , kassan kautta :)
-
Missä on tämä kassa? Eli minne kurssimaksu suoritetaan?
-
Maksu tiedot laitan vielä kaikille kunhannkerkiän :)
20. 11 ilmoitan keittiöön ruokailijoiden määrän , joten siihen asti voi ilmoittautua mukaan . Kohteessa on varattu siis 20 hengen luokka , majoitusta on 10 kahden hengen huonetta
Vielä siis on muutamia paikkoja vapaana
Omat juomat ( saunalle ) mukaan ja tietty jos jotain muuta ni majoitus tiloissamme on jääkaapit
Pakettiin kuuluu siis päivällä keitto lounas ja illalla joku tämäkkä kinkkukiusaus tyyppinen ratkaisu, aamiainen on la aamulle tyyliin murot, jugurtit, leivät ,leikkeleet ( tyyliin mä sponssaan jotain , valittaa voi , mut mulle voi tulla paha mieli)
-
Moi. Vielä ilmottautumiseen liittyen Mulla kopterit on esky 450 revolution d 700 3d tanko vehe ja toinen on v120 d02 flybares walkeran devo 7 radiolla eli micro kopu. Kysymys kuuluu että, onko läppärit ja usb kaapelit tarkoitus ottaa vain jos omaa noita digitaali vakauttimella olevia kopuja? T. gaui 425.Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
gaui425 ( walkera v120,vbar controller, wk-wst 20a speed controller.esky 450 gyro 003750 head lock,arrowind 40a.
-
Sun laitelistalla et tarvi jollet sitten omaa simua höua käyttää/säätää.
-
Anselmo tarkoittikin oma kustanne hintaan :-) eli maksettaisiin tietenkin normaalisti. Mutta jos on paljon aloittelijoita tulossa niin ei tietenkään haluta heiltä paikkaa viedä. mikä on tällä hetkellä tulija määrä?
-
Kopioikaa lista tästä alta omaan viestiinne, lisätkää oma nimi/nimimerkki, kopterin tiedot, gyro, radio, nopari niin opet vähän tietää valmistautua.
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
jopu (T-Rex 450L Dominator, 3GX 5.0, Taranis, Nopari RCE-BL45X(trex vakio))
-
Viltsu ja anselmo tervetuloa vaan toki
-
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse (Protos 500/mini Vbar/kontronik 80hv ja ehkä Trex 700 Pro/Vbar silverline/Castle EDGE HV 120 jos saan ton kasaan,Futaba T8FGs)
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
jopu (T-Rex 450L Dominator, 3GX 5.0, Taranis, Nopari RCE-BL45X(trex vakio))
Kopioin noi omat tiedot tohon kun olivat jääneet tuonne muille sivuille matkan varrella.
Ja tosiaan maksu tietoja sekä katuosoite ja aloitus aika, missä kokutus pidetään niin osaa paremmin perille ;).
-
Osoite ja aikataulu lisätty tuohon kutsuun
https://www.omnia.fi/web/finns/finns (https://www.omnia.fi/web/finns/finns)
Aloitetaan la aamusta kello 10.00 . Ja lopetellaan su klo 15 nurkilla
-
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
jopu (T-Rex 450L Dominator, 3GX 5.0, Taranis, Nopari RCE-BL45X(trex vakio))
Viltsu (goblin630 cgy750 ja hirobo eagle. 8fg)
Anselmo
Mekin ilmoittaudutaan Anselmon kanssa sakkiin mukaan, pitää koneita vielä miettiä mitä ottaa mukaan.
-
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
Bk_t
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse (Protos 500/mini Vbar/kontronik 80hv ja ehkä Trex 700 Pro/Vbar silverline/Castle EDGE HV 120 jos saan ton kasaan,Futaba T8FGs)
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
jopu (T-Rex 450L Dominator, 3GX 5.0, Taranis, Nopari RCE-BL45X(trex vakio))Viltsu (goblin630 cgy750 ja hirobo eagle. 8fg)
Viltsu (goblin630 cgy750 ja hirobo eagle. 8fg)
Anselmo (T-rex 450SE + skaala Hughes 500E + 5-lapanuppi , 3G, Scorpion, Spektrum DX9)
-
bk_t päivittämättä kopterin spexit. Aikataulu vielä avoin, mutta pitäisi olla siis ok. Yksi mikä tuli on että oma auto meni toiselle, ja uusi ensi vuoden puolella. Perheen toinen käytössä kyseisenä vloppuna. Julkisilla en tule, joten onko kukaan osallistujaisista mahd. mukaan poimia mut itä hki, ja heittää takas? Takas sunnuntaina tosin jo melkein ok, eli lähinnä sinne.
Lopullinen sitoutuminen kunhan tiedän että paikalle pääsee
-
Eiköhän tuo sun kulku saada hoidettua
-
Hei,
olisiko kurssille organisoitavissa kimppakyytejä periaatteella polttoainekulujen jako? Oma lähtöpisteeni voisi olla jossain Pori-Sastamala-Tampere linjalla.
-
Hei!
Itsellä olisi myös intoa tulla mukaan kuuntelemaan ja oppimaan. Multeista enemmän kokemusta ja niillä lentelen. Tuli kuitenkin hankittua taas takaisin näitä yksilapasia, harjoittelen Walkera Super CP, Ja oikeita koneita Align Trex 500ESP FB ja Align Trex 500 fbl msh brain boksilla. Radiona käytän Futaba T14SG. Isompia koneita en ole vielä käyttänyt koska odottaa ammattilaisen säätöä Futaban radiolle.
Kelpuutetaanko porukkaan?, Lapakulmat ja kaasukäyrät kiinnostaa ;D
-
Tietty ja tottakai , tervetuloa vaan
-
Olisin myös tulossa mukaan! Vieläkö ehtii?
T-Trex 450 Plus
-
Eikös sielä vielä tilaa oo 20 hkö pitäis mahtua.
Tosta alotus postauksen listasta puuttuu muuten nimimerkki jopu, lisätkääs toi sinne että pysytte laskuissa. Voi käydä muuten niin että joutuu kaks Äijää nukkuun samassa punkassa ;D
-
Johonkin ois suotavaa kerätä tuo lista taas kasaan.
-
Joo laskujeni mukaan nyt ilmottautuneena 16 0ppilasta ja 2-3 opee alkaa peti paikat oleen kohta kortilla.
-
15 oppilasta ja 2-3 opettajaa vielä 2 mahtuu ( wexi ) peruutti erittäin hyvällä syyllä
Tästä tulee hyvä juttu :)
-
Mukana ollaan siis (nimi jo listassa).
Mukaan otettava laitteisto:
-Align trex500ESP, GY401. 6S setuppi Radiona Futaba T14SG
-Align trex500FBL, MSH Brain, Castle talon 90A. 6S setuppi. Radio Futaba T14SG
-
Tuohon alku tekstiin olisi varmaan hyvä saada maksutiedot kuten summat, tili tiedot ja viite jotta voisi maksaa kurssimaksun pois.
-
Täällä yksi lisää! :)
Align trex500FBL, DJI Naza-H GPS, Castle talon 90A. 6S setuppi. Radio Futaba T14SG.
-
Kaikille on laitettu maksutiedot jos olet ry jäsen vähennä tuo 10 € maksusta
Lisää viestiin nic ja kopu kurssi
Makselkaa nuo maksut vaikka ennen 25.11 ja viimeistään 30.11
Ja siis mukaan mahtuu vielä,
-
Sapuskat
Lounas savuporo juustokeitto + leipää ja leikkeleitä
Kahvit / tee porkkanakakku
Illallinen kermaperunat ja uunipossua
Saunalla naksuja ja makkaraa
Su
Aamiainen
Murot, jugurtit leipää leikkelettä kahvi tee
Lounas kermaperunat ja uunipossua
Ja kaikki mitä on jäänyt :)
Eiköhän noilla pärjätä , saunalle virvokkeet voipi jokainen tuoda ite :)
-
Iso kiitos Vertical Hobby
Opiskelijat saavat kauttanne oppia uutta
-
Hayabusa ( walkera v450D03 wst-40a devo 10)
bk_t (T-Rex500 ESP FB, Spartan ds760, joko Tarenis x9d+ tai Devo10, Turningy 85A)
Kumppis (T-Rex 450 Plus, 3GX v5.0, T10J)
Patse (Protos 500/mini Vbar/kontronik 80hv ja ehkä Trex 700 Pro/Vbar silverline/Castle EDGE HV 120 jos saan ton kasaan,Futaba T8FGs)
Wexi
teroh (T-Trex 450 Plus, VBAR Controller, VBAR Silver, Nopari T-Rex vakio)
jopu (T-Rex 450L Dominator, 3GX 5.0, Taranis, Nopari RCE-BL45X(trex vakio))Viltsu (goblin630 cgy750 ja hirobo eagle. 8fg)
Viltsu (goblin630 cgy750 ja hirobo eagle. 8fg)
Anselmo (T-rex 450SE + skaala Hughes 500E + 5-lapanuppi , 3G, Scorpion, Spektrum DX9)
-
Mulla tosiaan vielä ongelma kyydin kanssa Vuosaaresta Lauantaina sinne. Olisikohan joku lähdössä lähettyviltä sinne ja voisi poimia kyytiin? Sunnuntai pitäis olla ok takassuunnassa.
-
Voin tulla varmaan hakee. Lähen itte vantaan tammistosta...
-
Voin tulla varmaan hakee. Lähen itte vantaan tammistosta...
Hieno homma olisi. Laitan sinulle tarkemmat kordinaatit erikseen yv:llä myöhemmin.
-
Kuitattuja maksuja ilmoituksen osallistujien perässä
Jos en ole kuitannut maksuasi pistä viestiä
-
Onko lennätyspaikka tuolla Omnia Finssin alueella?
-
Kyllä, peltoa piisaa :)
-
En oo muuten itte jäämässä yöks joten jos joku haluu tulla kauempaa niin saa mun punkan...
-
Kokoilin tota Trex 700e:tä niin yks nuppi servo on uutuuttaan sökö menee heti toiseen laitaan ja alkaa lämpiään. Olisko kenelläkään Lauantaina Espooseen tulioilla Align DS 615 servoo ostaisin sellasen jos löytyy?
-
Jos tuolta verticalin hyllystä löytyy sopiva niin voin tuoda ( katso verticalin nettisivuilta)
-
Jos tuolta verticalin hyllystä löytyy sopiva niin voin tuoda ( katso verticalin nettisivuilta)
Eipä taida allun servoja verticalista löytyä.
-
Kokoilin tota Trex 700e:tä niin yks nuppi servo on uutuuttaan sökö menee heti toiseen laitaan ja alkaa lämpiään. Olisko kenelläkään Lauantaina Espooseen tulioilla Align DS 615 servoo ostaisin sellasen jos löytyy?
Mahtaakohan servoarmi olla oikeella poorilla?
-
Jos tuolta verticalin hyllystä löytyy sopiva niin voin tuoda ( katso verticalin nettisivuilta)
Ei tuolta verticalilta kyllä löydy.
Mahtaakohan servoarmi olla oikeella poorilla?
Juu kyllä on/oli. Tekee ihan saman vaikka ei oo servoarmia ollenkaan ;D
Tilasin uuden servon Trex-Storesta, saa nähdä kerkiääkö huomiseksi. Mutta edelleen jos joltain löytyy Lauantaiks niin ostan pois.
-
Olisitko pystynyt järjestämään noutoa trex storen kanssa eikö se ole jossain nummelassa
-
Koitin kyllä Trex-Storen sivuilta katsoa mutta sieltä ei äkkiseltään selvinnyt, että vois noutaa. Toki olishan sinne voinut kyselyn pistää. Tosin tulen siitä vasta huomenna ohi (itsenäisyyspäivä) niin ajattelin, että tokkopa lähtevät mulle servoa antaan. Ja nauttikoon hekin vapaapäivästä :)
Ps. Taitaa itella yllättää näyttäis seurannan mukaan olevan servo jo Tampereella ;D
-
Silloin kun on kiire kannattaa ottaa bussipaketti ja käydä noutamassa se matkahuollosta. Se on 99,5% varmuudella seuraavana päivänä perillä.
-
Koskaan ollu tommone lauma kopteristeja noin hiljaa ja keskittyneitä ;)
-
Koskaan ollu tommone lauma kopteristeja noin hiljaa ja keskittyneitä ;)
Teron uus mankka bongattu :)
-
Kiitos hayabusalle järjestämisestä Oli Hyvät puitteetu tilojen ja ruokailun suhteen. Teros ja Juholle Kiitos kouluttamisesta oli oikein antoisa ja hyvä reissu. Hyvin oli koulutus vedetty. Nyt vaan kaikki aktiivisesti pörräilemään :)
-
Olipa setti, loistavaa ja kiitos kaikille,jotta teitte tämän mahdolliseksi. Juho ja Tero omalta osaltaan suorittivat tehtävänsä loistavasti ja Juhon apu säädöissä oli kyllä tarpeen.
Mielettömän hyvä jengi , ja samalla saatiin totuus selville walkera 450 do3 on vaan paras ready to fly setti ,,,,,,, :)
Sääliksi käy niitä sinnepäin lentäviä ja suunnilleen säätäjiä. Tälläisistä tapahtumista ei kannata jäädä pois , keväällä vedetään jatkoa tälle
-
Mukavaa oli, Kiitos! Säädöissä se suola piilee ;)
-
Kiitos että sai tulla :)
Oli hieno huomata että selkeää oppimista tapahtui ja porukka jaksoi kuunnella kun höpötteli menemään :)
Parasta oli että siellä oli ensilentojen lisäksi laitteita ensimmäistä kertaa ilmassa ja hyvin vähäisillä vaurioilla, eli mielestäni todella hyvä saavutus!
Sää ei oikein suosinut mutta vuodenaika huomioonottaen saadaan olla iloisia että voi edes vähän kokeilla, joskus toisella kerralla sitten lisää.
Nyt vain kaikille sitten malttia kun ollaan kentällä ja muistetaan se turvallinen harrastaminen unohtamatta sitä paaasiaa eli kaikilla pitää olla hauskaa!
-
Kiitokset täältäkin järjestävälle taholle ja kouluttajille, unohtamatta kanssa kopteristeja. Hyvä porukka ja rennon asiallinen meininki. Jos jatkoa seuraa niin ilman muuta mukana jos ajankohta passaa. Tosiaan lennätykset jäi mutta opittua tuli mekaniikan säätöjen tärkeydestä ja gyron toiminnasta/säädöistä taas lisää. Ja se turvallinen harrastaminen, siitä ei koskaan puhuta liikaa ja noi sattuneet tapaturmat kyllä pysäyttää ajatteleen. Hyvä Fiilis jäi kurssista :)
-
Hyvin oli porukka hiljaa kun Tero laittoi selkeitä esimerkkejä
700 lapojen voimasta ja kopterin tuhovoimasta .
Lennätysturvallisuus on kovin vähän esillä eikä sitä kyllä itsekkään niin isosti
Ajattele ( siis omaa turvallisuutta) muita toki .
Jokainen pääsi kokeilemaan parantuneita säätöjä ja itse tuli ajettua 5-6 akkua
Vaikea on ajatella mistä olisi tuon tietomäärän saanut. Goblin on kuin ajatus
Kiitos Juhon ja Viltsun :)
Uskon että lähes kaikille alottaville harrastajille on nuo lentotilat
Aivan hakusessa ja kuinka moni lentää yhdellä lentotilalla käyttämättä ns kiinteitä kierroksia
Samoin miljoona termiä selvisi .
-
Luvattu materiaali. Luonnollisista syistä julkinen esittäminen kielletty.
-
"Tieto lisää tuskaa!" 8) Kiitos hienosti organisoidusta koulutustapahtumasta, vaikka 'ilmojen haltijat' eivät tällä kertaa tapahtumaa siunanneetkaan. Liitteenä muutamia kuvaotoksia kurssilta.
-
Koitetaanpa uudelleen kuvien latausta!
-
Siinä on Juholla käytössä maailman paras ready to fly
Helikopteri walkera 450 DO3 :)
-
Harmittaa ihan sikana kun en pystynyt tulemaan paikalle :'( Mutta hienoa tosiaan että tämmöinen järjestettiin ja toivottavasti jatkossa myös.
-
Kiitos kurssin järjestäjälle, kouluttajille ja muille kurssilaisille. Vaikka olen usean vuoden harrastanut, niin aina tuntuu oppivan jotain uutta.
Kaikki sai kurssilla tekniikasta ja turvallisuudesta hyvät eväät tähän harrastukseen.
-
Kiitoksia koulutuksesta ja lisäinformaatiosta opettajille ja mukavasta illanvietto seurasta kaikille "junioreille" ja vähän kokeneemmillekin.
Opetuksessa keskityttiin oleelliseen eli mekaaniseen balanssiin ja sopivissa määrin myös radioiden asetuksiin joilla on
hyvä aloitella ja lisäkokemuksen hankinnan jälkeen on jo jonkinmoinen käsitys kuinka mikäkin asetus vaikuttaa kopterin käyttäytymiseen.
Hieno säätöä voidaan tehdä varmasti niin mekaanisessa asettelussa eri kopteri malleihin kuin softallakin vielä parempaa tai jopa hämäävämpää asettelua
vain aika ja omakohtainen testaus tuo niitä mieluisia kokemuksia joskin pettymyksiltäkään ei näköjään voi kokonaan välttyä.
Ollaan varovaisia siellä lennätyspaikoilla ja erityisen varovaisia jos sisätiloissa testataan vaikkakin vain sitä pientä micro kopteria.
Hieno kurssi ja nyt vain testaamaan ja kokeilemaan lisää ...
Kiitos hajabusa järjestelyistä ja TeroS sekä Juho opetuksesta. Kiitän myös kaikkia osallistujia ja sponsoriamme Anttia (VerticalHobby), ensikerralla uudelleen :-)
-
Kiitos Teros ja Juholle kouluttaminen sujui todella hyvin sekä Hayabusalle järjestämisestä tilojen ja ruokailun onnistui hienosti. Eikä saa uhnotaa sponsoriamme Anttia, kiitos ;D
Ennenkaikea porukka toimi luokassa hyvin ja oli kiva tutustua.
Sää oli surkea, harmi! :-[
Juhon kopteri lennätys taito oli niiiiin hyvä että minulta leuka tippui maahan asti. :-X
Sitten nyt vaan harjoitus alkaa ja jos jokus pääsen Juhon tasolle olisi todella kiva(toivottavasti). :)
-
Kiitos erityisesti opettajille ja tietenkin Hayabusalle loistavien fasiliteettien järjestämisestä! Toivottavasti jatkoa seuraa...
-Tero
-
Kyllä seuraa :)