Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: kulkuri - 10 Joulukuu, 2014, 10:41:39
-
Kyseessä Align trex250 fbl, kardaanivetoinen. Boksina 3GX mrs.
Itse olen yrittänyt tuota boksia ja lähetintä säätää valmistajan ohjeiden mukaan, kopterilla tapana pyöriä paikoillaan.
Osaako joku uusimaa alueelta tsekata tuon läpitse korvausta vastaan? Kopteri majailee espoossa.
Ei varmasti isosta hommasta ole kyse, mutta ei viitsisi montaa yötä painia tuon kanssa tai rikkoa tuota tyhmän säätövirheen takia.
Kiitos.
050-5202072
-
Korjaahan perä varmasti oikeaan suuntaan?
-
tuosta on ollut puhetta myös toisen kaverin kanssa täällä, mistä tiedän mihin korjaa. Olen säätänyt purkista kyllä perän säätöä reverselle ja normalille, ei mielestäni vaikutusta.
-
suosittelen tarkkailemaan tota ämmässuon ketjua ja sopimaan niiden kanssa rehvit ku ovat menossa lentämään. siellä käy osaavaa porukkaa.
toi sun ongelma ei kuullosta kovin isolta. tarkasta nyt ainakin:
-Perän korjaussuunta
-End pointit
-Lähettimestä trimmit ja subtrimmit (ei saa olla)
-sliderin tahmaus ja perän oikeaoppinen kokoaminen (ei saa jumittaa yhtään)
millä tavalla pyöriä paikoillaan? nopea nykäsy spoolupin alussa vai jatkuvaa pyörimistä?
tuosta on ollut puhetta myös toisen kaverin kanssa täällä, mistä tiedän mihin korjaa. Olen säätänyt purkista kyllä perän säätöä reverselle ja normalille, ei mielestäni vaikutusta.
katsomalla perälapoja ja kääntämällä kopteria käsin. moottori tottakai offissa. perän pitää korjata liikettä vastaan.
nyt ku on selkeesti homma aika alussa ni selviät paljon helpommalla ja saat paljon enemmän oppia ku menet johonki kokeneiden kopteristien seuraan esim tonne ämmässuolle. noi on helppoja juttuja selittää livenä :)
-
Kun käännät kopteria kädellä (pelkästään kääntö, ei kallistus), pitäisi peräslaiderin liikkua päinvastaiseen suuntaan. Tämä pitäisi kyllä hyvinkin selkeästi näkyä.
Perän ohjaussuunnan taas voi tarkistaa siten, että asettaa perälanpitimet vaakasuoraan ja kääntää takimmaisen lavan ylös ja etummaisen alas. Nyt kun kopteria katsoo takaapäin, niin perälapojen kärkien pitäisi liikkua rudder tikun kanssa samaan suuntaan.
Mun arvaus on, että ongelma on siinä, että ohjaimelta ei tule gyron gain signaali purkille. MRS mallista ei ole kokemusta, mutta normi 3GX:ssä pitäisi status ledi palaa vihreänä kun gyro gaini tulee ohjaimelta purkille.
-
kun perää heiluttaa niin että keula pysyy suunnilleen paikalllaa niin perä on hyvin hidas, sitten jos heiluttaa nopeasti niin perällä perällä liikettä. Pitäisikö hitaaseen liikutteluun vastata kuinka nopeasti.
Hmm. ehkä nämä joskus oppii :)
Liian hieno kone vaan tuhottavaksi ;D
-
oliskos se ratetilassa. mikä radio ja mikä prosenttilukema gain kanavalla
-
Radiona Futaba T8J, Gain kanavan säätöarvo? Sain perän reagoimaan kun käänsin reservelle gain kanavan radiosta.
-
eli se oli siis ratella.
-
okei, tämä ilmeisesti hyvä asia että liikkuu ;D
Eiköhän tämä tästä, vaikka kuinka lukee niin tuntuu että mikään ei jää päähän:)
-
Päivitystä tilanteeseen. Pänttäsin manuaalia ja johan :-) sehän lentää ja pysyy hyvin paikallaan.
Tyhmiä kysymyksiä olisi pari:
kun käännetään rudder tikusta oikealle niin kuuluuko takalapojen jäädä siihen asentoon vaikka tikusta päästä? eli pitää
Itse palauttaa tikulla. tämä ilmeisesti joku lock tila?
Pitääkö perän liikkua yhtä paljon vasemmalle ja oikealle tikusta?
oikeaoppinen lapakulmasäätö fbl, servoarmit irti servoista, kaasu puolikkaalle vai miten?
-
Kyllä sen perän kuuluu jäädä siihen asentoon, mihin sen tikulla asettaa, kun kopteri on maassa. Ilmassa kun kopteri kääntyy, niin gyro liikuttaa perän takaisin keskitilaan kun kopu on kääntynyt tikun liikkeen mukaisesti.
Peräslaiderin pitäisi olla keskitetty. Eli kun kopteriin kytkee virrat, niin ihan aluksi peräslaiderin pitäisi olla keskellä peräakselia. 3GX:ssä on muistaakseni joku direct tms tila, jossa gyro ei ole toiminnassa, jossa voi tehdä perän keskitykset ja swashin ja lapakulmien säädöt.
Lapakulmien/swash säätö menee jotakuinkin näin:
-Ota moottorin johdot irti (turvallisuus ennen kaikkea. Jopa 250 kopussa)
-FBL Purkki sellaiseen tilaan, jossa gyro ei korjaa (3GX direct tila tms).
-Lapakulmat radiosta keskelle (yleensä kaasutikku siis keskelle, mutta tarkista että lapakulmakäyrä on lineaarinen +- 100%)
-Servoarmit niin lähelle 90 astetta kun mahdollista
-3GX:n tapauksessa subtrimmillä muistaakseni säädetään servoarmit tasan 90 asteeseen
-Säädetään swashin linkit siten, että swash suorassa. Yhtä pitkiksi kaikki yleensä. Usein manuaalissa on annettu aika hyvät oletusarvot likkien pituudelle. Swashin suoruuden voi tarkistaa swash toolilla, nippusiteellä mainshaftin ympärillä, tms tempulla. Kopu lentää vaikkei se ihan täysin suorassa olisikaan, mutta paras on saada se ihan suoraksi. Subtrimmillä voit tässä myös pelata hieman, kunhan servoarmit pysyvät about 90 asteessa.
-Lapakulmamittarilla tarkistataan, että lavat 0 asteen kulmassa ja että positiivisessa ja negatiivisessa maksimissa on saman verran kulmia (eri suuntaan tietysti). Tämän onnistuu säätämällä lavanpidinten linkkejä ja/tai muuttamalla swashin korkeutta. Tässä joutuu yleensä hieman hieromaan, että nuo saa kohdilleen.
-
Kiitos inffosta :) Asiallista toimintaa 8)