Kopterit.net
Tekniikka => Protopaja => Aiheen aloitti: vinotintto - 21 Joulukuu, 2014, 10:13:47
-
Nyt olis tämmöinen pakkomielle päällä. Piti saada talveks jotain rakenneltavaa. Näitä on ilmeisesti joskus duunattu kun kuvia löytyy aika paljon. Ossin 37 mootori tuli jo ebaystä ja ruko osia aluksi ladilta ja nyt odotellaan kytkimen osia ranskan poijilta niin päästäis suunnittelemaan moottorin sovitusta. Noi nx miehet vei vain kaikki kytkimet nenän edestä. Noo jos niiltä liikenis edes rikkinäinen mulle mitoitukseen. No siitä se lähtee, kuvia tulee kun saadaan jotain aikaiseksi. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan... :D
-
Homma edennyt pikkuisen. runkoja päässy vähän mietiskelemään, ainut takapakki on kun ulkomailta jotain tilaa niin aina puuttuu joku osa. Joko ei älyy ite tilata tai sit sitä ei ole varastossa. onneksi täällä auttavia sieluja jotka lainaa omia osiaan et pääsee eteenpäin. cnc koneistajakin jo ilmoittautuikin remmiin kunhan saadaan prototyyppi valmiiksi. vähä joutuu gauilta lainata kytkinpuolen osia sekä ilmeisesti päärattaan.
-
Miten sopii Hirobon kytkin? 32-37 sopii ainakin. Onko kellon mitat samalla hehtaarilla? Multa taitaa tuollainen kytkin löytyä jostain laatikosta, ellen ole sitäkään "siivonnu"..
-
Mulla tuli hirobon kytkin ton 37 ossin mukana, mut siinä pinjoni on liian korkealla
-
vielä yksi osa puutuu, mutta kyllä se jo melkein istuu paikoilleen. startti akseli kun tulee niin saa moottorin tarkan korkeuden.
-
Mä niin tykkään kun tehdään jotain oikeesti ite ja vähän "outside the box" :) Odotetaan innolla!
-
Hieno projekti on ja mielenkiinnolla seuraan. Epäilen suuresti, että Alignilta nähdään T-REX 500N tässä lähitulevaisuudessa.
-
Mä niin tykkään kun tehdään jotain oikeesti ite ja vähän "outside the box" :) Odotetaan innolla!
Ei kle toi itse rakentaminen on ihan lennu puolen juttuja.
Kunnon kopteristi ostaa palikat (kalliimat) kaupasta ja ruuvaa ne sitten kasaan.
-
ei taida paljon edullisemmaksi jäädä ku nx4. mut on jotain askareltavaa ja aivo jumppaa. vaikka taitaa sitä riittää sen nx4 kanssakin... ;D
-
Ei kle toi itse rakentaminen on ihan lennu puolen juttuja.
Kunnon kopteristi ostaa palikat (kalliimat) kaupasta ja ruuvaa ne sitten kasaan.
ja pzkt ;)
-
Jes tänään tuli viimeinen puuttuva osa, starttiakseli. Nyt päästään sovittaan moottoria runkoon. Moottorin yläpään tuesta joutui heti ottaa alemman laakerin pois ja viilata vähä dremelillä et pinjoni yltää päärattaalle niin että kello ei ota kiinni päärattaaseen. Aika kivasti joutuu sorvaa ja suunnitella joka osaa.
-
Homma taas etenee. Juhan kanssa viettettiin cädi ilta ja juha piirteli puhtaaksi mun sötöstyksiä. Viimeisiä virityksiä ei vielä paljastella, mutta jos kaikki istuu niin loppuhan on vain omasta budjetista kiinni.
-
Hö taas kuvat pystyssä. Tässä sais olla esikatselu et tietäis kummin päin kuva on tulossa
-
Jes tänään tuli viimeinen puuttuva osa, starttiakseli. Nyt päästään sovittaan moottoria runkoon. Moottorin yläpään tuesta joutui heti ottaa alemman laakerin pois ja viilata vähä dremelillä et pinjoni yltää päärattaalle niin että kello ei ota kiinni päärattaaseen. Aika kivasti joutuu sorvaa ja suunnitella joka osaa.
Jääkö sulta kokonnan ois se pinjonin toinen laakeri.
600N:ssä on vaan yksi lakeri ja se on sen kopun heikko kohta.
-
Kyllä se näillä näkymin jää, kun pinjoni on niin lyhyt et ei yllä muuten päärattaalle juurikaan. Pitäähän tänkin jostain räjähtää et ei jää huonommaksi ku nx4
-
Ja homma eteni heti armoloikkauksen. kiitos juhalle ja markukselle levyjen suunnittelusta ja työstämisestä. nyt odotellaan levyt viel kotia niin nähdää kuis äijän käy.
-
Runkolevyt istuu odotettua paremmin. Tulis vain mailmalta loput runkoosat niin sais kasattua moottorin kiinni. Moottoriin pitäis saada viel putki ja nuppi pitäs löytää jostain edukkaasti. Jos jollain on nurkissa ylimääräisenä niin voi tarjotella.
-
Nyt on moottori soviteltu. Kuvat tulee ihan miten sattuu tänne. Esikatselussa on oikeinpäin mut lopullinen kuva on nurinpäin. Noo kopterihan on aina oikenpäin
-
Runko on näköjään valmiiksi jo oiken päin
-
ei käänny kuvat vaikka mitä tekee... >:(
-
saaks tota sitte konversiokittinä kunhan saat ton valmiiks ja testattua? :D
-
Tino: se on oikein päin!
-
Tino: se on oikein päin!
kopteri on aina väärinpäin. siksi sitä pitää käännellä kokoajan!
-
ei käänny kuvat vaikka mitä tekee... >:(
Foorumin softa kääntää kuvaa EXIF-tiedoissa olevan "Orientation Tag":in mukaan. Huomatkaa, jotta Windowsin "kuvien esikatselu" kääntää kyllä kuvan, mutta ei muuta EXIF tietoa, vaan tieto on ainoastaan windowsin omassa käytössä tms.
-Teme
-
Tää on kyllä hieno projekti! Todella arvostettavaa kun porukat jaksaa näitä väsäillä eikä haeta kaupasta aina valmista :)
-
no kun ei näitä oo kaupassa... ;D on vaan niitä näxiä!
-
dojii... canopy tulossa... ;D
-
nyt sain loput runkotyöstö muutokset tehtyä. puhallin koppa istuu mukavati ja tankillekkin saatiin kumia ympärille. pakoputkea odotellessa alkaa sitten sähköjen istuttaminen runkoon. servot lainattiin myös gaui perheestä, kiitos häkkisen. alignin 2 in 1 on hehkupuolella ja gyro ehkä 3gx alkuun kun siinä on govi samassa.
-
taitaa olla vakkaria korkeempi rakenne? kuis koppa mahtuu? vai viittiikö tollasta teosta ees peittää?
-
noo korkeus ero ei oo kova ranen sähköön verrattuna. ;D nuppi on melkein samalla korkeudella, mutta peräputken korkeudella on vähä eroa.
-
koppa istuu kohtu hyvin. ;)
-
dfc pääakselilla sais vähä nuppia alemmas, jos jaksaa sorvaa
-
sähköjä jo säädellään, ensi lento voi olla lähempänä ku luullaankaan. pakoputkea vailla on sit olis kaikki tarvittava et pääsee kokeilemaan käyntiin. kyllä se alkuun näytti niin vaikealta projektilta et en uskonu itekkään et se valmistuu. noo koppakin tulee maanantaina niin sit saadaa kivooja kuvia. painokin verrattiin ranen dfc 500 prohon niin noilla kamppeilla dfc oli akun kanssa vielä 200g painavampi, mut multa puuttuu se putki ja vastarin akku sekä fuili tietty, mut aika lähellä mennää. eli toi paino tällä hetkellä 1640g. paljonko ne nx4 vehkeet painaa lento kunnossa?
-
paljonko ne nx4 vehkeet painaa lento kunnossa?
Taitaa 2400g olla aika lähellä totuutta tankki täynnä. Tarkistusmittauksen mukaan kuivapaino oli 2200g 1450mAh lifellä. Jos tuosta tulee lähellekään noin painava. Olis syytä olla välitykset niin, että nuppi kierrokset on 3000rpm tuntumassa. Muuten voi olla aika laiskan oloinen.
-
Nonni. nyt se olis sitte siinä... pakoputken kun siihen sais niin testilennon jälkeen lukitteet jokapaikkaan ja ei kun torppailemaan. ;D Harvalla hyllyssä rivissä 500N, 600N ja 700N... ;)
-
Nonni. nyt se olis sitte siinä... pakoputken kun siihen sais niin testilennon jälkeen lukitteet jokapaikkaan ja ei kun torppailemaan. ;D
asiaa. nappaahan mukaan viikonloppuna!
eikusiis hyi mikä puskarimmeri.
-
parin testilennon jälkeen näyttää hyvältä. perä putki ja lukittu ettei pyöri, tanki lukittu paikoilleensa ja klunkin letku lyhennetty niin saa joka asennossa fuilia. startti akseliin saatiin soviteltua se tuplalaakeri paikoilleen niin kestää, vähän se söi pääratasta mut nyt pyörii... ;D testilennot jatkuu... hiotaan säädöt kohdalleen.
-
vähä lisäkuvia...
-
painopiste tasattiin 2s 4000mah vastariakulla niin on aika hyvin tasassa ja onpaha virtaa...=) silti rane tuumasi et hirmukevyen tuntunen lentää.... ;D
-
2s 4000, eiks se ollu?
-
pilikku virhe paholainen... ;)
-
Eiku aattelin että joku alkaa kuitenkin nillittään, "miten sä noin pienellä vastariakulla uskallat lentää"
-
Eiku aattelin että joku alkaa kuitenkin nillittään, "miten sä noin pienellä vastariakulla uskallat lentää"
Pieni nitro, pieni vastariakku=> isonitro, iso vastariakku => tosi iso nitro, generaattori
-
Respect! Hienoa duunia ja onpas söpö.
TP.
-
Tänään olis tarkoitus marjalassa kokeilla jo kunnon taivaslentoa ja rane kokeilee kestääkö se pientä 3d:tä... sitä en tiedä mitä siitä seuraa, mutta sitten se nähdään.. kone toimi hienosti testi lennoilla, vähän rikkaalla oli kyllä.
-
mitä kiinaosia sulla siinä on vielä kiinni ku tuolla toisessa ketjussa sanoit? nuppi tais olla ainaki.
-
tänään kostaantu kiina osat... Lento harkat jäi lyhyeen. swassi tarttu ilmeisesti pääakseliin ja olipa aika toivoton pitää lapasissa. kevyttä romua tuli. lavat meni, peräputki ja landarit ainakin. niin niitä kiina osia on nuppi swassi ja peräpaketti. nyt ootetaan et saadaan allun osat ja sit uusinta yritys.
-
no voi.... meinasin sanoa että noin käy mutta en kehdannu.
kiinasta saa kiinalaatua!
-
niillä oli tarkoitus olla vain mitoituksen ajan, mut budjetti ei ole viel antanu myötä päivittää kaikkia allun omiksi. nyt sain kumminkin elimen luovuttajan hankittua niin jospa se sit siitä. ;D
-
toivottavasti ei hajonnu mitään spesiaalia. hieno rojekti vaikka vuotikin mun lattialle >:( ;D
-
ei hajonnu ku lavat peräputki ja landari vähä mutkalla. elimen luovuttajassa on dfc nuppi, mut luotan siihenkin enemmän ku toho kiina versioon. runkokin kesti komeat ja vaarallisen näköiset kanatanssit hiekkatiellä... ;D
-
ei hajonnu ku lavat peräputki ja landari vähä mutkalla. elimen luovuttajassa on dfc nuppi, mut luotan siihenkin enemmän ku toho kiina versioon. runkokin kesti komeat ja vaarallisen näköiset kanatanssit hiekkatiellä... ;D
DFC on hyvä. Muista kasata huolella.
-
https://www.youtube.com/watch?v=U_9Hrd5fMUo&hc_location=ufi&app=desktop (https://www.youtube.com/watch?v=U_9Hrd5fMUo&hc_location=ufi&app=desktop)
Taski kuvasi 500n testi/ säätö lennon. pilottina rane.