Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: 338federal - 29 Joulukuu, 2014, 23:04:09
-
No nyt testaan mikä on firma. Tilasin tällaisen minun pikku rexiin. Ehkä mennään 800-1000 jengalla ja perä pitää.http://www.rc-tek.com/store/i2rc-tbt70-trex-700-high-performance-tri-blade-tail-grip-assembly-p2279.html (http://www.rc-tek.com/store/i2rc-tbt70-trex-700-high-performance-tri-blade-tail-grip-assembly-p2279.html)
-
Lähetys lähteny tännepäin. Toi on tehty max 105mm lavoille. Ehkä mulle riittää 95? Jos joutuu eri pareista laittaan sen kolmanen. Joutuu balansointi hommiin. Sen näkee sitten.
-
Eiks perälavat ny balansoida aina.
-
En mää koskaan kun on radix tai edget. Pikasesti vilkasen ja ne on aina 100% painossa. Tällaiset oudot merkit kyllä katson. On vaan edgejä ja radix lapoja.
-
Eiks perälavat ny balansoida aina.
mä en ainakaan lapoihini mitään teippejä huoli. tarkistan kyllä aina ja jos on liikaa epäbalanssissa ni palautan viallisina tai laitan jätteeseen. ei oo vielä tarttenu palautella. tosin käytän vaan laatulapoja.
-
Nyt tulee ms composit yö perälavat. Ja jos vielä ehtii samaan tilaukseen yks setti mukaan. On eri setit niin voi olla pikkasen eroo. Toivottavasti ei paljoo.
-
Sen oon ainaki päälapojen kohdalla todennu että eri settien lavat ei koskaan matchaa. Eli jos toinen hajoaa torpissa ni sitä toista on ihan turha säästää. Niitä vaan kertyy ja kertyy eikä yksikään sovi toiseen.
-
Sepä se. Normi perä lapoja saa nyt jostain liikestä kolmen settii.
-
Sen oon ainaki päälapojen kohdalla todennu että eri settien lavat ei koskaan matchaa. Eli jos toinen hajoaa torpissa ni sitä toista on ihan turha säästää. Niitä vaan kertyy ja kertyy eikä yksikään sovi toiseen.
Jep! Kerran koitin kahesta setistä lapoja domissa. Hyvä ku ilmassa pysy ;D -> jätteeseen
Ainakin sabilta löytyy kolmen lavan settejä niin perälle ku nuppiin. Kävi mielessä Goblinin muuntaminen kolmelle lavalle nuppiin ja perälle mutta aika tyyristä hommaa..
-
Ainakin sabilta löytyy kolmen lavan settejä niin perälle ku nuppiin. Kävi mielessä Goblinin muuntaminen kolmelle lavalle nuppiin ja perälle mutta aika tyyristä hommaa..
Eihän tuo ole kuin n. $700 lapojen kanssa ;D
-
Eihän tuo ole kuin n. $700 lapojen kanssa ;D
Pakko kysyä että,
Mitä tolla rahalla saa?
Siis lento ominaisuuksia???
-
Pakko kysyä että,
Mitä tolla rahalla saa?
Siis lento ominaisuuksia???
Kuulemma lentää aika eri tavalla kuin 2 lapainen. Eiköhän se Align kohta julkaise tuollaisen kanssa.
-
Mitä videoita nähnyt niin kolmelapasella taipuu ihan jäätäviin manövereihin
-
Vaatii vaan koneelta ja akulta lisää mehua :) Mutta sitähän on myös saatavilla rahalla :)
-
Se nuppi tulee joskus nyt toi perä että voi lennellä 800 nuppi jengoila.
-
Tulee perästä humina. Niin sanottu tailhum. Ehkä vähäsen mutta sanokaa te jotka kuulette sen. Oli ne gripclipsit ja perän lavat oli aika tiukat. Nyt ne on poissa mutta ei testattu. Tässä pitkä video. Onko sielä huminaa? https://m.youtube.com/watch?v=rR0XXArPaio (https://m.youtube.com/watch?v=rR0XXArPaio)
-
Kyllä siinä joku humina kuulu. Aika julman näkönen ground resonance tuossa lopussa... ittellä on aina pelottanu että koska osuu omalle kohdalle. Aika näppärästi tuo resonanssi tuhoaa kopterin...
-
Pakkanen oli löysentäny lapoja eri kovuudelle. Melkein tuli löysät housuun lopussa. Sabin kolmi lapaset tulee ens viikolla. Nyt on edget ja kahdesta eri pakasta mutta saman painoiset.
-
Juttelin yhden goblin miehen kans. Sillä on gasser kolmi lapanen. Kolmi peränen resonoi pikkasen matalilla jengoila. Katsotaan muutuko kun perän lavat on löysemmällä.
-
Otitko holdilla alas? Iso kopu pitää aina ottaa holdilla. Tässä pädissä ei äänet juuri nyt toiminu niin en kuullu.
-
Otitko holdilla alas? Iso kopu pitää aina ottaa holdilla. Tässä pädissä ei äänet juuri nyt toiminu niin en kuullu.
Miks?
-
Minimoidaan groundefekti ja se on turvallisempaa. Toi kopu täristää landateita jäähän ennen tärinäkohtausta. Ootko kattonu mitä vbar kertoo?
-
Juu holdilla alas mutta on toi platta aika pieni. Kun vedin holdin niin koppu liikahti ja jengaa ei enää paljoa oo. Nuppi oli aika kylmä viimasta ja lavat ei ollu enää tasaisesti kiinni lavan pitimissä. Nyt on kireemmät ja hyvin toimii.
-
Pienelle alustalle kun tähtää niin aika hankala tuoda holdilla alas. Vaikka miten leijuis nätisti paikallaan siinä kun vetää holdin päälle niin heti kun lavoilta loppuu vääntö niin myös perä heittää puhaltamasta sivulle, ja kopteri lähtee vetämään oikealle. Menee melko tähtäämiseksi kun ei se tahdo paikallaan pysyä.
-
Pitäs tehdä toi platta pari metrii isommaks. On aika kova kun kelkka miehet ajaneet päältä. Nyt on varmaan 50cm lunta päällä ja toiset 50cm on tulossa. En taida jaksaa enää luoda auki.
-
Ohan se ny vakiokierroksilla paljon turvallisempi ja tarkempi ottaa alas.
-
Mun puolesta voi ottaa vaikka nupilleen sen alas jos siltä tuntuu, mutta kyllä mä kans suosittelisin opettelemaan tuomaan holdilla koput alas. Ehdottomasti turvallisempi tapa kun ei ole vetopäällä kopussa
Kerran näin vierestä kun 500 kokoluokan kopu tuotiin asfaltille mosa huutaen ja ohjaaja teki pienen korjausliikkeen sivulle kallistaen ja samantien se kertaantui ja niin raavittiin lavat asfalttia vasten piloille. Liekkö tuossakin tapauksessa oli yksi tekijä se että fbl purkki ei oikein tykkää ohjausliikkeistä maankamaralla, kun kopu ei kallistukkaan heti mukana ja liikkeistä tämän myötä voi tulla rajuja.
Toinen mikä kannattaa ottaa huomioon noiden isojen kopujen kanssa ainakin, niin on se että aika moni laskee sen kopun aika lähelle itseään ja jos siinä sattuu jotakin, niin äkkiä ne hiilikuidun kappaleet on omissa nilkoissa.
-
Jos on tuommosia ongelmia kopterissa, nii siinä on jotain vikaa.
-
Kyllä 700 inertia riittää tähtäämään vaikka kuin pieneen plattaan. Aikaa tähtäillä kun about päällä tuikkaa holdin.
-
Kukin saa hajottaa omat vehkeensä kuinka tykkää kunhan ei tee sitä vaarantaen muita :)
Mä en o ite oppinu/opetellu holdilla alastuloa, kai se on pinttyny tapa alkuajoilta kun piti ite opetella ja hakata päätä seinään. Ehkä sitä nyt tekis toisin. Tai sit ei, jästipää mikä jästipää ;D
Mut selittäkääs mulle miten ground-effect on pienempi holdilla? PIenemmät kierrokset vai? Mitään muuta syytä ei tohon ole kun se ground-effect tulee lapojen aiheuttamasta ilmavirrasta.
-
Pitäishän sitä harjoitella enemmän sitä tarkkuutta. Ehkä joskus. Jos tossa vetäsen holdilla alas niin lumi pölisee. Tehdään 4m rinki niin eiköhän sitten satu siihen.
-
Toisaalta lumessa on se etu että kuuluu vaan "TÖMPS" jonka jälkeen voi vähän ravistella pahimmat pois ja uudestaan ilmaan :)
-
Tulee perästä humina. Niin sanottu tailhum. Ehkä vähäsen mutta sanokaa te jotka kuulette sen. Oli ne gripclipsit ja perän lavat oli aika tiukat. Nyt ne on poissa mutta ei testattu. Tässä pitkä video. Onko sielä huminaa? https://m.youtube.com/watch?v=rR0XXArPaio (https://m.youtube.com/watch?v=rR0XXArPaio)
Kuuntelin videon otteina siltä täältä.
Minusta se vihellys tulee moottorista ja mekaniikasta, ei perästä hum äänenä. Olen sitäkin kuunnellut.
Toi lopun vibra jää pois jos pitää kulmat reilusti plussalla lapojen hidastuisen aikana.
Itse otan kaikki koput holdilla alas, mieluummin n.30 m korkeudesta. Ahtaissa paikoissa joutuu ottamaan alempaa.
Tomonen kirkas jää on pahin mahdollinen lennätysalusta kopulle.
-
Kyllähän se jos vaan on parikin neliötä laskeutumisalustaa niin helpointa ottaa holdilla alas, pehmein lasku tulee ainakin sillä. Mutta jos pitää alle neliön alustalle osua, varsinkin sillai ettei perälavat osu levyn reunaan tai jotain, niin en silloin ala riskeeraamaan sitä että holdin päästämisen jälkeen liukuukin just väärään kohtaan ennen kuin jalakset ottaa maahan. Sitten kun se on maassa niin heti holdi päälle ja negaa heti vähän ja enempi heti kun pahimmat kierrokset on laskenu. Nopeasti ne lavat pysähtyy -12 asteen kulmilla.
-
Täytyy kyl sanoa etten tuota holdihommaa käsitä.
Eihän iso kepakko juuri mitään tiiä maaefektistä. Ja ilman holdia saa just niin tasasen laskun kun haluaa. Niinku hidastetussa hississä.
Ja tulee tasan siihen mihin haluaa ja on aikaa tällätä vaikka kuinka kauan. Maassa kulmat nollille ja sitten hold. Aiai kun tulee sievästi. Eikä venkuloi mitenkään. Jos kovalla jäällä kopteri yrittää tehdä jotain niin, pikkusen käyttää kulmia miinuksella ja takas nollille tai hieman plussalle, niin loppuu heti.
-
Joo tää meni tähän. Kylle se kopu on aina arvaamattomampi landari maassa ja idle päällä... se on VARMA SE. Toki jokainen ottaa alas just niin kuin tahtoo. Ihan samalla tavalla perä voi ottaa maahan vaikka kuinka laskis kieroksilla. Itselle on vaan luontaista, että tapetaan kierrokset sinne minne ne kuuluu ja pehmeästi maahan.
Jos vee73 ei holdilandausta ymmärrä niin sitte et. Ja tuohon maafektiin sen verran vielä, otappa kopu vaikka inverttinä 3 cm päähän maankamarasta, niin huomaat mitä maaefekti tekee, siinä toki se parantaa tilsua, mutta miten niin isolla ei ole maaefektiä tä???
-
Tässä ground effekt 0:50 kohdalla. Sama koppu poju veti raptor 820 sielä sisähallissa. https://m.youtube.com/watch?v=lEADrhE_gKM
-
Näyttikö Vbarin tärinäanalysaattori lennossa mitään erikoista? Mun mielestä toi sun vehe täristää kokonajan vähän.
-
Kyllä sielä tärinää on. Testaan huomenna leijuttaa ja katson mitä loggi sanoo. Viikolla katsotaan miten sabin perä lavoilla tärisee. Tää on allu ei mikään laatu vehjee. Torppi ja uus kaupasta. Jossain välissä tätä harrastus homma ostaa kunnon laatu vehje. Olen ollu aina japsi mies. Jos vaihtas saksalaiseen laatuun.
-
Hämmennetääs lisää tota laskeutumista.
Tossa videolla olevat tärinät nyt johtuu varmaan siitä että toinen lapa on löysemmällä. Niinku sanottu holdilla lasku ni eipä olis luultavasti vatkannu.
Ei se holdilla lasku mikään pakko tietysti ole mutta kyllä mä väitän että se on järkevin tapa.
Ite en oo varmaan pariin kolmeen vuoteen laskenu kaasu päällä juurikaan koskaan. Jossain leirillä tota näkee välillä ja tuntuuhan se ihan järjenvastaselta. Perä alkaa yleensä vägäämään hulluna jne. Liukkaalla alustalla käy vielä helposti noin.
Kun tuut holdilla ni nuppi ehtii menettää inertiaansa reilusti ja lopuksi kopteri laskeutuu ihan ittekseen pehmeesti. Jos on huono alusta ni voihan sitä perää pitää sitte vähä koholla. Kyllä jo 450 kokosellakin on aika paljon aikaa hieroa sitä paikkaa. Tolla tavalla vaikka jotain tapahtuis laskussa ni ei tuu luultavasti läheskään niin paljon romua ku siitä chickendancesta mikä kaasu auki :D
Haastan porukan harjottelemaan. Ensinnäkin aukee hyvä paikka missä voi laskeutua reilusti mihinvaan.
Ensin koittaa päästä eroon siitä perä itseenpäin laskeutumista. Laskee ja nostaa kopteria reilusti eri orientaatioissa. Kaikki jotka osaa leijuttaa niin osaa myös nousta ja laskeutua niin ;) se on vaan joku psykologinen juttu ja muistan itsekkin tehneeni sitä pitkään ja sitte lopulta ihan vaan koitettuani toisin ihmettelin takautuvasti että miksi ihmeessä.
sitte sen jälkeen maahan vaikka metrin rinkula ja laittaa holdia jossain metrissä tai parissa ohilennosta. Sitte koittaa osua siihen rinkulaan. Ei se ole vaikeeta ja monia varmasti yllättää kuinka kauan se oikeesti inertiaa riittääkään. En juuri keksi mitään syytä joka pakottais laskeutumaan metrin rinkulaa tarkemmin. Paitsi tietty autorotatsuunikilpailu selänpäässä :P
Tietysti laitteista kiinni mutta varsinkin isot kopterit antaa aikaa asettaa monen metrin alueelle kuhan lähtötilanteessa on tarpeeksi rundia.
-
, mutta miten niin isolla ei ole maaefektiä tä???
Lueppa uudestaan :)
-
Yks helisweden.se on kuunellut ja tutkinu että se humina tulee torque tuubista. On neljä laakerii ja ei o ohjeiten mukaan. Eri mitat on joka laakerin väli. Ehkä ei niin hyvissä paikkaa. Tilaan neljät uudet ja testaan hänen laskujen mukaan asettaa ne laakerit.
-
Yks helisweden.se on kuunellut ja tutkinu että se humina tulee torque tuubista. On neljä laakerii ja ei o ohjeiten mukaan. Eri mitat on joka laakerin väli. Ehkä ei niin hyvissä paikkaa. Tilaan neljät uudet ja testaan hänen laskujen mukaan asettaa ne laakerit.
Onko 800:ssa neljä laakeria torque tubessa alunperinki?
-
Kaks laakerii on manuskassa. On tulossa uudet laakerit ja vara tuubi. Testaillaan tällä jos saa huminan pois.
-
Yks helisweden.se on kuunellut ja tutkinu että se humina tulee torque tuubista. On neljä laakerii ja ei o ohjeiten mukaan. Eri mitat on joka laakerin väli. Ehkä ei niin hyvissä paikkaa. Tilaan neljät uudet ja testaan hänen laskujen mukaan asettaa ne laakerit.
Kannataisko lukea HF:stä pitkä ketju tosta asiasta.
Mun ymmärryksen ja kokemuksen mukaan ongelma on lavoissa ja lavanpitimissä.
Kokemustakin on ko asiasta kertynyt ja se tukee näitä asioita. Allun uusissa perän osissa nämä ongelmat on ratkaistu. Mulla lienee nyt 700E:n perä ollut ilman huoltoa n 600 lentoa. Ei hälystä ei huminaa.
-
Kyllä se voi pitää paikkaa matti. Mutta kun tykkään lennellä rentoo lentoo. Ehkä joskus allu tekee kolmilapasen perän ja nupin. Ehkä joutuu laitaan takas normi perän ja lennellä 1400 plus jengoila.
-
Komppaan oikeen kunnolla. Mä haastan kaikki joilla on 700 tai ismpi koittamaan holdia. Tuotte siihen parin metrin korkeuteen ja holdilla lilluttelette alas, aikaa on. Sitten vaan kaikki orientaatiot. Kyljet ensin perän jälk. sitten naamatusten. Mites olis?
Olen myös nähnyt miten arvaamattomasti fbl gyro voi käyttäytyä kun kopu ns. "sidottu" kiinni. 700:nen venkoili landauksessa ja lopuksi pilotti kaatoi sen, lavat ja jotain pientä. Samajuttu FB 500:lla.
Niin ja itse tekisin ton tt:n laakeroinnin ojeen mukaan.
Mun puolesta voi ottaa vaikka nupilleen sen alas jos siltä tuntuu, mutta kyllä mä kans suosittelisin opettelemaan tuomaan holdilla koput alas. Ehdottomasti turvallisempi tapa kun ei ole vetopäällä kopussa
Kerran näin vierestä kun 500 kokoluokan kopu tuotiin asfaltille mosa huutaen ja ohjaaja teki pienen korjausliikkeen sivulle kallistaen ja samantien se kertaantui ja niin raavittiin lavat asfalttia vasten piloille. Liekkö tuossakin tapauksessa oli yksi tekijä se että fbl purkki ei oikein tykkää ohjausliikkeistä maankamaralla, kun kopu ei kallistukkaan heti mukana ja liikkeistä tämän myötä voi tulla rajuja.
Toinen mikä kannattaa ottaa huomioon noiden isojen kopujen kanssa ainakin, niin on se että aika moni laskee sen kopun aika lähelle itseään ja jos siinä sattuu jotakin, niin äkkiä ne hiilikuidun kappaleet on omissa nilkoissa.
-
Pakkohan se on alkaa treenaan tota rotaatioo. Minäpä testaan seuravan kerran kun lentelen tuolla bussi tallilla miten onnistuu. Tolla vbar controll radiolla on hyvä tehdä noita rotaatio treenejä.
-
Mä vielä.. :)
Tykkään laskeutua kierroksilla kun silleen saa tehtyä tosi sievän laskun millilleen. Ja voi olla vaikka sentin päässä maasta niin kauan kun tahtoo ja pyöritellä nokkaa ympäriinsä.
Rotaatiot (onnistuneet) teen vain jos on pakko.
Kopteri ei ole kunnossa jos on pakko holdilla laskea.
-
Vee se jaksaa vääntää. Kopu on kunnossa vaikka holdilla otetaan alas. Harjotuksen puutetta jos ei holdilla saa millilleen mihin tahtoo, sanon minä. Haaste voimassa :D
Mä vielä.. :)
Tykkään laskeutua kierroksilla kun silleen saa tehtyä tosi sievän laskun millilleen. Ja voi olla vaikka sentin päässä maasta niin kauan kun tahtoo ja pyöritellä nokkaa ympäriinsä.
Rotaatiot (onnistuneet) teen vain jos on pakko.
Kopteri ei ole kunnossa jos on pakko holdilla laskea.
-
Minä kyllä yritän tulla holdilla alas mutta jos joutuu tähtään 1,5m paikkaan niin en ala. Jos nyt alkas treenaan sitä.
-
Vee se jaksaa vääntää.
:D Mulla on vääntömomentit kohillaan :D
-
Tohtori miks on "paha" laskeutua perä itteensä päin? Monellehan se on se luonnollisin ja varmin tapa koska tikkujen liikesuunnat korreloi suoraan kopterin liikesuuntia?
-
Mä vielä.. :)
Tykkään laskeutua kierroksilla kun silleen saa tehtyä tosi sievän laskun millilleen. Ja voi olla vaikka sentin päässä maasta niin kauan kun tahtoo ja pyöritellä nokkaa ympäriinsä.
Rotaatiot (onnistuneet) teen vain jos on pakko.
Kopteri ei ole kunnossa jos on pakko holdilla laskea.
Mitä ihmettä, rotaatioiden tekeminen on melkeinpä hauskinta koko kopteroinnissa :)
-
Tohtori miks on "paha" laskeutua perä itteensä päin? Monellehan se on se luonnollisin ja varmin tapa koska tikkujen liikesuunnat korreloi suoraan kopterin liikesuuntia?
miksi tarttis? Jos osaat orientaatiot ni kyllä sä osaat ne maahan asti. Eihän mitään oo pakko.
Ja se ei oo rotaatio jos laittaa metrissä holdin :)
-
iha samallai vois kysyy miks tarttis tulla nenä itteensä päis jos kokee luonnollisemmaks (ja sitä kautta turvallisemmaks) toisippäi? :)
-
Voi hyvää päivää :D. Tottakai on hyvä ja vähintäänki suotavaa, että kaikki orientaatiot tuntuvat luonnolliselta. Jos näin ei ole, on mielestäni syytä harjoitella, toki pakkohan ei ole, ja jokainen saa lentää just niin kuin tahtoo. Mielestäni on hasardia lentää jos "perus" orientaatiot eivät tunnu luonnollisilta. Iso ero ei leijjutukesen ja landauksen kanssa ole, jos osaa kylkileijjutusta, nin mikä ero ottaa kylkisuunnussa maahan asti??? Ei ymmärrä
-
Tässä minun eka rotaatio. Ykssuunta laaker petti. Hankeen tups https://m.youtube.com/watch?v=d8zEcvuMOcw
-
Perä itseen päin laskeutuessa näkee helpommin, onko kopteri kallellaan kuin sivuttain laskeutuessa. Vaatii kyllä aktiivista reenausta tuo sivuttain tai nokka edellä laskeutuminen. Pelkästään eri orientaatioiden osaaminen ilmassa, ei takaa onnistunutta laskua vaikka kylki itseen päin. Tunnustan laskeutuvani aina perä itseen päin, pois lukien pari pakon edessä tehtyä rotaatiota. Tarkoitus olisi kyllä opetella muitakin orientaatiota jossain vaiheessa. Autorotaatiota tosiaan on nihkeämpi tehdä jos ei osaa kun perä itseen päin ottaa kopun alas.
-
Voi hyvää päivää :D. Tottakai on hyvä ja vähintäänki suotavaa, että kaikki orientaatiot tuntuvat luonnolliselta. Jos näin ei ole, on mielestäni syytä harjoitella, toki pakkohan ei ole, ja jokainen saa lentää just niin kuin tahtoo. Mielestäni on hasardia lentää jos "perus" orientaatiot eivät tunnu luonnollisilta. Iso ero ei leijjutukesen ja landauksen kanssa ole, jos osaa kylkileijjutusta, nin mikä ero ottaa kylkisuunnussa maahan asti??? Ei ymmärrä
Toihan se pointti on, ei kukaan tuu sanoon että "sä lennätät väärin" eli kukin tyylillään :)
-
En mä nyt sanonukkaan että kannattaa aina laskeutua nokka itseen päin tms. Mä sanoin että kannattaa reenata niitä. Jos saat laskeutumiset mitenvain päin luonnolliseksi reenaamalla ni se on yks taakka pois. Voit räpätä ilmassa sen holdin ja se tulee mihin sattuu tulemaan. Ei tartte niitä viimesiä inertioita tappaa siihen perän turhaan ohjaamiseen.
Samoten jos tulee tilannetta että pitää tehä lasku asap ni sekin onnistuu sitte luontevammin.
Kyllä mä laskeudun kaikin päin. Jopa perä itseen ja ylösalasin :D ei se aileron kallistus sitä kopteria tapa. Korjaat sitte ku huomaat. Aika paljon saa kallistua ennenku osuu roottori maahan ja se pitäis kyllä huomata.
Kehittymisen kannalta siis suotavaa opetella
-
No joo nyt hän se lipo piha meni poikkija rotaatiolla piti tulla alas. Aivo pieru oli aivan liian pitkään että eihän tää voi mulle sattua. Miks helvata piti alkaa värkään idle vivun kans kun holdi vaan ja rotaatiolla alas. Meni miten meni että nyt alkaa rotaatio treeni aivan tosissa.