Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: tkpilot - 18 Helmikuu, 2015, 11:50:55
-
Ostin AGA power lipot 3s 2600mAh 40C, ihmetyttää huomattavan lyhyt latausaika 40-50min (1tai 2C) verrattuna 2200mAh turnigy 25C nano-tech akkuihin,
Samoin 3-4min vähemmän lentoaikaa Dji Phantomilla, myös lopussa akut tyhjenee melko jyrkästi, saa olla tarkkana ettei tule kopteri sukkana alas.
Liekö lipossa häikkää vai ominaisuus?
(Eli lentoaika akkupareina AGA:lla vaivaiset 7min... ???)
-
Paljonko uppoo mAh latauksessa?
-
Paljonko uppoo mAh latauksessa?
En ole mitannut, ihan Phantomin vakiolaturilla latailen...
-
Uudet akut tarvitsevat sisäänajon. Alussa ei irtoa 100% kapasiteetista. Googlaa "Lipo break in"
Yhteenveto: "Varovasti alussa muutama sykli. Ei liian tyhjäksi. Kyllä se vähitellen paranee."
-
Uudet akut tarvitsevat sisäänajon. Alussa ei irtoa 100% kapasiteetista. Googlaa "Lipo break in"
Yhteenveto: "Varovasti alussa muutama sykli. Ei liian tyhjäksi. Kyllä se vähitellen paranee."
Joo kyllä tuo sisäänajo oli tiedossa, muutaman kerran onkin jo tässä pörräilty eipä juuri muuksi muutu lentoajat, kylmyys tuskin vaikuttaa kun sisältä heti lämpimillä
akuilla testilennot tehty, täytyy vielä vaan ajella ja tarkkailla akkujen käyttäytymistä...
-
En ole mitannut, ihan Phantomin vakiolaturilla latailen...
Joku fiksumpi laturi auttais akkujen kanssa touhuamisessa huomattavasti ja pysyisi kartalla niiden kunnosta.
-
Noista C - arvoista on varmaan jo tarpeeksi väännetty kättä foorumeilla, tuskin sillä lienee asiassa paljoakaan osuutta?
-
Se sisäänajo tapahtuu käytännössä jo ihan muutamalla syklillä, ei ne siitä sen jälkeen enää juuri miksikään muutu. Mutta tuo ladattujen milliampeerien määrä kertoo akuista tosi paljon. Jos et omista laturia jolla näet paljonko akkuihin on ladattu virtaa, niin suosittelen sellaisen laturin hankkimista piakkoin. Tämä on ainut keino jolla voit varmistaa että et aja säännöllisesti akkuja liian tyhjäksi (80% sääntö) ja pystyt seuraamaan jos akkujen kapasiteetti heikkenee ajan myötä.
Toinen seikka mikä on hyvä ottaa huomioon niin painon lisäys lyhentää lentoaikaa, joskus hyvin paljonkin. Tässä taas olisi älylaturista hyötyä kun pystyisit sanomaan suoraan että onko virrankulutuksessa isoja eroja eri akuilla.
-
Noista C - arvoista on varmaan jo tarpeeksi väännetty kättä foorumeilla, tuskin sillä lienee asiassa paljoakaan osuutta?
C arvo ei vaikuta akusta irtoaavaan kapasiteettiin mitenkään. Akun todellinen sisäisiin vastuksiin perustuva C arvo taas kertoo aika paljon siitä että miten suuria virtoja sieltä voi ottaa ulos. Aika moni 40C akkuna itseään mainostava pääsee käytännössä ehkä vain 20C lukemiin. Mitä isompi ilmoitettu C arvo on niin sitä kauempana tulos on yleensä todellisuudesta.
Mutta jos sulla on ennen ollut 2200mAh 25C ja ne on pelannut moitteetta, niin 2600mAh 40C ei nyt mitenkään voi olla huonompi, sen kun pitäisi kestää melkein tuplasti isompaa jatkuvaa virtaa.
-
Kopteri on 1. versio Phantomista johon lienee vaikea saada kovinkaan suuria lisäyksiä lentoaikoihin, esim. gimbaalia ei ole nyt painona vaan ihan orig. laskutelineet ja kevyt sj4000 action kamera, kyllä paljon painavammallakin varustuksella olen päässyt pitempään tai samaan lentoaikaan. (tupla-akut)
Liekö kuitenkin sitten niin että juuri tuohon malliin on optimoitava akut painojen ja kapasiteetin mukaan melko tarkasti?
-
Noh, lataukset on taas käynnissä lipoille, jospa nuo alkaisi siitä "heräilemään" (tai sitten ei).
-
Jos lennon lopussa kopteri menettää huomattavasti tehoaan lyhyessä ajassa niin se saattaa viitata siihen että akku on mennyt liian tyhjäksi. Omasta mielestä paras tapa varmistua asiasta on mitata kennojännitteet lennon lopuksi. Jos ne on 3,7v tai yli niin olet turvallisilla vesillä.
Itse en luota tuohon latauskapasiteetti hommaan koska akut ei aina välttämättä ole ihan sitä mitä kyljessä lukee. Toisekseen ekalla parilla latauksella tuota ei kannata käyttää jo mainitun sisäänajon takia ja lopuksi vielä koska kylmässä (jos se akku nyt kuitenkin ehti ottaa kylmää) akusta purettava kapasiteetti putoaa. Eli kennojännitteet putoaa vaarallisen alas ennen kuin 80% kapasta on ulostettu.
Joskus tuo latausaika voi vaihdella paljonkin siitä riippuen missä kuosissa kennot on. Jotkut laturit jauhaa sitä lopun tasausta eri kuntoisille kennoille pitkään ja hartaasti. Silloin on paras seurata sisään mennyttä kapaa jos mahdollista.
-
Jos ne on 3,7v tai yli niin olet turvallisilla vesillä.
Kyllä tuo Phantomin softa näköjään tajuaa jännitteen laskun turvallisuuden (3.8V) lopussa.
Hienoista nousua lentoajassa jo äsken tapahtui (puoli min.) mutta kaukana entisestä ollaan, ulkona 0 C lämpöä, saa nyt nähdä kesällä kuinka tuo
ulkolämpötila akkuihin vaikuttaa.
-
Oisko nii että vanhat lipot ei iahn pystyneet antamaan sitä itä tarvitsee ja siksi virtaa riittää pidemmälle? Uudet taas antaa heti löylyä kunnolla kun tarvitaan, ja siksi virtaa ei riitä pitkälle.
-
Oisko nii että vanhat lipot ei iahn pystyneet antamaan sitä itä tarvitsee ja siksi virtaa riittää pidemmälle? Uudet taas antaa heti löylyä kunnolla kun tarvitaan, ja siksi virtaa ei riitä pitkälle.
Näin itsekin arvelin, löysin kyllä jo ostajan noille akuille ja sijoitin uudelleen Turnigyn nano-tech akkuihin jotka mielestäni toimivat hyvin aikaisemmin tuplana ko. kopterissa.
Myyjät näyttävät puhuvan DJI Phantomille "räätälöidyistä" akuista joita tarjoavat tuolle kopterille eli jotakin väliä varmaan on mitä sille "ruoaksi" tarjoaa?
-
Ei tainnu olla puhetta mitkä uudet akut oli. Mutta mä en huolisi Nanoteccejä ilmaiseksikaan mihinkään masiinaan. Siitä huonompia akkuja on vaikea löytää.
-
Ei tainnu olla puhetta mitkä uudet akut oli. Mutta mä en huolisi Nanoteccejä ilmaiseksikaan mihinkään masiinaan. Siitä huonompia akkuja on vaikea löytää.
Lieköön noissa sitten yksilöitä, ainakaan aikaisemmin Turnigyissani ei ollut muuta vikaa kuin väärä etiketti ??? eli oli olevinaan 2S mutta olikin todellisuudessa
tietysti 3s, muuten palasivat pari lennätyskautta mainiosti kunnes lipoille tyypillisesti alkoivat turvota ja hiipuivat.
(eli tulee uudet myös nano-tech 2200mAh 25-50C)
-
Mulle kyllä kelpaa jos jollakulla on tarpeettomia turnipseja ;D Olisivat kelvollisia kiinteesiipisten torppaamiseen :P
-
Mulle kyllä kelpaa jos jollakulla on tarpeettomia turnipseja ;D Olisivat kelvollisia kiinteesiipisten torppaamiseen :P
Eli siis pee-askoja? ;D
-
Ei tainnu olla puhetta mitkä uudet akut oli. Mutta mä en huolisi Nanoteccejä ilmaiseksikaan mihinkään masiinaan. Siitä huonompia akkuja on vaikea löytää.
Multissa pelittää ihan hyvin. Eipä kai muuten noi pro fpv kuskit niitä käyttäis. Kattelee vaan että purkuvirtaa on sopivasti. Muuten on palloina nopeasti, kuten muutkin akut.
-
Kattelee vaan että purkuvirtaa on sopivasti. Muuten on palloina nopeasti, kuten muutkin akut.
Eli kannattaa kaasutella kevyellä tikkusormella eikä revitellä ylettömästi mihin tuskin nyt kuvaushommassa tarvetta onkaan.
-
No niin Nano-Tecit tulleet, ostin kuitenkin kokeeksi 45-90C malleja, aivan eri meininki noilla lipoilla kuin AGA:lla, tosin olihan niissä enemmän painoakin.
Innostui väkisinkin revittelemään DJI Phantomilla ympäri pihaa 8) ja heti ekalla latauksella aluksi lennätysaika akkkuparilla yli 8min. (ulkona 0°C:sta) eli virtaa tuntuu riittävän hyvin.
Varmaan rauhallisessa menossa lämpimällä kesäkelillä kevyesti menee lentoaika yli 10 minuutin kuten edellisislläkin nanoilla, toivottavasti kestävät edes kesän yli.
EDIT: 11 min meni jo tälläkin kelillä rikki eli akut alkavat olla kohta vireessä...
Täytynee nostaa peukkua Turnigyille tässä vaiheessa.
-
No niin Nano-Tecit tulleet, ostin kuitenkin kokeeksi 45-90C malleja, aivan eri meininki noilla lipoilla kuin AGA:lla, tosin olihan niissä enemmän painoakin.
Innostui väkisinkin revittelemään DJI Phantomilla ympäri pihaa 8) ja heti ekalla latauksella aluksi lennätysaika akkkuparilla yli 8min. (ulkona 0°C:sta) eli virtaa tuntuu riittävän hyvin.
Varmaan rauhallisessa menossa lämpimällä kesäkelillä kevyesti menee lentoaika yli 10 minuutin kuten edellisislläkin nanoilla, toivottavasti kestävät edes kesän yli.
EDIT: 11 min meni jo tälläkin kelillä rikki eli akut alkavat olla kohta vireessä...
Täytynee nostaa peukkua Turnigyille tässä vaiheessa.
Kyllähän niillä turnipseilla ihan samalla tapaa alkuun tuppaa lentelemään. Ongelma on kun eivät kestä syklejä pidempään ja pullistelevat miten sattuu. Tosin tämähän on suurempi ongelma noiden lapakulmaisten kanssa joissa isoista akuista revitään paljo irti. Mitä nyt noita kiinan halpa akkuja ollut niin pienemmät on hintalaadultaan ihan ok. Jotain yli 4000mah 3s kennoilla ja siitä ylöspäin en välttämättä lähtisi halpa akkuina enää ostamaan. Hintaa alkaa olla jo kiina akuillakin siinä kohtaa ja ne eivät kestä... Sama ostaa kerralla kunnolliset
-
Omat kokemukset AGA Powereilla ovat aivan toisenlaiset kuin ketjun aloittajalla. Tosin mallina 5200mAh 30C 2S ja käyttökohteena auto, jonka purku profiili on tietysti ihan erilainen kuin multikopterilla.
Laturin mukaan akut ovat usein nielaisseet pelottavalta tuntuvat paljon yli 80% lukemat, olikohan 90%, cut offin ollessa 3,4V ja laturin näyttäessä hieman alle storage jännitettä ajon jälkeen (15-45min ajosta ja alustasta riippuen). Eli nähdäkseni kapasiteetti ilmoituksessa ei ole mitään mainos mahheja.
Ajon kestäessä ja cut offin lähestyessä ruutia katoaa jonkin verran. Vaikea sanoa miten se tuntuisi taivaalla ja vertautuisi multiin, auto kun rankaisee akkua niin eri tavalla kun taivaalla tapahtuva kuormitus: Raju kiihdytys hyvällä pidolla ottaa moottorista kaiken irti ja heti perään huili tauko, ja taitaapa se ESCi ladatakin akkua jarrutuksissa. Multi taas jauhaa osapuilleen tasa kuormituksella riippuen ajotyylistä. Akut ovat edelleen useiden kymmenien syklien jälkeen kovia kuin kivet, siellä tosin saattaa olla jotakin kovaa tukemassa kennoja ettei pullistu ja kolhiinnu. Vähän kuten Gensseissä. Tosin olen käyttänyt ja säilyttänyt akkuja oikein, toisin kuin joskus tyhmyyksissäni täytenä säilyttämällä pyöristämät DualSkyt.
Tuossa odottaa taivaalle pääsyä muutama pienempi 25C AGA ja mielenkiinnolla odottelen kuinka ne pelittää.
Aloittajan kokemuksesta tulee ekana mieleen liian alhaisen virranantokyvyn aiheuttama jännitteen notkahdus vaikka kapasiteettia vielä olisi jäljellä ... Toisaalta speksit eivät tue tätä ajatusta. Toinen vaihtoehto voisi olla turhan korkea cut off, mutta kun Turnigyt toimivat hyvin niin tämäkään ei oikein sovi kuvaan. Mystistä...
Ehkä akkujen purun ja latauksen monitorointi valottaisi asiaa edes osittain.