Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: eagle_1969 - 20 Huhtikuu, 2015, 21:34:31
-
Olen juuri pari-kolme viikkoa sitten aloitellut tätä RC-kopteri harrastusta, ensin pienellä UDI 13A-mallilla (verkkokauppa.com 59,90 eur). Pieni, mutta suhteellisen hyvin kolhuja kestävä, mutta oikeastaan vain sisäkäyttöön sopiva malli. Ulkona pienelläkin tuulella liian ylös lennätettäessä meni taivaan tuuliin ja löytyi 200 metrin päästä puusta (sain lopulta irroitettua sen pois) No, ajattelin sitten että ostan isomman noin 40 cm ulkona lennätettävän Kyosho Nine Eagles Solo Pro 230 RTF kopterin, johon lisäsin videokameran, ja lisäakulla hinnaksi tuli 240 eur.
http://kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=04.NE230 (http://kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=04.NE230)
Yllätyin kyllä kuinka heppoisesti tehty peli Solo Pro 230 on, ei kestä kovinkaan kovaa tuulta kun lähtee käsistä ja kuomu, jonka hinta on noin 24 euroa, ei kestä paljon mitään jos sattuu tippumaan parin-kolmen metrin korkeudelta maahan, niin kuomu halkeaa todella helposti ja täytyy paikkailla heti eristysnauhalla. No, muutaman lennätyksen jälkeen jouduin viemään pelin huoltoon, jossa laitetaan uusi kuomu, joitakin tukiosia pääroottoriin ja peräsimen muovipyörätkin täytyy uusia. Huollon piti kestää viikon, nyt mennyt jo kaksi viikkoa, enkä ole vielä saanut peliä takaisin. Täytyy kai jatkossa malttaa odottaa tosi tyynejä kelejä ja opetella rauhallisesti viemättä kopteria liian korkealle, kun vain malttaisi.
Kaipa se pitäisi joskus ostaa Thunder Tiger Raptor E700, niin ei tarvitsisi niin katsoa kuinka paljon ulkona tuulee, mutta kuinka tuollaisenkin osaa koota, kun 699 dollarin hinnasta huolimatta se on koottava kymmenistä osista, mutta vaikuttaa kestävältä monine alumiinisine osineen.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2027304 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2027304)
-
Moi,
Tervetuloa ropellipäiden joukkoon.
Itse aloitin kanssa fixed pitch NE kopulla. Siirryin siitä sitten Align TRex 450 kokoluokan CP kopteriin. Ero om kyllä aika huikea ja saa opetella melkeen kokonaan uudestaan käsittelemään kopua ja ohjainta.
Alussa melkein kaikki lento sessiot loppuvat torppiin (omalla kohdalla), joten kannattaa varautua korjailemaan jos sinulla ei ole erikseen mekaanikkoa joka ruuvaa sun puolesta.
Tuon takia kannattaa ottaa huomioon kopua hommatessa laitteen koko (250-800) ja varaosien saatavuus/huoltopiste. 700 kopussa lavatkin maksavat jo yli 100€...
Myydään palstallakin on usein tarjolla meneviä kopuja...
Itse olisi voinut aloittaa ehkä max.500 kokoisella näin j'lkeen päin ajateltuna, koska se on kuulema huomattavasti stabiilimpi kuin 450.
450 kopullakin ajelee vielä 5-7m/s tuulessa, mutta ei se hauskaa ole... ::)
-
Ei näitä koneita kyllä kannata mihinkään huoltoon lähettää. Ellei ole sitten selkeä valmistusvika mikä menee takuuseen. Muuten menee koko harrastusaika huoltoja odotellessa ja siitä odottelusta saa sitten vielä maksaa huoltofirmalle.
Ei nää koneet mitään rakettitiedettä ole. Monesti ohjeilla pärjää ja sitten tietysti muut harrastajat auttavat paikallisella kerholla. Foorumilta saa apua. Ja youtubesta löytyy joillekin konemalleille kokoamisvideot.
Jos haluaa nopeasti varaosia, niin kannattaa katsella konetta jolla on hyvä varaosasaanti ja myyntiä Suomessa. (vaikka kyllä tuolta euroopasta suht nopeeta posti kulkee) Tuo raptori on vähän harvinaisempi kone. Myykö sitä edes kukaan tässä maassa? Alinkit on hyviä hinta/laatusuhteeltaan. Käytettynä 500:nen on järkevä peli. Toki käytetty kannattaa aina purkaa osiin, tarkistaa/vaihtaa laakerit ja lisäillä lukitteet ja kasailla takaisin kokoon.
-
Kaipa se pitäisi joskus ostaa Thunder Tiger Raptor E700, niin ei tarvitsisi niin katsoa kuinka paljon ulkona tuulee, mutta kuinka tuollaisenkin osaa koota, kun 699 dollarin hinnasta huolimatta se on koottava kymmenistä osista, mutta vaikuttaa kestävältä monine alumiinisine osineen.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2027304 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2027304)
Kyllä vain, käytännössä kaikki kopterit ovat lennättäjänsä kokoamia. Siinä samassa oppii tekniikan ja myös miten se kopteri lentää. Kopteri tyypeistä varmasti se 450 sarjalainen on se mikä kannattaa ekana ostaa, niin torpit tulee halvemmaksi. Samalla myös simulaattori, tulee halvemmaksi torpata virtuaalisesti kuin oikeasti. Itse aloitin joskus vuosituhannen vaihteessa Kyoshon Nexus 30 nitrolla ilman simua. Sitä enne oli toki paljon kokemusta kiinteäsiipisillä. Harjoitus jalakset alle kun livenä aloittelee. Joo ei mikään kopteri kestä jos se tulee 3 metristä maahan täysillä. Ei kannata yksin harjoitella vaan pyytää apua kokeneemmilta. Sitä saa kyllä joka puolelta suomee nykyään. Toi valitsemasi kopteri on niin kevyt ettei kyllä pihalla pärjää kuin tyynessä hyvin. Ja kannatta itselle ostaa niitä varaosia ja huoltaa itse. Silloin oppii tekniikan.
Jos rahaa mietitään niin tolla rahalla saa jo käytetyn 450 sarjalaisen ilman radioita, joten ehkä jotain 400€ tulis varmaan maksamaan käytettynä lentovalmis setti halvimmillaan.
-
Kds:llä näyttäisi olevan valmiiksi koottu 450:nen alle 300€. Mahtaako kenelläkään olla kokemusta laitteesta.
-
Kiitoksia kaikille kommenteista ja neuvoista. Nyt harmittaa ettei tullut ostettua Kyoshon tilalle, tätä aloittelijan kopteripalstalla jo mainittua V120D02S, 6 ch flybarless 2,4Ghz RTF, Devo 7:aa (Vertical Hobbysta loppuunmyyty, hinta 212 eur).
http://www.verticalhobby.com/kauppa/v120d02s-ch-flybarless-24ghz-rtf-devo-p-2903.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/v120d02s-ch-flybarless-24ghz-rtf-devo-p-2903.html)
... mutta vaikuttaisi sama kone olevan kaupan aliexpressillä rahteineen 1-3 viikossa Suomeen hinnalla 170,25 eur
http://www.aliexpress.com/item/Amazing-6-Axis-3D-Flight-System-Performance-Walkera-MASTER-CP-Flybarless-6CH-RC-Helicopter-w-with/2054320412.html (http://www.aliexpress.com/item/Amazing-6-Axis-3D-Flight-System-Performance-Walkera-MASTER-CP-Flybarless-6CH-RC-Helicopter-w-with/2054320412.html)
... mutta kameraa tuohon ei taida saada ?
-
CP-kopterit eivät lähtökohtaisesti ole kameran kantajia. Isot kopterit toki kantaa suurtakin kuormaa, kuten avatarissani. Lähtisin kuitenkin esim. http://www.kopterit.net/index.php?topic=24709.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=24709.0) ja jokin edullinen lähetin joka sopii omaan käteen.
-
Lätkäkopteri ei alottelijalle ehkä ole se oikea enää tänäpäivänä noin niinku säätämisen kannalta?
-
Harkitsin quadrokopteria helpompien ohjausominaisuuksien vuoksi, mutta ovat sellaisia rumiluksia, että eihän niitä kehtaa edes lennättää. Kyllä kopterin pitää olla kopterin näköinen. Menköön sitten vaikka vähän enemmän osia uusiksi. :)
-
Lentäminen multilla on myös hyvinki erityyppistä.
-
Kiitoksia kaikille kommenteista ja neuvoista. Nyt harmittaa ettei tullut ostettua Kyoshon tilalle, tätä aloittelijan kopteripalstalla jo mainittua V120D02S, 6 ch flybarless 2,4Ghz RTF, Devo 7:aa (Vertical Hobbysta loppuunmyyty, hinta 212 eur).
http://www.verticalhobby.com/kauppa/v120d02s-ch-flybarless-24ghz-rtf-devo-p-2903.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/v120d02s-ch-flybarless-24ghz-rtf-devo-p-2903.html)
... mutta vaikuttaisi sama kone olevan kaupan aliexpressillä rahteineen 1-3 viikossa Suomeen hinnalla 170,25 eur
http://www.aliexpress.com/item/Amazing-6-Axis-3D-Flight-System-Performance-Walkera-MASTER-CP-Flybarless-6CH-RC-Helicopter-w-with/2054320412.html (http://www.aliexpress.com/item/Amazing-6-Axis-3D-Flight-System-Performance-Walkera-MASTER-CP-Flybarless-6CH-RC-Helicopter-w-with/2054320412.html)
... mutta kameraa tuohon ei taida saada ?
Tuo paketti jos menee tulliin niin tulee maksamaan about saman mitä verticalissa. Takuukysymyksissä lieneen myös turha koittaa huudella tuonne aasian suuntaan. Suosi suomalaista mieluummin :)
Kameraa tuohon tuskin on järkevä virittää. Muutenkin cp kopterissa "se juttu" on yleensä lentäminen. Multit ovat kuvausta varten.
En ole kuullutkaan että RC koptereita voi huollattaa :o Kyllä tulee kallis harrastus jos joka torpin jälkeen pitää kopteri viedä huoltoon. Ei muuta kun ruuvari käteen ja katsomaan mitä se kopu on syönyt. Noiden korjaaminen ei oikeasti kovin hankalaa ole: Rikkinäiset osat irti ja ehyet tilalle. :)
-
Täytyy seuraavan kerran yrittää korjausta itse. Arvioivat että Solo Pro 230 RTF:n korjaus tulee nyt maksimissaan maksamaan noin 60 euroa.
-
Itsellä joskus ollut noita solon pikkuisia. Kyllä ne oli aika helppoja korjata. Pikku osia, lapoja ja landareita landareita tilasin kasan Kiinasta.tulivat näin paljon halvemmaksi kaikkineen kuluineen.
-
Kyselin viikko sitten Kyoshon liikkeestä etteikö kopteri ole jo valmis, kun oli alunperin puhe viikon korjausajasta (jätetty huoltoon 7.Huhtikuuta). No viikon päästä tiedustelin tilannetta ja lupasivat, että kopteri olisi valmis nyt alkuviikosta. Tänään sitten totesivat että kopteri odottaa jotain roottorin hammasratas osaa, joka oli loppunut varastosta, osa tulee perjantain toimituksessa. Myyjä lisäksi perui sanansa, että alunperin olisi puhunut viikon toimitusajasta.
Kyosho.fi sivustolla luvataan seuraavasti:
"Aidon Kyosho Mallin omistajana voit olla varma siitä, että saat nopeasti varaosan silloin kun tarve iskee! Tämä varmuus tuottaa iloa pitkäksi aikaa Kyosho mallin omistajalle!"
http://www.kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=04.NE230 (http://www.kyosho.fi/webshop/products/product.aspx?ArtNr=04.NE230)
(kohdassa varaosat)
... se oli muuten sitten viimeinen Kyosho, joka tuli ostettua :(
-
Tulet huomaamaan että jos tämä harrastus vie mukanaan, se on muutenkin viimeinen kyosho.
Eihän Kyoshoja juuri muut lennätä kuin Puisto Kemisti.
-
Jos budjetti antaa periks niin tää vaikuttaa ulkoisesti hyvältä (tekis itte mieli hommata) ;D
http://www.verticalhobby.com/kauppa/kds-chase-360-combo-p-4993.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/kds-chase-360-combo-p-4993.html)
-
"Aidon Kyosho Mallin omistajana voit olla varma siitä, että saat nopeasti varaosan silloin kun tarve iskee! Tämä varmuus tuottaa iloa pitkäksi aikaa Kyosho mallin omistajalle!"
Tuo on kylläkin nine eagles kopteri, jota kyosho nordic vain myy.
Ei silti, osien saanti nopeasti voi olla välillä ongelmallista vähän mihin tahansa rc vehkeeseen.
Jollei löydy Euroopan alueelta, niin täytyy tilata vinkuintiasta.
-
Kärsivällisyyttä tässä harrastuksessa kyllä koetellaan, voihan sekin olla tietysti positiivinenkin juttu :)
-
Jooh tullut näiden erinäisten lentävien laitteiden kanssa opittua ennakoimaan aika hyvin. Eli tilataan jo valmiiksi varaosia varastoon ihan vain koska kuitenkin pian hajoo. Sylettäähän se tilata "turhaa" osaa varastoon, mutta ai että kun onkin mukavaa torpin jälkeen kotona vain kävellä pahvilaatikolle, ottaa varaosa ja ruuvata paikalle. Ei tarvi odotella sitä min. viikkoa (euroopasta löytyy) tai kuukautta (kiinatilaus). Pitää vaan yrittää ennakoida oikein että mitkä osat hajoavat todennäköisemmin ettei ihan joka ikistä nippeliä tarvi tilata ;D
-
Sain vihdoin kopterin takaisin, tosin vasta Sunnuntaina. Olivat joutuneet katkaisemaan pyrstörunkoa, koska kardaaniakseli oli liian lyhyt, asettelemaan uudet pyrstö hammaspyörät käyttämällä mm. liimaa ja tietysti pääroottorin systeemeihin laitettettiin uusia osia. Mutta kun lähdin lennättämään konetta se oli aivan epäbalanssissa ja mahdoton lennettävä. Huolto tehtiiin Vantaan Jumbossa, en kyllä suosittele huoltamaan konetta siinä pisteessä. No lennätyksessä meni poikki jalakset, jotka sain korjattua pikaliimalla. Pääkoneisto siirtyi alaspäin, mutta osia ei mennyt hajalle. Sain siirrettyä pääroottorin pyörän ylöspäin että moottorista tulevat hammasrattaat sattuivat kohdalleen.
No, lähdimme tänään Naantalin kylpylään ja otin kopterin mukaan. Pysähdyimme Turun ostoskeskus Myllyyn, jossa kävin kysäisemässä apua Kyoshon liikkeestä ja pyysivät hakemaan kopterin autosta liikkeeseen, niin että katsotaan mikä on vialla. Palvelu oli aivan loistavaa, selvisi että vielä vastaanotin elektroniikka yksikkö oli vaihdettava, pääroottorissa oli 3mm välystä joka korjattiin. Balanssivipu vai mikä lie osoittaitui haasteelliseksi, sillä se ei liikkunut tarpeeksi vapaasti, mutta kopteri kokeiltiin liikkeessä kuitenkin sellaiseksi että sillä pystyy lentämään, ei aivan stabiilisti leiju ilmassa, mutta on hallittavissa nyt. Vielä jollain ilveellä se täytyy saada paremmaksi. Myyjä käytti aikaa koneen kunnostamiseen sinnikkäästi noin puoli noin tuntia. Testasivat kopterin lentoa liikkeessä. Ihmettelivät mitä kopterille oli Vantaalla tehty, kun eivät olleet Vantaalla tilanneet sopivia osia esim. juuri tuota uutta kardaaniakselia, että takarunkoa oli jouduttu leikkaamaan sen vuoksi. Aivan loistavaa palvelua Turun liikkeessä, joten iso kiitos Kyosho Turun miehille ;D Liikkeeseen tuli myös toinen asiakas samaan aikaan ja lennättivät hänen konettaan liikkeessä ja näyttivät että kone todella on nyt balanssissa. Uskomatonta palvelua, sanon minä.
-
Jep.. Myllyn porukka on kyllä asialista,siksi olenkin ihmetellyt tuota kyoshon kyykyttämistä monilla foorumeilla.
Siltikin suosittelen siirtymään vähän parempaan lentohärveliin, että saat kaiken irti torpeista ;)
-
Kannattaa tehdä reklamaatio siitä vantaan liikkeen jutuista. Mielestäni sun tapauksessa pitäisi jo uutta konetta antaa koska on leikelty väärien osien takia konetta. Ei kannata jättää valittamatta.
-
Eli väärillä osilla "korjasivat" :o
Kuulostaa aika uskomattomalta sähellykseltä. Ei se kyllä todennäköisesti kovin hyvin toimi enään, jos peräputkea on lyhennetty ja sekaan laitettu vielä jotain paukkulankavirityksiä vaikka miten säätelisi. Ei muutakun reklamointia ja pyydä korjaamaan oikeilla osilla. Eivät ilmeisesti juurikaan koptereiden päälle ymmärtäneet kyseisen liikkeen työntekijät. Ensi kerralla suosittelen tosiaan korjaamaan itse. Se ei ole ollenkaan vaikeaa.
-
Lennättelin tänään Nine Eagles 230 RTF kopteria, ensin 3-4 m/s tuulessa päivällä, kopteri kyllä lensi alussa melko vakaan oloisesti, mutta se ei sitä kyllä saanut ohjattua, ei taakse eikä eteenpäin. Sain kuitenkin laskettua kopterin ajoissa siististi maahan, mutta eihän tämä mitään lennätystä ole. Myöhemmin kopteri alkoi yhtäkkiä pyöriä jatkuvasti ja nopeasti 360 astetta roottorin ympäri. Sama juttu kun kokeilin tänään illalla lennättää sitä Espoossa melkein aivan tyynessä säässä 1-2 m/s. Roottorin tasapainotusvipu liikkuu jo kevyesti, että kaipa se ongelma on sentään ratkaistu.
Kopteri kyllä jaksaisi nousta korkealle, mutta sen lentoa ei voi hallita. Trimmausnamikat eivät auttaneet asiaa. Mistähän tuo holtiton pyöriminen voi johtua ? pääroottorin kulmista vai peräroottorista ? Peräroottori pyörii jatkuvasti pääroottorin pyöriessä, en tiedä pitääkö näin olla ja pyöriikö se sitten liian nopeasti vai hitaasti ? Servot toimii. Lisäsin muutaman kuvan pääkoneistosta ja pyrstön. Yhdessä peräpään kuvassa näkyy Vantaan huollon tekemä putken leikkaus, koska kardaaniakseli oli kuulemma liian lyhyt. Tätä viritystä Turussa ihmettelivät. Tekisi melkein kyllä polkaista suohon koko kopteri, niin "pili pali" tekniikkaa, ettei kai tällainen kone pidemmän päällekään voi kestää. :( Noin 360 euroa on jo palanut koneeseen huoltoineen ja uusine osineen.
Sain sentään lennätettyä halpiskopteria UDI 13A parhaimmillaan noin 60-70 metrin korkeudessa hienosti, sentään jotain lohtua päivään.
-
Kaveri alotti ja lopetti harrastuksen tuommosella. Ei koskaa toiminut ku sen hetken. Sai niin väärän kuvan tästä harrastuksesta :( Miettisin sinuna jotain toista vähän laadukkaampaa vaihtoehtoa. Foorumilta varmasti saa apuja.
-
Voi hyvää päivöö mikä viritys :D Mahtaakohan kestää :)
Rahat pois ja parempaa tilalle eri kaupasta.
-
Jos budjetti antaa periks niin tää vaikuttaa ulkoisesti hyvältä (tekis itte mieli hommata) ;D
http://www.verticalhobby.com/kauppa/kds-chase-360-combo-p-4993.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/kds-chase-360-combo-p-4993.html)
Itse myös tätä välillä silläsilmällä vilkuillu. En kuitenkaan kyllä suosittelis ensi kopteriksi, koska Suomessa ei tiettävästi ole kellään tälläista ja etä avun saanti voi olla vaikeaa.
Joku mini Protos tai vastaava yksinkertanen ja perus luja ois mun valinta.
-
Jonkun näköisen valituksen aion kyllä Kyosho Suomen pääpaikkaan laittaa. Tähän en enää tuhlaa rahaa. Pitää alkaa miettimään kohtuuhintaista kestävämpää peliä.
-
Viisas päätös!! :) käy ihmeessä kentillä kattelemassa vaihtoehtoja ja jututtamassa harrastajia.
-
Noin 360 euroa on jo palanut koneeseen huoltoineen ja uusine osineen.
Onhan toi ihan tolkuton summa rahaa pistää tuollaiseen leluun. Tuolla rahalla rupeaa saamaan jo ihan vakavasti otettavia 450 kokoluokan koptereita. Ei muuta kun nakkaat tuo menemään ja pyydät liikettä palauttamaan huollosta maksamasi rahat. Jokseenkin naurettavaa, etteivät ilmeisesti edes koelentäneet "korjaamaansa" kopteria?
Kestävää pikkukopteria jos haluat, niin tuo aiemmin mainitsemasi Walkeran v120 on oikein hyvä optio. Itse aloitin harrastuksen tuollaisella. Tai sitten jos lentämisen perusteet on jotenkuten hallussa tai meinaat myös simulaattoria hommata, niin joku 450 kokoinen sopivasti käytettynä tämän foorumin myyntipalstalta saattaa olla hyvä vaihtoehto.
-
Laitoin tänään asiasta reklamaation Kyosho Suomen asiakaspalveluun, kuvaukset ja kuitit maksuista ja soitin perään, eivät suostuneet antamaan uutta tilalle tai rahat takaisin vaatimukseen. Antoivat kuitenkin postisopimusnumeron, jolla laitoin paketin menemään tänään heidän pääkallopaikalleen ja lupasivat laittaa heidän parhaimmalla osaajallaan kopterin kuntoon takuuna. Huoltomiehellä on kuulemma 25 vuoden kokemusta näistä härveleistä ... "koho keikkuu, kohta nähdään mitä mä saan ?"
-
"koho keikkuu, kohta nähdään mitä mä saan ?"
ei tommosilla vehkeillä oikein tee mitään vaikka olis kuinka uusi ja ehjä. harrastus saa paljon enemmän onnistumisen iloa kun kattelee vaikka jotain 450 kokosta. klooneista kannattaa pysyä kaukana mutta esim alignin kittikoneita (450 dominator) on myynnissä sillon tällöin eikä sellanen uutenakaan ole kallis. myös miniProtos, Gaui X3 jne kannattaa katella käytettynä. miniProtoksessa on nykyään hieman ongelmia mitkä toki on ratkaistavissa kun tietää mitä tekee.
Suosittelisin silti ensin jotain simulaattoria tms koska ei sitä onnistumisen iloa saa millään ilman simua. jo ihan pieni parin tunnin simuharjoittelu riittää siihen että saa kamat leijuntaan.
tolla 360e saa jo tollasen dominaattorin. toki tarvitset vielä radion,laturin, akun ja jotain työkaluja.
simuja on käypiksi havaittuja ainakin Phoenix RC, RealFlight 7->, accuRC jne. simulaattorin hinta on noin satasen luokkaa mutta se on riskitön sijoitus koska se ei mene miksikään ja sen saa täällä myytyä pois parin kolmne kympin tappiolla millon vaan. :)
simuissa on eroja mallinnuksessa mutta kaikilla oppii varmasti yhtähyvin alkeet. sen jälkeen menee makueroiksi. itse suosin RF7.5 simua ja phoenix ei maistu kun päivittivät fysiikkaa huonoon suuntaan. en etiedä voi olla korjattu takasinkin päin. accua on tullu testattua kauheen vähän ja se on sen jälkeen päivittyny mutta aika huonolta tuntui sekin sillon. ei tosin oikeen ole siitä pohjaa arvostella.
-
Tää kyosho-tarina on kyllä aika uskomaton. Toi peräputken fiksaus on kyllä aika tyylikäs veto "huoltomieheltä" ;D
Ai tuli kopteriin väärä varaosa no mutta.. Dremelillähän mä äkkiä katkon ton putken ja vähä lyhennän sitä? Joo näin tehdään
Aivan uskomatonta puuhaa. Ei muutakun tosiaan vaikka joku tuossa yläpuolella suositelluista koptereista hankintaan jos vielä kopterikärpänen noiden seikkailujen jälkeen on hengissä. Huomattavasti mukavempaa kun oikeesti saa vähä lentää ja torpin sattuessa varaosatkin löytyy jollain järkevällä aikataululla että saa itse vaihdettua. Kannattaa huomioida kopterin valinnassa se varaosatilanne. Joku eksoottinen merkki voi olla vähän huono jos varaosia ei saa mistään tai jollain älyttömällä aikataululla
-
Pistät sen natiaisen saunan pesään ja otat tohtorin neuvosta vaarin piste!
-
niin ja tottakai johonkin kentälle ihmettelemään ja kattelemaan harrastajien menoa ja kyselemään. se tässä harrasteessa on että kaikkia kyllä autetaan ja livenä hommista saa aika hyvin käsitystä sekä näkee niitä erikokosia ja tyylisiä laitteitakin livenä.
näyt asustavan espoossa joten ämmässuolle marsmars.
tuolta kattelet millon on porukkaa ja huutelet tulevasi ni pääset portista. löytyy eri kopterialahaarojen harrastajia lähes jokapäivä :)
http://www.kopterit.net/index.php?topic=17420.1175 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=17420.1175)
-
Täytyy käydä tosiaan katselemassa, kun jollain hyvällä säällä viikonloppuisin siellä olis lennättäjiä. Pari kertaa olen ajanut siitä ohi tässä parin viikon aikana, mutta portti on ollut aina kiinni kahdella lukolla. Jätin toisella kerralla auton portin luo ja kävelin lennätyspaikalle, mutta viimeinen lennättäjä sinä päivänä taisi juuri lähteä pois alueelta, tuli vastaan autolla, avas portin ja laittoi sen taas säppiin.
Onkohan kentän käyttöoikeuden omaavilla jäsenillä sääntö laittaa aina portti kiinni, kun tulevat alueelle, vaikka siellä olisi enemmänkin porukkaa joskus ? Eli täytyykö harrastusta katselemaan tulevan aina kävellä se puolitoista kilometriä paikanpäälle ?
-
Huhuilet tuolla ämmässuon ketjussa ni portin saa kyllä järkättyä niin että pääset. :)
Periaatteessa se on aina kiinni.
-
Siellä tais olla tässä lähiaikoina avoimet ovet/portti tapahtuma...
-
Mutta korostaisin silti että kyllähän sinne on porukka tervetullutta ihmettelemään. Huhuilee vaan eka foorumilla ni pääsee portista. Alueella kun on muutakin ni ei voi pitää sepposen selällään
-
Täytyy käydä tosiaan katselemassa, kun jollain hyvällä säällä viikonloppuisin siellä olis lennättäjiä. Pari kertaa olen ajanut siitä ohi tässä parin viikon aikana, mutta portti on ollut aina kiinni kahdella lukolla. Jätin toisella kerralla auton portin luo ja kävelin lennätyspaikalle, mutta viimeinen lennättäjä sinä päivänä taisi juuri lähteä pois alueelta, tuli vastaan autolla, avas portin ja laittoi sen taas säppiin.
Onkohan kentän käyttöoikeuden omaavilla jäsenillä sääntö laittaa aina portti kiinni, kun tulevat alueelle, vaikka siellä olisi enemmänkin porukkaa joskus ? Eli täytyykö harrastusta katselemaan tulevan aina kävellä se puolitoista kilometriä paikanpäälle ?
Taisit lompsia mua vastaan. Ajelin semmosella 2017 vuosimallin Tojotalla vastaan. Tai saatto se olla 1987 vuosimalliakin, eikai noita muista.
Espoon kaupunki vaatii, että portti pidettävä lukittuna. Tänäänkin olen menossa kentälle arviolta yhen huiskeilla. Ilmeisesti pro tikuttajia ei ole tulossa espooseen tänään?
-
Ok, jos se Toyotasi oli punainen, niin se lompsija olin minä :) Tänään en pääse, täytyy katsella tuolla Ämmässuon ketjussa kun sopiva päivä koittaa ja paikalla on porukkaa.
-
Sain tänään takuukorjatun kopterin haettua lähipostista, kohtuullisen nopeata toimintaa. Nyt laite oli testattu ja korjattu kuntoon. Kardaani oli Vantaalla koottu väärin, jonka vuoksi peränrattaat oli menneet hajalle. Uudet rattaat vaihdettu ja peräkasettiin toinenpuolisko joka oli rikki, myös perämoottori oli varmuuden vuoksi uusittu. Katselin että tänään on muuten hyvä ilma mutta lounaistuulta 5 m/s ja puuskissa 8 m/s. Se on tuolle koneelle liikaa, joten tutkailin google mapsistä sopivan metsän suojassa olevan pikku heinäpellon tuolta Kirkkonummen puolelta.
Siellä tuuli jonkin verran ehkä 2-3 m/s, se on juuri ja juuri sellainen ilma, jolla tätä konetta sai lennätettyä, siististi oli tasapainossa. Tuli lennätettyä 3:n akullisen verran ja onneksi en hajottanut mitään. Kiitokset Kyosho Myllyn porukalle. Loppuviikko onkin sateista ja tuulista, harjoittelu jatkuu taas joskus tyynemmällä kelillä. Tähän peliin on mennyt sen verran rahaa, että seuraavana hankintaan tuleva 3D kopteri saa vielä odotella parempia aikoja. ;)
-
Asiaa hieman sivuten, mutta kun porukka puhuu kiinantilauksien saapumisajasta 1kk????
Itse tilasin cp masteriin osia ja halusin ne piakkoin, tilasin kiinasta 15e toimituskuluilla.
Tuli 6 päivässä kotiovelle....
Tuolta olen lähes kaikki kopteriin liityvät tilannut, master cp paketin.
Eikä ole yksikään paketti jääny tulliin...