Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Gaui => Aiheen aloitti: Kovaajakorkealta - 16 Toukokuu, 2015, 18:01:46
-
Vaihdoin X3:n roottorien lapojen pitimet. Samalla upgradasin laakerointia lisäämällä sarjan 'X3 Main blade grips parts upgrade pack'. Kiristettyäni spindlen pultit huomasin, että pyörittämällä lapojen pitimiä spindle-akselin ympäri kummallakin lavan pitimellä tuntuu pyörityksessä askellus. Askelluksella tarkoitan, että pyöritykseen tarvittatava momentti vaihtelee, askelia esiintyy tasavälein ja noin 15 kappalette per 180 asteen pyöritys. Ei voi sanoa, että lapojen pitimet pahasti jumittaisivat missään kohtaa mutta kyllä tässä nyt taitaa jotain olla pielessä. En vaan keksi mitä. En muista, että mitään askellusta olisi aiemmin esiintynyt. Olen varsin varma, että kokosin laakerit prikkoineen samassa järjestyksessä mitä ne olivat aiemmin.
Se ero kuvaan kokoonpanossani on, että en laittanut prikkoja W5x9x0.2 ja W5.1x7x0.12 sillä olen alunperin kootessani noudattanut vähän vanhempaa ohjekirjaa, jossa noita prikkoja ei ole. Prikat on ilmeisti päätetty lisätä myöhemmin. Huomasin prikat kuvassa vasta kopioidessani kuvan netistä tähän viestiin.
Syy sarjan 'X3 Main blade grips parts upgrade pack' lisäämiseen oli luuloni, että se varmistaisi, että spindlen pultit pysyvät varmasti kiinni, asian kanssa kun on nettikeskustelujen perusteella ollut jonkin verran pulmia. Voi olla, että luuloni oli perusteeton ja koko sarja on tehty jostakin muusta syystä.
Osaakos joku oheisista kuvista päätellä mistä askellus mahdollisesti johtuu ja voiko/kannattaako asiaa yrittää korjata.
-
Painelaakerit kiristetty liian tiukalle ja ovat nyt kuopilla?
-
Eikös nupit yleensä kyl suunnitella et saa pultin vetää loppuun asti ja shimmeillä sit katotaan välys kohalleen??? Eli jos shimmit puuttuu niin luulis olevan mielummin väljä ku kiree
-
Meikäläisellä ainakin jäi X3 nuppi auttamattomasti väljäks ilman shimmejä.
-
Itse laitoin myös shimmit heti paikalleen muuten olisi jäänyt välys nuppiin. Askellus johtunee painelaakereista. Jos ei ole tiukka ja kääntyy herkästi pykälistä huolimatta en olisi kauhean huolissani, minulla oli 450L dominaattorissa joskus myös lievää pykällystä muttei sitä lennossa huomannut.
-
Kiitos vastauksista. Ehkä minun ei kannata olla pykällyksestä kovin huolissani. Löysin netistä kirjoituksia samasta ilmiöstä muidenkin kopterien kanssa eikä asiaa pidetty kovin vakavana. Vaikka ilmiö ei ehkä ole huolestuttava niin olisi kiva ymmärtää mistä se syntyy. Onko joku painelaakeria vasten oleva osa kenties liian kovan kiristämisen takia vähän muuttanut muotoaan ja siksi kuulat eivät kulje tasaista pintaa pitkin? Tätä ilmeisesti Tero arveli.
Mitä X3:n nupin väljyyteen tulee niin ennen upgradea väljyyttä oli jonkin verran, akselin suuntaista välystä oli ehkä vajaa puoli millimetriä. Nyt välystä ei ole yhtään. Vaikka työntää gripeistä vähän suuremmalla voimalla ei välystä silmin tai sormituntumalla havaitse. Pitäisikö spindlen dumperien joustaa silmin havaittavasti, kun gripeistä työntää muutaman kilon voimalla?
-
Kiitos vastauksista. Ehkä minun ei kannata olla pykällyksestä kovin huolissani. Löysin netistä kirjoituksia samasta ilmiöstä muidenkin kopterien kanssa eikä asiaa pidetty kovin vakavana. Vaikka ilmiö ei ehkä ole huolestuttava niin olisi kiva ymmärtää mistä se syntyy. Onko joku painelaakeria vasten oleva osa kenties liian kovan kiristämisen takia vähän muuttanut muotoaan ja siksi kuulat eivät kulje tasaista pintaa pitkin? Tätä ilmeisesti Tero arveli.
Mitä X3:n nupin väljyyteen tulee niin ennen upgradea väljyyttä oli jonkin verran, akselin suuntaista välystä oli ehkä vajaa puoli millimetriä. Nyt välystä ei ole yhtään. Vaikka työntää gripeistä vähän suuremmalla voimalla ei välystä silmin tai sormituntumalla havaitse. Pitäisikö spindlen dumperien joustaa silmin havaittavasti, kun gripeistä työntää muutaman kilon voimalla?
Pykälä tulee useimmiten torpissa. Ja lepari pitää aina kiristää loppuun asti. Ja kyllähähän ne spindlen dumpperit, leparin kumit joustaa. Eli kuuluu asiaan. Ja mitä tuohon upgradeen tulee niin se kolmas lavanpitimen laakeri on mielestäni ihan ehdoton tähän. Ei muuta kuin kovaa lentoa ;D
-
Jos kasatessa on ruuveilla vedätetty osat paikoilleen, niin painelaakerin kuulat ovat voineet painaa liukupintoihin kolot. Olisi hyvä jos osat saisi perille asti ilman ruuveilla vedätystä, tai ainakin pyörittää osia mukana kun kiristää ruuvit.
Tapatalk
-
Harvemmin toi nuppi taitaa monessa muussakaan kopterimerkissä olla täysin smoothi kun sinne uudet sisuskalut vaihtaa. Siitä sitten muutaman lennon jälkeen ehkä vetreytyy. En ressaisi liikaa, varsinkaan pikkukopterissa. Ei muuta kun kovaa ajoa ;)