Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Kopterinlennättäjä55 - 10 Lokakuu, 2015, 13:22:05

Otsikko: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kopterinlennättäjä55 - 10 Lokakuu, 2015, 13:22:05
Nyt on ilmat kylmentynyt ja päivällä on se 5 astetta. Vaikuttaako lentoaikaan vielä näin alhainen lämpötila? Jos pidän akut lämpöisessä, juuri ennen lentoa, niin onko vaikutusta lentoaikaan, vaikka kelit ovat kylmentyneet merkittävästi?
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Konna - 10 Lokakuu, 2015, 15:21:59
Älä lennätä kylmillä akuilla. Kylmällä akulla saattaa cutoffi yllättää ja ei sieltä oikein tehoakaan irtoa. Itse pidän akut termoslaukussa talvella. Kotona laittaa lämpösenä sinne niin ei ne liikaa jäähdy varsinkaan jos kopusta nakkaa lennon jälkeen lämpöisen akun sinne. X3:n akut tuppaa minulla olemaan tulikuumat lennon jäljiltä niin lämmittää kivasti.

Toinen vaihtoehto on pitää akut povitaskussa takin sisällä.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Tohtori R - 10 Lokakuu, 2015, 15:29:48
Pitää akut lataussalkussa ni laturit pitää lämpösenä :)
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kopterinlennättäjä55 - 10 Lokakuu, 2015, 16:17:23
Joo no jos menen autolla johonkin kuvaamaan ja pidän akun lämpöisessä autossa ja siitä suoraan lentoon, niin ei pitäisi tulla siis mitään ongelmia? Itse akut eivät kyllä lennon jälkeen koskaan ole mitenkään hirveän lämpösiä.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: vee73 - 10 Lokakuu, 2015, 16:23:36
No jossei ne yhtään lämpee lennossa, niin laita jokin telttapatjakortsu päälle.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Konna - 10 Lokakuu, 2015, 17:48:21
Joo no jos menen autolla johonkin kuvaamaan ja pidän akun lämpöisessä autossa ja siitä suoraan lentoon, niin ei pitäisi tulla siis mitään ongelmia? Itse akut eivät kyllä lennon jälkeen koskaan ole mitenkään hirveän lämpösiä.
En usko että noin tulee ongelmia.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: 338federal - 18 Lokakuu, 2015, 21:24:54
Mulla on kylmät lipot. Ehkä se 30 sekkaa rentoo menoo. Ne lämpiää lennon aikana. Sitten kun alkaa mittari näytään -20 -35 sitten voi pitää pikkasen suojassa.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kaapeli - 18 Lokakuu, 2015, 21:51:48
Ite huomannu että jos laittaa akut kopteriin noin vähintään 30 asteisena niin sitten irtoaa wanhoista ja loppuun ajetuista lipoistakin hyvin virtaa. Kesällä tuohon pääsi ihan hyvin lämpimällä kelillä kun muutama syklin pyöritti ja latas isolla virralla. Toki tässä vaikuttaa myös se että suoraan säilytyksestä otettu akku antaa muutenkin huonommin virtaa ulos. Leirillä taas tuli huomattua että vaikka akuille olis tullu syklejä jo vaikka kuinka samalle päivää niin jos se on kylmä niin virtaa ei vaan lähde ulos samaan malliin kuin lämpimästä.

Toinen havainto minkä olen tehnyt niin kylmään akkuun ei latauksessa mene samaa määrää virtaa sisään kuin lämpimään. Jää helposti jonku 5% pienemmäksi ladattu virta mitä sieltä on purettu. Virtasensorin kanssa kun purkaa aina yhtä tyhjäksi niin sen sitte näkee seuraavalla latauksella lämpimässä että menee vastaavasti reilummin virtaa mitä sieltä jäi edellisellä latauksella puuttumaan.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kopterinlennättäjä55 - 06 Marraskuu, 2015, 16:07:26
Onkohan tähän aikaan järkeä ostaa uutta akkua, kun ilmatkin vaan kylmenee? Oman laitteen minimi suositus lämpötila on -10 astetta. Jos akulla yltää noin 8 min lentoaikaan kesällä, niin paljonkohan siitä lähtee pois -10 asteen pakkasessa. Vai pystyykö tuota arvioimaan.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kaapeli - 06 Marraskuu, 2015, 16:50:42
Kokeilemalla selviää, ei oikein muuta ohjetta voi antaa. Lentoaikaan vaikuttaa niin moni asia. Jos akku osoittaa jo ikääntymisen merkkejä (esimerkiksi kennojen IR:t kasvaneet) niin kyllä se uusi akku aina paremmin toimii, niin kylmänä kuin lämpimänä.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kopterinlennättäjä55 - 06 Marraskuu, 2015, 19:23:22
Mutta meneekö akku kylmässä lennättelystä nopeammin ns. pilalle?
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Konna - 06 Marraskuu, 2015, 21:01:58
Mutta meneekö akku kylmässä lennättelystä nopeammin ns. pilalle?
Ei.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Kaapeli - 06 Marraskuu, 2015, 22:47:03
Kylmässä lennättämisestä en ole löytänyt dataa mikä tukisi sitä että se olisi haitaksi akuille. Muuten kuin sitä kautta, että kylmän akun C arvo on huonompi mitä vastaava lämpimän akun, eli ei kestä niin kovia purkuvirtoja. Tämähän korjaantuu osin sitä mukaa kun akku lämpenee lennon aikana.

Lataaminen on sitten toinen asia. Siitä on ihan oikeaa faktaa olemassa että kylmälle akulle latauksen lopetusjännite tulisi olla huomattavasti alempi kuin mitä lämpimässä on sallittua. En muista mitä ne tarkkaan nyt oli, mutta tämmöisiä muistikuvia on että nollassa asteessa pitäisi lopettaa 4.0V kennojännitteeseen lataus ja -10 pakkasessa jo 3.7V jännite olisi maksimi. Tässähän nyt auttaa paljon taas se että suoraan lennon jälkeen akkuhan on tyypillisesti vähintäänkin kädenlämpöinen ja reipas latausvirta ylläpitää lämpöä myös jonkin verran. Mutta jos jättää akut seisomaan kylmään ja laittaa sitten kylmänä lataukseen niin kylmän lämpötilan aiheuttaman kemian muuttumisen seurauksena ylilatautuminen tapahtuu jo yllättävän matalassa lämpötilassa.

Ihan varma asiasta en ole, mutta siinä käsityksessä olen että jo ladattu akku ei kuitenkaan mene pilalle jos se pääsee kylmäksi, vain lataus on pahasta liian kylmänä.
Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: Pohjola - 06 Marraskuu, 2015, 23:45:38
Kokemuksia kylmässä,(max n.-10C) lennätyksestä ja akkujen latautumisesta.
Akut toimivat kopterissa hyvin, kunhan ne laittaa "auto tai tasku"- lämpöisinä kopteriin kiinni
ekalla lennätyskierroksella. Jatkossa purku ja lataussyklit ovat pitäneet riittävää lämpöä yllä.
Revolectrix-laturi herjaa kylmyydestä ja heittää homman kesken, minulla kun
ei ole mitään akun lämpöantureita. Akku siis lämmin mutta laturilla on kylmä.
Ongelma poistuu kun laittaa akun latautumaan laturin kanssa saman viltin alle. PL-kuutosesta tuon kylmälataus ohjelman saa kytkettyä pois.
Jääkylmiä akkuja en ole yrittänytkään purkaa tai ladata, ei ole suotavaa kuten edellä on todettu.

Kylmässä kopterikin lentää hieman eri tavalla kun ilma on tiheämpää, lavoissa on enemmän nostetta.

Otsikko: Vs: Ilman lämpötilan vaikutus lentoaikaan
Kirjoitti: 338federal - 08 Marraskuu, 2015, 09:43:57
Toi noste kyllä pitää paikkaansa. Tosi hyvin lentää kovassa pakkasessa. En kyllä lennelly kuin 450 mutta - 20 lentää noi isotkin hyvin.